ایران خودروایستگاه خبر

دنا و سناریویی برای خریداران

درحالی‌که فصل پاییز را پشت سر گذاشته‌ایم، هم چنان اثری از خودروی لوکس ملی نیست! این خودرو که قرار بود اولین سری‌های تولید خود را در ماه مرداد به نمایش بگذارد، به تعداد ۲,۱۰۰ دستگاه تولید شده است، اما موضوع این است که همچنان هم دعوای زرگری ایران‌خودرو و شورای رقابت، ادامه دارد.

رونمایی از دنا
رونمایی از دنا
چهارشنبه ۲ هفتهٔ پیش، شورای رقابت قیمت دنا را ۴۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد کرد، با جواب دهی فوق‌العاده سریع ایران‌خودرویی‌های مواجه شدیم!

عبدالله بابایی می‌گوید: قیمت تمام‌شدهٔ دنا برای ایران‌خودرو، ۴۶ میلیون تومان است که با احتساب ۲ میلیون تومان سود، ما قیمت ۴۸ میلیون تومانی را پیشنهاد کرده‌ایم.

اگر هم قیمت دنا ۴۶ میلیون تومان بشود، در حقیقت، سود کارخانه صفر است. بااین‌وجود، چندی بعد ایران‌خودرو پذیرفت که با همین قیمت ۴۶ میلیون دنا را عرضه نماید.

رونمایی از دنا
رونمایی چندباره از دنا
در سویی دیگر، شورای رقابت که فرمولی برای تعیین قیمت خودروها ابداع کرده، قیمت دنا را بر اساس قیمت سورن EF7 به‌عنوان قیمت پایه و محاسبه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و قطعات و امکانات بالاتر این خودرو که شامل ۳۷ آیتم می‌شوند، قصد ندارد از موضع خود کوتاه بیاید و سرانجام دستورالعمل تعیین نرخ فروش این خودرو را با قیمت حداکثر ۴۲ میلیون تومان ابلاغ کرده است. رئیس این شورا دراین‌باره می‌گوید:

بازنگری در قیمت دنا، به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. ما برای تعین قیمت خودروی دنا، قیمت خودروی سورن را در نظر گرفته‌ایم که با احتساب آپشن های اضافه، قیمت این خودرو ۴۲ میلیون تومان می‌شود. در ضمن ما با احتساب سود کارخانه این قیمت را برآورد کرده‌ایم، وگرنه همین قیمت هم برای این ماشین زیاد است!

اما ایران‌خودرو تهدید کرده که اگر در قیمت خودروی دنا بازنگری نشود، این خودرو را به عراق و سوریه صادر خواهیم کرد، چون در آن جا، سود بیشتری نیز نصیب ما می‌شود!

دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک
دنا در نمایشگاه تبریز-عکس از تیونینگ تاک

دنا چیست؟

دنا یکی از فیس لیفت های سمند محسوب می‌شود. در واقع این خودرو همانند سمند SE، سمند LX، سورن و سورن ELX از پلتفرم، قوای پیشرانه و فنی خودروی قدیمی و از رده خارج پژو ۴۰۵ استفاده می‌کند. درحالی‌که طبق تبلیغات اولیه انتظار استفاده از پیشرانه‌ای پرقدرت و توربو یا سیستم گیربکس خودکار و طراحی داخلی مدرن‌تری از این خودرو می‌رفت، با تعدیل‌های به وجود آمده، سرانجام خودرویی عجیب اما نسبتاً مجهز روانه خط تولید شد و استقبال خوبی هم در پیش‌فروش آن به عمل آمد. با این حال و با وجود تولید تعداد زیادی از این خودرو، خودروساز بهتر دیده تا در یک بازی تکراری، بدون توجه به زیان مصرف‌کننده، برای سود بیشتر، سناریوی خود را عملی سازد.

مشخصات خودروی دنا:

نوع موتور EF7
حجم موتور (cc) ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (hp) ۱۱۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش الکترونیکی چندنقطه‌ای
استاندارد حد آلایندگی یورو ۴
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۰۳
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) خارج شهر (لیتر) ۶
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر) ترکیبی (لیتر) ۷.۸۸
طول خودرو (mm) ۴۵۵۸
عرض خودرو (mm) ۱۹۴۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۷۱
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۲۳۵
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) ۷۰
حجم فضای صندوق عقب (دسی‌متر مکعب) ۵۰۰
خط تولید دنا
خط تولید دنا
همین‌طور دنا از امکانات خوبی بهره می‌برد (نسبت به خودروهایی همچون ۴۰۵-پارس-سمند-راناو…) که در زیر آن‌ها را می‌آوریم.

ترمز “ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی ترمز عقب دیسکی”
کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه تنظیم اتوماتیک, دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی دارای مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل‌های تصویری, دارای سیستم رهیاب, مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان تویتر
چراغ‌ها جلو هالوژنی و LED – عقب LED, چراغ مه شکن جلو و عقب, چراغ نقشه‌خوان, چراغ‌خطر سوم
آیینه‌ها “آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد”
شیشه‌ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات در دو نوع تریم تک رنگ (مشکی) و تریم دو رنگ (بژ و مشکی)
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر, هشدار دهنده موانع عقب, سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس), قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع, سیستم قطع سوخت خودکار, سیستم کنترل بخار بنزین
رینگ و لاستیک رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ
صندلی صندلی ۸ حرکته برقی راننده, صندلی ۶ حرکته برقی سرنشین جلو, امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix), دسترسی به صندوق از داخل اتاق, پشت‌سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه, پشت‌سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی
سایر تجهیزات ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی)، چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم‌نور، بلندگوهای جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، آنتن اکتیو، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، زه‌ها و دستگیره‌های همرنگ، تودوزی مخمل، دسترسی به صندوق عقب، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، چراغ‌های سقفی جلو و عقب، چراغ داخل داشبورد، کامپیوتر سفری
خط تولید دنا
خط تولید دنا
امیدواریم این خودروی ملی، با کیفیتی خوب و قیمتی منصفانه به مشتری تحویل داده شود و حداقل خودرویی داشته باشیم که کمی به آن افتخار کنیم.

در پایان باید افزود که در چند وقت اخیر، چند خودروی دنا در شهر مشاهده می‌شود که پلاک ملی گرفته‌اند و در خیابان‌های تهران جولان می‌دهند که این خارج از فروش سرتاسری این خودروست و قیمت آن با قیمتی که ایران‌خودرو با آن موافق است، تحویل خریداران شده است.
نویسنده: کسری خیاطیان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۴۹ دیدگاه‌ها

  1. سیر داغ

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقایانی که فقط شکایت و انتقاد می کنید .خودتون بزرگ شدین بهترشو بسازین .آخه از ایرانی جماعت بیشتر از این انتظار دارین ؟ این که تونستن یه خورده تغییر کنن خیلیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. علیرضا تقوی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دو هفته پیش دنا خریدم. واقعا خواهش میکنم اشتباه من رو تکرار نکنید به همه اطلاع بدید لطفا که دنا یک آشغال واقعی هستش.
    اول مصرف سوختش وحشتناک بالا است. در کفی و سر بالایی هم فرق نداره فوق العاده کم میاره طوری که امروز وانت پیکان با یک بار پر هندوانه به راحتی ازبغل من سبقت گرفت. در ضمن از بدو خرید lamp fault میده و تسمه شل شده اولا گارانتی و کارت طلایی که به صراحت گفتن که الکی هستش! خود نماینده ایران خود رووو معتقد بود یک ماشین کاملا بدرد نخوره. دومین نمایندش که بردم طرف رک گفت اشتباه کردی خریدی و خیلی ایرادات داره که ما نمی تونیم کاری واسش بکنیم. خواهش پولتون رو دور نریزید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پيماني

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقایون محض اطلاعتون من این این ماشین رو دارم آببندیش کردم واقعا عالیه. سگش به پژو پارس میارزه . از تمام خودرو های ایرانی سر تره. آقای تقوی لفا این ماشین رو خورد نکنید. مال شما مشکل داشته . این رو نباید به همه ی دنا ها ببندید. اولا که مصرفش خیلی پایینه دوما اصالا کم نمیاره خصوصا از سرعت 120 به بالا همه ی ماشین های ایرانی رو جا میزاره اما تا حدودی با شما موافقم. موتور ef7 نسبت به بقیه ی موتور های داخلی مثل k4m و tu5 وxu7 کم تجربست. برای خرید این خودرو باید صبر کرد که کمی تجربه به دست بیاورد و فعلا یک خودرو ی دیگر خرید اما اگر این موتور و این خودرو با تجربه تر شود از همه ی خودرو های داخلی بهتر میشود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    والا این خودرو را 4 ماهی هست که خریدم نسبت به پولی که دادم نمیرزه.انکار سورن سوار شدی .بنده 405 سمند و206 هم داشتم خدایی هر سه تاش خوب بودن همشون مدلشون زیر 90 بودن.دوستم جک خریده باهاش رانندگی کردم از دنا خیلی سرتره.پس خودمونو گول نزنیم این همان سمنده که شیکتر شده……..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محسن

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دنا یعنی بی کیفیت ترین خودرو ملی
    من اردیبهشت دنا خریدم مرداد نیز با 3.5 میلیون زیر قیمت نمایندگی فروختم ( لطفا هرکه قصد خرید دنا رو داره یه سری به نمایندگیهای ایران خودرو بزنه )
    از روزیکه تحویل گرفتم هفته ای یک با در نمایندگی بودم خودرو 480 کیلومتر راه نرفته بود 2 با امداد کردم 4 بار به نمایندکی مراجه کردم مشکلاتش یک بار تو حرکت موتور ریپ زد و خاموش شد امداد کردم قطعه مورد نظر ( سنسور میل سوپاپ ) نداشتن چراخ خطر راست روشن نمی شد و انواع پیغام آلارم رو میده ( خرابی سیمکشی – سنسور کاپوت – سنسور درب صندوق ) موتور وقتی سرد هست صدای تراکتور میده باور کنید هر بار به نمایندگی میرفتم بیش از 4 تا دنا رو میدیدم برای تعمییر . راستی نما یندگی هم خیلی اذیت میکنه و میگه قطعه مورد نظر رو نداره و باید امداد کنی که بین 1 تا 2 هفته طول میکشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ابوالفضل

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با نظر محسن موافقم من هم این مشکلات را دارم برای حل این مشکلات شرکت ایران خودرو با ید این خودرو را سه سال یا 60000 کیلومتر گارانتی کند تا شاید مشکلات ان حل شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. منصور

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    فکر کنم کارکرد خیلی کم موقع فروش یه ماشین نشانه خوبی از عدم رضایت مالکین از اون خودرو باشه.
    این لینک از سایت باما حرفهای زیادی برای گفتن داره
    http://bama.ir/car/dena/1.7?sort=7

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. برزین

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من دنا دارم…..18000 تا هم باهاش راه رفتم….هیچ مشکلی هم نداشته…خیلی هم ازش راضیم…ماشین های چینی شاید خوب باشن…اما تا وقتی خراب نشن…اگر خراب شدن مردی اگر قطعشونو پیدا کنی…..کشور ما همینه…با این مقدار پول همین ماشین و امکانات رو میشه خرید….جالبه واسم….اینا که انقد ازش بد میگن و بعد تعداد ثبتنامی ها رو میبینم و تعداد ماشینای تو خیابون…انگار اینا که کامنت میذارن تو یه کشور دیگه ان و من تو ایران…..من تو منطقه آزاد زندگی میکنم…ماشین خارجی هم زیاد خرید و فروش میکنم….باید بگم دنا شاید مثل ماشینای خارجی نباشه…ولی واقعا اذیتم نکرده و ماشین خیلی عالی و خوش رکابی هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. علی

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه
    من قصد خرید دنا رو دارم . حقیقتا اهل مانور و گاز دادن با ماشین هم نیستم . ولی حداقل ماهی یکبار با خانواده مسافرت میرم و امنیت و استحکام ماشین برام خیلی مهمه.
    خواستم منو راهنمایی کنید که آیا با 45 تومن پولی که میخوام هزینه کنم دنا ماشین خوبی هست یا برند دیگری رو پیشنهاد میکنید؟
    ما یه خانواده 4 نفری هستیم . من 2 تا بچه زیر 7 سال دارم . راحتی و امنیت ماشین برام از شتاب اولیه خیلی مهمتره. ماشین قبلی من 405 و 206 SD بوده و حالا قصد دارم یه مقدار بیام بالاتر .
    ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاس گذارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امین

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کیفیت مونتاژ در حد شوخی هم نیست، فاصله ی بین اجزای بدنه یا بهتر بگم درز قطعات تهوع آوره، خودرو بسازین در حد مونتاژ ام وی ام آریزو 5 ما هم میخریم، آدم به دنا نگاه میکنه انگار کاپوت بسته نشده اینقدر تو ذوق میزنه، موتورش هم زود پر از خاک و آشغال میشه، آخه بندگان خدا سرعت پیشرفت رو در خودرو سازهای چینی ببینید، اونا انحصار و حمایت مالی شما رو هم ندارن و همینجوری ورشکستتون کردن وای به حال اینکه بازار رقابتی بشه، همین لیفان و ام وی ام که تازه تاسیس حساب میشن دارن تو نمایشگاه های جهانی خودرو معرفی میکنن، حالا هی شما دور ماشین عقب موندتون دور بزنین و باهاش کار دستی درست کنین، حیف مهندسین کشورم که از دست شما دق کردن… واقعن خودتون خیال میکنین نونی که میبرین سر سفره خونوادتون حلاله؟ افکارتون تهوع آوره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. احسان

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من مدل ۹۴ دارم تا الان ۵۲۰۰۰ تا باهاش رفتم و هیچ مشکلی هم نداشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. آرش

    ۴ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من آخر تیر 95 تحویل گرفتم. روز تحویل مهندس مکانیک نمایندگی اشاره به عالی بودن موتور آن کرده بود. ضمنا مونور دنا آلمانی است که بنا به اظهارات یکی دیگر از مهندسین یکی از نمایندگیها طراحی یک استاد دانشگاه در هانوفر آلمان است. واقعا ماشین شیک و رونی است.فقط ایراد آن استفاده ار جنس بی کیفیت در زوار درها و تزئینات داخلی و داشبورد آن است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. یادمان

    ۳ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من دنا سوار نشدم البته حواله خریدم ، اما در مورد نظرات ضد و نقیض دوستان عرض کنم ، امه دقت کنید کسایی که در موردافراطی انتقاد کردن لایک کندو آنلایک زیادی گرفتن بنظرم این نشون دهنده خوب بودنه ماشین می‌تونه باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا