آموزش

پیشرانه‌های کج!

آیا به نحوه جای‌گیری پیشرانه‌های ب‌ام‌و در صندوق پیشرانه دقت کرده‌اید؟ چرا کج‌اند؟

از زمان قدیم همواره نکات و مشکلاتی درباره مهندسی و طراحی خودروها وجود داشته است. ازجمله در مورد پیشرانه‌ها و چگونگی جایگذاری آن به همراه جعبه‌دنده درون خودروها؛ هم در گذشته و نیز هم‌اکنون.

نزدیک به ۶۰ سال پیش، کرایسلر از پیشرانه‌های کلاس G و RG در برخی خودروهایش مانند نیویورکر نسل یازدهم استفاده می‌کرد که ۳۰ درجه از خط عمود به راست، کج بودند. همچنین پلیموث باراکودا نسل یک نیز به سبب استفاده از پیشرانه کرایسلر ۲۲۵ شش سیلندر ۳.۷ لیتری، با نام باراکودا Slant Six شناخته شده بود.

ناگفته نماند که پیشرانه‌های V و W را نیز می‌شود به‌نوعی Slant حساب کرد ولی این مقاله درباره پیشرانه‌های خطی است.

این نوع پیشرانه‌ها به‌مرورزمان به Slant Six، در مدل‌های شش سیلندر خطی و Slant Four، در مدل‌های چهار سیلندر خطی معروف شدند.

حتی داج نیز در چلنجر مدل ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ از Slant Six استفاده می‌کرده است.

وقتی‌که کمی در زمان سفر کنیم، می‌فهمیم که خودروسازان بسیاری از پیشرانه‌های کج (Tilted, Slant) استفاده کرده و می‌کنند.

مشهور‌ترین آن‌ها، شهروند ایالت باواریا، ب‌ام‌و است که هم‌اکنون مدل‌های M Power سری ۲ و ۳ و ۴ را با پیشرانه‌های N55 و S55 می‌فروشد که آن‌ها نیز مانند کرایسلر ۳۰ درجه به راست کج‌اند.

از دیگر خودروهایی که به این شکل طراحی شده‌اند می‌توان هوندا S2000 (F20C و F22C1)، نیسان اسکای‌لاین (سری RB)، مرسدس ۳۰۰SL (50 درجه چرخش (، برخی مدل‌های قدیمی واکسهال، لوتوس، ساب و پیکان و همچنین پیشرانه‌های سری XU پژو (۳۰ درجه چرخش)‌ که هم‌اکنون روی ۴۰۵ و زانتیا نصب هستند، را نام برد.

حالا پرسشی که پیش می‌آید این است که مزایا و معایب این نوع طراحی چیست؟

در حقیقت، در بیشتر موارد به سبب بلند بودن بلوک پیشرانه، به‌ویژه در آن‌هایی که میل‌لنگ یا کورس پیستون بلندی دارند، برای کاهش ارتفاع درب صندوق پیشرانه این کار انجام شده که البته با مزایا و معایبی نیز همراه بوده است.

پیشرانه‌های با کورس پیستون بیشتر می‌توانند گشتاور بیشتری را در دور‌های کمتر به دست دهند و این مزیت بزرگی برای رانندگی بلندمدت، شتابگیری اولیه و حرکت در جاده‌های شیب‌دار محسوب می‌شود.

از طرفی، مهندسان با این روش می‌توانند مرکز ثقل پیشرانه را کاهش دهند، و همچنین فضای کافی را برای نصب تجهیزات بیشتر با دسترسی بهتر، به وجود آورند.

البته دلیل نیسان برای کج کردن، مشکلات طراحی مربوط به جعبه فرمان بوده است.

با این حال، این کار باعث می‌شود به مقدار کمی، وزن پیشرانه به یک سو متمایل شود که درنتیجه اندکی بر خوش‌دستی خودرو اثر می‌گذارد.

یک سری موارد نیز به موضوع روانکاری آن‌ها مربوط می‌شود که محل اختلافات بسیار است. به همین علت آن را بازگو نمی‌کنم. اگر شما اطلاعات بیشتری دارید، لطفاً در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

گردآورنده: آرین (twt: ronin27th)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    پیشرانه کج!????
    مرسی بابت این مطلب آقای آرین??
    جالبه توی این مورد هم باز آمریکایی ها هم رو خط هستن…

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. RezaRs

      ۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      بخش بزرگ و حذف تاپذیری از تاریخ خودروسازی آمریکایی ها هستند تعجب بر انگیز بود نباشند

      موافقم 7
      مخالفم 7
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        خب معلومه،آمریکا نمیبود الان صنعت خودروسازی هم به این شکل نبود…

        موافقم 8
        مخالفم 13
        1. RezaRs

          ۷ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1613 ديدگاه)

          خدایی چرا دیس خوردم خب اونی که دیس داد لطفا کامنت بده و با بار علمی ثابت کنه میشه خودروسازی آمریکا و تاریخچشو از از تادیخ خودروسازی حذف کرد

          موافقم 6
          مخالفم 6
      2. مُحَمَّد رُستَمی نِژآد

        ۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        متعصبان که چشم دیدن آمریکایی ها رو ندارن

        موافقم 4
        مخالفم 13
      3. Kato

        ۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (449 ديدگاه)

        وقتی یک خودرو طراحی میشود جهت افزایش هندلینگ باید نقطه ثقل توزیع وزن در مرکز و پایین ترین سطح خودرو باشد و چون موتور خودرو بخش اصلی و وزن خودرو را تشکیل میدهد یعنی آنقدر وزن بالایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد با صاف قرار دادن آن در خیلی از خودروها متوجه می شود هندلینگ و نقطه تعادل خودرو بهم می خورد لذا مجبورند برای آنکه وزن موتور به طرفی دیگر سنگینی کند جهت به حداکثر رساندن هندلینگ لذا آن را بصورت کج و با تعیین دقیق جانمایی و زاویه که توسط مهندسان خبره تعیین میشود قرار می دهند .
        با تشکر

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. ایلوسار

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام
          یکی از دلایل کج بودن موتور هم اینه که طرف فشاری سیلندر غرق در روغن بشه تا سایش پیستون و سیلندر در اون طرف کمتر بشه.

          موافقم 2
          مخالفم 0
  2. Erfan

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (241 ديدگاه)

    موضوع جالبی بود ?

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. امیر

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (606 ديدگاه)

    ممنون از شما آقای آرین مطلب مفیدی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 1
  4. علی آقا

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (572 ديدگاه)

    میگن پیشرانه کج به مقصد نمیرسه. :)

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. مُحَمَّد رُستَمی نِژآد

      ۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      ‌پس‌برای همینه که 405 ها هیچ وقت به مقصد نمیرسن?

      موافقم 6
      مخالفم 7
    2. مُحَمَّد رُستَمی نِژآد

      ۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      علی آقا گفتی که این عکس پروفایل اَت یادگار دوران جوانی است.!
      میشه بگی چرا!؟

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. BenzSLR

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. محمد

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (218 ديدگاه)

    ممنون جناب سردبیر به خاطر مقاله ارزشمندتون.
    فکر میکنم یکی از علتهاش هم راست گرد بودن موتوهای کمپانی های خودروسازیه شاید با این کار میخواستن به نوعی بالانس استاتیکی رو انجام بدن.البته این نظر شخصی من هست.
    معمولا موتورهای بی ام و به سمت چپ کج هستن.عکس موتور m2 هم که داخل مقاله هست موتور به طرف چپ کج هست.
    متاسفانه خیلی از موتورهای بی ام و ایراد روغن ریزی از قسمت درپوش روی سوپاپ ها رو دارند و به گفته دوستان یکی از علتهاش همین کج بودن موتور هست.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. عارف

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (32 ديدگاه)

      موتورهای کج نسبت به موتورهای عمودی بهتر شتاب میگیرن بخاطر تاثیر کمتر جاذبه بر روی پیستون و شاتون و لنگ ها، از طرف دیگه دست مهندس واسه طراحی منیفولد( بسیار مهم و تاثیر گذار) هوا بازتر هستش و باقی متعلقات موتور هم فضای کافی برای نصب دارند و مورد آخر راحتی در تعمیرات یا به قول خودمون آچارخوری هستش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. Ninja

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    ممنون اقای ارین حتی از خط اول هم مقاله جذاب بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      تشکر

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. مُحَمَّد رُستَمی نِژآد

        ۷ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        دست شما درد نکنه آقا آرین .
        بسیار عالی .
        مقاله های شما همیشه مورد پسند ما هست❤??❤??

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. آرین

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (444 ديدگاه)

          متشکرم

          موافقم 0
          مخالفم 1
  8. Farzad

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    آرین خان پاراگراف آخر رو هم اگه میشه توضیح بدید ببینیم جریان چیه !

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. آرین

      ۷ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (444 ديدگاه)

      دوست عزیز مباحثی مطرح هست درباره روغن ریزی و دیگری اینکه در پیچ‌ها روانکاری به درستی انجام نمیشه که اختلاف نظر زیادی در این موارد وجود داره

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. محمدهادی

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (2142 ديدگاه)

        خب چرا اختلاف نظر زیاد؟؟
        بلاخاره یا ثابت شده که مشکل ایحاد شده یا نشده دیگه
        نتونستن آزمایش کنن این شرایطو؟

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. آرین

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (444 ديدگاه)

          در این مورد به مطلب درست و حسابی برخورد نکردم که علمی وشفاف توضیح داده باشه

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        آقای آرین مطمئنی؟آخه همین ۴۰۵های خودمون هم از نظر روانکاری مشکلی ندارن حالا ب‌ام‌و با اون عظمتش یه سیستم درست و حسابی نمیتونه برای همچین موتورایی درست کنه؟
        من یکی که قسمت آخرو نگرفتم…

        موافقم 1
        مخالفم 0
  9. Roham

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (731 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم یه سری پیکان‌های اتاق قدیم (چراغ ساده) موتور کج داشتن و به محض کمبود روغن حسابی تو خرج می‌رفتن
    راندمان بهتری از موتور معمولی داشت ولی روی سرویس و نگهداری خیلی حساس بودن

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. AHMET 2002

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      چی باعث راندمان بهترشون میشده؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Roham

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (731 ديدگاه)

        از نظر فنی دلیلش رو نمی‌دونم ولی سرعت و شتاب بهتری ارائه میداد (یادمه اینطور گفته میشد)

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. AHMET 2002

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          شاید کورس پیستون بیشتری داشتن و شایدم به همین روش حجمشو بیشتر کرده بودن

          موافقم 0
          مخالفم 1
  10. محمد مختاری آذر

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    پدال یک سوال داشتم اگه بخوام مطلب بفرستم باید در فرمت ورد پاورپوینت یا چی باشه؟
    لطفا جواب بده ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. AHMET 2002

      ۸ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      سوال منم هست!
      قبلا تو پنل سایت یه گزینه به اسم همکاری با پدال و جود داشت که مدتیه حذف شده
      یه بار پرسیدم گفتن به دلیل شرایط خاص اقتصادی دیگه امکان همکاری نیست
      اما گویا الان عوض شده

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۸ خرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        اتفاقا هنوزم اون قسمت هست،توی پنل یه قسمتی داره به اسم نیش ترمز بزنی روش یه قسمت دیگه میاره دومی از آخرش همکاری با پدال هست…

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. AHMET 2002

          ۸ خرداد ۱۴۰۰
          سوابق: (1465 ديدگاه)

          ممنون بزرگوار

          موافقم 0
          مخالفم 1
  11. حسین دهمرد

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    خسته نباشید. کاش اطلاعات بیشتری از این دست پیشرانه موجود میبود. درسته کاهش ارتفاع و کاهش مرکز ثقل چیز مهمیه ولی فکر میکنم دلایل بیشتر و مهمتری پشت این سبک طراحی باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. Kato

    ۷ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (449 ديدگاه)

    وقتی یک خودرو طراحی میشود جهت افزایش هندلینگ باید نقطه ثقل توزیع وزن در مرکز و پایین ترین سطح خودرو باشد و چون موتور خودرو بخش اصلی و وزن خودرو را تشکیل میدهد یعنی آنقدر وزن بالایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد با صاف قرار دادن آن در خیلی از خودروها متوجه می شود هندلینگ و نقطه تعادل خودرو بهم می خورد لذا مجبورند برای آنکه وزن موتور به طرفی دیگر سنگینی کند جهت به حداکثر رساندن هندلینگ لذا آن را بصورت کج و با تعیین دقیق جانمایی و زاویه که توسط مهندسان خبره تعیین میشود قرار می دهند .
    با تشکر و سپاس

    موافقم 2
    مخالفم 2
  13. کافر مقدس

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    انجین چندنوع الدزمبیل مخصوصا انجین های راکت در دهه 50 میلادی خیلی قبلتر از کرایسلر هست

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. امیر

      ۹ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      خیر دوست عزیز
      اولین طرح برای کرایسلر‌ بود
      در هر سایت و منبعی هم سرچ کنید، نمونه های اولیه مربوط به کرایسلر بوده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  14. Swedish arrogant tiger

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    با توجه به اینکه تجهیزات بیشتری سمت منیفولد هوا نصب میشه با کج کردن موتو فضای برای نصب و اصطلاحا جا دست بهتری ایجاد میشه، همچنین امکان نصب منیفولد با رانر های بلندتر امکان پذیر میشه که از مزایای دیگه این طرح هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. عارف

      ۱۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (32 ديدگاه)

      البته استفاده از طول کوتاه تر برای رانرها در دورهای میانی به بالا بهتر عمل میکنه و استفاده از رانرهای طویل باعث گشتاور بهتر در دورهای پایین تر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. AHMET 2002

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    خب یکم حضور S2000 اینجا عجیبه
    چون فیکس کردن تقسیم وزن این مدل انجین ها کار مشکل تریه و برای یه ماشین راننده محور چندان مورد انتظار نبود

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. مهدی

    ۸ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1593 ديدگاه)

    به همه معایب یک عیب دیگه هم باید اضافه کرد با تجربه شخصی خودم…. وقتی سیلندر زاویه دار باشه نسبت به خط عمود ناخداگاه بر اثر جاذبه یک سمت سیلندر سایش بیشتری اتفاق میفته و سیلندر بیضی میشه این موضوع تو موتورهای کج مثل همین نمونه یا v شکر اتفاق میفته و بیشتر از اینها تو موتورهای باکسر این موضوع دیده میشه راه گریزی هم وجود نداره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  17. محمد

    ۱۷ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جا داره از موتورهای باکسر که کاملا پیستونها افقی حرکت میکنند هم یاد کنیم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. ممدرضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ، منم ی پیکان جفت کاربرات مدل 56 دارم موتورش کجه و شتاب و سرعتش خیلی بیشتر از پیکان های موتور تخته

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا