اشکودا

تجربه رانندگی با اشکودا اوکتاویا vRS iV جدید

این اشکودا اوکتاویا vRS iV استیت جدید است. اگرچه سه حرف اول موجود در نام این خودرو برای دوستداران استیشن‌های اشکودا آشناست اما دو حرف بعدی این‌طور نیست. iV به محصولات الکتریکی شده اشکودا اطلاق می‌شود و این بار نیز ترکیب این حروف با یکدیگر خبر از تولید یک خودروی پلاگین هیبریدی و اسپورت می‌دهد.

اشکودا اوکتاویا

این نسخه قوی‌ترین مجموعه پلاگین هیبریدی از بین دو قوایی است که برای اوکتاویا ارائه شده و در هر دو مدل سخت‌افزار یکسانی با گلف پلاگین هیبریدی جدید دیده می‌شود. برای نسخه vRS داغ‌تر، این سیستم کاملاً با گلف GTE یکسان است. به‌این‌ترتیب یک پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۱۴۸ اسب بخار به همراه باتری لیتیوم-یونی ۱۳ کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی ۱۱۴ اسبی وجود دارد. قدرت ترکیبی این مجموعه به ۲۴۲ اسب بخار می‌رسد.

اشکودا اوکتاویا

اما پیش از آنکه پشت فرمان بنشینید هم به سختی می‌توان ارتفاع خودرو از سطح زمین را نادیده گرفت. وجود باتری سیستم هیبریدی به این معنی است که ارتفاع vRS iV به اندازه مدل‌های عادی بوده و همین امر باعث شده ظاهر تا حدی عجیب برای محصولی اسپورت ایجاد شود. همین موضوع وقتی با پکیج ظاهری و اسپورت vRS همراه می‌شود عجیب‌تر جلوه می‌کند.

اشکودا اوکتاویا

اما انتقادات از خودرو فقط به همین موضوع ختم نمی‌شوند. وجود باتری روی فضای بار تأثیر گذاشته و با کاهش ۱۵۰ لیتری به ۴۹۰ لیتر رسیده است. همچنین خود باتری حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشته و بنابراین vRS با وزن ۱۷۰۷ کیلویی خود نسبتاً سنگین‌وزن جلوه می‌کند.

وقتی استارت بزنید همانند اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی دیگر شاهد سکوت پیشرانه خواهید بود. حالت پیش‌فرض موجود حالت الکتریکی بوده و باتری برد الکتریکی ۶۰ کیلومتری و حداکثر سرعت ۱۲۱ کیلومتر در ساعتی را ایجاد می‌نماید.

اشکودا اوکتاویا

از طریق صفحه‌نمایش روشن و تیزر سیستم اطلاعات سرگرمی می‌توان حالت باتری را انتخاب کرد. برای مثال می‌توان در زمان ورود به مناطقی با آلایندگی کمتر حالت شارژ را انتخاب و بعدها از آن استفاده کرد.

اشکودا اوکتاویا

اما استفاده از پرفورمنس در حالت تمام الکتریکی باعث می‌شود محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. با فشار بیشتر روی پدال گاز پیشرانه بنزینی وارد مدار خواهد شد. انتقال قدرت بین دو مجموعه درون‌سوز و الکتریکی نرم و آنی بوده و گیربکس دوکلاچه هم به بهتر شدن این موضوع کمک می‌کند. اگر انتقادی وجود داشته باشد به حس تأخیر در زمان شروع به حرکت از سکون مربوط می‌باشد.

هر چیزی را که بخواهید قوای محرکه انجام خواهد داد و چراغ کنترل گشتاور روشن شده در پشت آمپرها نیز حاکی از آن خواهد بود که چرخ های جلو در به‌کارگیری تمامی ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور پیشرانه به تقلا افتاده‌اند. در زمان شتاب گیری های سنگین گشتاور زیاد روی دقت فرمان نیز تأثیر گذاشته و بنابراین راننده نیازمند نگه داشتن آن در خط مستقیم خواهد بود.

علیرغم این موضوع و صدای مصنوعی پیشرانه که وارد کابین می‌شود، شتاب گیری خودرو حس احساس‌برانگیز زیادی نسبت به مدل vRS قبلی ندارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اوکتاویای موردبحث نیز در ۷.۳ ثانیه ثبت می‌شود که از هاچبک های داغ امروزی بیشتر است.

اشکودا اوکتاویا

اما وزن بیشتر این خودرو یک مزیت را به ارمغان آورده و آن‌هم توزیع وزن است که کمی به عقب منتقل شده است؛ بنابراین وقتی vRS iV را تحت‌فشار قرار دهید لاستیک‌های جلو و عقب تقریباً در یک زمان به حرکت درخواهند آمد. ولی در واقعیت کندی حرکت را می‌توان حس کرد که محدودیت‌های چسبندگی در زمان زودتر را نیز باید به آن اضافه نمود. در کل این وضعیت برای طرفداران خیلی خوب نیست.

برگ برنده vRS iV می‌تواند هزینه‌های نگهداری آن باشد. اگرچه مصرف سوخت خودرو کاملاً به طرز استفاده از آن در محیط‌های گوناگون بستگی دارد اما آلایندگی ۳۴ گرمی دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر باعث شده این خودرو انتخابی بسیار عالی برای خریداران سازمانی باشد.

شاید vRS پلاگین هیبریدی باب میل همه نباشد اما هنوز هم جایگزینی وجود دارد. vRS همچنین با پیشرانه ۲ لیتری توربوی بنزینی که همان قدرت ۲۴۲ اسبی را دارد نیز عرضه می‌شود و البته سبک‌تر نیز هست.

درست همانند سایر مدل‌های اوکتاویای جدید، vRS iV از نظر مالکیت و هزینه‌ها خودرویی جذاب است؛ اما از نظر فضای بار و پرفورمنس این خودرو با انتقادات زیادی مواجه است. خریداران سازمانی بی‌شک هزینه‌های پایین قوای محرکه هیبریدی را دوست خواهند داشت اما مدل پلاگین هیبریدی ارزان‌تر دیگری نیز عرضه شده و خریداران این خودرو بهتر است همان مدل vRS غیر هیبریدی را انتخاب کنند.

مشخصات اشکودا اوکتاویا vRS iV استیت

  • قیمت: ۴۰ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی به همراه واحد الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۲۴۲ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: زیر ۲ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Malt hill

    ۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (514 ديدگاه)

    240 اسب بخار
    RS؟!
    آبروی هرچی RS رو برده که :/

    موافقم 12
    مخالفم 5
  2. ارشیاSVJ

    ۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    تازه بهش ۱۷۰۰ کیلو وزن و تک دیفرانسیل بودن رو هم اضافه کن!!?????

    موافقم 9
    مخالفم 0
  3. Sina

    ۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    شاید وزنش زیاد باشه و ۲۴۰ اسب بخار با اسم RS همخوانی نداشته باشه
    ولی مصرفش کمتر از دو لیتره
    و آلودگی ۳۰ گرم کربن دی اکسید!!!!!
    که محیط زیست تقریبا میتونه جذبش کنه
    آخه با این اطلاعات چه نیازی به برقی هست

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Hadi

    ۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    اشکودا خیلی عالیه
    ماشین اقتصادی ارزون با کلی امکانات و فضا…
    البته نه این مدل
    این مدل ارزونش نیست
    مدل استیشن یکی از کاربردی ترین خودروهای اروپاست…

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا