اشکودا

بررسی تخصصی اشکودا اوکتاویا استیت 2020 جدید

پورشه چندین دهه است ۹۱۱ را می‌سازد، لندروور دیفندر را دارد و اشکودا هم اوکتاویا را! بله قطعاً این خودرو به اندازه‌ی ۹۱۱ یا دیفندر سطح بالا نیست اما این یک خودروی خانوادگی به شدت کاربردی است که در قلب سبد محصولات چکی‌ها قرار دارد. از هر سه اشکودایی که در جهان به فروش می‌رسد یکی اوکتاویاست.

اشکودا اوکتاویا استیت

بنابراین وقتی که نسل جدید این خودرو وارد میدان می‌شود اشکودا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این موضوع به ویژه زمانی صحیح است که نسل جدید فولکس‌واگن گلف و سئات لئون در زمانی مشابه معرفی می‌شوند. به این جمع باید فورد فوکوس را نیز اضافه کنیم.

اشکودا اوکتاویا استیت

ما قبلاً اوکتاویا را در آلمان تست کرده‌ایم اما این خودروی خانوادگی برای اولین بار در بریتانیا عرضه شده است. اوکتاویا در ابتدا با تریم های فول خود یعنی SE فرست ادیشن و SE L فرست ادیشن عرضه خواهد شد. این روشی غیرمعمول برای خودروسازان نیست زیرا اکثر آن‌ها تریم های گران‌تر را در ابتدا معرفی می‌کنند؛ اما اوکتاویا بیشتر روی ارزش در برابر مبلغ پرداختی تمرکز داشته و فکر می‌کنیم برخی خریداران از خیر خرید این نسخه‌های فول خواهند گذشت و منتظر تریم های ارزان‌تر خواهند بود.

اشکودا اوکتاویا استیت

فعلاً ارزان‌ترین مدلی که می‌توان خریداری کرد قیمت ۲۲۳۹۰ پوندی دارد. با این پول مالک اوکتاویا هاچبک SE فرست ادیشن می‌شوید که از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی بنزینی ۱۴۸ اسبی برخوردار است. بسته به پیشرانه و تریم انتخابی، اوکتاویا استیت بین ۹۷۰ تا ۱۴۰۰ پوند گران‌تر از نسخه هاچبک خواهد بود. مدل استیشن فول ما که از پیشرانه ۲ لیتری دیزلی ۱۴۸ اسبی و گیربکس DSG سود برده گران‌ترین نسخه در زمان عرضه بوده و قیمت ۲۹۵۱۵ پوندی دارد که برای اوکتاویا قیمت تندی محسوب می‌شود.

اشکودا اوکتاویا استیت

اما قطعاً می‌توانید ببینید که پول شما صرف خرید چه چیزی شده است. این خودروی جدید طراحی لوکس‌تر و ظریف‌تری نسبت به قبل دارد. همین موضوع در کابین هم دیده می‌شود جایی که از طراحی مشابه محصولات آئودی استفاده شده است. از نظر ما این بهترین کابینی است که تاکنون در محصولات اشکودا بکار رفته است.

فرمان دو پره که به مرسدس S کلاس قدیمی شباهت دارد یکی از موارد جالب کابین است. به این مورد باید صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی جدید را اضافه کنیم. همچنین کیفیت متریال بکار رفته نیز بسیار احساس‌برانگیز است.

اشکودا اوکتاویا استیت

کیفیت سواری خودرو نیز ارتقا یافته و اوکتاویا لوکس‌تر و آرام تر از هر زمان دیگری حس می‌شود. پیشرانه دیزلی ۱۴۸ اسب بخاری قدرت زیادی در دورهای پایین تولید می‌کند. البته صدای معمول این نوع پیشرانه‌ها همچنان وجود داشته اما زمانی که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۸ ثانیه‌ای را ثبت کرده و به سرعت‌های بزرگراهی رسیدید پیشرانه هم تا حدی آرام می‌گیرد.

اشکودا اوکتاویا استیت

گیربکس ۷ سرعته DSG نیز تعویض‌های نرمی داشته و هماهنگی فوق‌العاده‌ای را با پیشرانه به نمایش می‌گذارد. اگر خواهان گیربکس دستی باشید باید پیشرانه ۲ لیتری ۱۱۳ اسبی دیزلی را انتخاب کنید.

خودروی تست شده از رینگ‌های ۱۸ اینچی سفارشی و سیستم تعلیق غیرفعال استاندارد استفاده کرده بود. دامپرهای تطبیقی با قیمت ۹۲۵ پوند در دسترس هستند. اشکودا فنرها و دامپرهای این خودرو را بهبود بخشیده تا اوکتاویا پایداری بهتری داشته باشد و قطعاً این موضوع را می‌توان متوجه شد. سواری خودرو نرم است اما خب اگر از چاله‌های بزرگ رد شوید شاید خودرو کمی از پایداری خود را از دست بدهد. احتمالاً این موضوع در مدل‌های چهار چرخ محرک رفع خواهد شد زیرا آن‌ها به سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب مجهز هستند؛ اما در کل اشکودا سواری راحتی برای یک خانواده دارد.

اما نباید در پیچ‌ها انتظار عملکرد نفس‌گیری را داشته باشید. آرامش و راحتی و سواری نرم آن چیزی است که اشکودا به دنبالش بوده و در ارائه نیز موفق ظاهر شده است. فرمان خودرو بسیار سبک است اما پاسخ زیادی داشته و بخش جلوی خودرو هم چسبندگی خوبی را ارائه می‌کند. فورد فوکوس استیت هیجان‌انگیزتر بوده اما اوکتاویا مدعی است از نظر راحتی، کیفیت و آرامش مزیت قابل‌توجهی دارد.

این خودرو با حالت‌های رانندگی اکو، نرمال، اسپورت و شخصی عرضه می‌شود؛ اما بجای اینکه هر حالت باعث بهبود وضعیت شود تغییرات نسبتاً عجیبی به وجود می‌آید. در حالت اسپورت گیربکس دنده‌ها را بیش از حد معمول نگه می‌دارد و در حالت اکو نیز پاسخ پیشرانه کمتر می‌شود. واقعیت این است که بهترین حالت اوکتاویا همان حالت نرمال است.

دیگر نکته قابل ذکر سیستم اطلاعات سرگرمی اوکتاویا جدید است. صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی کاملاً جدید بوده و از کیفیت خوبی برخوردار است. کنترل‌های فیزیکی دما جای خود را به نواری دیجیتالی داده‌اند.

کار کردن با این دکمه‌های کوچک کمی سخت است اما اشکودا چندین دکمه میانبر برای کنترل سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته است.

اگرچه اوکتاویا وارد نسل جدید خود شده اما بزرگ‌تر از نسل پیشین نیست. طول و پهنای خودرو چند میلی‌متری بیشتر شده اما فاصله بین محوری و فضای کابین تغییر نکرده است. با این ‌وجود اوکتاویا همچنان یکی از کاربردی‌ترین خودروهای کلاس خود بوده و مدل استیت به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. فضای بار ۶۴۰ لیتری این خودرو با خواباندن صندلی‌ها به ۱۷۰۰ لیتر می‌رسد که بیشتر از نسل پیشین است.

تریم فول SE L فرست ادیشن از نظر تجهیزات کاملاً پربار است. صفحه‌نمایش ۱۰.۲۵ اینچی ب ناوبری، کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک جلو و عقب، پشت آمپرهای دیجیتال، اپل کارپلی و اندروید اتو و… به‌صورت استاندارد وجود دارند. البته سقف پانورامیک یک آپشن ۱۱۵۰ پوندی است. همچنین درب پشتی خودکار هم ۶۴۰ پوند قیمت دارد.

به عنوان یک خودروی خانوادگی همه‌کاره، اشکودا اوکتاویا استیت جدید نقص چندانی ندارد. چکی‌ها تلاش فوق‌العاده زیادی برای اطمینان از وجود حس رضایت بیشتر انجام داده‌اند و ما این موضوع را می‌بینیم. کابین خودرو بهترین کابینی است که تاکنون توسط اشکودا ارائه شده و اوکتاویا یکی از کاربردی‌ترین خودروهای کلاس است. البته مدل فول SE L فرست ادیشن قیمت بالایی دارد.

مشخصات اشکودا اوکتاویا استیت ۲.۰ TDI SE L فرست ادیشن

  • قیمت: ۲۹۵۱۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۳۴۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. AMIR-REZA

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (333 ديدگاه)

    ایرانی ها خیلی از استیشن ها خوششون نمیاد اما من خیلی به استیشن ها علاقه دارم چون به نظرم ماشین های خیلی کاربردی هستن و یه زمانی در اروپا بسیار محبوب بودن اما با اومدن کراس اوور ها محبوبیتشون خیلی کم شد …..
    من طراحی های اشکودا رو خیلی دوست دارم (به نظرم با ظرافته )
    ولی یکم تو موتورش خساست به خرج نداده؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. WORTH

      ۹ تیر ۱۳۹۹
      سوابق: (43 ديدگاه)

      داداش یجوری میگی انگار کلی مدل استیشن از هر کارخونه وجود داره ریخته تو مملکت که همه آزادن براحتی برن بخرن.
      یدونه استیشن نام ببر که تو ایران قابل تهیه باشه،و لطفاً نگو 405 استیشن که این دیگه واقعاً…?
      حاجی کشورمون ***نمیشه هر ماشینی خواستی سوار شد.
      بازار آزاد باشه ببین چجوری فروش میره

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. علی

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (1203 ديدگاه)

        خودروهای استیشن به دلیل عدم استقبال وارد نمیشن
        قدیم ولوو ، پژو ، پیکان و چنتا از ماشین های امریکایی به صورت استیشن موجود بودن ولی هیچوقت استقبال نشد
        هیوندای i40 هم نه سدان و نه استیشنش فروش خوبی نداشت . چنتا هم تندر 90 استیشن اومد و تموم شد
        تعداد محدودی بنز CLS شوتینگ برک هم موجوده که عملا از دسترس 99 درصد مردم خارجه
        کلا مردم ما علاقه ای به استیشن و مینی ون ( فولکس کدی ، کیا کارنز و کارنیوال ) ندارن و ایرادی هم نمیشه گرفت ، چون سلیقه ست

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. GT

        ۹ تیر ۱۳۹۹
        سوابق: (134 ديدگاه)

        پراید سفری?

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. زیزیگولو

    ۹ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (4781 ديدگاه)

    گنجایش محفظه بار اشکودا اوکتاویا در نسخه سدان 10 لیتر و در استیشن 30 لیتر نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده و یه چیز دیگه اینکه من نفهمیدم اسکودا درسته یا اشکودا چون بعضها مینویسن اسکودا و بعضیها هم مینویسن اشکودا !! الآن کدومش درست تره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ارشیاsvj

    ۱۰ تیر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    اسم نسخه اسپرت اکتاویا چیه؟؟
    کسی میدونه؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا