ایران خودروپژوهفته نامه

پژو 2008 در ایران: تاختن و باختن!

مصطفی حسنی: در اردیبهشت‌ماه سال جاری خط تولید خودرو «پژو ۲۰۰۸» به‌طور رسمی افتتاح شد. این خودرو به‌عنوان نخستین محصول قرارداد جدید پژو سیتروئن با ایران‌خودرو عرضه خواهد شد. با توجه به این‌که با عرضه این خودرو همکاری ایران‌خودرو با یک خودروساز صاحب‌نام پس از یک مدت طولانی از سر گرفته شده و این همکاری می‌تواند اثرات مهمی بر وضعیت بازار و صنعت خودرو کشور داشته باشد، در این نوشتار در سه بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت:

  1. قرارداد
  2. ویژگی‌های محصول
  3. فرایند فروش و عرضه

۱ – قرارداد

در گفته‌های مسئولین و تبلیغات وسیعی که صورت گرفت، این قرارداد بسیار مهم و سودمند نشان داده و روی سه ویژگی آن تمرکز و تبلیغ زیادی انجام شده است که در اینجا بر اساس اطلاعات محدود موجود به بررسی و طرح سؤالاتی در مورد آن‌ها می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری مستقیم طرف خارجی:

طبق این قرارداد با سرمایه‌گذاری برابر ایران‌خودرو و پژو سیتروئن شرکتی به نام ایکاپ با سهم پنجاه درصد برای هریک از طرفین تأسیس شده که ظاهراً متولی امور مدیریتی و مالی تولید محصولات این قرارداد می‌باشد. تأسیس این شرکت به این معناست که در این قرارداد، ایران‌خودرو شرکتی نیست که با پرداخت حق امتیاز محصولات پژو را در ایران تولید کند بلکه آن‌ها به‌عنوان دو شخصیت حقوقی با شراکت هم ایکاپ را تأسیس کرده در آن محصولی تولید و عرضه خواهند کرد که اگر این امر در تمام ابعاد عملاً محقق شود دارای آثار بسیار مثبتی خواهد بود.


ارزش قرارداد تقریباً معادل ۴۰۰ میلیون یورو اعلام شده و میزان سرمایه‌گذاری پژو ۲۰۰ میلیون یورو ذکر شده است. سؤال این است که آیا در حال حاضر این سرمایه‌گذاری به‌طور مستقیم توسط پژو محقق شده یا به‌تدریج در طول پنج سال انجام خواهد شد؟ و آیا چنان‌که بر آن تأکید می‌شود، این سرمایه‌گذاری تضمینی برای پایبندی پژو به تعهدات خود است و باعث می‌شود پژو نتواند بار دیگر ایران را ترک کند؟ ازنظر نگارنده رد این ادعا به‌سادگی درک عبارت A>B است که در آن B=200 !
روشن است که اگر در آینده منافع شرکت پژو به دلیل همکاری با ایران به خطر بیفتد و محدودیت‌هایی مستقیم یا غیر مستقیم بر آن اعمال شود که هزینه‌ای بیش از این سرمایه‌گذاری برایش به دنبال داشته باشد، ایران را ترک می‌کند. فراموش نکنید زمانی که پژو در تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ما شرکت کرد، ایران دومین بازار فروش برند پژو در جهان بود و سالانه حدود پانصد هزار دستگاه پژو در ایران به فروش می‌رسید. چه این‌که پژو اطمینان دارد حتی اگر نباشد نیز فروش محصولاتش با قوت ادامه خواهد یافت و هر وقت هم تصمیم بگیرد دوباره می‌تواند در ایران شرف حضور پیدا کند!


واقعیت تلخی که باید بپذیریم این است که صنعت خودرو ما در حال حاضر نمی‌تواند برای پاسخ به نیاز بازار روی پای خود بایستد و به محصولات خارجی به‌شدت نیاز دارد؛ اما آیا اراده و برنامه‌ای برای نجات از این وابستگی وجود دارد و این قراداد همکاری جزئی از آن است و یا این قرارداد تنها چند سال صنعت و بازار خودروی ما را با چند پژو جدید سرگرم می‌کند؟

تولید با قطعات داخلی:
طبق اعلام معاون وزیر صنعت و معدن در شهریور ماه سال گذشته، تولید این خودرو با بیست درصد قطعات داخلی آغاز شده و این عدد ظرف شش ماه به چهل درصد خواهد رسید. قرار است این رقم ظرف سه سال تا هشتاد درصد افزایش یابد.
در سمفونی گوش‌خراش صنعت خودرو ایران، خودروسازان، قطعه سازان و دولت هرکدام ساز خود را می‌زنند! در شرایط فعلی صنعت قطعه‌سازی کشور با مشکلات متعددی روبه‌روست؛ مشکلات مدیریتی، مشکلات مالی ناشی از عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌های حمایتی در سطح کلان، تحریم، کمبود یا به عبارت بهتر نبود نقدینگی و منابع مالی، بدهی‌های خودروسازان و … شرایطی را فراهم آورده که در آن محقق شدن این درصدها بسیار دور از ذهن است.
در حال حاضر از بیست درصد ذکر شده سیزده درصد شامل بدنه و رنگ است و درواقع تولید با هفت درصد داخلی سازی آغاز شده!


در مورد سایر قطعات نیز اولاً این سؤال مطرح است که این قطعات چه قطعاتی هستند و آیا شامل قطعاتی با سطح فناوری بالا هم می‌شوند؟
دوماً همین‌طور که می‌دانید معیارهای متعددی در خصوص سنجش کیفیت، مرغوبیت و چگونگی تولید هر قطعه وجود دارد و در این معیارها فاصلهٔ بسیار زیادی بین قطعه سازان و خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی، حتی در کشورهایی مثل ترکیه وجود دارد. آیا تولید این قطعات حداقل با کمتر شدن این فاصله تا حد مطلوبی همراه خواهد بود؟ (لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی ایران از استعداد و توان فنی لازم برای تولید با کیفیت محصولات روز بهره‌مند هستند اما مشکلات ذکر شده مانع رشد و پیشرفت آن‌ها شده است.)


همهٔ ما به خوبی نتایج روش فعلی داخلی سازی قطعات خودروها را تجربه کرده‌ایم. اتفاقی که در این روش می‌افتد این است که با آغاز تولید یک محصول خوب خارجی، رفته‌رفته درصد قطعات تولید داخل افزایش می‌یابد؛ اما قطعات داخلی کیفیت بسیار کمتری دارند و برخی قطعات پیشرفته‌تر نیز همچنان وارد می‌شوند.
تا زمانی که درصد قطعات تولید داخل به حد کافی افزایش یابد و خودروساز و قطعه سازان به فناوری قطعات جدیدتر دست یابند، این خودرو و قطعات آن در بازارهای جهانی از رده خارج شده و با محصولات پیشرفته‌تر و سطح بالاتری از تکنولوژی جایگزین می‌شوند و ما پس از یک زمان و هزینهٔ زیاد همچنان حداقل یک مرحله از فناوری روز عقب هستیم. البته این جمله بسیار خوش‌بینانه است، چراکه فناوری برخی از قطعات و سیستم‌ها همچنان دست‌نیافتنی باقی می‌ماند و برخی قطعات داخلی نیز هرگز به کیفیت مطلوب نمی‌رسند.
در میان سخنان مسئولین جای پاسخ این سؤال خالی است که چطور و با چه سازوکار و مکانیسمی جلوی تکرار این فرایند گرفته می‌شود. آیا در کنار این قرارداد هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت صنعت قطعه‌سازی و ارتقای سطح مرغوبیت و کیفیت قطعات ایرانی که منجر به تولید محصول با کیفیت داخلی ونیز کسب درآمد مستقل از صنعت خودرو داخلی توسط قطعه سازان خواهد شد اندیشیده شده است؟ …
با یادآوری تجربه تولید پراید، ۴۰۵ و ۲۰۶ اکنون باید سوار بر پژو ۲۰۰۸ برای بازگشت به گذشته آماده باشیم!

تولید مدل روز:
یکی از نکات مثبت قرارداد این است که مدل تولیدی در ایران در سال جاری میلادی عرضه شده و جدیدترین نسخه از این محصول است. در این خصوص یادآوری این موضوع مفید به نظر می‌رسد که در اواخر دهه چهل شمسی ، دولت کره جنوبی این قید را برای خودروسازان نوپا و تازه‌کار این کشور قرار داد که همهٔ خودروهای تولیدی آن‌ها باید مدل روز شرکت مادر باشند و هیچ شرکتی حق تولید خودرویی را که در بازارهای جهانی با نمونهٔ جدیدتری جایگزین شده ندارد!

۲ – ویژگی‌های محصول

دربارهٔ مشخصات پژو ۲۰۰۸ و مزایا و معایب آن مطالب مفصلی در پدال ارائه شده و در اینجا از تکرار آن‌ها خودداری می‌کنیم. به‌طورکلی می‌توان پژو ۲۰۰۸ را انتخاب بسیار مناسبی توسط ایران‌خودرو دانست که قدرت بالای پیشرانه و فضای خوب نسبت به سایر کراس‌اوورهای کوچک از ویژگی‌های مثبت آن هستند.


اما در ردهٔ قیمتی صد تا صد و پنجاه میلیون تومان، رقیبان سرسختی در انتظار پژو هستند، هرچند احتمالاً برای برخی از آن‌ها باید کمی بیشتر هزینه کنید. در این رده نیسان جوک، محصول موفق و خوش‌نام نیسان به یک گیربکس CVT عالی مجهز شده است، فناوری که ۲۰۰۸ فاقد آن است. همچنین می‌توانید با کمتر از صد و پنجاه میلیون، یک سدان فول سایز هیبریدی با امکانات کامل به نام هیوندای سوناتا را بخرید و یا با حدود صد و سی و نه میلیون تومان صاحب یک ستاره شوید: میتسوبیشی لنسر، خودرویی که در ژاپن ساخته شده، به امکاناتی مثل هفت کیسهٔ هوا و لامپ‌های زنون مجهز است و با پنج سال ضمانت عرضه می‌شود.
پژو ۲۰۰۸ تنها می‌تواند با یک ترکیب درست از امکانات و قیمت‌های رقابتی در تیپ‌های مختلف به همراه شرایط فروش مناسب و متنوع از این کارزار سربلند بیرون بیاید که البته به نظر نمی‌رسد سازندهٔ آن با ما هم‌عقیده باشد!

۳ – فرایند فروش و عرضه

سال‌هاست هیچ کس نمی‌تواند اهمیت مسائلی مثل برند و برند سازی، مدل‌های بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری و … را در موفقیت یک محصول انکار کند. حتی بسیاری از افراد معتقدند این موضوعات می‌توانند بیشتر از خود محصول اهمیت داشته باشند.
متأسفانه عملکرد ایران‌خودرو در عرضهٔ پژو ۲۰۰۸ ما را به یاد شرایط بیست سال قبل بازار خودرو ایران می‌اندازد. ثبت‌نام کنندگان این خودرو افتخار داشته‌اند برای خودرویی پول پرداخت کنند که آن را از نزدیک ندیده‌اند، مشخصات و امکانات آن دقیقاً معلوم نیست، قیمت آن معلوم نیست و احتمالاً ماه‌ها بعد آن را تحویل خواهند گرفت. این در شرایطی است که شما می‌توانید رقیبان آن را در نمایندگی‌ها ببینید، مشخصات دقیق آن‌ها را بدانید، با آن‌ها رانندگی کنید و در طرح‌های ویژه ظرف سه تا پنج روز با پلاک و تخفیف ویژه تحویل بگیرید!


در پایان لازم به ذکر است تلاش شرکت ایران‌خودرو برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، همکاری با خودروسازان معتبر و همچنین تولید محصولات جدید و قابل رقابت بسیار مفید است. این تلاش می‌تواند با رفع برخی از مشکلات ذکر شده و ادامهٔ درست این همکاری به‌گونه‌ای متفاوت از آنچه در گذشته شاهد آن بوده‌ایم تأثیر مثبتی بر صنعت و بازار ما داشته باشد.


پژو ۲۰۰۸ با شعار تبلیغاتی «تاختن و دلباختن» معرفی شد، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این جمله چندان با واقعیت منطبق نیست و باید آن را طور دیگری بخوانیم!

به امید سربلندی ایران عزیز
مصطفی حسنی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    یه محصول نسبتا خوب که ایرانی جماعت دست بردن توش، برای سود بیشتر یه سری آپشن‌ها رو حذف کردن. تنها چیزی که وقتی این ماشین رو از نزدیک دیدم واقعا جذبم کرد، غربیلک فرمون کوچیک‌ و زیباش بود!
    طراحی کلیشم بد نبود اما آش دهن سوزیم نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      تنها راهش اینه که مردم خودروی دست دوم بخرن تا این خودروساز ها ورشکست بشن
      مهمم نیست عواقبش چیه چند نفر بیکار میشن الانش هم بیکاری زیاده بزا بیشتر بشه
      عوضش یاد میگیرن مردم رو توی بن بست انحصار قرار ندن و ماشینی که زیر 30 میلیون باید تموم شه قیمتش رو به 130 میلیون نفروشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۳ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      والا داشبوردش هم یه طرح فیبرکربن طوری داشت که پلاستیک خشک بود و فرمش بشدت زشت شده بود
      حیف اون طراحی که این بود کیفیت داشبورد و داخلش
      و اینکه سانروف هم متاسفانه نداره
      به نسبت کیفیت رنو کپچر بهتر بنظر میومد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرشاد

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        کپچر هم کاملا پلاستیک خشکه داشبوردش

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Stuttgart

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (54 ديدگاه)

      یعنی هرچی گاریه ایرانخودرو از این فرانسه میگیره…خدا بگم چکار…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. TOYOTA

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (195 ديدگاه)

        بیکاری بهتره یا مُردن به خاطر کیفیت کم محصولات داخلی در تصادفات؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. بابک

      ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با مقایسه منصفانه توی این رنج قیمت و سگمت های مشابه :
      جوک اسکای پک آپشن ، موتور و گیربکس CVT همه ضعیف تر از این هست ولی دوام بالا و استحلاک کمتر در ضمن فضای داخلی کمتر از ۲۰۰۸ هستش .
      کپچر آپشن در همین حده ولی موتور و گیربکس ضعیف ۱۲۰۰ سی سی ۱۲۰ اسبی فقط زمان گارانتی بیشتر البته به نظر من داخل ۲۰۰۸ از کپچر خیلی بهتره که باز سلیقیه !
      تیوولی از این بزرگتره و البته سنگین تر به خصوص در سربالایی ها ، موتور و گیربکس تیوولی جای صحبتی جلوی ۱۶۳ اسب و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متری ۲۰۰۸ نداره ، از نظر آپشن تیوولی قدری بهتره .
      تویوتا CH-R که واقعا از نظر طراحی خارجی و اطاق از همه رقبا یک سرو گردن بالاتره ولی حیف که مجهز به یه موتور ۱۲۰ اسبی هست که کارو حسابی خراب می کنه !!! و قیمتش تقریبا ۷۵ میلیونی بالاتر از ۲۰۰۸ هستش با موتور و گیربکس خیلی ضعیف تر !
      ASX : شتاب راضی کننده (با توجه به موتور ۲۰۰۰ سی سی می تونست بهتر هم باشه) ، گارانتی بیشتر و کیفیت بهتر و البته دو دف اتوماتیک ولی راحت بگم طراحیش خیلی قدیمیه و به سالها قبل بر می گرده در ضمن قیمتش نسبت به ۲۰۰۸ هفتاد میلیون بیشتره .
      داستر که من شخصا اصلا از فیس و اطاق به شدت اقتصادیش خوشم نمی یاد ! اما زمان گارانتی و استلاک کم و ماشین کم خرج تر در طول زمان نسبت به ۲۰۰۸ .
      من به جز تویوتا همه این ماشینا از جمله خود ۲۰۰۸ رو از نزدیک دیدم با با کپچر و تیوولی رانندگی کردم ولی به نظرم الان تو این رنج قیمت۱۰۰ تا ۱۱۰ ، ۲۰۰۸ بهترین گزینه برای کسایی هست که می خوان یه کراس اوور جمع و جور داشته باشن و در عین حال به خاطر فیس قشنگتر ۶۰ تا ۷۰ میلیونی هم الکی هزینه نکنند دیگر انتخاب با خودتان.
      ضمنا از این ماشین انتظار یه شاسی بلند رو نداشته باشین ابعادش تقریبا در حد کپچر هست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سینا

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    علت برخورد ایران خودرو چیه؟ چون رانت دولتی دارن و همیشه هم مطمئن از فروش هستن براشون اهمیتی نداره مصرف کننده چی فکر میکنه.پس همون سیستم کلیدی رو استفاده میکنن که: همینکه هست!میخوای بخر میخوای نخر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Lithium-Ion cell

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (76 ديدگاه)

    سرنوشت این هم مثل 407 میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. سامان اذری

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    بانک ها به شدت سود سپرده های کوتاه مدت رو اوردند پایین (قراره بالای 15 درصد نباشه)
    از طرفی هم نزول خوری هم هیچ اعتباری به برگشت پول نیس
    در نتیجه دلال های محترم پولشون رو تو بخش خودرو سرمایه گذاری میکنند
    به ماشینهایی که احساس میکنند تو بازار موفق میشه رو زود پیش خرید میکنند
    از اون طرف کمپانی هم میبینه استقبال زیاده زرتی قیمت رو میبره بالا
    در نتیجه دلال محترم هم از 20 درصد سود مشارکت سود میکنه هم از قیمت گران شده ماشین سود میکنه
    این است وضع بازار خودرو ایران

    دیروز یکی از دوستام 206 صفر رو از نمایندگی در اورده بود
    رفتم ببینم لاستیک روش کویر بود از خونه شون تا لاستیک فروش من میروندم اونقدر خشک بود که حتی سنگ ریزه های اسفالت داخل کابین حس میشد
    بردیم یه لاستیک فروشی گفت نو این لاستیکا جفتی 190 تومنه و هرچقدر بخوای به همین قیمت میدم اینا رو هم جفتی 170 بر میدارم
    جفتی 170 فروختیم بهش بعد بجاش چهار حلقه سومیتومو ژاپن تازه ساخت (به توصیه من ) 380 تومن جفتی (قیمت همکاری حساب کرد ) به سایز 195.60.14
    انداختیم روش
    جالبه بدونید 206 های تولید سال 81 تا 85 فکنم روشون یا گودیر یا میشلن بود الان ماشینی که 13 میلیون بود رو 33 تومن میدن اونم با لاستیک اشغال 190 تومنی ???

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فیصل

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (350 ديدگاه)

      یه 206 مدل 84 داشتم سال 90 که فروختم زاپاسش همون میشلن فابریک بود و میدونم تا الان همون زاپاس رو داره (((:

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سعید(تهران)

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    هزار بار توو پدال گفتم، تا هزار بار دیگه هم لازم باشه میگم دوستان، داستان فقط سر پوله، نه دغدغه برای پیشرفت وجود داره نه اراده و نه حتی احترام به شعور مشتری، مسئولین ایران خودرو هم نمیدونن تا کی سر کارشون هستن و نوبتشون کی تموم میشه ولی میگن تا هستیم یه چیزی سر هم میکنیم میدیم به مردم سه لا پهنا هم حساب میکنیم مردم هم که میخرن، این عکسا و ژستام دیگه قدیمی شدن، همین ماشین هیچی نباشه برای ایران خودرو روی هر کدوم ۵۰_۶۰ میلیون سود خالصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر.عارف

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (876 ديدگاه)

      سعید جان من هم با نظر شما موافقم و همیشه گفتم سزای گرانفروش نخریدن هست. چند وقت پیش که مردم ماشین نمیخریدن را یادمان نرفته که همه ی مسئولین مرطبت به نوبت در حال گریه کردن و فحش و تهمت وعده های خوب دادن بودن که با یه وام 25تومنی همه چیز دوباره …….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. امید

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    مگه قرار نشده که به قیمت ۹۸ میلیون عرضه بشه؟به نسبت بقیه ماشینا قیمتش خوبه.ابعادش هم از نزدیک خوب و مناسب بودولی کاش حداقل سانروف رو ازش حذف نمیکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امید

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    ببینید ،یه سیستم غلطی از سالها پیش راه اندازی شده و این دو خودرو ساز بزرگ (فقط از نظر کمییت) کلی حقوق بگیر از شهرهای کوچک و بزرگ جذب کردن.حالا نمیشه یکدفعه هردو رو تعطیل کنن یا شدید محدود شون کنن که اینهمه بیکار بشن.تنها راهش اینه که کم کم در جهت اصلاح گام بردارن.مثلا همین قطع تولید پژو ۴۰۵ و پراید اقدامات مثبت و البته کوچکی هست.بهرحال باید حواسمون باشه که در چه اقتصادی در حال زندگی هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      اینا اهسته اصلاح نمیشن
      منو تو ام بودیم کوتاه نمیومدیم چون میلیاردی سود داشت
      اون کارگرای بدبختم استثمار میشن
      ده بیس نفر مدیر مالک ماهی چن ده میلیون سود کارگر بدبخت یک تومن دست مزد نهایت مردمم بدبخت تر از همه
      همون ورشکست شن به نفع همس
      نه عزیز دلم 405 رو اولا قرار نیس از رده خارج کنن دومن اگر بعد صد سال هم بکنن یه چیز بدتر عرضه میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ساسان.م

    ۳ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (338 ديدگاه)

    پژو چه آشغال سازیه که شریک ایران فرقون شده
    کره ای شرف داره به پژو
    یه فیلم بررسی 2008 هست ماشین صفر و خشک رو تحویل گرفته زه دور گلگیرش رو با تف چسبوندن انگار داره کنده میشه یه جای دیگه میگه آمپر بنزین همچنان در پژو شاس میزنه و دقیق نشون نمیده و … خودتون ببینید چه آشغال سازیه این پژو
    این است پژو
    بدویید بیاید بگید فلان ماشین پژو فلان سال بهترین تو اروپا شده و فلان و بیسار
    جرمی کلارکسون هم که همه میدونیم نظرش راجع به پژو چیه :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Achtung

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (422 ديدگاه)

      پژو ۳۰۰۸ تو اروپا بهترین شده در ضمن پژو از کره ای ها هم خیلی سرتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. احمد

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (14 ديدگاه)

        پس بنز بی ام و ولوو فولکس واگن زیر مجموعه هاش آئودی سئات ووو بیق و بوقن که پژو 3008 بشه بهترین خودروی اروپا این یا دروغ یا هم اینکه با دسیسه فرانسوی ها این عنوان تعلق گرفته به پژو

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. DODGE

          ۵ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (279 ديدگاه)

          اقای محترم مدارکش تو اینترنت موجوده
          دوستان اینقدر
          تعصب نداشته
          باشین
          فک کنم
          اینقدر
          بزرگ
          شدین
          که مثل
          بچه ها
          به طور
          کلی
          نگین
          این
          ماشین
          بهتر از
          اون
          یکیه
          باید بر
          اساس
          نیاز ها و
          واقعیات
          یک
          گزینه
          رو
          انتخاب
          کنین
          https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/screen-shot-2017-03-06-at-14.20.25.jpg?itok=TlwIq1uP

          موافقم 0
          مخالفم 0
  9. علی

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (36 ديدگاه)

    داداچ این خودرو تو انگلستان بی نقص ترین کراس اور شهری معرفی شده اونوقت مستر ساسان تأییدش نمی کنه
    :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (242 ديدگاه)

      نمونه اروپایی نه لگنی که ایران خودرو بعد از کلی *** از آپشن ها میده دست مردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. MjM

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (720 ديدگاه)

    مسئولین صنعت خودرو ایران اگه اومدن و گفتن که ماست رنگش سفیده..مطمئن باشید ک سیاهه و شک نکنید!
    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    انشالا 50 سال در خط تولید ملی میماند مثل پراید پژو نیسان گابی به فضل الهی
    تولید انبوه خودرو در ایران این قرتی بازیا نیست هر سال مثل کره ای های فلان فلان شده 30 مدل جدید بروز بدهند بیرون یک مدل 50 سال تولید این کاردر دنیا بی نظیره مایه افتخار ماست که همچین تلاش گران خدومی داریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ونوم اف ۵

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    تازه تحویل نداده بحث سر قیمت ۱۲۵ هست وقتی بیاد بازار با دلال بازی به ۱۵۰ هم میرسه مردم هم همچین از نرمی و لوکس بودنش میگن که بنتلی بنتایگا از کیفیت خودش خجالت میکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI . TUNING

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      تو نمایشگاه داخلش نشستم اصلا نمیشه ازش تعریف کرد
      همون تیگو 5 و جک اس 5 چینی داخلشون حس بهتری داره
      اپشن هیچی نداره موتور قدرتمندی نداره کیفیت ایرانخودرو هم که کاملا مشخصه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  13. امین

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    مشکلات خودروی کشور یکی دو تا نیست کره جنوبی با برنامه درست بعد از سی چهل سال الان رسیده به اینجا و اگر ایران بخواد چنین کاری کنه با همون برنامه پنجاه ساله دیگه میرسه به الان کره جنوبی مگر که با سرعت چهار برابر پیش بره که غیر ممکن هست با این مسوولین بی فکر و خودخواه . فرض کنید ایران بتونه به روزترین ماشین رو تولید کنه به چه کشوری میخواد صادر کنه؟ با وجود تحریمها . دوم کاری به خوب بودن یا بد بودن این ماشین ندارم مگه نگفتن چهل درصد تولید داخل پس باز چرا با این قیمت دارن میدن دست مردم اگر چهل درصد تولید داخل باشه نباید بیشتر از هشتاد نود باشه نه بالای صد . صنعت خودروی کشور کلاف سر در گمی هست که سرو تهش مشخص نیست کجاست و مطمئن باشید تا صد سال دیگه هم به جایی نمیرسه چون الان بیست ساله فقط دارن پراید و 405 و … تولید میکننو کشوری مثل کره تو این بیست سال 5 مدل جدید با تکنولوژی جدید تولید کرده . چی بگیم فقط میشه درد دل کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (552 ديدگاه)

    2008 با قیمت 55 میلیون می ارزد
    رنگ ضعیف – بدنه ضعیف – داخل کابیین مثل 206 خفه – خودرو ظریف نازک نارنجی – تونمایشگاه داخلش هم نشستم کاپوتش بالا بود خوب نبود . اصلا بیش از 55 نمی ارزد
    2008 با قیمت 100 شکست می خوره
    اگر کرمان متور زرنگی کنه هیوندای آی بیست را قیمتش را 75 کنه همه خودروهای 2008 – کپچر – تیولی و…. شکست بدی میخورند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      شکست واسه ایران خودرو معنایی نداره!
      خیلی معذرت، واعا خیلی معذرت میخوام ولی اگر اینا برن روی سیفون توالت هم چهار تا چرخ سوار کنن بیارن،بازم یه سری ها فوری میرن همشونو پیش خرید میکنن و واسه خریدش سر و دست میشکنن!
      یادتون نره همین 2008 در کمتر از یک ساعت تمام ظرفیت پیش فروشش تموم شد…
      دنا پلاس (سمند فیس لیفت!) در عرض یک ساعت تمام ظرفیت پیش فروشش تموم شد…
      ملت قهرمان ما همه یا توی نمایندگی ها صف گرفته بودن یا پشت سایت فروش ایران خودرو دست به موس در کمین نشسته بودن تا فوری واسه خریدش اقدام کنن و پولشونو فوری بریزن به حساب ایران خودرو تا مبادا از غافله عقب بمونن!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهمان

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (738 ديدگاه)

        چرا شایعه درست میکنید
        پیش فروش 2008 دو روز باز بود و تکمیل نشد
        در نهایت گفتن از 8000 ظرفیت 4000 ثبت نام انجام شده و مشخص نشد ظرفیت تکمیل شد یا بستن که ابروشون نره
        با این قیمت و شرایط اصلا قابل توجه نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
  15. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    سالهاست به اسم اشتغال با جان و سرمایه و ابروی مردم و مملکت بازی شده ، نتیجه ی این همه خرید تولیدات داخلی تقدیم بازار هشتاد میلیونی و بکر ایران به کشور چین بود . ایا این همه نخریدن برندهای معتبر و سوار شدن ماشین های اسقاط باید تبدیل بشه به واردات خودرو از چین ، فقط چون خودرو های غربی سوار نشیم ? ما سزاوار محرومیت و عقب موندگی و نداشتن امکاناتیم ? همیشه از همه چیز محروم بودیم . جوان امریکایی با کمترین مقدار سوار بر شورلت و بنز و پورشه ، من به جبر جغرافیا و زمان سوار بر پراید ، جرم ما چیست ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ياسر

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    از کاریکاتوری که نقاش فارس نیوز کشیده مشخصه چه فکری پشتش بوده
    چند سوال هست که ایا اینقد ما یقه پژو چسبیدیم واقعا خود ایران خودرو به فکر ملت ایران هست که ما انتظارتمان رو از پژو میخایم
    ایا ایران خودرو با قدمت چند برابر خودروسازان چینی چرا محصولات اونا رو مونتاژ یا وارد میکنه واسه فروش
    اصلا چرا یه خودرو ساز خودرو وارد کنه و بفروشه
    چرا محصولات بی کیفیت چینی وارد کنه
    و کلام اخر
    باید قبول کنیم شرکتای بنام دنیا ریسک اینو نمیکنن که بیان ایران سرمایه گذاری کنن و اینکه محصولات بروز بیارن ایران
    و اینکه شما نوشتین ایران دومین بازار پژو رو در دنیا داره کجای دنیا ۴٠۵ و پارس میسازن و سوار میشن اخه شما دیگه چرا دروغ تحویل مردم میدین
    ایران هیچوقت خودرو ساز نبوده و هیچ وقت هم خودرو ساز نمیشه باید رو یه بخش دیگه سرمایه گذاری کنیم ما هم مث ترکیه بزنیم تو مونتاژ کاری وسلام نامه تمام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مصطفی

      ۶ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      یاسر عزیز
      با تشکر بسیار از توجه و نظرات ارزنده ی شما
      از این که تصور ارائه ی مطالب « دروغ » توسط این حقیر برایتان پیش آمده متاسفم ، لذا لطفاً به چند نکته توجه فرمایید :
      اولاً نوشته شده « ایران دومین بازار فروش برند پژو در جهان بود » و این موضوع مربوط به زمان گذشته است که در متن به آن اشاره شده .
      دوماً خودروهای قدیمی پژو و شاهکارهایی مثل روآ و … که بعضاً تنها در ایران عرضه شده و می شوند ، به دلیل عرضه با برند پژو جزو آمار فروش این شرکت محسوب شده ، برای آنها حق امتیاز به پژو پرداخت شده ، شرکت ایرانی سازنده بدون هماهنگی و توافق با پژو حق تغییر در آن ها را ندارد و …
      سوماً نکته در همین جاست که بازار ایران با شرایط بالا در اختیار پژو بود ، زحمت کم و سود زیاد تضمین شده … و با این حال این شرکت به راحتی این سود را به زیان تبدیل کرد و در شرایط تحریم چنین بازاری را رها کرد .
      چهارماً آمار ذکر شده توسط منابع متعددی اعلام گشته که یکی از معتبرترین آن ها سایت اقتصادانلاین ( کد خبر 114061 ) است .

      با احترام
      مصطفی حسنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. عارف

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تاختن و باختن!خداییش درستش همینه،دمتون گرم. :))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. ممد

    ۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    تو سایت ایران خودرو زده توربو با 163 اسب بخار 1600سی سی بنظر موتورش خوبه ولی خب باید دید کیفیتش چطوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد

    ۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (25 ديدگاه)

    من موقعی که ثبت نام میکردن واسه این خودرو پولشو داشتم و راجع بهش هم یه مقدار تحقیق کرده بودم و بنا به دلایلی از جمله عقیده ام و نفرت عمیقی که از وضع موجود دارم (از انحصار و گرانفروشی و کم فروشی و بی احترامی به مشتری گرفته تا افاضات وزیر صنعت و کارشناسان سفارشی صداو سیمای میلی ) بیخیالش شدم…
    تو زمانه ای که خودروسازای جهانی انواع و اقسام مدلهای خودرو رو در کمترین زمان ممکن با قیمت مناسب تهیه و تولید میکنه، معلوم نیست ما حرف حسابمون چیه؟! …نه توان تولید داریم نه مونتاژ…بابا وارداتو آزاد کنید لااقل..
    تنها دلخوشیم اینه که نسل باسوادحاضر این وضعیتو درک کرده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. amir

    ۵ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من تیولی یا کپچر بهتر از این زاغارته
    البته من نظر خودمو گفتم?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا