اشکودا

اشکودا کاروک رسماً معرفی شد، جانشینی برای یتی

پس از مدت‌ها انتشار تیزرها و اخبار، درنهایت اشکودا از کراس‌اوور کامپکت کاملاً جدید خود بنام کاروک طی رویدادی خاص در استکهلم پرده‌برداری کرد.


این خودرو به‌عنوان جایگزینی برای مدل سالخورده اما محبوب یتی در نظر گرفته شده است؛ اما کاروک تنها از نام جدیدی استفاده نمی‌کند بلکه طراحی آن نیز کاملاً دگرگون شده و به‌شدت تحت تأثیر مدل بزرگ‌تر کودیاک قرار گرفته است. البته هرچند در نگاه اول ممکن است کاروک شبیه به نسخهٔ کوچکی از کودیاک به نظر برسد اما هنگامی‌که نگاه نزدیک‌تری به آن داشته باشیم، برادر کوچک‌تر هویت مستقل خود را نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین تغییر قابل‌توجه میان کاروک و کودیاک در چراغ‌های آن‌ها است که هرچند چراغ‌های کاروک هنوز هم یادآور کودیاک هستند اما چراغ‌های جلوی آن تا حدودی متفاوت شده و امضای نوری LED آن‌ها نیز جدید است درحالی‌که تغییرات چراغ‌های عقب کاروک تفاوت بیشتری با کودیاک داشته و چراغ‌های برادر کوچک‌تر از فرم ساده و یکپارچهٔ کودیاک فاصله گرفته‌اند. علاوه بر این، کراس‌اوور نورسیدهٔ اشکودا در بیرون از ویژگی‌هایی چون چراغ‌های جلوی LED اختیاری، گلگیرهای عضلانی، روکش پلاستیکی بدنه، اسپویلر عقب و مجموعه‌ای از رینگ‌های ۱۶ تا ۱۹ اینچی سود می‌برد.

اشکودا کاروک بر روی پلت‌فرم مشترکی با دیگر کراس‌اوورهای کامپکت گروه فولکس‌واگن یعنی فولکس‌واگن تیگوآن و سئات آتکا ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دو دارد. کراس‌اوور جدید اشکودا ۴.۳۸ متر طول، ۱.۸۴ متر عرض و ۱.۶۰ متر ارتفاع دارد درحالی‌که از فاصلهٔ محوری کشیده‌ای برابر با ۲.۶۴ متر برخوردار است. اشکودا همواره به ارائهٔ صندوق‌های بار بزرگ در محصولاتش مشهور است و کاروک نیز از این قاعده مستثنی نیست به‌گونه‌ای که در حالت عادی حجم صندوق بار آن برابر با ۵۲۰ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به ۱۶۳۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند. اما اگر حتی از این هم به فضای بار بیشتری نیاز دارید، می‌توان صندلی‌های عقب را به‌طور کامل از جای خود بیرون آورده و از درون خودرو حذف نمود که در این صورت ظرفیت بار کاروک به حجم عظیم ۱۸۱۰ لیتر افزایش پیدا کرده و آن‌را به یک ون تبدیل می‌کند. این قابلیت صندلی‌های عقب ماجولار در کاروک بخشی از سیستم VarioFlex اشکودا است که طرفداران این شرکت آن‌را از مدل رومستر به یاد دارند. خودرویی که چند سال است تولیدش پایان یافته است.

برای اولین بار در محصولات اشکودا، برای کاروک می‌توان به‌صورت اختیاری صفحه آمپر تمام دیجیتال را بجای نمونهٔ آنالوگ سفارش داد درحالی‌که به آپشن‌های سفارشی‌سازی متعددی هم مجهز شده است. علاوه بر این، در کنار فناوری‌های استاندارد این کراس‌اوور، خریداران می‌توانند با پرداخت پول بیشتر، تجهیزات پیشرفتهٔ دیگری را هم سفارش دهند که شامل مواردی چون چراغ‌های جلوی تمام LED، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، درِ برقی صندوق بار، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های عقب و جلو، ۱۰ رنگ متفاوت برای نورپردازی LED داخلی و حتی اینترنت وای فای ۴G می‌شود.

با توجه به اشتراکات فراوان کاروک با تیگوآن و آتکا، پیشرانه‌های ارائه شده برای کراس‌اوور جدید اشکودا نیز آشنا هستند. درمجموع برای کاروک پنج پیشرانهٔ مختلف شامل سه نمونهٔ دیزلی و دو نمونهٔ بنزینی در نظر گرفته شده است. پیشرانهٔ دیزلی نخست این خودرو یک واحد ۱.۶ لیتری TDI با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که موتور دیزلی بعدی نمونه‌ای ۲ لیتری TDI است که با دو خروجی مختلف شامل ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور یا ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌گردد. موتور بنزینی اول نیز یک نمونهٔ کوچک ۱ لیتری TSI با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور است و پیشرانهٔ بنزینی بعدی هم یک واحد ۱.۵ لیتری TSI Evo جدید است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

تمامی پیشرانه‌های مذکور غیر از نمونهٔ آخری با تیگوآن و آتکا مشترک است اما موتور ۱.۵ لیتری بنزینی جدید که برای اولین بار در فولکس‌واگن گلف فیس‌لیفت ارائه شد و به تکنولوژی غیرفعال‌سازی سیلندرها هم مجهز است، فعلاً فقط برای کاروک در نظر گرفته شده است. بسته به انتخاب پیشرانه، برای انتقال نیرو هم یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک واحد هفت سرعتهٔ اتوماتیک DSG ارائه شده است. بدیهی است که مدل‌های پایینی و ضعیف‌تر این کراس‌اوور به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه گردند اما به‌احتمال‌زیاد نمونه‌های دیزلی قدرتمند به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس DSG مجهز خواهند بود.

اشکودا اعلام کرده است که فروش کاروک از نیمهٔ دوم سال جاری آغاز خواهد شد. این در حالی است که برند متعلق به گروه فولکس‌واگن وعده داده است سبد محصولات خود را در سال آینده گسترش دهد. البته جای تعجب نیست که تمرکز این شرکت بیشتر بر روی کراس‌اوورها خواهد بود؛ بنابراین تعجبی ندارد اگر در آیندهٔ برادر کوچک‌تری از کاروک هم معرفی گردد. این کراس‌اوور ساب‌کامپکت بر روی پلت‌فرم هاچ‌بک فابیا ساخته خواهد شد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Km

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (544 ديدگاه)

    عالیه. کلا ماشینای اشکودا خیلی به دل میشینن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. مجید

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من به اشکودا خیلی علاقه دارم دوستم که تو المان زندگی میکنه میگه محصولات این برند یکی از بی دردسرترین و بی آزارترین ماشین ها هستن و هر کسی که خریدتش خیلی ازش راضیه.ای کاش تو ایران هم میومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      آره رفیق !!!
      کاملا باهات موافقم
      اشکودا برند بسیار کم خرج و کم استهلاکی هست.
      اگر فولکس بتونه اشکودا رو توسعه بده شاید بتونه یک رقیب واسه تویوتا بسازه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (419 ديدگاه)

    اشکودا ی ماشین اقتصادی و با کیفیت هست . ولی حیف کسی پیدا نمیشه یک نمایندگی رسمی ازش بگیره و بیاره ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (32 ديدگاه)

      ایرانخودرو مدت زیادی هست که در حال مذاکره هست با اشکودا ولی هنوز خبر قطعی اعلام نشده احتمالا اگر مشکلات تحریم رفع بشه میشه امیدوار بود به ورود اشکودا به بازار ایران البته ماموت هم که به عنوان شریک فولکس واگن قرار هست تولیدش را بزودی اغاز کنه احتمال داره به عنوان شریک اشکودا اعلام بشه هنوز نمیشه با قطعیت حرفی زد ولی احتمال ورود اشکودا اگر تحریم مشکلی ایجاد نکنه زیاد هست
      https://www.pedal.ir/%d8%a7%d8%b4%da%a9%d9%88%d8%af%d8%a7/%d8%a7%d8%b4%da%a9%d9%88%d8%af%d8%a7-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7/

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. BMW

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (577 ديدگاه)

    فولکس سئات و اشکودارو بجا دوکاتی بفروشه بهتره خیلی نا شناختن جذابیتم ندارن سودشونم کمه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      فکر نمیکنم اشکودا ناشناخته باشه .
      اما من علافه ای بهش ندارم .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Machine

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      اتفاقاً اشکودا یکی از سودآورترین برندهای فولکس‌واگنه، سود این شرکت امسال با 32 درصد افزایش به 415 میلیون یورو رسیده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. amir

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      رئیس آئودی با قاطعیت گفته
      Ducati is not for sale !!!
      ما دوکاتی رو نمیفروشیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. Hossein

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (149 ديدگاه)

      سئات و اشکودا ناشناختن؟؟؟؟
      جذابیت ندارن؟؟
      اشکودا محصولات فوق العاده ای داره که ارزش خرید بالایی دارن
      بیشتر هم مخصوص خانواده ها
      فروش خوبیم دارن مخصوصا با عرضه کودیاک
      سئات هم خودروهای اقتصادی اسپورت و شهری خیلی عالی داره
      مخصوصا مدلهای کوپرا و FR
      با اضافه شدن آتکا و لئون جدید احتمالا افزایش فروش هم داشته باشه
      لئون واقعا یکی از خودروهاییه که ارزش خید بالایی دارن مخصوصا مدلهای 2017 و مخصوصا با اون رنگ بادمجونی جذابش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سعید(تهران)

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    بنظرم اشکودا از سئات خاصتر و جذابتره، خیلی سخته توی این آشفته بازار بتونی خاص بمونی ولی سبک جدید طراحی اشکودا واقعا هنرمندانه اس…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ROHAM

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    وای
    این چقدر زیباست
    به سلیقه من دنیای خودرو تا به حال همچین کراس اوور زیبایی رو به چشم ندیده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی آقا

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (572 ديدگاه)

      به نظر منم خیلی طراحی خاص و زیبایی داره. دوست داشتنیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. ROHAM

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    این تبلیغ پایین خیلی آزاردهنده ست
    قسمت زیادی از صفحه گوشی من رو گرفته
    لطفا یه کاریش کن پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      به نظر من هم این تبلیغ خیلی زیادیه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سردبیر

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. پوزش از مشکلی که برای شما و برخی دوستان رخ داده، این تبلیغ باید تنها حدود 20 پیکسل ارتفاع داشته باشد که باعث آزار کاربران موبایلی نشود. ما در گوشی های مختلفی که تست کردیم و با رزولوشن های مختلف، شاهد مشکلی نبودیم. لطفا اسکرین شاتی از صفحه پدال در گوشی خود را برای بنده به ایمیل pedal.ir@gmail.com بفرستید تا بررسی و رفع مشکل شود.
      ممنون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. amir

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        سلام

        تبلیغی که همیشه روی صفحه هست به نظرم جالب نیست.
        سایت از اون حالت بسیار خوبی که داشت خوبی که داشت خارج شده
        به من تبلیغ رو باید یک جای ثابت روی صفحه میذاشتید.
        شرمنده که این انتقاد رو چند بار در صفحات مختلف تکرار کردم.

        ما با تبلیغاتی که در ابتدا یا انتهای مطالب پدال بوده و هست هیچ مشکلی نداریم. حق شما هم هست که این تبلیغات رو داشته باشید. مثل خیلی از سایت های دیگه از جمله caranddriver یا R&T که تبلیغات در مکان های مشخصی از صفحه قرار گرفتن و ابدا مشکلی ایجاد نمیکنن.
        اما این تبلیغات ثابت که حتی بصورت موقتی هم قابل حذف نیستن ( دکمه ی × ندارن) چون انگشت ما همیشه از پایین گوشی بر روی صفحه قرار میگیره خیلی از اوقات بطور اتفاقی باز میشن و مجبوری چندین بار ببندیشون.

        پیشنهاد من به عنوان یک عضو کوچک جامعه ی پدال اینه که در وسط متن یک کادر خاص برای تبلیغ باز کنید و بعد از اون ترجمه ی فارسی همین عبارت ( continue reading below ) که در باقی سایت ها هست استفاده کنید.

        ببخشید طولانی شد
        ممنون که خوندین و ممنون از مطالبی که به صورت رایگان در اختیار ما میذارین.
        به نظرم این تبلیغات رو اگر در یک جای ثابت از صفحات بذارید خیلی بهتره.
        اکر قالب سایت رو عوض کنید و یک جای مناسب تر برای تبلیغات پیدا کنید خیلی خوب میشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا