آموزش

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو می‌تواند یک مزیت یا یک دردسر باشد مخصوصاً وقتی‌که بدانید صدها چیز می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن می‌شود باید ترسید و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ می‌شود سورپرایز شوید. با این حال، اگر بیش از ۵ سال از عمر خودروی شما می‌گذرد و مطمئن نیستید که خودرو چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.

Check Engine Light
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده و ۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان می‌گذارد.

۱۰. تعویض انژکتور
fuel injector
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار می‌گیرد و با ۱.۷۵ درصد از تعمیرات در سال ۲۰۱۴ در رتبه ی دهم قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد ته‌نشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل می‌شود.

۹. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس ۱.۹۵ درصد از تعمیرات سال ۲۰۱۴ را تشکیل می‌دهد.

۸. تعویض ترموستات
Thermostat
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سخت‌تری انجام می‌دهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب می‌شود و با ۲.۱۸ درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار می‌گیرد.

۷. تعویض شمع و سیم آن
Spark Plugs
تعویض شمع و سیم‌های آن ۳.۸ درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیم‌های آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته می‌شود و اگر شمع‌ها و سیم‌ها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن می‌شود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری می‌شود که هزینه تعمیر را بالا می‌برد.

۶. تعویض سنسور توده جریان هوا
Mass Air Flow (MAF) Sensor
تعویض سنسور توده جریان هوا با ۳.۵۴ درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیب‌پذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا می‌توان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.

۵. تعویض کوئل
ignition coil
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیم‌های شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با ۳.۵۷ درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار می‌گیرد.

۴. تعویض کوئل ها و شمع‌ها
Replace Ignition Coil and Spark Plug
خرابی کوئل و شمع‌ها با هم به عنوان یک گروه با ۳.۵۸ درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار می‌گیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمع‌ها است.

۳. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن
Inspect for Loose Fuel Cap and Tighten
درپوش سوخت شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل می‌تواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده ۵.۴ درصد از تعمیرات را تشکیل می‌دهد. بنابراین اگر به‌تازگی باک خودرو را پر کرده‌اید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.

۲. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید
catalytic converter
مشکل در مبدل کاتالیست با ۵.۸۹ درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایج‌تر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن به‌موقع شمع خودرو به وجود می‌آید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.

۱. تعویض سنسور اکسیژن
Oxygen Sensor
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با ۷.۱ درصد شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت می‌شود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا ۴۰ درصد بیشتر) می‌شود و هزینه ای اضافی به بار می‌آید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶۱ دیدگاه‌ها

  1. آشنايي

    ۳ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام. عزیزان لطفا کمک کنین. میخوام یه خودروبخرم ولی دوست ندارم پولمو حروم کنم… حقیقتش یه معامله ای انجام گرفت و زمین و خونه ای که داستم فروختم و با مقداری از اون پول یه آپارتمان نود متری چهار طبقه ای حریدم و حدود سیصدو و شصت تومن هم برام مونده… خواهشا بگین کدوم خودرو خارجی خوبه و لوازم یدکیش فراوونه… ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فرخی

      ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز من چون به اقتضاء شغلم اکثر ماشینهای خارجی را داشتم و تست کردم به شما پیشنهاد می کنم که یکی ازاین ماشین هارا طبق الویت زیر بخرید:
      1-بهترین ماشینی که من تجربه کردم لکسوس ساخت ژاپن است .سواری و شاسی بلندش هردو عالی است حتی به نظر من از بنز و ب ام و هم بهتره.
      2-در الویت بعدی ماشن های شرکت کیا و هیوندایی ماشین های بسیار با کیفیت زیبا و با دوام هستد که تنوع مدل در بازار زیاده وبستگی به سلیقه ی خوتون داره.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. علی پرویزی

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اگر خودروی بی دردسر یاکم دردسر می خواهی ال 90 بگیر شاید ظاهرش چندان مطلوب نباشد ولی دقدقه ای نخواهی داشت ولی اگر تیپ و کلاس و زیبایی میخواهی خودروهای بالای صدتومان خارجی بگیروالبته هزینه هایش را باید تحمل کنی قریب به صددرصد اینها خدمات پشتیبانی و مکانیک ماهر ندارند مورد بوده که برای قطعه ای مدتی متوقف بوده تااز خارج برسد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. آرام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      سلام. من نظر خودم رو به عنوان یک مکانیک میگم.
      در ایران هیچ مرجع رسمی و قانونی برای اثبات درستی کیلومتر اتوموبیل وجود نداره و برای همین به راحتی هر کس با دستکاری در کیلومترشمار میتونه عدد واقعی که نشونه استهلاک واقعی خودرو هست رو تغییر بده. بنابر این خرید اتوموبیل دست دوم یکم با شک هست.
      اتوموبیل های کره ای معمولا تا صد هزار کیلومتر اول که زیر وارانتی شرکت هاشون هستند خوبن ولی معمولا از صد و سی هزار به بعد اشکالاتشون شروع میشه و قطعاتشون هم به نسبت خیلی ارزون نیست. ( در مورد قیمت ایران نمیدونم) البته اضافه کنم بعضی از ضعیف تر هاشون زودتر از این ها به مشکل میخورن. مثل کیا سیید و یا کیا ریو و یا فورته.
      ارزون ترین هزینه های نگهداری و سرویس و پارت مربوت به گروه تویوتا و هوندا هست. به خصوص کرولا و کمری و سیویک و اکورد. بین این ها هم من تا به حال کرولا با اشکال در موتور و ترانسمیشن ندیدم.
      لکسوس و اکیورا و اینفینیتی هم که بهترین های تویوتا و هونداو نیسان هستن و جایی برای گله در ندارن و بخاطر وارانتی خوبشون و خدماتشون عمر مفید خوبی دارن
      امیدوارم تونسته باشم راهنمایی کرده باشم.

      موافقم 3
      مخالفم 0
    4. سروش

      ۳ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش سوال داشتی واقعا یا میخواستی مارو بسوزونی

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. مجيد

    ۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام
    من یک سمند EF7 مدل 90 دارم
    ماشین من در حالت نرمال هیچ مشکلی ندارد فقط در بعضی مواقع آن هم پس از سپری شدن 30 تا 40 دقیقه وقتی کولر روشن است چراغ چک روشن میشود معمولا در سرعت پایین یا پشت چراغ خطر.وقتی ماشین خاموش روشن میکنم دقایقی درست میشود.چند جا بردم یکی میگه از کوئل هست یکی میگه از دینام.خواهش میکنم راهنمایی کنید.
    در ضمن تمام وسایل مصرفی نو میباشد.
    ممنون ار الطاف شما

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من 3ساله ef7 دارم این چیزی که شما میگید یچیز طبیعیه
      تو ذاتشه???

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. احمد

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام اگر هنگام روشن شدن از توان حرکتی موتور کم میشه اشکال از از یکی از سوکت های پشت کیلومتره

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. مهرشاد

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز رله دور پایین فن ماشین مشکل‌داره ..برو عوض کن درست میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. آرام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      سلام. من مکانیک هستم و در خارج از ایران زندگی می کنم (در مورد ماشینهای ایرانی-فرانسوی زیاد نمیدونم چون روشون کار نکردم) معمولا چک انجین وقتی روشن و خاموش میشه به معنی ضعیف بودن شمع ها هست. در بغیه موارد معمولا چون کد اشتباه در ECU حفظ میمونه چک انجین لایت به خودی خود خاموش نمیشه مگر با دستگاه OBD خاموش کنید. البته این دلیل که عرض شد عمومی هست و اگر اتصالی در سیستم وجود داشته باشه یه علت جداست.

      موافقم 2
      مخالفم 0
    5. محمود محمدی

      ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام من هم ef7مدل نود دارم بعد ازاینکه صد هزار کیلومتر رفتم این مشکل برای من پیش اومد ولی هر سال با تعویض دسته وایر کویل ها این مشکل یک هفته ای مرتفع میشه و بعد از یک هفته مجدد زمانهایی که موتور گرم میشه و درجه حرارت هوا بالا هست دوباره همین مشکل پیش میاد فکر میکنم بدلیل حرارت زیاد موتور ef7این مشکل پیش میاد از دوستانی که می تونن راهنمایی کنن خواهش میکنم اطلاع رسانی کنند. باتشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. هادی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت شما یک سوال داشتم من یک پژو پارس دارم مدل 83 ازدو روز پیش چراغ اب وچراغ استوپ روشن شده وخاموش نمیشود درحالی که موتور گرم نمیکند وفنها سالم کار میکنند

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      ECT یا همون سنسور دمای موتور باید چک شود. یا درست متصل نیست یا سنسور فرمان اشتباه می فرستد. در بعضی از اتو موبیلهای آلمانی و سوئدی هم این اشکال شایع هست.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. حمید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظرتون درباره سمند ال ایکس چیه؟کسایی که هم تجربه ال 90دارن هم سمند ال ایکس بنظرتون کدوم نرمتره؟کدوم پرقدرت تره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. سیدحسن

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کمک کنید لطفا
    سلام
    منef7 دارم، چراغ چک رو گاز و استفاده کولر روشن میشد بعد از چند لحظه خاموش میشد،
    الان روشن میشه سیم کیلومتر از کار میوفته دوباره خاموش میشه درست میشه، علت چیه؟!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      قطعا مشکل ECU و یا فیوز باکس هست. من فکر میکنم شما از شمع غیر استاندارد استفاده کردین و به فیوزینگ ماشین آسیب رسوندین. با یک برقکار ماهر مشورت کنین.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. سجاد

    ۹ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.من سمند ef7 مدل 89 دارم.چند وقته موتور که گرم میشه یا کولر روشن میکنم موتور نوسان دور پیدا میکنه وچراغ چک روشن میشه.دیاگ زدم خطای کویل و اتصال به زمین میده.هرجا بردم میگن سیم کشی رو باید عوض کنم.لطفا راهنمایی کنین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hamid

      ۱۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سمند ef7 شما مشکل برقی داره و باید در مسیر باطری به کوءل یک رله بگزارید تا حل شود بخاطر دسته سیم های ان مدل است

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      ربطی به سیم کشی اتوموبیل نداره. SHORT CIRCUITING معمولا یک ارور جنریک در ECU هست و دلایل مختلف داره. اگر کد ارور رو داشته باشین میتونین خودتون هم رفعش کنین. اینجا یک لینک میگذارم که میتونین اررور مشابه رو ببینین و دربارش مطالعه کنین
      https://www.obd-codes.com/p0355

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. حميد

        ۷ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام
        من یه کیا اسپرتیج ٢٠١٠ دارم که چند روزه همش چراغ چک روشن و خاموش میشه
        وقتی از کولر استفاده میکنم معمولا بیشتر زودتر روشن میشه
        البته توان موتورم پایین اومده
        دیاگ زدم خطای miss fire و احتراق موتور داد..ب نظرتون ممکنه از شمع باشه؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. آرام

          ۳ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (55 ديدگاه)

          miss fire علت های مختلفی داره از اتمام عمر شمع تا سوختن کویل ها و یا شکستن فنر و یا لیفتر سوپاپها و کثیف بودن اینجکشن سیستم. باید پیشنهاد می کنم اول شمعها و کویل ها رو بررسی کنید. بعد سراغ بغیه پارت ها برید.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  7. هستی

    ۱۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلا م یه سوال داشتم من یه پراید۱۴۱مدل۸۸دارم امروز ک رفتم استارت بزنم ی جور بدی روشن شد بد ایتارت خورد طولانی و حالت خفه..چراغ چک هم روشن شد میشه بگین دلیلش چی میتونه باشع لطفن!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Masoud

    ۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدت دوستان عزیز سراتو کوپه 2012 دارم کیت اگزوز که گزاشتم چراغ چک روشن چیکار کنم کللللن خاموشش کنم ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز احتمالا موقع نصب اگزور سنسور کت کانورتر رو نبستند و ارور از اون ناحیه میاد و چک انجین روشن میمونه و با خاموش کردن موقت هم درست نمیشه. اگر اگزوز ساز ماهر باشه میتونه این مشکل رو به راحتی حل کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. عباسی

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و خسته نباشید
    سمند ال ایکس دارم زمان حرکت با بنزین چراغ چک روشن میشه اما با گاز به هیچ عنوان روشن نمیشه،هر وقت که با بنزین کار میکنه با حرکت کردن و گاز دادن روشن میشه و نمیتونه بره رو سیستم گاز ،باید حتما خاموش بشه و چند دقیقه بعد روشن کنم تا بتونم با گاز کار کنم.به نظر دوستان مشکل چه میتونه باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام جناب عباسی ماشین بنده هم مشکل ماشین شما رو داره لطفا اگه راهکاری پیدا کردین لطف کنید و حتما به بنده هم اطلاع بدین . ماشین من سمند 86 دو گانه ی کارخانه هستش.با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مجید

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سلام و خسته نباشید
      سمند86 دوگانه کارخانه دارم زمان حرکت با بنزین چراغ چک روشن میشه اما با گاز به هیچ عنوان روشن نمیشه،هر وقت که با بنزین کار میکنه با حرکت کردن و گاز دادن روشن میشه و نمیتونه بره رو سیستم گاز ،باید حتما خاموش بشه و چند دقیقه بعد روشن کنم تا بتونم با گاز کار کنم.به نظر دوستان مشکل چه میتونه باشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرام

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (55 ديدگاه)

        ممکنه از Purge Valve ( جایی که ورود بخار بنزین رو به ماجول کنترل هوا کنترل می کنه ) باشه که درست باز و بسته نمیشه و شما چراغ چک انجین رو میبینین. بهتره که کد ارور رو بخونین و اگر نوشته بود Evaporative Emission یا SYSTEM LEAKING یا ارور از این قبیل خودتون هم میتونین عوضش کنین.

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. مجید

          ۱ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (7 ديدگاه)

          باسلام پیرو جوابیه شما بنده ماشین رو بردم دیاگ زدن عین فرموده شما این خطا رو داد evaporative emission contrrol system-purge control valve cricuit open
          (code= 0444) و خطایsystem voltage با کد 0560
          و خطای دیگه gas tanke failure deteccted on cng ib
          با کد 1105 اینها خطاهای ماشین بنده بود نام سیستم دیاگ هم پردازش موتور بود .در ضمن ماشین بنده مدل 86 هست دو گانه کارخانه و در این مدل کنستر به کل وجود ندارد جهت اطلاع. خیلی از راهنمایی جنابعالی و زحمات شما قدردانی میکنم.
          با تشکر مجید ابراهیمی

          موافقم 0
          مخالفم 0
  10. Masi

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام سراتو دارم وقتی میزنم رو پارک و ماشینو خاموش میکنم برق ماشین قطع میشه ولی خود ماشین روشن میمونه و eror میده و وقتی میزنم رو r ماشین یه صدایی میکنه و خاموش میشه
    علتش چیه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه سمند 84 دارم از وقتی سرسیلندرشو عوض کردم خطا سنسور ناک میده
    و سرعت قدرت و شتاب خودرو خیلی پایینه کسی میتونه راهنماییم کنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. آرام

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      Knock sensor در اصل یک میکروفن هست روی سرسیلندر قرار می گیره و کمک می کنه که ECM بتواند تایمینگ خودرو شما را از ادونس به ریتارد و بالعکس در زمان لازم تغییر بدهد. علت کشش نداشتن خودرو شما هم همین است. تایمینگ از حالت ادونس Advance خارج نمی شود و به ریتارد نمی رود. در نتیجه کشش خودرو کم می شود. در بسیاری از مواقع سوکت این سنسور دچار آسیب می شود و جریان الکتریکی درستی وجود ندارد. حتما چک کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. رفیعی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من پراید دارم و چند وقت ماشین نا منظم کار میکرد تا اینکه یه باره چراغ چک ماشین روشن شد و ماشین به شدت از شتابش کم شد جوری که یکم سر بالایی راه نمیره. مشکل از کجا میتونه باشه لطفا راهنمیایی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امید

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه تیبا مدل نود و چهار دارم یه مدت به مدت ده دقیقه چراغ انژکتور رو شن می شه بعد از چندبار روشن خاموش کردن خود به خود خاموش می شه به من بگید لازم ببرم تعمیرگاه یا نه ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حمید

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    ماشین سمند EF7 مدل 94 دارم از برج 7 امسال شروع کرده به ریپ زدن و چراغ استوپ پت پت میکند و اگر از حالت ایستاده با سرع 30 به بالا بروم چراغ چک روشن می شود این حالت با 2 یا 3 بار خاموش کردن ماشین و برداشتن بس باتری رفع می شود خلاصه باید اینقدر آروم با دنده 1 و 2 بروم تا ماشین گرم شود و آمپر آب به نزدیکهای وسط برسد بعد شاید از شر این قضیه خلاص بشم شاید باید حتما یه بار دوباره بس باتری بردارم ولی در هر صورت وقتی ماشین گرم شد دیگه درست میشه نه ریپ میزنه نه خبری از چراغ چک هست درحالت بنزین و گاز هم فرقی نداره لطفا راهنمائی بفرمائید با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Bayram

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من مزدا ٣ مدل ٩۵ دارم ، چند روزه که گاز نمیخوره و بعد از گاز دادن چراغ لغزندگى روشن میشه و گیربکس از کار میفته و ماشین راه نمیره ، باید خاموش کنم ، تا درست شه . لطفا راهنمایى کنید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      سلام. امیدوارم که تا الان مشکل حل شده باشه. نباید فراموش کرد مزدا هرکجا که از سیستم فورد استفاده کرده به مشکل خورده و فورد هر کجا از سیستم طراحی مزدا استفاده کرده موفق شده. اسرار فورد برای استفاده از گیربکس و انتقال نیرو به شکل سنتی باعث بروز مشکلات برای کارخانه های وابستش شده. این راهنمایی ها ممکنه به دیگران هم کمک کنه. من بعضی از اصطلاحات فارسی مکانیکی رو نمیدونم ولی سعی می کنم مفهوم رو برسونم.
      وقتی ناگهان قدرت اتومبیل کم میشه چندتا مساله هست که بد نیست چک بشه. اول وضعیت ورودی هوا و سنسور کنترل حجم و فشار ورودی هوا MAS و MAP. یکم جلوتر اکچواتور هوا و تراتل بادی ( قسمتی که هوای ورودی را کنترل می کند ) ببینید آیا فیش ها به درستی متصل هستند (در مورد مرسدس بسیار رایج هست) و موتور کوچک آن به درستی کنترل دریچه راانجام می دهد یا نه. در کیلومتر های بالا ممکن است کثیف بودن و یا وجود جرم و شی خارجی باعث اختلال شده باشد.
      چک کردن بسته نبودن راه خروجی اگزوز و کاتالیک کانورتر.
      بالا رفتن بیش از حد دما در موتور که باعث فعال شدن LIMP MODE در بسیاری از اتومبیل ها می شود و جهت جلوگیری از آسیب به خودرو اجازه رانندگی سرعتی را از راننده می گیرد.
      در مورد شما حتما کنترل شود که : کم نبودن روغن ترانسمیشن ( گیربکس اتوماتیک) که فشار در تورک کانورتر را پایین می آورد و باعث درست کار نکردن سیستم رانش در خودرو می شود. البته در گیربکس سی وی تی کمی متفاوت است. بجز این ها مسایل پیچیده تری هم وجود دارند که بهتر است توسط مکانیک ماهر بازدید و بررسی شود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. حمید

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    ماشین سمند EF7 مدل 94 دارم از برج 7 امسال شروع کرده به ریپ زدن و چراغ استوپ پت پت میکند و اگر از حالت ایستاده با سرع 30 به بالا بروم چراغ چک روشن می شود این حالت با 2 یا 3 بار خاموش کردن ماشین و برداشتن بس باتری رفع می شود خلاصه باید اینقدر آروم با دنده 1 و 2 بروم تا ماشین گرم شود و آمپر آب به نزدیکهای وسط برسه بعدم شاید از شر این قضیه خلاص بشم شایدم نه یه بار دیگه احتیاج به برداشتن بس باتری بشم ولی در هر صورت وقتی ماشین گرم شد دیگه درست میشه نه ریپ میزنه نه خبری از چراغ چک هست درحالت بنزین و گاز هم فرقی نداره لطفا راهنمائی بفرمائید مشکل از کجاست و چگونه درست میشه با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حمید

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آقا دیگه نمیخواد جواب بدی جوابش اینه که وقتی ماشینتو بردی نمایندگی باید اینقدر اونجا بایستی تا درست بشه ماشین منم یکی از کویل ها خراب بود تعویض شد درست شد دیگه نه ریپ نه چراغ چک روشن میشه – ولی اگه ماشینتو گذاشتی تو نمایندگی مخصوصا اگه گارانتی باشه اصلا دستش نمیزنن و می پیچوننت باید حتما بالا سر ماشینت باشی تا کارت بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. جواد رمضانی

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بزرگواران
    سمند SE مدل 92 دارم
    شمع ها تازه تعویض
    واشر سر سیلندر تازه تعویض
    هر 4 لاستیک یه هفتست گرفتم
    انژکتور تازه شسته شده
    روغن هزار کیلومتر رفته
    آب کم نمی کنه
    تو جاده یه نیم ساعتی دو تا دوستان همراهم بودند کمی وزن ماشین بالا رفت
    چراغ چک تا پیاده شدن دوستان روشن بود
    تو نت چک کردم علتی که باعث نگرانیم بشه پیدا نکردم
    تنها چیزی ک نگرانم می کنه کمی تر تر کردن از اگزوزع البته دود هم نمی کنه
    باید نگران باشم و به تعمیرگاه مراجعه کنم؟؟؟؟؟
    قبلا از نظراتتون ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      چراغ چک انجین به خیلی دلایل روشن میشه مثل وجود مشکل در ورودی و خروجی هوا. لوله های مکش. دمای موتور. سنسورهای کنترلی که ولتاژ کافی رو به ECM نمیفرستن و غیره. بهتر از اینکه خودتون دنبال آزمایش و خطا بروید این هست که کد چک انجین رو بخونین تا ببینین از کجا این کد به ECU ارسال شده پس همون قطعه رو تعویض کنید. فراموش نکنید باز موندن در باک و یا بنزین زدن در حالت روشن بودن خودرو هم میتونه در مکش موتور اختلال ایجاد بکنه و باعث بالا آمدن چک انجین بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مجید

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من امسال1396 سمند EF7 خریدم تازه خریدم همش ۳۵۳کیلومتر رفتم باهاش ولی چراغ چک هی روشن می شه با چراغ گاز . بعد وقتی خاموش می کنم چند دقیقه بعدا روشن که میشه ماشین مشکل حل میشه چه کار کنم .راهنمای کنید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خودرو پراید دارم که در روز های بارانی چراغ چک موتور ش روشن می شود ولی بعد از اتمام بارندگی مدتی بعد خاموش می شود می خواستم علت را از جنابعلی سوال نمایم . با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      احتمالا یکی از سنسور ها در معرض رطوبت قرار میگیره و بعد از قطع بارندگی در اثر گرمای موتور و تبخیر آب به صورت عادی کار می کند. بهتر است در زمان بارندگی با یک دستگاه OBD کد ارور رو بخونید تا ببینید کدام ماجول فرمان درست نمی فرسته و همون قطعه رو تعمیر یا تعویض کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. saeed

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بانبا سلام پراید مدل 89 دارم .بعضی مواقعدچراغ چک روشن میشه ولی بعد از چند ثانیه خاموش میشه .پشت چراغ قرمز هم که وایمیستم ،عقربه دور موتور یه ذره خیلی کم بالا پایین میشه و همزمان صدای موتور ماشین هم کم و زیاد میشه .استاپر و سنسور دریچه گاز رو به تازگی تعویض کردم (مارک خوب) .دیاگ هم زدم خطای سنسور میل سوپاپ میاد .به نظر شما مشکل چی هست و ایا سنسور رو تعویض کنم ؟ لطفا اگه میشه پاسخ رو به ایمیلم ارسال کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      سلام علت میتونه چند تا چیز باشه. روغنن کثیف. اکچواتور هوا. یا سالونوید ها و یا سنسور کم شفت پوزیشن ( همون اروری که شما اشاره کردین) اما یک مساله دیگه ماجولی هست که ریتارد و ادونس رو در خودرو انژکتور کنترل می کنه. همه اینها میتونن همون مشکل رو ایجاد کنن. بهتر هست اول سنسور CPS یا سنسور میل سوپاپ رو در بیارین و با دستگاه اهم متر چک کنین که چه مقاومتی رو دریافت می کنین. معمولا باید ٠.٣٢٠ تا ٠.۴۵٠ باشه. اگر بیشتر یا کمتر باشه که سوخته و باید عوض بشه. اگر سالم بود باید ماجول PCM ریست بشه که شما باید سر باطری رو برای ١٢ ساعت بردارین. روغن موتور رو هم فلاش کنید و بعد عوض کنید. میتونین از مواد شستشوی موتور استفاده کنید یا روغن دنده اتوماتیک به اندازه یک لیتر بریزید و بعد از صد کیلومتر روغن و فیلتر رو عوض کنید تا همه موتور شسته بشه نترسید آسیب نمیزنه. در مورد موتور پراید آشنایی زیادی ندارم اما اگر سالونوید داشته باشه ممکنه اون ها هم کثیف شده باشند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با سلام
    من یه سمند EF7 مل 90 با کارکرد 74000دارم که دو ماه خریدم که امروز وقتی رسیدم دم در خانه دیدم یه چراغ که به شکل اچار و به رنگ نارنجی بود روشن شدماشین را پارک کردم
    و تا عصر هم تا ماشین خنک بود رفتم وسویچ را یه پله بازکردم دیدم این چراغه هنوز روشنه
    میخواستم ببینم دوستان اطلاع دارن که مشکل از چیه یا من کجاها را باید چک بکنم من خیلی از فنی ماشین سررشته ای ندارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      چراغ آچار معمولا در بیشتر اتو موبیل ها مربوط به سرویس های دوره ای مثل تعویض روغن هاو تایر ها و جنرال چک آپ میشه و معمولا هر اتو موبیلی روشی برای خاموش کردن این چراغ داره که بعد از انجام سرویس اون رو ریست می کنند. در خیلی از اتو موبیل ها همزمان دکمه مسافت Trip رو نگه میداریم و سوییچ رو در حالت باز ACC میگذاریم و ده تا پانزده ثانیه دستمون رو از دکمه مسافت بر نمیداریم تا ریست انجام بشود. اگر به دفترچه راهنما مراجعه کنید حتما توضیح کامل داده شده است.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرتین

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام این نشانه تعویض روغن و فیلتر روغن ماشین است اگر هم تعویض کردی داخل صفحه آمپر ماشین روی دوتا نشانه بزن و تعداد کلیومتر رو تنظیم‌ کن مشکلتون حل میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. نازی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام ، ام وی ام 110 دارم قبلا دو بار چراغ چک موتورم روشن شد که با برداشتن سر باطری مشکل برطرف شد الان حدودا یه ماهی میشه که مجدد چراغ چک روشن شده ولی دیگه دستکاری نکردم کیلوممتر ماشینم هم 27500 هست و تو کیلومتر 15000 شمع رو عوض کرده بودم بنظرتون مشکل از چی میتونه باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      تقریبا ١۴٠٠ نوع ایراد جنریک باعث بالا آمدن چراغ چک انجین میشه. برداشتن سر باطری به معنی پاک کردن ECM هست نه رفع مشکل. باید کد ارور خونده بشود تا دقیقا اظهار نظر کرد. اگر اتومبیل شما علائمی از خودش نشون میده باید مثل لرزش و یا صدای عجیب یا گرمای بیش از حد میشه بررسی کرد. دو نکته مهم اینکه شمع خودرو در چنین کیلومتر پایینی چرا باید عوض بشود؟ و اینکه آیا از شمع استاندارد مورد تذکر شرکت سازنده استفاده شده یا خیر؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  23. آرام

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    این ویدئو کمک می کند تا بهتر متوجه چراغ چک انجین بشوید.
    http://www.aparat.com/v/IX3DS

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. نازی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    بله برای خودم هم جای سوال بود ، زمانیکه ماشین رو برای سرویس به نمایندگی برده بودم بالاجبار شمع ها رو عوض کردن و گفتن قانونه چه نیاز باشه چه نباشه باید تعویض بشه با چه منطقی نمیدونم ، اینکه شمع استاندارد بوده یا نه اطلاعی ندارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      بهتر هست که کد ارور چک بشه و قبل از اون هر اظهار نظری صحیح نخواهد بود. اگر کد را داشتین حتما راهنمایی بهتری میتوانم بکنم. در مورد شمع خودرو هم معمولا در اتومبیل های آلمانی ٩٠ هزار مایل یکبار و ژاپنی ها و کره ای ها ١٢٠ هزار کیلومتر زمان تعویض شمع هست. ممکن هست کارخانه سازنده اتومبیل شما ریکال(RECALL) برای تعویض شمع گذاشته باشه که اجبارا این کار برای شما انجام شده و طبق تعهدات بین المللی هم باید رایگان باشه که البته در مورد ایران نمیدونم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. علیرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان پراید مدل 89 دارم تو گرما چراغ چک روشن میشه بعد چند ثانیه ریپ میزنه خاموش میشه هر برق کاری چیزی میگه قطعات رو همش عوض میکنم ولی فایده نداره کمک کنین اگه میدونین دردش چیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دوست عزیز آیا کد خطا را که باعث روشن شدن چک انجین می شود خوانده شده ؟ چه قطعاتی تعویض شده ؟ منظور از ریپ زدن چیست و چه حالتی دارد ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. ابراهیم

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان وبزرگواران من یه پژو پارسtu5مدل 92 دارم ک برای اولین بار خطای سنسور اکسیژن داده و مصرف سوخت ماشینم رو بالا برده ولی ننوشته بود کدوم سنسور اکسیژن (اونکه روی منیفولد هستش یا اونکه پایین روی اگزوز هستش)فقط نوشته بود خطای سنسور اکسیژن قبل از کاتولیزور لطفا راهنمایی کنید ک کدوم رو باید تعویض کنم 《باتشکر 》

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      دوست عزیز معمولا اتومبیلهایک سنسور هم قبل از کاتالیک کانورتر دارند که به اون سنسور اکسیژن زیرین هم گفته میشه. معمولا کد ارور اون P0420 هست. دراثر کاکرد زیاد و بنزین نا مناسب معمولا خراب میشه. من در مورد پژو اطلاعی ندارم ولی میتونین خودتون هم سنسور رو پیدا کنین و عوضش کنین.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. مهدی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه i30 مدل 2010 دارم . چند وقته چراغ چک موتور روشن میشه و الارم سنسور کلاچ اتومات رو میده . کسی میدونه مشکل چیه
    در سرعت های بالای 120 کیلومتر هم چراغ چک روشن میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      ببخشید سوال می کنم ولی کیلومتر ماشین شما چقدر هست و دقیقا چه کد اروری رو میخونین؟ اتوماتیک ترنسمیشن یا دنده دستی ؟ علایم ماشین چی هست؟. اگر کاملتر بگین شاید بتونم کمکی بکنم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. علی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من یه 206 تیپ 6 اتومات مدل 84 دارم چند روزه بعد از طی مسافت حدود نیم ساعت چراغ چکم روشن میشه و ماشین با افت گاز مواجه میشه ولی خاموش نمیشه ماشین و بعد از این که نگه میدارم و یک بار خاموش و روشن میکنم ماشین از حالت افت خارج میشه و گاز میخوره ولی چراغ چک خاموش نمیشه و بعد از ایست کامل و خاموش کردن ماشین و گذشت مدت چراغ خاموش میشه و احساس میکنم که مصرف سوختم بالا رفته و خام سوزی محرض هست توی ماشین اگه امکان داره کمکم کنید خیلی ممنونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      خودرو شما برای جلوگیری از آسیب وارد Limp Mode میشود و شما با خاموش و روشن کردن خودرو و ادامه رانندگی آسیب زدن رو نادیده میگیرین. بعد از سرد شدن موتور این ارور چون موقتی بوده از دستور ECU خارج میشه و چراغ چک انجین هم خاموش میشه. اولا باید ارور توسط دستگاه خونده بشه. اگر کد p0170 تا p0176 باشه باید چند تا قطعه به دقت بررسی بشه. اول تیوب ورودی هوا که پاره نشده باشه دوم سنسور اکسیژن سوم EGR VALVE چهارم PCV VALVE همچنین ممکن هست حجم ورودی بنزین نسبت به اکسیژن هم زیاد و یا کم باشه. مساله بعدی میتونه ایرادی از سیستم خنک کننده باشه مثل کمبود مایع و یا اشکال در واتر پامپ. بهتر هست با یک مکانیک با حوصله بررسی کنید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. کیمیا

    ۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه ۲۰۶ دارم مدتی هست چراغ چکش روشن میشه مثلا سر پیچا تند بپیچم یا ترمز یهویی وقتی هم که روشن میشه ب سختی راه میره مثلا تا آخر ک بازم گاز فشار میدم ۵۰ تا بیشتر نمیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرام

      ۴ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (55 ديدگاه)

      چراغ چک انجین به دلایل خیلی زیادی روشن میشه و با توضیح کلی خیلی سخت میشه علت رو متوجه شد. بهتر هست اول کد خطا خونده بشه و معلوم بشه از چه قسمتی این ارور فرستاده میشه. ممکن هست یکی از سیم ها و یا سوکت ها هم شل شده باشه. یکی از موارد مهم در رانندگی با اتومبیل مشکل دار این هست که وقتی میدانیم با یک سبک رانندگی مشکل ماشین خودش رو نشون میدهد بهتر هست به جای اصرار به این نوع راندن از آن اجتناب کنیم تا آسیب بیشتری تزنیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. آرام

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوستان عزیز دریافت ارور از سنسور های مختلف به علت عدم دریافت اهم و ولتاژ کافی از سنسور توسط ماجول کنترل الکترونیکی یا به اصطلاح کامپیوتر ماشین هست. بعضی از این سنسور ها به نسبت ارزش خودرو بسیار گران هستند و در نتیجه مکانیک ها به درخواست مشتری سنسور را بایپس می کنند. به عبارت دیگر ECU همیشه مقاومتی رو که سنسور باید بفرسته رادریافت می کند و چک انجین نشان داده نمی شود. این کار البته غیر قانونی است ولی برای بعضی از سنسور ها مثل اکسیژن بسیار متداول شده. روشهای زیادی برای این نوع بایپس وجود دارد که با یک جستجو در اینترنت میتوانید آنها را پیدا کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا