اشکودا

عملکرد موفق اشکودا زیر سایه فولکس‌واگن

در سال ۱۹۹۱ کمپانی اشکودا که با چالش‌های بسیاری مواجه بود توانست توسط گروه فولکس‌واگن نجات پیدا کند. البته این شرکت تا سال ۲۰۰۰ به حرکت کج دار و مریز خود ادامه می‌داد تا اینکه در این سال به مالکیت کامل فولکس درآمد. این خودروساز اهل جمهوری چک در روزگار قدیم تنها مدل‌های Favorit و Forman را تولید می‌کرد که تیراژ سالیانه آن در سال ۱۹۹۱ برابر با ۱۷۲۰۷۴ دستگاه خودرو بود. اولین خودرویی که با استفاده از دانش و تجربه فولکس ساخته شد مدل Felicia 1994 بود که اساساً نسخه‌ای ارتقا یافته از Favorit محسوب می‌شد.


در سال ۱۹۹۶ اولین نسل اوکتاویا با استفاده از پلتفرم مشتق شده از گلف نسل چهارم تولید شد. در حقیقت این خودرو اولین محصول اشکودا بود که صفر تا ۱۰۰ آن با استفاده از مزیت سخت‌افزاری و مهندسی فولکس‌واگن ساخته شده بود. اوکتاویا با فاصله زیاد عنوان پرفروش‌ترین محصول تاریخ اشکودا را یدک کشیده و تاکنون ۵.۶ میلیون دستگاه از آن فروخته شده‌اند. در رده دوم مدل فابیا با فروش ۴ میلیون دستگاهی قرار داشته و پس از آن نیز مدل‌های Felicia با فروش ۱.۴ میلیونی و ساپرب با فروش ۱.۰۲ میلیون دستگاهی قرار دارند.


نه تنها سبد محصولات اشکودا پر و پیمان تر از قبل بوده بلکه هم‌اکنون کراس اوورهای کاروک و کودیاک نیز تولید می‌شوند. تعداد کارخانه‌های این شرکت از ۳ به ۱۵ در روزگار کنونی رسیده است. همچنین نباید از تولید مدل‌های سیتی گو و رپید به عنوان مدلی کوچک‌تر و ارزان‌تر غافل شد.


اشکودا در سال‌هایی که تحت تملک فولکس‌واگن قرار داشته توانسته ۱۵ میلیون دستگاه خودرو تولید کند و اگر این خودروها را در یک خط قرار دهید طول آن خط به ۶۶۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. این خودروساز سال پیش ۱.۱ میلیون دستگاه خودرو را در تقریباً ۱۰۰ کشور جهان فروخت و انتظار می‌رود در سال جاری به خاطر کراس اوورهای خوب عملکرد خوب‌تری داشته باشد.


در آینده سبد محصولات اشکودا شلوغ‌تر خواهد شد و ۵ خودروی الکتریکی تا اواسط دهه میلادی آینده وارد بازار خواهند شد. همچنین چندین مدل پلاگین هیبریدی ساخته شده بر پایه مدل‌های کنونی نیز ارائه خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌رش‌اد

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    اشکودا و سئات بی‌ادعا‌ترین و احتمالا رو به رشد‌ترین برندهای زیر مجموعه فولکس‌واگن هستن ❤ محصولاتی که تولید می‌کنن، اغراق‌آمیز نیستن و همه چی رو در حد ایده‌آل دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Serial Winner

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    اشکودا برای من خیلی محبوب و‌ دوست داشتنیه. طراحی های بی نظیری داره. مسابقات توردوفرانس بیشتر از اینکه حواسم به دوچرخه سوار ها باشه اشکودا هایی که همراهیشون می‌کردن رو زیر نظر داشتم !

    داچیا هم خودروساز ارزانیه اما علاقه ای که به اشکودا دارم نصفش رو به اشکودا ندارم.

    اشکودا در ۱۸۹۶ تاسیس شد و‌ پارسال ۱۲۰ سالگیش رو جشن گرفت.
    اشکودا به دلیل خط مشی شـوروی برای چندین دهه یک خودروساز دولتی بود ، و روند خصوصی شدنش با فروپاشی این اتحاد در سال ۱۹۹۱ شروع شد. خرید اشکودا برای فولکس خیلی طول کشید از ۱۹۹۱ تدریجا شروع به خرید سهام کرد تا ۹ سال بعد اشکودا رو به صورت کامل در اختیار گرفت.

    از طراحی های اسکودا خیلی خوشم میاد. یه جور خوبین ! . اسکودا با همین سن کمش ( از بعد از تملک VW ) به یک زبان طراحی منسجم و بسیار زیبا رسیده که بسیاری از خودروسازان ۵۰ و‌۱۰۰ ساله هنوز به این ویژگی مهم دست نیافتن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Serial Winner

      ۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      تصحیح می‌شود ! (( داچیا هم خودروساز ارزانیه اما علاقه ای که به اشکودا دارم نصفش رو به «داچیا» ندارم ))

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. silver

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    وقتی DNA آلمان رو در کالبدش داشته باشه جز این انتظاری نمیره.
    وقتی از نزدیک ببینیدش و لمسش کنید یه جور حس اعتماد و استخوان دار بودن به آدم دست میده.
    بشخصه اگر روزی دستم بهش برسه توی خرید محصولاتش شک نمیکنم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    اشکودا در یک حرکت بازاریابی جالب و موفق اسپانسری مسابقات معروف دوچرخه سواری اروپا برعهده گرفت که رشته محبوبی تو اروپا هستش مخصوصا توردوفرانس اگه به مسابقات دقت کنین تمام خودروهای ایمنی . حمل دوچرخه و فیلم بردار و تدارکات همه اشکودا هستن یعنی پخش تصاویر این برند در تمام دنیا با کمترین هزینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خودروهای ارزان و باکیفیت که در اروپا بسیار پر فروشه جالبه که این برند در هند و چین هم حضور داره و تنها بازار امریکا خالی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا