ایران خودرو

خودروی ایرانی، تیونینگ ایرانی!

به عنوان یک ایرانی میهن دوست، همیشه آرزوی پیشرفت کشور در تمام زمینه‌ها، به ویژه صنعت خودروسازی را در سر می‌پروراندم و معتقد بوده و هستم مردم کشوری با چنین تاریخ و فرهنگ دیرینه و پربار فرهنگی، شایسته محصولات و سطح زندگی بهتری در جهان بوده و هستند. بنابراین وقتی سال‌ها پیش قسمت این گونه شد که سمند معمولی ایکس هفت پدر خود را در حالی که حدود چهل هزار کیلومتر کار کرده بود خریداری نمایم، تصمیم گرفتم تا این بار به جای حرف‌زدن و نگارش مطالب و مقالات انتقادی از صنعت خودروی کشور، خودم دست به کار شده و با انجام بعضی تغییرات و بهبود (یا به اصطلاح تیونینگ) آن، به بخشی از خواسته‌ها و اهداف قلبی خود جامه عمل بپوشانم ضمن آن که رانندگی با سمند با طراحی ملایم و محافظه‌کارانه‌ای که بیش‌تر مناسب قشر میان‌سال به نظر می‌رسید، برای من که در آن دوران جوان‌تر بودم و طالب هیجان، جذابیت زیادی به همراه نداشت.

samand
هدفی که از همان ابتدا برای این تغییرات در نظر داشتم، این بود که به گونه‌ای آ‌ن‌ها را انجام دهم که از این اتومبیل هم بتوان عنوان یک ماشین خیابانی برای رفت‌وآمدهای روزمره و یا مسافرت‌های خانوادگی استفاده نموده و هم این که ظاهر آن جذاب‌تر یا به اصطلاح جوان‌پسند‌تر شده و رانندگی با آن نیز لذت بخش‌تر شود! هم‌چنین یکی از مواردی که مد نظر داشتم این بود که تلاش کنم تا با کم‌ترین هزینه، بهترین کارایی ممکن به دست آید و تا حد امکان نیز با وسایل، امکانات و قطعات موجود داخلی انجام شود. شعاری که همواره برای تغییر و تیونینگ این اتومبیل در نظر داشتم این بود: اسپرت ولی قابل استفاده برای خانواده!

samand
ضمنا خودروی فوق با کارکرد کمی بیش از یکصدهزار کیلومتر، بدون رنگ و تصادف از جلو و عقب بوده  و تاکنون نیاز به تعمیر موتور یا گیربکس پیدا ننموده است.

samand
نکته جالب دیگر آن‌که خیلی‌ها با دیدن این ماشین می‌پرسند که آیا این مدل سفارشی ایران‌خودروست؟! البته خیلی دوست داشتم که به ایشان پاسخ مثبت بدهم ولی متاسفانه تاکنون کوچکترین توجهی از سوی شرکت ایران خودرو دریافت نکرده‌ام در حالی که یقین دارم با استفاده از توانمندی‌ها و تخصص و تجربه موجود در این شرکت، می‌شد این اتومبیل را بازهم بیش‌تر از پیش توسعه داد به طوری که حتی قابلیت رقابت با انواع چینی و حتی کره‌ای را هم داشته باشد.

samand
برای مثال اگرچه با وجودی که بالۀ عقب که امروزه به صورت یک قطعه تقریبا ضروری و برای هرچه زیباتر کردن نمای عقب خودروها و بعضا بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی آن‌ها درآمده است و تقریبا کم‌تر اتومبیل جدیدی را می‌توان دید که نوعی باله عقب و به ویژه نوع دم اردکیSpoiler Duck Tail آن را برای افزایش زیبایی بر روی صندوق عقب خود نداشته باشد، اما هیچ نوع باله عقب خاصی که خاص و ویژۀ اتومبیل سمند طراحی و ساخته شده باشد در بازار وجود ندارد در صورتی که نصب این قطعه، به دلیل آن‌که در صندوق عقب سمند کمی رو به عقب شیب دارد و همین شیب ظاهر آن‌را کمی قدیمی و غیر پیشرفته جلوه می‌دهد، می‌تواند در افزایش زیبایی ظاهری آن بسیار موثر بوده و حس و حال امروزی به آن می‌بخشد

بنابراین یکی از چالش های پیش رویم این بود که یک باله عقب مناسب و زیبا برای سمند پیدا کنم. جالب است که شرکت ایران خودرو تاکنون به فکر طراحی و نصب یک بادگیرعقب مناسب برای سمند که خودروی ملی به شمار می‌آید نبوده اما برای پژوی ۴۰۵ این کار را انجام داده است! به هرحال طراحی وساخت یک باله عقب زیبا و مناسب که ضمن اسپرت‌تر کردن نمای عقب خودرو، با طراحی کلی خودرو و قوس و انحنای در صندوق عقب هماهنگ باشد کار چندان ساده‌ای نبود اما در هر صورت این مهم نیز انجام شد.

samand
توجه به ایمنی در رانندگی همیشه یکی از الویت‌‌های بنده بوده و هست. اصولا به نظر من تیونینگ بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی، یعنی انجام کارهایی که در نهایت جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازد به هیچ وجه ارزشی ندارد! بنابراین یکی دیگر از کارهای متمایزی که در این خودرو برای افزایش ایمنی انجام شده، به غیر از نصب شبرنگ در دورتادور خودرو برای بهتر دیده شدن در شب، نصب چراغ ترمز  چهارم چشمک‌زن ال‌ایی‌دی آبی‌رنگ (!) در طاقچۀ عقب و بالای چراغ ترمز سوم است. داستان این چراغ نیز شنیدنی است. از آن جایی که همیشه پسر کوچکم بر روی صندلی کودک در عقب اتومبیل می‌نشست و متأسفانه نیز برخی جوانان هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها، نه تنها فاصلۀ مجاز از عقب را رعایت نمی‌کنند بلکه اتومبیل‌های خود را به پشت سپر اتومبیل جلویی رسانده و حتی با وجود ترافیک و بسته بودن راه نیز مرتب با زدن نور بالا علامت می‌دهند، مجبور شدم چراغ ترمزی را برای ماشین سفارش بدهم که نور آن به نوعی هشدار دهنده بوده و به گونه‌ای باشد تا با زدن ترمز، راننده بی‌توجه و بی‌احتیاط پشت سر، حواسش متوجه خطر و کمی فاصلۀ مجاز شده و فاصله‌اش را حفظ کند! این چراغ دارای نور آبی با چراغ های ال‌ایی‌دی بوده و پس از ترمز کردن، هفت بار چشمک زده و سپس روشن باقی می‌ماند. شکر خدا خوشبختانه این ترفند موثر واقع شد و با روشن شدن و چشمک‌زدن این چراغ، اتومبیل‌های عقبی بلافاصله متوجه خطر شده و فاصله خود را حفظ می‌کنند.

samand
تا این جا به نظر می‌رسد که همه کار انجام شده باشد ولی هنوز یک چیز باقی مانده بود و آن هم صدا بود!

بله. نمی‌توان ظاهر و باطن یک خودرو را دستخوش تغییر و بهبود کرده و جذابیت و جلوۀ آن را افزایش داد، اما برای صدای آن کاری نکرد! اگرچه پس از تغییرات صورت گرفته برای افزایش توان موتور، خود به خود طنین صدای موتور کمی تغییر کرده بود، اما این تغییر در اندازه‌ای نبود که آن چنان تأثیرگذار باشد. بنابراین منبع اگزوز اصلی خودرو جای خود را به یک منبع اگزوز اسپرت با نشان  Remusداد تا تپش قلب خودرو بهتر شنیده شود! خوشبختانه صدای بم تولید شده نه تنها گوش‌خراش و آزار دهنده نیست، بلکه ارتعاش هیجان‌انگیزی را ایجاد می‌کند به گونه‌ای که وقتی پشت فرمان قرار می‌گیرید، بیش‌تر فکر می‌کنید در پیست مسابقه هستید تا در خیابان و می‌خواهید بیش‌تر به آن گاز بدهید تا از صدای تولید شده آن لذت ببرید!

samand
به هر حال این تغییرات از چرخ‌ها و تعویض رینگ و لاستیک شروع شد و در نهایت با زیباسازی بدنه و داخل خودرو به پایان رسید که به طور خلاصه لیست تغییرات صورت گرفته که در تصاویر نیز مشخص هستند به شرح زیر می‌باشند:

samand

  1. تعویض رینگ‌های ساده کارخانه‌ با نوع ۱۵ اینچی پره‌ای
  2. تعویض لاستیک‌ها با تایرهای ژاپنی ۱۵ R – 60-205 Drive یوکوهاما
  3. نصب درپوش محور رینگ‌ها با نشان سمند
  4. تعویض بوستر ترمز با نوع بزرگتر
  5. کاهش ارتفاع با کوتاه‌کردن کمک فنرها
  6. نصب میله موج‌گیر از بالا (استرس بار / تورشن بار)
  7. تعویض چراغ‌های عقب و جلو و نصب ال وایر داخل چراغ‌های جلو
  8. نصب چراغ‌های زنون برای مه شکن جلو و پروژکتور اضافه در سپر جلو
  9. نصب چراغ ترمز چهارم هوشمند (چشمک زن) برای افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادف از پشت
  10. تغییر نور پشت آمپر کیلومتر و پانل وسط به آبی یکرنگ
  11. چوبکاری داخل اتاق (شامل قاب دریچه‌های بخاری جلو وعقب‌، قاب دستگیرۀ درها و کلیدهای شیشه بالابر، صفحۀ جلوی کیلومتر، درب محفظه استراحتگاه آرنج کنسول وسط، سر دنده و دستۀ ترمزدستی، در جاسیگاری و قاب لچگی مثلثی آیینه‌های بغل و …)
  12. نصب باله براگیر عقب Duck Tail Spoiler
  13. بهبود تنفس و تخلیه موتور (برداشتن کاتالیزور و سایر موانع ورود هوا به موتور)
  14. تغییر و به‌روز رسانی برنامه کامپیوتری موتور
  15. استفاده از فیلتر هوای دائمیK&N آلمان
  16. تعویض منبع اگزوز اسپرت
  17. رنگ کردن کالیپرها و کاسه‌ چرخ‌های عقب
  18. خط‌کشی و زه‌کشی بدنه
  19. نوارکشی لبۀ رینگ‌ها با شبرنگ
  20. نصب زه گلگیر و گل پخش‌کن برای چرخ‌های جلو وعقب
  21. نصب دزد‌گیر سخن‌گوی هوشمند تصویری – لمسی
  22. نصب چراغ ال‌ای‌دی برای ورودی هوای زیر سپر جلو
  23. نصب آرم جلو چراغدار
  24. استفاده از چراغ ال‌ای‌دی برای روشنایی صندوق عقب و داخل اتاق
  25. نصب جالیوانی برای سرنشینان عقب و جلو
  26. نصب سیستم صوتی قدرتمند
  27. نصب پارکابی‌ ویژه سمند
  28. و …

samand
مطلب ارسالی توسط: محمدرضا زرین
mrzarrin@yahoo.com

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. arman

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (100 ديدگاه)

    ” شکر خدا خوشبختانه این ترفند موثر واقع شد و با روشن شدن و چشمک‌زدن این چراغ ترمز، اتومبیل‌های عقبی بلافاصله متوجه خطر شده و فاصله خود را حفظ می‌کنند”
    __________
    متوجه خطر نشدن دوست عزیز…چشمشون کور شده و دارن بهت بد و بیراه حواله میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      هر کاریش کنی بازم هم همون مزخرفیه که بود ………………..
      چیزی که از ریشه خرابه درست شدنی نیست …………..

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. احسان(احسان سابق)

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      این اقا متوجه این موضوع هست که چراغ استپ ترمز که به رنگ قرمز گذاشته شده منظور خاصی داشته و مثلا نمیشه استپ ترمز ابی و سبز و بنفش و سفید باشه؟ و بخصوص ال ای دی ابی که بخاطر ولتاژ بالاتری که داره نور زیبا ولی زننده ای تولید میکنه و مطلقا نباید به طور مستقیم در معرض دید قرار بگیره وگرنه باعث خیرگی میشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. edrisً

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (108 ديدگاه)

      چند وقت پیش تو یکی از شبکه های عربی برنامه ای راجع به تیونینگ بود. جَوون هاشون عجب ماشینهایی جمع کرده بودند…موستانگ و سیویک و میتسوبیشی و مزدا و نیسان با چند صد اسب بخار و ظاهر فوق العاده. واقعاً شاهکار بود. جَوون های ماهم مطمئناً استعدادشون از اونها بیشتره ولی متأسفانه انگار در بدترین دوره ممکن ایام جَوونی رو داریم سپری میکنیم.
      راجع به این ماشین هم بگم بنظر من به هیچ عنوان زیبا نیست. ماشین ایرانی ، و به خصوص سمند رو نباید ظاهرش رو تغییر داد. به شدت زشت میشه، این ماشین هم مثل کامیون های هندی شده! خیلی شلوغه! و بنده شخصاً ترجیح میدم با تاکسی برم سر یه قرار کاری تا با این ماشین، این ماشین اصلاً به درد خانواده نمیخوره. ببخشید اگه لحنم تند بود

      موافقم 2
      مخالفم 2
  2. سامان اذری

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    من یه بار کاتالیزور سمند رو دادم برداشتند
    بوی دود بنزین که کامل نسوخته میومد داخل حتی با بالا بودن شیشه ها
    مجبور شدم برم یه کاتالیزور دست 2 بندازم روش
    فقط یه چیزی هست خیلی ها واسه تنفس بهتر ماشینشون کاتالیزور رو حذف میکنند
    اگزوز فروشی ها اون کاتالیزور رو به اسم ضایعات بر میدارن بهت نمیدن بعد همونو به یکی دیگه میفروشن یعنی هم از اخور میخورن هم از کیسه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. peyman.german

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    خوب بود،ولی بیشتر تغییرات ظاهری بود.اگه سعی بشه توی توانمندی موتور تغییر ایجاد بشه عالی میشه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (137 ديدگاه)

      تو ایران نصف تیونینگ با برچسب اجرا میشه!

      موافقم 4
      مخالفم 0
  4. Das Beste Oder Nichts

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    برای ماشین زحمت کشیدین. ان شا الله به سلامتی سوار بشین کیفشو ببرین. سمند ظاهر زیبا و با ابهتی داره ولی خیلی کنده. دنده ی 1 و 2 و حتی 3 تا سرعت 67-70 km/h کاملا از ماشینی مثل پراید که حجم موتورش نیم لیتر کمتره جا میمونه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. Yasin

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام.آدینه ی همگی بخیر.خوب سمند این پتانسیل رو داره که بشه بهش رسید از موتور ۴۰۵که روشه تا بدنه ای توسط گلدمایر بریتانیا طراحی شده!میشه با اعمال تغییراتی اون رو در نظرعام مردم یه خودروی گردن کلفت از دیار(مان)جلوه بدیش.و تشکر از آقای زرین.آره ترفند جالبیه به ماشینایی که بیش حد نزدیک میشن رو اون چراغ چهارم رو گذاشتی.خوبه به امید روزیکه با یه سدان خارجی اشتباه بگیرنش!راستی اون صفحه کیلومتر آبی تو دراز مدت چشما رو خسته نمی کنه!مثلا بنفش میذاشت جالبتر میشد!مه شکن و بال که عالیه!تغییرات در کل خوب شده!علی الخصوص استرس بار!و اگه یخچالم داشت عالی میشد!جی پی اس هم روش بذارن یه وق دیدی بردنش!فقط مونده یه موتور گردن کلفت اگه بذارن روش بذاری!موفق باشی!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. Mostafa

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    کوتاه کردن کمک فنر ها؟
    اشتباه ترین کار ممکن
    ضمن اینکه ببخشید اینقدر صریح میگم ولی بیشتر ماشین رو جواد کردین
    کدوم تیونر خارجی دیدین که شبرنگ بچسبونه دور تا دور ماشین رو؟
    تیونینگ باید پرفور منس ماشین رو افزایش بده
    یا اگه ظاهری حداقل زیبا ترش کنه
    شبرنگ چسبوندن و چسبوندن خطون مسابقه و یه تعویض رینگ و لاستیک که تیونینگ نیست
    از کل کارتون فقط با تعویض رینگ و لاستیک و بوستر ترمز موافق بودم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. Pooya_SK

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (398 ديدگاه)

    تیونینگ ایرانی یکی از خاص ترین جالب ترین تیونینگ های دنیاست که ماشین های اهل بوق رو خاص و متمایز می کنن ولی همیشه یه ورشون لنگ میزنه و اونم تغییر در موتور ماشینه که بجز چند نمونه بقیه همون موتور استاندارد رو دارند.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. سعید

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    این متن خیلی قدیمیه و چند سال پیش در مجله ماشین چاپ شده بود که در اون زمان هم اکثر مردم بان طرز تیونینگ ایشون مخالفت کرده بودن هر چن نفس کارشون قابل تقدیر و احترام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. tv

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    بدون اضافه کردن هدرز و همچنین اینتک برداشتن کاتالیزور تاثیر آنچنانی روی عمل کرد نداره ،چون اولا الودگی تولید شده توسط ماشین راحتتر پخش میشه که این برای خود صاحب ماشینم خطرناکه …دوما تنفس ماشین بخاطر شکل لوله های اگزوز همچین تغییر خاصی نمیکنه. بازم بزرگتر کردن بوستر تاثیرش خیلی کمه وقتی تو این خانواده ترمز عقب کاسه ایه و شاید بشه گفتکلا تو مدار نیست … بجاش اسفاده از توپی و دیسک بزرگ تر برای جلو و دیسکی کردن عقب تاثیرش قاب ملاحظه است…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. شهاب

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ضایعترین سمندی که از نظر اسپورت دیدم همینه….. این چیه مثلا طراحیش تو حلقم …

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. عرفان

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    ی لحظه یاد این کامیون های هندی افتادم ک پر زنگوله و گل و بلبله.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. بهنام طیبی

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر و سپاس از نویسنده عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. داریوش افشار

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من که‌ فکر میکنم زیبا که نشده هیچ، ظاهرشم مسخره شده.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. kurdishlambo

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (80 ديدگاه)

    کوتاه و مختصر: *** :)
    آخه داش من سمند و تیون؟؟؟ ؟؟ برا تیون ماشین ایرانی قبل هرکاری باید قدرت موتورو ببری بالا نه شبرنگ بزنی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. SIRVAN

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    کاتالیزورو برداشته میگه رفع موانع تنفس موتور !!! این ماشین همینجوریش با کاتالیست هم آلاینده است !!!!

    یعنی اگه ایران خودرو به حرفای شما گوش کرده بود و باله ی عقب و چراغ ترمز چهارم !!!! آبی !!؟؟ روی سمند قرار میداد تمام چینی ها و کره ای هارو سوسک میکرد

    خدایا شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حبیب

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (169 ديدگاه)

    اخه کجای این قشنگه یه جوری نوشته بودین سمند تیونینگ با خودم گفتم کم کم موتورش 170 اسب قدرت داره یه چیزه شاخه نصف تیونینگش چسبوندن استیکر به ماشین بوده خخخ

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. کیانوش

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (289 ديدگاه)

    شدیدا بد جمع شده … ببخشید انقدر رک گفتم ولی بیش از اندازه شلوغه و مواردی که میتونه حذف شه اول از همه برچسب ها شبرنگ ها و زه های روی گلگیره دوم حذف پروژکتور های اضافه سوم اون نوار ال ای دی که ورودی هوا رو روشن میکنه شب تو جاده شبیه کامیون میکنتش و اخرین مورد هم تعویض رینگ ها با یک نمونه ی پنج پره ی 15 یا 16 اینچی… اما موارد مثبت تغیرات کابین: نصب طرح چوب یکرنگ کردن نور پردازی پانل ها به جز اون چراغ خطر سوم … بال عقب هم خیلی قشنگ شده با زدن یه برچسب سقف پانورامیک بهتر خودش رو نشون میده چراغ های جلو هم از نمونه های فابریک داخل مشکی استفاده شه زیبایی زیادی به ماشین میده ولی در نهایت این نظر شخصی من بود شاید برای شما هیچ ارزشی نداشته باشه…یاحق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. SINA

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خیلی زشت شلوغ و همچنین اوج بی سلیقگی تو این ماشین دیده میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  19. nima

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    خیلی خز شده.این چیه آخه؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. رافال M

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    تیون یعنی توربو بذاری، میل بادامک . میل سوپاپ، نصب هدرز، پرخورانی موتور و … نه نصب بالچه و شبرنگ و زنون و مه شکن
    اینا چیه که شرکت سازنده هم بخواد به کارش بگیره
    هر چند خودروسازان وطنی اینقدر توی تیون کردن ضعیفن که نصب یک توربو برای اینا 330 ساتله زمان برد یا یه سانروف ساده دیگه چیه که نمی تونن نصب کنن در حالیکه بعضی لوازمی های خودرو توی خیابون این کار رو انجام می دن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. omid

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    این مطلب قبلا توی مجله ماشین چاپ شده بود. خوشحال شدم که اینجا هم دیدم، با عکس های بیشتر و بزرگتر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. omid

      ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      خیلی جالبه الان که نظرات دوستانو خوندم. به نظرم چند نکته رو باید توجه کرد :
      اول اینکه این مطلب برای چندسال پیش هست و باتوجه به زمان و شرایط خودش انجام شده که با انواع و اقسام آپشنهایی که امروزه وجود داره قابل مقایسه نیست.
      دوم اینکه واقعیت کشور ما اینه که صنعت تیونینگ وجود نداره ( البته اگه خود صنعت خودرومون رو قبول داشته باشیم!! ) و خیلی از کارهایی که انجام میشه براساس سلیقه شخصی و اکثرا غیراصولی و غیر علمی است. توی همین شرایط هم بیشتر تغییرات به ظاهر داخل و بدنه خودرو پرداخته میشه ( چون توی چشمه و معمولا به زیبایی اهمیت بیشتری داده میشه ) و تیونینگ فنی خودرو بسیار کم هست که به نظرم دلیل اولش بحث هزینه بالاتر اونه و بعد محدودیت در افراد کاربلد و مطمئن و بعد یافتن قطعات و آپشن های لازم و باکیفیت و قابل اعتماد توی این بازار آشفته !
      سوم هم اینکه درسته این خودروی تیون شده از نظر اصولی شاید ایراداتی داشته باشه و نتیجه ی کار برای بعضی از ما دلچسب نباشه، اما باید دقت کرد اولا میتونیم در کمال احترام نظر مخالف خودمون رو بگیم که متاسفانه توی بعضی کامنتها دیده نمیشه یا مثلا طرف اول میگه “ببخشید” و بعد توهین شروع میشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. احمد باقری

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اصلا معلوم نیست چیکار کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ‌AMIR

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    پلیس باید به خاطر چراغ ترمز آبی و پروژکتور جلوی زنون ماشین شمارو بخوابونه
    شبرنگ و برچسب هاهم هم ماشینتون رو شبیه کامیون های هندی کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. fara2001

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    تیونینگ فقط چسب کاری نیست .
    به نظرم پرشیا elx یکی از بهترین خودروهای داخلی واسه تیونینگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. محمدرضا♥BMW♥

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (290 ديدگاه)

    بنظر من برای تیونینگ ظاهری بهترین ماشین ایرانی پرشیا هست با اینکه ظاهرش دیگه خیلی قدیمی شده اما هنوزم به دل میشینه یه پرشیا سفید یه رینگ ووسن و شیشه دودی و یکم ارتفاع عقبشو بیاری پایین با یه زنون و بدون تغییر دادن چراغ ها و زدن برچسب و…نمیدونم سقفشم اگه مشکی کرد خوب میشه یا نه.
    امیدوارم که از سمندتون لذت ببرید اما به نظر من زیاد جالب نشده.
    درکل با هرچی دارید حال کنید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. رادین

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    امیدوارم ناراحت نشین ولی خیلی زشت شده،در حد همون ارتفاع و رینگ و لاستیک خیلی زیباتر میشه،این برچسب ها ماشین و خیلی زشت میکنه چراغ ها هم خیلی شلوغ شدن.آرم جلو چراغ دار هم که دیگه خیلی خیلی خز هستش.دزدگیر سخنگو هم هرکی نظری داره ولی بنظر من خیلی ضایع هستش.
    در کل شبیه ماشین پاکستانیها شده

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. حامد

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    سلام به همه
    نظر دوستان اکثرا این بود که این ماشین مزخرف شده و آشغال و خز و خیل و ….
    خداییش کدومتون دستتون توی آتیشه ؟ کدومتون تاحالا از نزدیک دیدین موتور یک ماشین رو چطوری تقویت میکنن؟ اکثرا توی فیلمها دیدین و یه چیزایی هم شنیدین
    تیونینگ ها پرفورمنس ماشین رو تغییر میدن درست. اما مگه جرات داری شما توان ماشینتو بالا ببری ؟ کی بهت مجوز میده؟ راهنمایی رانندگی اگه بگیرنت که چوب تو آستینت میکنن . مگه میتونی توی خیابون باهاش راه بری
    فوری میگن کجا رو میخواین بزنین؟ از دست پلیس میخواین فرار کنین؟
    برادر من اینجا برچسب به شیشه بزنی و دودیش کنی معاینه بهت نمیدن اونوقت شما بفکر تقویت موتور ماشینی؟
    اینو یادتون باشه همینقدر که یک هموطن از نظر زیبایی شناسی درحد خودش روی ماشینی که داشته کار کرده بسیار ارزشمنده . شماخوشت نیومد ، خوب نیاد
    شما پرایدتو تقویت کن
    شما سمندتو تقویت کن
    شما 405 تونو تقویت کنید
    عکسشم بزارید بگیم به به چه عالی

    جالبه همچین راجع به اگزوز لافراری نظر متخصصانه میدیم درحالی که
    پول درست درمیون که نداریم ماشین خوب سوار شیم
    توی سر ماشینای چینی که می زنیم
    دستمونم که به ماشینای آلمانی و ژاپنی نمیرسه
    آخرش سوار سمند و پراید و 405 میشیم. تهشم مصداق بارز این ضرب المثل هم هستیم که
    گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه پیف پیف بو میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. احسان

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خیلییییییییییییییییییییییییییییییییی زشت شده یعنی جواد بازی. با دیدن این تیونینگ به این جمله بیشتر مایل شدم :زیبایی در سادگی ماشین های ایرانیه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  29. mohammad fm 480

    ۴ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    راحت با زبون ساده بگم برادر :مضخرف به معنای واقعی کلمه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  30. محمد رضا

    ۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خداییش روت میشه با این رخ ماشین میری بیرون، دوستانه میگم نرو خیلی ضایس،حداقل اون چسبارو از دور ماشینت بکن.

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا