ایران خودروپژوهفته نامه

قرارداد ایران‌خودرو با پژو زیر تیغ تخریب‌ها

پس از اجرای برجام، مذاکرات گسترده‌ای میان خودروسازان داخلی و خودروسازان بین‌المللی انجام گرفت که در طی آن‌ها قراردادهای جدیدی به دست آمد. یکی از این قراردادها که تاکنون بحث‌های بسیاری در مورد آن انجام پذیرفته است، قرارداد جدید ایران‌خودرو با پژو می‌باشد. این قرارداد که زعم بسیاری از کارشناسان نقطه عطفی در روابط این خودروساز فرانسوی با شریک ایرانی به شمار می‌رود، مخالفان و موافقان بسیاری نیز دارد. در این میان، برخی از مخالفان این قرارداد، که آن‌گونه که به نظر می‌رسد از طیف سیاسی خاصی هم هستند، به طرز عجیبی در برابر این قرارداد موضع گرفته و قصد دارند که به هر ترتیبی جلوی اجرای آن را بگیرند.

New Peugeot 2008 2016 03
آنچه که موافقان این قرارداد به‌عنوان نقاط قوت این قرارداد جدید از آن یاد می‌کنند به‌طورکلی عبارتند از:

  • تشکیل یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک ایران‌خودرو و پژو به سبک قراردادهای نوین جوینت ونچر
  • پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌خودرو بابت ترک ناگهانی بازار ایران در زمان تحریم‌های ظالمانه غرب
  • نظارت کامل پژو بر مراحل تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات جدید در ایران
  • مطرح شدن ایران‌خودرو به‌عنوان هاب صادراتی پژو و صادرات محصولات تولیدی پژو در ایران به سایر بازارهای هدف پژو
  • پیوستن قطعه سازان ایرانی به زنجیره جهانی تأمین قطعات پژو

اما این قرارداد مخالفان سرسختی نیز دارد و به نظر می‌رسد که برخی از این مخالفان چنان بر نواختن ساز مخالف اصرار دارند که این امر آن‌ها را به وادی بی‌انصافی و نشر اکاذیب افکنده است. چند ماه پیش، زمانی که اولین خبرها از نهایی شدن این قرارداد به گوش می‌رسید، یکی از خبرگزاری‌های معروف و بانفوذ که گرایش‌های سیاسی مشخصی نیز دارد، در مطلبی تند و استفاده از استدلال‌های غلط و خلاف واقع سعی در سیاه نمایی در مورد این قرارداد کرده بود و ما در آن زمان وظیفه خود دیدیم که نکات غلط موجود در آن متن را در [۱] یادآوری و آن‌ها را اصلاح کنیم.
اکنون که این قرارداد وارد فاز اجرایی شده و شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو با نام ایکاپ تشکیل شده است و خبرهای قطعی از محصولات آینده پژو، برنامه ورود آن‌ها به ایران و بازه‌های قیمتی آن‌ها تعیین گردیده‌اند، یک بار دیگر شاهد بودیم که آن خبرگزاری که قبلاً نیز این قرارداد را مورد حمله قرار داده بود، یک بار دیگر سعی در تشویش اذهان عمومی در مخالفت با این قرارداد کرده است.
این خبرگزاری در [۲] اطلاعات و ادعاهای عجیب و غریبی را مطرح کرده است که اگر کسی فقط اندکی با مقوله خودرو و اخبار مربوط به آن آشنا باشد، از حجم دروغ‌های به کار رفته در این اطلاعات حیرت‌زده خواهد شد! در ادامه این خبرگزاری با استناد به همین اطلاعات غلط، نتایج عجیب‌تری نیز گرفته و در نهایت مدعی شده است که این قرارداد موجب “استعمار” صنعت خودروسازی ایران توسط پژو خواهد شد!
در نتیجه بر آن شدیم تا یک بار دیگر پاسخی بر ادعاهای بی‌پایه و اساس این خبرگزاری داشته باشیم تا حداقل به نوبه خود سهمی در جلوگیری از گمراهی مخاطبین توسط چنین مطالب پر از دروغی داشته باشیم.

۱- یکی از ادعاهای عجیب و غریب این مطلب “از رده خارج” نامیدن محصولات جدید پژو است که برنامه تولید آن‌ها در کشورمان وجود دارد. بر همین اساس، نویسنده مطلب نامبرده ادعا کرده است که محصولاتی مانند پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ محصولات از رده خارجی هستند که پژو آن‌ها را به ایران “تحمیل” کرده است. جالب اینجاست که اگر به آمار فروش خودروسازان در اروپا نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که در نیمه اول سال جاری میلادی، پژو ۲۰۰۸ دومین خودروی پرفروش اروپا در کلاس کراس اورهای کوچک بوده [۳] و پژو ۲۰۸ نیز در بخش بسیار رقابتی خودروهای ساب-کامپکت، پنجمین خودروی پرفروش بازار اروپا بوده است [۴]. پژو ۳۰۱ نیز در سال ۲۰۱۲ طراحی شده و از سال ۲۰۱۳ فروش آن آغاز گردیده است [۵]. از آنجا که هر سه این محصولات از سال ۲۰۱۲ به بعد وارد بازار شده‌اند، پس هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌توان محصولی از رده خارج دانست. ضمن اینکه در همین مدت نیز پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ دستخوش یک فیس‌لیفت شده‌اند تا از نظر ظاهری و رفاهی کاملاً خودروهایی به‌روز به شمار آیند. با این اوصاف، چگونه می‌توان این خودروها را از رده خارج نامید؟ خودروهایی که در حال حاضر در اروپا تولید می‌شوند و اتفاقاً در کلاس خودشان رتبه‌های بالایی در فروش را به خود اختصاص داده‌اند، چگونه می‌توانند از نظر این خبرگزاری مشهور، خودروهایی از رده خارج به شمار روند؟ شاید بد نباشد نویسنده محترم این مطلب کمی در مورد عبارت “آر رده خارج” بیشتر مطالعه کند یا نگاهی به تولیدات فعلی خودروسازانمان بیندازد که به‌جز چینی‌های رنگ و وارنگ، تمامی محصولاتشان از پراید گرفته، تا پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ و ساندرو و سراتو و مزدا ۳ و سوزوکی ویتارا و … همگی به معنای واقعی کلمه از رده خارج هستند و عموماً از یک تا چند نسل با تولیدات به‌روز کمپانی‌هایشان فاصله دارند. پس در این شرایط چگونه خودروهایی که در بازار اروپا دقیقاً در همین نسل و با همین مشخصات فنی به فروش می‌رسند، محصولاتی از رده خارج شده‌اند؟

new-peugeot-208-bluehdi 07
۲- در ادامه متن به نکته بسیار عجیب دیگری برمی‌خوریم. نویسنده ادعا کرده است که: ” تاکنون هیچ کدام از این خودروها مجوز صادرات به کشور آمریکا را دریافت نکرده‌اند که این موضوع نشان دهنده سطح پایین استانداردهای ایمنی و عدم تطابق آن با استانداردهای بالای حمل و نقل است.”
برای افرادی که حتی اندکی با صنعت خودروسازی جهان آشنایی دارند، این جمله بیشتر به طنز و شوخی شبیه است، اما بعید به نظر می‌رسد که این خبرگزاری مشهور قصد شوخی با مخاطبان را داشته باشد! برای مخاطبانی که احیاناً از این نکته اطلاع ندارند باید بگوییم که از حدود دهه ۱۹۹۰ میلادی، تمامی خودروسازان فرانسوی به دلایل اقتصادی از بازار آمریکا خارج شدند و هم اکنون نیز هیچ قصد و برنامه‌ای برای ورود به این بازار ندارند. دلیل اصلی این امر تفاوت سلایق خریداران اروپایی و آمریکایی است و این موضوع ربطی به سطح استانداردهای ایمنی و حمل و نقل ندارد. در واقع تفاوت دیدگاه‌های مشتریان اروپایی و آمریکایی باعث شده است که در هر کدام از این دو بازار برندهای کاملاً متفاوتی موفق باشند. به‌عنوان مثال تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا نیز وارد بازار اروپا نشده‌اند. اما آیا این به دلیل ضعف این خودروها درزمینهٔ ایمنی و استاندارد می‌باشد؟ همچنین بسیاری از برندهای معتبر آمریکایی از جمله کادیلاک، لینکلن، GMC، لینکلن و … نیز وارد بازار اروپا نشده‌اند که این امر نیز قطعاً به استراتژی‌های اقتصادی کمپانی‌ها باز می‌گردد، نه ضعف این خودروها در استاندارد و ایمنی.
اما برای اینکه خیال مخاطبین و نویسنده محترم مطلب را راحت کنیم، باید بیان کنیم که خودروهای پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ با کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP جزو ایمن‌ترین و قابل اعتمادترین خودروهای کلاس خود می‌باشند [۶][۷]. ضمن اینکه پژو ۳۰۱ نیز موفق به کسب ۳ ستاره از این موسسه شده است [۸] که هرچند که امتیاز چندان درخشانی نیست، اما با در نظر گرفتن ماهیت اقتصادی این خودرو (که بعداً بیشتر به آن خواهیم پرداخت) نمره‌ای قابل قبول است و آن را فراتر از خودروهای رقیبی چون تندر ۹۰ و انواع و اقسام خودروهای چینی بازه قیمتی خود قرار می‌دهد. همچنین استانداردهای حمل و نقل و ایمنی اتحادیه اروپا که این خودروها موفق به پاس کردن آن شده‌اند، اگر سخت‌گیرانه‌تر و دقیق‌تر از استانداردهای آمریکایی نباشند، از آن‌ها پایین‌تر نیز نیستند.

208-ncap
۳- ادعای عجیب دیگر نویسنده این مطلب به پژو ۳۰۱ مربوط می‌شود. در متن بیان شده است که: “پژو ۳۰۱ برای عرضه با پایین‌ترین قیمت در شرکت پژو طراحی شده که به دلیل پایین بودن سطح ایمنی، فرانسوی‌ها حق فروش آن را در اتحادیه اروپا ندارند.”.
اینجاست که ما با خواندن این مطلب آرزو کردیم که‌ای کاش نویسنده متن حداقل به صفحه ویکی‌پدیای مربوط به این خودرو مراجعه می‌کرد و متوجه می‌شد که یکی از سایت‌های تولیدی این خودرو در کشور اسپانیاست [۵] و همان‌طور که مستحضر هستید، اسپانیا یکی از اعضای اتحادیه اروپاست. پس چگونه می‌شود که خودرویی در اتحادیه اروپا تولید شود و در رتبه‌بندی فروش خودروهای اتحادیه اروپا نیز حضور داشته باشد [۹]، اما استانداردهای این اتحادیه را نداشته باشد؟ ما بسیار علاقه‌مند هستیم بدانیم که کدام مرجع و کدام سند حاکی از این بوده است که پژو حق فروش مدل ۳۰۱ را در اروپا ندارد.
توجه داشته باشید که این خودرو موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP شده است که میزان اعتبار آن بر کسی پوشیده نیست. پس ادعای ایمنی ضعیف این خودرو و نداشتن حق فروش این خودرو در اتحادیه اروپا کذب محض و حاصل تخیلات نویسنده متن است.

301-ncap
بد نیست اشاره کنیم که پژو ۳۰۱ و برادر دوقلوی آن سیتروئن C الیزه، دو خودروی اقتصادی با مشخصات فنی، ایمنی و قیمتی کاملاً مشابه می‌باشند که از سوی گروه پژو سیتروئن برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و ساخته شده‌اند. بر همین اساس سعی شده است که تا حد امکان از امکانات غیرضروری در این خودروها کاسته شود که تا حد امکان از قیمت آنها کاسته شود. اما این بدین معنی نیست که این خودروها خودروهای استاندارد و ایمنی نیستند. بلکه در طراحی این خودروها سعی شده است که ضمن پایین آوردن قیمت، حداقل استانداردهای روز جهانی نیز رعایت شود. بنابراین درست است که این خودروها با پرچم‌داران این کلاس قابل مقایسه نیستند، اما با توجه به برچسب قیمتی خود، خودروهایی شایسته به شمار می‌روند و در بازارهایی مثل بازار چین و بازارهای آفریقایی با استقبال نسبی مواجه گردیده‌اند.

2014 Peugeot 301
Peugeot 301
۴- در بخش‌های مختلفی از متن، نویسنده سعی کرده است این تصویر را القا کند که حاصل همکاری چندین ساله ایران‌خودرو و پژو تنها به نفع پژو بوده است و شریک ایرانی حکم “گاو شیرده” را برای فرانسوی‌ها داشته است. اما آیا واقعاً ایران‌خودرو هیچ سودی از این شراکت در تمام این سال‌ها نبرده است و بعد از این هم نخواهد برد؟ آنچه از بعد فنی واضح و مبرهن است، این نکته است که یکی از ستون‌های اصلی خودروسازی ما، فرانسوی‌ها هستند. هم اکنون خودروهای برند پژو و رنو سهم بزرگی از بازار کشورمان را دارند. همچنین از بعد فنی اولین خودروی ملی ما، سمند، بر پایه پلتفرم و قوای محرکه پژو ۴۰۵ ساخته شده است. همچنین خودروی رانا نیز از پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار بهره می‌برد و بسیاری دیگر از دستاوردهای خودروسازی ما با مشارکت فرانسوی‌ها به انجام رسیده است. اگر شریک ایرانی در طی این سال‌ها کم‌کاری کرده است و نتوانسته از فرصت شراکت با پژو بیش از این بهره ببرد، نباید همه تقصیرات را به گردن طرف فرانسوی انداخت.
همچنین لازم نیست استاد اقتصاد باشیم تا بفهمیم مابه‌التفاوت قیمت خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ که در خارج از کشور ما قیمتش از حدود ۶۵ میلیون تومان آغاز می‌شود، با آنچه که ایران‌خودرو قرار است در نسخه مونتاژی با حذف برخی امکانات و درصدی داخلی سازی به مردم بفروشد، به جیب چه کسانی می‌رود! جالب اینجاست که به نظر می‌رسد در فروش خودروها، طرف خارجی که کلیه مراحل طراحی و ساخت قطعات را انجام می‌دهد سود به‌مراتب کمتری از طرف داخلی که صرفاً خودرو را مونتاژ می‌کند، خواهد داشت.
قطعاً اطلاع دارید که به اسم حمایت از خودروسازی داخلی سال‌هاست که مردم ما مجبور به خرید خودروهایی گران‌قیمت و بی‌کیفیت هستند. این در حالی است که بدون شک اگر به طرف‌های خارجی آزادی عمل داده می‌شد که خود در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند و به تولید خودرو بپردازند، قطعاً خودروهایی با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسید. این روالی است که در بسیاری از کشورها آر جمله ترکیه انجام شده است و منافع بسیاری نیز برای آن کشور و مردمش در پی داشته است.
در واقع سال‌های سال است که آقایان با شعار حمایت از تولید داخلی و به بهانه حمایت از چند هزار کارگر خودروسازی، با جان و مال ده‌ها میلیون ایرانی بازی کرده‌اند و در نهایت حمایت اصلی از جیب‌های مبارک آقایان صورت گرفته است! هرگاه هم که این صنعت علیل و ناتوان با انتقاد رو به رو شده است، انگشت اتهام به سمت شرکای خارجی نشانه می‌رود و خارجی‌ها مقصر تمامی کم‌کاری‌ها و خیانت‌های طرف‌های داخلی معرفی می‌گردند.

2015 Peugeot 2008
۵- در بخش دیگری از متن از صحبت‌های یک کارشناس مجهول‌الهویه به‌عنوان مستنداتی استفاده شده است که در میان این صحبت‌ها هم نکات عجیب و اشتباهات فراوانی به چشم می‌خورد. این کارشناس بی نام و نشان در مورد طراحی ۳۰۱ گفته است: “دنا به‌عنوان یک خودروی ملی از نظر طراحی، شکل ظاهری و ترکیب داخلی به‌مراتب بهتر و مشتری‌پسندتر از خودرو ۳۰۱ است”.
البته زیبایی امری کاملاً سلیقه ایست، اما از بعد فنی، دنا اتفاقاً طراحی بسیار ناهماهنگ و ناموزونی دارد. عدم هماهنگی در میان بخش‌های جلو، عقب و وسط دنا کاملاً مشهود است و خطاهای طراحی زیادی، مثل فاصله درب کاپوت تا جلوپنجره، در آن به چشم می‌خورد. همچنین ارتفاع نامناسب بخش عقب دنا و الهام‌گیری آن از خودروهای دیگر مثل محصولات میتسوبیشی از دیگر ضعف‌های طراحی آن هستند. این در حالی است که پژو ۳۰۱ علیرغم اینکه به دلیل ماهیت اقتصادی خود، ظاهر پرهیجانی ندارد، اما دستکم از طراحی هماهنگ و یکدستی بهره می‌برد که اصلاً قابل مقایسه با شتر گاو پلنگی مثل دنا نیست.

ایران خودرو دنا
این کارشناس خودرو پا را فراتر از این گذاشته است و ادعا کرده که: “حتی ترکیب خودرو پژو پارس نیز از پژو ۳۰۱ بهتر است”.
اما این کارشناس خبره پا را از اظهارنظر در مورد طراحی خودرو فراتر گذاشته است و ایرادات فنی نیز به ۳۰۱ گرفته است. آن‌طور که در ادامه گفته است: “به نظر می‌رسد برای قوای محرکه پژو ۳۰۱ سه نوع موتور ۲ لیتری بنزینی و ۱.۶ لیتری دیزلی در نظر گرفته شده است که هر سه نوع موتور به لحاظ کارایی، عقب‌افتاده و دارای مصرف سوخت بالایی هستند.”

2014 Peugeot 301
Peugeot 301
ای‌کاش که این کارشناس محترم و این خبرگزاری عریض و طویل با این همه سرمایه و منابع مالی که در اختیار دارد، فقط ۵ دقیقه در اینترنت جستجو می‌کردند تا متوجه شوند که به‌طورکلی خودروسازان اروپایی به دلیل سیاست‌های کاهش مصرف سوخت و آلایندگی به سرعت در حال حذف پیشرانه‌های پرحجم و جایگزینی آنها با پیشرانه‌های کم‌حجم با تکنولوژی بالاتر هستند. بر همین اساس، پژو نیز در حال حاضر نه‌تنها بر روی ۳۰۱، بلکه بر روی هیچ کدام از محصولات دیگرش از پیشرانه ۲ لیتری بنزینی استفاده نمی‌کند و در واقع اصلاً چنین پیشرانه‌ای در لیست محصولات فعلی پژو موجود نیست. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که برخلاف گفته این کارشناس محترم، برای پژو ۳۰۱ تنها یک پیشرانه در سراسر جهان در دسترس است که این خودرو با همین پیشرانه وارد کشور ما خواهد شد. این پیشرانه ۱.۶ لیتر حجم دارد و توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار توان را دارد. ضمن اینکه مصرف سوخت رسمی این پیشرانه در نسخه دنده دستی ۶.۸ و در نسخه اتوماتیک ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است [۱۰]. آیا به نظر این کارشناس محترم و آن خبرگزاری وزین، این اعداد برای یک خودروی اقتصادی اعداد بزرگی هستند؟ کدامیک از خودروهای پرطرفداری که در کشور ما تولید می‌شوند درزمینهٔ مصرف سوخت بهتر از این عمل می‌کنند که این کارشناس این پیشرانه را “عقب‌افتاده” می‌خواند؟ آیا کارشناس محترم این خودرو را با خودروهای هیبریدی مقایسه کرده است؟ یا اینکه صرفاً قصد داشته که چیزی برای تخریب این خودرو و این قرارداد گفته باشد! ای‌کاش که حداقل نام این کارشناس اعلام می‌شد تا ما بدانیم که این کارشناس دانا و توانمند که تا این حد اطلاعات بالایی از صنعت خودروسازی جهان دارد کیست!

2014 Peugeot 301 Interior
Peugeot 301 Interior
ایرادات و دروغ‌های موجود در متن این خبرگزاری مطرح به همین‌جا ختم نمی‌شود و اگر قرار باشد به تک‌تک آن‌ها اشاره کنیم باید ده‌ها صفحه توضیحات بنویسیم. همچنین ایرادات کوچک‌تر این متن آن‌قدر زیاد است که تعداد آن‌ها از شمار خارج است؛ از جمله اینکه گفته شده است که از تولید پژو ۲۰۰۸ پنج سال می‌گذرد و این در حالی است که تولید این خودرو از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و هم اکنون این خودرو ۳ سال دارد و یک بار نیز در این مدت مورد فیس‌لیفت قرار گرفته است [۱۱].
با همه این مسائل، اگر و فقط اگر یک جمله از این مطلب یا سایر مطالب این خبرگزاری که در روز ده‌ها و حتی صدها عنوان مطلب تولید می‌کند، به یکی از نامطلوب‌ترین پدیده‌های موجود در خودروسازی کشورمان پرداخته می‌شد، شاید می‌توانستیم انتقادات این خبرگزاری را از سر دلسوزی و با نیت خیر (هرچند با تعداد زیادی اشتباه) بدانیم. اما جالب اینجاست که این خبرگزاری که به این شدت محصولات پژو را زیر سؤال می‌برد و از استانداردهای ایمنی و حمل و نقل دم می‌زند، حتی یک خط هم در مورد خودروهای چینی که این روزها به شدت در بازار ما جولان می‌دهند حرفی نزده است. برای ما جای تعجب دارد که این خبرگزاری که تا این حد دلواپس ایمنی و استانداردهای اتحادیه اروپا و آمریکاست، چرا هیچ موضع‌گیری در برابر چینی‌هایی که هیچ‌کدام از این استانداردها را ندارند، نکرده است؟ آیا خودروهای چینی که توسط خودروسازان ما تولید می‌شوند در مؤسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی تست شده‌اند؟ آیا این خودروها استانداردهای اروپایی یا آمریکایی را پاس کرده‌اند؟ آیا این خودروها در بازار آمریکا یا اروپا به فروش می‌رسند؟ آیا این خودروها حتی در کشور خودشان در بین خودروهای پرفروش و پرطرفدار هستند؟ کدامیک از خودروسازان چینی تاکنون در کشورمان سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده است و کدامیک از آن‌ها دانش فنی نداشته خود را به طرف ایرانی انتقال داده و کدامیک از آن‌ها درصد داخلی سازی محصولاتش را به اعداد مورد نظر این خبرگزاری رسانده است و محصولاتی که در ایران تولید می‌شود را برای صادرات به سایر بازارها در نظر گرفته است؟

peugeot-301-10
همین ایران‌خودرویی که این‌گونه برای قرارداد پژو مورد تخطئه قرار گرفته است، در چند ماه اخیر محصولاتی را از خودروسازان چینی هایما و دانگ فنگ روانه بازار کرده است و قصد همکاری‌های بیشتر با این خودروسازان و عرضه محصولات بیشتری از آن‌ها را هم دارد. این در حالی است که نه سرمایه‌گذاری از سوی این خودروسازان چینی در ایران صورت گرفته است و نه محصولات آن‌ها آن‌چنان محصولات معتبر و به‌روزی، حتی در مقیاس خودروسازان چینی، به شمار می‌روند. پس چرا هیچ اعتراضی از سوی این خبرگزاری و سایر دلواپسان این عرصه در مورد این همکاری‌ها صورت نمی‌گیرد؟ آیا چون این محصولات از کشور دوست و برادر، چین، به کشور ما می‌آیند، نیازی به داشتن استانداردهای ایمنی و کیفی چندانی ندارند؟ چطور می‌توان استدلال کرد که خودروهای پژو که در کلاس خود جزو پرفروش‌ترین‌ها در بازار اروپا هستند، خودروهایی از رده خارج هستند، اما خودروهای چینی که حتی در خود چین هم طرفداری ندارند و میزان فروش آن‌ها در بازار ۸۰ میلیونی ایران چندین برابر بازار ۱.۳ میلیاردی چین است، خودروهایی به‌روز و مناسب هستند؟ چطور خودروهایی که پنج ستاره ایمنی از معتبرترین موسسه ایمنی دنیا را دریافت کرده‌اند، ایمن نیستند، ولی خودروهایی که حتی در موسسه نه‌چندان معتبر China NCAP هم تست نشده‌اند یا اگر هم تست شده‌اند نمرات درخشانی دریافت نکرده‌اند، نگرانی از بابت ایمنی و استاندارد برای این دوستان ایجاد نمی‌کنند؟

داتسون GO در تست تصادف از روبرو
سکوت معنی‌دار این خبرگزاری، که اساساً باید به دنبال حفظ منافع مردم باشد، در برابر این پرسش‌ها، و دروغ‌پراکنی و تخریب‌های آن در برابر قراردادی که می‌تواند تغییرات مثبتی در صنعت خودروی کشورمان داشته باشد برای ما بسیار جای سؤال دارد. چراکه این خبرگزاری شناخته شده، به طیفی سیاسی خاصی تعلق دارد که حامیان اصلی دولتی بودند که در آن دولت ۸ سال تمام خودروسازی ما بدون هیچ پیشرفتی، صرفاً درجا زد، پای خودروهای چینی به بازار کشورمان باز شد و تمامی خودروسازان بخش خصوصی و دولتی آلوده به مونتاژ خودروهای چینی شدند.

Car Production At A PSA Peugeot Citroen Plant
اگر این ابهامات زیاد و سؤالات بی‌پاسخ نبود، شاید می‌توانستیم نیت نویسنده مطلب و کل خبرگزاری را خیر فرض کنیم و این همه غلط‌های فاحش و دروغ‌های بزرگ را به‌پای بی‌سوادی و بی‌اطلاعی نویسنده مطلب بگذاریم. اما هرچقدر که سعی کنیم با دید مثبت به قضیه نگاه کنیم، باز هم خبث نیت و غرض‌ورزی‌های این خبرگزاری از لابه‌لای سطور و کلمات این مطلب خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود که نتوانیم چشم خود را بر روی آن ببندیم. چراکه این خبرگزاری نماینده طیف سیاسی خاصی است و آنچه از مطالبی این‌چنینی دریافت می‌شود، این نکته است که برخی‌ها شمشیرهایشان را از رو بسته‌اند تا به هر قیمت ممکن جلوی پیشرفت خودروسازی را بگیرند و هر طور که شده در این راه سنگ‌اندازی کنند. حتی اگر به قیمت دروغ‌پراکنی و زیر سؤال رفتن اعتبارشان بین افرادی باشد که از مقوله خودروسازی سر درمی‌آورند.

Peugeot 2008 2014
قرارداد ایران‌خودرو با پژو همانند هر قرارداد دیگری دارای نقاط قوت و ضعفی است. اساساً نمی‌توان در مذاکره کاری کنیم که بدون دادن امتیاز به طرف مقابل، صرفاً از آن امتیاز بگیریم، چراکه طرف مقابل هم در مذاکرات به دنبال تأمین منافع خود است و اگر منافعش تأمین نشود، قراردادی در کار نخواهد بود. اصل مذاکره هوشمندانه بر این اساس است که با دادن و گرفتن امتیاز به حالتی برسیم که برای هر دو طرف راضی‌کننده باشد.
در قرارداد ایران‌خودرو با پژو نقاط قوت خوبی دیده می‌شود که می‌تواند مسیری جدید برای صنعت خودروسازی ما ایجاد کند و الگویی برای سایر قراردادهای خارجی باشد. امیدواریم که این قرارداد و قراردادهای آینده صنعت خودروسازی کشورمان بتوانند اصلی‌ترین هدف، که همان تأمین حقوق مردم است، را برآورده سازند. بدون شک سوار شدن بر خودروهایی ایمن و دارای استانداردهای روز دنیا جزو حقوق اصلی مردم است و خودروسازان باید در این راستا گام بردارند تا برنده اصلی مردم باشند. در نهایت امیدواریم که رسانه‌های این‌چنینی دست از دروغ، تخریب و لجن پراکنی بردارند و به‌جای زیر سؤال بردن شرافت خبرنگاری، در راستای احقاق حقوق مردم و افزایش اطلاعات عموم تلاش کنند.

مراجع:
۱- پدال
۲- فارس نیوز
۳- left-lane.com
۴- left-lane.com
۵- ویکی پدیا
۶- Euro NCAP
۷- Euro NCAP
۸- Euro NCAP
۹- left-lane.com
۱۰- Chinaautoweb
۱۱- ویکی پدیا

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۷۰ دیدگاه‌ها

  1. تمدن عرب

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    لابی کشور چین در ایران از نفوذ بسیار بالایی برخورداره و به مسولان و مدیران ایرانی نفوذ کرده. گرچه عده ایی به دنبال منفعت طلبی شخصی خودشون هستن و مانع حضور کشورهای معتبر جهانی مثل فرانسه،المان،ژاپن،کره،امریکا و غیره میشن.
    وقتی ایران در تحریم بود میگفتن ما نمی تونیم برند جدید جایگزین کنیم به دلیل تحریم ظالمانه شیطان بزرگ و متحدانش الان که تحریم کمتر شد بهونه ی جدید میبافن.
    واقعا الان دونستم چرا عده ایی خواهان تحریم بودند و از این فرصت طلایی بهره میبردن . گرچه حرف برای گفتن زیاده ولی به همینجا اکتفا میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (681 ديدگاه)

      این مشکل (جنگ زرگری مدیران و بالادست ها)سال هاست گریبان صنعت خودرو کشور رو گرفته وقتی کره میخواست شروع به خودروسازی کنه به سراغ ایرانخودرو به عنوان یه تولید کننده قدیمی خاورمیانه اومد ولی الان چی؟؟؟؟؟زمانی که تولید پیکان متوقف شد و قرار شد لوگان 6500 یورویی جایگزینش بشه(دلار مرز 800 تومان بود)و پیکان رو ما 6 میلیون مخریدیم همین عزیزان اومدن استعمار نوین فرانسه به راه انداختن و با سایپا لابی کردن و بی دردسر پراید پرفروش ترین محصول داخلی شد و تندر 90 از 13 میلیون رسید به چهل میلیون؟؟؟؟مگه هر سله ما این همه کشته نمیدیم تو تصادفات؟؟؟؟؟؟ منظورم از نوشتن این متن این بود که تاریخ تکرار میشه و ما خودمون هستیم که ضرر میکنیم نه آقایون رده بالا که هیچکدومشون حتی ماشین ایرانی سوار نمیشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. آرش

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (111 ديدگاه)

      درسته که این تحریما برای مردم گرونی و بیکاری و فشار شدید اقتصادی داشت… ولی برای بعضی ها فقط پول داشته و پول و پول و پول وگرنه چطور یه جوون ۲۰ ساله میتونه تو شهر ما آئودی آر ۸ سوار بشه …
      خیلی ها که اصلا به خدا و آخرت هیچ اعتقادی ندارن وگرنه به واسته این تحریما خون مردم رو اینجوری تو شیشه و کف خیابون نمیریختن … حرفا همه زده شده همش تکرار مکررات گوش کسی هم بدهکار نیست … خوابیده رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده نه … شما رو نمیدونم ولی من که از این جماعت نمیگذرم …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سامان اذری

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      با احترام.خاصی که با سایت پدال دارم.
      ولی یه چیز برام خیلی عجیه که چرا سایت پدال کاسه داغ تر از اش شده ؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. mohsen

        ۳ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (169 ديدگاه)

        خیلی روشنه سامان
        مافیایه صنعت خودرو در ایران هم پول دارن و هم زور

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سامان اذری

          ۳ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          :)
          دقیقا

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (100 ديدگاه)

    گفته های متن درسته ، اما دلزدگی از کیفیت و محصولات پژو به سختی قابل ترمیمه . منی که از این محصولات دله خوشی ندارم دوباره حاضر نیستم سرمایه ای که به سختی درآوردم رو در اختیار این برند بزارم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (30 ديدگاه)

      عزیز دلم شما اشغالای ایران خودرو رو سوار شدی چرا از پژو بدت میاد. والا مایه 405 فرانسوی 2000مدل 77 داشتیم بعد 200000تا فقط یادمه یه جلوبندیشو تعمیر کردیم اونم تو خیابونا و جاده های داغون ایران که جیپ رانگلر جواب میکنه بعدصد هزارتا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Matador

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      ممنون از آقای رحیقی عزیز.
      امیدوارم هر چیزی که خیر هست برای ملت عزیز ایران اتفاق بیافته و راهمون رو به سمت آینده ای روشن ادامه بدیم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Reza.sh

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (27 ديدگاه)

        پژو وحشتناکه تو تاپ گیر کلارکسون می گفت دارن تو بد بودن بهترین میشن
        میگفت عالی بودن

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سینا

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (347 ديدگاه)

          همون جرمی تو سان از ۳۰۸ خوب گفت

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. uss zumwalt DDG-1000

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          308 خیلی عالیه

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. وحید

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (325 ديدگاه)

      در کل با توجه به وضع موجود بهتر از هیچیه
      ولی واقعا قرار داد با پژو سیاسی بود خودمون رو نمی توینم گول بزنیم
      آقایون هم خوب میدونن یکی از دلایل سنگ ننداختن فرانسه تو برجام هم این بود و یکی قرار داد نفتی توسعه میادین با توتال

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حميد

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کسی خیلی مشکلی با محصولات جدید نداره بیشتر با سیاستهای بد خودروسازان داخلی بخاطر عدم کیفیت و ساخت یک نمونه سالهای سال و سر کیسه کردن مشتریان داره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. amir

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    هیچ کس از پژو خاطره خوبی نداره و معمولا ماشیناش استهلاک بیشتری از محصولات رنو داره در ضمن ایران خودرو حتما این 3 خودرو رو تا آخر تولید خواهد کرد و خبری از فیس لیفت و نسل بعدی نخواهد بود هر برند خودرویی هم قیمت محصولات پژو اگر باشد من اون رو به پژو ترجیح میدهم مثل رنو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Saied

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    پژو جان خیلی از عزیزان این مملکت رو گرفت . علتش هم بی کیفیتی محصولات هستش.
    اگه واقعا میخوان به جامعه به صورت بنیادی کمک کنن با تیوتا شریک بشن. اصتحلاکش نسبت به پژو صفر هستش. ایمنیش بالاست.
    به خدا این عربا دیوونه نیستن ( البته در زمینه انتخاب ماشین ) که اینقد تیوتا دوس دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. محمد جواد

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ببینید پژو اصن بد.ولی از خیلی از چینیا سرتره.آشغال هایی ک تو ایران بدون نظارت پژو تولید میشن پژو نیستن.اگر بحث نظارت صد در صدی پژو حقیقت داشته باشه بنظرم این خرید منطقیه.این خبرگزاری هم تکلیفش مشخصه.موقع واردات شورولت های جدید هم یادمون نرفته ک چجوری داشتن خودکشی میکردن تو سایتشون.باور کنید ده تا مقاله عریض و طویل نوشتن و انقد تو گوش مسئولین خوندن تا این برند پاش باز نشه به ایران که البته بدبختانه این دلواپسان موفق هم بودن!!!!خدا خودش ما رو نجات بده از دست اینا.یکی نیس بگه بابا انقدر حرص نخورید .این همه دلواپسی اخه مگه میشه؟؟؟؟هر کی اندازه شما حرص بخوره سرطان میگیره میمیره.مگه اینکه چیزایی بهش برسه که قطعا….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. آرش

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    چرا سفسطه میکنید؟ کسی از خودروهای چینی دفاع نکرده،مردم میپرسند چرا به جای بستن قرارداد با پژو که محصولاتش در دنیا به استهلاک بالا مشهورند،با تویوتا هیوندا،کیا و دیگر برندهای خوش نام و پرفروش قرارداد بسته نمیشود؟البته جواب سوال فوق در پورسانتهای پشت پرده نهفته است که یحتمل بوی آن به پدال هم رسیده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سینا

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (347 ديدگاه)

      تویوتا و کیا و… ایران نمی آیند چون بازار آمریکا رو از دست می دهند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرش

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (51 ديدگاه)

        دوست عزیز شرکتی مانند تویوتا به ایران نمی آید چون آنقدر برای برند خود ارزش قائل است که نگذارد آرمش روی هر چهارچرخه ای قرار گیرد.محصول خاطره انگیز خودروساز معتبر جهان، پژو rd را خاطرتان هست؟تا این دو سرطان صنعت ایران،ایرانخودرو و سایپا سرپا هستند عموم ایرانیان در آرزوی سواری خودرو درست و حسابی خواهند ماند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. جلال

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        مگه دولت ادعا نمیکنه که آمریکا تحریم های خودروسازی رو لفو کرده!!! پس نباید مشکلی برای قرارداد وجود داشته باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (77 ديدگاه)

      برادر من,هیچ کدام از این شرکتها حاضر نیستن با شرایط وزارت صنعت و معدن در ایران خودرو تولید کنن و پژو هم بدلیل قدمت و آشنایی با رفتارهای عجیب و غریب مدیران ایرانی حاضر به همکاری شده
      در کجای دنیا کمپانی هایی مثل تویوتا و کیا و هوندا حاضر شدن بدون نظارت و مدیریت مستقیم این کمپانی ها و با 40 درصد داخلی سازی,30 درصد صادرات و انتقال تکنولوژی و ساخت پلتفرم مشترک کار کنند؟؟؟یک مورد رو مثال بزنید؟؟؟مشکل اینجاست بعضی از دلواپسان ایران رو تافته جدا بافته دنیا میدانند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. جلال

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        دقیقا ایراد ما به وزارت صنعت و نحوه قراردادش هست که از آخر دوباره میرن پیش پژو!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. مسعود

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4 ديدگاه)

      در مورد تویوتا که مثال زدید : این شرکت حاضر نیست سرمایه گذاری تو ایران بکنه و دوست داره مثل گاو شیرده ، فقط محصول 100 % ساخته شده و آماده به ایران بده ، کما اینکه حتی اگر هم میلی به ساخت کارخانه تو ایران داشته باشه ، میخواد مستقل باشه(جدای از شریک ایرانی) . علاوه بر این موارد ، شرایط بی ثبات سیاسی – اقتصادی در ایران ، ژاپنی ها و آلمانی های حسابگر رو از سرمایه گذاری در جایی که نمی دونن فردا توش چه خبره ( و احتمالا به خاطر موضع گیری کشورشون ، بریزن تو سفارتشون و اونجا آتیش بزنن ) منع میکنه

      کیا – هیوندای هم مثال جالبی بود که زدید : این دو شرکت در زمان تحریم ها و غیبت برند های معتبر بین المللی(منظورم برندهای “واقعا “معتبر و با اصالته ، نه کره ای های پر زرق و برق اما درون تهی !) از ما نهایت سو استفاده کردن و تا می تونستن ماشین آماده فرستادن ، بدون 1% انقال تکنولوژی ، و خروج ارزهای سنگین از کشور اون هم در زمان بحران !
      ضمن اینکه کجای این دو برند بهتر از محصولات پژو – سیتروئن هست ؟ به غیر ساخت خودروهای ارزون با ظاهری جذاب(که البته خیلی زود از مد می افته و قدیمی میشه) ، چه هر یا اختراع دیگه ای درصنعت خودروداشتن ؟ همین کره ای ها رو هر کسی که سوار شده ، از خشکی سیستم تعلیقش نالیده ، از زود مستهلک شدنش نالیده ، و خیلی موارد دیگه . مخصوصا اگر صاحب این خودروهای جذاب ! ، قبلا یه برند اروپایی – ژاپنی رو سوار شده باشن

      و در نهایت ، پژو 208 ، می تونه خاطرات خوش 206 درزمان عرضه رو تداعی کنه . خودرویی با کیفیت و دنیایی از تجهیزات افترمارک قابل فعالسازی و هندلینگ بی نظیر
      امیدوارم با تیپهای مختلف (علی الخصوص GTi به بازار راه پیدا کنن)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرش

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (51 ديدگاه)

        مسعود عزیز چه تضمینی هست که ۲۰۸ که در ایران تولید میشه همون ۲۰۸ باشه که در فرانسه هست؟ اصلا بعید نیست ۲۰۸ فقط در ظاهر ۲۰۸ باشه،موتور tu5, سیستم برقی ایرانیزه،قطعات چینی، با حذف گسترده آپشنها…همون بلایی که بر سر ۲۰۶ و ۴۰۵ اومد.اتفاقا این پژو است که نشون داده در بازار ایران فقط دنبال سود است و بس،ذره ای ارزش برای برند خود، جان و مال مردم قایل نیست وگرنه اجازه تولید rd و روا را به ایرانخودرو نمیداد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. m

          ۲ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4 ديدگاه)

          ارش جان تر زدن تو این ماشین تکنولوژی میخواد که ایران نداره !!
          چجوری میشه موتور tu5 بذارن رو این ماشین که حجم موتورش 1200 سی سیه !!
          نگران نباش ، حداقل تا یکی دو سال اول مثل اوایل 206 ، این ماشین ماشین خوبیه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. جلال

        ۲ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        خودرو های درون تهی!!!!
        خدایا این کارشناس های صنعت خودرو رو از ما نگیر

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. محمد جواد

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (45 ديدگاه)

    یه شعریم بود…
    وااااااای چه قد خخخخخخستم من ، از دست دلواپسا و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (174 ديدگاه)

    به نظرمن دناازپژو301خیلی بهتره هرچنددناهم نواقصی داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مسعود

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (221 ديدگاه)

      -_-

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Nima

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خدا کنه این محصولاتی که میخوان تولید کنن ده سال بدون تغییر تولید نشه و حداقل فیس لیفت داشته باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من که به شخصه یک ریال هم برای چیزی که آرم خودروسازهای فرانسوی روش باشه پرداخت نمیکنم. مگه آلمانی ها و ژاپنی ها چه مشکلی داشتند که باز هم با فرانسوی ها قرارداد بستند؟ شخصا اگه بنز S Class با آرم پژو بهم مجانی بدن هم قبول نمیکنم. الآن هم برنامه ام برای آینده، فروش لگنی هست که آرم پژو به پیشونی اش چسبیده تا بتونم با پرداخت مبلغی بیشتر یک خودروی ژاپنی یا آلمانی دسته دوم بخرم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amirhosein_msm

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (34 ديدگاه)

      دوست عزیز شما قیمت هم در نظر بگیرین . بنز و بی ام و ارزان ترینشون 300 میلیونه :|

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. ایران و فرانسه

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (49 ديدگاه)

    به قول اقای روحانی وقتی پول فراوان، قدرت نظامی، روزنامه ؛خبرگزاری و قرارگاه اقتصادی و …. باشه سلمان و ابوذر هم از راه بدر میشن این خبرگزاری معلوم الحال میدونه نون تو تحریم و انزواست البته برای اونها همه باید تلاش کنیم کمپانیهای خارجی با سرمایه هاشون وارد کشور بشن قرارداد بویینگ خیلی خیلی مهمه ان شا الله اگه اجرایی بشه کلید خیلی از قفلهاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیرحسین

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    سر داستان ال 90 هم همین داستان پیش اومد و آخر بعد از سه سال توقف و بدون تغییر حتی یک جمله تولید ال90 شروع شد که البته بنا به دلایل مختلف دیگه خودرویی ارزان نبود.آقایان کارشان فقط شعار دادن و سنگ اندازی بدون ذره دانش و فهم علمی نسبت به دنیاست و گویی دنیا تنها منتظر حرف آقایان هست تا تغییرات عظیم اتفاق بیفتد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. lmbx

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (287 ديدگاه)

    ضمن تشکر از اقای رحیقی بابت نکته سنجی خوبشون.اماچند تا نکته هم هست
    1-سال 86 هم رنو میخواست قراردادی به مراتب بهتر از الان ببنده و ایران بشه قطب تولید رنو در خاورمیانه و حتی طراحی و تولید هم تو ایران انجام بشه که گفتن استعمارنوین فرانسه
    2-اگر این قرار داد هم خوب باشه مطمئنا به نفع مردم نیست شاید به نفع خودروساز ها باشه
    3-این رو هم فراموش نکنیم که همین که پژو میاد با ما قرار داد میبنده معلومه که یه کم اره!وگرنه چرا هیچ وقت تویوتا یا شرکت های ژاپنی نمیان قرارداد ببندن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ASTON

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (213 ديدگاه)

    اگه همزمان با اروپا بروزرسانی رو انجام بدن خوبه ولی تجربه ثابت کرده مدیران ایران خودرو اگه از این اخلاقها داشتن وضع اینجوری نبود

    دنیا همینجوری نمیمونه بالاخره شرکت های رقیبی پیدا خواهند شد که وقتی ایران خودرو و سایپا بهترین قرارداد رو با بهترین گزینه ها نبندن از این فرصت استفاده میکنه و اون کاری که اونها باید الان میکردند رو انجام میده
    فرض کن 10 یا 15 سال دیگه وقتی این دو تا شرکت داشتند ورشکسته میشدند میگن چی شد که اینجوری شد اونوقته که ریشه هاشو تو انتخابهای الانشون باید جستجو کرد
    حالا هی ملت رو سرکیسه کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مانی

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (143 ديدگاه)

      پژو 2008 همین امسال فیس لیفت شد،اگر طرح جدید رو تولید کنن میشه به این قرارداد امیدوار بود اگر هم فیس قدیم رو تولید کردن دیگه از همین اول معلوم میشه اینم یه چیزی در مایه های قرارداد ال ۹۰ خواهد بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ساسان.م

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (338 ديدگاه)

    آقایون به اصطلاح کارشناس اگه خیلی دلشون واسه مردم سوخته و پژو رو قبول ندارن تشریف ببرید با فولکس واگن ، فیات ، تویوتا ، مزدا و … قرار داد ببندید والا ما هم از خدامونه
    در کل پیچیدگی فنی فرانسویا الکی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مهیار

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    فرانسه ما رو تو تحریم تنها گذاشت ازش دفاع نکن چون جای دفاع نداره …چرا فرانسه این همه کشور ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. امیر

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    یه عده فک میکنن انگار شرکتای دیگه الان پشت درن ما بریم باهاشون ببندیم بابا تویوتا کیا هیوندا هوندا و….چون بازار امریکارودارن که بیشتر زیر نفوذ اونان و….وحاضر نیستن مثلا تواین قرارداد باپژو بیان بعدشم اگر بیان همون هزینه عوض کردن خط تولید اونم تواین شرایط ناگواره باز پژو ورنو محصولاتشون ونوع خط تولید چون پلت فرما مشترکه با محصولات قبلشون یکیه خرجش کمتره والا اگر آقایون راضین شرکتای خارجی بیان توایران بسازن بدون اجازه شراکت وانتقال داشن حرفی نیست ولی خوده همین دلواپسا اولین نفرن این چه وضعشه مگه میشه چرا اخه وا مصیبتا وا اسلاما وا چی چیا مملکتی که میگن آمریکاییا ماشیناشون فلانه دیگه تا تهش برین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ونوم

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    پدال عزیز چند نکته عرض کنم اول : من خودم عاشق ماشین امریکایی هستم ولی قبول دارم ماشین های شرکتهای معتبر همگی قابل قبول هستن دوم اقای رحیقی خیلی زیرپوستی تبلیغات سیاسی میکنه هر چند خبر فارس هم خوندم هر دوتاشون فقط فکر منافع خودشونن سوم با حرف اقای رحیقی هر کس مخالف قرداد باشه دلواپسه که دروغه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ونوم

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    ببخشید دوستان اینم بگم 208 و …. من میدونم خیلی بهتر از ماشین های بعضی شرکتاس ولی خدا داند بعد داخلی سازی چی دربیاد اقای رحیقییییی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. اسفندیار عقیلی

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه این پژو چی هست که آدم بهش افتخار کنه یه کارخونه با سابقه خوب و لی تو قرن 21 هیچ محصولی برای رقابت نداره . آخه شما که سایت معتبری هستی چرا؟ این کارخونه ی پژو حتی برنامه تاپ گیر هم کلا” یک قسمت بهش اختصاص داده و درباره اش نتیجه گیری خوبی میکنه و میگه در قدیم خوب کار کردن اما هر چقدر جلو رفتن بدتر شدن خوشبختانه تو اینترنت هم هست . حالا شما چند گرفتی یا به قول خودت از کدوم جناحی معلوم نیست که داری حمایت میکنی . خوشبختانه مردم دارن حس میکنن نه کیفیت بالارفته نه قیمت پایین اومده حتی بالا هم رفته بی سروصدا . آخه کشوری که تنهایی بعد 30 سال ماهواره میده هوا اما ناسا با کلی دانشمند از تمام جهان بعد 50 سال نمیتونه ماشین خوب بزنه ایشالله اون جناح خاص از اقتصاد بکشه بیرون تا مملکت آباد بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      دوست عزیز من نه طرفدار و جیره بگیر پژوئم نه چیزی.
      فقط میدونم تا یه چیزی رو نفهمیدم درباره اش چیزی نگم. روی صحبتم تنها با شما نیست،با همه ی عزیزانی هست که ادعاهایی در رابطه با پژو داشتن.اینکه پژو تو کشورمون کارایی انجام داده که ما دوست نداشتیم به کنار اما اونجا که می فرمایین “آخه این پژو چی هست که آدم بهش افتخار کنه یه کارخونه با سابقه خوب و لی تو قرن 21 هیچ محصولی برای رقابت نداره ” زحمتی بکشید یه سرچی بفرمایید تا از افتخارات و خودروهای پرفروش این شرکت آگاه بشید.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سینا

      ۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (347 ديدگاه)

      ماشین خوب پژو تو قرن ۲۱ 308 gti

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. sunmartin

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    متاسفانه فرانسه فقط بدنبال سود در ایران است و برای برند خودش ارزش قائل نیست وگرنه موجودات عجایب الخلقه ای بنام پیکان پژویی و پژو آردی و روا و روا ایکس و ایگرد و وای و زد تولید نمیشدند پژو 301 هم که فقط در چین تولید میشه و مختص بازار این کشور و ترکیه است رنو هم دست کمی از پژو نداره و با فروش مجدد ال نوت این خودروی باستانی و اخیرا ساندرو و ساندرو استپ وی با همان انجین و گیرباکس m4kبمانند پژو 206 با انجین نابود نشدنی و باشتانی ec5
    کلا نه اینکه برندها ی دیگه پشت در صف کشیدن اما کره ای ها مثل کیا و هیوندای و ژاپنی ها مثل میتسو و مزدا و سوبارو حاضر بودند در ایران سرمایه گذاری کنند اما بیشتر نگاه ها به سمت فرانسه با هماهنگی شرکت دانگ فنگ صاحب 73 درصدی سهام پژو است لطفا کمی واقع بین باشید پژو یعنی چین و قرار داد با چین اوجب واجبات است برای آقایان چون سودش بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. MjM

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (720 ديدگاه)

    هرچی بگیم کمه…دوتا شرکت آشغال دزد!…دیگه هیچوقت نباید به این مونتاژ کارا ااعتماد کرد په برسه به حمایت…فقط نابودیشون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. amirhosein_msm

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این درسته که ایران خودرو با پژو چین قرار داد بسته؟؟؟؟ چون ماشینی مثل توسان با پژو 2008 فقط 2 – 3 هزار درهم فرق دارند . ولی توسان هست 180 میلیون و پژو 2008 قراره 80 میلیون فروخته شه . یعنی واقعا معجزه شده؟ یعنی اینا به فکر مردم افتادن؟؟؟؟
    پژو 2008 . 69000 درهم توسان 72000 درهم
    http://www.drivearabia.com/carprices/uae/hyundai/hyundai-tucson/2016/

    http://www.drivearabia.com/carprices/uae/peugeot/peugeot-2008/2016/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. مهدی

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راضی ک نیستیم ولی از اشغالای ک الان دارن تولید میکنن بهتره
    این حرفا باس اون ور اب امریکا اروپا باشه ن اینجا ک ماشینای دو سه دهه تولید میشه …پراید 405..بذارید بیارن.مردیم از بس ماشین تکراری بی کیفیت سوار شدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. javanmard

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    حالا من کاری به پژو مژو ندارم! ولی به نظرم ایرانخودرو چنان بلایی به سر کیفیت این خودروها میاره که حرفهای این به اصطلاح خبرنگار و اون به اصطلاح کارشناس درست از آب درمیاد. همینه دیگه.!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. احسان(احسان سابق)

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    لعنت به تمام کسایی که نمی خوان این مملکت به جایی برسه. بخصوص اون داخلی های قشر خاص

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. کامبیز

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    درود
    اول باید تبریک گفت به نویسنده مطلب با جسارت بالاش ! آفرین و درود بر شما
    دوستان مخالف فرانسه که منم فرانسه دوست نیستم اما مخالفش هم نیستم قضاوتشم با من نیست اما بد نیست بدانید قانون اساسی ما هم از همان کشور گرفته شده ! پس جدای از توضیحات نویسنده گرامی که به حق سخن گفته ( بحثهای فنی و تکنولوژیک )مسلما بحثهای سیاسی و دیپلماتیک هم در میان هست , این مورد در همه جا دیده می شود .
    امروز باید خوشحال باشیم که پس از سالها تولید ماشینهای داغون و اسقاط شده ( مانند 405 که فکر کنم سال 1990 در فرانسه از رده خارج شده ) تکنولوژی جدید وارد کشور می شود . مگر می شود در یک معامله ی اقتصادی صحبت از سود و منافع در میان نباشد ؟! امروز طی سالها مصداق رنگ کردن گنجشک و بجای قناری فروختن در کشور ما جاری بوده … صنعت فرسوده و عقب افتاده ی خودرو سازی ما باید از یک جایی آغاز کند !
    آیا در وضعیت کنونی و با این وضعیت اقتصادی و اوضاع خراب مردم و جیبهای خالی برای قشر متوسط جامعه گزینه های دیگری می توان یافت ؟! در جایی که حداقل بستر آن در دو کارخانه ایران خودرو و سایپا آماده هست و آشنایی تقریبی با این برندها دارند !
    شاید این قراردادها خون تازه ای در رگهای صنعت شکست خورده ی این کشور باشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. DODGE

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (279 ديدگاه)

    نمیدونم چراهمه فکر میکنن پژو داغون ترین خودرو ساز دنیاست :هر وقت مطلبی در باره ی پژو گذاشته میشه یه عده میان و شروع میکنن به نظرای کارشناسی شده و مقایسه های نا عادلانه (اگه موضوع مثلا درباره ی پژو ار سی زد باشه میان میگن نه لامبورگینی اونتادور خیلی بهتره !)
    و قابل توجه بعضی دوستان عزیزم و خوبم اگر خودروسازایی از قبیل تویوتا ، هوندا یا… بیان ایران بااین شرایط و تورم ایران قیمتاشون سر به فلک میکشه و باز به نفع همون افراد غنی جامعه میشه نه عموم مردم(البته همین پژو ها هم قیمتاشون لب مرزن).
    ازتون خواهش میکنم بدون تعصب و ذهنیت قبلی بیاین و درباره ی هر مطلبی نظر بذارین
    باتشکر…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. محمد پاک سرشت

    ۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    در کشور ما که ادعای مبارزه با استعمار رو داره و همواره در طول تاریخ خودش از استعمار ضربه خورده متاسفانه دارن از سیاست استعماری در صنعت خودرو به شدت به نفع خودشون وبه شدت به ضرر مردمشون استفاده میکنند. در اینجا مصرف کننده در پایین ترین سطح قرار داره و اصلا توجهی به نیاز های مصرف کننده نمی شود. اقتصاد بسته ثمره اش همینه. ما به قول باب اسفنجی هرگز وتا هیچ وقت و تا هر زمانی که هست خودرو ساز نخواهیم شد فقط یک مونتاژ کار فرصت طلب!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا