ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. اشکان

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    در ضمن من هنوز منتظرم اون کامنتی ک من توش گفتم شتاب تندر از زانتیا بیشتره و 9 ثانیه هست رو به همه اینجا اعلام کنی تا همه متوجه بشن …
    ادم یا یه حرفی نمیزنه یا وقتی زد پای حرفش باید واسه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      اشکان جان ببخش فضولی میکنم اما به نظر من ادامه این بحثا خیلی مفید و سودمند نیست. کلا بعضی دوستان چون منطق زیادی در مقابل ال90 ندارن خیلی به این شاخه اون شاخه میپرن و بحثو عوض میکنن. شما به نظر من این بحثا رو ادامه ندی بهتره. برتری ال90 در طی این سالها به خانواده محصولات من درآوردی ایرانخودرو کاملا مبرهنه.
      پس خیلی لازم نیست بیش از این تلاش کلامی بکنیم برای اثبات حقایق. این نظر منه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. shahriar

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اخه ژاپن کجا و فرانسه بدبخت کجا. تویوتا کجا و رنو اهن پاره کجا. خیلی رفتی زیر بلیط رنو . معلومه هنوز تویوتا سوار نشدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Ilyar

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    آقا اشکان دوست خوبم…اونقدر پشت سر هم کامنت گذاشتی و اونقدر یه حرفو تو چند کامنت گفتی که خودتم یادت رفته که چی گفتی!
    اون خودروساز کره ای که با جنرال موتور همکاری داره دوو هستش نه هیوندای.تو اطلاعاتت کمه دلیل نمیشه که کمپانی بزرگی مثل هیوندای رو زیر سوال ببری.
    در ضمن اروپایی ها و آمریکایی ها تو خرید خودرو خیلی دقت دارند و تمامی فاکتورها رو در نظر میگیرن. پس حتما تو هیوندای و کیا یه چیزی دیدن که به جای رنو میخرن.
    در آخر من نفهمیدم که شما چرا اینقدر روی تندر تعصب داری!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      دوست عزیز
      این آقا هم مثل خیلی آدمای دیگه دلیل تعصبش اینه که الان در حال حاضر تندر داره. حاضرم قسم بخورم اگه این آقا فردا رفت به هر دلیلی سمند یا پارس یا حتی رنو پی کی! خرید از اون ماشینا طرفداری میکنه. وگرنه هر […] میدونه که تندر چیزی برای طرفداری نداره!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حسين

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشکان جان سلام ببخشید من هم خواستم توصیه ای داشته باشم اگه دقت کردی باشی از ادبیات پاسخ دهی برخی ها متوجه میشی که شما داری با یک نفر بحث میکنی که بارها توسط پدال به دلیل به کار بردن الفاظ زشت و ناشایست و به بیراه بردن مباحث نظراتش پاک میشد جالبه این آقا به تنهایی میخاد برای سمند ef7 آبرو بخره ولی توجه داشته باش این همون aria هستش .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درباره تندر 90:
    لوگان برخوردار از کلیه مبانی یک خودرو مدرن

    تجهیزات ایمنی مطابق با استانداردهای اروپایی :

    قابلیت‌های خودروی لوگان در قبال رعایت استانداردهای ایمنی با جدیت و حساسیت فوق العاده‌ای به دست آمده‌اند. قابلیت‌‌های لوگان در این زمینه در حد ایمنی، آخرین نسل خودروهای رنو هستند. مهندسان ایمنی رنو با استفاده از آخرین دستاوردهای فنا‌وری در زمینه طراحی و توسعه خودرو به این مهم دست یافته‌اند. توسعه خودرو با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مجازی موجب صرفه‌جویی‌های از بسیاری در زمینه تست‌های ایمنی در مراحل فیزیکی شد. مارک دوبوا، مسئول ایمنی منفعل پروژه لوگان یادآور می‌شود: « مقاومت خودرو در قبال انواع ضربات از طریق شبیه سازی مورد ارزیابی قرار گرفت و کلیه خصوصیات لازمه از بدو طراحی و توسعه خودرو به طور مجازی محاسبه شد و نتیجه تست‌هایی که در مراحل نهایی بر روی خودرو انجام گرفت به طور شگفت آوری مهر صحه بر کلیه محاسبات اولیه گذاشت.»

    مهندسی رنو از لحاظ مقاومت، نام به شوک آور است و لوگان از این توانمندی بهره خاصی برده و هنگام وقوع ضربه، ساختار خودرو به نحوی تغییر شکل می‌دهد که انرژی سینتیک می‌تواند ضربه را از خود دفع نماید. در صورت ضربه رو در رو، طراحی جایگاه موتور لوگان به شکلی انجام پذیرفته که مجموعه‌های مکانیک در یکدیگر جمع می‌گردند. در بخش فوقانی، موج شوک از طریق ستون‌های جلو به عقب منتقل می‌شود. در صورت ضربات جانبی موج شوک از یک سو از طریق تراورس جلو به طرف بالا منتقل شده و از سوی دیگر جریان شوک از طریق کف خودرو با گذر از رام زیر موتور به طرف پایین هدایت ‌می‌شود .

    داشبورد خودرو نیز در صورت ضربه از روبرو نقش مهمی را برای محافظت سرنشینان ایفا می‌کند. ساختار این داشبورد به صورت لانه زنبوری از پلی پرپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه پذیر بوده و اثرات برخورد با زانوها را کاهش می‌دهد. نمای محدب و جعبه داشبورد به شکلی طراحی شده که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد شود. صندلی‌ها، محافظت از لگن سرنشینان و سینی‌های زیرپایی راننده و کمک راننده، محافظت از پاها را بر عهده دارند.

    در صورت وقوع ضربات جانبی، انتقال شوک بر روی ساختار خودرو به طوری طراحی شده تا لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگرفته یا کمترین آسیب را بپذیرد. در کنار آن ضربه‌هایی عقب نیز مورد توجه خاص بوده‌ است. مخزن سوخت، زیر کفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده تا مورد اصابت هیچ‌یک از اجزا دورانی یا اکسل ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی در پشت صندلی‌های عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیاء صندوق عقب به درون اتاق شود.

    کمربند ایمنی یکی از مهمترین دستگاه‌های سیستم ایمنی منفعل هر خودرو می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند که در صورت استفاده عمومی از کمربند ایمنی، میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در اروپا به میزان 8 الی 10 هزار نفر کاهش می یابد. در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده سرنشین، متشکل از کمربندهای سه نقطه‌ای و پشت‌سری‌ها می‌باشد که در کلیه صندلی‌ها پیش بینی شده و ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. این خودرو قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و شاگرد را دارد. این دو کیسه هوا مخصوص لوگان طراحی شده‌ و مجهز به یک دستگاه تنظیم کننده هوا می‌باشند که به تناسب ضربه وارد آمده، باد کیسه‌ها را کم و بیش اضافه کرده‌تا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.

    لوگان، ایمنی سرنشینان خود را در قد و هر سنی تأمین می‌کند. صندلی‌های مخصوص حمل کودکان در همه شرایط در لوگان قابل نصب می‌باشند؛ بر روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب. داشبورد لوگان مجهز به کلیدی جهت فعال و یا غیرفعال نمودن کیسه هوا است تا در حالت غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودک در جایگاه شاگرد نصب شود. غیرفعال بودن کیسه هوا توسط یک نشانگر به راننده یادآوری می‌گردد.

    لوگان مجهز به جلوبندی از نوع مک فرسون با بازوهای مثلثی است که از نسل دوم کلیو (Clio) نشأت گرفته و سیستم تعلیق عقب متشکل از یک اکسل به شکل H همراه با فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است.

    کورس تعلیق لوگان نسبت به خودروهایی که در اروپای غربی تردد می‌کنند، بیشتر می‌باشد. قابلیت فشردگی فنرهای جلو و عقب به دقت مطالعه شده تا اینرسی حرکتی در سطح قابلیت‌های خودروکلیو (Clio ) باشد. در مدل‌های بالای لوگان رفاه مضاعفی از طریق نصب میل ضد غلتش به دست آمده است. در این مدل‌ها خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگ‌های 15 اینچ می‌باشد.

    لوگان مجهز به ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب است. سیستم ضد قفل چرخ‌ها ABS همانند نسل دوم خودرو مگان از نوع Bocsh 8.0 و مجهز به سیستم پایداری الکترونیکی EBV می‌باشد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می‌شود.
    لذت رانندگی :

    سیستم فرمان هیدرولیکی که همراه با میل ضد غلتش ویژه‌ای نصب شده، رفاه مضاعفی را تأمین ‌می‌کند. قطر دور برگردان فرمان لوگان معادل 5‚10 متر می‌باشد. این رقم معادل دور برگردان فرمان نسل دوم مگان است.

    لذت رانندگی یک خودرو توسط رفتارهای حرکتی و نیز دقت فرمان بری آن تأمین می‌شود. همان طور که اشاره شد، تلاش زیادی برای تأمین این دو شاخص در لوگان بکار گرفته شده اما لذت رانندگی یک خودرو متأثر از ارگونومی جایگاه راننده نیز می‌باشد. کلیه اطلاعات لازمه جهت یک رانندگی لذت بخش و مطمئن در یک نگاه در لوگان قابل مشاهده است. کنسول میانی لوگان دارای یک نشانگر دیجیتالی است که کلیه پیام‌های هشدار دهنده کامپیوتر مرکزی خودرو را به اطلاع راننده می‌رساند.

    ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور پلتفرم B رنو – نیسان بهره می‌گیرد. راننده کاملا در محور غربیلک و پدال‌ها قرار گرفته و از رفاه رانندگی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

    طراحی دیجیتالی بدنه دقت بسیار بالایی در شناسایی نقاط لرزش و اکوستیک خودرو ایجاد کرده است. از این طریق، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده و صداهای مکانیکی خودرو در سراسر مراحل توسعه، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا صوت‌های با فرکانس بالا یکپارچه شنیده شوند. البته در به حداقل رساندن صدای فن و تهویه مطبوع توجه خاصی داده شده تا را به حداقل برساند. شاخص صدای فن لوگان 51 دسی‌بل و صدای تهویه مطبوع 49 دسی‌بل می‌باشد که جزو کمترین صوت‌های تولید شده در خودروهای هم کلاس خود هستند.
    پیروز باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Ilyar

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    گرچه اینجا جاش نیست ولی باید بگم که در چند سال گذشته خودرو سازان فرانسوی پسرفت شدیدی داشته اند . پژو سیتروین که به یک کمپانی چینی فروخته شد و رنو هم هر ساله فروش محصولاتش پایین میاد و اگر نیسان شریک تجاری اش نبود، باید مثل پژو یا ورشکسته میشد یا به یک کمپانی چینی و هندی فروخته میشد . الان خودرو سازان کره ای بسیار جلوتر از فرانسوی ها هستن چه برسه به کمپانی های بزرگ ژاپنی مثل تویوتا.!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اشکان

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    بله دقیقا من با اقا علیرضا موافقم.به نظرم الان اگه من خدا رو هم بتونم از اون بالا بیارم پایین کسی چیزی رو قبول نمیکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ilyar

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    حسین آقا اشتباه گرفتی… اصلا نمیدونم در مورد چی یا کی حرف میزنی!
    آقا اشکان لطفا فقط در مورد تندر نظر بده و به بقیه ماشینا کاری نداشته باش.
    اینکه طراحی داخلی و خارجی تندر زشته، اینکه امکانات تندر در حد پرایده ، اینکه تندر سر پیچ ها و سرعت های بالا تعادل نداره، اینکه در شتاب ثانویه مثل گاری عمل میکنه ، اینکه قطعاتش گرون و نایابه ، اینکه بازار فروش ضعیفی نسبت به پارس و سمند داره ، اینکه صندلیهاش مثل نیمکت مدرسه هستش و ( خیلی اینکه های دیگر ) قرآن و پیغمبر آوردن نمیخواد.هر انسانی با کمی فکر و اندیشه میتونه بفهمه که خرید تندر با این شرایط بازار توجیه نداره.
    والسلام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      کلا خیلی داغ کردی دوست من. انقدر کینه نداشته باشین از ال90 بابا چیزی نیست ارزش نداره. یه لیوان آب خنک بخور آتیشت بخوابه.
      خیلی جالبه که همه هم شناختن که شما کدوم کاربر هستی :)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Ilyar

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    میبینی که تمام حرفام درسته داری تهمت میزنی! اصلا نمیدونم جنابعالی در مورد چی یا کی حرف میزنی! من علاوه بر این پیج، تو صفحه جک هم حضور دارم و تمام نظراتم هم اونجا هستش و منو اونجا میشناسن. یه نگاه بنداز و بعد نظر بده. چون ماشین قبلیم رقیب تندر و سمند بود خواستم منم یه نظری بدم.ولی شما زود رو همه برچسب میزنی!
    درضمن علیرضا جون خودمم و خودت هم میدونیم که تندر چیزی نیست.واسه همین هم راحت باش اصلا عصبانی و ناراحت نمیشم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      من اگه اشتباه کرده باشم و به شما تهمت زده باشم ازت معذرت میخوام. اما لحنت کاملا به لحن یه آدم عصبانی شباهت داره. استفاده از کلماتی مثل گاری، نیمکت و … در حالیکه چندین صفحه براتون همه این مسائل رو توضیح دادیم، هیچ چیزی جز یک آدم عصبانی رو برای من یکی تداعی نمیکنه.
      من نمیخوام این بحث رو خیلی ادامه بدم. فقط به همین نکته اکتفا میکنم که اشکان از سال 86 تندر داره و هنوز که هنوزه نفروختش و اما شما که پارس داشتی (اونم از نوع ای ال ایکسش) ماشینت رو فروختی. همین خودش به نظر من گویای همه چیزه و چیزی هست و نیستش رو مشخص میکنه.

      موفق باشی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Mustang

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببخشیدا ولی همتون اشتباه می کنین.با سی چهل میلیونی که به این لگنا میدیم می تونیم توی منطقه آزاد موستانگ کم کارکرد یا شورولت کامارو سوار بشیم.ولی حیف اگه داخل کشور بیاد قیمتش چند برابر میشه و یه مجوز خاص می خواد.که به هر کسی نمیدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. اشکان

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    دقیقا اقا علیرضا به نظرم ما به اندازه کافی در مورد خودروها به دوستان توضیح دادیم.در ادامه حرف اقا علیرضا باید عرض کنم ک من تا زمانی ک ماشین تو خرج نیفته نمیفروشم.خدا رو شکر ماشین من بعد از اینهمه سال خرجش فقط لنت و باتری و روغن و شمع و بنزین بوده.کارکردشم 130 هزارتا هست.وقتی گاز میدم ماشین میپره.انگار ک صفحه کلاجش اصلا ضعیف نشده.هر کی هم ک تندر داره بری ازش بپرسی همینا رو بهت میگه.به خدا من تو این چند سال ماشینم یه بارم خراب نشد.این کیفیت ک مانع از این میشه من دم به ساعت برم تعمیرگاه و جلوبندی سازی این برام ارزشمنده.چون در وقت و پول صرفه جویی میشه
    ما همه مزایا و معایب تندر و رقبا رو عنوان کردیم.در صورتیکع اگه تعصب داشتیم فقط باید مزایای تندر رو میگفتیم نه معایبش رو.به نظرم دیگه بحث کردن فایده نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صفوی

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      باید عرض کنم که بنده در ابتدا ال 90 داشتم. اصلا ازش راضی نبودم چون سواری خوبی تو جاده نداشت و خیلی خشک بود. علاوه بر اینکه سر پیچ ها به طور کلی خودروی مطمءنی نیستش. هزینه های استهلاکش هم در صورتی که پاش به تعمیرگاه برسه بالاست. تازه اگه قطعاتش براحتی پیدا بشه. در کل وقتی تو جاده یا توی شهر می شینی پشت فرمون آدم احساس میکنه که رول و مسیر با هم تطابق ندارن. البته در اینکه کلاچ و فرمون نرمن شکی نیست ولی ماشین در کل خشکه و ضربات ناهمواری ها یا موج های
      مسیر به بدن سر نشینها منتقل می شه. این مسله رو حتی مادرم هم که بیماره بعد از تعویض ماشین تغییر برند یادآور شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. Ilyar

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    این یه باور غلط در ایران در مورد ماشین هستش که باید پدر ماشین دربیاد بعد اونو بفروشی!
    آقا اشکان شما از سال 87 تندر داری ولی من از سال 86 پارس دوگانه سوز دارم. در این مدت به جز روغن و فیلتر و شمع و باطری اصلا خرجی نداشت. فقط یکی از دربهاش صدا میداد که اونم با تعویض لاستیک دور درب حل شد.موتورش حرف نداشت …تو سرعت بالا تندر رو له میکرد و با سمند ef7 مدل 92 راه رفته( البته از مدل 89 عقب میفته). من همیشه تو ردلاین دنده عوض میکنم اگه تندر شما بود تا حالا صدبار سرسیلندر سوزونده بود.ولی بیچاره یه بار هم بهم نه نگفت. البته هرچقدر که موتورش خوب بود ترمزش اونقدر ضعیف و مصرفش هم اونقدر بالا بود.
    البته همانطور که قبلا هم گفتم تندر از سمند و پارس بهتره…ولی تو خارج.تو ایران با توجه به گرانی و قیمت گزافش نمیارزه.و پارس و سمند انتخاب خوبی نسبت به تندر هستش.که میتونین چند میلیون هم صرفه جویی کنید.
    حالا بازم بگو تو با تندر مشکل داری! !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ilyar

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (509 ديدگاه)

      در ضمن اگه فکر میکنی که همه از حرفات حمایت و تایید میکنن یه سر به مثبت و منفی نظراتت بزن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. اشکان

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    یعنی من باور کنم ک شما از سال 86 جلوبندی پارست هبچ خرجی نداشت؟ صفحه کلاج عوض نکردی؟ ماشینت اصلا خراب نشد؟ پمپ بنزینت نسوخت؟و…
    ببین داداش ما خودمون اکثر ماشینای این رنج رو داشتیم.فکر نکن ک ما فقط تندر سوار شدیم.در ضمن من ک با شما بحث میکنم احساس میکنم ک با یک بچه کوچولوی لجباز دارم بحث میکنم ک هنوز به سن بلوغ نرسیده.واقعا به قول یکی از دوستان ک اینجا جهان سومه.همش دارین میزنین تو سر و کله همدیگه.واقعا ما فرهنگ تبادل نظر و افکارمون رو نداریم.
    ی سوال از شما اقای ایلیار؟ میشه کامنت بذاری بگی چند سالته؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. صفاری

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من الان لیفان 620 دارم ولی ماشین قبلیم رو که تندر بود واقعا اشتباه کردم
    فروختم . خوشی زد زیر دلمون گفتیم ماشین سانروف دار بخریم کوچولوهامون دوست دارن.
    دوستان سعی کنید انصافو رعایت کنید تندر ماشین با کیفیتی است.
    متاسفانه در ایران پژو 405 که استاندارد خود فرانسه بود در اون زمان با سرعت 200کیلومتر همین موتور را ایران خودرو کذاشت روی پارس و سمند سرعت شد
    220 جل الخالق حالا اگه یه روز موتور تندر گذاشتن روی یه بدنه دیگه اسمش شد کمند وسرعتش شد 240 تعجب نکنید . اینجا ایران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علیرضا

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (165 ديدگاه)

    اگه بخوام تندر رو به شهر تشبیه کنم اونو به شهر تهران تشبیه میکنم:
    تهران تو جهان یک شهر درجه 2 هم نیست و با ارفاق شهر درجه 3 هست. اما داخل خود ایران خیلی از دوستان شهرستانی ممکنه دوستش نداشته باشن و نپسندنش، ولی اگه به هر دلیل بیان تهران دیگه خیلی خیلی کم پیش میاد که بتونن این شهرو ترک کنن و دوباره برگردن به شهرستان. درواقع تهران آلودگی هوا، ترافیک و … داره، اما کسی که آب تهرانو بخوره و با امکانات تهران زندگی کنه حتی شیراز هم برای زندگی سخته براش.
    ال 90 هم همینطوره. این ماشین تو جهان درجه 2 یا حتی درجه 3 هست، اما ما داریم راجع به داخل ایران با این انتخابای محدود و این ماشینای چینی و ایرانی صحبت میکنیم. در این شرایط اگر کسی دنبال فنی و کیفیت و راحتی باشه (تو رنج خودش) میره ال90 میخره. حالا چه اتفاقی میفته؟ درست مثل تهرانه به نظر من. دیگه سخته براش که مثلا با سمند و 206 و پارس و … عوضش کنه. ترجیح میده نارساییهای اندک این ماشینو تحمل کنه اما طرف ماشینای دیگه نره. به همین دلیله که میبینین بیشتر ال90 سوارها اگه نیاز مالی نداشته باشن یا تصادف شدید نکنن ماشینشونو عوض نمیکنن مگر با مگان یا مزدا3 یا داستر و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. اشکان

    ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    اقا رضا شما گفتی من چون تندر دارم ازش حمایت میکنم؟ پس لازمه بدونی بنده پرشیا و سمند و 405 هم داشتم.خب پس چرا از اونا تعریف نمیکنم؟ البته همه اونا هم برا خودشون مزایا و معایب خودشونو دارن.مثلا ایرودینامیک پژو 405 رو هیچکدوم از رقبای خودش ندارن.حتی پژو 206.ضریب ایرودینامیک پژو 405 حدود 0.31 هست ولی مال پژو 206 حدود 0.32 هست.ما داریم میگیم لوگان از نظر ایمنی و کیفیت و راحتی حرف اول رو بین رقباش میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. ماسل کار

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (211 ديدگاه)

    سلام
    آقا تندر ماشین بدی نیس ولی
    1.انقد سقفش بلنده انگار سوار اتوبوس شدی
    2.ظاهرش اصلا قشنگ نیس
    تندر به نظرم فقط فنی ش خوبه
    در ضمن اون آقایی که دم از کیفیت میزنن تا حالا سوار فیات سی ینا شدن؟؟
    پیشنهاد میکنم حتما یه هم که شده سوار بشی اون موقع میفهمن ماشین یعنی چی!
    ما خودمون یه پارس موتور زانتیا داریم هم فیات سی ینا
    جفتشون حرف ندارن ولی فیات سی ینا یه چیز دیگس.
    اونایی که سوارش شدن میدونن من چی میگم.
    فک نکنید چون موتور فیات 77 اسبه از تندر 108 اسبی کم میاره.
    فیات با اینکه 8 سوپاپه ولی از تندر کم مصرف تره میدونم تندر 16 سوپاپه به همین خاطر گفتم.
    فیات شتابش حرف نداره و مطمئن هم اگه نتونه تندر رو ببره پابه پاش میاد
    و میدونم فیات از تندر سرتره.
    سمندم بحثش جداس اصلا در این حدا نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Ilyar

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    آقا اشکان من راستشو گفتم میخوای باور کن یا نکن.من ماشینم از سال 86 فقط تنها هزینه اش سرویس های دوره آیش بوده و قطعاتی که در این سرویسها تعویض شده.جلوبندی پارس من هم فابریکه و اصلا نیاز به تعمیر نداشته.مگه قراره با ماشین به سنگلاخ و قله کوه بریم که این همه از جلو بندی ماشین صحبت میکنین. شما اگه 37 میلیون پول داشتید تندر میخریدید که آپشن هاش در حد تیبا ست یا پارس LX با موتور tu5 که آپشن هایی مثل صندلی برقی ، کولر اتومات و… داره.بدون که تندر دیگه تو بازار طرفدار نداره. در مورد امکانات هم بی زحمت یه سر به سایت ایران خودرو بزن و امکانات پارس و تندر رو مقایسه کن .چون که من حوصله ام سررفتن از بس که امکانات تندر و پارس رو مقایسه کردم.
    راستی هر وقت که تفاوت مگان با تندر رو فهمیدی تفاوت پارس با 405 رو هم خواهی فهمید.در ضمن ضریب ایرودینامیک پارس حدود 0.29 هستش که از 405 بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. اشکان

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    این ضریب ایرودینامیک ک گفتی مال زانتیاس دوست عزیز. اینقدر از خودت حرف در نیار مرد مومن.ضریب پارس 0.34 هست.این حرف ک زدی بیشتر شبیه جک بود.الان از بغال سر کوچتون هم سوال کنی بهت میگه 405 ایرودینامیکش از پارس بهتره.اون حرفاتم اشتباس.جوابتم داده بودم ولی باز هی تکرار میکنی.انگار ک نسبت به ال 90 الرژی داری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. اشکان

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    در ضمن الان با 37 تومن بهت پارس موتور 206 نمیدن.پارس lx حدود 40 یا 41 تومنه ک اصلا هم تو بازار طرفدار نداره.دسته دومشو بد میخرن.در ضمن شتابشم داغونه.شما فکر نکن با ادم بیسواد طرفی.من خودم ماشین خرید و فروش میکنم.پارس xu7 رو از همه بهتر میخرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Ilyar

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    در مورد ضریب ایرودینامیک شاید حق با شما باشه. چون که من این عدد رو در یکی از سایتها دیدم و خوب یادم نیست. ولی پارس LX بازار خوبی داره. البته قبول دارم پارس معمولی بهتر میفروشه. ولی به دلیل موتور بی دردسر و مصرف سوخت کمش بازار خوبی داره.در ضمن 41 قیمت بازار LX هستش قیمت کارخانه اش کمتره. حتی اگه به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو یه سر بزنی میبینی که ظرفیت پیش فروشش تکمیل شده.در کل خرید پارس LX نسبت به تندر به صرفه تره. همچنین شتاب خوبی هم داره البته در حد ELX نیست ولی از پارس معمولی بهتر نباشه بدتر هم نیست.به خصوص اینکه شتاب ثانویه اش از تندر بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. اشکان

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    اقایون مطمین باشین ایلیار همون اریا هست.اریا از بدو تاسیس پدال هر روز اینجا کامنت میذاشت.جزو کاربرهای همیشگی پدال بود.الان چی شده ک اسمی از اریا نیست؟!در واقع خودش حضور داره ولی با یک اسم و مشخصات دیگه!
    شک نکنید دوستان.در واقع اگه اریا اینجا کامنت نذاره ی روز مریض میشه!
    به قول دوستان ک لحن و ادبیاتشم ک تابلوس!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Ilyar

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    دوست عزیز با همین اتهاماتت هست که همه رو از اینجا پروندی بیرون.اریا یا… هرکس هم که باشه شما اونقدر بهش تهمت و اتهام میزنی که بدبخت مجبور میشه از اینجا فرار کنه.اگه من مریض بشم احتمالا که شما میمیرید.چون که یه حرفو تو چند تا کامنت نوشتن از ویژگی های اصلی شماست.در کل بگم که حرف حساب نداری و خودت هم میدونیم که داری فقط بی جهت از یه گاری طرفداری میکنی.انشالله که باهاش حال کنی.ولی قبل همه چیز یه سر بزن به صفحه جک j5 تا بفهمی که قبل از حرف زدن یه حساب و کتاب کوچولو کن و زود به هرکسی تهمت نزن انشالله. ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      پارس LX پیش فروشش پر شده و مردم سر و دست میشکونن براش!
      پارس موتور زانتیا نیست تو بازار و مردم بازم میمیرن براش!
      پارس ضریب آیرودینامیکش 0.29 هست!!!
      پارس اینجوری پارس اونجوری.
      بعد حالا جالبیش اینه که طرف خودش پارسش رو رد کرده رفته ماشین دیگه خریده! اینش دیگه اوج خندست.

      ال90 هم گاریه! ادبیاتو نگاه کنین.
      اوج لج و عصبانیت :)) مسئله اینه که هرچی گفتی جواب گرفتی از اشکان یا بقیه. خیلیا هم اومدن و نکات منفی ال90 رو گفتن و بسیار هم استفاده کردیم. اما آدم مغرض خیلی مشخصه.
      چه کینه ای داری. قبلا هم گفتم. کینه نداشته باش. ال90 خیلی شاخ نیست. اما از بی چارگی میخریمش. چون از ماشینای فعلی ایران خودرو و سایپا و حتی اسباب بازیای چینی بسیار بهتره. پارسی رو که خیلیم تعریف میکردی فروختی. اینا خودش گویای همه چیزه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      پارس خیلی خوبه و همه براش سر و دست میشکنن! فقط نمیدونم چرا خودت ماشینتو فروختی اگه خوب بود!!!
      دم خروسو باور کنیم یا قسم حضرت عباسو عزیز جان؟
      تندر دیگه تو بازار طرفدار نداره؟؟؟ واقعا خنده داره. این به قول شما گاری (که از خشمت نشات میگیره) الان تو خیابون از پارس بیشتر شده. سر میچرخونی 4-3 تا میبینی. بازم دم خروسو باور کنیم یا…؟
      نمیدونم تا کی میخوای انقدر با همه لجبازی کنی ایلیار؟ تندر ظاهر زشتی داره اما یه سر به کامنتای افراد مختلف بزن به همراه مثبت منفیا دستت میاد. بازم همون ضرب المثل!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. علی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان
    من یه سوالی داشتم و ممنون میشم عزیزانی که تجربه دارند کمکم کنن. میخام یه ماشین بخرم اما با توجه به افت کیفیت قطعات ماشینا توی یکی دو سال اخیر بهتر دیدم مدل سال های 90-91 رو بخرم. اما بین L90 و سمند LX معمولی موندم.راستش ایمنی ماشین و فنی واسم از ظاهر و امکانات و … مهمتره. بعضیا میگن سمند محکمه … اما سر وکارت با تعمیرگاه زیاد میافته. از طرفی L90 هم ماشین خوبیه و بنظرم استحکام بدنه بدی نداره و مصرفشم پایین تره. خودم زیاد از ماشین سررشته ای ندارم اما ماشینی میخام که خرج هم رو دستم نذاره. نظرات دوستان رو خوندم اما بیشتر بحث ها سر پارس و تندر بود. ممنون میشم اگر دوستان راهنمایی بکنن و تجربیاتشونو بگن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (165 ديدگاه)

      دوست عزیز خوش اومدی. بله. متاسفانه دوستان کم لطفی کردن و مدتیه بحث رو از مقایسه تندر و سمند ال ایکس منحرف کردن. به نظر من کار خوبی میکنی که میخوای ماشین 90-91 بخری. چند تا نکته میگم. اول اینکه الان درصد قطعات فرانسوی ال90 های جدید کمتر شده اما تنها محصولی هست که با نظارت کارشناس شرکت مادر داره مونتاژ میشه. بقیه محصولات داخلی همشون با قطعات تماما چینی تولید میشن. بنابراین مدلهای صفر تندر هم به طور محسوسی با کیفیت تر از سایر ماشینای داخلی صفر هست. کافیه تو گوگل سرچ کنی “جدول کیفیت اتومبیلهای داخلی”. ال90 هر ماه صدر جدوله.
      نکته دوم اینکه خیلی خوشحالم که بازم کسی رو اینجا میبینم که طرز تفکرش مشابه تندر سواراست و در واقع عقلش به چشمش نیست و میخواد “ماشین” سوار شه نه عروسک. من همینجا تضمین میدم بهت که اگر یک ال 90 مدل 91 کم کارکرد و تمیز پیدا کنی (کیلومترشو پایین نیاورده باشن : از دور فرمون و کارکرد چرخها میتونی متوجه بشی) واقعا هیچ دردسری برات نخواهد داشت و رنگ تعمیرگاه رو نمیبینی. اگه مشکلی پیش اومد بیا اینجا هرچی خواستی به ما بگو. شمارمم بهت میدم اگه خواستی! ال90 فنیش عالیه، جلوبندی به شدت خرکار و قطعات کاملا با کیفیت داره، سازگاری موتور و گیربکسش هم عالیه و هیچوقت تو کورس با بقیه ماشینا شرمندت نمیکنه. دید پشت ضعیف البته جزو نقایص این ماشینه.
      راجع به سمند ال ایکس هم دقیقا چیزی که میخواستم بهت بگم خودت گفتی. سعی کن از موتور ef7 دوری کنی و اگه به هر دلیل ال ایکس انتخاب کردی با موتور xu7‌(معمولی) بخر که بی دردسره اما صد البته به شدت قدیمیه و 8 سوپاپ و تنبله. پارس هم همون 405 هست و فرقی باهم ندارن و فقط قشنگتره. پارس موتور زانتیا هم مشین بدی نیست. اما خیلیاشون مشکل گیربکس دارن و اتاقشونم زود به سر و صدا میفته. ضمن اینکه امروز دیگه با این قیمتای بالا توجیهی نداره خریدش. مدلای جدیدشم که با موتور 8 سوپاپه و فقط اسمش elx هست.
      در مجموع شک نکن که فنی ال 90 رو هیچ ماشینی تو رنج خودش نداره و اگه یه مدت داشته باشی به حرف ما میرسی و ماشینت رو حاضر نیستی تا رنج مگان و مزدا 3 با هیچ ماشین ایرانی و چینی عوض کنی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  25. Ali

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اصلا صنعت خودروسازی فرانسه با ژاپن قابل قیاس نیست.قطعا ژاپن بهتره.فرانسه باس با کره مقایسه شه که قطعا کره ماشیناش بهتر شده و میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. Ilyar

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    جناب علیرضا الان به نظر شما گناه کبیره مرتکب شدم که ماشینمو فروختم.میدونین چیه؟ اصلا من از تمامی تولیدات داخلی زده شدم واسه همین ماشینمو فروختم و جک خریدم. تو هر خیابان فقط پارس و سمند و تندر و پراید. جک هم که عالیه و تمام صاحباش هم ازش راضی هستن.حتی برای اطمینان میتونی به تعمیر کار های معتبر هم مراجعه کنی تا از حرف مطمئن بشی.
    و اما پارس…وای خیلی خندیدم پارس فروشش از تندر کمتره.تورو خدا اول تحقیق کن بعد نظر بده. آقا اشکان شما که دستی در خرید و فروش خودرو دارین باید بهتر بدونین که پارس فروشش بهتره.به آمار تولید 5 ماهه خودرو بی زحمت مراجعه کن.پراید 75 هزار دستگاه بعد پارس 65 هزار دستگاه در آخر های جدول هم تندر با وجود تولید در دو کارخانه بزرگ کشور فقط 15 هزار دستگاه. ..حتی تولید ام وی ام هم از تندر بیشتره. واقعآ جنابعالی چی فکر کردین. همچنین بی زحمت به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو مراجعه بکنی تنها خودرویی که پیش فروشش تکمیل شده پارس هستش.اونهم برای 6 ماه بعدش.الحق که با شما ها نمیشه بحث کرد.
    اصلا قبول. ..ایرودینامیک 405 از پارس بهتره ولی هنوز هم پارس ایرودینامیک بهتر از مینی بوسی مثل تندر هستش.
    در آخر بعد این همه حرف بگم که پارس عالی نیستش ولی تندر در برابر پارس مثل گاری میمونه. حالا این کجاش عصبانیته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. Ilyar

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    علی آقا سمند های بعد 90 خرابی و ایرادات زیاد دارن ولی مدل های قبل 90 به خصوص ef7 هاشون عالیه به خصوص از لحاظ قدرت و کشش و مصرف سوخت…ولی پیشنهاد من به شما یک پارس ELX کم کارکرد مدل قبل 90 هستش که تا آخر عمر برات کار بکنه .اکثر قطعاتش هم خارجیه. مثلا موتور فرانسه ، صندلیهای گرمکن سردکن دار آلمانی ، دینام روسی و… از لحاظ شتاب و قدرت هم بهترین خودرو زیر 50 میلیون هستش.اگه خواستی یکمی هم ولخرجی کنی جک j5 هستش که با وجود چینی بودن کیفیت بالایی داره. حتی میتونی تحقیق هم بکنی تا مطمئن بشی.اما اینا رو نخواستیم بدون که خرید تندر نسبت به سمند LX مدل 91 ارجحیت داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. اشکان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    دوستان عزیز لطفا مجله ماشین چاپ شهریور رو بخرین و بخونین.توش نوشته 202 هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90.
    اگه راجع به تندر خواستین اطلاعات کسب کنین حتما بخونین این مجله ماشین چاپ شهریور رو.همه چی بهتون ثابت میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. اشکان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    در ضمن اقای ایلیار من خواستم یه لطفی در حق شما بکنم.ادرس یک روانپزشک خوب رو میدم به شما.
    دکتر محمد مجد
    ادرس:تهران، میدان ارژانتین،خ الوند،نبش بهاران 27، ساختمان بهاران، ط3
    برو ایشالا ک نتیجه بگیری
    در ضمن من اصلا قصد تمسخر ندارم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Ilyar

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (509 ديدگاه)

    در آخر خودت هم فهمیدی که خرید پارس نسبت به تندر به صرفه تره و پارس در مجموع برتر از تندر هستش و. داری خودتو به کوچه علی چپ میزنی!لطفا همتون به صفحات قبلی مراجعه کنید ایشون پای ثابت تمامی بحثها هستش ولی چندین طرفدار سمند بیچاره ها رو این آقای به اصطلاح کارشناس فراری داده.حرفش هم آینه که داره خودرو رنو فرانسه رو سوار میشه . انشا الله که به پای تندر تون پیر بشین انشالله. ..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا