ایران خودرودنده عقب

تاریخچهٔ پیکان، یار قدیمی ایرانیان (قسمت دوم)

در سال ۱۹۶۸ هیلمن تغییراتی را در هانتر ایجاد و آن‌را با عنوان هانتر MK2 عرضه نمود. در هانتر MK2 چراغ‌های جلو با نمونه‌های مستطیل شکل (همان خربزه‌ای) تعویض شدند، جلوپنجره تغییر کرد و پنل عقب نیز حذف شد؛ اما این تغییرات در مدل مینکس اعمال نشد و آن همچنان با همان چراغ‌های گرد عرضه می‌شد.

در سال ۱۹۷۰ هیلمن تصمیم گرفت آرو را فقط تحت نام هانتر و با سطح تجهیزات متفاوت عرضه کند؛ بنابراین تولید مینکس متوقف شد و مدلی ساده از هانتر بانام دولوکس یا DL به‌عنوان مدل ارزان‌قیمت هانتر با موتور ۱۴۹۶ جایگزین مینکس گردید. بدین ترتیب نام مینکس پس از ۳۸ سال کنار گذاشته شد. هانتر دولوکس همانند مینکس بدون تزئینات کرومی و با تجهیزات کمتر عرضه می‌شد.

Hillman-Hunter-1970-Deluxe

سپس در این سال مدل‌های هانتر سوپر و هانتر GL با موتور ۱۷۲۵ به‌عنوان جایگزین هانتر معمولی معرفی شدند. این دو مدل که با تجهیزات بیشتری از مدل دولوکس تولید می‌شدند (همانند چراغ دنده‌عقب و تزئینات کرومی) بسیار شبیه به هم بودند و فقط تغییراتی جزئی نسبت به یکدیگر داشتند به‌طوری‌که مدل GL با برخورداری از تجهیزات بیشتری چون گرم‌کن شیشه عقب، جلوپنجره کرومی و قالپاق‌های بزرگ کمی لوکس‌تر از مدل سوپر بود. چراغ دنده‌عقب برای اولین بار در این سال بر روی هانتر نصب شد که در مدل سدان در زیر چراغ‌های عقب و در مدل استیشن در زیر سپر عقب قرارگرفته بودند.

Hillman-Hunter-1970-GL-02

هانتر GL مدل 1970
هانتر GL مدل ۱۹۷۰

مدلی دیگر نیز بانام هانتر GT در همین سال عرضه شد. این مدل که نمونه اسپرت هانتر محسوب می‌شد با رینگ‌های رواستایل (Ro Style همان رینگ‌هایی است که بر روی مدل‌های جوانان ایران نصب می‌شد)، نوشته GT روی جلوپنجره و گلگیر عقب، جلوپنجره مشکی (بدون خطوط کرومی) و موتور ۱۷۲۵ با ۹۴ اسب بخار قدرت عرضه می‌شد. در مدل GT زه‌های کرومی جانبی حذف‌شده بودند و بجای آن‌ها دو خط رنگی روی بدنه کشیده شده بود که رنگ این خطوط با توجه رنگ اتومبیل تغییر می‌کرد. بدین ترتیب در سال ۱۹۷۰ هانتر در چهار مدل DL، GL، GT و سوپر به بازار عرضه می‌شد و همه این مدل‌ها به‌جز GT، در نمونه استیشن هم تولید می‌شدند.

Hillman-Hunter-1970-GT

در سال ۱۹۷۲ هیلمن فیس‌لیفتی بر روی هانتر انجام داد و هانتر MK3 را عرضه نمود. در این فیس‌لیفت چراغ‌های جلوی هیلمن آونجر که مربع شکل بودند بر روی هانتر نصب شد، جلوپنجره تغییر نمود، داشبورد با نمونه‌ای کاملاً جدید تعویض شد (این داشبورد در ایران بانام داشبورد دوقلو معروف است) و قالپاق‌ها نیز تغییر کردند که البته این قالپاق‌های جدید فقط بر روی مدل GL نصب می‌شدند و سایر مدل‌ها همچنان با همان قالپاق‌های قدیمی عرضه می‌گردیدند.

هانتر DL مدل 1972
هانتر DL مدل ۱۹۷۲
هانتر GL مدل 1972
هانتر GL مدل ۱۹۷۲

در همین سال مدلی دیگر از هانتر بانام GLS بتولید رسید. این مدل نمونه‌ای اسپرت‌تر از مدل GT محسوب می‌شد که با چهار چراغ گرد در جلو، رینگ‌های رواستایل و جلوپنجرهٔ متفاوت بتولید می‌رسید؛ اما تغییر عمده در موتور GLS صورت گرفته بود چراکه هرچند GLS هم مجهز به همان موتور ۱۷۲۵ بود اما این موتور توسط شرکت هولبای تقویت و مجهز به دو کاربراتور وِبِر شده بود که با این تغییرات می‌توانست ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند. هانتر GLS که قوی‌ترین مدل هانتر محسوب می‌شد با این موتور به سرعت و شتاب بالایی دست میافت و با چهار چراغ گرد جلو، چهره‌ای کاملاً اسپرت را بنمایش می‌گذاشت. در وسط داشبورد مدل‌های GT و GLS، چهار نشانگر مدور نصب‌شده بود که چهره داشبورد آن‌ها را متفاوت از نمونه‌های معمولی می‌ساخت.

هانتر GLS مدل 1972
هانتر GLS مدل ۱۹۷۲

در سال ۱۹۷۴ بازهم فیس‌لیفت بر روی هیلمن اعمال و هانتر MK4 عرضه شد. در هانتر MK4 جلوپنجره تغییر نمود، سپرها تغییر کرده و پهن‌تر شدند، راهنماهای جلو به داخل سپر انتقال یافتند، پنلی فلزی و راه‌راه به قسمت عقب خودرو اضافه شد که چراغ‌های عقب را هم در برمی‌گرفت و چراغ‌های دنده‌عقب نیز به زیر سپر منتقل شدند. البته در مدل استیشن چراغ‌های دنده‌عقب به روی در صندوق بار انتقال یافتند. در مدل GT نیز رینگ‌های رواستایل با رینگ‌های دیگری جایگزین شده و خطوط رنگی جانبی هم حذف گردیدند. همانند سابق مدل DL به‌عنوان مدل پایه و با تجهیزات کمتر و مدل‌های GL و سوپر با تجهیزات بیشتری عرضه می‌شدند. همزمان با این فیس‌لیفت برای اولین بار هانتر مجهز به راهنماهای جانبی روی گلگیر جلو شد که البته فقط در مدل GL نصب می‌شدند.

هانتر DL مدل 1974
هانتر DL مدل ۱۹۷۴
هانتر GL مدل 1974
هانتر GL مدل ۱۹۷۴
هانتر سوپر 1974
هانتر سوپر ۱۹۷۴
هانتر GT مدل 1974
هانتر GT مدل ۱۹۷۴
هانتر GLS مدل 1974
هانتر GLS مدل ۱۹۷۴

در سال ۱۹۷۵ هیلمن مدلی تولید محدود از هانتر را بانام هانتر توپاز بتولید رساند. توپاز به‌عنوان مدلی لوکس و سفارشی فقط با رنگ برنزی متالیک و با سقف وینیلی، رادیو، تجهیزات و تزئینات کامل، رینگ‌های رواستایل، اووردرایو و تریم داخلی سفارشی عرضه می‌شد.

سرانجام در سال ۱۹۷۷ کرایسلر اروپا (مالک گروه روتس) به دلیل کاهش فروش محصولات خانواده آرو تصمیم گرفت عرضه آن توسط برندهای روتس را متوقف کرده و آن‌را صرفاً تحت برند کرایسلر و بانام هانتر بتولید برساند. بدین ترتیب در این سال تولید تمامی مدل‌های هیلمن هانتر (شامل DL، GL، GT، GLS و سوپر) و همچنین آروهای تولیدی دیگر برندها متوقف و کرایسلر هانتر جایگزین همه آن‌ها شد.

هامبر

هامبر آرو را فقط بانام سپتر (Sceptre) عرضه می‌کرد. این اتومبیل که به‌عنوان نسل سوم سپتر در سال ۱۹۶۷ به بازار آمد، لوکس‌ترین و گران‌ترین مدل خانواده آرو در انگلستان محسوب می‌شد. (هرچند نمونه‌های تولیدی برند سانبیم هم لوکس‌ترین بشمار می‌رفتند اما آن‌ها فقط برای بازارهای صادراتی تولید می‌شدند و هامبر سپتر لوکس‌ترین مدل آرو در انگلستان محسوب می‌شد) هامبر سپتر با چهار چراغ گرد، جلوپنجره و تزئینات کرومی، پنل طوسی‌رنگ عقب، قالپاق‌های لوکس، داشبورد چوبی و امکاناتی چون سقف وینیلی، چراغ‌های دنده‌عقب، راهنماهای جانبی روی گلگیر جلو، ستون فرمان قابل تنظیم، اووردرایو و گیربکس اتوماتیک ۳ سرعته بتولید می‌رسید. سپرها نیز در این مدل طول بیشتری در قسمت‌های جانبی داشته و بیشتر بر روی گلگیرها کشیده شده بودند. قسمت جلوی سپتر مشابه هانتر GLS بود با این تفاوت که جلوپنجره و قاب دور چراغ‌ها کرومی بودند تا با ماهیت لوکس سپتر هماهنگ باشند. این مدل مجهز به نمونه قوی‌تر موتور ۱۷۲۵ بود که با دو کاربراتور ۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. برخورداری از امکانات زیاد، ظاهری زیبا و لوکس، گیربکس اتوماتیک و موتور قدرتمند، هامبر سپتر را تبدیل به برترین عضو خانواده آرو کرده بود.

تنها تغییر ظاهری اعمال‌شده در سپتر در طول زمان تولیدش در سال ۱۹۷۴ و همزمان با عرضه هیلمن هانتر MK4 روی داد که سپرهای پهن هیلمن و پنل عقب بر روی سپتر نیز نصب شدند اما چراغ‌ها و جلوپنجره تغییری نکردند. حتی داشبورد سپتر نیز هیچ‌گاه تغییر نکرد و تا پایان تولید با همان داشبورد چوبی تولید می‌شد. مدل استیشن سپتر نیز در نمایشگاه اتومبیل ۱۹۷۴ لندن رونمایی شده که دارای تجهیزات، مشخصات و ظاهری مشابه مدل سدان بود. سپتر استیشن مجهز به برف‌پاک‌کن عقب نیز بود که در آن زمان در بین اتومبیل‌های استیشن انگلستان یک ویژگی بسیار نادر بشمار می‌رفت. تولید هامبر سپتر تا سال ۱۹۷۶ ادامه داشت تا اینکه در این سال طبق تصمیم کرایسلر مبنی بر توقف تولید آرو در تمامی برندهای روتس، تولید آن خاتمه یافت.

سینگر

سینگر هم مانند هیلمن، آرو را با دو نام ووگ (Vogue) و غزال (Gazelle) بتولید می‌رساند که ووگ نمونه‌ای لوکس و غزال مدلی ارزان‌قیمت محسوب می‌شد. هرچند هردو لوکس‌تر از مدل‌های تولیدی هیلمن بودند. البته همان‌طور که اشاره شد سینگر از این نام‌ها قبلاً استفاده کرده بود و آرو را به‌عنوان نسل پنجم این دو نام عرضه نمود. ووگ در سال ۱۹۶۶ بتولید رسید و غزال یک سال بعد عرضه شد. هردوی این مدل‌ها با ظاهری یکسان و با چراغ‌های مستطیلی (خربزه‌ای)، جلوپنجره خاص سینگر، قالپاق‌هایی مشابه هیلمن هانتر، داشبورد چوبی و بدون پنل عقب تولید می‌شدند و تفاوت آن‌ها فقط در سطح تجهیزات و موتور بود به‌طوری‌که غزال با موتور ۱۴۹۶ و تجهیزات کمتر و ووگ با موتور ۱۷۲۵ و امکانات و تزئینات کرومی بیشتر و به‌عنوان مدلی لوکس و نسبتاً گران‌قیمت بتولید می‌رسید.

Singer-Gazelle-1967-01

سینگر غزال
سینگر غزال

درواقع سینگر ووگ مدلی میانی در خانواده آرو محسوب می‌شد؛ یعنی لوکس‌تر و گران‌تر از هیلمن هانتر و ارزان‌تر از هامبر سپتر. چراغ‌های جلوی سینگر ووگ و غزال همان چراغ‌های مستطیلی هیلمن هانتر MK2 بودند و فقط جلوپنجره آن‌ها متفاوت با هانتر بود. در آوریل سال ۱۹۶۷ و همزمان با هیلمن، نمونه استیشن ووگ نیز عرضه شد درحالی‌که غزال فقط به‌صورت سدان تولید می‌شد. سینگر ووگ همانند هامبر سپتر با گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک هم بتولید رسید. هرچند که گیربکس اتوماتیک در ووگ برخلاف سپتر آپشنی سفارشی بشمار می‌رفت (گیربکس اتوماتیک فقط در مدل‌هایی که به موتور ۱۷۲۵ مجهز بودند قابل سفارش بود). در سال ۱۹۷۰ کرایسلر تصمیم به کنار گذاشتن برند سینگر گرفت و به همین دلیل تولید مدل‌های ووگ و غزال هم متوقف و برند سینگر برای همیشه تعطیل شد.

سینگر ووگ
سینگر ووگ

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. سامان اذری

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    پیکان جوانان ?

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. فقط انگلستان

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1045 ديدگاه)

      پیکان هندلینگش ضعیف بود
      فنر بندیش خیلی ضعیف بود
      امکانات خیلی کمی داشت
      قیافه خوبی نداشت
      زیاد محکم نبود

      ولی یه ویژگی خوب داشت اونم این بد که وقتی سرعتش به بالای شصت کیلومتر بر ساعت می رسید یه صدا مثل صدای سوت ازش می اومد که آدم فکر می کرد دویست تا سرعت داره
      فکر می کنید این صدا صدای سوت داور فوتبال هستش؟
      آیا این سوت آلودگی صوتی ایجاد نمی کند؟

      موافقم 0
      مخالفم 9
      1. محمد

        ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (37 ديدگاه)

        محکم نبود؟؟
        اصلا تا حالا پیکان دیدی؟؟ که این حرف می زنی؟؟
        پیکان یکی محکمی بدنه یکیم بخاریش

        موافقم 10
        مخالفم 0
  2. Amir Kral

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    عشق است پیکان…حیف عکسای ایرانی نداش…

    موافقم 5
    مخالفم 0
  3. Amir Kral

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    40سال پیش ادای الان خودروسازی های ما رو در آوردن.یک ماشینو 10 با فیس لیفت زدن…..

    موافقم 4
    مخالفم 0
  4. Noble

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان عزیز.

    نکته ی مهم اینه که شرکت تازه تاسیس ایران ناسیونال برای شروع به کارش احتیاج به مونتاژ خودرویی ساده و کارا داشت تا تجربه کسب کنه. پیکان ازین نظر ایده آل بود.

    در فیلم های آقای Jason Statham مثل Killer Elite کلی تعقیب و گریز با پیکان داریم که به نظرم خیلی جذاب بود.

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. عیسی

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    اینا که همشون عین همن..

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2824 ديدگاه)

    تو کف اون نسخه ۱۱۰ اسب بخاری اش ام!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اره منم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. کافر مقدس

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    البته ریشه ی اصلی ش برمیگیرده به *کرایسلر*

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Ali.usa

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    صد شرف داره تا پراید و اگه کولر داشت حتی پژو و سمند

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دیگه یه حرفی بزن که نگن رو هوا میگه
      نه اتاق راحتی داشت نه آیرودینامیک درست حسابی داشت نه کم صدا و با کیفیت بود نه حتی قابل اعتماد.
      تنها دلیلی که پیکان انقدر مهم و نوستالژیک شده، همین شرایطیه که الان هست.خرید از روی اجبار و عدم تنوع و محصول باعث شد 40 سال این ماشین پخش بشه تو کشور و این خنده داره.
      پژو هم نمیاد بگه مدل 504 (که بسیار از پیکان بالاتر بود)بهتر از 405! تو میگی پیکان بهتره؟ همین الان بخوای 600 کیلومتر مسیر بری 405 و سمند رو برمیداری یا پیکان؟

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. منصور

        ۹ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما درست میگین ولی تکنولوژی پیکان برای سال ۱۳۴۶ ن الان ک انتظار راحتی ماشین الانو دارین

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. لیدی مری کاترینا رولز

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    با درود دوباره به دوست بسیارعزیز امیر دهقان
    وسپاس بی کران از مقاله بسیار ارزشمند شما مثل همیشه
    دران زمان کمپانی هیلمن سینگر تحت مالکیت کمپانی کرایسلر امریکا بود که در دهه 1980 به پزو واگذار ونام تالبوت می گیرد
    با سپاس دوباره از شما دوست عزیز
    دوستدار شما لیدی مری کاترینا رولز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اگه برگردیم به نیم قرن پیش هر آدم با انصافی قبول می کنه که نسبت به ماشینایی که امروز تو ایران تولید میشن خیلی خوب بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. کورش

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    پس بگو ایران خودرو از کجا این تغییر چراغ و گرانتر فروختن رو از کی به ارث برده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    هر چه بود، دورانش تموم شد، اما ماشینهایی اومدن که از این هم بدتر بدن و دورانشون هنوز تموم نشده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شهرام خان

    ۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (102 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. خسرو پرویزخان

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200RPM در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه که 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی نمیدانم چرا مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند ؟!! بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 و پژو پارس و 206 که تسمه تایم دار میباشد و هر آن یا ببرد و یا دنده رد کند هست خیلی بهتر است و موتور پیکان جوانان با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ کاش یک جورایی تغییراتی کوچولویی میدادند و به شانزده سوپاپ میرسوندند و نیز تغییراتی برای جرقه زنی و مصرف کمتر و انژکتور شدنش میدادند
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه دقیقا مثل پژو پارس ای ال اکس (اگزگ) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاق از نمای چراغها و جلو رادیاتور همون قیافه پیکان ولی بقیه آیرودینامیکتر و پهنتر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. خسرو پرویزخان

    ۱۱ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    درود بر هر کسی پیکان دوست داره و ایرانیان اورجینال. مشخصات پیکان جوانان : قطر سیلندر 81.5mm و کورس پیستون82.5mm و نسبت تراکم 9.2 به یک1 میباشد. در مورد بیشینه زور بگم در دو کاربراتور زینت استرامبرگ 94 اسب بخار در 5200RPM است ولی در موتور HOLBAY H120 با کاربراتورهایWEBER دارای زور 110اسب بخار در دور 5200در دقیقه است البته جوانان مدل 1357و 58سر پیستوناش نعلبکی شکله و قدرتش 79 اسب بخاره البته پیکان جوانانی که با نام GTشناخته میشه 94 اسب بخاره که در ایران از سال 1350 تا 1356 قدرتش94 اسب بخار و 144نیوتن متر گشتاورشه ولی مدل 1357و58که قدرتشان را کاستند بنا به دلایلی 79 اسب بخار و گشتاور 134نیوتن متر.در خارج از ایران HILLMAN HUNTER که همان پیکان جوانان است در مدل GLS بیشینه زورش 110اسب بخار ولی گشتاورش نمیدانم که همان موتور HOLBAY H120 است که در خودرو Sunbeam Rapier H120 مشترک است و کاش خود این ماشین در ایران یا تولید میشد یا خود پیکان جوانان با این موتور 110 اسب بخار مونتاژ میشد که لاشه اش از زانتیای2000 که نیاز به تسمه تایم داره خیلی بهتر است با این حجم کم موتور و نصف تعدادسوپاپ
    اگه ایران خودرو لطف کنه پیکان جوانان موتورش را مگنتی انژکتوری کنه و مجهز به سنسورهایی نظیر سنسور میل بادامک و غیره کنه و سیستم باز شدن سوپاپها از OHV به DOHC ) OHCیا SOHC )بکنه خیلی بهتر میشه و اگه امکان داشت سر سیلندر 16 سوپاپه اش بکنه ولی زنجیر تایم دار باشه و نه مثل پژو مسخره تسمه تایم دار باشه هر آن و لحظه ببره یا دنده رد بکنه )) و با سیستم DUAL V.V.T و GDI و RPM مجاز بالا در حد 9000RPM باشه خیلی اوکی میشود اگر کمی شاسی اتاق پیکان را تقویت کنند و اتاقش کمی پهنتر و آیرودینامیکتر و هندلینگ و توزیع وزن بکنند ولی همان زییبایی و سادگی و ارزانی و وفور قطعات را از دست نده
    اینجانب عاشق پیکان هستم به خاطر وفا داریش
    ولی نمیدونم بعضیها در حق پیکان نامردی میکنند
    پیکان به سه قیف ( قیافه و شکل ) به ایران آمد
    وانت و استیشن و سواری
    اگه پیکان را با لامبورگینی و فراری و بوگاتی مقایسه میکنی در اشتباه کاملی
    مگه میشه یک سدان خانوادگی با موتور معمولی را با اتومبیلهای سوپر اسپرت مقایسه کرد
    مگه میشه مگه داریم مگه هست
    چرا ؟ این مثل اینه ده سال بعد بگیم زانتیای 2000 ایران که کمترین قدرت نسبت به اروپا داشت رو با ماشین سال 2026 مقایسه کنیم این به دیدگاهتان معقولانه نمیباشد
    اگه کسی اطلاعات زیادی در مورد ماشین داشته باشه میدانه چگونه مقایسه کنه
    مثلا کوپه با کوپه
    سدان با سدان
    پیکاپ( وانت) با وانت
    کامیون با کامیون
    کشنده با کشنده
    بوژی کش با بوژی کش
    حجم با حجم برابر
    تنفس طبیعی با تنفس طبیعی
    دوپینگی توربو شارژی با توربو یا سوپر شارژی

    ولی بازم میگم زنده باد پیکان مخصوصا” هیلمن هانتر GLS با حجم دقیق 1725cc و 110 اسب بخار در دور کم
    حالا بی ام دابلیوBMW 2002 با حجم 2000cc در تک کاربراتور 100 اسب بخار و در دو کاربراتور 120 اسب بخار و انژکتوری 130 اسب بخار
    و گشتاور ها به ترتیب 157 و 167 و 178 نیوتن متر
    پس پیکان در رقابت کم نمیاورد
    و دردش روی سر زانتیای 1800 و پارس ELX
    زانتیای 1800 و پژو پارس ELX و سمند سریر ( لیموزین ) با موتور XU7JPL4 که با 16 سوپاپ و نسبت تراکم بالا 10.4 به یک و بهترین سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته ECU و و سیستم سوخت رسانی پیشرفته و سایر فیک و فاک در بهترین حالت بیشینه توان (حداکثر قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و بیشینه گشتاور 155 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه نیرو فراهم میکند ) حجم موتورش 1762cc
    هیلمن هانتر GLS با حجم 1725cc و 8 سوپاپ و دو کاربراتور ناقابل weber و نسبت تراکم پایین 9.2 به یک 1 و کمترین مورد پیشرفته
    بیشینه توان 110 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه به شما اهدا میکند (تولید میکند ) و بیشینه گشتاور 160 نیوتن متر در دور 4000 دور در دقیقه فراهم میکند
    درود بر هیلمن هانتر GLS
    آفرین بر غیرتت
    فقط و فقط پیکان
    کاش مهندسها و دکترهای گردن کلفت کشورمان پیکان از جلو رادیاتور و چراغها را به یاد پیکان قدیم میگزاشتند و بقیه قسمتها را برای ضریب آیرو دینامکتر و هندلینگتر تغییر میدادند ولی از بغل و جلو و عقب شباهت به پیکان قدیم خوشگله را میداشت ولی سقفش برای حفظ آن ضرایب و نسبتها تغییر میدادند
    زنده باد پیکان و آل و نوادگان پیکان

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا