اشکودا

تولید چهار میلیون دستگاه اشکودا فابیا

اشکودا فابیا که پس از مدل اوکتاویا پرفروش‌ترین محصول این برند اهل جمهوری چک به شمار می‌رود از زمان شروع تولید در سال ۱۹۹۹ تاکنون ۴ میلیون دستگاه فروش داشته است.


اولین نسل فابیا تا سال ۲۰۰۷ در خط تولید بود و حدود یک میلیون و ۷۹۰ هزار دستگاه از آن تحویل مشتریان شد که اندکی بیشتر از فروش نسل دوم بوده است. نسل دوم فابیا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ تولید شد و تعداد یک میلیون ۷۱۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد؛ اما چهار میلیونمین خودروی تولیدی که در تصاویر دیده می‌شود نسخه کاربردی‌تر Combi است که رنگ‌آمیزی سفید داشته و بر پایه تریم سطح بالای مونت‌کارلو ساخته شده است.


اگرچه اشکودا فابیا نسبت خانوادگی بسیار نزدیکی با سئات ایبیزا و فولکس‌واگن پولو دارد اما بر پایه پلتفرم MQB ساخته نشده است. البته برخی از قطعات آن از پلتفرم ماتریکس متقاطع مدولار گروه فولکس‌واگن گرفته شده و با زیرساخت قدیمی PQ25 ترکیب شده است. برخلاف دو نسل قبلی، نسل فعلی فابیا متأسفانه نسخه داغ RS ندارد و این برند گفته که در آینده نیز آن را تولید نخواهد کرد زیرا اشکودا از احتمال فروش ضعیف آن واهمه دارد.


جدیدترین فیس لیفت این خودرو چند ماه پیش رخ داده و در نمایشگاه خودروی ژنو شاهد معرفی فابیای فیس لیفت با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو با خروجی ۱۰۰ اسب بخاری بوده‌ایم. این پیشرانه که قبلاً در اوکتاویا نیز نصب شده جایگزین نسخه ۱.۲ لیتری قدیمی شده و علیرغم حجم کوچک‌تر ۲۵ نیوتون متر گشتاور بیشتری دارد. اشکودا گفته مصرف سوخت این خودرو نیز ۶ درصد کمتر شده و به لطف استفاده از قطعات آلومینیومی وزن پیشرانه ۱۰ کیلو کاهش یافته است.

جدیدترین آمار فروش نشان می‌دهند که فروش فابیا در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۵ درصدی داشته و در این مدت تعداد ۱۸۶۰۰ دستگاه از آن فروخته شده‌اند. تا زمان عرضه نسل جدید این خودرو که بر پایه پلتفرم MQB ساخته خواهد شد، انتظار می‌رود فیس لیفت دیگری نیز روی فابیا اعمال شود تا تقاضا برای آن همچنان وجود داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. پرهام

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    یک ماشین بسیار با کیفیت . اقتصادی اما شیک .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا