اشکودا

بلندقامت نورسیده، اولین تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک

کودیاک اولین کراس‌اوور هفت‌نفرهٔ اشکودا است که مدت زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد. حال فرصتی یافتیم که برای اولین بار خیلی زود در جاده‌های بریتانیا پشت یک دستگاه کودیاک ۲۰۱۷ بنشینیم؛ اما چرا این خودرو بسیار مهم است؟ به دلیل اینکه ۲۶,۵۰۰ خریدار بالقوه در انگلستان دارد که آن‌را تبدیل به محبوب‌ترین محصول تاریخ اشکودا کرده است. البته این فروش بی‌سابقه تا حدی به خاطر افزایش انفجاری محبوبیت کراس‌اوورها و SUVها است؛ اما پیش‌ازاین، مدل یتی نیز به‌سرعت خود را به‌عنوان یک کراس‌اوور عالی اثبات کرده و نشان دارد که اشکودا توانایی ساخت این دسته از خودروها را دارد. اگر به دلایل بیشتری جهت اثبات برتری یتی نیاز دارید باید بگوییم که این خودرو در ۱۲ ماه سال ۲۰۱۵ بهترین فروش خود را تجربه کرد.

dsc4049

اشکودا برای کودیاک بهترین قطعات گروه فولکس‌واگن را انتخاب کرده است. زیر پوستهٔ این خودرو چیز بسیار آشنایی نهفته است یعنی پلت‌فرم ماجولار MQB فولکس‌واگن. بااین‌حال بسیاری از افراد نمی‌دانند یا دقت نمی‌کنند که کودیاک در بسیاری از قطعات با گلف اشتراک دارد. در بیرون، بااینکه کودیاک یک SUV بزرگ است اما داخل آن به‌خوبی به‌عنوان یک ماشین خانوادگی کاربردی ساخته شده است یعنی درست همان‌گونه‌ای که یک اشکودا باید باشد. در قسمت جلو فضای زیادی وجود دارد درحالی‌که در ردیف دوم نیز به‌راحتی سه سرنشین بزرگ‌سال می‌توانند بنشینند. صندلی‌ها نیز به سمت جلو و عقب قابل جابجایی هستند.

dsc3894

بزرگ‌سالان در ردیف دوم صندلی‌ها فضای پای مناسبی در اختیار دارند اما ردیف سوم صندلی‌ها هرچند برای مسافت‌های کوتاه مناسب هستند اما در سفرهای طولانی بیشتر برای کودکان مناسب‌اند. همچنین در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، فضای صندوق بار کوچک بوده و فقط مناسب مقدار کمی کیسه‌های خرید است؛ اما با جمع‌کردن ردیف سوم، حجم صندوق بار به ۷۲۰ لیتر می‌رسد. همچنین اگر ردیف دوم صندلی‌ها نیز جمع گردند فضای صندوق بار به ۲۰۰۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند که به‌راحتی حریف نیسان X ترایل با ظرفیت ۱۹۸۲ لیتر می‌شود.

کودیاک با تمرکز بر متریال و تزئینات، واقعاً به‌خوبی طراحی شده تا ظاهری مجلل را به نمایش بگذارد. در تیپ SEL و بالاتر یک صفحه‌نمایش ۸ اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هوشمند ارائه می‌شود که پاسخگویی آن درست مثل گوشی‌های هوشمند است. پلاستیک‌های بکار رفته در داخل کابین بسیار عالی و باکیفیت هستند حتی در قسمت پایینی درها، درحالی‌که برای استفادهٔ خانوادگی هم به‌اندازهٔ کافی مقاوم‌اند. مالکان خودروهای اشکودا یا فولکس‌واگن در داخل کابین کودیاک متوجه موارد آشنایی می‌شوند اما هیچ‌ چیز بدی در آن وجود ندارد، تمامی قسمت‌ها کاملاً منطقی طراحی شده و استفاده از آن‌ها آسان است.

dsc3935

زیر سپر عقب کودیاک مانند بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، سنسوری قرار گرفته که نه‌تنها هنگامی‌که پای خود را زیر سپر ببرید درِ صندوق را باز می‌کند بلکه به‌صورت خودکار آن‌را می‌بندد. این یکی از مواردی است که شعار اشکودا یعنی «سادگی و هوشمندی» را نشان می‌دهد. به لطف استفاده از پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن و قطعات مختلفی از گروه فولکس‌واگن، رفتار کودیاک در روی جاده قابل پیش‌بینی است تا جایی که می‌توان آن‌را یک ساپرب استیشن بلندقامت دانست زیرا این دو خودرو واقعاً باهم متفاوت نیستند.

dsc4218

هرچند رانندگی با کودیاک به‌ندرت لذت‌بخش است اما همانند هر خودرویی که بر روی پلت‌فرم MQB ساخته شده هنوز هم رانندگی دلپذیری را ارائه می‌کند. چسبندگی زیادی در آن وجود دارد، فرمان متعادل و دقیق است و گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن نیز عملکرد خوبی دارد. بااین‌حال حتی اگر نسخهٔ اسپرت RS آن‌ هم ساخته شود هنوز هم در درجهٔ اول یک SUV خانوادگی است. اکثر خریداران واقعاً به عملکرد کودیاک علاقه‌مند نمی‌شوند اما باید به این نکته توجه داشت که هندلینگ این خودرو شگفت‌آور است و این شامل رانندگی آسان و آرامش‌بخش آن‌هم می‌شود. بااینکه خودروی مورد آزمایش ما از نوع پیش‌تولید بود اما عایق صدای آن خوب است و بااینکه همچون دیگر SUVها ظاهر جعبه‌ای شکلی دارد اما سروصدای باد در داخل کابین به‌سختی قابل‌شنیدن بود.

dsc2781

همچنین نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع مخصوص بازار جمهوری چک بود که سطح تریم و تجهیزات آن به کاملی نسخه‌های مخصوص بریتانیا نیست هرچند که تقریباً معادل بالاترین تیپ کودیاک است. این مدل دارای کنترل دینامیک شاسی است که در بریتانیا به‌صورت آپشن ارائه می‌شود اما در عوض از رینگ‌های کوچک‌تر ۱۸ اینچی استفاده می‌کند درحالی‌که نمونه‌های بریتانیایی مجهز به رینگ‌های ۱۹ اینچی هستند. استفاده از کمک‌فنرها و دامپرهای تطبیقی در کودیاک به معنای ارائهٔ سواری نرمی است اما امیدواریم نسخهٔ استاندارد آن‌هم که مجهز به فنرهای فولادی است به همین صورت راحت باشد. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر، عملاً عدم وجود سروصدای داخل کابین است اما آیا در نمونه‌های ۱۹ اینچی هم همین سکوت وجود خواهد داشت؟ این را در آینده خریداران بریتانیایی خواهند فهمید.

dsc2692

کاملاً معمول است که در زیر کاپوت کودیاک پیشرانه‌های گروه فولکس‌واگن نصب گردد؛ بنابراین برای این خودرو دو نسخهٔ ۱۲۵ اسب بخاری و ۱۵۰ اسب بخاری از پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری TSI بنزینی توربو، یک واحد ۲ لیتری TSI بنزینی توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت و یک موتور ۲ لیتری TDI دیزل با دو سطح قدرت ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۰ اسب بخار ارائه شده است. گیربکس اتوماتیک DSG و سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان یک آپشن برای تمامی مدل‌ها به‌جز نسخهٔ کم قدرت موتور ۱.۴ لیتری قابل سفارش هستند درحالی‌که این دو مورد برای نسخهٔ ۱۹۰ اسب بخاری موتور ۲ لیتری دیزل به‌صورت استاندارد ارائه می‌گردد.

این روزها مصرف سوخت پایین و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مورد خودروها بسیار موردتوجه قرار گرفته است. بدین ترتیب کم‌مصرف‌ترین مدل کودیاک هم مدل مجهز به موتور ۲ لیتری دیزل ۱۵۰ اسب بخاری با گیربکس DSG در تریم SE یا SEL و با رینگ‌های کوچک‌تر است که ادعا شده در هر صد کیلومتر ۵ لیتر گازوئیل مصرف کرده و در هر کیلومتر ۱۳۱ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع چهارچرخ محرک با گیربکس شش سرعتهٔ دستی بود که مصرف سوخت ۵.۵ لیتری آن هنوز هم مناسب و معقول است. به نظر می‌رسد این نسخه به دلیل برخورداری ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور و شتاب صفرتاصد مناسب ۹.۸ ثانیه‌ای، پرفروش‌ترین مدل کودیاک باشد. همچنین این موتور دیزل در هر دور و سرعتی آرام و روان است ولی بااین‌حال حدس می‌زنیم که نمونهٔ ۱.۴ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری بنزینی بهترین عملکرد را درزمینهٔ نرمی و روانی داشته باشد.

همچنین ماشین مورد آزمون ما از نوع بالا رده‌ای است که هنگام معرفی کودیاک ارائه شد و به همین دلیل از لیست طویلی از تجهیزات استاندارد سود می‌برد. این تجهیزات شامل سیستم کمک نوربالا، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، سیستم شناسایی نقاط کور، صفحه‌نمایش ۸ اینچی با ناوبری و سرویس اینترنت، چراغ‌های LED، درِ صندوق بار الکتریکی، هفت صندلی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه می‌شود اما این احتمال وجود دارد که در تیپ SEL در این تجهیزات تجدیدنظر شود.

قیمت تیپ SEL کودیاک با موتور ۲ لیتری دیزل و سیستم چهارچرخ محرک از ۳۰,۵۰۰ پوند آغاز می‌شود درحالی‌که برای مقایسه قیمت هیوندای سانتافه با پنج صندلی از ۳۱,۶۱۰ پوند، کیا سورنتو از ۳۵,۸۵۰ پوند و لندروور دیسکاوری اسپرت HSE از ۳۹,۸۰۰ پوند آغاز می‌گردد. همچنین شرایط فروش کودیاک نیز هنوز توسط اشکودا اعلام نشده است اما به‌احتمال‌زیاد پیشنهادات فروش اشکودا بسیار رقابتی خواهد بود.

نظر نهایی

با توجه به شرایط کنونی، اشکودا کودیاک فوق‌العاده بوده و مدعی قدرتمندی در این کلاس محسوب می‌شود. کودیاک به‌خوبی ساخته شده، فوق‌العاده راحت و جادار برای هفت نفر است و ارزش بسیار بالایی را در برابر پول پرداختی ارائه می‌کند؛ بنابراین SUV جدید اشکودا می‌تواند رهبر جدید این کلاس لقب گیرد.

dsc4119

مشخصات فنی

Skoda Kodiaq 2017
قیمت ۳۲,۶۹۵ پوند
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر دیزل
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس شش سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۵.۵ لیتر
[دانلود ویدئو] منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Iman mclaren p1

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (180 ديدگاه)

    خیلی به کیا شبیه شده…
    ولی دزکل بسیار عالی و کاربردیه و برای قشر معمولی جامعه بسیار مناسب
    و رقابت وحشتناک با هوندا cr_v پست قبلی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ارش

      ۲۵ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      داداش منظورت از قشر معمولی جامعه ایران که نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. reza

        ۲۵ آبان ۱۳۹۵
        سوابق: (209 ديدگاه)

        پشتش رو درک نمیکنم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Iman mclaren p1

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (180 ديدگاه)

    نه قشر معمولی هر کشوری که یه خوردو کاربردی با صرفه بهینه میخوان و میخوان نیازای روزانشونو برطرف کنند و گه گاهی یه مسافرت برند و مثل من و شما عشق ماشین نیستند…
    چراغای جلوش،جلو پنجرش و چراغای عقبش یعنی واقعا شکل یه مدل کیا که بهتره اسم نبرم نیست؟؟؟!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نت

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (363 ديدگاه)

    رینگ و روکش صندلی و داشبورد زیبایی داره .رینگش تو این تصویر خیلی زیباست.روکش صندلی و داشبورد که کلا رنگ مشکی هست خیلی جالبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Madjid

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    مصرف سوختش گل کاشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. علی

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    33000 پوند واسه اشکودا خیلی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. حميد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    من فکر کردم ایران اومده تستش کردنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمدرضا

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (38 ديدگاه)

    متاسفم که اینو میگم اما
    سورنتو 2011+لینکلن=اشکودا این مدل
    از نظر طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ASA

    ۲۶ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    از نظر من طراحی پخته و مناسبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا