ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من بعد کلی تحقیق و رانندگی با هر دو خودرو،سمند ال ایکس رو انتخاب کردم.البته ال نود از نظر موتوری ماشین خوبیه اما خب رانندگی فقط موتور خوب نیست.رانندگی با ال نود کمر درد میاره چون اصلا صندلی های راحتی نداره.ظاهر ماشین اصلا متناسب با قیمتش نیست،سنسور دنده عقب نداره،کنسول نداره،طراحی داشبورد خیلی خیلی بده.خلاصه من رفتم ال نود بخرم اما وقتی داخلش نشستم اصلا خوشم نیومد و ترجیح دادم سمند بگیرم .البته به نظر من اگه فقط تو شهر رانندگی میکنید قطعا ال نود بهتره و اگه تو جاده و سفر هستین قطعا سمند.و اینم بگم که خیلی به تجربه های دیگران کاری نداشته باشید و قبل از تصمیم گیری اول سوار اون ماشین بشین بعد خرید کنید،چون من با خوندن نظرات تصمیم گرفتم ال نود بخرم اما بعد از رانندگی با هردو خودرو و با توجه به اینکه من میخواستم باهاش سفر برم سمند رو ترجیح دادم.

    موافقم 23
    مخالفم 8
  2. نادر

    ۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام دوستان با توجه به پولم ال نود 87بهتره یا سمند 92اخه شنیدم میگن ال نود حتی مدل پایینشم خرجش مطمعنتر از ماشینای ایرانیه

    موافقم 15
    مخالفم 6
  3. نادر

    ۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ال نود 87بهتره یا سمند92

    موافقم 14
    مخالفم 2
  4. حمید بهرامی

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باسلام ، با توجە بە اختلاف قیمت نسبتا زیاد این دو خودرو و برتری های سمند در بسیاری از موارد ودر نتیجە کیفیت بهتر رانندگی سمند تر وتمیز و سرحال را ترجیح میدهم . من خودم الان ال نود زیر پامە واز نظر موتوری واقعا برتر بە نظر میرسە
    توصیە میکنم قبل از خرید حتما با هر دو ماشین رانندگی کنید چون صلیقەها متفاوتند

    موافقم 5
    مخالفم 4
  5. نادر

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام حمید جان بابت راهنماییت ممنون.سمند قبلا داشتم بدم نبوده ولی خیلی از ال نود تعریف میکنن به نظرت با توجه به اینکه تندرم داری کدومش بهتره.خودم تو فکرم یه 87e2بخرم.به نظرت 87تندر یا سمند حدود 92

    موافقم 9
    مخالفم 0
  6. نادر

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام حمید جان تجربه تندر نداشتم.بین مدل 87تندر و سمند حدود 92کدوم بهتره آخرش؟اخه میگن تندر مدل پایینشم باز بهتره

    موافقم 7
    مخالفم 0
  7. حسن

    ۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    خواهشن خواهشن با دقت جوابمو بدین چون خیلی برام مهمه فضای داخلی خودرو حتی کم. کدام خودرو جادارتره. مخصوصا سر نشین عقب.
    کار زیادی به راحتی ندارم. مهم همون جاداریه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۵ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اینو با یک نگاه به کابین دو تا ماشین میتونی تشخیص بدی زیاد فرقی با هم ندارن

      موافقم 0
      مخالفم 4
  8. ابی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    1- سمند ال ایکس ef7 الان تو بازار حدود 35 میلیون و ال نود حدود 45 میلیون هست.
    2- وزن سمند بیش از صد کیلو از ال 90 بیشتره.
    اگه مقایسه ای هم میکنین باید حداقل نسبت به وزن(در مورد شتاب و مصرف سوخت و قدرت موتور) و قیمت (از جهت صرفه اقتصادی) مقایسه رو انجام بدین و شاید مقیاس های دیگه.
    در کل وقتی بحث اختلاف کیفیت و کمیت پیش میاد و نظرات تقریبا نزدیکه عقل انتخاب سمند رو ترجیح میده مگه اینکه دوستی کلا با ال نود بیشتر حال کنه. اون دیگه نظر شخصیه.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. مهدی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه سر به تست تصادف های ال 90 و سمند بزنین تا با چشمای خودتون تفاوت حلبی ایرانی رو با خودروی فرانسوی ببینید ، بعد برید از چند تا مکانیکی بپرسید عمر مفید کدومشون بیشتره ؟ بیشتر لوازم یدکی ها اصلا لوازم ال 90 رو نمیارن چون رو دستشون باد میکنه ، من جاوبندی ال 90 رو هر صد و پنجاه هزار کیلومتر باز میکنم !! ولی سمند رو هر 40 هزار تا باید کلا تعویض کنی . راجع به رانندگی تو جاده هم بگم که خورم شخصا مسیر های 1200 کیلومتری و 1000 کیلومتری رو با ال 90 تنهایی اومدم و بجز خواب آلودگی احساس خستگی آنچنانی نکردم . خواهشن از چند تا کارشناس کاربلد بپرسین تا بیشتر براتون توضیح بده ، الان پارس تندر تو بازار 47 تومنه ولی سمند 32 تومن اما پارس تندر هموز مشتری هاشو از دست نداده ، البته اینم بگم با اینهمه تولید بازم شکا باید پول پارس تندر رو باید کامل پرداخت کنید تا بعد از 3 ماه ماشین رو تحویل بدن اما سمند رو با هر شرایطی که باشه تو پاچه مشتری میکنن

    موافقم 5
    مخالفم 3
  10. سلطان

    ۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اگه فقط تعمیرگاه نرفتن مد نظرتونه خر بخرید هم از ال نود خوشگل تره هم خرجش کمتره تازه سر پیچم راحت چپ نمی کنه

    موافقم 5
    مخالفم 12
  11. ساناز

    ۱۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ال نود دارم زیادی گندش کردن ماشین لختیه هیچی نداره تعلیقش پایینه راحت نیست ولی از لحاظ محکم بودن جلوبندی وشتاب ماشین خوبیه ولی اصلا قیمتش منطقی نیس دوستان
    درکل یه ماشین باکیفیت فرانسویه ولی قطعاتش بسیارگرونه
    سمند براخارج لزشهرفوق العادس و از تندربهتره

    موافقم 6
    مخالفم 4
  12. Mahdi

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام لطفا عکس سمند مدل 83 را حذف کنید و عکس جدید بذارید بخاطر این میگم که بعضی ها نگن طراحی سمند بده اخه این ال90 چیه تولید میکنین کی میگه سمند100 اسب بخار داره ولی ال90 105 اصلا این طوری نیست سمند 115 اسب بخار داره منظورم سمندEF7 Lxهست که این موتور سر و صدای کم شتاب عالی. مصرف سوخت پایین وراحتی سر نشین. واسه همین که خودرو ملی نام گذاری شده هرچی باشه سمند ابشن قدرت موتور ضخامت بده و امنیت و… از 90 بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 9
  13. امین

    ۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سمند خودروی ملی هستش و وزن سنگینی داره که مزیت خوبیست و جادار و راحت و خوش فرم و پر آپشن هستش و مخصوص جاده است
    سمند اسب زرین ایران

    موافقم 7
    مخالفم 9
  14. محمد

    ۲۶ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر دوتاشون خوبن ولی سمند تعادل . امکانات بیشتر و راحتی بهتری دارد

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. عرفان

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2 ديدگاه)

      درود و ادب ، من یه ال 90 مدل 880دارم خیلی عالیه دوستان اگر بخواین درمورد سمت و ال 90 یه مقایسه ای انجام بدید باید سواری هر دوی آنها را ببینید به نظر من درسته ال 90قطعات گرونی داره ولی دیر به دیر خراب میشن ولی سمند هر روز دستت بنده ، در کل روی ماشین ایرانی هیچ اعتباری نیست ، سمند خرجش از ال 90 بیشتره چون موتور 1800 مهندسی نشده است و به درد ایران نمیخوره ، موتور سمند برگرفته از پژو 405 است که در ایران مناسب نیست به دلیل گرم بودن هوا ، موتور با این قدرت برای جاهای سرد طراحی شده است و به درد گرمای شهر های ایران نمیخوره ولی چه میشه کرد از این که بازار خودرو انحصاری است ، به نظر من ماشین های چینی هم خوب هستن ولی قطعات کمیابی دارن اگر بخواین از لحاظ اپشنی بگید چینی ها بهتره ،

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. عرفان

        ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (2 ديدگاه)

        البته ال 90 معایب هم داره من یک طرفه قضاوت نکردم دوستان ، مزایا موتور 16 سوپاپ ، سیستم ایمنی ، ایربگ ، صندوق عقب بزرگ ، مصرف کم ، دوام بالا معایب دکوراسیون داخلی زشت ، عدم تعادل ، گرانی قطعات و…

        موافقم 4
        مخالفم 1
  15. ممدگنده

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند عشقه ولی اول پارس

    موافقم 2
    مخالفم 2
  16. محمد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما الان نزدیک ۵ سال ال نود داریم و خدا شاهده فقط روغنشو عوض میکنیم و هیچوقت بخاطر نقص فنی تعمیرگاه نرفته.موتور ال نود صدای کمی داره و از لحاظ فنی بسیار بهتر از سمنده.البته سمند هم ماشین خوبیه و قابلیت های داخلیش از ال نود بیشتره برای مثال صندلی نرم با قابلیت جابجایی برقی یا یک کمک سخنگو که هشدار بستن کمبرند یا سرعت غیر مجاز رو میده.اما ال نود دنده بسیار نرمی داره یا صندوق جا بازی داره ما حتی فامیلمون که قبلا ال نود داشت و الان بخاطر شغلش سمند داره میگه در بعضی موارد ال نود برتری کامل داره.ما با ال نود از تهران تا بندر عباس بدون وقفه رفتیم و هیچ گونه مشکلی برای ماشین پیش نیومد.و آقایی که میگید خر بگیریم.اولا زیبایی ملاک نیست که اگر باشد گاو هم از سمند خوشگلتره.دوما شما برو میزان چپ کردن ال نود رو در سرپیچ ها ببین بعد نظر بده.ما نمیگیم سمند ماشین بدیه اما موتورش،وزنش،گیربکس هاش و فرمانپذیریش غیر قابل مقایسه با ال نوده.به هر حال تا هر دو ماشینو حداقل ۵ سال نداشته باشید نظر قطعی دادن غلطه.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا