اشکودا

بدترین خودروهای اسپرت: اشکودا راپید 1984

اشکودا راپید پورشهٔ فقرا اما غیرقابل‌اعتماد بود

skoda_rapid_7

چه خودرویی است؟

راپید یک کوپهٔ اسپرت بود که در دههٔ ۸۰ توسط اشکودا ساخته شد. این کوپه بر اساس سدان ۱۳۰/۱۳۵/۱۳۶ ساخته شد که آن نیز خود بر اساس سری ۱۰۵/۱۲۰/۱۲۵ ساخته شده بود. اشکودا از نام راپید در دههٔ ۳۰ و ۴۰ هم استفاده کرده بود و دوباره شش سال پیش از این نام برای یک سدان ارزان‌قیمت لیفت‌بک استفاده کرد.

skoda_rapid_18

کی و کجا ساخته شد؟

اشکودا راپید در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان جایگزینی برای مدل Garde معرفی شد و تا سال ۱۹۹۰ تولید شد. بسیاری از نمونه‌های تولیدشدهٔ این خودرو به غرب اروپا و انگلستان صادر شدند اما امروزه تنها کمتر از ۵۰ دستگاه از آن‌ها هنوز هم در این کشور در حال استفاده هستند.

skoda_rapid_1984

مشخصات فنی

گفتیم که راپید بر اساس سدان ۱۳۰ ساخته شد و این یعنی پیشرانهٔ آن در عقب نصب شده بود و نیروی خود را هم به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد. تعلیق جلوی این ماشین از نوع دو جناقی با فنرهای پیچشی بود درحالی‌که ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی با کالیپرهای چهار پیستونه و در عقب از نوع کاسه‌ای بودند. برای راپید نیز توسط دو پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه می‌شد.

skoda_rapid_1

چرا بد است؟

این مورد به نقطه‌نظر شما بستگی دارد. اگر شما راپید را یک خودروی اسپرت تلقی کنید، کاملاً ناامیدتان خواهد کرد چراکه راپید حتی با توجه به استانداردهای دههٔ ۸۰ هم خودروی کُندی بود. موتور قدرتمندتر این ماشین یک واحد ۱.۳ لیتری با ۵۸ اسب بخار قدرت بود که نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد و می‌توانست راپید را در ۱۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند که برای مثال حتی از لادا ۲۱۰۶ هم آهسته‌تر بود!

skoda-rapid-1

اما غیرازاین، مشکل بعدی کیفیت ساخت بسیار پایین و قابلیت اطمینان ضعیف راپید بود به‌گونه‌ای که اولین سری از نمونه‌های تولیدشدهٔ این کوپهٔ موتورعقب که راپید ۱۲۰ نام داشت، به غیرقابل‌اعتماد بودن معروف شدند. به‌عنوان‌مثال به دلیل ساختار فنی پیچیده که در آن رادیاتور در قسمت جلوی خودرو نصب شده بود، سیستم خنک‌کننده در موارد زیادی دچار اختلال در آب‌رسانی می‌شد که این امر اغلب منجر به داغ شدن بیش‌ازحد موتور می‌گردید.

skoda_rapid_cabriolet_mtx_1

در سوی دیگر، هرچند هندلینگ راپید در مقایسه با سدان‌های آن دوران اشکودا بهبود یافته بود اما هنوز هم خوب نبود. مشکل اصلی این خودرو توزیع وزن فاجعه‌آمیز آن بود به‌گونه‌ای که چون پیشرانه به‌صورت طولی در قسمت عقب نصب شده بود، وزن زیادی بر روی محور عقب قرار داشت درحالی‌که بدنه و سیستم تعلیق جلو سبک‌تر بودند و این موجب عدم تعادل و بیش‌فرمانی می‌شد.

اما همه با این نظر موافق نیستند

با تمام این تفاسیر، برخی نظر کاملاً متفاوتی در مورد این خودرو دارند. این دسته از افراد میگویند می‌توان اشکودا راپید را با پیشرانه‌ای که در عقب آن نصب شده بود و انتقال قدرت به چرخ‌های عقب، یک پورشه ۹۱۱ فقرا دانست. هرچند اشکودا در آن دوران به‌عنوان سازندهٔ خودروهای کاملاً قابل‌اعتماد و باکیفیت شناخته نمی‌شد اما باید به خاطر داشت که راپید یک خودروی اسپرت پایه با قیمت بسیار پایین بود درحالی‌که هزینه‌های نگهداری آن نیز کم بود. این خودرویی بود که لبخند رضایت را بر لبان راننده می‌نشاند بدون آنکه نیاز به حساب بانکی چند صد هزار دلاری داشته باشد. این کوپهٔ موتورعقب ارزش مبلغی که برای خریدش پرداخت می‌شد را داشت.

skoda_rapid_3

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Ace

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ممنون به خاطر این بخش بدترین خودرو ها. واقعا جالبه.
    اشکودا رپید موتور عقب بیش فرمانی لذت بخشی داشت. اما مشکل داغ کردن موتورش خیلی شایع و دردسر ساز بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ASTON MARTIN

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    واقعا ماشین بدرد بخوری بنظر نمیاد
    16 ثانیه شتاب چطوری اسپورتش میکنه؟ صرفا بخاطر کوپه بودن که نباید به یه ماشین بگیم اسپرت :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    یه موتور ۲لیتری توربو بزاری روش ، ترمز های عقبشم دیسکی کنی ، یه موترر الکتریکی و چنتا باتری شو بزاری جلوش ، میشه یه اسپرت چهار چرخ متحرک!?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یوسف

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (740 ديدگاه)

    از سری مطالبی که تا حالا با عنوان بدترین خودروهای اسپرت روی سایت اومده با این یکی به شدت موافقم (به علاوه یکی از مطالب قبلی در مورد فیات)، واقعا به عنوان خودروی اسپرت افتضاح بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا