اوپل

اُپل آدام، ریزنقش ژرمنی در خطه رستم و سهراب

چندی پیش با خبر شدیم که خودروی نقلی و مینی اُپل آدام جواز ورود به کشورمان را دریافت نموده است. لذا به این بهانه، مطالب مختصری را تهیه نمودیم که امید است مورد عنایت شما عزیزان بزرگوار قرار گیرد.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
از قدیم‌الایام، دیار ژرمن‌ها، مهد خودروهای لوکس، اسپرت و سوپر اسپرت بوده و همواره در این سگمنت های خودرویی، ساخته‌های این سرزمین، معیار و خط‌کشی برای دیگر همتایان خود در اقصی نقاط عالم بوده‌اند. از این‌ها که بگذریم، سازندگان این کشور در یک کلاس دیگر هم به معنای واقعی کلمه تبحر و تخصص دارند و آن‌هم ساخت خودروهای مینی و سوپرمینی است. امروزه فولکس‌واگن گلف، اگر نه بهترین، بلکه معیاری برای ساخت یک هاچ‌بک برای تمامی خودروسازان در دنیاست و حتی در بازاری همچون ژاپن، که خریدارانش سخت به برندهای داخلی خود وفادارند، چند سال پیش توانست عنوان «خودروی سال ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ میلادی» را از آن خود نماید، جایگاهی که پس از سال ۱۹۸۰ میلادی و برای اولین مرتبه، توسط یک خودروی وارداتی اشغال شد. پس با این تفاسیر، وقتی که سازنده‌ای همچون اپل، خودروی کوچکی را به بازار عرضه می‌کند باید انتظار مشاهده تندیسی از زیبایی و هیجان را نیز داشت. تندیسی که چه در بدنه و چه در کابین خود، مالامال از المان‌های جوان‌پسند و شورانگیز است.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
اپل آدام (ADAM) یک خودروی صرف شهری بوده و نام آن نیز برگرفته از اسم کوچک بنیان‌گذار این شرکت، یعنی شخص «آدام اپل» است. این خودرو که در بازار بریتانیا با نام واکسهال آدام فروخته می‌شود، برای نخستین بار، در سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به معرض دیده عموم نهاده شد و فروش آن نیز مدتی بعد و در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز گردید. اپل آدام، بر روی نسخه کوتاه شده پلت‌فرم D اپل کورسا تکوین و توسعه یافته است. این پلت‌فرم SCCS نام دارد و محصولی مشترک میان فیات و اپل است و امروزه در خودروهای کوچک ساخت این دو شرکت و همچنین جنرال‌موتورز به کار می‌رود، خودروهایی همچون شورولت ترکس، سونیک و فیات تیپو و… از این زمره‌اند. ناگفته نماند که خود شرکت اپل نیز امروزه از اقمار کمپانی جنرال‌موتورز آمریکا به شمار می‌آید.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
از همان بدو ورود، این خودرو با استقبال شایان توجهی از سوی کارشناسان و خریداران مواجه گردید و عناوین بسیاری را هم کسب نمود؛ از جمله آنها می‌توان به کسب جایزه طراحی RED DOT DESIGN در سال ۲۰۱۳ میلادی اشاره داشت. علاوه بر آن، از طرف خوانندگان مجله مشهور اتو تسایتونگ (AUTO ZEITUNG) آلمان نیز عنوان «خودروی شهری شماره یک» را دریافت نمود.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
اپل آدام با طیف متنوعی از تجهیزات و رنگ‌ها در بازار فروخته می‌شود و از این لحاظ در میان سوپرمینی‌ها، بی‌مانند است. بنا به ادعای شرکت اپل، امکان ایجاد ۶۱,۰۰۰ ترکیب برای بدنه این خودرو و ۸۲,۰۰۰ ترکیب برای داخل کابین آن وجود دارد. در این میان، حتی سقف این خودرو نیز همانند رنو کپچر با سفارش مشتری به رنگ متفاوتی عرضه می‌شود و به قولی عامیانه خودرویی دو رنگ هست، امری که کمتر در چنین کلاسی سابقه دارد. این گستره از تنوع به داخل اتاق این خودرو نیز سرایت نموده و داشبورد این خودرو را هم می‌توان با رنگ‌های متفاوتی سفارش داد. در مجموع، در بیشتر بازارهای اروپایی، این خودرو با سه تریم متفاوت از بدنه عرضه می‌شود؛ این‌ها عبارتند از: تریم SLAM (نمای ظاهری اسپرت)، تریم GLAM (نمای ظاهری شیک و جادویی) و JAM (نمای ظاهری فشن و آلامد)

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
اپل آدام در حال حاضر با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شود که همگی آنها بنزینی هستند. این پیشرانه در احجام ۱.۲ و ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی و ۱ و ۱.۴ لیتری توربو عرضه می‌شوند. پیشرانه‌های تنفس طبیعی از ۴ سیلندر و پیشرانه توربو از ۳ سیلندر سود می‌برند. پیشرانه ۱.۲ لیتری تنفس طبیعی این خودرو، تنها از توانی معادل ۷۰ اسب بخار برخوردار است، ولی پیشرانه ۱.۴ لیتری در دو توان متفاوت ۸۷ و ۱۰۰ اسب بخاری عرضه می‌شود که البته در این میان، تنها نسخه ۱.۴ لیتری (۱۰۰ اسب بخاری) آن مجوز ورود به کشورمان را دریافت نموده است. پیشرانه ۱ لیتری توربو هم در دو ورژن متفاوت ۹۰ و ۱۱۵ اسب بخاری ارائه می‌شود. و نسخه ۱.۴ لیتری توربو هم از توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار برخوردار است. این خودرو در یک نسخه رالی نیز عرضه می‌شود، این نسخه که ADAM R2 نام دارد از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی نیرو می‌گیرد، توان این پیشرانه معادل ۱۸۲ اسب بخار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته نیمه اتوماتیک (SPEED EASYTRONIC) به بازار عرضه می‌شود.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
در حال حاضر، اپل آدام تنها در کشور آلمان و منطقه آیزناخ تولید می‌شود.

Opel Adam 2016
Opel Adam 2016
این خودرو، توسط سایت‌های متعددی در بریتانیا مورد تست و بررسی قرار گرفت که بنده در اینجا تعدادی از آنها را برایتان گلچین نمودم.

Opel-Adam-12
سایت «AUTOEXPRESS»

نکات مثبت:
نمای ظاهری شیک
پیشرانه سرحال ۱ لیتری توربو
تعداد زیادی از گزینه‌های انتخابی شخصی

نکات منفی:
فضای عقب آن خیلی تنگ است
راندن آن همچون رقبایش لذت‌بخش نیست
سواری سفت‌وسخت

کارشناسان این سایت، ۳ امتیاز از ۵ امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمودند.

Opel Adam 2016
سایت «WHAT CAR?»

نکات مثبت:
طیف بی‌نظیری از گزینه‌های شخصی
کابین شیک
تمامی نسخه‌های این خودرو به‌خوبی تجهیز شده‌اند.

نکات منفی:
سواری آن خیلی سفت‌وسخت است.
هندلینگ آن در سرعت‌های بالا اطمینان‌بخش نیست.
فضای صندلی عقب آن خیلی کم است.
قیمت گران

کارشناسان این سایت،۳ امتیاز از ۵ امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمودند.

Opel Adam 2016
سایت «CAR WOW»

نکات مثبت:
چهره ظاهری ملیح و بانمک
حجم فراوانی از گزینه‌های شخصی
شاخص و با هویت

نکات منفی:
معاف نبودن از مالیات جاده‌ای
پرسروصدا در هنگام تردد در بزرگراه‌ها
صندوق‌عقب کوچک

کارشناسان این سایت،۶ امتیاز از ۱۰ امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمودند.

Opel Adam Rocks 2016
Opel Adam Rocks 2016

مشخصات فنی اوپل آدام (نسخه ۱.۴ لیتری مجاز ورود به ایران)

تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۱۳۹۸ سی‌سی
نسبت تراکم: ۱۰.۵
توان: ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۳۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۴ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت
نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپرهای ترمز عقب: کاسه‌ای (دیسکی به سفارش خریدار)
کمترین شعاع چرخش خودرو: ۱۰.۱۷ الی ۱۱.۰۶ متر

Opel-Adam-1-liter-SIDI-Turbo-5[2]
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۳۶۹۸/۱۷۲۰/۱۴۸۴
فاصله بین دو محور: ۲۳۱۱ میلی‌متر
وزن: ۱۰۸۶ الی ۱۱۳۵ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۳۸ لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۴۵ R 17 – ۲۲۵/۳۵ R 18

Opel-Adam-02
ایمنی
۴ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP (نرخ ایمنی سرنشینان بزرگسال: ۸۷ درصد)
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو و پرده‌ای)
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم کنترل پایداری (ESP)
سیستم کنترل ایستایی بر روی تپه‌ها (HILL HOLDER)
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای و پیش کشنده
و…

Opel-Adam-01
تجهیزات استاندارد (نسخه‌های ۱.۴ لیتری بازار بریتانیا)
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک تک ناحیه‌ای
آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن
سیستم تثبیت‌کننده سرعت (کروز کنترل)
تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
فرمان آلومینیمی-چرمی چندکاره
داشبورد دو رنگ (امکان سفارش به رنگ‌های شاد و مهیج)
فرمان قابل تنظیم و تلسکوپی
چراغ‌های جلو هالوژن
سیستم صوتی با رادیو AM/FM و CD + MP3 و RDS و اتصالات بلوتوث و تلفن
۷ عدد بلندگو
و…

آپشن های سفارشی: سیستم کمک پارک (PARK ASSIST) – سیستم ردیابی نقاط کور اطراف خودرو (BLIND SPOT) – سیستم START/STOP – سامانه ECOFLEX – سنسورهای پارک سپر عقب – صندلی‌ها با پوشش چرم مشکی – رنگ‌آمیزی خودرو به‌صورت براق، مرواریدی و متالیک – بسته تقویت فنی – سقف با رنگی مجزا از بدنه خودرو – رینگ‌های آلومینیمی ۱۸ اینچی

قیمت
در بریتانیا: ۱۳,۰۱۰ الی ۱۴,۸۳۰ پوند (پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱۰۰ اسب بخاری)
در آلمان: ۱۴,۲۵۰ یورو (پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱۰۰ اسب بخاری)
در امارات: ۷۵,۰۰۰ الی ۸۵,۰۰۰ درهم (پیشرانه ۱.۴ لیتری و ۱۰۰ اسب بخاری)

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
AUTOEXPRESS.CO.UK
WHATCAR.CO.UK
و…

نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    من نمیگم این ماشین بده یا مشکل داره، هر چند حتی نمیشه در رده متوسط حسابش کرد(در بین این همه ماشین عالی)، ولی بحث اصلا این چیزا نیست، بحث اینه که از بین این همه ماشین، ماشینی انتخاب می کنن که وقتی وارد شد، سود بیشتری براشون داشته باشه و تنها چیزی که براشون مهم هست، فقط همینه، نه مشتری مهمه و نه هیچ چیز دیگه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ZENVO

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (218 ديدگاه)

      چی میشه اگه همیشه این طوری نظر بدی؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. داج توماهاک

        ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        عشق زنوو داری؟؟؟؟؟ سوپراسپرت دانمارکی
        حداکثر سرعتش 375 کیلومتر درساعت ولی یکی دوبار درتست اتیش گرفت

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حمید

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11 ديدگاه)

      میدونی کجاش منو سوزوند ؟جایی که دیدم آلمان ها این ماشینو واسه ملت خودشون ارزونتر از بریتانیا میفروشند ولی ما……………

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. داج توماهاک

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مصرف سوختش خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امیرحسین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    احتمالاً خود آلمانی ها فهم و شعور نداشتن که عنوان خودروی اول شهری به این ماشین دادن؟؟؟؟بعد دوستانی هستن که افاضات میکنن این ماشین متوسط هم نیست!!!!!
    مشکل اینجاست که با توجه به ارزان بودن سوخت و گرانی ماشین مبحث “خودروی شهری” تو ایران جا نیفتاده.فقط اقشار مرفه تو کلانشهرها برای ماشین کوچک شهری حاضر به پرداخت پول هستن.مثلاً دیدم کسی که GS250 داره برای رفت و امد تو ترافیک تهران یاریس خریده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد باقری

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4717 ديدگاه)

      شما منظور منو اشتباه متوجه شدی و سریعا به حالت حمله در اومدی، اگه مقاله رو خوب می خوندی و خوب دقت می کردی که مسلما نکردی، سایت های مختلف(نه شخص بنده)، یکبار دیگه میگم، سایت های مختلف(نه شخص بنده)، مهمترین مزیت این ماشین رو ظاهر دوست داشتنی و ترکیبات شخصی سازی بسیار دانسته اند(البته این موارد هم مهم هستند، ولی موارد مهمتری هم وجود دارند)، و معایب این ماشین رو سواری سفت و سخت، سر و صدای زیاد در بزرگراه، گرانی، فضای صندلی عقب بسیار تنگ و … قلمداد کرده اند، یعنی ماشینهای دیگه ای وجود دارن که با هزینه کمتر، امکانات بهتری هم میتونن ارائه کنن. حالا شما که خوب دقت می کنی، بگو ببینم کدوم موارد مهمتر هست، امکان شخصی سازی بالا، یا اینکه یه ماشین در این سبک، باید سواری نرم و راحت، سر و صدای کم و قیمت کمتری داشته باشه، کدوم بهتره، به نظر من، کل یه مقاله رو باید خوند، نه اینکه چون گفتن شماره یک شهری هست، پس دیگه بهترین ماشینه، از این به بعد سعی کن کل مقاله رو با دقت بخونی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. داج توماهاک

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      امیرحسین چقدر سریع گارد گرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟
      هیچ وقت جبهه نگیری برات بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    این ماشین به احتمال زیاد شکست میخوره چون قیمتش تو ایران عمراْ زیر ۱۰۰ تومن باشه و تو آلمان هم قیمت اوپل آسترا تیپ ۱۰۵ اسبی هست که دو کلاس از این بالاتره یا کورسای ۱۱۶ اسبی که یه کلاس بالاتره.
    تو ایران خودروهای بزرگتر در شرایط قابل قیاس همیشه محبوب تر هستن. ولی تو اروپا اینطور نیست و اوپل آدام و فیات ۵۰۰ و اسمارت نسبتاْ گرونتر از خودروهای بزرگتری همچون فیستا و کورسا هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهمان

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (54 ديدگاه)

      با توجه به اینکه کورسا رو منطقی قیمت گذاری کردن اما استقبال سردی شد
      احتمالا این مدل رو هم خوب قیمت گذاری میکنن و امکان رقابت خواهد داشت

      موافقم 0
      مخالفم 1
  5. h112

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (434 ديدگاه)

    پیکانتو با همین امکانات و همین مصرف سوخت . نصف این قیمت داره…
    کلا اپل ماشین هاش الکی گرونن….
    کسی هم که به فکر مصرف سوخت باشه تا دلش بخواد ماشین هیبریدی و برقی هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. saeid

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (163 ديدگاه)

      کلا اوپل ماشینهاش الکی گرونن !!!!!!!
      خدایا این کارشناس ها رو از ما نگیر .
      فکر کردی اروپا هم مثله ایرانه که هر خودرو سازی با هر قیمتی ماشینهاشو بفروشه و مردم هم برن بخرن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. xan

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    به نظرم تو این کلاس fiat 500 هم زیباتره هم یه چیزاییم سرتر داره که میتونید تو ریویوی carwow ببینید. هر چند به شخصه از این نوع خودروها و 206 خودمون به دلیل فضای خیلی کم متنفرم و پیاده رو به سواره ترجیح میدم !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسن

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (97 ديدگاه)

    فروش سال 2015اروپا
    1- فیات 500 180.005 2-فیات پاندا 171.377 3-فولکس واگن آپ 105.348 11-اوپل/واکسهال آدام 55.278 12-کیا پیکانتو54.036
    رده یازده اروپاست. تو متنم نوشته از طرف خوانندگان یک مجله المانی به عنوان خودروی شهری شماره یک انتخاب شده یعنی یک نظر سنجی بوده .تو ایران این سگمنت محبوبیت نداره نمیفروشه .قیمت هم بالای صد میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حسین

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    موتور ۱۶۰۰ تنفس طبیعی ،۱۸۲ اسب بخار قدرت؟؟؟؟؟
    کاش مدل ۱۴۰۰توربو می‌اومد تو ایران!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حمید

    ۸ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همچنان منتظرم که بیاد توی ایران!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا