اشکودافولکس واگن

مقایسه اشکودا کاروک و فولکس‌واگن تیگوان

اشکودا کاروک جایگزینی برای یتی شاسی‌بلند محسوب می‌شود و یکی از بهترین شاسی‌بلندهای حال حاضر در بازار است. در همین حال، همتای این مدل در گروه فولکس‌واگن، یعنی فولکس‌واگن تیگوان نیز یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در این رده است. بنابراین، مقایسه این دو با یکدیگر جالب خواهد بود.

قیمت‌ها


سطح نخست کاروک قیمتی معادل ۲۲ هزار ۲۲۵ پوند دارد و در عین حال، از میزان قابل‌توجهی از تجهیزات برخوردار است. ظاهر برجسته چرخ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، حسگرهای پارکینگ عقب، سیستم کنترل هوا، قابلیت اتصال گوشی هوشمند و ترمز اضطراری، همگی به صورت استاندارد در کاروک عرضه می‌شوند. در مدل متوسط کاروک SE L، مواردی نظیر ناوبری ماهواره‌ای، گرم‌کن صندلی‌های جلو و صندلی‌های عقب انعطاف‌پذیر با قابلیت برداشته‌شدن اضافه می‌شوند و این در حالی است که در مدل‌های ادیشن، تجهیزاتی مانند سانروف پانورامیک، چرم صندلی‌ها، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی بزرگ و چرخ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی در اختیار قرار می‌گیرند. تریم SE L قیمتی برابر ۲۴۵۱۵ پوند دارد و برای داشتن مدل سطح بالای ادیشن می‌بایست مبلغی معادل ۲۷ هزار و ۱۱۰ دلار بپردازید.

در مقابل، مدل پایه تیگوان ۲۳۲۵۰ پوند است؛ یعنی بیش از یک هزار پوند گران‌تر از کاروک. امّا علی‌رغم این اضافه‌قیمت، کابین این خود از تجهیزات چندان خوبی برخوردار نیست. مدل متوسط SE Nav تجهیزات الکترونیکی بیشتری چون سیستم کروز کنترل، حسگرهای پارکینگ و سیستم ناوبری ماهواره‌ای در اختیار قرار می‌دهد و با قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۰ پوندی، در مقابل پولی که برای آن پرداخته می‌شود، ارزش بسیار خوبی دارد. در همین حال، اگر به دنبال مدل اسپورتی‌تر R Line با چرخ‌های بزرگ ۲۰ اینچی، گرم‌کن صندلی‌ها، یک سانروف پانورامیک بزرگ و چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک هستید، باید مبلغی معادل ۳۲۲۱۵ پوند بپردازید و یا اینکه با ۳۹ هزار و ۵۰۰ پوند به سراغ قدرتمندترین مدل با پیشرانه دیزلی بروید.

استایل

اشکودا کاروک و فولکس‌واگن تیگوان
در کاروک، طراحی عجیب و غریب الهام گرفته شده از طرح ۴×۴ در یتی کنار گذاشته شده و به جای آن از چهره آشنای خانوادگی اشکودا استفاده شده است. بنابراین، این مدل، ظاهری بیشتر شبیه به یک نسخه جمع‌و‌جور از مدل بزرگترِ کودیاک دارد. با اینکه برخی از محافظه‌کارانه بودن استایل جدید اشکودا ایراد گرفته‌اند، ولی ظاهر جدید این خودرو بدون‌شک، هوشمندانه و بی‌اندازه جذاب است.

در واقع، کاروک بیش از هر چیز، شبیه به نسخه کنونی تیگوان است. آخرین مدل تیگوان، ظاهر مدرن‌تر و برجسته‌تری نسبت به نسخه گذشته خود دارد؛ مخصوصاً اگر نسخه سطح بالای R-Line با چرخ‌های بزرگ آلیاژی و ارتفاع پایین سیستم تعلیق.

طراحی داخلی


کاروک به گونه‌ای طراحی شده تا در مقابل سختی‌ها و دردسرهای زندگی خانوادگی مقاومت کند و بنابراین، بسیار خوش ساخت است و به نظر نمی‌رسد که روزی بخواهد شما را در جاده زمین‌گیر کند. پلاستیک‌های با طراحی نرم و گران‌قیمتی در اطراف کابین دیده می‌شوند و حتی نمایشگر لمسی ۸ اینچی نیز هوشمندی و ظاهری شبیه به مدل‌های سطح بالای موجود در بازار دارد. این در حالی است که پلاستیک‌های ارزان‌تر و زمخت‌تر در قسمت‌های پایین‌تر کابین کار گذاشته شده‌اند. امّا در مجموع، کابین کاروک، احساس یک خودروی گران‌قیمت‌تر را در سرنشین ایجاد می‌کند.

اگر درون یک «گلف» نشسته باشید، کمابیش با کابین تیگوان آشنایی خواهید داشت؛ چرا که بیشتر عناصر طراحی و دکمه‌ها از همان الگو پیروی می‌کنند. سطح پرمیوم در کابین تیگوان، بالاتر است و قیمت بیشتر نسبت به اشکودا را توجیه می‌کند. در حالی که کابین مدل پایه تیگوان، شرایط ساده‌ای دارد، امّا مدل‌های SE یا SE Nav با تجهیزاتی مانند کنترل هوا، کروز کنترل و حسگرهای پارکینگ همراه می‌شوند. اگر هم به امکانات تجمّلی مانند قابلیت ماساژ در صندلی‌های جلو، سانروف پانورامیک و نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی به جای کنترلرهای معمولی  علاقه دارید، بهتر است به سراغ مدل SEL بروید.

جنبه‌های کاربردی

اشکودا کاروک و فولکس‌واگن تیگوان
فضای زیادی در هر دو ردیف صندلی‌های جلو و عقب در کاروک فراهم شده است؛ حتی اگر دو شخص بلندقد در پشت سر هم در کابین قرار گرفته باشند. فضای سر نیز بدون درنظر گرفتن استفاده از سانروف، بسیار خوب است. این در حالی است که مدل‌های SE L و ادیشن با صندلی‌هایی در عقب همراه هستند که کاملاً می‌توان آنها را برداشت. ضمن اینکه این صندلی‌ها را می‌توان به راحتی به جلو یا عقب حرکت داد و در نتیجه، بیشترین کارآیی را از صندووق عقب در اختیار داشت. در حالتی که صندلی‌ها در جای خود قرار گرفته و بالا باشند، ظرفیت صندوق عقب کاروک برابر ۵۸۸ لیتر است. ولی در صورتی که صندلی‌های عقب را بردارید، فضای به بزرگی ۱۸۱۰ لیتر برای حمل وسایل فراهم می‌شود. بنابراین، کاروک با نداشتن لبه ورودی بارگیر و در بزرگ صندوق عقب، جنبه‌های کاربردی بسیار خوبی دارد.

از طرف دیگر، تیگوان نیز از شرایط برابری برای سرنشینان برخوردار است و تنظیمات زیادی را می توان برای غربیلک فرمان و صندلی‌ها انجام داد. اگر به دنبال فضای بیشتر در صندلی‌های عقب هستید، تیگوان اندکی نسبت به کاروک، جادارتر است و همانند اشکودا، صندلی‌های همگی برای ایجاد نهایت راحتی و فضای صندوق عقب ساماندهی شده‌اند. در مورد صندوق عقب باید گفت که تیگوان در حالت صندلی‌های ایستاده در عقب، ظرفیت بیشتری نسبت به تیگوان دارد (۶۱۵ لیتر). امّا این ظرفیت در حالتی که صندلی‌ها پایین هستند، ۱۶۵۵ لیتر است و بنابراین، اشکودا در این زمینه برتری دارد. خوشبختانه  کف صندوق عقب تیگوان را می‌توان بالا آورد و بنابراین، هیچ لبه‌ای در ورودی وجود نخواهد داشت. همچنین این صندوق عقب دارای یک فرم جعبه‌ای است تا زمینه بیشترین استفاده از آن فراهم شود.

پیشرانه‌ها و رانندگی

اشکودا کاروک و فولکس‌واگن تیگوان
دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی پیشرانه‌های کاروک را تشکیل می‌دهند. موتورهای بنزینی شامل یک موتور یک لیتری ۱۱۵ اسب‌بخاری و یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار هستند که موتور دوم در محیط شهری، از شرایط بهتری برخوردار است. در حالی که موتور یک  لیتری اندکی ضعیف به نظر می‌رسد و در برخی سراشیبی‌ها با مشکل روبرو می‌شود، موتور یک ۱.۵ لیتری، قابلیت‌های بالاتری دارد و در دنیای واقعی، می‌تواند در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۵.۸۸ لیتر سوخت مصرف کند. از میان پیشرانه‌های دیزلی، گزینه مناسب، موتور ۲ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار است؛ چرا که بسیار نرم‌تر عمل می‌کند و برای یدک‌کشی مناسب است. سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صورت استاندارد با این پیشرانه عرضه می‌شود که اطمینان قابل‌توجهی را در شرایط زمستانی و برف‌گیر به همراه دارد، با این وجود، به اندازه موتور دیزلی ۱.۶ لیتری ۱۱۵ اسب‌بخاری، مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی نیست.


اگر به دنبال یک تیگوان با پیشرانه بنزینی هستید، یکی از بهترین گزینه‌ها، موتور ۱.۴ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار است. این پیشرانه، از سرعت کافی برای برآورده کردن بسیاری از نیازها برخوردار است و احتمالاً مصرف سوختی در حدّ ۶  لیتر خواهد داشت. وقتی افراد و وسایل زیادی را با خود حمل می‌کنید، نسخه ۱۲۵ اسب‌بخاری از این موتور، با دردسرهای زیادی روبرو می‌شود.  دو پیشرانه دیزلی برای تیگوان درنظر گرفته شده است؛ یک موتور ۲ لیتری با سطح قدرت ۱۱۵ یا ۱۵۰، و یا ۱۹۰ اسب‌بخار، و یک موتور ۲ لیتری مجهز به دو توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار. مدل بای-توربو تقریباً ۵ هزار دلار نسبت به مدل با پیشرانه ۱۹۰ اسب‌بخاری دو دیفرانسیل گران‌تر است و البته شما احتمالاً نیازی به سطح قدرت بالاتر در آن نخواهید داشت. امّا تا جای ممکن سعی کنید، از مدل سطح نخست ۱۱۵ اسب‌بخاری فاصله بگیرید؛ چرا که نسخه‌های با سطح قدرت بالاتر در شرایط ناهموار و سراشیبی، و با حمل سرنشین و وسایل، وضعیت بهتری دارند.

نظر نهایی

اشکودا کاروک و فولکس‌واگن تیگوان
علی‌رغم فضای بزرگتر فولکس‌واگن، این اشکودا ست که می‌تواند یک گزینه جدّی برای خودروی خانوادگی شما در آینده باشد. کاروک با صندوق عقب بزرگتر و فضای بیشتر برای حمل وسایل، و همین‌طور قیمت پایین‌تر نسبت به همتایش در فولکس‌واگن، کاربرد بیشتری می‌تواند برای خانواده‌ها داشته باشد. امّا در همین حال، تیگوان، نسبت به پولی که برای آن پرداخت می‌شود، ارزش بهتری دارد و از حسّ پرمیوم بالاتری برخوردار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (36 ديدگاه)

    فولکس واگن
    اصن نشستن پشت فرمون تیگوان و دیدن آرم فولکس می ارزه به کل اشکودا
    در ضمن ابهتی که تیگوان داره رو اشکودا نداره اینو عکس آخر هم میشه فهمید

    موافقم 0
    مخالفم 3
    1. سامان اذری

      ۱۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      کاش یه بار اشکودا سوپرب رو از نزدیک ببینی
      الان تو اروپا شدیدا بازار فولکس واگن پاسات رو تحت تاثیر قرار داده

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۱ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (3020 ديدگاه)

        فکر باطلی هست. بدلیل قیمت کمتر شاید فروش بیشتری داشته باشه. چه بسا در یک چشم بهم زدن، فولکس، شرکت اشکودا و سئات را کنسل کنه. برای ماتیوس مولر فقط کشور آلمان مهمه. اینها نژاد پرستن. ضمنا بزودی پاسات 2019 فیس لیفت میاد. لز طرف دیگه یه چرخ آرتئون میارزه به کل سوپرب.

        موافقم 0
        مخالفم 3
        1. نوید جهرمی

          ۱۵ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (3686 ديدگاه)

          از کجا میدونی نژادپرستن؟ حالا سودگرا یا پول پرست میگفتی یه چیزی.
          کدوم کمپانی بوده که زیرمجموعه هاش رو مثل فولکس واگن در حدی بزرگ کنه که براش بشن رقیب؟
          حقمون همون کمپانی های فرانسوی هس که یک یورو سرمایه نیارن و دوقورت و نیمشون هم باقی باشه.

          موافقم 3
          مخالفم 0
  2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    قیمت‌: کاروک
    طراحی خارجی: تیگوآن
    طراحی داخلی: کاروک
    حجم فضای در دسترس: کاروک
    مجموعه فنی: تیگوآن
    ارزش خرید: تیگوآن
    برنده نهایی: هر دو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    :::نظرسنجی:::
    کاروک: لایک ?
    تیگوآن: دیس‌لایک ?

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. آریا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    اشکودا تکنولوژی آلمانی و ارزانی چک رو داره و به همین خاطر خوب میفروشه.
    به همین خاطر فولکس میخواد قیمت اشکودا هارو بالا ببره که تهدید داخلی واسه خودش درست نکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. ali a

    ۱۱ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    انتخاب من اشکودا …

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. نوید

    ۱۲ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (18 ديدگاه)

    یاد بگیرید بگین نه. نه گفتن هنر میخواد. باید بگی هردو مثل هم هستن. هیچکدوم رو نمیپسنمدم. یکی که از بقیه بهتر باشه رو میخوام.
    بله خیر!!! دو گزینه!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا