ایران خودروایستگاه خبرسایپا

گزارش مجلس از کارنامه سیاه خودروسازان داخلی

به اعتقاد ما انتشار جزییات اولیه گزارش تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان، صرفا برای نشان دادن پشت پرده فعالیت های اخیر خودروسازان با سند و مدرک کتبی است وگرنه کم و بیش همه می دانیم که صنعت ۵۰ ساله ما بدست جریان های مختلف و حتی اشخاص حقیقی سالهاست که به این طرف و آن طرف کشیده می شود . . .

عکس: جام جم آنلاین
عکس: جام جم آنلاین

علی علیلو (رئیس هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی) در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس، نخستین جزییات بدست آمده از گزارش تحقیق مجلس را رسانه ای کرد؛ جزییاتی ابتدایی که هرچند نتیجه بررسی بسیار کوتاه ۶ ماهه مجلسی هاست اما بازهم پشت صحنه مدیریت خودرویی کشور را به خوبی بیان می کند. مهم ترین نتایج گزارش تحقیق و تفحص مجلس را می توان بصورت زیر خلاصه کرد:

  1. هیئت تفحص در کمیسیون صنایع در اسفند ۹۱ تشکیل شد اما بدلیل کمبود بودجه، فعالیت رسمی خود را از ۶ مهرماه ۹۲ آغاز کرد.
  2. رویکرد اصلی هیئت در فاز اول صرفا آسیب‌ شناسی بود. فاز دوم کار نیز در قالب کار هیئت هنوز تعریف نشده.
  3. تفحص انجام شده مربوط به سال‌های ۸۱ تا ۹۱ است اما بسیاری از مشکلات به قبل از این زمان می‌رسد به طوریکه ریشه آنها در ۲۰ و ۲۵ سال اخیر است که عده‌ای خود را قیم صنعت خودروسازی دانستند.
  4. مشکلات اساسی از نظر ساختاری، مدیریتی، مالی و قراردادی دامنگیر خودرسازان است.
  5. وجود سردرگمی و سرگردانی در برنامه‌ها و استراتژی‌ خودروسازان.   
  6. نبود کنترل و نظارت بر خودروسازان.
  7. بی‌انضباطی مالی، بزرگترین آسیب وارد شده به صنعت خودروسازی است.
  8. میانگین هزینه شرکت‌های مالی خودروسازان داخلی مابین ۱۳ تا ۱۵ درصد است؛ درحالیکه این میزان بعنوان مثال برای تویوتا ۱.۵ الی ۲ درصد، در هیوندای حدود ۳ درصد و برای اکثریت خودروسازان غربی ۲ الی ۴ درصد است. تاوان این اختلاف را همیشه مشتریان پرداخت میکنند.
  9. قیمت مواد اولیه خودروسازان ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته که بدلیل همان ساختار غلط و در هم تنیده حاکم در صنعت خودرو و بی‌ انضباطی مالی است. این افزایش قیمت بازهم از جیب مشتریان جبران شده.
  10. حداقل مابین ۱۵ تا ۲۰ درصد از قیمت تمام شده خودروها، افزایش قیمتی نا متعارف داشته که باید این میزان کاهش یابد.
  11. بوجود آمدن شبکه دلالی بین کارخانه و خریدار واقعی بدلیل واگذاری بخشی از فروش خودروسازان به شرکت های زیرمجموعه شان است.
  12. در قیمتی که کارخانه به شرکت زیر مجموعه‌ اش می‌دهد با قیمتی که خریدار واقعی می‌خرد، حداقل ۴ تا ۱۰ میلیون تومان اختلاف وجود داشته که تاوان آن را مردم می‌ دهند.
  13. گرفتن تسهیلاتی بعضا تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان بعلاوه وام‌هایی با سود ۲۸ درصد از بانک‌های دولتی؛ درحالیکه خودروساز برنامه‌ ای برای آنها نداشته و در موارد غیرمرتبط نیز هزینه کرده اند. تمامی این هزینه‌ها بر قیمت تمام شده لحاظ شده که یعنی فشار نهایی آن بر دوش مصرف کننده است.
  14. بعضی از تامین کنندگان مواد اولیه و قطعات در گروه‌های خودروساز از انحصارهای خاص برخوردارند طوریکه آنها تبدیل به سهام داران شرکت‌ های خودروساز شده اند. در این شرایط آنها بجای استفاده از اقلام تولید داخلی بدنبال تامین کننده خارجی رفته اند تا بدین ترتیب قیمت تمام شده خودرو افزایش یابد.
  15. یکی از تامین کنندگان با داشتن انحصار سهام‌ داری به دلیل وارد کردن ECU ، هزاران دستگاه را در پارکینگ خودروساز معطل نگه داشته. آن تامین کننده در شرایطی که مشتریان را سردرگم نگه داشته است، تلاش می‌کند سهام ۲۳ درصدی خود را (در یکی از گروه‌های خودروساز) به ۳۶ درصد از طریق کانال‌های سهام افراد شخصی برساند. حتی آنها می‌خواهند بالاترین کرسی را در هیات‌ مدیره گروه‌ ها کسب کنند.
  16. سفته بازی و خرید و فروش سهام سایپا در شرکت‌ زیر مجموعه اش یعنی سرمایه‌ گذاری کارکنان سایپا انجام شده. در آن زمان قیمت هر سهم ۲۴۰ تومان بود اما برای آنکه این شرکت، سهام ها را خریداری کند هر سهم را به دو برابر یعنی ۴۸۰ تومان خریداری کرده. رقم نهایی خریداری این سهام بالغ بر ۱۶۰۰ میلیارد تومان است. در واقع شرکت سایپا این میزان نقدینگی را صرف سفته بازی کرده است. این کار با عنوان وام به کارمندان انجام شده بود اما از کارمندان وکالت گرفته شد که گروهی به نام هیات مدیره صاحب‌ اختیار تمامی این سهام باشند. وقتی این کار در آن زمان مورد اعتراض قانونی برخی از مراجع قرار می‌گیرد عنوان می‌شود که چنین اقدامی در جهت خصوصی سازی انجام شده در صورتیکه اصل سهام بخش خصوصی مورد معامله قرار گرفته.
  17. این ۱۶۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی سایپا، در شرایطی بود که سایپا برای حفظ خط تولید خود به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت. در همان زمان بانک‌های دولتی زیر بار دادن تسهیلات به سایپا نرفتند تا نهایتا تولید این گروه به ۴۲ درصد کاهش پیدا کند.
  18. در قرارداد L90 که بین سازمان گسترش و رنوی فرانسه منعقد شده، می توان دید که اعداد ذکر شده در قرارداد با آنچه در عمل رنو انجام می دهد، فاصله ای ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومانی دارد. این اتفاق به دلیل ضعف مدیریتی و نظارتی در قرارداد رخ داده؛ این فاصله قیمتی را مصرف کننده واقعی پرداخت می‌کند. در واقع رنو بصورت غیر مستقیم کلاه برداری کرده است.
  19. با آنکه وزیر دستور داده سابقه قرارداد و کارشناسی‌های انجام شده مورد بررسی قرار گیرد اما در نهایت هیچکدام از نهادهای مربوطه اعم از سازمان گسترش، معاونین، وزارت و گروه خودروساز تولید کننده L90 جواب مشخصی به هیئت تفحص مجلس ندادند و مسئولیت را نپذیرفتند.
  20. هزینه ای که بابت قرارداد بن‌ رو (خرید کارخانه فیات در جاده ساوه توسط سایپا) پرداخت شده، خلاف قرارداد و خیلی بالاتر از آن بوده؛ در قرارداد فقط سوله و زمین کارخانه قید شده اما سایپا پول محصول را نیز داده. این مسئله بعد از گذشت سال ها تازه مشخص شده است.
  21. میانگین تولید خودرو برای هر کارگر در کمپانی های خارجی ۳۶ تا ۵۶ دستگاه است درحالیکه این میزان برای خودروساز‌ان ایرانی بیشتر از ۴ تا ۶ دستگاه نیست؛ این موضوع فاجعه‌ ای در صنعت بهره‌ وری خودروست.
  22. در هر دو گروه سایپا و ایران خودرو، تعدادی از نمایندگی‌های خاص انحصاری و سفارشی وجود دارد که به صورت دستوری سهمیه‌ ای برای شان تعیین می‌شود آن هم بدون آن که ضمانت لازم توسط شرکت‌های خودروساز از آنها گرفته شود. این نمایندگی‌ها اکنون میلیارد‌ها تومان به گروه‌های خودروساز بدهکارند اما از آنجا که تضمین‌ های درستی را نسپرده‌اند، خودروسازان قادر به گرفتن پول و مطالباتشان نیستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. نمیتونم به ایرانی بودن افتخار کنم

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    در جواب دوستانی که میگن مردم ماشین نخرن. امدیمو شش ماه کسی ماشین ایرانی نخرید این دو تا شرکت بازم تولید می کنن جمع می کنن انبار بعد نماینده های محترم واردات خودرو را ممنوع می کنن از اونجایی که مردم به وسیله نقلیه نیاز دارن شرکت های مذکور ماشین ها را میفرشون پول انبارشونم میگیرن یه مبلغ زیادی هم بابت جریمه از مردم میگیرن تا مردم باشن که اعتصاب نکن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yakan

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      قورخیدیم! حق با شماس چون خیلی از نماینده ها تو این سیستم ذی نفع هستن اما اینکه بترسیمو کاری نکنیم هم درست نیست که!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نمیتونم به ایرانی بودن افتخار کنم

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (1126 ديدگاه)

        مساله اینجاس که واقعا کاری میتونیم بکنیم؟
        والا اون موقع که پراید حدود هشت تومان بود من تازه درسم تموم شده بود رفتم خدمت. هنگام حمالی مجانی برای دولت در زمان های خالی هم بیرون کار میکردم هر چی تونستم پس انداز کردم حدود شش تومن که شد پول بنده، پراید شد 18 تومن و هنوزم من در آروزی پرایدم که بتونم برم مسافر کسی
        حالا نمی دونم وضعیت مالی شما چه طوره ولی احتمالا می تونید یه ماشین خارجی با قیمت های گزاف بخرید که آسوده هستید.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. طوفان

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (149 ديدگاه)

          این حرفو نزنید مردم هر کاری بخوان میتونن بکنن . فقط یک مقدار از خود گذشتگی و صبر میخواد .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. نمیتونم به ایرانی بودن افتخار کنم

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (1126 ديدگاه)

          در پاسخ به طوفان
          من فقط می خوام خدا حضرت ایوب را یه بار دیگه بفرسته تا بیاد درس صبر و از خود گذشتگی را پیش مردم ایران دوباره پاس کنه نمره قبلیش قبول نیست.
          حقیقت اینکه مردم به شدت صبر و از خود گذشته هستن.
          سالانه چندین هزار نفر به خاطر کیفیت پایین خودرو های ایرانی جان خودشان را به دلایل مختلف (آلودگی هوا، مچاله شدن خودرو در تصادفات معمولی، اتش گرفتن خودرو و…) از دست میدهند.
          سال های زیادی هست که منتظر کاهش تورم هستیم(افزایش تورم داریم تصاعدی)
          سال های زیادی هست که منتظر بهبود وضعیت فرهنگی هستیم (وخامت روزانه وضع فرهنگی داریم)
          سال های زیادی هست که منتظر … .
          البته بعضی ها هم ساکت نموندن ولی به راحتی ساکتشون کردن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. آرش

          ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (38 ديدگاه)

          در پاسخ به
          نمیتونم به ایرانی بودن افتخار کنم:
          دوست عزیز به این کار مردم ایران نمیگن از خود گذشتگی به این کار میگن بی عرضگی و البته به همین دلیل با عنوانی که برای کامنتت انتخاب کردی موافقم

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. یاسر

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره. سر خیلیها تو خورجین ایناست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. یاسر

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره. سر خیلیها تو آخور این لگن سازهاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. با شهامت به ایرانی بودنم افتخار می کنم

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (459 ديدگاه)

      من خودم هرروز از دست این خودروسازها خون دل می خورم وروز به روز نفرتم ازٱنها بیشتر می شه اما نمی توانم ونمی خواهم چشمم راروی همه چیز ببندم وایران وایرانی بودنم را زیرسوال ببرم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرزند وطنم ایران

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    25سالمه ارشد رشته مهندسی دارم .کاردولتی که نیست با حقوق حلال و بازنشستگی بابام همین که به نان شب محتاج نیستسم شکر خدا ولی خیلی درده این همه درس بخون و حسرت یه ماشین داشته باشم .لعنت به من که ایران به دنیا اومدم وگرنه لعنتا و نفرین ها که به خودروسازها نمیرسه لعنت به من…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yakan

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      لعنت بر ما!اما نه ب خاطر اینکه ایران به دنیا اومدیم. بلکه لعنت بر ما که انقد تو سری خور بار اومدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حاجی

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    هیچ کدوم از سایتهای دیگه متأسفانه این خبر رو منعکس نکردن.فکر نمیکم شاهد تغییری در حال این دزدا باشیم.قدرتشون زیاده و پولشون فراوون.همون نخریدن بهترین حربه است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاسر

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (397 ديدگاه)

      از رو همین سایتم تا چند وقت دیگه برندارن خیلیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. پارسا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این موضوع را هم اضافه کنید که خودروسازها فروش برخی خودروهای پرطرفدار خود را به صورت فوری و نقدی (تحویل 30 روزه یا 45 روزه) را از روی سایت فروش خود برداشته اند. به این دلیل که مجبورند به قیمت مصوب آنرا بفروشند. به طور مثال خودرو 206 تیپ 5 را که فروش نقدی آن 34 میلیون تومان هست را متوقف کرده اند و در عوض خودرو را برای تحویل 6 ماهه یا 12 ماهه میفروشند. هر زمان هم که خودروی 206 به صورت فروش نقدی موجود هست، عوامل رانتی در خود ایران خودرو و در نمایندگی های فروش آنرا قبضه میکنند و به قیمت بازار آزاد به مردم میفروشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. پارسا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    به نظر من این گزارش (که البته مدت هاست که همگان از آن خبر دارند کم و بیش) اتمام حجتی برای وزرای دولت و نمایندگان مجلس هست که برای اولین بار در طور تاریخ 30 سال گذشته به انحصار بیمارگونه صنعت خودرو پایان دهند. به این صورت که تعرفه واردات را به صفر کاهش دهند و مالیات و عوارض اسقاط را به جای اینکه بر دوش خودروهای وارداتی بزارند بر دوش خودروسازی بگذارند که خود مسئول قراضه سازی هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. رضا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یکی دو تا خودرو به نمایند ها می دهند قضیه خاتمه پیدا می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. irani

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تعطیل کردن خودروسازی های داخلی . ورود خودروهای خارجی با یک سوم قیمیتی که الان خودروسازهای داخلی از جیب مردم به ناحق برداشت میکنند و هرروز ناله ی ارزانی خودرو و ضرر شرکتهای خودرو ساز رو در بوق وکرنا میکنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مسلم

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    آ………….ه!
    و دیگر هیچ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    واقعا متاسفم برای خودم که در کشوری زندگی می کنم که داشتن و خریدن پراید یه آرزوی دست نیافتنی شده … در حالیکه یه بچه 5 ساله هم میدونه که پراید چی هست و روزی نیست که خبر تصادف و مرگ سرنشینان پراید رو نشنویم …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سعید

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (222 ديدگاه)

    متاسفم از اینکه داشتن پراید شده یه آرزوی دست نیافتنی …

    الان جدیدا طرف یه جوری پشت پراید میشنن و باد به غبغب می ندازن؛ به خدا طرف پشت الگانس اینقدر خودش رو نمی گیره …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احمد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نخرید و بگویید نخرند
    ما پراید سمند دنا رانا و تیبا نمی خریم
    حالا هر غلطی که می خاهند بکنند
    بمیریم هم نمی خریمممممممممممممممممممممم
    ادم ماسین دسته ۲یا حتی ۳،۴،۵ بخره ولی
    فرغون( محصولات ایرانخودرو سایپا)نخره
    این خدروسازا نتنها دزدند بلکه قاتل اند انها باعث مرگ هزاران
    نفرن ”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مهدی

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چه اصراری هستش که ما حتما ماشین تولید کنیم؟؟؟ما پیشرفته تر هستیم یا سوئیس یا نروژ یا فنلاند یا … ولی تاحالا ماشین سوئیسی شنیدید؟؟؟ فنلاندی شنیدید؟؟؟ بابا ما صنعت فرش خوب داریم کشاورزی خوب داریم. میوه مارو هیچ جای دنیا نداره. ما برسیم به صنعتی که نوش تبحر داریم. ماشین با کیفیت رو هم از کشوری وارد کنیم که اینکاره هستش. سوئیس رو همه به ساعت و شکلاتش میشناسن.چک اسلواکی رو به صنعت کریستالش . برزیل رو به قهوش. ترکیه رو به صنعت لباسش. چرا ما میخوایم دورمون یک دیوار بکشیم و بگیم مرگ بر این مرگ بر اون و به زور بگیم نه خودمون تولید میکنیم. به خدا 1 هفته مانده به عید رفتم یک پراید 131 se بخرم. سوار ماشین صفر شدم:1- ضبط نداشت.2- چراغ دنده عقبش کار نمیکرد.3- دنده به زور جا میرفت.4- هر2 تا چراغ ایربگش روشن بود (ماشین خیر سرش 2 ایربگه بود) من خودم پراید هاچ بک 83 دارم. بیخیال شدم . باور کنید ماشین خودم نرم تر و راحت تر هستش با 156000کارکرد) برید سایت تویوتا toyota.com قیمت تویوتا یاریس رو ببینید زده 14430 دلار یعنی 14430*3000= 43 میلیون قیمت تویوتا یاریس 2014 . چند تا نکته داره ما باید این پول رو بدیم سوار پرشیا مدل … بشیم. بعد جالبه یک شرکت جهانی قیمت ماشینش رو تو سایتش میزنه . یعنی آقا تو هر کشوری با هر واحد پولی خواستید بخرید قیمت ماشین من اینه. حالا برید سایت ایرانخودرو و سایپا ببینید یکدونه از ماشین هاشون رو نمیتونن قیمت دقیق بدن . همش 10 میلیون بده هر وقت دوست داشتیم میدیم قیمتش رو هم همون موقع بهتون میگیم.!!!!!!!!!!! حالا فکر میکنید اینهمه غر میزنیم به کجا میرسه؟؟؟ مثلا نمایندگان مجلس گفتند به کجا رسید؟؟؟ خودش میگه این فقط یک گزارشه. ژاپنی ها یک ضرب المثل دارند میگه: شرایطی که برای مردمان یک کشور وجود داره نشوندهنده لیاقت مردمان اون کشوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. طوفان

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      داداش کامنتتو باید با طلا نوشت . واقعا متاسفم امیدوارم این نمایندگان مردم لا اقل کاری بکنند . آرزو که بر جوانان عیب نیست .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (5 ديدگاه)

        میدونی چیه طوفان جان، خیلی داستان پیچیده تر از اون چیزی هست که فکر میکنیم. فکر میکنی خودشون نمیدونند این صنعت برای کشور فقط بدبختی و نارضایتی هستش. کوچکترین اثر تحریم این بود که از نیسان و مزدا و پژو و هیوندای(آوانته و ورنا) و فولکس (گل) رسیدیم به خودروی چینی (اونم با چه قیمتی (جیلی 63 میلیون!!!!!!)میدونی چرا ؟ چون نمیشه ایرانخودرو رو تعطیل کرد . چون بزرگترین کارخانه کشوره. چون به گفته خودشون 800 هزار نفر دارن ازش نون میخورند . اصلا بگیریم کل این 800 هزار نفر خصوصی . اگه تعطیلش کنند میتونن براشون اشتغال ایجاد کنند؟؟ حالا بماند که چقدر این قطعه سازها مال خودشون هستش و از این راه دارند سودهای آنچنانی میبرند. چرا باید تعطیل کنند؟ جاتون خالی چند وقته پیش رفته بودم ترکیه (استانبول) نمایندگی کیا رو دیدم رو سر درش زده بود 25% بدید. بقیش قسط بدون بهره تحویل فوری. (بیلبورد زده بودند). به خدا هر چی بیشتر حرف میزنیم بیشتر آتیش میگیریم. چقدر باید این جمله رو تو این مملکت بشنویم: مدل 83 بگیر 2 تومن خرجش کن از صفر خیلی بهتره؟؟؟!!!!!!چرا واقعا؟؟؟؟بعضی وقتها به خاطر علاقه میرم توسایت شرکتهای خودرو ساز خارجی. به خدا قیافه، تکنولوژی، کیفیت … و قیمت رو میبینم اعصابم خورد میشه . یعنی من اگه تو ایران به دنیا نیومده بودم الان با این پولی که دارم میتونستم یک تویوتا یا مزدا یا … سوار بشم. واقعا چرا؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. محمد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یعنی فکر کنید قوه مقننه از دو شرکت دولتی تفحص کند این افتضاح رونمایی شود بعد هم به راحتی بایگانی و کان لم یکن شود.یعنی مملکتی شده در حد خارج.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میلاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دو تا شرکت دولتی ( ایران خودرو سایپا) دزد و مفت خور بی خاصیت که فقط کپی کار هستند و جیب مردم را خالی می کنند!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. محمد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (95 ديدگاه)

    دوستان زور الکی نزنید تنها کس یا کسانی که میتونن مشکل رو از بیخ حل کنن…همین دولتی ها یا مجلسی ها هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. MBS

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    ماشین های ایران خودرو و سایپا لگنن حروم خور ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. آرمین 66

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (201 ديدگاه)

    با سلام آیا میدانید صنعت خودرو سازی ایران یک صنعت عقب مانده است پراید که دورانش بر میگرده به 22 سال پیش پژو 405 که برای 25 سال میشه 206 که برای 15 سال پیشه 45 ساله پیکان وانت تولید میشه سمند که 12 ساله همش دارن چراغاشو تغییر میدن اون از اون راناکه بدنش 206 صندق داره از دنا بگم اونم بدنش سمنده از تیبا بگم که عقبش با جلوش همخونی نداره از پژو پارس بگم که تو این 13 سال فقط یک آینه و داخلشو کرم کردن از پژو 207 بگم تو فرانسه اثلن قیافه 207 یک شکل دیگست این 207 آیی که تو ایران می بینی اینا 206 یه نه 207 سرت رو درد میارم ماشین ایرانی به درد آشغال میخوره …?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. امیر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    میدونید ، اگه واقعا ماشینای آشغال اینا تولید داخل بود آدم دلش مبومد بخره ، حد اقل میدونست ماشین کامل مال کشور خودشه .
    ولی آدم از این دردش میگیره که باید 30 ملیون تومن پول مثلا 206 رو بده که کلی از قطعاتش از جمله قطعات موتورش از چین وارد شده
    یه صنعت لوس رو داریم که بعد این همه سال هنوز مستقل نشده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. یاسر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    […] بی وجدان. منتها کیه که پیگیر حقوق به باد رفته ملت باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. سعید

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من هیچی نمی تونم بگم. چون هیچی ندارم که بگم. فقط قهوه ایکردم مدیریت ایرانیو ..
    می دونین چیه ماایرانیا مشکلمون با تئوری و برنامه ریزی هم حل شدنی نیست. باید یک مدل صحیح و مناسب برای ایران و ایرانی با متفکرین جامعه شناس شرقی و غربی طراحی بشه و بعد برای مدت حداقل 50 سال بزورم که شده به خورد ما ایرانی ها داده بشه . […]

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. اشكان

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    با سلام از همه مسولان خواهش میکنیم تعرفه واردات خودرو را حذف کنند و واردات خودرو را آزاد بگذارند تا مشکل گرانی خودرو حل شود . با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود . هم حرف زیگما درسته و هم حرف شایان .

    من خیلی چیز ها از مطلباشون یاد گرفتم . ممنون .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. بیژن

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سال90یک 207 اتومات خریدم تا حالا دو دفعه باطریش رو عوض کردم لنتهای ترمزش رو عوض کردم فشنگی گیربکسش رو عوض کردم سیبکهای موتور روعوض کردم رادیاتورش آب میداد نمیدونم اسمش چی بود کل موتور روپیاده کردندباکلی هزینه سوراخش رو گرفتند تو زمستون زیر پای راننده آب میداد لولهای بخاری واشرش خراب شده بود تعمیر کردم قسم خوردم که دیگه از ایرانخودرو وسایپا خودروهیچ مدلش رو نخرم اگه مفت بدهند جالب که ای خودرو تا به حال 32000کار کردهواینهمه هزی نه واتلاف وقت رو دست من گذاشته لعنت به روسا ومدیران هر دو خودروساز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. علی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه بیکاری کارگرهای خوردوسازهای داخلی در میان نباشه به خدا قسم ورشکستگی ونابودی شرکت های حرام خور ولعنتی خودروساز بزرگترین آرزوی منه .لعنت به این ملعونهای پست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. م.ر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام بر دوستان
    چند سال است که این سایت را دنبال میکنم،لذا اجازه بدهید نکته ای را یادآوری کنم،البته اینرا با اتکا به تجربیاتم میگویم.
    در همین مجلس در رابطه با مبحث خودرو دو لابی وجود دارد،اول لابی منتقد وضعیت موجود که البته دلایل خودشون را دارند و آخرین حرکتشان این بیانیه و تحقیق مورد بحث ماست و لابی به مراتب گردن کلفت تر همانا موافقان جریان انحصار گرایی خودروسازان میباشد. اگر پیگیر اخبار روز باشید متوجه شده اید بلافاصله بعد از انتشار گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان(گزارش مورد بحث ما)و بدنبال آن ارائه پیشنهادهائی مثل تنبیه کردن خودروسازان از راههای مثل تسهیل واردات،فورا” لابی دوم دست بکار شده و وارد کنندگان خودرو را مورد نقد قرارداده و مدعی است واردات خودرو خیانت به نظام و کشور است و باعث فساد میگردد!!!!! کار بجائی رسیده که حتی ادعا میکنند همان کم شدن صوری تعرفه در ماههای اخیر(45%)خلاف قوانین و فسادانگیزبوده!!!! و بایدبرعکس تعرفه ها بالاتر میرفته است!!!.
    دوستان حال خود قضاوت کنید،آیا مردم بینوا بازیچه نشده اند؟!!! آیا سالهای متمادی شاهد این خیمه شب بازیها نبوده ایم؟!!! خیالتان را راحت کنم ،توی این قبر که ما بر بالای آن فاتحه میخوانیم،مرده ای وجود نداردو همه مان سر کار گذاشته شده ایم.
    آخر کدام عقل سلیم باور میکندکه دولت قید یکی از شاهرگهای درامدی خودش که همین صنعت خودروسازیست را بزند؟!!!!! من که نمیتوانم باور کنم،مگر عقلشان زایل شده یا خدای نکرده خل و چل شده اند؟!! سفره به این مفتی و غذا به این چرب و نرمی!!!!! بیخیال،باید چاره دیگری اندیشید تا انگ سیاسی بهمون نچسپوندن. خدا نگهدار همتون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. م.ر

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    تا یادم نرفته اینو بگم، همه برنامه راز بقا را دیده اید،موقعی حیوان درنده ای به شکارش تسلط پیدا میکنه مثلا” یک شیر ،عمرا” تا شکمی از عزا در نیاره ول بکن نیست و تا استخوانهای شکار بیچاره را هم نلیسد کنار نخواهد رفت.حالا شده حکایت این گردن کلفتهای خودرو ساز و حامیان آنها که دندان در گلو ملت کرده اند و هی خون میمکند(بلا نسبت شیر و خون آشام و … که شبیه اینها باشن).
    نمیدانم آیا روزی خواهد رسید که بالاخره سیر بشوند و حتی استخوانهای ملت بیچاره را رها کنند؟!!! به نظر من ،اینهائی را که ما میبینیم با این شکمهای گنده،سیر شدنی نیستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. alireza

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    لعنت بهشون
    خدا کنه یه برنامه ای پیش بیاد که خودروسازی دیگه براشون سود و بخور بخور نداشته باشه
    بلکه با قیمت واقعی یه ماشین واقعی سوار شیم!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. وحید

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    امیدوارم ایران خودرو و سایپا با خاک یکسان بشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. پارسا

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با کم کردن تعرفه گمرک برای خودروهای وارداتی به جهت عبرت قراضه سازهای داخلی موافقم اما از آنجا که دلسوز مردم سراغ ندارم مطمئنم این روال و اختلاسها و بی عدالتی ها ادامه دارد مگر اینکه فقط خدا و بعد خودمون به داد خودمون برسیم. انشالله هر مقام و مسول طالم بر مردم نیست و نابود شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. arash

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    با سلام میخام از سایت پدال تشکر کنم که بستری رو فراهم کرده تا مردم بتونن بیان و آزادانه انتقادات خودشون رو درمورد خودنرو سازا بنویسن و پیشاپیش سال نو رو به همه مردم تبریک میگم
    سحر نزدیک است…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا