ایران خودروتجربه و آزمایش

دنا تو را به راه می‌خواند: 3000 کیلومتر رانندگی با دنا

درحالی‌که در ابتدای سال ۱۳۹۳ آحاد مختلف کم‌کم از باز شدن فضای سیاسی مذاکرات و کاهش قیمت خودروها ناامید می‌شدند، خبر عرضه “دنا خودروی جدید ایران‌خودرو” به سرعت همه‌جا پیچید و در این میان ملت، مات از جنگ زرگری و گنگی بودند که میان ایران‌خودرو و شورای رقابت در جریان بود. ستیزی که درنهایت با شکست ایران‌خودرو پایان یافت و این آغازی بود بر پایان سناریوی عدم تحویل خودروی دنا!

خودروی دنا
پس از عقب‌نشینی ایران‌خودرو و با تأخیر بسیار، دعوت‌نامه های موعد تحویل تیر و مرداد این خودرو به متقاضیان ارسال شد اما وعده ۱ هفته ای آنان با فراز و نشیب بسیار به یک ماه تأخیر مبدل شد. موعد تحویل خودروی ثبت نامی من، مهرماه بود ولی در کمال تعجب و پس از چند ماه تأخیر، سرانجام در ۲۸ بهمن‌ماه از نمایندگی تماس گرفتند و اعلام کردند که با ۶۰۰ هزار تومان پرداخت اضافه می‌توانم خودرو خود را درسال ۹۳ و با مدل ۹۴ تحویل بگیرم. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم.

خودروی دنا
درباره شیوه انتخابم باید بگویم ابتدا که رنگ قهوه ای روشن با تریم دورنگ را برای دنا انتخاب کردم پشیمان شدم ولی بعدها و به‌محض تحویل گرفتن دنای قهوه ای! از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. در ۲۶ اسفند برای سؤال راجع زمان تحویل خودرو به نمایندگی زنگ زدم که به یک‌باره گفتند ماشین آماده تحویل است و الآن چندساعتی هست که در پارکینگ خاک می‌خورد! با ذوق و شوق به نمایندگی مذکور مراجعه کردم و خودروی خود را تحویل گرفتم. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو ۲۰۰۰ قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. از اینکه با این ماشین نو می‌توانیم مسافرت بروم خیلی خوشحال بودم. خلاصه وقتی رسیدم خانه (با ۲ بسته شیرینی برای ماشین) مقدمات سفر را آماده کردم.
شبِ سفر شد و من برای اطمینان به امداد خودرو زنگ زدم که بیایند و ماشین را چک کنند. همه‌چیز عالی و مهیا بود. هنگام عزیمت داشتم وسایل را در ماشین می‌گذاشتم که متوجه شدم درب صندوق خیلی بهتر از ۴ درب جانبی و کاپوت باز و بسته می‌شود و این نکته خوبی بود. با دقت مواد ضروری را در عقب صندوق جای می‌دهم چون در سری خودروهای سمند، قابلیت دسترسی از صندلی عقب به صندوق هست. صندوق دنا برای یک خانواده بسیار عالی بود و اشیا مختلف به خوبی در آن جای می‌شدند.

خودروی دنا
یکی از نکته‌های جالب در دنا هنگامی بود که ماشین را برای بار نخست استارت زدم. در کمال تعجب خودرو روشن نشد و علائمی هشداردهنده روی صفحه مانیتور پدیدار شد. وقتی به‌دقت بررسی کردم به این نکته پی بردم که تا مادامی‌که یکی از ۶ درب ماشین باز باشد موتور روشن نمی‌شود. در را که بستم ماشین به‌آرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب می‌کند.
درباره دنا نکاتی وجود دارد. نخست اینکه کلاچ نرم است و پدال گاز نرم‌تر، ترمزهای خوب هم از دیگر ویژگی‌های دنا است که نباید آن را از نظر دور داشت. البته این ماشین به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به مالکش ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع می‌تواند بهتر از شهر باشد. وارد جاده می‌شوم و می‌خواهم کروز کنترل را وارد عمل کنم و آن را روی سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت تنظیم می‌کنم.

خودروی دنا
عملکرد کروز دقیق و عالی است. هرچند دنده‌ها به خوبی جا می‌روند، اما فاصله دنده‌ها نامناسب و زیاد است و متأسفانه به‌واسطه ناهماهنگی دنده ۵ با موتور، در دور موتور ۳۵۰۰، صدای موتور بسیار آزاردهنده می‌شود. در همین حال به‌جایی می‌رسیم برای صبحانه خوردن. مجبوریم توقف کنیم چون موتور ملی خیلی داغ شده است! پس از صرف صبحانه دوباره راه می‌افتیم. این بار کروز کنترل را روی سرعت ۱۱۰ تنظیم می‌کنم. صدای موتور به طرز وحشتناکی هنوز هم زیاد است. در ماشین دوست ما که یک سمند EF7 مدل ۸۸ است همین مشکل وجود دارد و در دنده ۵ کژکاری وجود دارد که به علت عدم هماهنگی میان موتور و جعبه‌دنده است. این یکی از مهم‌ترین نقطه‌ضعف‌های موتور EF7 است. موتوری که به‌اصطلاح ملی است و ساخت ایران.

خودروی دنا
دیگر کروز را خاموش نمی‌کنم و تنها به‌واسطه ی دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سرعت را کم یا زیاد می‌کنم پس از چندی برای کم کردن سرعت در یکی از پیچ‌ها، کروز را از حالتش خارج می‌کنم، دنا فرمانی نرم و هدایت‌پذیری بالایی دارد. بعد از مسیر پیچ‌درپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. به بهانه تست ماشین سرعت را به ۱۲۵، سپس به ۱۳۵ و در نهایت به ۱۶۵می‌رسانم. دنا گرچه اخطار می‌دهد اما تعادلش عالی است. البته به‌واسطه ی سرعت باد، هیچ صدایی از موتور به گوش نمی‌رسد. جالب اینکه بعدها فهمیدیم دوربین‌های نامحسوس پلیس، عکس ماشینم را در سرعت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت ثبت کرده‌اند!

خودروی دنا
ماشین به‌طور مداوم روی کروز کنترل است که برای ناهار می‌ایستیم. دوباره حرکت می‌کنیم اما این بار ماشین بوق هشدار می‌دهد!!! تعجب می‌کنم و به صفحه آمپرها نگاه می‌کنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش می‌کنم و روی کاپوت، آب یخ می‌ریزم، سپس ماشین را روشن می‌کنم، مشکل حل شده بود. این هم یک ایراد دیگر از موتور ef7 که موتوری زودجوش است.
دوباره راه می‌افتم. کمی جلوتر در اتوبان یک نفر به من علامت می‌دهد، کنار می‌زنم، او هم کنار میزند، از او می‌پرسم چیزی شده؟ می‌گوید: این دنا است؟ چقدر زیبا است، مانیتور هم دارد و …، بعد هم شروع می‌کند به تمجید و تعریف از ماشین. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص می‌شوم! زمان می‌گذرد و حالا غروب است، چراغ‌های ماشین را روشن می‌کنم. دنا به‌واسطه طراحی خوب چراغ‌هایش، خود را در شب بسیار زیبا نشان می‌دهد.

خودروی دنا
نتیجه‌گیری
در کل خودروی دنا از نظر فنی همان سمند سورن است ولی از لحاظ امکانات، زیبایی و حتی کیفیت در سطحی بالاتر از بقیه ماشین‌های ایرانی قرار دارد. دنا نسبت به قیمت ۴۲ میلیون تومانی‌اش خودروی خوبی است، به‌شرطی که با امکانات بهتر، کیفیت بالاتر و تجهیزات مدرن‌تر تولید شود. این خودرو تا حال ۳۰۰۰ کیلومتر را بی‌هیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است. به‌شخصه، این خودرو را در این قیمت، خودروی ارزشمندی می‌دانم و معتقدم دنا با یک پیشرفت محسوس اما اندک، تجربه نوینی از شرکت ایران‌خودرو است. شرکتی که به ساخت خودروهایی در رده سدان های متوسط شهری علاقه ویژه ای دارد.

خودروی دنا
به امید پیشرفت روزافزون صنعت خودروی ایران.
نویسنده مهمان: محمد کسری خیاطیان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۳۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ARASH

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    نمیشه از حق گذشت طراحی جلوش و داخلش قشنگه ولی پشتش چنگی به دل نمی زنه و اگه همون موتور 1.8 عادی یا یه موتور جدید تر براش طراحی می کردن خیلی بهتر بود تا این موتور EF7 که هنوز یه سری مشکلات داره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ASTON MARTin

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      یه واقع طراحی چراغای پشتش تو ذوق زنه اینقدر بزرگ و ناموزونن که حالم به هم خورد،
      ماشین جدیدیه یه اپزلیون از محصولات قبلی متفاوت تره که مدیون تقلیدش از آئودیه..
      ولی بطور کلی اینقدر دلم از ایران خودرو و… خورد هست که بگم این محصول جدید با این قیمت حتی یه درصد هم از جنایاتی که در حق این مردم مرتکب شدن کم نمیکنه و تبرئه شون نمیکنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. فورد

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (856 ديدگاه)

      بنده خدا دچار ذوق زده گی شده 3000 تا چیزی نیست که شما بذار از 100 هزار گذشت بعد بیا بگو برادر

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTin

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        صدهزارتا؟خیلی اسون گرفتی بهش. تو یه کم این ماشین رو از لای پر قو درش بیار ببرش تو جاده های واقعی این مملکت اگه به سرصدا افتادن بدَنَش و ازکار افتادن گیربکسش تو زیر 70 هزارتا رخ نداد من یکی دیگه عین همونو اشانتیونی میدم بهت..اونجاست که “کیفیت” مطرح میشه

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. یک ایتالیایی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      من از دنیای خودرو به این نتایج دست یافتم:طراحی داخلی بنز.ابهت رولز رویس.صدای اگزوز فراری.زیبایی نیسان.ظرافت رینگ های دنا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. یک ایتالیایی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      فکر کنم دنا مسخره تر از اونی باشه که فکر میکنم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ASTON MARTin

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        صدهزارتا؟خیلی اسون گرفتی بهش. تو یه کم این ماشین رو از لای پر قو درش بیار ببرش تو جاده های واقعی این مملکت اگه به سرصدا افتادن بدَنَش و ازکار افتادن گیربکسش تو زیر 70 هزارتا رخ نداد من یکی دیگه عین همونو اشانتیونی میدم بهت..اونجاست که “کیفیت” مطرح میشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ASTON MARTin

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        هیکل دنا خیلی قناسه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. ali2240

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (513 ديدگاه)

      من تحربه رانندگی ۱۵۰هزار کیلومتر موتور xu7 و ۵۰هزار کیلومتر ef7 رو دارم
      برتری ef7 در کشش بیشتر و صدا و مصرف خیلی کمترشه
      برتری xu7در هزینه روغن و لوازم مصرفیشه
      در یک سالی که با ef7 رانندگی کردم کوچکترین مشکلی ازش ندیدم همیشه هم ۵،۵لیتر روغن الف 10w40 داخلش میریزم و سر ۷۰۰۰کیلومتر ۰.۵لیتر روغن سرریز میکنم و سر ۱۰هزار روغنشو کامل عوض میکنم
      تو بدترین شرایط باکولر هم تا الان آمپرش از وسط بالاتر نرفته
      مصرف جاده باشرایط نرمال زیر ۶ لیتر و مصرف شهرش زیر ۹لیتره
      فقط به دوستانی که ef7دارن شدیدا توصیه میکنم توی نمایندگی روغن عوض نکنن چون این موتور ب شدت ب نوع روغن حساسه و ب چشم دیدم نمایندگی ها بعد از ریختن روغن 20w50 روغن 10w40 رو برای مشتری فاکتور میکنن و توصیه دومم در حجم روغنه که از ۵،۵ لیتر روغن کمتر نریزن که رعایت نکردن این دونکته باعث بدنام شدن ef7 شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینکه زود جوش میاره ایراد بزرگی نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ARASH

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      رضا جان جایی نگی دنا ایراد داره تو به من بگو اصلا ماشین ایرانی هست که ایراد داشته باشه ؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (593 ديدگاه)

      فک می کنم ایشون انتظار داشتن ماشین صفر آتیش بگیره که جوش آوردن و صدای زیاد و چند عیب جزئی(!) براشون ایراد بزرگی نیست!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (4524 ديدگاه)

        ممنون از کسری عزیز
        این دست مطالب خواه ناخواه یه حس خوشایندی برای نویسنده دارن چون به هر حال ماشین مال خودشون هست و طبیعتا هیچکسی نمیاد انتخاب خودش رو زیر سوال ببره (کما اینکه توی برخی نوشته های قبلی درباره ی خودروهای چینی که مالکانشون بررسی کرده بودند هم این مساله رو دیدیم.)،در هر حال باید بگم که دنا با قیمت 42 میلیونی اگه عرضه بشه بازار خوبی رو میتونه داشته باشه.خوب می شد اگه این خودرو با موتور TU5 هم عرضه می شد (البته اگه اتومات بشه استفاده از این موتور محتمل هستش.)
        در کل تو بازه ی قیمتی خودش میتونه انتخاب قابل توجیهی باشه.
        ارادت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ساسان.م

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (338 ديدگاه)

          شاهین جان موتور TU5 نمی تونه وزن دنا یا سمند رو بکشه به خاطر گشتاور کمترش نسبت به EF7
          خودم 405 TU5 داشتم دنده 5 فقط وفقط تو کفی جواب میده یه ذره شیب مخالف مساویست با معکوس به 4 این در حالیه که سمند فک کنم 100 کیلو بیشتر هم هست
          اتومات هم بشه که دیگه واویلا
          یه تعداد محدودی سمند TU5 ساختن و صادر کردن دیدن موتورش جواب نمیده واقعاً بیخیالش شدن

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ASTON MARTin

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (1346 ديدگاه)

          درود..شاهین جان البته من اگر بودم هیچ همواره سعی میکردم اسیر نوبودن خودروم نشم و راستو دروغ بگیرمش زیرباده نقد … :)
          اینطوری نقد ادم ارزش بیشتری داره…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. K.MAK.MISEL

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          درود
          شاهین جان لطف داری
          خب اقا وقتی سمند نو از نمایندگی بیرون میاد سرسیلندر میترکونه(به چشم خودم دیدم سمنده هنوز 1ساعت نیومده بود بیرون) گیر کردن گیره ی کاپوت پیش و پا افتادست

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. CarGeek

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (18 ديدگاه)

          پارس حدود 150 کیلو و سمند حدود 200 کیلو از 206 سنگین تر هستند.ابتدا روی پارس های اتوماتیک برای استفاده از گیربکس AL4 موتور TU5 رو نصب کردند.جواب نمی ده.وزن و مرکز ثقل خودرو تفاوت داره و کیفیت رانندگی بیشتر از چیزی که باید پائین میاد.
          موتور EF7 ، موتور خوبی با نیاز به رسیدگی و حساس هست که مثلاً بحث روغن اهمیت خیلی زیادی درش داره و بسرعت تاثیر خودش رو نشان می ده.
          فعلاً باثبات ترین و قابل اطمینان ترین موتور موجود که خودش و قطعاتش و دانش تعمیرش در ایران تولید انبوه می شوند ، برای این کلاس همان XU7 هست.
          در مورد گیربکس هم درست می گن ، گیربکس استفاده شده BE3 معروف هست که روی خانواده405،سمند و پارس برای موتور XU7 نصب می شه.
          ماشین خوبیه ولی طبق معمول قیمتش این نیست.اینقدر که با سورن و پارس ELX تفاوت قیمتی دارد ، تفاوت فنی ندارد.حتی شاید از نظر مقایسه فنی پارس ELX (موتور XU7L4 یا XUM) انتخاب بهتری باشد.
          به هر حال مبارکه ، خودرو باید زیر پای صاحبش خوش بیاد وگرنه همه اینها تقریباً یکی هستند.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. K.MAK.MISEL

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        خب اقای لیفان سوار عزیز
        وقتی پارس و سمند سر100 کیلومتر سر سیلندر میزنند
        یا همین لیفان جونتون،پلوسش اول کاری لنگ میزنه و ایربگ سمت شاگرد لیفان ایکس60کار نمیکنه و کرمان موتور فراخوان میزنه
        همین 620،دیدم ،کمک فنرش رو چرخا افتاده بود نمیومد بالا
        وقتی اینا هست،الکی از دنا ایراد گیری نکن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Junior

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (130 ديدگاه)

      موتور EF7 نسبت به حجم و قدرتی که تولید می کنه مصرف نسبتا پایینی داره (تقریبا 7 تا تو سیکل ترکیبی) که برای دستیابی به این میزان مصرف حرارت موتور باید به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کنه بنابریان فن های رادیاتور تا قبل از اینکه آمپر سنجش دما به یک خط قبل از وسط برسه کاملا غیر فعال هستند و به محض اینکه عقربه به این نقطه رسید فن ها شروع به کار کرده و دما رو تو همین نقطه (یه خط قبل از وسط) حفظ می کنند. بنابراین بالا بودنه حرارت این موتور یک امر طبیعی هست اما اینکه موتور بخواد جوش بیاره نه و باید بررسی بشه که مشکل از کجاست.
      من با سمند خودم و با سوخت گاز بیشتر از سه ساعت هم با سرعت 130 به بالا رانندگی کردم اما هیچوقت آمپر از وسط رد نشده، حتی در حالت کولر روشن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Zonda R

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1872 ديدگاه)

        @.F
        با سپاس از نویسنده ی عزیز و تبریک بابت خودروی نو و البته رنگ زیبا و خاص دنا که خاصش کرده
        نوشتن این مطالب بسیار کابردی و اموزنده هست
        امیدوارم بیشتر از این دست مطالب خوب داشته باشیم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. K.MAK.MISEL

          ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          زوندای عزیز لطف داری
          ممنون

          موافقم 0
          مخالفم 0
    4. "Amir"

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (728 ديدگاه)

      راستش من نه از ایرانخودرو خوشم میاد نه سایپا ولی باز همین که ایرانخودرو خودرو ی چینی رو به اسم ایرانی تموم نمیکنه خودش خیلی خوبه ، سایپا در مقابل ایرانخودرو واقعا هیچی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. Junior

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (130 ديدگاه)

      ضمنا خاموش کردن ماشین زمان جوش آوردن موتو کار درستی نیست چرا که با خاموش شدن فن های رادیاتور و از حرکت ایستادن پیستون ها داخل سیلندر، احتمای ذوب شدن پیستون ها و چسبیدن او نها به دیواره سیلندر به شدت افزایش پیدا می کنه.
      تو این شرایط خیلی بهتره که در حالت موتور روشن حرارت کاهش داده بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. car

      ۵ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      … دوست عزیز من سورن elx دارم 120 سرعت عادیمه .
      امپر ماشینم دوخط میاد بالا اونم تست کردم بدون هرکت کولر رو شن کجا اهواز داداش بیشتر از این ندیدم بیاد بالا
      بعدشم اگر ماشین های خارجی با این قیمت ویا بالاتر بود حتی هفتاد ملیون من می خریدم یاداوری میکنم اهواز منطقه آزاد است یعنی برای تهران ها 130ملیون پاشون میوفته .
      و اینم بگم هیوندا الترا داشتم و چنتا هیوندادیگه .
      من سورن رو انتخاب کردم والان دوسال دارمش و هشتاد هزرتا باهاش رفتم تا هالا که موتورش مثل اول کار می کنه وتا هالا پیچ های موتور واز نشدن بخواتر اینکه می دونم چه تور نگه داری کنم متور ef7به روغن خوب و یا مخصوص خود موتور احتیاج داره ووو به اندازه
      مردوم ما عادت کرون روغن اشغال بریزن تو موتور و پنجا شصت هزارتا یک با تعویض کنن
      من یکی پر چم سون elxموتوef7 رو بالا میبرم ومیگم مشکلی پیش نمیاد اگر درست رفتار کنید با موتورef7 یعنی همون روغن اینا که گفتم .مشکلی هم پیش نمیا اگر بخواید دور موتور ماشین رو تا قبل از قرمز به بری مشکلی نیست چون ef7از تکنولوژیcvvtاستفاده میکنه که تو دور های بالا عمل کرد بهتری داره .
      اینم بگم که حرف در نیاد بگین اگر این کاروکردی متور می پوکه من بیشتر مواقع این کارو میکنم .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. س

        ۱۷ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیز بحث ماشین به کنار ولی یه توصیه برادرانه برو یکم رو ادبیاتت کار کن دو خط متن نوشتی با کلی غلط املایی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. ghost

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اول از همه باید دو نکته رو خاطر نشان کنم…
    1. بدون درنظر گرفتن مالیات، گمرگ ، پارکینگ و…. یک ماشین خارجی مثل هیوندای اکسنت فقط 3 میلیون از افتخار ملیمون گرونتر و 30 برابر بهتره….چه از نظر مصرف سوخت ، صدای موتور، فرما پذیری، اپشن ها و…..اما متاسفانه همین اکنسنت با قیمت 59 میلیون در منطقه ی آزاد اروند فروخته میشه و با قیمت خدا تومن با پلاک ملی…
    2. دوست عزیز با توجه به اینکه دنای شما یکی از محصولات جدید ایران خودرو است مطمئنا از کیفیت بهتری برخوردار است که با گذشت زمان از کیفیت این محصول تولیدی کاسته میشود…مثل افتخار ملی قبلیمون سمند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ALiHidden

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    ممنون جالب بود

    ولی اینکه موتورش جوش میاره ی مشکل بزرگه!

    صندوق قبش هم ب نظر میاد جادار باشه.(درست میگم یا توهمه؟!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      نه تو هم نیست
      بزرگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. ALiHidden

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    +اینکه پشتش ی شباهتی ب C350 داره!

    BENZ

    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2012-Mercedes-Benz-C350-4Matic-coupe-rear-end-in-motion-500×312.jpg

    ==============================================================

    ِDENA

    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/05/2014-11-12-12.24.12-765×616.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. mahdi-ms

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    الان با این ماشین توی ترافیک اتوبان گیرکنی یعنی جوش میاره؟ ادمو یاد پیکان میندازه. خسته نباشید دلاوران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین شما مشکل داره !احتمالا یا ترموستاتش خرابه یا هواگیری میخواد
    چون گردنه حریان – سائین – و جاده هراز رو با مسافر و بار پر و کولر تخته گاز میام
    نشانگر اب به خط وسط هم نمیرسه
    صدای موتور هم از گیربکس نیست ، دسته موتور ، گلویی اگزوز و روغن و شمع روی صدای بم تو این موتور تاثیر دارن
    تا موعد گارانتی سعی کنید رفع کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      شما دنا داری عزیز من؟
      در ضمن خب وقتی موتور جوش میاره من چیکار کنم؟
      اول کاپوت رو زدم بالا
      بعد بستم و روش اب یخ ریختم
      درست شد.خب ولی واقعیت اینه که دمای بیرون38درجه بود اون روز
      مخصوصا تو جای کویری مثل سمنان ماشین اونم با کولر روشن جوش اورد
      البته جزیی بود اینطوری نبود که بگیم دیگه ماشین دل و رودش بیاد بیرون و ایرانخودرو بیاد ببرتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    راه فقط تو را می خواند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mazaher

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (111 ديدگاه)

    سلام دوستان سفارش میکنم هیچ وقت ماشین ترکیبی نخرین.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کنجکاو

      ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      منظورت از کلمه ی ” ترکیبی ” همون شتر گاو پلنگه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. علی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    چطوریه که ماشینای خارجی اگر شبانه روزی روشن باشن عقربه آمپرشون تکون نمیخوره ولی ماشینای داخلی بعد از 2 ساعت به مرز جوش آوردن میرسن. چرا بدست آوردن این تکنولوژی برای همه کمپانیها آسونه ولی برای ما اینقدر سخت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمود

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دنا اما شادی را به خانه ی ما آورد. به به ایشالا همیشه شاد باشی. البته فکر نکم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. payam 261

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    برای سایت تخصصی شما این چنین گزارش سطحی و غیر فنی از خودرو واقعا ایراد بزرگی است .حداقل نظر افراد فنی را درج کنید که ارزش انتقال تجربه را داشته باشد . از یک استفاده کننده معمولی چه مطلبی مفیدی میشود بدست اورد ؟ ریختن اب یخ بروی کاپوت ماشین جوش اورده !!!!! ایا واقعا هیچ کسی از کارشناسان خودرو ویا افراد راننده حرفه ای با شما همکاری نمیکنند که از یک مالک خودرو گزارش تهیه میکنید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      اقای کارشناس
      لطفا نظر خودتون رو بفرمایید
      از یه استفاده کننده معمولی؟با اجازه من خودم اخر ماشین بازم
      ماشینو تو دور6000 هم بردیم تو این مسافرت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. amir

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (255 ديدگاه)

    آشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نیما ناصری

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (336 ديدگاه)

    آرش جان همانطور که همه میدونیم یه روزی پیکان 57 رو چراغاشو عوض کردن شد پیکان چراغ بنزی
    حالا اگر به این سمند و چراغ های بنز c-class 2008-2011 توجه کنید متوجه میشید این هم سمند چراغ بنزی هست
    دنا = سمند چراغ بنزی افتخار ویران خودرو . راه تو ر میخواند … به انتهای مرگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیر عباس

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    نگارنده از نداشتن مشکل خاصی تا 3000 کیلومتر حرف میزنه که واقعا خنده داره.واقعا دور از منطق که سمند رو 42 میلیون بخری.فقط چون چراغاش عوض شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      سمند دیدم سر100کیلومتر سر سیلندر زد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. mehran

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با ۴۲میلیون تومان میشه یه زانتیا تمیز در حد صفر خرید که خیلی از این دنا بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HamidGh

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (81 ديدگاه)

      داداش چجوری میگی زانتیا از دنا بهتره؟!!!!!!!!!
      1. زانتیا خودرویی قدیمیه و ظاهر بیرونی و داخلیش بسیار ضعیفه و مال چندین سال پیشه و برای امروز خیلی قدیمیه
      2. زانتیا جزو کم امنیت ترین خودروهای ایرانه و امنیتش به مراتب از دنا کمتره
      3. از نظر امکانات دنا خیلی سرتره
      زانتیا نسبت به دنا فقط موتور بهتری داره
      به شخصه ELX رو خیلی به زانتیا ترجیح میدم.زانتیا خودرویی هست که بیخود قیمتش بالاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mj

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (62 ديدگاه)

        دادا زانتیا از هر لحاظ سگش شرف داره به این شتر گاو پلنگ ملی تون
        زانتیا رو بنداز تو جاده خاکی سربالایی مثل شاسی بلند میره و جوش موش تو کارش نیست
        و هندلینگ و راحتیش هم قابل قیاس با این آشغالا نیس

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. amin

          ۶ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          اره فقط اگر خدایی نکرده تصادف شدیدی از جلو داشته باشی اونوقت که باید قطعات موتور زانتیا رو از دل رودت درآرن انقدر که ایمنیش بالاست

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. یه پسر

        ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1135 ديدگاه)

        با زانتیا موافق نیستم
        ببخشید اما زانتیا تابوته
        اگه تست تصادفش رو دیده باشین متوجه میشین
        با این پول شاید بشه مزدا 323 یا موارد مشابه تمیز پیدا کرد که بازم ماشین دست دوم مثل صفر نیس و مطمئنا زودتر به خرج می افته

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مسعود

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (323 ديدگاه)

      نظر من روی مزدا 323 تیپ 5 هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. نوید جهرمی

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      اگه کیفیت رانندگی برات مهمه به شخصه ماشینی به این خوبی نروندم.
      دوستم امارات زندگی میکنه و ماشین های زیادی رونده . اونم با نظرم موافق بود.

      مشکل زانتیا امنیتشه که اصلا نداره ، قطعاتش گرونه و سخت گیر میاد و مصرفش هم بالاست.
      خودمون زانتیا داریم اما در کل میگم ماشین های فرانسوی آخرین انتخابم هستن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. سامان از تبریز

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    چراغ جلوش از ویتارا کپی شده
    عقبشم که کاملا مشخصه که از هیوندای اکسنت کپی برداری شده
    ینی چی چندتا عیب داشت ???
    مگه ماشین صفر 50 میلیونی باید عیب داشته باشه ???
    دقیقا با این قیمت میشه یه اکسنت یا ریو تو منطقه ازاد خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ARASH

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      سمان جان دوست عزیز ماشین بدون عیب هم مگه میشه؟؟
      هیوندا با این همه دقتی که صرف تولید ماشین می کنه بازهم دچار نقص فنی میشه و واسه ی یکی از قول های شرکتش مثل جنسیس فراخوان میزنه یا مزدا و تویوتا که همچین فراخوان هایی طی این چند سال اخیر زدن.
      حالا به نظر شما دنا که ساخت وطن و از درجه پایین ترین قطعات داخلش استفاده شده باید بدون عیب باشه ؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. مهرداد

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (14 ديدگاه)

    متن نوشته شده بیشتر شبیه خاطرات نویسنده محترم با این ماشین بود تا نقد و بررسی کارشناسی و موشکافانه و البته منصفانه .
    در ضمن توجه داشته باشید که ایشون از پشت 405 موتور 2000 با حداقل عمر 10 – 12 سال پشت این ماشین اومده و برای همین است که پیشرفت ها و امکانات !!! این ماشین خیلی به چشمشون اومده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      درود
      سر10000 تا یه مطلب دیگه مینویسم
      سر200000اون دیگه چه شود
      فک کنم ماشین قطعاتش از هم واز بشه
      البته نه تو10000
      بلکه200000تا
      ولی من بیشتر این جوش اوردن رو ایراد موتور میبینم تا ایراد خود ماشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. کافر مقدس

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    نخوندم ولی جالب بود LOL .

    حیف پول تو ایران که صرف ماشین بشه:|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. نیما ناصری

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (336 ديدگاه)

    دنا = سمند چراغ بنزی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. امیر

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    ماشینی که زیر 20 قیمتشه رو 42 میفروشن با کلی ایراد و تکنولوزی 10سال قبل منت هم سرمون میزارن بابت قیمت قهر میکنند و ماشین تحویل نمیدند .نمیدونم شاید لیاقتمون از کشور جنگ زده همسایه کمتره که ماشین روز دنیا رو با قیمت واقعی سوار میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. بهنام

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    با این محصولات سایپا و ایرانخودرو؛
    مرگ تو را میخواند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    بعنوان یه فیس لیفت واسه سمند اونم بعد از 14 سال…….. چیزی ندارم بگم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. محمدرضا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اون دمپایی ها تو عکس دوم هم جزو آپشن خودرو حساب میشد؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سام

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (899 ديدگاه)

    باسلام
    سئوال مهم این است که چرا موتور یک خودرو بعد از 3 هزار کیلومتر کارکرد جوش آورده است! این امر خودش گواه روشنی است بر افت کیفیت محصولات ایران خودرو در چند سال اخیر،یکی از بستگان اینجانب یک سمند EF7 مدل 90 دارد ولی تاکنون با همچنین موردی بر نخورده است،دنا که قاعدتا باید باکیفیت تر باشد چرا با چنین اشکالی مواجه شده است؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام .دوست عزیز .جوش اوردن بخاطر نو بودن قطعاتشه .مثال میزنم شما موتوری صفر کیلومتری میگیری میتونی همون اول 120 تا بری .باید ابندی شه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  26. علی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (572 ديدگاه)

    این بررسی میتونست خیلی بهتر باشه. ضمنا شاید دنا در مقایسه با پژو 2000 بدون معاینه فنی! ماشین قابل قبولی باشه اما آیا واقعا 42 میلیون تومن می ارزه؟
    ماشین که جوش میاره نباید سریع خاموش بشه چون ممکنه گیرپاژ کنه. بلکه باید رو دور آروم کار کنه و با ریختن آب روی رادیاتور(نه کاپوت!) اونو کم کم خنک کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علی دماوندپیما

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان -آآآخه ماشینی که جلوشو از سوزوکی ویتارا قسمت پشتشو از ریو کپی کردن چه تناسبی با اسم با صلابت دنا داره-وقتی کوه دنا یادم میفته اونم با اون همه زیبایی وصلابت من بجای ایرانخودرو ازش دست به سینه معذرت میخوام.خداییش ایران خودرو باید اسم ماشینشو میزاشت فنا نه دنا-بخدا لیاقت این مردم خیلی بالاتر از ایناست -* علی دماوندپیما از منجیل * جای شکره نام خانوادگی منو نذاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ahmad

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    من کلا با طراحی این دنا مشکل دارم.
    جلوش خیلی ظاهر اسپرت و عریضی داره ولی از عقب انقدر جمع و جور و کوچیکه که میشه با تیبا مقایسش کرد!
    به نمای جلوش میشه نمره قبولی داد ولی نمای عقبش خیلی افتضاحه!
    چراغ های خیلی کشیده و باریک با صندوق و سپر نا موزون (نمای عقب) این خودرو هیچ تطابقی با نمای جلوی اون نداره.
    طراحی داشبوردشم که هیچی. کلا اومدن به ساده ترین و بی معنی ترین شکل ممکن مانیتور و سایر تجهیزات رو جاسازی کردن و داشتبورد هیچ کشیدگی و استایلی نداره.

    ولی با این وجود “دنا” یک قدم رو به جلو (اما قدم بسیارکوچک) برای ایرانخودور محسوب میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. hamid reza

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (381 ديدگاه)

      نمای جلوش هم اگر قابل قبوله چون کپی ماهرانه از روی میتسو لنسر هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. علیرضا .م

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    خیلی ناشیانه هست .
    من نمیفهمم واقعاً چه برتری این خودرو داره ؟
    جوش که میاره ؟
    شتر گاو پلنگ که هستش !!
    صدا های بد داره !!
    آقا پارس ای ال ایکس دارم (موتور فرانسوی )
    دهنش رو سرویس میکنم آخ نمیگه .
    تازه دویست و ده هزار تا راه رفته .
    برای چی مردم این محصولات جدید رو میخرن ؟
    کیفیت بالایی داره ؟
    ؟
    من که واقعاً از این مردم متعجب هستم .
    اگه من اون سال، پارس ELX خریدم دلیل خوبی داشتم اما اینا چی؟
    چهارتا چراغ عوض کردن یکسری امکانات آشغال گذاشتن بعد تازه میخوان گرونش هم بکنند .
    خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    اینا دیگه کین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ROONEY

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      بدترین ماشین دنیا پارسه elx
      از دنا گرون تره درحالی که در مقایسه با دنا یه جلبک محسوب میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ARASH

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (21 ديدگاه)

      علیرضا جان الان خودت به من بگو مردم با 30-50 میلیون چی بخرن به غیر از این ها ؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. امیرحسین (Lion26)

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (257 ديدگاه)

    دوستان ببخشید،می دونم اینو دوبار گفتم،ولی نمی تونم نگم.

    405 که ما داریم مدل 84 و 300000 تا کارکرده ولی تا حالا یک بار هم جوش نیاورده.کلا هیچ مشکلی پیدا نکرده.کسانی که کاشان رفته باشند،می دونن که چه هوای داغی داره(50 درجه).از خودرو کولر می گرفتیم ولی آخ هم نمی گفت.

    فکر کنم ریختن آب یخ روی موتور داغ باعث آسیب رسیدن به موتور و قطعات بشه.

    Just France.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ROONEY

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (22 ديدگاه)

      دوستمونو نیگا میگه 405 خخخخخخخخخخ
      405 میدونی واسه کجا خوبه فقط واسه موزه
      خخخخخخ 405

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. K.MAK.MISEL

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      درود
      ما هم یه 2000 داریم جوش نیاورده
      خب ولی دمای اونجا38 درجه بود و کولر هم روشن
      در ضمن فک کنم به خاطر خاموش کردن و زود روشن کردن موتور بود

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا