ایران خودرو

نگاهی به تندر پلاس، محصول جدید ایران‌خودرو

پروژهٔ ساخت لوگان بانام X90 به‌عنوان یک سدان کامپکت اقتصادی در سال ۱۹۹۹ پس از خریداری شرکت رومانیایی داچیا توسط رنو آغاز شد. هدف از ساخت این خودرو، ارائهٔ خودرویی ارزان‌قیمت، اقتصادی، کم‌خرج و کم استهلاک برای بازارهای درحال‌توسعه و همین‌طور اقشار کم‌درآمد جوامع اروپایی بود. سرانجام تولید این خودرو در سال ۲۰۰۴ در رومانی و سپس در کشورهای دیگری آغاز شده و تحت برندهای مختلی چون رنو، داچیا، نیسان و ماهیندرا به بازار آمد. پای رنو لوگان پس از حواشی فراوان به کشورمان هم باز شد. خودرویی که قرار بود در ابتدا به‌عنوان جایگزین پیکان و با قیمتی پایین در کشور تولید و به بازار عرضه گردد اما این اتفاق هرگز روی نداد. برای تولید لوگان در ایران شرکتی بنام رنو پارس تأسیس شد که واسطه‌ای میان دو طرف ایرانی و فرانسوی بود. بدین ترتیب سرانجام تولید رنو لوگان یا L90 با نام رنو تندر ۹۰ توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در ایران آغاز شد؛ اما برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، خودرویی که در سطح جهانی خودرویی ارزان‌قیمت و اقتصادی محسوب می‌شد، در کشورمان به یک ماشین گران‌قیمت و لوکس (!) تبدیل شد.

rcii1uhnlt

بااین‌حال رنو/داچیا در سال ۲۰۰۹ لوگان را مورد فیس‌لیفت قرار داد که ظاهری بهتر و لوکس‌تر بدان بخشید. این در حالی بود که پارس‌خودرو نیز به دلیل عدم مقبولیت ظاهر L90 در ایران، به‌صورت مجزا اقدام به فیس‌لیفت آن کرده و آن‌را با نام پارس تندر به بازار عرضه کرد. البته در فیس‌لیفت پارس‌خودرو فقط بخش عقبی L90 تغییر کرد و داخل و قسمت جلویی بدون تغییر باقی ماند. در سوی دیگر، تولید نسل نخست لوگان در سال ۲۰۱۲ توسط رنو خاتمه یافت و نسل دوم جایگزین آن شد؛ اما طبق معمول در ایران همچنان تولید نسل اول ادامه یافت و خبری از نسل دوم نبود؛ اما چند وقتی بود که خبر می‌رسید ایران‌خودرو قصد دارد نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل اول L90 که در سال ۲۰۰۹ توسط رنو/داچیا صورت گرفته بود را تولید کند. بدین ترتیب پس از انتشار تصاویر غیررسمی از L90 فیس‌لیفت، سرانجام ایران‌خودرو این ماشین را رسماً در نمایشگاه خودروی اصفهان به نمایش درآورد. بدین ترتیب در نمایشگاه بررسی کوتاهی از این خودرو داشتم که حالا در این مطلب آن‌را بیان خواهم نمود.

xic2lah6gw

همان‌طور که گفته شد، تولید نسل اول L90 در سال ۲۰۱۲ خاتمه یافت و نسل دوم جای آن‌را گرفت و حتی نسل دوم هم به‌تازگی فیس‌لیفتی را تجربه کرده است اما ازآنجایی‌که صنعت خودروسازی ما همواره از روند جهانی عقب است، به‌تازگی شاهد معرفی فیس‌لیفت ۲۰۰۹ لوگان در کشور هستیم. این در حالی است که ایران‌خودرو نام تندر پلاس را برای این خودرو انتخاب کرده است و طبق رویه‌ای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم به‌احتمال‌زیاد همچنان تولید نسخهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت نیز در کنار نسخهٔ جدید ادامه خواهد یافت.

ikco-renault-tondar-plus-01

لوگان فیس‌لیفت یا همان تندر پلاس در بخش بیرونی تغییراتی را تجربه کرده که نقش بسزایی در بهبود چهرهٔ نه‌چندان جذاب L90 داشته‌اند. در قسمت جلو، چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر تغییر کرده‌اند و برای ایجاد نمایی لوکس‌تر یک زه کرومی به بالای جلوپنجره اضافه شده است. فرم جلوپنجره هم به هاچ‌بک ساندرو شباهت دارد. در عقب نیز چراغ‌ها تغییر کرده‌اند و یک لبه هم به درِ صندوق اضافه شده است که تا روی چراغ‌ها کشیده شده است. سپر عقب نیز تغییراتی جزئی را تجربه کرده و دو شبرنگ به آن اضافه شده است درحالی‌که همانند جلو، در عقب هم یک زه کرومی به چشم می‌خورد.

ikco-renault-tondar-plus-03

اما درحالی‌که پروژکتور عقب L90 همانند نسخهٔ پیش از فیس‌لیفت بجای چراغ دنده‌عقب سمت چپ نصب شده بود، ایران‌خودرو در تندر پلاس در اقدامی نبوغ آمیز (!) و جهت تطابق با استانداردهای ایمنی خودروهای ایران، اقدام به اضافه کردن یک پروژکتور عقب تکی به زیر سپر عقب کرده که نه‌تنها هیچ هماهنگی با فرم سپر نداشته و همانند وصله‌ای ناجور به نظر می‌رسد که حتی در وسط سپر هم نصب نشده است. از این پروژکتور عجیب که بگذریم، نگاهی هم به بخش جانبی تندر پلاس انداختم که تغییرات این قسمت تنها شامل تغییر آینه‌های جانبی و همرنگ بدنه شدن زه‌ها و دستگیرهٔ درها می‌شود. همچنین خبری هم از زه‌های مشکی‌رنگ روی سپرها نیست و کاملاً به رنگ بدنه درآمده‌اند.

حال پای به داخل تندر پلاس می‌گذارم. در این بخش کاملاً از داشبورد و رو دری‌های ساندرو برای لوگان فیس‌لیفت استفاده شده است بنابراین شاهد تغییراتی جزئی در داشبورد و تغییر رو دری‌ها هستیم. همچنین همانند ساندرو، کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان و پخش CD با پورت AUX و USB و بلوتوث نیز به تندر پلاس اضافه شده است. کیفیت ادوات داخلی L90 جدید برای خودرویی اقتصادی (البته نه در ایران) مناسب به نظر می‌رسد و ارگونومی آن نیز خوب است.

dsc_0789

اما ایران‌خودرو تندر پلاس را تنها به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و حداقل فعلاً خبری از نسخهٔ دستی آن نیست؛ بنابراین هم‌اکنون شاهد استفاده از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری KM4 در تندر پلاس هستیم که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور داشته و در کنار گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک، خودرو را در ۱۱.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند. مصرف سوخت تندر اتوماتیک نیز از سوی ایران‌خودرو ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است.

dsc_0797

همان‌طور که اشاره شد ایران‌خودرو تندر پلاس را فعلاً فقط به‌صورت اتوماتیک ارائه کرده است و در نمایشگاه اصفهان نیز اقدام به پیش‌فروش آن با پیش‌پرداخت ۲۲ میلیون تومان، سود مشارکت ۲۰ درصد و تحویل اردیبهشت یا خرداد ۹۶ می‌کرد. قیمت نهایی تندر پلاس اتوماتیک نیز از سوی مسئولان غرفهٔ ایران‌خودرو حدود ۴۹ میلیون تومان اعلام شد که دقیقاً با قیمت ساندرو اتوماتیک یکسان است. در کل تندر پلاس در بخش بیرونی پیشرفت مناسبی نسبت به نسخهٔ قدیمی داشته و زیباتر شده است درحالی‌که نمای داخلی آن نیز با داشبورد و رو دری‌های جدید بهتر از قبل شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این خودرو به دلیل طراحی بهتر، گیربکس اتوماتیک و البته کیفیت بالای ساخت و قوای محرکه با استقبال مناسبی روبرو شود درحالی‌که اگر نسخهٔ دستی آن هم عرضه گردد می‌تواند به رقیبی برای پارس تندر پارس‌خودرو تبدیل شود.

ikco-renault-tondar-plus-02

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱۸ دیدگاه‌ها

  1. مجید سوزوکی

    ۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مرسی از بیان زیبای آقا حسین از شیراز که واقعا نوشتارشون دلی بود واقعا دمت گرم منم امروز ثبت نام کردم انشاالله که خوب از آب در بیاد.من ۲۰۶ اس دی دارم خدارو شکر راضیم فقط ایراد بزرگش کابین و فضای کوچیکش هست که اذیت می‌کنه.به امید روزی که خودروهای روز دنیا رو با قیمت های روز دنیا سوار شیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دانیال

      ۱۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درسته
      در شرایطی که اغلب کامنتهای سایتهای معتبر خودرویی شده یقه پاره کردن و جدال عده ای در دفاع از برند فلان شرکت و تضعیف بهمان شرکت، مشاهده نظر سازنده و مثبت افرادی مثل آقا حسین باعث دلگرمیه.
      من هم میخوام تندر پلاس بگیرم چون معتقدم بهترین ماشین در بازه قیمتی خودشه. البته بلافاصله پس از خرید لاستیک ها را سایز بزرگتر میذارم و دوربین عقب نصب می کنم تا نقاط ضعفش برطرف بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. aston martin

      ۱۵ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      هرکس 50 میلیون پول بی زبون رو بده به این ماشین ثابت میکنه که یا ی بنده خداس و اطلاعی درخصوص خودروها نداره یااگر غیر این باشه متاسفانه باید بگم که……
      آخه کجای این اینقدر می ارزه؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۵ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما بگو با پنجاه تومن چی بخریم؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حیدری

          ۷ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اگه پولتون ۵۰میلیونه ال ۹۰ایران اتومات دوروبر ۵۰تومنه ۲۰۷اتومات۵۲۶۰۰
          دناپلاس۵۲۳۰۰
          برلیانس۲۲۰اتومات۴۶
          برلیانس۲۳۰اتومات۴۶
          ساندرو دنده۴۸
          اگه قیمت خواستی دوباره من خانم حیدری ام درخدمتم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ثریا

        ۲۸ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        واقعا شما بگید چی بخریم با 50 میلیون که چینی هم نباشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سهیل

          ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اگه اتومات می خواین پارس یا 206
          اگه دستی می خواین بازم پارس یا 206 یا دنا هرچند بازم دنا گرونه و

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. سهند

    ۲۱ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ال نود خودرو باکیفیتی است ودر شرایط مختلف اب وهوایی و در شهر و جاده و بیابان خودرویی کاربردی و کم استهلاک و کم مصرف و ایمن و قابل اعتماد است و در شرایط بازار ایران خودرویی بی رقیب مباشد

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. عبد

      ۱۹ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مصرف ترکیبیش صدی ۸.۵ لیتره. کجاش کم مصرفه؟!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم 5ساله ال90 دارم و راضیم
    وقتی برای این ماشین از سپرهایه همرنگ بدنه استفاده بشه بخاطر دید محدود ماشین سپرها بعداز مدت کوتاهی پراز خش میشه وظاهر ماشینو….
    ازظاهر ماشین مشخصه که بعدازیه مدت خاکی رفتن سپرها مثله ال90 قرص ومحکم نمیمونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نیما

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای کاش که ایران خودرو مدل گیربکس دنده‌ای رو هم مونتاژ میکرد،گیربکس اتومات هم دردسرهای خودشو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    به نظر من اگه گیربکس دستیش به بازار میومد مشتری بیشتری داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. علی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تو دنیای رقابت که هر روز یک مدل طراحی میشه و روز به روز کیفیت بالا میره با تکنولوژی همگام است توی ایران میان یه بار ماست رو با آب قاطی میکنن دوغ میدن به ملت یه بارم نه میان ازش کره شو میگیرن بهمون میدن اگه دیدن اوضاشون خراب آب خالی با همون قیمت بهمون میفروشن میگن این کره است باور کنید.
    چرا نمیاد عوارض بالا گمرکی رو بردارید مبارزه کنید مفت خورای خودروساز.
    تویوتا میگه مثلا کمری با سود فروش من ۲۵ هزار دلاره ولی گمرک ایران میگه چون از تولید داخل حمایت نمیکنی من داخل واردش میکنم با ۵۰ هزار دلار یعنی ۲۰۰ درصد کشیده روش
    ایران خودرویی که پول بیت المال بهش تزریق میشه از لحاظ شرعی حرام است.
    اگه راست میگید فقط برای یه سال گمرک رو آزاد کنید ببینید مردم روی خواهند اورد به ماشین های باکیفیت .
    دست بردارید چرا نمیذارید مردم و ملت خوب زندگی کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امير

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام در کل ماشین بیخودیه با این طراحیشون جلو ساندرو عقب تندر نمیدونم جرا جراغ مه شکنو اینقدر کنار اکزوز کذاشتن با اینکه این همه فضا داشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سید

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تقریبا با این مقدار پول آریو گرفتم با موتور میتسوبیشی لنسر تو اینترنت سرچ کنید تویوتا آلیون که انحصاری بازار ژاپنه همین آریو واقعا اتاق بزرگ و جاداری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. A.r.s

    ۵ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پننننننجاااااه میلیون.کیلویی چند؟؟؟طراحی برای هشت سال پیش قیافه داغون …. با این پول تو دبی چی میشه سوار شد؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آل احمد

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    رنو برای آخر97خودروهای ساخت ایران(ایدروکاشان)رومیده بیرون تااون زمان باید صبرکنیم.نیوسیمبل ونیو داستر اولین تولیدات هستند.اگه بتونه قیمت مناسب بده واین دوتا خودروساز داخلی سوسه نیان انشالا وارد بازی جدیدی میشیم که بنفع مشتری خواهدبودواولین خودرو اروپایی ساخت داخل هست.(60درصدسهام شرکت متعلق به رنوست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      رنو قراره یک خودروساز مستقل در ایران باشه.
      خیلی خوشحال کننده است.
      بی صبرانه منتظر نیوسیمبل و نیوداستر هستم.
      امیدوارم مثل پژو 2008 نشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. مهران

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من امتحان مردم خیلی کم شتاب و بی حاله… گیربکس اتومات مقداری ازتوان موتورروحذف می کنه وبرای خودروهای بالای۲۰۰۰سی سی مناسبه…اصلا به این قیمت نمی ارزه…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. سعید

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعاً محصولات رنواز لحاظ فنی حرف اول میزنند شاید چهره ی چندان زیبایی نسبت به رقیباش نداشته باشه من ۶ ساله که رنو تندر ۹۰ E۲ دارم و واقعاً ازش راضی ام از لحاظ قدرت و امنیت عالیه امیدوارم ایران مثل خودروهای پژو زیاد دستکاریش نکنه برادرم یک پژو پارس tu۵ گرفته اصلاً ازش راضی نیست برای کسانی که ماشین توی رنج ۵۰ میلیون تومن میخوان من دوتا ماشین پیشنهاد میکنم(رنو تندر۹۰ و رنو ساندرو)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  13. احمد

    ۲۲ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر فنی هرچقدر خودرو خوبی باشه ولی ۵۰ میلیون انصافا ارزش نداره .. کابین ال ۹۰ پلاس با این قیمت بالا متاسفانه در حد تیبا هستش و هیچ امکاناتی از جمله مانیتور و رهیاب و … نداره … صرفا قیمتش بخاطر اسم رنو هست و سودجویی کارخانه جات داخلیه …. همچنان مجبوریم به امید روزای خوب بمونیم ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مجید

    ۲۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پنجاه میلیون پول میدی ولی هنوز ترمز عقب کاسه ای

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. حسین

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۵۰ میلیون پول میدی .هیچ آپشنی نداره.حتی چراغ یا هشدار کمربند ایمنی . صندلی برقی .زیر پایی لاستیکی. آبریز برف پاک کن.سیستم رهیاب و ……..خیلی چیزها.من یه سمند ef7 دارم درسته از نظر کیفیت به ال۹۰ نمیرسه ولی آپشن هاش بیشتر از ال نوده.واقعا برای مسئولین ایران خودرو متاسفم که کلک به این خلق خدا میزنند و……….

    موافقم 0
    مخالفم 1
  16. شیدا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان عزیز ما یه ال۹۰ E2 داشتیم مدل ۹۶ بود فقط بصرف اینکه شوهرم میگه ماشین نباید بیشتر از ۵ سال سوار شد اونو ۳روز پیش ینی ۱۹/ ۹/ ۹۶ فروخت ۳۰۰۰۰۰۰۰و ۲۱۶۵۰۰۰۰تومان اضافه داد یه رنو پلاس دنده اتومات خرید به محض دیدن بدنه این ماشین من شوک شدم اصلللللننن قابل مقایسه با ال۹۰ که ساله ۹۱ خریدیم نیست مثل اینه که بخوای به شیء فلزی رو با پلاستیکی مقایسه کنی من که وااااقعا پشیمونم از خریدن این خودرو نمیدونم این خودرو سازا تا کی میخوان سر مردم کلاه بزارن و….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. یک بنده خدا

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه.من همه نظرات رو خوندم و با توجه به اینکه میدونم خیلی ها با مطالعه نظرات میخوان از تجربه دیگران استفاده کنن میخوام تجربه خودم رو باهاتون در میون بذارم.من سال ۹۴ یه جک جی ۵ خریدم اگر فاکتور کشور سازنده ماشین رو بذاریم کنار باید بگم اون ماشین توی یک سالی که دستم بود مثل ساعت کار میکرد و هیچ مشکلی نداشت و فقط برای سرویس هاش به نمایندگی میرفتم.آپشن هاش به نسبت قیمتش خیلی خوب بود و توی رانندگی هم ماشین خیلی مطمئنی بود.خیلی نرم و بیصدا بود.توی پیچ ها اصلا کشش و لرزش نداشت و کاملا سوار جاده بود.و فقط دو تا موضوع توی اون ماشین اذیت کننده بود یکی کیفیت رنگ ماشین که خیلی ضعیف بود و دیگری هم پایین بودن دماغه ماشین.اما بعدا ز یک سال بخاطر ترس از افت قیمت شدیدش با ۷ میلیون ضرر فروختمش.الان چهار روزه که تندر پلاس خریدم.باید بگم به نسبت قیمتش خیلی ازش ناامید شدم.خیلی ضعف داره.بزرگترین ضعفش نداشتن دید پشت ماشینه.ماشین با این قیمت حتی سنسور دنده عقب هم نداره.بخارگیر هاش که اصلا عملکرد خوبی ندارن و بخار شیشه های کنار رو نمیگیرن.بدترین قسمتش اینه که شیشه بالابرهای جلو بجای دربها زیر ضبط ماشین هستن .سواریش هم ای بدک نیست اما اصلا توی جاده قابل اعتماد نیست و نمیشه سرعت بالا باهاش رفت .گیربکسش توی حالت اتومات دیر عمل میکنه و تاخیرش زیاده.اما منصفانه باید گفت صدای موتورش اصلا داخل کابین نمیاد و اذیت کننده نیست.در نهایت باید بگم تنها چیزی که منو به نگهداشتن تندر پلاس امیدوار کرده اینه که همه میگن ماشین بی آزاریه و استهلاکش کمه و اینکه آدم رو هر دقیقه راهی تعمیرگاه نمیکنه.به هر حال امیدوارم بتونید بهترین گزینه رو انتخاب کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. سید

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    سلام.ما مزدا ۳مدل۸۷داشتیم،چون موقع خرجهای اساسیش بود فروختیمش،الان ده روزه تندپلاس اتومات گرفتیم درسته مثه مزدا کیفیت رانندگی نداره ولی استهلاکش کمتره چون صفره دیگه،کروز کنترل و مانیتور و دوربین دنده عقب نصب کردیم بهترشده،فقط اگه خواستین آپشن نصب کنید حتما تو نمایندگی ها نصب کنین تا گارانتیش از بین نره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. جواد

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ماشین خوبیه از این اشغال چینی های بازار که سالی ۵ میلیون افت قیمت داره سگش شرف داره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. رضا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ماشینی که 10 میلیون قیمستشه مردم 60 تا بابتش میدن خیلیم بشکن و بالا میندازن فقط مواظب باشید دارید شیشه رو بالا پایین میکنید باباتون نبینه فکر نکنه دارین فندک روشن می کنید واسه سیگار… :)) یک آشغال به تمام معناست مثل پیکان هیچی نداره فقط راه میره

    موافقم 0
    مخالفم 2
  21. علی زکوی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من خریدم ده روز بعد استارت ماشین سوخت که با کلی درد سر عوضش کردم به نظرم 50میلیون ارزش نداره

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا