ایران خودروهفته نامه

رونمایی از دو محصول جدید ایران‌خودرو، پژو 207 صندوقدار و دنا پلاس

سرانجام پس از مدت‌ها انتشار تصاویر غیررسمی و گفته‌های فراوان، ایران‌خودرو رسماً در صبح روز ۲۶/۱۰/۹۵ دو محصول جدید خود را در ساختمان ساپکو رونمایی کرد. این دو خودرو دنای جدید و پژو ۲۰۷ صندوقدار هستند که طی مراسمی با حضور «کیوان وزیری» مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو رونمایی شده و حدود قیمت و زمان عرضهٔ آن‌ها اعلام گردید. بنابراین در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این دو خودرو و گفته‌های مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در مورد آن‌ها. به گفته وی برای دنا پلاس ۵۰ میلیارد و برای ۲۰۷ صندوقدار ۵۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

dena-plus-207-sd

دنا پلاس

این خودرو در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شده و بهبودیافته از دنای کنونی است که پیش‌ازاین بارها بدان پرداخته‌ایم. البته قبلاً و پیش از رونمایی رسمی، دنای جدید با نام دنا ELX شناخته می‌شد اما ایران‌خودرو تصمیم گرفته است آن‌را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده بود، ایران‌خودرو در فیس‌لیفت دنا بیشترین تغییرات را در بخش جانبی یعنی قسمتی که همواره به دلیل شباهت زیاد به سمند و سورن موردانتقاد بود انجام داده است به‌گونه‌ای که در طرفین خودرو با ایجاد یک خط مورب از گلگیر جلو تا گلگیر عقب، یک فرورفتگی به‌موازات خط بالایی در قسمت پایینی درها و تغییر لچکی عقب سعی شده دنا از سمند متمایز گردد.

ikco-dena-plus-21

اما در دیگر قسمت‌ها نیز تغییراتی جزئی صورت گرفته است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تغییر گرافی داخلی چراغ‌های عقب و استفاده از LEDهای زیباتر در آن‌ها، تجهیز چراغ‌های جلو به دی‌لایت و راهنماهای LED، تغییر آینه‌های جانبی و مشکی‌رنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره (زیر پلاک جلو) اشاره کرد؛ اما تغییرات عمدهٔ دیگر این خودرو در بخش تجهیزات آن صورت گرفته است زیرا ایران‌خودرو دنا پلاس را به سانروف و ایربگ‌های جانبی مجهز کرده است که این دو مورد برای اولین بار است که در خودروهای داخلی ارائه می‌گردند.

در داخل اما تغییرات چندانی انجام نگرفته است و تنها سیستم چندرسانه‌ای جدیدی برای دنا پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین این خودرو مجهز به دوربین دید عقب شده و تعداد ایربگ‌های آن نیز همان‌طور که اشاره شد به چهار عدد افزایش یافته است. تجهیزات دیگری چون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی اتوماتیک برقی، صندلی‌های برقی جلو و… که در دنای کنونی وجود دارند در دنا پلاس هم ارائه خواهند شد. آنتن این خودرو به نوع موسوم به کوسه‌ای تغییر یافته و سانروف نیز از انواعی است که هنگام باز شدن به داخل سقف می‌روند.

ikco-dena-plus-9

دنا پلاس فعلاً با همان پیشرانهٔ EF7 تنفس طبیعی ارائه شده است یعنی موتوری ۱.۷ لیتری چهار سیلندر که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو همچنان از طریق گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. البته طبق اعلام ایران‌خودرو در آیندهٔ نمونه‌های توربو و اتوماتیک دنا نیز تولید خواهند شد. گفته می‌شود گیربکس اتوماتیک دنا از نوع دوکلاچه یا DCT خواهد بود. پیش‌فروش دنا پلاس احتمالاً در دههٔ فجر آغاز خواهد شد و به گفتهٔ کیوان وزیری از اسفند امسال با قیمتی حدود ۳ تا ۴ میلیون بیشتر از دنای کنونی به بازار عرضه خواهد گردید؛ بنابراین دنا پلاس قیمتی در حدود ۴۵ تا ۴۷ میلیون تومان خواهد داشت و خودروهایی چون برلیانس H330، جک J5 و ام‌وی‌ام ۵۵۰ را به‌عنوان رقیب در مقابل خود می‌بیند.

ikco-dena-plus-20

ikco-dena-plus-18

پژو ۲۰۷ صندوقدار

پس‌ازاینکه بعد از چند سال وقفه دوباره تولید پژو ۲۰۷ یا در اصل همان ۲۰۶ پلاس توسط ایران‌خودرو از سر گرفته شد، این شرکت تصمیم گرفت نسخهٔ صندوقدار آن‌را هم تولید کند که حالا همزمان با دنا پلاس رونمایی شده است. در قسمت جلویی ۲۰۷ سدان شاهد همان دماغهٔ نسخهٔ هاچ‌بک ۲۰۷ هستیم که شامل چراغ‌های جلوی جدید مجهز به دی‌لایت می‌شود. در قسمت جانبی هم همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها به همراه آینه‌های جدید راهنما دار از تغییرات ۲۰۷ صندوقدار نسبت به ۲۰۶ صندوقدار هستند.

peugeot-207-sd-7

 

اما عجیب‌ترین قسمت ۲۰۷ SD قسمت عقب آن است چراکه هرچند ایران‌خودرو در این بخش از چراغ‌های جدید ۲۰۷ هاچ‌بک استفاده گرده است اما سپر عقب هیچ تغییری نداشته و کاملاً با سپر عقب ۲۰۶ SD یکسان است. این در حالی است که ۲۰۷ صندوقدار اصلی تولید پژو از سپر متفاوتی مشابه ۲۰۷ هاچ‌بک استفاده می‌کند که دارای دو مه شکن در طرفین است. همچنین نوار چراغ‌های پلاک نیز در ۲۰۷ سدان اصلی کمی متفاوت بوده و آنتن هم در قسمت انتهایی سقف نصب شده است درحالی‌که در ۲۰۷ SD تولید ایران‌خودرو آنتن در قسمت جلو قرار داشته و نوار جا پلاک عقب هم مشابه ۲۰۶ SD است.

peugeot-207-sd-5

البته با دقت به قسمت گلگیر عقب ۲۰۷ سدان اصلی تولید پژو برزیل می‌توان پی به علت این اقدام عجیب ایران‌خودرو بُرد. در نسخۀ اصلی در قسمت بالایی دهانۀ گلگیرهای عقب برجستگی بزرگ‌تری نسبت به ۲۰۶ صندوقدار وجود دارد که تا روی سپر ادامه یافته و فرمی هماهنگ با سپر عقب دارد. اما ایران‌خودرو به جهت اینکه قالب‌های بدنۀ ۲۰۶ صندوقدار را تغییر نداده و برای ۲۰۷ صندوقدار هم از همان قالب‌ها استفاده کند، مجبور شده سپر عقب ۲۰۶ SD را در ۲۰۷ SD بکار برد چراکه سپر اصلی ۲۰۷ سدان با فرم گلگیر عقب ۲۰۶ SD هماهنگ نیست.

 

تصویر بالا 207 صندوقدار تولید ایران و پایینی 207 سدان تولید پژو برزیل
تصویر بالا ۲۰۷ صندوقدار تولید ایران و پایینی ۲۰۷ سدان تولید پژو برزیل

با گذر از این اقدام عجیب ایران‌خودرو به کابین ۲۰۷ صندوقدار می‌پردازیم که کاملاً مشابه ۲۰۷ هاچ‌بک جدید بوده و مجهز به نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی شده است. ۲۰۷ SD مانند نسخهٔ سدان از تجهیزاتی چون آینه‌های برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و… سود می‌برد. پیشرانهٔ این خودرو هم مانند نسخهٔ هاچ‌بک و دیگر اعضای خانوادهٔ ۲۰۶ همان موتور آشنای ۱.۶ لیتری TU5 است که طبق اعلام ایران‌خودرو ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور نیز توسط گیربکس دستی انتقال پیدا می‌کند و فعلاً خبری از نمونهٔ اتوماتیک نیست هرچند که طبق گزارشات ایران‌خودرو در آینده برنامهٔ تولید نسخهٔ اتوماتیک ۲۰۷ را هم دارد.

peugeot-207-sd-10

بنا بر اعلام مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، تولید انبوه پژو ۲۰۷ صندوقدار از اسفند امسال آغاز شده و از شهریور سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. به گفتهٔ وی این خودرو حدود ۵ میلیون تومان قیمت بیشتری از ۲۰۶ تیپ ۵ خواهد داشت و این یعنی ۲۰۷ سدان با قیمتی در حدود ۴۲ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

peugeot-207-sd-3

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Amir.dp

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    55 میلیارد خرج چیش کردن ،اگر 100 میلیون به چندتا جون خلاق تیونیگ کار میدادن قطعا از این به اصطلاح مهندسین ایران فرقون طراحی بهتر میکردند

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. مصطفی - برازجان

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا 55 میلیارد خرج چی شده توی 207؟حالا دنا میگیم قالب بدنه تغییر کرده ولی برای 207 چی شده؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. TSHDN

    ۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    اینم از ماشین تولید کردن ما!
    خارجی ها نسل جدید ماشیناشون کلی با قبلی فرق داره و زیبا تر هم میشن اونوقت ما میایم صندوق
    206sd رو میزاریم واسه 207 بعد بش میگیم ماشین جدید!?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. شهاب

    ۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    محو امکانات شدم خدا کنه امشب خوابم ببره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. جاوید

    ۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اگه چراغ عقبش رو مثل سوناتای جدید کشیده می کردن خیلی بهتر بود با دنده اتومات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پوارو

    ۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (114 ديدگاه)

    هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فربد

    ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینکه 55 میلیارد خرجشون کردن یه مطلب کاملا دروغیه
    اگه ایرانخودرو قرار بود روی تکنولوژی انقلابی درباره خودرو هم تحقیقات کنه کمتر از این خرجش بود
    خودروی دنا فقط دربهاش از زیبایی و تناسب برخوردارن،مابقی قسمت هاش از بقیه خودروها جمع آوری شدن و اصلا هماهنگی طراحی ندارن
    برای ایرانخودرو متاسفم که “خواستن توانستن است رو به گند کشیدن”
    پر مسلمه که اگه میدان رو به دست جوونای متخصص تو این زمینه بدن،ایران به راحتی از کره جنوبی هم جلو خواهد افتاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. pj

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا” برای خودروسازان ایران متاسفم ماشین جدیدطراحی نمی کنند بابدنه جمع آوری شده می گویند خودرو جدید یابرای 206دمُ می گذارند می گویند sd .جلاالخلق !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. حسین 47 ساله

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه عزیزان تواین روزها سلام علیک هم هزینه داره ولی توقعات مردم از شکل این ماشینها هم برآورده نشده مسایل فنی که بماند حد اقل از این چینی ها یاد بگیرید کپی کردن هم بلد نیستید شکل ظاهری ماشینها در ایران خودرو به دو دهه قبل در دنیا بر میگرده وفنی خودرو به سه دهه قبل یعنی اینقدر عقب افتاده هستید حتی حالا که هنوز هم کپی میکنید ،باید ورود خودرو در ایران از استعمار این شرکتها در بیاید تا کمی به خود وشعور این مردم احترام بگذارند وحرکتی بهتر نشان دهند قطعا افراد تصمیم گیرنده دراین شرکتها لیاقت مدیریتی ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. فرشید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ??????? اقا این ماشینه جدیده بخرین ??? بابد حمایت کرد از خودروی داخلی ????? برادران ایران خودرویی دنا و 207 رو هم وانت کنین که 55ملیارد دباره خرج تون نشه ??? خداقوت هم وطن✋

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    باز هم خوبه که ایرانخودرو یه کاری میکنه بعد خرج هاشو راست یا دروغ میگه
    این باز خوبه……..باز در اندیشه ای متفاوت نیست
    مثل سایپا که هر سال روی قیمت ماشینای 27سال پیشش که روز به روز کم کیفیت تر میشن میکشه و اگه کمپین خودروی ایرانی نخرید راه بندازید به شما میگن شما خائن به انقلاب هستید و بعد خودشون وقتی از در شرکت میان بیرون سوار بی ام و 525iمیشن و به ما میگن که از تولید ملی حمایت کنید ….اقتصاد مقاومتی فقط از طریق خرید کالای ایرانی محقق میشه……درسته ولی اون دنیا جواب اونایی که برای حمایت از این شعار به خاطر ماشینای نا ایمن تولید شما تو جاده ها کشته میشن رو چجوری میدید؟
    شمایی که تو بی ام و میشینید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. داود

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خدایا شکر ما که تا الان پول خرید ،هیچ کدوم از این اشغالهای ایرانخودرو و سایپا رو نداشتیم،انشاله خدا قسمت کنه،من از نیسان پاترول جدید خیلی خوشم اومده،میگن کلا واسه افرود ساخته شده،خیلی حال میده،اینفینیتی هم حرف ن اره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمد رضا احمدیانی

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام اگر کسی از بغل به 207 جدید نگاه کنه حتی اگه تحصیلات اکادمیک در زمینه طراحی نداشته باشه متوجه ناهماهنگی وعدم تقارن جلو وعقب این ماشین میشه . پیشنهاد میکنم تا خیابانها پر نشده از این خورد هر چند که مستلزم هزینه هم باشد فرم عقب را عوض کنید به طوری که اکر از نمونه برزیلی بهتر نشد در حد ان باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. y...n

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام
    یعنی ایران خودرو خسته نشده از کپی کردن ماشینا
    یا صندوق میزاره واسه خودرو ها یا وانتی می کنه از این دوحالت بیشتر نیست
    تازه گیا می تونن رنگ داشبورد هم عوض کنن
    واقعا از ماشین های منصوخ شده دهی 80 90 میلادی فرانسه خسته شدیم کی میفهمید شما؟؟؟؟؟
    بجای این کار مهندیس کشک خودتو نو اخراج کنید که فقط نشستن کپی رایت می کنن
    چندتا مهندس خارجی بیارید که حداقل اصول کپی کردن رو بلد باشن نه فقط به فکر ساخت وانت شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام حالا دنا عیبی نداره یکم به خودتون اراده بدین به جای انگولک کردن ماشینای خارجی با طراحی کردن از ماشینای خودتون رو نمایی کنید .که انقدر عقب موندگیمونو به رخ دنیا نکشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سعید

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام لطفا یکم از خودتونم مایه بگذارید .اگه وقت کردید پیشرفت بقیه شرکتهای دنیا رو ببینید .ببینید کجای کارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. کی می خایم عاقل شیم!

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    یعنی یا !!! ایران خودرو با این دو محصول به اصطلاح جدید،بیشترین بی احترامی رو به مردم کرد! تازه اسمشون رو هم گذاشته خودروی بروز و ایمن! من موندم کی مدیر ایرانخودرو می خاد بفهمه چقدر عقبیم ! خداییش اگه عکس 207و206 رو کنار هم بزارین هیچ تغیر خاصی احساس نمی کنین غیر از این که چراغ جلو 207 مثل چشم گاو و چشم غورباقه 30 سانت زده بیرون،عامو جون اگه می خاین خودرو اخمو تر و خفن تر بشه باید مثل bmw های جدید با بره تو تر و سایه لبه کاپوت بیوفته روش،نه اینکه چراغ جلو رو ایییینقققدرررر بزرگ و پک پهن کنن تا شیشه جلو و 30 زده باشه بیرون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. کاظمی

    ۲۵ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا که رو نمای نمی‌خواست آبروی نداشته خودرو سازی ایرانو بردن که

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محسن

    ۲۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من واقعا برای این 55 میلیارد متاسفم با 55 میلیارد زیر ساخت هاتون رو درست میکردین تا کی می خواهین با این ارابه های مرگ سر مردم کلاه بذارید اون 206 صندوق دارتون که دقیقا طراحی 206 رو نابود کرد حالا هم این 207 (البته 206+) به قول مدیران ایران خودرو 207 واقعا که با این خودرو ها و قیمتها این آقایون مدیر
    ب ام وه و بنز سوار چقدر به مردم ظلم میکنند خدا داند……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. كوروش

    ۲۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینا ول کنید گند زدن عقب ٢٠۶اس دی رو چسبوندن به ٢٠٧ باز گندشو دراوردن چیکار کردی ۵۵میلیارد مردمو مسخره میکنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. محمدرضا

    ۷ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو ۲۰۷ صندوقدار خوبه اگه امکانش بود آنتن کوسه ای مثل دنا پلاس می گذاشتن و دستگیره در ها را مثل دنا پلاس می گذاشتن ماشین دیگه حرفی نداشت .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا