ایران خودرو

داستان ادامه دار دنا و عرضه در تابستان

سه سال پیش که دنا توسط ایران خودرو به عنوان پرچم‌دار محصولات سری سمند معرفی شد، سریال ادامه دار وعده و وعید و خلف وعده نیز طبق معمول آغاز شد.
این وعده‌ها را نیز باید به خیل عظیمی از وعده‌های تبلیغاتی و تاریخ مصرف دار مدیران خودرویی کشور بیافزاییم. زیرا تاکنون بارها زمان عرضه این خودرو اعلام و سپس زمان دیگری جانشین آن شده است. در حالی که آخرین قرارها به عرضه دنا تا پایان سال ۹۲ اشاره می‌کرد، تأخیر دوباره، این عرضه را تبدیل به ثبت نام کرده و قرارها برای عرضه به تابستان سال بعد کشیده شده است. این در حالیست که هنوز طرح بسیاری از قسمت‌ها از جمله داشبورد این خودرو، نهایی نشده‌اند.

IKCO DENA
دنا، فیس لیفت سمند
دنا محصولی فیس لیفت از سمند است که حتی در زمان رونمایی هم منتقدان زیادی داشت. با گذاشتن تصویر این خودرو در کنار خودروهای روز دنیا، به عمق عقب ماندگی طراحی و تکنولوژی آن بیشتر پی خواهید برد. نکته مهم‌تر قیمت آن است که سه سال پیش بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان اعلام شده بود. اما اکنون برآورد قیمتی غیر رسمی آن نزدیک ۵۰ میلیون تومان است که برای یک سمند بهسازی شده، بسیار گزاف خواهد بود و حتی موفقیت‌های کمرنگ سورن را نمی‌تواند تکرار نماید.

دنا، فیس لیفت سمند
دنا قرار است با موتورهای ۱.۷ لیتری و ۲ لیتری با استاندارد یورو ۴ به بازار عرضه شود. موتور ۲ لیتری از خانواده XUM تنها ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قدیمی ۸ سوپاپ باید وزن ۱۲۳۵ کیلویی خالص خودرو را به حرکت درآورد. بنابراین کند بودن آن طبیعی است. شتاب صفر تا صد اعلامی، ۱۱.۲ ثانیه است. انتقال نیرو هم از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی BE3 صورت می‌گیرد. پس انتظار خاصی از این مدل نباید داشت. موتور ۱.۷ لیتری EF7 معروف، دومین پیشرانه قابل انتخاب است. برخلاف انتظار و گفته‌های پیشین، فعلاً خبری از پیشرانه توربوی ۱۵۰ اسبی نیست و موتور مذبور در ورژن بنزینی ۱۱۴ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌نماید. این موتور ۱۶ سوپاپ شتاب صفر تا صد ۱۲ ثانیه‌ای را در کارنامه دارد که این نشان از ضعف آن یا عدم هماهنگی با گیربکس BE3 در برابر برادر کم قدرت‌تر ۲ لیتری خود دارد. حداکثر سرعت هر دو مدل، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

دنا، فیس لیفت سمند
امکانات رفاهی آن شامل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و اتوماتیک، سیستم کمک پارک عقب، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش بزرگ لمسی، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، صندلیهای برقی جلو در ۸ جهت، کامپیوتر سفر، صندلی‌های عقب تاشو، زیر آرنجی جلو و عقب، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، رینگ اسپرت آلومینیومی، قابلیت تنظیم نور و زاویه چراغ‌های جلو و … می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۳۵ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینم شد قدرت موتور کاوازاکی موتور زده 300 اسب بخار قدرتشه

    من دیگه حرفی ندارم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نمردیم و بالاخره ایران خودرو و سایپا یه ماشین به در د بخور داد بیرون.سایپا هم h330 داده بیرون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. mahdi

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوشگله ولی تو دل برو نیست خیلی هم ضعیفه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مدلش خلیلی ضایس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امین

    ۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    کیفیت مونتاژ در حد شوخی هم نیست، فاصله ی بین اجزای بدنه یا بهتر بگم درز قطعات تهوع آوره، خودرو بسازین در حد مونتاژ ام وی ام آریزو 5 ما هم میخریم، آدم به دنا نگاه میکنه انگار کاپوت بسته نشده اینقدر تو ذوق میزنه، موتورش هم زود پر از خاک و آشغال میشه، آخه بندگان خدا سرعت پیشرفت رو در خودرو سازهای چینی ببینید، اونا انحصار و حمایت مالی شما رو هم ندارن و همینجوری ورشکستتون کردن وای به حال اینکه بازار رقابتی بشه، همین لیفان و ام وی ام که تازه تاسیس حساب میشن دارن تو نمایشگاه های جهانی خودرو معرفی میکنن، حالا هی شما دور ماشین عقب موندتون دور بزنین و باهاش کار دستی درست کنین، حیف مهندسین کشورم که از دست شما دق کردن… واقعن خودتون خیال میکنین نونی که میبرین سر سفره خونوادتون حلاله؟ افکارتون تهوع آوره…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا