آموزش

همه چیز در مورد یک وسیله نقلیه مناسب برای یدک‌کشی

چه بخواهید به صورت روزانه یک تریلر را با خود جابجا کنید یا اینکه چیزی شبیه به یک قایق را به دنبال خود بکشید، استفاده از یک وسیله نقلیه مناسب برای این منظور می‌تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند. امّا اگر ندانید که واقعاً چه وسیله نقلیه‌ای می‌خواهید، این موضوع می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.

دنبال چه چه چیزی باشیم؟

سوار کردن و انتقال یک قایق بدون یک وسیله نقلیه مناسب می‌تواند به چیزی شبیه به یک کابوس تبدیل شود. در این حالت، نه‌تنها قایق خود را به خطر می‌اندازید، بلکه می‌توانید به وسیله نقلیه خودتان و عابران پیاده در اطراف‌تان نیز آسیب وارد کنید؛ موضوعی که برای حمل تجهیزات و قطعات سنگین بر روی یک تریلر نیز صدق خواهد کرد. اگر بخواهید یک وسیله نقلیه یدک‌کشی مناسب تهیه کنید، بایستی موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • ظرفیت یدک‌کشی. این یکی از فاکتورهای بدیهی است که البته بایستی راجع به آن دقت داشته باشید. برای هر وسیله نقلیه‌ای، یک وزن حداکثر برای یدک‌کشی ارائه شده و از شما خواسته می‌شود که تحت هیچ شرایط از این عدد عبور کنید. این عدد با وزن کلی وسیله نقلیه فرق می‌کند و ممکن است در راهنمای وسیله نقلیه با عنوان « میزان وزن کلی تریلر» نیز اشاره شود.
  • فاصله محوری. فاصله محوری به فاصله بین محورهای جلو و عقب در یک وسیله نقلیه گفته می‌شود و هر چه طولانی‌تر باشد، وزن تریلر یا قایق، کمتر به محور عقب فشار می‌آورد و در نتیجه، کمتر احتمال برخاستگی جلوی وسیله نقلیه وجود خواهد داشت. یکی دیگر از اثرات فاصله محوری بیشتر، فراهم کردن کنترل بیشتر برای کل وسیله نقلیه باربر است. به عنوان یک قاعده کلی، می‌توان ۱۱۰ اینچ یا ۲۷۹۴ میلی‌متر اول در فاصله محوری را برای کشیدن یک تریلر ۶ متری (۲۹ فوت) مناسب دانست و هر ۴ اینچ (۱۰۲ میلی‌متر) که به فاصله محوری اضافه شود، امکان افزودن یک فوت (۳۰۵ میلی‌متر) به طول تریلر وجود خواهد داشت.
  • وزن کلی. وزن کلی در یک وسیله نقلیه، وزنی است که در حالت باک پُر از بنزین و بدون حضور هیچ‌گونه مسافری، به‌دست می‌آید. در حالت کلی، باید گفت که بهتر است وزن کلیِ یک وسیله نقلیه بیشتر از بار آن باشد، امّا برخی خودروهای جدید که با رویکردهای نوین، مهندسی شده‌اند، اندکی از این قاعده فاصله گرفته‌اند.
  • سیستم آکسل. سطح جاده از لحاظ مقاومت در برابر بارهای وارده، ظرفیت محدودی دارد و وسیله نقلیه شما می‌بایست از لحاظ وارد کردن فشار به جاده، باید در محدوده استاندارد باشد تا بتواند به شکلی قانونی در مسیرها حرکت کند. سطح تماس بیشتر تایرها، موجب توزیع بیشتر وزن در سطح جاده می‌شود. اگر قصد دارید که بارهای واقعاً سنگین با خود حجمل کنید، شاید بهتر است که به سراغ آکسل‌های دوتایی با تایرهای دوگانه در عقب و جلو بروید تا بتواند ضمن ارتقای عملکرد، معایرهای قانونی حرکت در جاده‌ها را نیز برآورده کنید.
  • سیستم دیفرانسیل. هر وسیله نقلیه‌ای را که برای این منظور درنظر می‌گیرید، باید از نظر سیستم دیفرانسیل و توزیع قدرت بررسی کنید. اگر قایق یا هر تجهیزات دیگری را در خارج از جاده جابجا می‌کنید، به عنوان مثال در یک کارگاه ساخت و ساز یا مسیر شنی، یکی از نیازهای اساسیِ شما، سیستم چهار چرخ یا تمام‌چرخ متحرک خواهد بود. این سیستم‌های در شرایط خیس و بارانی نیز عملکرد مناسب‌تری دارند. امّا اگر قرار است که در مسیر خشک حرکت کنید، استفاده از وسیله نقلیه با دو چرخ متحرک نیز کفایت خواهد کرد.


مطمئناً برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که می‌بایست نسبت به آنها توجه داشت، امّا در اینجا به مهمترین آنها اشاره شده است؛ فاکتورهایی که نقشی تعیین‌کننده در یک یدک‌کشی ایمن برای راننده، دیگران و محموله خواهند داشت.

سه وسیله نقلیه مناسب برای یدک‌کشی که تراک نیستند

همه کمابیش از این موضوع آگاهند که تراک‌ها بهترین گزینه برای یدک‌کشی هستند و آپشن‌های زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. امّا اگر به «تراک‌ها» علاقه ندارید، این شاسی‌بلندها می‌توانند جایگزین مناسبی برای آنها باشند.

  • شورولت تاهو. در حالی که «سیلورادو» احتمالاً «پادشاه یدک‌کشی» در بین محصولات شورولت است، امّا تاهو نیز نسبتاً قدرتمند است. مدل فول‌سایز تاهو که کار خود از یک بازطراحی در سال ۲۰۰۷ شروع کرد، به عنوان یکی از قویترین وسایل نقلیه در جاده‌ها شناخته می‌شود.
  • جیپ چروکی. جیپ چروکی در عین قدرتمند بودن، از کیفیت سواری بسیار خوبی نیز برخوردار است. با این خودرو می‌تواند یک رانندگی دلپذیر را در اطراف شهر داشت و در عین حال، از آن برای یدک‌کشی در آخر هفته استفاده کرد.
  • جمس یوکون XL. جمس یوکون XL در زمینه یدک‌کشی، بسیار دست‌کم گرفته شده است؛ آن هم در شرایطی که مدل‌های جدید این خودرو می‌توانند وزنی بین ۲۷۰۰ تا ۳۶۰۰ کیلوگرم را به دنبال خود بکشند.

البته گزینه‌های زیادی در این میان موجود دارند، امّا این ۳ مدل در بالاترین سطوح قرار می‌گیرند.

منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ASA

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    از حق نباید گذشت، همشیه توی زمینه یدک کشی آمریکایی ها سرآمد بودن
    اینو یه طرفه نمیگم، بلکه کاملا قابل دیدن هست
    اصلا تراک، گشتاور، صحراهای آمریکا همیشه برام یه شبکه معنایی بوده

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      ASA جان فیلمای سیلورادو و سایر پیکاپ ها تو اینستا برام میاد فوق العادست جز سیلورادو از رام هم نباید غافل شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASA

        ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1867 ديدگاه)

        آره، مخصوصا اون دودی که از موتور دیزلیشون بیرون میزنه خیلی باحاله

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مجید

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    در ایران گزینه قابل استفاده برای همه مخصوصا قشر ضعیف به صورت نو نیساناسور!!!!!(آبی رنگ قلدر) و نمونه کارکرده پاترول و پیکاپ هستند!!!!
    البته مدل های آمریکایی چون شورلت مثل بلیزر و وانت های غول پیکر هم هستند ولی با توجه به تغییر رویکرد و تبدیل شدن به اسباب رفاه و دور دور کردن جوانان مرفه با این ماشین ها در سطح شهر ها دیگه از لیست انتخاب ها حذف میشن(البته قیمت ناباورانه و مصرف بالا و هزینه خاص خودشون هم هست)))))!!!!!!
    متوجه هستید واقعا!!!!؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Hemichan

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)

    ” به عنوان یک قاعده کلی، می‌توان ۱۱۰ اینچ یا ۲۷۹۴ میلی‌متر اول در فاصله محوری را برای کشیدن یک تریلر ۶ متری (۲۹ فوت) مناسب دانست و هر ۴ اینچ (۱۰۲ میلی‌متر) که به فاصله محوری اضافه شود، امکان افزودن یک فوت (۳۰۵ میلی‌متر) به طول تریلر وجود خواهد داشت.”
    خیلی جالب و آموزنده بود
    یکی از دلایل برتری شوی و جی ام سی رانندگی راحت و شبه سدان اوناس وگرنه سلطان یدک کشی داج رم بمراتب نیرومند ترِ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. امیرحسین (Lion26)

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (257 ديدگاه)

    سلام دوستان.
    اطلاعاتی درباره اعداد زیر می خواستم. اگه میشه راهنمایی کنید.

    Gross train weight (GTW)
    2975
    Gross vehicle weight (GvW)
    1775
    Max. braked trailer
    1200

    Just France and Japan.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hemichan

      ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (715 ديدگاه)

      مورد اول وزن وسیله نقلیه + سرنشین و سوخت و سایر مایعات + مقدار باری که روی شاسی حمل میکنه + تریلر
      دومی وزن وسیله نقلیه + سرنشین و سوخت و سایر مایعات + مقدار باری که روی شاسی حمل میکنه بدون هیچ نوع تریلری
      سه طرفیت تریلر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیرحسین (Lion26)

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (257 ديدگاه)

        خیلی ممنون داداش بابت اطلاعاتی که دادی.

        Just France and Japan.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Hemichan

          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (715 ديدگاه)

          خواهش

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مطلب خیلی جالبی بود و البته اموزنده منتهی در ایران وظیفه یدک کشی رو عموما خودروهای سنگین به عهده دارن نه خودروهای نسبتا سبک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Hemichan

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (715 ديدگاه)
  7. هدایت

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    با پراید وانت میشه چه باری را یدک کشید؟
    قلاب یدک کشی چه ویژگی دارد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا