ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. بنیامین

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (46 ديدگاه)

    دوستان به نظر من با این که ال 90 ندارم ولی اگه کسی بخواد ماشین و برای مدت طولانی نگه داره فکر کنم ال90 بهتره سمند کیفیت دکور و اتاق پایینی داره ولی باب سرعته بازم میگم من 206 داشتم سرو صدا نداشت هر ماشینی یه کم دست فرانسوی توش باشه باز بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. جواد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    خواستم از تندر سوارا بپرسم فرق مدل های E1 و E2 چیه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. milad

    ۱۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    جواد جون درسرعت وشتاب هیچ فرقی باهم ندارن فقط درنوع امکاناتشون کمی باهم فرق دارن مثل:1:شیشه بالابربرقی عقب2:رینگ اسپرت3:ترمزabs.پخش سی دی 5:ریموت کنترل6:ایربگ کمک راننده 7:آینه ی برقی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مهران

    ۱۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به خدا تندر نود وحشتناکه به جز موتور خیلی خوبش هیچ نقطه ی قوتی نداره حالم ازش به هم میخوره من حاضرم پراید سوار شم تندر نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ehsan

    ۱۷ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (84 ديدگاه)

    شما برو پراید سوار شو عزیز ما هم میریم تندر سوار میشیم یا حق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حامد

    ۱۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (57 ديدگاه)

    سمند بعد از یه مدت به دلیل زیادی وزن همه جاش صدا می ده ولگن می شه ولی تندر یه چیز دیگه ای است تندر بهتره ولی سمند نه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمید فرجامی قاین

    ۱۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خودروی x11 ایران خودرو چی شد یادم هست که سال های 86 87 حرف های زیادی از ان در مجلات می خواندم اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشوم بگوئید
    از پایتخت طلا و یاقوت سرخ دنیا قاینات

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمید

    ۱۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ال نود بهترین ماشینه اونم سفیدlp- نظری برای سمند ندارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۱۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من 3 ساله ال90 دارم.خیلی هم ازش راضیم.حدود 85000 کیلومتر راه رفته و در این مدت فقط باتری و لنت جلو و 2 تا کویل براش عوض کردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تندر 90 نخریدا ، اصلا خوب نیست

    تنهامزیتش
    1.موتور فوق العادهاش
    2.امنیت خوبش .
    3.گیربکس سازگار و عالی
    4.فضای اتاق و صندوق خوب .
    5.الان توی اروپا سوارش می شوند.
    و و و

    شما پراید سوار شوید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. كوروش درخشان

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    خودروی ال نود ( تندر) دارای محاسن و معایبی به شرح ذیل است:

    الف: محاسن :
    1_ شاسی محکم
    2_ فنر و کمک فنر بلند در نتیجه کاهش ورود اصطحکاک زمین بر سرنشینان و خستگی کمتر سرنشینان بخصوص در سفرهای طولانی
    3_داشتن دو کیسه هوا و رینگ اسپرت و استحکام بدنه
    4_ دارای حسگر هوشمند هدایت فرمان هیدرولیک در سرعت بالا بمنظور جلوگیری از چپ شدن خودرو در حرکات ناگهانی مارپچی خواسته
    5_ دنده های نرم
    6_امکان بالا بردن صندلی راننده
    7_امکان غیر فعال نمودن کیسه هوای شاگرد
    8_قدرت و دوام ماندگاری طولانی مدت شتاب در دنده سه

    ب : معایب:
    1_ کم بودن نرمی حرکت خودرو در حرکات سریع و مارپیچی نا خواسته ( هندلینگ )در نتیجه خطر چپ شدن خودرو در حرکات تند و تیز مارپیچی
    2_قرار داشتن دکمه های شیشیه درداشبورد بجای روی دیواره داخلی دربها
    3_کوچک بودن آینه نسبت به هیکل بزرگ خودرو
    4_ بد دید بودن نسبت به عقب بخصوص هنگام دنده عقب رفتن
    5_ضعف شدید شتاب خودرو در دنده یک و دو
    6_ قدرت ضعیف دنده یک
    7_ تعویض اشتباه دنده ها بدلیل نزدیک بودن آنها به همدیگر
    8_ترمز نسبتا ضعیف
    9_قیافه نه چندان جالب دربها بخصوص در قسمت دور شیشه ها
    10_ عدم وجود دیوار بین صندلی عقب و فضای داخلی صندوق عقب
    11_ ناکارآمد بودن جعبه داخلی داشبورد به دلیل طراحی بد آن
    12_ قرار داشتن سوکت عیب یابی و تنظیم موتور در انتهای جعبه داشبورد در نتیجه احتمال خرابی آن بر اثر وجود اشیاء و مایع هایی که سرنشن در جعبه داشبورد قرار می دهد
    13_ نازیبا بودن فرم داشبورد گرداگرد فرمان راننده
    14_ ضعیف بودن جنس فوم صندلیها
    15_گود بودن کمر صندلی ها در نتیجه بروز کمر درد برای سرنشینان
    16_تک بدن چراغ دنده عقب که بسیار خطرناک است و باید حتما هر دو چراغ خطر عقب مجهز به چراغ دنده شوند.
    این موضوع مورد هشدار جدی راهنمایی و رانندگی کشور قرار گرفته است.
    17_کوچک و ضعیف بودن تیغه و پایه شیشیه پاک کن
    18_ترس راننده از سرعت بالا رفتن بخصوص از 150 ک م به بالا به علت هندلینگ کم
    19_یکی بدن مه شکن عقب
    20_ضعیف بودن گرم کن شیشیه عقب ضد بخار
    21_شانه خالی کردن فرمان به علت بالا بودن غیر اصولی کمک ها و فنرها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. رامین

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به همه ایرانی های عزیز مخصوصا جوانان برومند.آقای درخشان عزیز ممنون از نظرات ارزنده شما. ولی موضوعی را باید یادآوری کنم این که ال 90 یک خودروی کاری بوده وجهت ویراژ دادن طراحی نشده.در ضمن سرعت بالای 120 در ایران معنایی نداره.و در رنج قیمت زیر 17 میلیون به نظرم که همه ماشین های رنج یاد شده را امتحان کرده ام ماشین خوبی است مشکل دنده عقب را هم با دوربین حل کرده ام.و توصیه ای برای جوانان جویای نام در اتومبیل رانی دارم این که خواهشا بخاطر خودشون ودیگران توی خیابون ها رعایت سرعت را بکنند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. كوروش درخشان

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    منظور من ویراژ دادن نیست بلکه منظورم اینه که این خودرو قابلیت مانور ضروری فوری در مقابل حوادث و فرار از آن را ندارد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. kiarash

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    agha koroshe aziz man khilii az mavredi ke gofti ro ghabool daram valii tormozesh khilii khobeh va in ke manam alan 3saleh l90 daram khilii raziyam doroste mayebi dareh valii mahasenesh mayebesho migire

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سینا

    ۲۰ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    تندر بهترین شتاب رو داره من تادیشب خیلی از تندر بدم می اومد ولی دیشب با تندر داداشم رانندگی کردم واقعا محشره نزدیک 200تاباهاش رفتم هیچ مشکلی براش نبود چون واقعا تندر واسه ی سرعته ومزیت های خیلی خوبی هم داره از جمله ترمزعالی.نرمی کلاچ.خیلی زود دور می گیره خلاصه بگم واقعا محشره وکسایی که می گن تندر بده ازشون خواهش می کنم که یک بار باتندر رانندگی کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. كوروش درخشان

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    شتاب تندر تو دنده یک و دو مسخره اس من گفتم دنده یک و دو
    شما هنوز شتاب و سرعت 200 کم در ساعت رو با شتاب یکی میدونی
    شتاب سرعت اولیه است نه سرعت مداوم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. عطائی

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تا نداشتم مخالف بودم ولی الان مدتی که باباهش رانندگی میکنم واقعاًراضیم، بریدبخرید که زیر 20 میلیون بهترین ماشینه.واحساس امنیت بیشتری هم دارید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. sadra

    ۲۲ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    با سلام
    خدا بیامرزه اموات آقای کوروش درخشان. از بین حدود 350 دیدگاه از معدود دیدگاههایی بود که حرف حساب می زد و به شعور خوانندگان احترام گذاشت .
    کاش بقیه هم از این به بعد بیان و در همچین چارچوبی محاسن و معایب خودرو ها را بنویسن و به جای دیگران تصمیم نگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. رفیق

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (44 ديدگاه)

    “نزدیک 200تاباهاش رفتم” ….به کجا چنین شتابان ؟!!!

    یا دم باشه ماشینمو حتی به برادرمم ندم …!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. sadra

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به دوستان توصیه می کنم به صفحه مقایسه تندر 90 و پژو 206 صندوقدار هم سری بزنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sadra

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (11 ديدگاه)

    به دوستان توصیه می کنم به صفحه مقایسه تندر 90 و پژو 206 صندوقدار هم سری بزنند. مطالب جالبی دستگیرتون می شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. اشکان

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (467 ديدگاه)

    با سلام

    من سه ساله تندر دارم.45000 تا راه بردمش.تا حالا فقط روغن عوض کردم با یه دست شمع.واقعا راضی هستم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مهدی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من می خوام 206 تیپ 5 هاچ بک بخرم ولی از چند نفر شنیدم که ایران خودرو برای ساخت محصولاتش از قطعات چینی استفاده می کنه.. بخاطر همین دودل شدم که مدل 86 7 بخرم وصفر نخرم.. این حرف چقدر صحت داره؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. ماهر

    ۲۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    من پشت ال90 نشستم اتفاقا مدل 1.6 16v شتابش تو دنده 1و2 خیلی عالی بود اصلا اینا هیچ اگه شتاب دنده 1و2 ال90 کمه پس چطوری 0-100 ظرف 10.2 میره با دنده1 که تا حدود55تا60 km میره بادنده2 هم که تا حدود 90تا95 km میره پس تقریبا تا 100 رو با دنده 2و3 راحت میره دیگه کجاش کم شتابه اگه در مقایسه با ماشینای ایرانی هم باشه تو ماشینای هم قیمت خودش تا سقف 14-17 میلیون همه رو تو شتاب میگیره به هر حال من قصد جسارت به هیچ یک از دوستان رو نداشتم فقط نظر خودم رو گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سیاهگورابی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام ،

    من خودم یک ساله سمند ال ایکس با موتور ملی(EF7) و پدر خانمم ال نود E2 داره !

    به نظر من اول باید پرسید :
    تحت هرشرایطی نوع سوخت مصرفی (گاز و بنزین) برات مهمه یا نه (گاز یا بنزین بی کیفیت و بدبو ) ؟

    پیشنهاد من تا به امروز به همکاران و دوستانم خرید ماشن دوگانه سوز بوده و هست.

    سمند LX EF7 با سوخت گاز فوق العاده نرم کار میکنه ولی متأسفانه با بنزین بی کیفیت فعلی واقعا” نمیشه گفت کدوم ماشین کم مصرفه !!!!

    حالا چرا سمند LX EF7 :
    1- موتور ملی جدیده و حیف گذاشتن روی سمند ((خرس))
    2- آقا شما با یک بار سوخت گیری با ضعیف ترین فشار در جایگاه CNG می تونی 250 کیلومتر با هاش بری!! ( با احتساب ترافیک در شهرستان ، سرعت گیرها ، فشار پاااا ، رو کم کنی بعد از سرعت گیر و بعد از چراغ قرمز و … )
    3- سمند شتاب اولیه خوبی نداره !!! باید با پدال زدن متعدد دور موتور رو بالا ببری و گرنه در حالت عادی اگه یهو پدال گاز رو فشار بدی ماشین 2 ثانیه کوپ میکنه !!!
    4- احساس امنیت و اعتماد به بنفس در سرعت بالای 150
    5- برف پاک کن بسیار خوب و راضی کننده با آب پاش روی تیغه
    6- بزرگ بودن آینه ها نسبت به خودرو
    7- تعادل خوب سر پیچ ها
    8- قدرت فوق العاده موتور در سربالایی ها با CNG

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. وحید

    ۲۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اقا فقط باید ماشین خارجی خرید چون ما به گرد اروپاییها نمیرسیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. پیام

    ۲۴ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (70 ديدگاه)

    اتفاقا آقای کورش درخشان جسارت نباشه خدمتتون شماکه می گید تندرشتاب دردنده ی یک ودو مسخره است اصلا تابه حال باهاش رانندگی کردی اتفاقا تو دنده ی یک ودو زودتر سرعت می گیره درضمن من باخیلی از معایبی که شما برای تندر 90 نوشتید به شدت مخالفم ببخشید ولی لطفا ازاین به بعد هر وقت خواستید نظر بنویسید قبل از اون خوب تحقیق کنید مثل اینکه چرا شیشه بالابرش رو داشبرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. ali reza

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بااین تفاسیر سمند بخرم یا تندر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حامد

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط تندر تست تصادفش به علت ارتفای خدرو بهتره نسبت به 206 وسمند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. پیام

    ۲۵ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زیبایی و جاداری lx عالیه
    ال 90 هم از لحاظ فنی خیلی خوبه ولی ظاهرش فاجعست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا