اشکودا

695 هزار کیلومتر با اشکودا اوکتاویا 1998!

این روزها حال و روز خودروهای دیزلی اصلاً خوش نیست و به خاطر قوانین آلایندگی و زیست‌محیطی روز به روز فشار بیشتری بر آن‌ها وارد می‌شود. ما فعلاً نمی‌خواهیم درباره این قضیه صحبت کنیم بلکه روی قابلیت اطمینان یک خودروی دیزلی قدیمی بحث خواهیم کرد.


پیشرانه‌های دیزلی معمولاً به خاطر انژکتورهای مشکل‌ساز، سیستم‌های خروج گاز و کلاچ‌های گران‌تر نسبت به نسخه‌های بنزینی شناخته شده‌اند. علیرغم اینکه خودروهای دیزلی سهم بالایی از خودروهای کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده‌اند اما معمولاً گفته می‌شود هزینه‌های نگهداری آن‌ها بیشتر از نمونه‌های بنزینی بوده و قابلیت اطمینان آن‌ها نیز کمتر است. البته این موضوع به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.


خودروهای دیزلی نیز همانند تمامی خودروها نیازمند نگهداری کامل بوده و طول عمر آن‌ها کاملاً به کیفیت روغن پیشرانه و نوع سوخت مصرفی بستگی دارد. اگر مراقبت کاملی از این خودروها داشته باشید به سادگی شاهد کارکردهای بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر در آن‌ها بدون وقوع مشکلی حاد خواهید بود؛ اما نظرتان درباره یک خودروی دیزلی با کارکرد ۶۹۵ هزار کیلومتری چیست؟!


خب اولین نسل اشکودا اوکتاویا ۱.۹ TDI دیزلی که قدرت ۹۰ اسبی دارد توانسته این میزان کارکرد را ثبت نماید. در کانال یوتیوب CarThrottle توضیحات کاملی درباره نقاط قوت و ضعف مالکیت چنین خودروهای سالخورده‌ای داده شده و جزئیات کامل شرایط خودرو پس از کارکرد بالا شرح داده می‌شود.


این اوکتاویای آبی‌رنگ هنوز هم سرحال بوده و از پیشرانه، توربو، سیستم اگزوز و جذب‌کننده‌های شوک اصلی خود استفاده می‌کند. تمامی چراغ‌ها سالم بوده اما همه شیشه‌ها باز نمی‌شوند. به این موارد باید ظاهر مسن، صندلی‌ها و کف‌پوش‌های کثیف را اضافه کنید تا بدین ترتیب تصویری واضح از خودروی مورد بحث به دست آورید.


البته موضوع مهم‌تر اینکه شرایط این پیشرانه‌ای که یک‌بار مسافت زمین تا کره ماه را طی کرده و دوباره بازگشته کاملاً رضایت‌بخش است. شاید از شنیدن این موضوع سورپرایز شوید اما پس از اینکه مکانیک پیشرانه را باز کرده دیده که میل‌لنگ و سوپاپ‌ها در شرایط فوق‌العاده‌ای هستند. توربو هم خوب بوده و قطعات سیستم تعلیق تنها زنگ‌خوردگی جزئی دارند.

سورپرایز شدید؟ سرویس‌های سر وقت و تعویض مناسب روغن باعث می‌شود خودرو به چنین کارکردهایی برسد.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (742 ديدگاه)

    اشکودای بیچاره چه ظاهر خسته ای داره قشنگ داد میزنه که ازش کار کشیدن،
    ولی جدای از شوخی ماشینای اشکودا کیفیت بالایی دارن، تازه این مدل بیست سال پیشه و الان سطح کیفیت خیلی بالاتره. البته از نقش سرویس و نگهداری خوب نمیشه غافل موند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      عکس اول رو که دیدم فک کردم سمند هست??

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امین

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (438 ديدگاه)

    کاملا درسته.مراقبت و سرویس بموقع،هرماشینی که باشه ،خوب دوام میاره و اذیت نمیکنه

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    این کیلومترها و بالای یک میلیون کیلومتر یه اَمر عادی در محصولات تویوتا و ژاپنیهاست ، تازه نه با توجه به زمان دقیق سرویسها.
    حالا برای اشکودا جای تعجب داره که این مقدار رفته ، خودش هم فکر نمیکرده اینقدر کیلومتر بندازه .

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. .

      ۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      شما یه نگاه به شرایط موتورش که قبل از این یک بار هم باز نشده بنداز تو فیلم همینارو میبست ۴۰۰ هزار تا دیگه هم راه میرفت این که میگن فقط تویوتا و ژاپنیا سگ جونن به نظرم حرف کلیشه ایه بقیه ماشین های برند های اقتصادی حتی کره ای ها هم اگه درست نگه داری بشن ۱‌ میلیون رو میرن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  4. Genius

    ۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    تا حالا دقت کردید در تمام دنیا خودرو بدلیل ارزان و در دسترس بودن برای همه اقشار یک کالای کاملا مصرفی و دم دستی محسوب شده و گواه این ادعا را میتوان کیلومتراژ بسیار بالای خودروهای کارکرده در امریکا و اروپا نسبت به نمونه های وطنی که در آنها هر چه کیلومتر پایین تر باشد ماشین باصطلاح خوابیده و گران قیمت تر معامله میشود دانست.
    اشکودا و سئات دو کمپانی خوش کیفیت و شیرین قیمت که با همکاری بزرگان صنعت جهان بجای اختراع دوباره چرخ از تجارب گرانسنگ دیگران استفاده کرده اند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا