اشکودا

پشت فرمان اشکودا اوکتاویا استیت 2020 جدید

اگر یک خودرو وجود داشته باشد که برند اشکودا را معرفی کند آن خودرو اوکتاویا خواهد بود. این خودرو حدود ۲۴ سال است که تولید می‌شود و حتی امروز نیز از هر سه خودرویی که اشکودا می‌فروشد یکی از این نوع است. خب پس با خودرویی بسیار مهم برای این برند روبرو هستیم.

با چهارمین نسل اوکتاویا آشنا شوید و پیش از آنکه وارد جزئیات شویم باید نگاهی به تغییرات آن داشته باشیم. همچون گذشته این خودرو از همان زیرساخت فولکس‌واگن گلف یعنی MQB اوو استفاده می‌کند. اوکتاویا جدید ۵۰ میلی‌متر پهن‌تر و ۳ میلی‌متر قدبلندتر از قبل بوده ولی این افزایش ابعاد به بدنه جدید مربوط می‌شود و خود پلتفرم تغییرات زیادی نداشته است. به این ترتیب فضای کابین و بار برجسته اوکتاویا طی نسل‌های پیشین همچنان زبانزد می‌باشد.

اگرچه زیر پوست خودرو را کاملاً می‌شناسیم اما طراحان کاملاً مشغول طراحی بدنه‌ای جذاب بوده‌اند. از نظر ما این خودرو بسیار جذاب‌تر و لوکس‌تر از قبل شده است. سطوح تیزتر و طراحی متمایز چراغ‌های عقب باعث شده‌اند نسل چهارم این خودرو همان حس کیفیتی را که شاید نسل‌های پیشین القا نمی‌کردند ارائه کند.

خودرویی که در تست ما حضور داشته از نوع استیت و نسخه پرچم‌دار فرست ادیشن بوده است. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۲ لیتری ۱۴۸ اسبی دیزلی گروه فولکس‌واگن جای گرفته و نیرو نیز از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ ها منتقل می‌شود. قیمت این خودرو در آلمان نیز از ۳۴۷۷۰ یورو شروع می‌شود.

اگرچه اوکتاویا جدید از تجهیزات خوبی برخوردار است اما برخی آپشن ها باعث می‌شوند قیمت خودرو وارد محدوده‌ای شود که پیش از این هرگز در آن نبوده است. صندلی‌های چرمی با تنظیم برقی و عملکرد ماساژ قیمت ۱۷۶۰ یورویی داشته و کف‌پوش‌ها نیز ۱۹۰ یورو قیمت می‌خورند. از دیگر آپشن ها می‌توان به دوربین دنده‌عقب ۳۶۰ یورویی، ناوبری ۱۰۸۰ یورویی، رنگ متالیک ۵۹۰ یورویی و پکیج کامفورت با بهای ۴۷۰ یورو اشاره کرد. این پکیج شامل سیستم تهویه مطبوع سه ناحیه‌ای، صندلی‌های جلو و فرمان گرم شونده است. تمامی این موارد باعث می‌شوند قیمت خودرو به ۳۹۷۷۰ یورو برسد که خیلی زیاد است.

حس لوکس بودن این خودرو با ورود به کابین تقویت می‌شود. همه‌چیز به خوبی در کنار یکدیگر چیده شده‌اند. صفحه لمسی پهن خودرو فاقد کنترل چرخشی برای صدا بوده اما در زیر خود دکمه دیگری مشابه گلف دارد. باقی دکمه‌ها در بالای ورودی‌های هوا جاگذاری شده‌اند. دسته‌دنده خودکار نیز از گلف گرفته شده و فضای زیادی را کنسول آزاد کرده و به راحتی می‌توان گوشی خود را در این مکان قرار داد. پشت آمپرهای دیجیتالی نیز پشت فرمان دو پره و جدید خودنمایی می‌کنند و تا به اینجا همه‌چیز خوب است.

ما این خودرو را در پراگ جمهوری چک یعنی جایی که جاده‌ها دارای دست‌انداز هستند تست کردیم. اینجا بود که فهمیدیم سیستم تعلیق اوکتاویا در حالت کامفورت واقعاً برخی دست‌اندازها را جذب می‌کند. وجود متریال سرکوب کننده صدا نیز باعث می‌شود خودرو در سرعت‌های بالا رفاه خوبی داشته باشد.

گشتاور ۳۶۰ نیوتون متری پیشرانه باعث ایجاد قدرت خوبی می‌شود و این قدرت و گشتاور برای چنین خودروی خانوادگی‌ای کاملاً کفایت می‌کند. همه‌چیز همچون شاسی، فرمان و گیربکس در وضعیت خوب قرار داشته و حس دقت و کیفیت را به مخاطب القا می‌کنند.

چندین حالت رانندگی شامل اکو، کامفورت و اسپورت وجود دارد. در حالت اسپورت فرمان سنگین‌تر شده و بر طنین اگزوز افزوده می‌شود؛ اما در واقعیت بهتر است خودرو را در حالت کامفورت قرار دهید. اینجاست که بهترین حالت اوکتاویا دیده می‌شود.

اما آنچه که واقعاً باعث تمایز اوکتاویا می‌شود فضای کابین و بار زیادش است. با طول ۴.۶۹ متری، این خودرو از نظر ابعاد در وضعیت کاملاً متفاوتی نسبت به رقبا قرار دارد. در واقع این خودرو تقریباً ابعادی مشابه محصولات یک پله بالاتر همچون آئودی A4 آوانت دارد.

محفظه بار نیز ۶۴۰ لیتر گنجایش دارد که ۳۰ لیتر بیشتر از قبل بوده و دارای ویژگی‌های مفیدی در کف خود می‌باشد. فضای صندلی‌های عقب نیز طبق انتظار عالی است. سه نفر حتی قدبلند به راحتی می‌توانند در کنار یکدیگر بنشینند.

به اشکودا تبریک می‌گوییم. این خودروساز اروپایی از جدیدترین تکنولوژی گروه فولکس‌واگن استفاده کرده و یک استیشن بسیار مدرن و لذت‌بخش ساخته است. اشکودا بهبودهای مناسبی در هر بخشی ایجاد کرده و نتیجه آن نیز تولید بهترین خودروی کلاس می‌باشد.

مشخصات اشکودا اوکتاویا ۲.۰ TDI استیت

  • قیمت: ۳۲۶۵۵ پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۳۶۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۷ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۷ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۳ تا ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. GERMANY

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    احساس میکنم از ارباب حلقه ها تقلید کرده. خصوصا تو چراغ های عقب. قبول دارین؟? چراغای جلوش هم شبیه tt. ولی در کل ماشین میان رده ی خوبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رزیتا

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    این ماشین از سال 1996 تا الآن تولید میشه ، این ماشین تو کلاس ماشینای کامپکت هستش و طراحی اون موتور جلو ، محور جلو ، چهار چرخ محرک هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا