آموزشهفته نامه

مقایسه خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و دستی

اگرچه اکثر خودروهای موجود در کشور ما از گیربکس دستی استفاده می‌کنند و سومین پدال موجود در این خودروها کلاچ نامیده می‌شود اما گسترش روزافزون استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک باعث شده سؤالاتی در این زمینه برای خریداران به وجود آید. واضح است که این خودرو فاقد پدال کلاچ هستند.


اما تفاوت بین خودروهای مجهز به این دو نوع گیربکس چیست و شما کدام نوع را باید انتخاب کنید؟ با مطالعه این نوشتار خواهید توانست انتخاب صحیح‌تری برای خرید خودروی خود انجام دهید.

  • تفاوت خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و دستی در چیست؟


اگر بخواهیم خیلی ساده سخن بگوییم باید گفت گیربکس دستی نیازمند تعویض دنده توسط دستان راننده بوده و خب نام گیربکس هم به همین موضوع اشاره دارد. به این ترتیب راننده باید دسته‌دنده را از یک دنده به دنده دیگر حرکت داده و همان زمان پدال کلاچ را نیز درگیر کند. همین درگیر شدن راننده در فرایند تعویض دنده باعث می‌شود افرادی که به رانندگی علاقه داشته باشند از گیربکس‌های دستی استقبال بیشتری بکنند.


البته گیربکس دستی مزیت‌های زیاد دیگری نیز دارد. گیربکس‌های دستی از نظر مکانیکی ساده‌تر بوده و بنابراین هزینه خرید آن‌ها ساده‌تر از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک می‌باشد. این گیربکس‌ها در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک سنتی مصرف سوخت کمتری داشته و پرفورمنس و عملکرد سریع‌تری ایجاد می‌کنند.

خب در خودروهای اتوماتیک فرایند تعویض دنده به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. شما به‌سادگی دسته‌دنده را در حالت D قرار داده و اجازه می‌دهید خودرو بقیه کارها را انجام دهد. شما حتی می‌توانید خودرو را بدون نگرانی از درگیر کردن کلاچ به‌صورت کامل متوقف کنید زیرا در خودروی اتوماتیک خبری از پدال کلاچ نیست.

  • گواهینامه موردنیاز برای راندن خودروهای اتوماتیک و دستی


در کشور ما تفاوتی از بابت راندن خودروهای اتوماتیک و دستی برای اخذ گواهینامه رانندگی وجود ندارد اما در برخی کشورها همچون بریتانیا، وقتی راننده فقط گواهینامه مربوط به رانندگی با خودروهای اتوماتیک را دریافت کرده باشد اجازه راندن خودروهای مجهز به گیربکس دستی را نخواهد داشت؛ اما وقتی فردی گواهینامه راندن خودروهای دستی را داشته باشد قادر به راندن هر دو نوع خودرو خواهد بود.

اما دلیل این کار چیست؟ خب در خودروهای دستی پدالی وجود دارد که در خودروهای اتوماتیک نیازی به نگرانی درباره‌ی آن وجود ندارد. همچنین کار راننده در تمرکز روی رانندگی بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر شما گواهینامه خودروی مجهز به گیربکس دستی را دریافت کنید راندن خودروی اتوماتیک را راحت‌تر هم خواهید یافت.

راندن خودروی دارای گیربکس اتوماتیک آسان‌تر بوده و بیشتر افراد دوست دارند خودرویی با این نوع گیربکس را مخصوصاً در ترافیک‌های کلافه کننده شهری داشته باشند.

  • خودروهای نیمه اتوماتیک چگونه هستند؟


تعداد محدودی از خودروها با گیربکس‌های نیمه اتوماتیک در دسترس هستند. گیربکس نیمه اتوماتیک اساساً همان گیربکس دستی با کلاچی است که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. خودروهای مجهز به گیربکس نیمه اتوماتیک فاقد پدال کلاچ هستند اما شما باید دنده‌ها را تعویض کنید. این نوع گیربکس‌ها در خودروهای کوچک مثل فولکس‌واگن آپ و سیتروئن C1 بکار رفته‌اند زیرا ابعاد این نوع گیربکس‌ها کوچک‌تر از گیربکس‌های کاملاً اتوماتیک است.

با این وجود عملکرد گیربکس‌های نیمه اتوماتیک به نرمی گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک نیست و زمانی که می‌خواهید در سرعت‌های کم مثل پارک کردن حرکت کنید شاهد برخی ناهنجاری‌ها در این نوع گیربکس‌ها خواهید بود. همچنین تعویض دنده این گیربکس‌ها می‌تواند بسیار کند باشد و همین امر روی مصرف سوخت خودرو نیز تأثیر می‌گذارد.

اما اگر به هر دلیلی خواهان گیربکس نیمه اتوماتیک هستید پس باید به دنبال فولکس‌واگن آپ باشید. این خودرو سواری بسیار راحتی در شهر داشته و استفاده از گیربکس نیمه اتوماتیک باعث شده این خودرو نیازی به پدال کلاچ نداشته باشد.

  • گیربکس ضریب متغیر CVT چیست؟


بجای استفاده از دنده‌های مرسوم و سنتی، گیربکس ضریب متغیر دارای تسمه و پولی است. فاصله بین این پولی‌ها باز و بسته می‌شود تا دنده‌های سبک‌تر و سنگین‌تر ایجاد گردد. به خاطر اینکه گیربکس CVT تعداد دنده‌ی نامحدودی دارد بنابراین نیازی به کارکرد سخت و دور بالای پیشرانه نخواهد بود و پیشرانه در کاراترین حالت و سرعت خود کار خواهد کرد. به همین خاطر گیربکس‌های CVT برای خودروهای کم‌مصرفی همچون تویوتا پریوس بهترین گزینه هستند.

اگرچه گیربکس CVT باعث می‌شود پیشرانه در کاراترین حالت خود قرار داشته و مصرف کمی را نشان دهد اما همه‌چیز بر وفق مراد نیست زیرا در زمان شتاب گیری سنگین شاهد صدای خسته کننده و بد این‌گونه خودروها خواهید بود. اگرچه گیربکس CVT به مصرف کم پیشرانه کمک می‌کند اما از طرف دیگر شتاب گیری خوبی نخواهید داشت زیرا آن‌ها اجازه نمی‌دهند پیشرانه در حداکثر دور خود کار کند.

همان‌گونه که گفته شد اگر به دنبال بهترین خودروی مجهز به گیربکس CVT هستید یکی از گزینه‌ها تویوتا پریوس هیبریدی خواهد بود. این گیربکس باعث می‌شود پریوس مصرف سوختی استثنایی داشته باشد و سواری راحتی را ارائه کند.

  • گیربکس دوکلاچه DCT چیست؟


گیربکس دوکلاچه همان‌گونه که از نامش پیداست دارای دو کلاچ می‌باشد و از جمله خودروهایی که به این نوع گیربکس مجهز است آئودی TT را می‌توان نام برد.

گیربکس دوکلاچه از دو کلاچ و دنده‌های عجیبی استفاده می‌کند. خبری از پدال کلاچ نیست و بجای آن شما معمولاً دنده‌ها را با استفاده از دسته‌دنده یا پدال‌های پشت فرمان تعویض می‌کنید.

در این نوع گیربکس‌ها یک کلاچ مختص آماده کردن دنده‌های زوج و دیگری مختص آماده کردن دنده‌های فرد است و بنابراین زمانی که شما به‌طور مثال می‌خواهید دنده چهار را انتخاب کنید کلاچ آن را آماده کرده و بنابراین تعویض نرم و سریعی خواهید داشت. سرعت تعویض دنده این گیربکس‌ها به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از نمونه‌های اتوماتیک سنتی است.

به همین خاطر خودروهای دارای گیربکس دوکلاچه شتاب گیری سریع‌تری دارند و از آن‌ها در خودروهای اسپورتی همچون پورشه ۹۱۱ و آئودی R8 استفاده شده است.

این گیربکس‌ها گزینه‌ای ایده آل برای خودروهای خانوادگی هستند زیرا بهترین‌های گیربکس‌های اتوماتیک و دستی را ارائه می‌کنند.

فاصله کوچک بین تعویض دنده‌ها نیز باعث می‌شود گیربکس‌های دوکلاچه راندمان بهتری نسبت به نمونه‌های سنتی داشته باشند زیرا چرخ های خودرو تقریباً همیشه به پیشرانه متصل بوده و میزان اتلاف قدرت کم است. به همین خاطر گیربکس‌های دوکلاچه در خودروهای رده میانی‌ای همچون فولکس‌واگن گلف و فورد فوکوس نیز بکار می‌روند.

البته گیربکس‌های دوکلاچه نیز معایبی دارند. این گیربکس‌ها پیچیدگی بیشتری در مقایسه با نمونه‌های مرسوم داشته و بنابراین هزینه‌های تعمیر آن‌ها بالاتر است. همین پیچیدگی باعث شده قیمت خودروهای مجهز به آن بیشتر باشد.

فولکس‌واگن پولو یکی از ارزان‌ترین خودروهای مجهز به گیربکس‌های دوکلاچه است. گیربکس هفت سرعته این خودرو نه تنها سواری راحت‌تری را در شهر ایجاد می‌کند بلکه یک دنده اضافی آن نسبت به گیربکس دستی باعث می‌شود در بزرگراه‌ها نیز صدا و مصرف سوخت کمتری وجود داشته باشد.

  • گیربکس اتوماتیک سنتی چیست؟

2017 Mercedes E-Class Interior
گیربکس اتوماتیک سنتی و مرسوم به عنوان گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور هم شناخته می‌شود. در این نوع گیربکس، مبدل گشتاور کار کلاچ را انجام داده و ارتباط روغن بین پیشرانه و چرخ ها را برقرار می‌سازد.

این امر باعث تعویض دنده‌های بسیار نرمی می‌شود و به همین خاطر برخی خودروهای لوکس همچون مرسدس S کلاس از گیربکس اتوماتیک با مبدل گشتاور استفاده می‌کنند.

متأسفانه فقدان ارتباط فیزیکی بین پیشرانه و چرخ ها به معنی راندمان پایین‌تر گیربکس اتوماتیک سنتی است. این گیربکس گران‌تر از نمونه‌های دستی بوده و همین موضوع بر قیمت نهایی خودرو تأثیر می‌گذارد.

مرسدس بنز S کلاس به‌صورت استاندارد با گیربکس اتوماتیکی که تعویض‌های بسیار نرمی دارد عرضه می‌شود.

 
منبع: carwow

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    هرکدامشان ضعف و منفعت مخصوص خودشان را دارند .
    خیلی کوتاه عرض میکنم که اگر در شهرهایی با ارتفاع بالا و کوهستانی یا روستایی زندگی میکنید ، دنده دستی بهترین گزینه هست مثل تهران یا استامبول .
    اگر در شهرهایی دَشت مانند مانند پاریس یا اصفهان زندگی میکنید اتوماتیک بهترین گزینه هست .

    در غیر اینصورت اگر خودرو دارای توان فنی بالا و ۶سیلندر به بالا هست ، اتومات برای همه جا توصیه میشه ، چه دشت و کوهستان .

    دلایل زیاده و حوصله نوشتاری کم…

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. M

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (160 ديدگاه)

      تهرون ، ترافیک تو شیب ۱۵ درجه ، دنده دستی ، پدر آدم رو در میاره …

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. شاهین

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (107 ديدگاه)

      اتفاقا اصفهان که هموارتره و ترافیکش کمتره دنده دستی بهتره
      تهرانم که دقیقا برعکس گفتی هم شیب زیاد داره هم ترافیک سنگین

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محمدامین

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (32 ديدگاه)

      حاجی وقتی خواستی ساعت ۸ صبح تو ترافیک، از میدون تجریش بری تا ولنجک و تازه غیر از ترافیک و شیب خیابون مجبور شدی از کوچه پس کوچه های شمرون درحالیکه که فقط نیم متر جای اشتباه داری،گذر کنی، می بینمت که میگی تهران فقط دنده دستی?
      می بینمت وقتی خواستی از چهاراه کامرانیه بری تا عمار
      درحالیکه نیم ساعت هم نباید طول بکشه ۲ ساعت طول میکشه! حجم ترافیک رو تصور کن
      شیب خیابون رو هم تصور کن
      اینکه هر ماشینایی که عقبتن هم ۱۵ سانت جا نمیدن ک اگر یه کوچولو بعد از ترمز وقتی خواستی گاز بدی بتونی بری عقب
      اینجور مواقع من فقط ترمز دستیو میکشم!
      و گاز میدم و بعدش ترمز دستیو میکشم پایین!?
      سرویس میشم(تازه اگه نخام از کوچه پس کوچه ها فرار کنم!)
      اونوقت میگی تهران فقط دنده دستی?

      موافقم 6
      مخالفم 0
    4. Farzad

      ۱ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      مشکل میدونید چیه ؟ پدال کلاچه که تو ترافیک دهن آدمو … میکنه . پس اتومات بهتره .

      موافقم 3
      مخالفم 0
  2. سورنا

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    ینی خدا پدرو مادر اونی که اتومات رو تولید کرد رو بیامرزه وگرنه تا الان فلج شده بودم
    شده از یه ساعت تا ۵ ساعت تو ترافیک تهران کرج یا تو همت موندم اگه اتومات نبود فک کنم یه هفته هم بستری میشدم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. madadi

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توی ماشینای ایرانی اتوماتیک بهتره یا دستی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. اوس مرتضی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چراوقتی توخودروهای پیش پاافتاده قدیمیتون موندیدوپورازاشگال است؟ بیخود خرج تراشی میکنیدبعدهم یه خودرو بدترازقدیمیهاتون ودارای اشگال تحویل مردم میدید فعلا هم که بااین قیمتهای نجومی که روماشینهای دسته3گذاشتید میخاهیدمردم دسته1بخرن چه جوری بخرند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. مهراد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (761 ديدگاه)

    با عرض معذرت از کساییکه نظرشون با نظر بنده در این رابطه سازگار نیست باید بگم که : گیربکس های دستی از مد افتاده و قدیمی و کند و پر زحمت هستن و بدرد همون گذشته میخورن در عصر مدرن امروزی جایی ندارن

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      شما دنده دستی های ایرانی را اصلاً و ابداً با خارجیهایی مثل تویوتا کمری گرند ، کریسیدا ، کرونا یا هوندا آکورد مقایسه نکن که دنیای کاملاً متفاوتی دارند .

      موافقم 2
      مخالفم 2
  6. مردم بدبخت ایران

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خب اگه این مملکت افتصاددرست وحسابی داشت وثروت بین همه باعدالت تقسیم میشدمامردم ایران هم دلمون میخواست ماشین روزدنیاواتومات راسواربشیم اماکشورماشده مثل کره شمالی دیگه همه چی شده برای مردم ارزو…مردم توی نون خوردن ولباس زن بچه هاشون موندن دیگه ماشین اتومات بماندبرای اقازاده های حرومزاده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. Saeed

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    مطلبی مفید و کاملا آموزنده
    خیلی ممنون از آقای احمد زاده‌ی عزیز ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Farzad

    ۱ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بهترین گزینه تو اینا به نظرم گیربکس دو کلاچس
    ولی افسوس که …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (13 ديدگاه)

    عرض ادب خدمت همه عزیزان
    حقیر پیشنخاد می کنم ک اصلا هیچ سایت خودرویی را مطالعه نفرمایید
    عرض شود خدمتتان ک بنده کارم فنی هست و مدرک فنی مال ان سالهایی ک ارزش داشت گرفتم

    اولا ،،،، متاسفانه تو کشور خودمون غوغا سالاری وحشتناک بالا هست ، و خدا رو گواه می گیرم ک ادم هست باهاش برخورد کردم تا حالا فرمون یک خودرو رو بعنوان راننده تو دست نگرفته ولیکن چنان نظراتی ارایه می ده ک ادم فک می کنه ایشون یا سر طراح شرکت فلوکس و یا بنزه خوب یه چیزی شنیده و الکی برای خودش می گه
    دوما ،،،، دلیل اینکه عرض کردم سایت خودرو مطالعه نفرمایید اینه ک حقیقتا ناراحت می شید و خدای ناخواسته برای سلامتیتان بسیییییییار خطرناک هست
    چون در کشوری زندگی می کنیم ک داشتن سمند جای مباهات داره یعنی رسیدن به پراید خودتان دیگر استحضار دارید
    سوم ،،،، خودرو دنده ای بخرید چون مکانیک دنده اتوماتیک وجود ندارد و تنها تعداد محدودی هستند ک متاسفانه قیمت دستمزدشان خیییلی باز بالا هست
    و در اخر هر چی ک می بینید برایمان عقده هست
    خدا را گواه می گیرم از ناراحتی دارم دق می کنم بابت این همه ظلام و بی شرفی
    اخه ما چ بدی به خدا کردیم تو این کشور بدنیا اومدیم
    ملت بخدا قسم یه سال پیش برای اجاره یه کامارو تو کیش 400000 تومان پول دادم سواررشدم ادم خجالت می کشه اسم خودشو بزاره ادم
    اخه یه چیزی می گی یه چیزی می شنوی
    تیوتا کمری 14 سال قبل سوار شدم هنوز این کشور نتونسته مث اون تولید کنه
    تو یه سمند در و داغونی ک موقعی ک تو کفی کولر ازش می گیری عینه ادمی ک لرز گرفته می لرزه موندن اومدن خودشونو با …… و ………مقایسه می کنن

    مخلص کلام برای سلامتی خودتان ارزش قایل باشید من ک عصبی شدم و دیگر هم مریض
    اخه من بدلیل کار و علاقه ای ک دارم دوست دارم هایلوکس بخرم اما گو ……

    خیلی از محضرتون عذر می خوام زیاده گویی کردم
    com

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. علی آقا

    ۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (572 ديدگاه)

    من معتقدم اگر تو ایران هم خودروها بجای دستی اتومات بودن هم تصادفات کمتر میشد و هم بداخلاقی‌های حین رانندگی.
    قبلا ماشین دنده دستی داشتم و الان اتومات، تو ترافیک تهران اصلا قابل مقایسه نیست آرامشش، راحتیش و دغدغه کمترش. که نتیجش استرس کمتر حین رانندگیه.
    دلم برای راننده تاکسیهای ایران میسوزه که از صبح تا شب باید دنده عوض کنن و کلاچ بگیرن. ببینید این دوتا خودرو نساز مفتخور داخلی چقدر بی عرضه و نفهم هستن که تو همه این سالها نتونستن درک کنن خودروی عمومی مثل تاکسی باید اتومات باشه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. صدرا

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ببخشید میشه رانندگی با خودروهایی مثل لامبورگینی و فراری رو توضیح بدید

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا