اوپل

آشنایی با موشک زمینی اوپل در 90 سال پیش!

قوای محرکه جایگزین اصلاً جدید نیستند اما در اولین سال‌های ظهور خودرو برخی از ایده‌های واقعاً دیوانه‌وار به چشم می‌خورد.


اوپل امروز نودمین سالگرد تولید RAK2 را جشن گرفته است. RAK2 یک خودروی مسابقه‌ای آینده نگرانه است که دارای بدنه آئرودینامیک و رینگ‌های سیمی کلاسیک بود. این طراحی برای خودروهای آن زمان غیرعادی نبود اما ویژگی غیرمعمول این موشک زمینی تجهیز به بال و ۲۴ راکت سوخت جامد بود!


راننده شجاع این خودرو فریتز ون اوپل ۲۹ ساله بود که توانست در صبح ۲۳ می سال ۱۹۲۸ به سرعت ۲۳۸ کیلومتر در ساعت دست یابد.


داستان RAK2 چند ماه پیش‌تر از تست خودرو و زمانی که ون اوپل به راکت‌ها علاقه‌مند شده بود شروع می‌شد. این علاقه پس از دیدار با منجم معروف آن زمان ماکس والیر در فریتز پدیدار شده بود. علاقه او به خودرو و راکت سرانجام باعث ساخت RAK1 شد. این خودرو توسط یکی از مهندسان تست شد. این خودرو به لطف ۱۲ راکت و ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره توانست به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.


پیرو تست موفقیت‌آمیز RAK1، کارها روی نسخه قوی‌تری از یک خودروی موشکی آغاز شد. نتیجه این تلاش‌ها خودروی RAK2 بود که دارای بال‌های بزرگ‌تر، بدنه آئرودینامیک تر و ۲۴ راکتی بود که ۶ هزار کیلوگرم نیروی روبه‌جلو تولید می‌کردند.


از آنجایی که پیست تست روسلهایم برای تست این خودرو بسیار کوچک بود اوپل تصمیم گرفت این خودرو را در آووس بیازماید. هزاران نفر از مردم شهر گردهم آماده بودند و اوپل می‌گوید این کمپانی فوراً به خاطر ساخت چنین خودرو خلاقانه و گیرایی مشهور شد.


اوپل نهایتاً دست به ساخت یک دوچرخه راکتی و مدل RAK3 زد. این خودروی آخری رکورد سرعت جدیدی برای خودروهای ریلی ثبت کرد و توانست در سال ۱۹۲۸ به سرعت ۲۵۶ کیلومتر در ساعت برسد. این کمپانی سپس اقدام به توسعه هواپیمای راکتی اوپل-ساندر RAK1 کرد اما رکود عمیق اقتصادی در آن سال‌ها باعث شد توجه اوپل به خودروهای مرسوم جلب شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    همیشه رکورد های سرعت یا تلاش خودرو سازان در گذشته برای رسیدن به سرعت های بالا برام جالب و قابل تحسین بوده و منو به فکر میبره که اگه میشد ماشین های سوپر اسپرت الان رو به گذشته برد و به سرعت های بالای ۳۰۰ KMH رسید مردم اون زمان چه فکری می کردن و اینکه صنعت خودرو از زمان خودش جلو می افتاد یا نه!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ایمان

    ۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3898 ديدگاه)

    ۹۰ سال پیش سرعت ۲۵۶km واقعاً …. نمیدونم چی بگم
    به حرف آسونه چون اون زمان تکنولوژی خاصی در دنیای خودرو وجود نداشت ولی دمشون گرم عجب ماشینی ساختن
    اوپل یکی از قدیمی ترین خودروسازان دنیاست
    ۱۸۶۲ تولید چرخ خیاطی و سال ۱۸۹۹ تولید اولین خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محمد حسین

    ۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (489 ديدگاه)

    در خطوط آخر کلمه “رکود” اشتباها “رکورد” نوشته شده.

    این سرعت حتی الان هم با ماشین های امروزی کمی ترسناکه !
    بعد اون موقع با اون تکنولوژی ها !
    تازه جالب اینکه چنین صنعتی در آلمان بعد از جنگ اول و با مشکلات بین دو جنگ ، وجود داشته !
    اگر جنگ های جهانی اتفاق نمی افتاد ، الان آلمان و انگلیس و فرانسه و ایتالیا هر کدوم مثل امریکای امروزی بودن در دانش و صنعت
    و آمریکا نهایتا مثل استرالیا و اسپانیای امروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیرحسین پورکند

    ۳ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (14 ديدگاه)

    همین اوپل بیاد با زانتیا ۳۰۰۰ و elx فول تقویت و پراید bp توربو و بوگاتی اینا کورس بندازع،درجا تو آینه نقطه میشه چون شتاب زانتیا و elx و پراید bp بوگاتی خیلی بالاست ۳.۵ ثانیه شتاب کمی نیست

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا