اشکوداسئات

دوئل سئات Mii و اشکودا سیتیگو

دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و در این قسمت به سراغ گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A رفته‌ایم. در دوئل قبلی این گروه دو هاچ‌بک کوچک ژاپنی یعنی هوندا N One و سوزوکی سلریو در برابر یکدیگر قرار گرفتند که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۰۵۸ رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل سلریو تعداد ۶۱۷ رأی از سوی شما دریافت کرده و بنابراین با کسب ۵۸ درصد از کل آراء پیروز می‌شود درحالی‌که N One موفق به کسب ۴۴۱ رأی شده است. حال امروز در هفتمین دوئل گروه هاچ‌بک‌های سگمنت A دو هم‌خانواده و یا حتی دو خودروی تقریباً یکسان یعنی سئات Mii و اشکودا سیتیگو در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شورلت اسپارک

اوپل کارل

رنو توئینگو

اسمارت فورفور

؟

اسمارت فورفور

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

سیتروئن C1

پژو ۱۰۸

؟

پژو ۱۰۸

فیات ۵۰۰

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هوندا N One

اوپل آدام

سوزوکی سلریو

هیوندای i10

کیا پیکانتو

تویوتا آیگو

فولکس‌واگن آپ

کیا پیکانتو

فولکس‌واگن آپ

اشکودا سیتیگو

فولکس‌واگن برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ از هاچ‌بک کوچکی بنام آپ پرده‌برداری کرد اما این خودرو علاوه بر فولکس‌واگن، توسط دو برند اشکودا و سئات نیز به ترتیب با نام‌های سیتیگو و Mii عرضه شد؛ بنابراین سیتیگو و Mii نسخه‌های ری‌بج شدهٔ فولکس‌واگن آپ هستند. البته این سه خودرو علاوه بر برند، تفاوت‌های ظاهری هم باهم دارند که این تفاوت‌های بیشتر در قسمت جلویی صورت گرفته و مثلاً نمای جلوی سیتیگو طبق زبان طراحی اشکودا شکل گرفته است. همچنین اشکودا به‌تازگی سیتیگو را برای مدل ۲۰۱۷ مورد فیس‌لیفت و به‌روزرسانی قرار داده که طی آن تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو ایجاد شده است. هر سهٔ این هاچ‌بک‌های کوچک، یعنی آپ، می و سیتیگو در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در تولید می‌شوند. برای این خودروها تنها یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی در نظر گرفته شده که در سطوح قدرت مختلف ارائه می‌شود. برای این دوئل قوی‌ترین نسخهٔ سیتیگو را انتخاب کرده‌ایم که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۹۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت نیز توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک صورت می‌گیرد. اشکودا سیتیگو تا پایان ماه اکتبر در اروپا نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

سئات Mii

همان‌طور که در بالا گفته شده، سئات می، اشکودا سیتیگو و فولکس‌واگن آپ در اصل خودروهایی یکسان با برندهای مختلف و تغییرات ظاهری جزئی هستند؛ بنابراین انتخاب میان یکی از خودروهای این دوئل بیشتر به سلیقه مربوط می‌شود. تفاوت‌های ظاهری سیتیگو و می صرفاً در قسمت جلویی است و نمای عقبی آن‌ها به‌جز گرافیک داخلی چراغ‌ها تقریباً به‌طور کامل باهم یکسان است. البته درحالی‌که سیتیگو و آپ هردو به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده‌اند، سئات هنوز اقدام به به‌روزرسانی و فیس‌لیفت Mii نکرده است. برای این هاچ‌بک کوچک نیز دقیقاً همان پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر مذکور ارائه می‌گردد؛ بنابراین برای اینکه دو خودروی این دوئل شرایط کاملاً یکسانی داشته باشند، برای می هم همان نمونهٔ ۷۵ اسب بخاری انتخاب شده است. Mii اما برخلاف سیتیگو نخستین هاچ‌بک سگمنت A سئات نیست چراکه این شرکت اسپانیایی بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ هاچ‌بک کوچکی بنام آروسا را تولید می‌کرد که البته آن‌هم در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ فولکس‌واگن لوپو بود. سئات می اما فروش کمتری نسبت به اشکودا سیتیگو دارد به‌نحوی‌که طی ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری در اروپا حدود ۱۳ هزار دستگاه فروش داشته است.

 

مشخصات فنی

 

اشکودا سیتیگو

سئات Mii

پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱ لیتری ۳ سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت ۷۵ اسب بخار ۷۵ اسب بخار
گشتاور ۹۵ نیوتن متر ۹۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۳.۲ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت ۱۷۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۴.۴ لیتر (ترکیبی) ۴.۶ لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک ۳۵ لیتر ۳۵ لیتر
تولید آلایندگی ۱۰۰ گرم/کیلومتر ۱۰۸ گرم/کیلومتر
وزن ۸۵۳ کیلوگرم ۸۵۴ کیلوگرم
طول ۳.۵۹ متر ۳.۵۵ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۴۲ متر ۲.۴۲ متر
حجم صندوق بار ۲۵۰ لیتر ۲۵۰ لیتر
قیمت پایه ۸,۹۸۵ پوند ۱۰,۵۵۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9902729]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    رای من سئاته فقط برای طراحی جلوش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. meysam

      ۳۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (182 ديدگاه)

      آخه این چه جور دوئلیه؟ کلاسشون که جزء مضخرف ترین کلاس ها هست + همه چیزشونم که یکیه+ظاهرشونم که…=رای نمیدم?

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hossein

        ۳۰ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (13 ديدگاه)

        اره بابا این کلاس از حوصله سر بر ترین کلاساس اصلا جذابیتی نداره رای که هیچی اصلا ارزش وقت گذاشتنم نداره هیچ وقت فلسفه این کلاسو نفهمیدم چرا ادم باید پول به اینا بده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. جواد

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چقدر شبیه هم هستند!نمی دونم سئات از اشکودا کپی کرده یا اشکودا از سئات؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۳۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      سئات و اسکودا زیر مجموعه فولکس واگن هستن و این دو تا مدل نسخه ی ارزونتر و کم آپشن تر فولکس آپ هستن. چون خیلی از مشتری ها تو این کلاس دنبال آپشن و برند و …. نیستن و اختلاف قیمت 1000 یورویی هم تو تصمیم گیری مشتری ها تاثیرگذاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. 就哦还能

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (214 ديدگاه)

    به نظر من این سگمنت ارزش رای دادن نداره، این دو خودرو هم که دقیقا یکی هستن، که مزید بر علت شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. charger

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    این دوﺋل چیه پدال،،،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دقیقا یکی هستن فقط اسمشون فرق میکنه با قیمتشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. akrh78

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1358 ديدگاه)

    فک کنم اینا از اون محصول مشترکا هستن.مثل brz و gt86 و اون یکی که سایون هست
    سئات اومده تو سیستم سرگرمی ش از اون کنترلرای چرخشی استفاده کرده برا هیمن 1 کیلو از اشکودا سنگین تره!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    بسیار جالبه که با سه سیلندر و یک لیتر حجم موتور اندازه تیبا قدرت داره و مصرف سوختش چهار و نیم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    اشکودا برند معتبرتریه، زیباتره، خوش قیمت‌تره. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احسان

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    یکی از اشتباهات برگزاری این دوئل ها امثال این مورد بوده که دقیقا دو تا ماشین که در واقع یکی هستند و از پلت فرم و بدنه ،موتور ،گیربکس و تعلیق و خلاصه همه چیز یکسان برخوردار هستند و فقط از برند زیر شاخه کمپانی مادر متفاوت هستند را در برابر همدیگه قرار دادی پدال ،خب آدم دیگه به چه چیزش نگاه کنه و به کدوم تفاوت رائ بده ؟
    به یه مقدار تفاوت چراغ و شاید داشبورد ؟
    حالا ممکنه توی امثال این مورد دو تا ماشین بالاخره به پست هم میخوردن ولی اون مال وقتی هست که هر دو ماشین مشابه از دو یا چند گروه مختلف با رقبای مختلف عبور کرده باشن و حالا به پست هم خورده باشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. sevlan

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (186 ديدگاه)

    اشکودا واقعا زیباست ،جون میده واسه شهر ،مطمئن باشین شتابش از پژو پارس محبوب ایرونیا بهتره!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. achtung

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (423 ديدگاه)

    به خاطر آلودگی بیشتر به سئات رای دادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. F۲۲RAPTOR

    ۳۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. توحید

    ۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (51 ديدگاه)

    این خودروها به اضافه فولکس واگن آپ هر سه تاشون روی یک پلت فرم هستن حتی طراحیشونم مخصوصا این دو تا ماشین تو بعضی قسمتا فرقی نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا