ایران خودروسایپاهفته نامه

در بین دست‌دوم‌های ارزان‌قیمت، روآ یا تیبا؟

در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان در بخش زیر بیست میلیون تومان هیچ خودروی صفرکیلومتری حضور ندارد؛ بنابراین کسانی که با بودجه‌ای زیر بیست میلیون تومان قصد خرید خودرو دارند به‌ناچار باید سراغ نمونه‌های دست‌دوم بروند. در بازار دست‌دوم‌های این رنج قیمت، اگر به دنبال خودرویی مدل‌بالا و کم کارکرد باشید، گزینهٔ اول خانوادهٔ پراید است که به دلیل فراوانی و ارزانی قطعات و همین‌طور استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین بسیاری به سراغ آن می‌روند؛ اما اگر در همین بازار از پراید خسته شده و به دنبال خودروی دست‌دومی مدل‌بالا و کم کارکرد هستید، دو گزینهٔ نسبتاً مناسب دیگر هم حضور دارند. این دو خودرو، پژو روآ سال و سایپا تیبا هستند. به همین دلیل در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت میان این دو خودرو در بازار دست‌دوم‌های ارزان‌قیمت.

saipa-tiba-vs-peugeot-roa

معرفی

پژو روآ در اصل نسخهٔ بهسازی شدهٔ پژو آردی است که خود ترکیبی از پژو ۴۰۵ و پیکان بود. روآ در سال ۱۳۸۵ به بازار آمد تا در نبود پیکان نقش ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو را بازی کند. سپس این شرکت در سال ۱۳۸۸ نسخهٔ بهسازی شدهٔ روآ را با نام روآ سال معرفی کرد که تغییراتی در پیشرانه و ظاهر آن ایجاد شده بود؛ اما در سوی دیگر تیبا نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۷ رونمایی شد؛ اما تیبا هم در اصل ترکیبی از پراید و ریو است و در بسیاری از قطعات با این دو خودرو اشتراک دارد؛ اما ترکیب ۴۰۵-پیکان بهتر عمل خواهد کرد یا پراید-ریو؟ در ادامه خواهیم فهیمید.

طراحی ظاهری

طراحی بیرونی روآ سال به‌صورت کامل با پژو ۴۰۵ یکسان شده است که این یکی از تغییرات مهم آن نسبت به نسخهٔ قبلی است؛ بنابراین در روآ شاهد طراحی کاملاً آشنایی هستیم که چندین سال است در ۴۰۵ آن‌را در هر کوی و برزنی دیده‌ایم و نمی‌توان بیش از این در مورد آن چیزی گفت چراکه کاملاً قدیمی و تکراری شده است. تنها تفاوت ظاهری روآ سال با پژو ۴۰۵، مشکی‌رنگ بودن سپرها و لوگو و نوشته‌های عقبی است و غیرازاین کاملاً با ۴۰۵ یکسان است.

تیبا اما هرچند به لطف مواردی چون سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه، طراحی مدرن‌تر و بروزتری نسبت به روآ دارد اما این به معنای زیباتر بودن آن نیست چراکه تیبا را خصوصاً در نمای عقب هرگز نمی‌توان زیبا دانست. بااین‌حال این خودرو با چراغ‌های جلوی مثلثی شکل، پروژکتورهای دایره‌ای جلو و چراغ‌های نسبتاً کوچک عقب، از طراحی هماهنگی برخوردار است. در کل در بخش طراحی بیرونی، پژو روآ سال علیرغم قدیمی بودن اما همچنان بر تیبا برتری داشته و زیباتر به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی روآ نیز عیناً مشابه پژو ۴۰۵ بوده و فرم کاملاً آشنایی دارد؛ اما روآ در این بخش هم برتر میدان است چراکه داشبورد بسیار باکیفیت‌تری نسبت به تیبا دارد و در آن از پلاستیک نرم استفاده شده است درحالی‌که در تیبا شاهد وجود پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در داشبورد، فرمان و رو دری‌ها هستیم. همچنین طراحی داخلی تیبا هم چنگی به دل نمی‌زند اما در مقابل داخل روآ هرچند کاملاً کهنه و قدیمی شده است اما باکیفیت‌تر بوده و طراحی کلی بهتری دارد.

تجهیزات

هردو خودروی مقایسهٔ ما از نمونه‌های ارزان‌قیمت بازار هستند و طبعاً از تجهیزات بسیار کم و پایه‌ای برخوردارند. بااین‌حال هر دو خودرو دارای پنجره‌های برقی جلو، گرم‌کن شیشهٔ عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، پخش CD، ترمز ABS و پروژکتور عقب هستند درحالی‌که تیبا از پروژکتورهای جلو هم سود می‌برد و به دلیل الزامات قانونی به دو ایربگ نیز مجهز شده است که روآ فاقد آن‌ها است. بنابراین در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی دو خودرو تقریباً وضعیت یکسانی دارند.

پیشرانه

یکی دیگر از تغییرات روآ سال نسبت به نمونه‌های قبلی، ارتقاء پیشرانهٔ آن است. موتور ارتقاءیافتهٔ روآ سال، G2 نام داشته و حجم آن با ۱۰۰ سی‌سی افزایش به ۱۷۰۰ سی‌سی رسیده است. البته این موتور در اصل همان موتور پیکان است که ۸ سوپاپ و از نوع OHV است اما با بهسازی‌های ایران‌خودرو توانایی تولید ۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را پیدا کرده است. همچنین این موتور به‌صورت پایه گازسوز طراحی شده و با سوخت گاز سازگاری بهتری دارد. استاندارد آلایندگی پیشرانهٔ روآ سال هم به یورو ۳ ارتقاء یافته است.

8-peugeot-roa

در سوی دیگر تیبا با پیشرانهٔ ۱۵۰۰ سی‌سی ۸ سوپاپ خود قرار دارد. این موتور هم در اصل همان موتور پراید است که توسط شرکت EFV آلمان تقویت شده است. برای این کار حجم موتور پراید ۲۰۰ سی‌سی افزایش یافته و همچنین نسبت تراکم آن‌هم بالا رفته است. درنتیجهٔ این تغییرات، موتور تیبا توانایی تولید ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتن متر گشتاور را دارد که حتی از موتور چهل‌سالهٔ روآ هم کمتر است. البته سایپا در نمونه‌های جدید تیبا، با ایجاد تغییراتی قدرت پیشرانه را به ۸۷ اسب بخار رسانده است. همچنین باید ۲۰۰ سی‌سی حجم کمتر موتور تیبا را هم در نظر داشت بنابراین در کل در بخش پیشرانه اوضاع کاملاً به نفع تیبا است.

8-saipa-tiba

سواری

روآ به لطف برخورداری از اتاق ۴۰۵، سنگین‌تر بوده و درنتیجه پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا دارد درحالی‌که شتاب صفرتاصد آن‌هم از سوی ایران‌خودرو ۱۲.۷ ثانیه اعلام شده و جالب اینکه طبق اعداد اعلامی ایران‌خودرو، پژو روآ سال شتاب بیشتری از پژو ۴۰۵ SLX و پژو پارس LX دارد. این در حالی است که تیبا هم با شتاب صفرتاصد حدود ۱۲ ثانیه تقریباً مشابه روآ عمل می‌کند اما این خودرو به دلیل ابعاد کوچک‌تر و چابکی بیشتر، برای استفاده‌های شهری برتر از روآ است درحالی‌که روآ برای استفاده‌های برون‌شهری و جاده‌ای مناسب‌تر از تیبا است؛ اما تفاوت کلیدی میان این دو خودرو در سیستم انتقال قدرت آن‌ها است به‌گونه‌ای که تیبا دیفرانسیل جلو و روآ دیفرانسیل عقب است که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

6-peugeot-roa

در بخش مصرف سوخت نیز طبق اعداد اعلامی سازندگان، برتری با تیبا است چراکه این خودرو در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم در روآ ۸.۵ لیتر است که اختلاف زیادی با تیبا دارد؛ اما در عوض روآ از اتاق جادارتری برخوردار است که راحتی بیشتری را برای سرنشینان خصوصاً در مسیرهای طولانی فراهم می‌کند. در رابطه با هزینه‌های نگهداری هم دو خودرو وضعیت تقریباً یکسانی دارند به‌طوری‌که قطعات هر دو فراوان بوده و قیمت نسبتاً پایینی دارد زیرا پیشینهٔ هردو به پرفروش‌ترین خودروهای ایران یعنی پیکان و پراید بازمی‌گردد.

6-saipa-tiba

قیمت

سال ۱۳۹۰ آخرین سال تولید پژو روآ است و به همین دلیل ما هم برای این مقایسه برای هر دو خودرو مدل ۹۰ را در نظر گرفته‌ایم. هم‌اکنون در بازار روآ مدل ۹۰ تمیز و اصطلاحاً بدون رنگ و همین‌طور با کارکردی پایینی میان ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد درحالی‌که تیبا مدل ۹۰ هم با همین شرایط تقریباً قیمتی مشابه با روآ یعنی بین ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان دارد. البته اکثر روآهای سال موجود در بازار از نوع دوگانه‌سوز هستند که این هم می‌تواند نقطهٔ مثبتی برای این پژوی پیوندی نسبت به تیبا باشد. این دو ماشین هم‌اکنون در حالی با این قیمت‌ها در بازار خریدوفروش می‌شوند که در زمان تولید روآ، این خودرو قیمت کمتری نسبت به تیبا داشت.

نتیجه

هردوی این خودروها هرچند انتخاب‌های ایده آلی نیستند اما حداقل در این بازهٔ قیمتی گزینه‌های بهتری نسبت به پراید هستند؛ اما در کل پژو روآ سال را با طراحی داخلی و خارجی بهتر، کیفیت داخلی بالاتر و اتاق بزرگ‌تر و جادارتر تا حدودی می‌توان برتر از تیبا دانست اما این خودرو دو عیب عمده دارد که عبارت‌اند از بازار فروش نامناسب و کیفیت پایین دیفرانسیل که موجب به صدا افتادن آن می‌شود. به همین دلیل این دو نقیصه برتری روآ را متزلزل می‌کنند درحالی‌که تیبا هم با چابکی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و بازار فروش بهتر، برتری‌هایی دارد. نهایتاً اگر از خودرو بیشتر برای مصارف شهری استفاده می‌کنید و خانوادهٔ کم‌جمعیتی دارید، تیبا انتخاب بهتری است اما اگر بیشتر به سفرهای بیرون شهری رفته و جمعیت بیشتری دارید، روآ گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود که البته باید با فروش دشوار و مشکلات احتمالی دیفرانسیل آن کنار بیایید.

مشخصات فنی

پژو روآ سایپا تیبا
پیشرانه G2 چهار سیلندر M15 چهار سیلندر
حجم موتور ۱۷۰۰ سی‌سی ۱۵۰۰ سی‌سی
تعداد سوپاپ ۸ ۸
قدرت ۸۸ اسب بخار ۸۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر ۱۲۶ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲.۷ ثانیه حدود ۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۷ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۸.۵ لیتر (ترکیبی) ۷ لیتر (ترکیبی)
حجم باک ۵۲ لیتر ۴۱ لیتر
فاصلهٔ محوری ۲.۶۷ متر ۲.۴۱ متر
طول/عرض/ارتفاع ۴.۴۰/۱.۶۹/۱.۴۱ متر ۴.۱۰/۱.۶۴/۱.۴۸ متر
وزن ۱۰۹۰ کیلوگرم ۱۰۰۰ کیلوگرم
رینگ و لاستیک ۱۷۵/R14 ۱۷۵/R13
قیمت (مدل ۹۰) حدود ۱۷ میلیون تومان حدود ۱۷ میلیون تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۶ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دوتا روا دارم یکی مدل 86 یک مدل 88-مدل 88 بنزینی هست و خوب کارکرده اما مدل گازسوز خیلی اذیت میکنه-مشکل روا این هست که بدنه پژو روش سواره مخصوصا مدل 86 که واقعا بدنه پژو 405 هست روش…در هرصورت دیگه روا رو بیخیال شید اونم 19 تومن! حداقل 10 الی 13 تومن بتونید روای تمیز گیربیارید خوبه… تیباهم خواستید بخری صفرشو بگیرید ولی من میخوام پارس تندر بگیرم دیگه دارم انتحاری عمل میکنم بعد دوتا روآ!:))

    موافقم 3
    مخالفم 11
  2. بهرام سعیدی

    ۹ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی متنی مفیدی است خیلی خیلی تشکر میکنم از شما خیلی سود بردیم از این نوشته های شما

    موافقم 13
    مخالفم 4
  3. مهدی

    ۱۵ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تمام حرفهای نویسنده رو تایید میکنم مخصوصا در مورد دفرانسیل ضعیف روا سال اما من دفرانسیل روا رو با مدل مزدا 2000عوض کردم نسبت به قبل خیلی بهتر شده و ازش راضیم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. ماجد

    ۲۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین فقط آردی. من هیچ وقت آردی نداشتم و 206 و پروتون جنتو زانتیا ام وی ام ایکس 33 و سوناتا وای اف رو تجربه کردم ولی چون همیشه از اردی خوشم میاد اینو میگم فقط آردی بخرین

    موافقم 16
    مخالفم 21
  5. یونس

    ۲۲ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    روآسال بهترین ماشینه کارایی 405خرج پیکان واگه دف خودشو با نمونه ایتالیایی عوض کنین ازینی که هست عالی ترمیشه تیبا اصلا برای کورس وسرعت به درد نمیخوره ولی رواسال از همه لحاظ از تیبا سر تره اگه روآداشتین اونوقت سرو صدا میکرد سراغ منبع اگزوز برین تنها مشکل روآسال فقط سرو صدای موتوره اون هم به خاطر منبع اگزوز است .وپژو روآسال برعکس همه ی پژو ها دیر واشر سرسیلندر میسوزونه ولی انصافا روآسال ماشین خوبیه.

    موافقم 36
    مخالفم 8
  6. رضا

    ۳۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و ممنون از این مقاله فقط چند تا ایراد داشت که اونارو هم میگم. یکی اینکه سرعت رواسال 187 نیست تو 195 تا کاتاف میکنه و میتونه 190 رو بره کیلومترش هم خطا نداره . تو شتاب تیبا یکمی جلو میفته ولی تو سرعت تقریبا یکی هستن و اگه شمع سوزنی و وایر شمع اسپورت بندازی روی رواسال تو شتاب هم میگره تیبا رو. درضمن برای گیزبکس روا از گیربکس آردی های مدل 78 یا 79 استفاده بکنی خیلی بهتره و هم توشتاب و هم تو سرعت تیبا رو جا میزاره چون اون گیربکس هاآلمانی هستن و ضریبش دنده هاش خیلی خوبه هم برا شتا هم برا سرعت

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. فرشاد

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      من یه روآ مدل ۹۰ دیدم ۲۶۰ تا راه رفته یکم بدنه ش ظاهرش کار داره ولی موتورش تازه تعمیره و دف اش تویوتایی هست، میخواستم بدونم ارزش داره پراید ۱۴۱ رو بفروشم رروآ بخرم؟ چون پولم به سمند و پژو نمیرسه

      موافقم 14
      مخالفم 5
      1. رضا احمدپور

        ۱۳ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (6 ديدگاه)

        نه داداش خود روآ عالیه پراید بدرد نمیخوره

        موافقم 12
        مخالفم 2
  7. Argos

    ۱ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم آردی آی دارم ازش حسابی رازی هستم
    رواسال رو باید با glx مقایسه کرد نه با پراید و تیبای بدردنخور

    موافقم 14
    مخالفم 2
  8. RWD

    ۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    روآسال یه ماشین دیفرانسیل عقب نسبتا خوب که بهتر از تیبا و امثالهمه، اصلا داشبورد و رویه در چرب کجا و پلاستیک بی کیفیت کجا
    فقط باید ایران‌خودرو بیشتر روش کار می کرد مثلا یه موتور حداقل صدوده اسب بخاری و گیربکس گتراک و دیفرانسیل با کیفیت تر
    در کل لذت رانندگی ماشین دیفرانسیل عقب یه چیز دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا