اشکودافیات

دوئل فیات 500L و اشکودا یتی

امروز پس از چندین روز وقفه نهایتاً دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال را آغاز کرده‌ایم. البته همان‌طور که در جریان هستید دوئل‌های بسیاری از گروه‌ها در مرحلهٔ مقدماتی به‌طور کامل برگزار شده است و تنها تعداد محدودی از گروه‌ها باقیمانده‌اند که هنوز دوئل‌های آن‌ها تکمیل نشده است. یکی از این گروه‌ها که شلوغ‌ترین گروه رقابت‌ها هم محسوب می‌شود، گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت است که امروز دوازدهمین دوئل آن‌را برگزار می‌کنیم. در دوئل قبلی این گروه نیسان جوک و فورد اکواسپرت در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۸۶ رأی به ثبت رسیده است که جوک توانست با دریافت ۹۲۸ عدد از آن‌ها و کسب ۷۸ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز گردد درحالی‌که اکواسپرت موفق به کسب تنها ۲۵۸ رأی شده است. حال امروز دوازدهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بین اشکودا یتی و فیات ۵۰۰L برگزار شده است.

سانگ‌یانگ تیوولی

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

میتسوبیشی ASX

سوزوکی ویتارا

مزدا CX-3

نیسان ترانو

رنو داستر

سوبارو XV

سوزوکی SX4

نیسان ترانو

سوبارو XV

جیپ رنگید

فیات ۵۰۰X

نیسان جوک

فورد اکواسپرت

جیپ رنگید

نیسان جوک

پژو ۲۰۰۸

سیتروئن C4 کاکتوس

هوندا HR-V

تویوتا C-HR

سیتروئن C4 کاکتوس

تویوتا C-HR

شورلت ترکس

اوپل موکا

اشکودا یتی

فیات ۵۰۰L

شورلت ترکس

؟

کیا سول

لادا ایکس‌ری

رنو کپچر

اوپل کراسلند

کیا سول

؟

سئات آرونا

فولکس‌واگن T-Roc

هیوندای کُنا

کیا استونیک

؟

؟

نیسان کیکس

هیوندای کرتا

سیتروئن C3 ایرکراس

ام‌جی ZS

نیسان کیکس

؟

اشکودا یتی

در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ اشکودا کراس‌اوور کوچک کانسپتی بنام یتی را رونمایی کرد که در اصل پیش‌نمایشی از نسخهٔ تولیدی آن بود؛ اما پروسهٔ تبدیل این کانسپت به نمونهٔ تولیدی مدت زیادی طول کشید به‌نحوی‌که نهایتاً چهار سال بعد اشکودا در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ نسخهٔ تولیدی یتی را برای اولین بار معرفی کرد. این خودرو اولین کراس‌اوور اشکودا محسوب می‌شد و بدین ترتیب این شرکت پیش از آنکه کراس‌اوورها تا این حد محبوب و پرفروش شوند به این بخش وارد شد. یتی روی پلت‌فرم A5 گروه فولکس‌واگن ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مثل فولکس‌واگن تیگوآن، فولکس‌واگن شیراکو، آئودی Q3، سئات آتکا و اشکودا اکتاویا مشترک است. یتی پس از چهار سال، در سال ۲۰۱۳ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه فرانکفورت همان سال رونمایی شده و با مدل ۲۰۱۴ به بازار آمد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در نمای جلویی خودرو و به‌ویژه در چراغ‌ها صورت گرفته است. سپس در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷ اشکودا کراس‌اوور کاملاً جدیدی بنام کاروک را به‌عنوان جایگزین یتی رونمایی کرد ولی یتی همچنان در بازار حضور دارد؛ اما بااین‌حال به‌احتمال‌زیاد به‌زودی این کراس‌اوور ساب‌کامپکت رسماً کنار گذاشته خواهد شد. یتی علاوه بر جمهوری چک، در کشورهای دیگری شامل ازبکستان، اوکراین، روسیه و چین هم به تولید می‌رسد. البته نسخهٔ چینی این خودرو به میزان ۶ سانتیمتر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. یتی با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلف گروه فولکس‌واگن با سطوح قدرت گوناگون در بازارهای سراسر جهان عرضه می‌گردد. ما از بین این موتورها به جهت هماهنگی با رقیب ایتالیایی پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ یتی را انتخاب کرده‌ایم. این موتور در دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود که به جهت نزدیکی هرچه بیشتر با رقیب، نسخهٔ ضعیف‌تر آن انتخاب شده است. این مدل ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نسخهٔ این پیشرانه صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما برای نسخهٔ قوی‌تر آن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. هرچند در نمایشگاه فرانکفورت پارسال مدل جدید کاروک به‌عنوان جایگزین یتی معرفی شد اما یتی سال گذشته به‌طور کامل در بازار حضور داشته و در اروپا موفق به فروشی بیش از ۴۵ هزار دستگاه شده است.

فیات ۵۰۰L

فیات مدتی پس از آنکه در سال ۲۰۰۷ مدل محبوب و به‌یادماندنی ۵۰۰ خود را احیا کرده و نسل کاملاً جدید آن‌را با طراحی رترو معرفی نمود، تصمیم گرفت این نام را به یک خانواده تبدیل کرده و خودروهای دیگری در کلاس‌های دیگر را هم تحت این نام تولید کند. اولین خودرویی که طبق این استراتژی شکل گرفت، ام‌پی‌وی کوچکی بنام ۵۰۰L بود که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ رونمایی شد؛ بنابراین ۵۰۰L در اصل یک ام‌پی‌وی است و شاید قرار دادن آن در بین کراس‌اوورها عجیب باشد اما این خودرو بر روی پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور ساب‌کامپکت فیات ۵۰۰X ساخته شده که در جیپ رنگید هم همین پلت‌فرم بکار رفته است. از سوی دیگر، ۵۰۰L در ظاهر هم شباهت‌هایی با کراس‌اوورها دارد. علاوه بر این، فیات نسخهٔ کراس مانندی از این ماشین را هم بنام Trekking تولید کرده است که با افزودن قطعات و تغییراتی، تا حد زیادی به کراس‌اوورها شبیه شده است. این مدل اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۲ رونمایی شد؛ اما علاوه بر نسخه‌های معمولی و Trekking، در خانوادهٔ ۵۰۰L عضو سومی هم بنام Living حضور دارد که نسخهٔ کشیده یا استیشن آن محسوب می‌شود و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد. ۵۰۰L به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی جزئی در ظاهر و به‌روزرسانی‌هایی در داخل آن صورت گرفته است. هم‌زمان با این فیس‌لیفت همچنین نام مدل Trekking به کراس و نام Living به واگن تغییر یافته است. برای این رقابت‌ها نیز ما ۵۰۰L کراس را انتخاب کرده‌ایم که با ۲۵ میلی‌متر ارتفاع بیشتر و پوشش‌های پلاستیکی بدنه، در ظاهر به یک کراس‌اوور واقعی شبیه است. برای ۵۰۰L پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی مختلفی قابل انتخاب است که کوچک‌ترین آن‌ها یک واحد ۰.۹ لیتری دو سیلندر بنزینی است. ولی ما از بین این موتورها، پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوی ۵۰۰L را انتخاب کرده‌ایم که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما درحالی‌که برای مدل ۵۰۰X سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شود، تمامی مدل‌ها و موتورهای ۵۰۰L صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند و حتی در نسخهٔ کراس هم امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. فیات ۵۰۰L سال گذشته در اروپا بیش از ۶۳ هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

اشکودا یتی

فیات ۵۰۰L

پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ
قدرت ۱۲۵ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ۲۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۹.۹ ثانیه ۱۱.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۷ کیلومتر/ساعت ۱۸۳ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۵.۸ لیتر (ترکیبی) ۶.۷ لیتر (ترکیبی)
تولید آلایندگی ۱۳۴ گرم/کیلومتر ۱۵۷ گرم/کیلومتر
ظرفیت باک ۵۵ لیتر ۵۰ لیتر
وزن ۱۲۸۰ کیلوگرم ۱۲۹۰ کیلوگرم
طول ۴.۲۲ متر ۴.۲۷ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۸ متر ۲.۶۱ متر
حجم صندوق بار ۴۱۵ لیتر ۴۰۰ لیتر
قیمت پایه ۲۰,۸۷۵ پوند ۱۶,۱۹۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9961840]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. مهرداد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    به نظر من اشکودا یتی یه سر و گردن از فیات بالاتره چون هم از نظر طراحی بدنه و چهره خودرو خیلی از فیات بهتره فیات شبیه ام وی ام ۱۱۰ هست و از نظر میزان قدرت موتور و شتاب از فیات بیشتر آلایندگی و میزان مصرف سوخت هم از فیات کمتر هستش??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      واسه من اتفاقا سوال همینجاست!!!!
      قدرت اشکودا ۵ اسب بیشتر از فیات
      بجاش گشتاور اشکودا ۱۵ اسب کمتر از فیات
      وزن اشکودا، ۱۰ کیلو کمتره
      بجاش باکش ۵ لیتر گنجایش بیشتره که عملا تفاوت وزنی هم ندارن
      هر دو محور جلو
      هر دو ۶ دنده
      هر دو ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری
      .
      .
      یعنی شرایط فنی هر دو تقریبا برابره
      فرم ارگونومی هر دو هم تقریبا شبیه همه و جعبه‌ایه
      بعد:
      اشکودا ۱.۱ ثانیه سریعتره
      مصرف سوختش ۰.۹ لیتر کمتره….
      .
      چرا؟؟؟؟؟
      یا اشکودا اعدادش به واقعیت نزدیک نیست یا فیات

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        شتاب فقط به اینا ربط نداره و بلکه به ضرایب تعویض دنده و اینکه بیشترین قدرت و گشتاور تو چه دور موتوری به دست میاد هم وابسته هست. مثلا پراید با موتور ضعیفش شتاب اولیه خوبی داره چون دنده 1 و 2 سنگینی داره که راحت دور میگیره ولی در عوض از دنده 3 به بعد آدم این حس رو داره که توان و گشتاور به شدت افت میکنه. البته این تجربه شخصیم از پراید مدل 83 (سری اول انژکتوری) هست

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نیما

          ۵ فروردین ۱۳۹۷
          سوابق: (2 ديدگاه)

          داداش پراید 83 با الان تفاوتی نمیکنه فقط فرمونش هیدرولیک شده که بپیچی چپ میکنه :))
          بعدشم شتاب 10 با 11 همچین فرقی نمیکنه اعداد به اندازه کافی بزرگ هستن قیمت فیات خیلی کمتره که همینش خوبه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. amin

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    صرفا از روی سلیقه به اشکودا رأی دادم وگرنه هیچکدوم باب میل من نیستند!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      هیچ کدوم باب میل من هم نیستن
      .
      اشکودا هم منو یاد خودرو “”سیناد”” قدیمی خودمون میندازه که کل بدنه اش فایبرگلاس بود
      .
      .
      واسه اینکه این همه اختلاف عملکرد در شرایط برابر نباید بینشون باشه
      و احساس کردم اعداد فنی فیات به واقعیت نزدیکتره
      به فیات رای دادم
      اما هیچ‌کدوم انتخاب من نیستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. الف.ی

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    نمیدونم به قابلیت اطمینان اشکودا رای بدم یا به قیافه با نمک فیات و قیمت کمترش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ahmad

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اول میخواستم به فیات رای بدم ولی با توجه به جدول مشخصات فنی به اشکودا رای دادم ، ولی فیات هم از لحاظ ظاهری وطراحی داخلی یه سر و گردن بالاتر از اشکوداست ، البته نظر شخصی منه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهرداد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (26 ديدگاه)

    با این قیافه ای که این دو تا دارن خداییش قیافه تیبا ۲ و سایپا کوییک خودمون خیلی از اینا بهتره فقط یه موتور توربو شارژ از اینا کم دارن قیمتشون هم تو بازار جهانی خیلی از اینا ارزان تره
    وطنم پاره تنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فقط آمریکا فقط ماسل

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    کامنت بی ربط شرمنده
    سلام بچها یه کیا سراتو 2500سی سی “کوپه “رنگ نقره ای تیون شده با دوتا توربو گیریبکس دستی و شیفتر فول آپ دیدم قدرت 275اسب خودم داینو گرفتم ازش 4 بار تست شد هر 4 بار 275اسب تا دور 6000 داشت قیمتش 200میلیونه میخوام ورش دارم خوبه یا نه ؟رنگش نقره ای هست با رینگ آلیاژی 18اینچی وسیستم تعلیق پنوماتیک عقب نیوماتیک جلو با کمپرسور جفت تنظیم شنونده من که عالی دیدمش خواستم نظر شمارو بدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ahmad

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (566 ديدگاه)

    ماشین خوبیه بگیرش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرهاد كرمستجی

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (254 ديدگاه)

    فیات کلا ماشین جذابی تولید نمی کنه ولی انصافا 500 چون میراث بر مدل مووفقی هستش، روی طراحیش فیات خیلی کار کرده به همین منظور ماشین به اصطلاح متشخص تری هستش در بین مدل های فیات.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا