اوپلتویوتا

دوئل تویوتا آیوریس و اوپل آسترا

دومین قسمت از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌های کامپکت اختصاص پیدا کرده است که در دوئل قبلی آن، فولکس‌واگن گلف با مینی کلابمن به رقابت پرداخت. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۱۹۱ رأی به ثبت رسیده است که گلف با دریافت ۹۴۹ عدد از آن‌ها و کسب ۷۹ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز شد درحالی‌که کلابمن موفق به دریافت تنها ۲۴۲ رأی شده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه هاچ‌بک‌های اسپرت، تویوتا آیوریس و اوپل آسترا به میدان رقابت آمده‌اند.

فورد فوکوس

سیتروئن C4

سئات لئون

هیوندای i30

فورد فوکوس

سئات لئون

ام‌جی ۵

کیا سید

نیسان پولسار

پژو ۳۰۸

کیا سید

پژو ۳۰۸

اوپل آسترا

تویوتا آیوریس

مینی کلابمن

فولکس‌واگن گلف

؟

فولکس‌واگن گلف

اوپل آسترا

آسترا یکی از محصولات باسابقه در سبد محصولات اوپل محسوب می‌شود به‌نحوی‌که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۹۱ بازمی‌گردد. در این سال نسل نخست این خودرو به‌عنوان جایگزینی برای مدل کادت معرفی گردید. نسل اول آسترا خودروی کامپکتی بود که در انواع گوناگونی شامل لیفت‌بک سه‌در و پنج‌در، سدان، استیشن، ون و کابریولت به تولید رسید و به کشورمان هم راه پیدا کرد. سپس طی سال‌های بعد نسل‌های دوم، سوم و چهارم آسترا معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی رسید. این نسل از آسترا برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. در این نسل اما تنوع مدل‌های آسترا بسیار کمتر از قبل شده به‌نحوی‌که در خانوادهٔ آن تنها دو نسخهٔ هاچ‌بک پنج‌در و استیشن حضور دارند و حتی از نسخهٔ سدان هم خبری نیست. این ماشین روی پلت‌فرم D2XX جنرال موتورز ساخته شده که با شورلت کروز و بیوک ورانو مشترک است. همانند قبل، آسترا در بریتانیا با برند واکسهال و در استرالیا با برند هولدن عرضه می‌گردد. همچنین این نسل در چین هم با نام بیوک ورانو هاچ‌بک عرضه می‌گردد. نسل کنونی اوپل آسترا با طیف نسبتاً گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌گردد که به‌جز یکی، بقیه همگی از نوع توربوشارژ هستند. از بین این پیشرانه‌ها ما به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی برای این دوئل موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی آسترا را انتخاب کرده‌ایم که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو نیز بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. اوپل آسترا سال گذشته در بازار اروپا بیش از ۲۱۶ هزار دستگاه فروش داشته است.

تویوتا آیوریس

تویوتا برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ هاچ‌بک کامپکت جدیدی بنام آیوریس را به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که در نمایشگاه پاریس ۲۰۰۶ رونمایی شد، روی پلت‌فرم مشترکی با کرولا ساخته شده بود و در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در به تولید رسید. سپس در سال ۲۰۱۲ نسل دوم آیوریس معرفی گردید. در این نسل نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در حذف شده و نسخهٔ استیشن بجای آن ارائه شد. این نسل از آیوریس برای اولین بار در ایالات‌متحده هم عرضه گردید. تویوتا این هاچ‌بک کامپکت را در ایالات‌متحده با نام سایون iM عرضه نمود و پس از تعطیلی برند سایون در سال ۲۰۱۶، آیوریس در آمریکا با نام تویوتا کرولا iM عرضه گردید. نسل دوم آیوریس در برخی بازارها مانند استرالیا هم با نام کرولا هاچ‌بک عرضه می‌شود. این هاچ‌بک ژاپنی اما هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که به‌تازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده است. این نسل از آیوریس که روی پلت‌فرم جهانی جدید تویوتا با نام TNGA ساخته شده است، برخلاف گذشته در ایالات‌متحده با نام کرولا هاچ‌بک عرضه می‌شود. نسخهٔ آمریکایی این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش درآمد. نسل سوم آیوریس یا کرولا هاچ‌بک هم‌اکنون با چهار قوای محرکهٔ مختلف به بازار عرضه می‌شود که دو نمونهٔ آن‌ها از نوع هیبریدی هستند. برای این دوئل ولی ما از بین پیشرانه‌های مختلف آیوریس، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آن‌را انتخاب کرده‌ایم که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخ‌های جلو یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. تویوتا آیوریس سال گذشته در بازار اروپا حدود ۱۱۴ هزار دستگاه فروش داشته است.

مقایسه مشخصات فنی

  اوپل آسترا تویوتا آیوریس
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۲ لیتری ۴ سیلندر
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت ۲۰۰ اسب بخار ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر ۲۰۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۷.۰ ثانیه ۸.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر/ساعت ۱۸۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر (ترکیبی) ۷.۲ لیتر (ترکیبی)
وزن ۱۲۷۵ کیلوگرم ۱۴۰۶ کیلوگرم
طول ۴.۳۷ متر ۴.۳۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۶ متر ۲.۶۴ متر
حجم صندوق بار ۳۷۰ لیتر ۵۰۰ لیتر
قیمت پایه ۱۷,۱۱۵ پوند ۲۰,۱۵۵ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 

[polldaddy poll=9997151]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    طراحیهای تویوتا انقلابی هست نسبت به طرحهای قبلیش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مرصاد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (96 ديدگاه)

    طراحی و ظاهر بدون هیچ تفکری تویوتا
    ولی فنی اپل خیلی تفاوت داره باهاش و واقعا نمیشه نادیده گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      به نظر من خیلی هم طراحی تویوتا بهتر نیست:
      نمای جلو: تویوتا واقعاْ جذاب تره
      نمای عقب: هر دو جذاب هستن و من اوپل رو ترجیح میدم
      نمای کناری: تویوتا خیلی ساده هست (فرم درها و انحنای سقف) و من باز هم اوپل رو ترجیح میدم

      از نظر فنی اوپل برای بازار آلمان و بنزین با کیفیت اونجا و استفاده تو اتوبان بدون محدودیت سرعت گزینه خیلی جذابتری هست. ولی برای استفاده در ایران تویوتا گزینه بهتر و کم دردسرتری خواهد بود. اگه این نسخه مورد بررسی رو با قیمت حدود ۲۰۰ میلیون وارد کنن بازار رو دستش میگیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. T.H.M

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (571 ديدگاه)

    آقای دهقان میتونم ازتون بپرسم این قیمتا رو از چه منبعی گذاشتید؟ قیمتی که برای اوپل گذاشتید برای ضعیف ترین مدلش هستش که 100 اسب بخار قدرت داره. این مدل 1.6 لیتری توربویی که گذاشتید طبق خود سایت اوپل بریتانیا از 24 هزار پوند شروع میشه.
    درضمن قیمت تویوتا آئوریس هم من نتونستم قیمت واقعیشو پیدا کنم و همش پیش بینی شده بوده که طبق یه سایت زده بود از حدود 15 هزار یورو یعنی حدود 13 هزار پوند برای ضعیف ترین مدلش (نه این مدلی که تو دوئل گذاشتید) شروع خواهد شد. پس اگه قیمت اوپل رو برای مدل پایه ذکر کردید، آئوریس هم پایش رو ذکر کنید. اگه برای این مشخصات نوشتید، هر دو رو برای این مشخصات جدول بنویسید.
    البته قیمت آئوریس رو من مطمئن نیستم. شاید همون 20 هزارتایی باشه که شما نوشتید. ممنون میشم منبعتون رو ذکر کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (688 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      همواره در تمامی دوئل‌ها قیمت پایه برای هردو ماشین ذکر میشه
      منبع قیمت ماشین‌های این دوئل هم سایت Carbuyer است اما چون هنوز قیمت نسل جدید آیوریس در این سایت ذکر نشده بود ناچاراً قیمت نسل قبلی رو در جدول نوشتیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرامرز

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      بخاطر تفاوت میزان مالیات و هزینه های جانبی در انگلستان و سایر کشورها نمیشه با تبدیل یورو و دلار به پوند قیمت های دقیق رو درآورد. به عنوان مثال تو آمریکا ماشین ها حدود ۱۰-۲۰ درصد از آلمان ارزونتر هستن و ماشینی که ۲۰ هزار دلاره معمولا تو آلمان بالای ۱۹ هزار یورو قیمت میخوره در حالیکه باید بین ۱۶ و ۱۷ هزار یورو باشه. همون ماشین تو انگلستان حدود ۱۷ هزار پوند (معادل بیش از ۲۳ هزار دلار)‌ خواهد بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Azad

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (62 ديدگاه)

    اینجا (در اروپا)اپل بسیار پر طرفدار است.ماشینهای بسیار کم استهلاک و راحت و کم مصرف و با امکانات خیلی خوب.والبته با مالیاتهای کم.در کل در این دوئل برتر از تویوتا است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Stern des südens

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    اینجا Opel خیلی بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اوپل منطقی تره تویوتا یکم از نظر فنی عقب تره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا