ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. سجاد

    ۱۵ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سمند عالیه ال90اشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. باران

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    لطفا کمی واقع بینانه دیدگاه خودمون را بیان کنیم.در مورد هر ماشینی حال چه سمند باشه چه ال90.با اینگونه اظهار نظرها چرا باید انتظار تحول,پیشرفت و تولید خودروهای مناسبتر را داشته باشیم وقتی این خودروها(سمند و ال90) نهایت مطلوب بودن هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. باران

    ۱۶ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    لطفا کمی واقع بینانه دیدگاه خودمون را بیان کنیم.در مورد هر ماشینی حال چه سمند باشه چه ال90.با اینگونه اظهار نظرها چرا باید انتظار تحول,پیشرفت و تولید خودروهای مناسبتر را داشته باشیم وقتی این خودروها(سمند و ال90) نهایت مطلوب بودن هستند.ضمنا تورو خدا بس کنید این بحث بیهوده را در همین زمان 3ساله !!!!واقعا عجیبه 3سال!!! که نظرات ما کوچکترین تغییری نکرده پژو و رنو یکی 10تا مفهومی در کلاسهای مختلف معرفی کردن با خودروسازهای دیگر همکاری کردن برای ساخت موتورهای جدید و پلتفرمهای جدید مثلا پژو سیتروئن با ب ام و موتور جدید ساخته و اول هم شده و رنو با دایملر برای ساخت پلتفرم جدید قرارداد بسته.ماشینهای بسیار خوبی ساختند و حتی داچیای رومانی فیس لیفت کامل ال90 را انجام داده که ال90 رو زیزو رو کرده.ما هنوز روی حرف 3سال پیش خودمون موندیم!!میگن حرف مرد یکیه به همین میگن.در پایان دعا میکنم خداوند به همه ما صبر دهد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. نا شناس

    ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اقدام به تولید خودرو در ایران بزرگترین خیانت به اقتصاد کشور بود.با توجه به مزیت های اقتصادی در زمینه های مختلف ، تولید خودرو در ایران حمااقت محض است چرا که رقابت با کشور های دیگر جز رویا نمیتواند باشد . در کشور های دیگر با مبلغ 30میلیون تومان بهترین خودرو را میتوان خریداری نمو د.اما در ایران با 30میلیون فقط باید گاری مثل سمند یا به قول دوستمون بری به سمت سرازیری قبر مثل ال نود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. اردشیر

    ۱۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان عزیز من ….چرا اینقدر تعصب ؟؟؟؟
    تمام کارخونه های چهار چرخ سازی ایران فقط تشت تولید میکنن !!!!! فقط تشت ….
    که خوب معلومه که باید توی تشت فقط جوراب شست …..
    در شستن موفق باشید و رستگار….!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. داريوش

    ۱۸ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان کمی واقع بین باشیم
    مزایای تندر 90 نسبت به سمند( البته از نوع EF7 )– نوع معمولی سمند به درد گاری هم نمیخوره
    گیربکس و دنده فوق العاده نرمتر -دوستان سمند سوار کافیه یک بار تست و مقایسه کنند مطمئناً اگه منطقی باشن از اینکه سمند دارن دچار یاس میشن
    همخونی فوق العاده گیربکس و موتور در تندر
    نظارت سفت و سخت رنو در مراحل تولید در ایران برعکس سمند
    ترمز تندر فوق العاده است اما به ترمز سمند نمی شه همیشه اطمینان کرد، ترمز سمند بگیر و نگیر داره.
    یکی از مهمترین ضعف های سمند جلوبندی اونه که باید هر از چند گاهی یه تعمیر اساسی بشه،
    وجود تیریپ کامپیوتر (کامپیوتر سفری) در L90 از نظر امکانات کنترلی ماشینی به مراتب به روزتری رو نسبت به سمند در اختیار شما قرار میده.
    شتاب و کشش بسیار خوب تندر در سربالائیها و جاده های پر پیچ و خم فکر کنم EF7 هم تو این زمینه بدک نباشه
    سمند بعلت وزن سنگین و اتاق ضعیف قطعا پس از 6 ماه تا یکسال به صدا میافتد اما این مسئله در تندر من بعد از 4 هنوز اتفاق نیافتاده.
    کیفیت مونتاژ و کیفیت قطعات که دیگه من چیزی نمیگم.
    اطاق کم صدا تر
    فضای زیاد هر دو خودرو البته تندر در صندلی عقب و صندوق عقب کمی بیشتر فضا داره
    فنر بندی بهتر
    فرمان نرم تر
    در کل ال90 از نظر ستاره های ایمنی هم بهتره و ترمز بهتری ام داره
    مصرف سوخت کمتر تندر البتهEF7 هم خوبه و راضی کنندست
    استهلاک کمتر
    سرو صدا اتاق کمتر
    میدان دید و تسلط بیشتر
    لش شدن بدنه و اینجور چیزا در تندر نیست
    موتور ال90 خیلی بی دردسره و من تاحالا ندیدم اذیت خاصی کنه ولی تا دلت بخواد ای اف7 اذیت کرده و میکنه
    .دریچه گازش…عدم هماهنگی قطعات و طراحیش …کیفیت پایین قطعات داخلی و سر و صدا و …در مورد کیفیت موتورش هم فقط استناد حرف های ایران 2 چرخه و هیچ رفرنسی نداره که تایید شده و بین المللی باشه .طبیعی سمند اذیت کنه … وقتی طراحی و موتور و پلتفرم و ..هرکدوم مال 1 کارخونه و 1 کشور باشه همین میشه دیگه …اشپز که 2 تا بشه …اسب ملی دردسرهای زیادی داره …
    به نظر من سمند یه نوع دست گرمی برای ایران خودرو هست که هرسال نقاط ضعف اون رو برطرف میکنند وهرسال داره بهتر میشه اما کیفیت اون پیشرفتی نمیکنه همون طور که یکی از مسئولان ایران خودرو پژو آردی وپیکان پژو را اولین دست گرمی برای ایران خودرو دانست
    موفق باشین و پیروز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سعید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیافه سمند خیلی خشکل تر از تندر نود است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میهمان

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    صحبت های آقای داریوش تکراری هست و تکرار مکررات که دوستان جواب ایشون رو به خوبی با مدرک و دلیل علمی دادن.
    لطفا با گفتن مطالب تکراری وقت مردم رو هدر ندید.

    بنظرم باید مسایل جدید و تازه در هر کامنت منعکس بشه.
    و الا Copy_Paste کردن که کاری نداره.
    البته موضوع جالب اینجاست چطور میشه کامنت ایشون بلافاصله پس از ثبت در سایت 14 تا لایک میخوره؟؟؟
    یکم برای شعور مخاطب احترام قایل باشن مسئولین سایت بد نمیشه ها.
    ممنون میشم اگه لطف کنید و کامنت منو درج کنید

    دوستان درر جریان هستند که وقتی ال90 وارد شد قیمتش 9 تومن بود و سمند 11 تا 12 تومن
    تازه سمند قدیمی
    نه این سمند الان با موتور تقویت شده ترمز تقویت شده پایه گاز سوز فرمون نرم و عالی پدال برقی گاز شتاب بهتر موتور بی سر و صدا

    خب شما وقتی با یک کپسول گاز میتونی 200 کیلومتر طی مسافت کنید بده؟؟؟
    در حین حرکت هم به دلیل برقی بودن پدال گاز متوجه تغییر وضعیت سوخت از بنزین به گاز و بالعکس را نخواهید شد.
    البته یه مقدار نا محسوس قدرت و شتاب بنزین در سربالایی های خیلی شدید به چشم میاد.(خیلی خیلی کم)
    من فقط متوجه نمیشم دلیل طرفداری بیجا از یک ماشین درجه چندم اروپایی که برای قشر کارگر اونجا ساخته شده چیه؟؟
    امروزه شیک بودن و زیبایی یک کالا از امتیاز بالایی بهره میبره که ال 90 سر سوزنی از اون بهزه نبرده.
    وقتی قیمت ارز به قیمت واقعی خودش برسه شاهد افت قیمت این خودرو نا موزون خواهیم بود.
    من نمیگم سمند ماشین خیلی خوبیه ولی وجدانا در کل با توجه به موارد بالا و اقتصادی فکر کردن خیلی از ال 90 بهتره
    آخه راحتی سمند جدید رو با ال 90 مقایسه میکنید؟؟؟
    مطمئنا با کم شدن تحریم ها و دیگر مسایل با بهبود کیفیت موارد جزیی که الان به سمند ایراد گرفته میشه ال 90 رو باید با پراید مقایشه کنیم از این به بعد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سامان

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اقا داریوش شاید گیربکس و موتور ال90 با هم هماهنگ باشند ولی با اتاق و کلیت ماشین که زود چپ میکنه هماهنگ نیست.خودم شاهد بودم ال90 که با 405 کورس گذاشته بود با همون سرعت وارد پیچ شدند که 405 براحتی پیچ را رد کرد ولی ال90 اول خواست آوار بشه سر 405 و بعد مجبور شد وارد لاین مخالف بشه و از جاده بره بیرون
    2-حداقل 5تا ال90 که مال دوستان و بستگان بوده 4تاش واقعا اذیتشون کرده و یکیشون هم خیلی کم استفاده میکنه.مشکلاتی که ازشون دیدم.2تاشونتسمه تایم پاره کردن و خیلی اذیت شدند.یکیشون هم کوئل سوزاند و هم بلبرینگ چرخ جلو خرد کرد.یکیشون هم ایراد اگزوز داشت .
    3-یک آزمایش عملی برای یافتن تاثیر فشار باد روی مصرف سوخت در مجله ماشین هر 3 ماشین ال90 بودند کمترین مصرف در جاده مربوط به خودروئی بود که باد چرخهاش 3 تا بیشتر از 29 بود و 8.2 در 100کیلومتر و اونی که بادش کم بود 10.7 مصرف کرده بود.این واقعیت مصرف ال90 هست نه اون اعداد که شما در سرازیری و سرعت 90کیلومتر مبخونید.
    4-بهر حال میگه خلادق هر چه را لایق هر کسی با این ماشینها چه سمند و چه ال90 خوشش میاد مبارکش باشه و باهاش صفا کنه ولی بزرگنمائی بیخودی انجام ندید انگار مرسدس بنز هستند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. سامان

    ۱۹ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    یک سئوال هم دارم که برام این مسئله قابل حل نیست.هم ال90 و هم پرشیا سال و پرشیا ای ال ایکس تولید ایران خودرو دارای قیمتهای به ترتیب 34میلیون -34میلیون-39میلیون فروخته میشه.چه دلیلی داره یه ماشین مربوط به 24سال پیش هم قیمت ال90 که مربوط به 10سال پیش است.و ای ال ایکس 5میلیون گرانتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. عليرضا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سمند خودرویی بی کیفیت پرمصرف و پر حادثه

    اما آمار مذکور در حالی است که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» نیز طی گزارشی جداگانه نام چهار خانواده خودرویی پر سانحه را از ابتدای تولید آنها تا پایان سال 91 اعلام کرده است.(((((( این آمار البته متناسب با حجم تولید خودروها به دست آمده)))))))، به نحوی که خانواده سمند با تیراژ 958 هزار و 788 دستگاهی (از ابتدای تولید تا پایان سال 91)، 32 هزار و 876 فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده و این یعنی 3/4 درصد سمندهای تولیدی دچار سانحه شده‌اند. بر اساس همین آمار، خانواده پژو که تیراژی سه میلیون و 824 هزار و 131 دستگاهی را تا پایان سال 91 از خود به جا گذاشته، 127 هزار و 934 فقره تصادف را در طول این سال‌ها تجربه کرده است. با این حساب، 3/3 درصد پژوهای تولیدی سانحه تصادف را از سر گذرانده‌اند تا خانواده پژو دومین خودرو پر سانحه کشور لقب بگیرد. پیکان هم رده سوم سانحه‌خیز‌ترین خودرو را به خود اختصاص داده است، به نحوی که 8/2 درصد از دو میلیون و 62 هزار و 611 دستگاه پیکان تولیدی در این سال‌ها یک پای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند. و در نهایت پراید که خیلی‌ها آن را پرحادثه‌ترین خودرو کشور می‌دانند، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و 4/2 درصد از چهار میلیون و 670 هزار و 706 دستگاه پراید تولیدی تا انتهای سال 91، درگیر سانحه تصادف در این سال‌ها شده‌اند. در واقع پراید که پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود، کمترین سهم را در تصادفات جاده‌ای و در مقایسه با خانواده سمند، پژو و پیکان دارد.
    http://www.donya-e-eqtesad.com/news/742108/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ّfantom

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    منم یک سئوال دارم آقا سامان
    چرا مردم رو جیگر فرض میکنی

    قیمت ال90 در بازار : 35 میلیون
    قیمت سمند ال ایکس سال 28 تومان با کلی اشانتیون و کارت طلایی و …
    قیمت پژو پارس سال :34.5

    چرا در مورد آمار کیفی این خودروها حرفی نمیزنی که هر ماهه توسط موسسه استاندارد ایران بررسی میشه و میتونه بهترین سند برای مقایسه کیفی این خودروها باشه صحبتی نمیکنی و دوست داری فرافکنی کنی
    این هم مرجع :
    http://www.pedal.ir/%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87/%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C/
    طبق این رده بندی :
    تندر با کسب 20 نمره منفی رتبه سوم باکیفیترین خودروی ساخت داخل شده
    سمند با کسب 61.6 نمره منفی رتبه نهم
    پژو پارس 60.8 نمره منفی

    دوستان خودتون قضاوت کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ?

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعضی وقتا دلم برات میسوزه aria چقدر وقت خودتو تو این تاپیک حروم کردی که از ال90 بد گویی کنی که بلکه یه خورده اعتبار برای سمندت بخری ولی نشد شما اگه هزار صفحه دیگه هم تو اینجا بدی ال90 رو بگی و از سمند تعریف کنی هیچ تاثیری تو انتخاب و نگاه مردم نداره چون هزاران سورس و منبع اینترنتی و … معتبر دیگه هست که مردم میتونند مقایسه کنند و بر اساس اون نتیجه گیری منطقی داشته باشند در ضمن خودشون تو این مملکت دارند زندگی میکنند و به صورت عملی نقاط ضعف و قوت ماشینها رو دیدند و یا از اهل فن پرسیدند
    این بچه بازی و لجبازیها را تا کی میخای ادامه بدی؟ واقعاً خسته نشدی ؟؟؟
    آخه دوست عزیز الان خیلی از سمند سوارها به این اعتقاد دارند که ال90 ماشین بهتریه، فقط میگن اون موقع ترسیدم ال90 بخریم چون میترسیدیم قطعاتش گیرومون نیاد و بعدش فهمیدیم چه کلاه بزرگی با این سمند سرمون رفته
    بعدش هم انصافاً تو اینترنت در مورد واژه لش ، سرنگونی ، اشکال ، ایراد واژگونی سرچ کن متوجه میشی سمند تو این زمینه آمار وحشتناکی داره و همیشه اوله

    اگه منطقی باشی خودت متوجه میشی چرا روز به روز به طرفدارهای ال90 افزوده میشه و استقبال از سمند کاهش پیدا میکنه این مسئله حتی تو قیمت هم داره یواش یواش خودش رو نشون میده به هر حال هر چقدر پول بدی آش میخوری

    من یک ال90 دارم که 5 سال کار کرده میتونم بفروشمش باهاش یک سمند دوگانه صفر بخرم
    ولی مطمئنم به دلیل برتریهای ال90 که هر روز عیان تر میشه حتی این اختلاف بیشتر از این هم میشه
    موفق باشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. شاهين

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    واقعا باید به حال این مردم تاسف خورد
    بدون کوچکترین اطلاعات فنی و بدون اینکه حتی یک مقاله کامل در نشریات تخصصی خودرو را مطالعه کرده باشند نظر می دهند و جالب اینکه همه خودشان را صاحب نظر می دانند .
    در مورد مصرف بنزین : همه می دانیم که خودرو ها در مسیر های شهری مصرف سوخت بیشتری دارند اینجانب به شخصه 3 سال دارای یک دشتگاه خودروی سمند با موتور 1.8I بودم و متوجه مصرف سوخت بیشتر این ماشین در مسیر های شهری شدم که گمان میکنم بیشتر از L90 باشد .
    در مورد تعادل : بر این شکی نیست که سمند دارای تعادل خوبی در پیچ ها بخصوص پیچ های تند است اما L90 هم از سیستم فنر بندی خوبی برخوردار است که این سیستم فنر بندی آن را بالاتر از سمند قرار می دهد و نرمی خاصی به آن می بخشد به گفته خیلی از عزیزان که این ماشین را مصرف کرده اند در ثانی مگر شما از اتومبیلتان به صورت حرفه ای استفاده می کنید که به این صورت در مورد تعادل و پایداری آن نظر می دهید ؟؟؟ هیچ راننده غیر حرفه ای نمی توانند خد روی خود را به مرز واژگونی برساند ه برسد به واژگون کردن آن .
    در مورد صدای داخل اتاق : از این حیث خودروی L90 از بی صدا ترین خودروهای تولید داخل محسوب می شود
    این خودرو دارای 2 کیسه ایمنی هوا است
    و نکته آخر اینکه L90 ار تکنولوژی سال 2003 پیروی می کند و استاندارد های اتحادیه اروپا و موسسه Euro nCap بر خوردار است در حالی که سمند دارای تکنولوژی دهه 80 میلادی است . خواهش بنده این است که با مطالعه بیشتر نسبت به نظر دادن اقدام کنید تا موجبات تمسخر دیگران را فراهم نیاورید .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. تندر خودروي استاندارد و به روز

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو، سمند و پراید استاندارد یورو 2
    جامعه > محیط زیست – سازمان محیط زیست همچنان تاکید می کند که از ابتدای تیرماه به خودروهایی که استاندارد یورو ۴ نداشته باشند مجوز شماره گذاری داده نمی شود. مشخصا هم پراید، پژو و سمند.
    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این تاکید دوباره علی‌محمد شاعری قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست است.

    او امروز در نشست خبری معاونین سازمان حفاظت محیط زیست که به مناسبت گرامیداشت هفته محیط‌زیست برگزار شد، گفت: محصولات صنعت خودروسازی و پالایشگاهی کشور منطبق با استانداردهای روز دنیا نیست. در صورتی که محصولات این دو گروه با استانداردهای روز دنیا تولید و عرضه شود نه تنها سلامت و بهداشت جامعه را با خود به ارمغان می‌آورد بلکه با توسعه نیز همراه خواهد بود.

    شاعری گفت: تاکنون خودروهای پژو، سمند و پراید نتوانسته‌اند استاندارد یورو 4 را کسب کنند. این سه مدل خودرو در صورتی که با استاندارد یورو 2 تولید شوند از ابتدای تیرماه شماره‌گذاری نخواهند شد.

    به گفته او هم اکنون تقابلی که بین خودروسازان و محیط زیست پیش آمده بر سر توسعه نامتوازن است، توسعه خودروسازان توسعه هزینه محور و درآمد‌محور است. به طوری که محیط‌زیست محیط‌زیست محور نیست: خودروسازان می‌گویند اگر بخواهند استانداردها را رعایت کنند باید 500 الی 800 هزار تومان هزینه صرف کنند و آنها می‌گویند که توان چنین کاری را ندارند. از ابتدای سال قرار بود خودروها با استاندارد یورو 4 تولید شود هم اکنون 30 درصد خودروها یورو ۴ هستند.

    قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به توقف شماره گذاری خودرو در ابتدای سال گفت: از ابتدای امسال محیط زیست با هماهنگی پلیس تصمیم داشت اجازه شماره گذاری خودروهایی که یورو 4 را رعایت نکرده اند را ندهد و 40 روز شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کرد اما خودروسازان توانستند دو ماه مهلت بگیرند و تا ابتدای تیرماه رعایت یورو 4 را به تعویق بیاندازند.

    خودروهایی که یورو ۴ دارند

    او گفت: حال حاضر خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند. اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در 5 سال اخیر مرتب به تعویق انداخته اند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکت ها استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند.

    شاعری گفت: به هیچ عنوان در مورد تمددی مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمی آید، البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روش هایی که بلندند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.

    به عقیده او کسی نمی تواند از این مطالبه فرار کند: ممکن است اجرای استانداردهای یورو 4 دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد و سازمان محیط زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رعایت استاندارد یورو 4 این مطالبه را پیگیری می کند و نهایتاً خودروسازان باید کوتاه بیایند.

    یورو ۴ از ۲۵ خرداد در تمام پمپ بنزین های تهران

    اما یکی از چالش های خودروسازان و سازمان محیط زیست توزیع نشدن سوخت یورو ۴ بود. به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست وزارت نفت متعهد شده تا 25 خردادماه سال جاری در تمام جایگاه های تهران سوخت استاندارد یورو 4 عرضه کند: در حال حاضر 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو 4 تولید می شود و 40 میلیون لیتر با استاندارد یورو 2، به طور میانگین می توان گفت در حال حاضر نیز استاندارد سوختی که در تهران عرضه می شود یورو 3 است.

    انطور که شاعری گفت تا پایان خردادماه تمام جایگاه های استان مرکزی، قم و سپس استان البرز سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه خواهند کرد همچنین تا پایان شهریور پالایشگاه های تبریز و اصفهان و تا پایان بهمن ماه پالایشگاه بندرعباس سوخت استاندارد یورو 4 تولید می کند.
    http://khabaronline.ir/detail/297283/society/environment

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ملا

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا بخدا من خودم از مخالفان سرسخت ال 90 بودم و بسیار ازش بدم میومد
    همیشه میگفتم بابا این …. و مسخرش میکردم.
    ولی خیلی اتفاقی وقتی برا داداشم یکیشو گرفتم و چند روزی دستم بود عاشقش شدم و فورا ماشین خودم که 206 اس دی وی 1(1600سی سی) بود فروختم و ال90 صفر برداشتم
    30 هزار تا کار کرده فوق العاده از کیفیت و بی دردسر بودنش راضیم.
    من هرسال ماشین عوض میکردم و بین تموم ماشینایی که داشتم به جز 323 این بهترین بوده
    ماشینایی که داشتم:
    405 (راضی بودم ولی جدیداش بی کیفیته)
    206 (برعکس بقیه خیلی ناراضی بودم؛کیفیت پایین و شتاب افتضاح،خرج زیاد و تعادل بد؛ترمز آشغال)
    پارس (بدترین ماشین ایرانی؛تو هر پمپ بنزینی باید سرک بکشی!)
    سیلو(خوبه، فقط قدیمی شده)
    جنتو(عالیه؛ولی قطعات خیلی گرون،صدای موتور زیاد)
    زانتیا(بی نقص؛ فقط هزینه نگهداریش خیلی بالاست)
    مزدا323(اگه مدل بالاش بود با 3 هم عوض نمیکردم باور کنید ماشینی به این راحتی و کم خرجی ساخته نشده؛حیف حیف که تولیدش متوقف شد؛ اینایی هم که موجوده دیگه داغونن)
    اس دی v1(موتورش عالیه ولی کیفیت بدنه و مخصوصا گیربکسش افتضاحه، در کل خیلی پرسروصدا بود جلوبندیش)
    و حالا ال 90 دارم(به عنوان کسی که مخالف این ماشین بودم قبلا فقط از مخالفا میخوام که امتحانش کنند همین! میتونم بگم یه زانتیای کم خرجه؛البته توقع تعادل زانتیا رو ازش نداشته باشین)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Designer

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو برای تولید سمند از پلت فرم 405 استفاده کرده و با تغییر در بدنه و اسم و بعضی قطعات به نام سمند کنونی ایجاد کرد و متاسفانه همین بی اصالتی و برداشتن هر قطعه ای از یک ماشینی باعث ایجاد مختلف شده برای مصرف کننده ایرانی که خودروی ایران خودرو رو ترجیچ میده.

    متاسفانه هیچ گونه تست تصادف معتبری نداره و برخلاف تصور عامه مردم خیلی در تصادفات نا امن هست مثلا تصادف با پراید :
    http://www.vase2.com/accident/accident-ilam/it_87-01-17.htm
    که متاسفانه در آسیب سر نشینهای سمند بیشتر از پراید بوده.امیدوارم زنده مونده باشن

    ولی مساله اصلی سمند نداشتن طراحی مهندسی اجزا مختلف با هم هست، علتش هم دلایل بالا و بهم خوراندن قطعات مختلف هست.
    ،مصرف بالا ، انواع موتورهای مختلف ، اصحلاک و روغن ریزی، زوزه گیربکس و عدم همخوانی گیربکس و موتور، سر و صدای اضافی (به خاطر وزن زیاد ماشین در برابر شاسی و بدنه ) به همین علت صدا افتادن سریع جلوبندی و کمک ها،اسیب سریعتر جلوبندی نسبت به 405 که از همون سیستم استفاده می کنه ،شتاب پایین ، عکس العمل کند در سربالای ها ،ترمز غیر ایمن (باز نسبت به 405)و….
    ولی با توجه به قیمت پایین و خدمات ایران خودرو شاید بعضی ها این ماشین مثلا ساخته شده ایران خودرو رو ترجیح بدن

    فقط توجه کنید بعضی چیزها تو انتخاب ماشین خیلی مهم هستند و آن هم امنیت خودروست.
    متاسفانه با فشار پلیس ایران خودرو روی سمند ترمز ای بی اس گذاشت ولی این ترمز به خاطز اینکه برای ماشین دیگه ای بود و قرار داده شد روی سمند کارایی خوبی نداره و همینطور ایربگ که فقط برای راننده گذاشتند باز چون برای یک ماشین دیگه با مشخصات ماشین قبلیست باز نمیتونه عملکرد مناسبی بشه و ….

    روی ماشین تعصب نداشته باشید
    اگه دوست دارید تو سال 2013 ماشین ایران خودرو رو سوار شید و به پول و خرج و مصرف ماشین اهمیت نمی دید به امنیتش اههمیت بدید.
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بهروز

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشنهاد من:
    تو این رده قیمتی و با توجه به شرایط ایران تنها دو خودرو قابل اطمینان و به روز هستند و توصیه بنده حقیر این است که به سایر گزینه زیاد توجه نفرمائید.
    1. ال 90
    2. 206 و 207 البته صفرش رو نخرید چون کاملاً چینی شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. میهمان

    ۲۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام مجدد به دوستان
    آقای شاهین در جریان باش ال 90 مدل E2 دارای 2 ایربگ است
    ولی نوع E1 فقط 1 ایربگ دارد.
    همانند سمند
    که در مدل سورن 2 ایربگ
    و مدل LX دارای 1 ایر بگ است.

    پس لطفا فرافکنی نفرمایید.

    ضمنا من هم قبول دارم واژگونی خودرو جزء معدود نکاتی است که ممکن است به وقوع بپیوندد.
    ولی آیا خودرو همیشه در خیبان های شهر تهران در حال تردد است
    مساله واژگونی را در جاده های برون شهری از جمله جاده کندوان و … میتونید تصور کنید

    اگه راننده هستید که هیچ !
    ولی اگر نیستید میتونید از هر انسان منصف و عاقلی راحتی سمند در پیچ های اینگونه جاده ها رو جویا بشید.فکر کنم هر کسی برای یک بار هم که شده از این گونه جاده ها عبور کرده باشه در طول عمرش !
    مساله اینجاست که سمند سر پیچ ها براحتی و بدون نیاز به ترمزهای بیهوده پیچ های تند را بخوبی عبور میکند
    ولی در مورد ال 90 باید سر هر پیچی شما ابتدا ترمز زده و سپس پیچ رو رد کنید
    که ترمز زدن های پیاپی برای سرنشینان ماشین خصوصا در جاده های پر پیچ و خم زجر آوره و عواقبی داره که …….. !!!
    ببخشید از دوستان عزیزم که مجبور شدم به صورت خیلی مبتدیانه مساله را برای برخی دوستان غیر منطقی ال 90 سوار توضیح بدم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مرتضي

    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان نظرات متعصبانه ای داده اند و بعضی مسائل نیز غلو شده است مثل تعادل این دو خودرو !!!

    ولی فارغ از این مباحث تعصبی
    ال90 ماشین فوق العاده خوبی تو این رنجه و برای خانواده ایرانی در قشر متوسط واقعاً Perfect هست مطمئن باشین از خریدش پشیمون نمیشد زیرا تمام خواسته های شما رو پوشش میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. فرشاد

    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از کیفیت و شتاب ال90 لذت برید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. كيفيت

    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جدول رده بندی کیفی خودروهای ساخت داخل در شهریور 92
    و آشکاری بی کیفیتی محصولات قدیمی نظیر سمند و 405 و پراید
    رتبه خودرو میانگین نمرات منفی
    1نیسان تیانا -2.6
    2مزدا 3 جدید -12
    3رنو مگان -19.8
    4پارس تندر -20.4
    5تندر L90 پارس خودرو -21.2
    6لیفان X60-52.2
    7پژو پارس -59.2
    8سمند -59.5
    9پژو 405 -59.5
    10پژو 405 خراسان -60
    11تیبا -65.4
    12ام وی ام 530-71.3
    13ام وی ام MVM X33-73.8
    14سایپا X131-80.7
    15سایپا X131 پارس خودرو -81.7

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. حسام

    ۲۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خودرو ال 90یک خودرو روز اروپا است که باهمین تیپ واستاندارد ها تولید می شود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. omran

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    تندر حرف نداره
    راحتی
    سوخت کم
    پر قدرت وشتاب زیاد
    ترمز های بی نظیر و قوی
    فضای مناسب
    و …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. فرهاد

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با بررسی هایی که کردم متوجه شدم که تندر محبوبیتش رو از نظر استفاده کنندگان این خودرو گرفته ولی سمند با تمام تبلیغاتی که براش می کنن و شرایط ساده ای که برای خریدش وجود داره محبوبیت چندانی نداره.
    به نظر من تندر 90 تمام صنعت تولید خودرو داخلی رو به چالش کشیده , اونا فقط تونستن قیمت این خودرو را افزایش بدن. الانم که نمیدونم تولید میشه یا نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. میهمان

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    ال 90 اصلا ظاهر مناسبی نداره
    بالا برید پایین بیاید همینه که هست
    الان بوگاتی و لامبورگینی آونتادور رو هم اگه بد طراحی کنن تو ذوق میزنه
    بعدشم یجوری دارن میگن حرف نداره انگار بهترین ماشین دنیاست
    خلایق هر چه لایق
    خدا شاهده فامیل ما ال 90 E2 داره میگه نمیدونم چرا توش بنزین سوپر میریزم ماشین خوب کار نمیکنه و صبح ها بد روشن میشه !
    همیشه بنزین معمولی میریزه و از این موضوع شاکیه که هر چند وقت یبار باید صافی بنزینش رو عوض کنه.
    میدونید که بنزین معمولی الان کیفیته پایینی داره.
    بنزین سوپر الان کیفیت معمولیه قدیم رو داره.
    باور کنید خودش میگه.من که ندیدم و نمیگم

    یه سری چیزاش نسبت به سمند بهتره
    از جمله فضای صندلی عقب بیشتر.
    خدایی کیفیت باند های ماشین (فابریک) هم خوبه. :-)
    ولی درباره قطعات و چیزهای اساسی باید بگم به طرز استفاده مصرف کننده بستگی داره و اینکه ماشین یکم شانسی هم هست دیگه بهرحال.
    درباره شتابش هم با توجه به وزن سمند قبول ندارم در کل شتابش بیشتره
    اگه سمند رو با پدال سیمی تولید میکردن اون وقت شتاب و قدرت واقعی موتورش رو متوجه میشدید.ولی بدلیل برقی بودن پدال کمی تاخیر در گاز خور بودن مشاهده میشه که البته برای حالت پایه گازسوز یک مزیته.
    ولی در کل ماشین سلیقه ای هست
    و اکثرا از ظاهر نا موزون ال 90 بد جور شاکی هستن
    سمند اگه باهاش خوب تا کنی تا موتورش خوب آب بندی شه و جا بیفته سگش شرف داره به ال 90
    تو جاده که دیگه حرف نداره.راحتی صندلی و بی سر و صدا بودن ماشین و کولر بخاری قوی و تعادل و هندلینگ بالا و … که 100 سال دیگه هم ال 90 به گرد پاش نمیرسه.

    من قبول دارم کیفیت موتور ال 90 خوبه ولی واقع طراحی بیرونی و مخصوصا داخلی خودرو واقعا مایوس کننده است.

    طراحی داخلی بسیار ساده است و ناامید کننده.

    در آخرم بگم اینقدر بیخود یه کلاغ چهل کلاغ نکنید.
    با این وضعی که داریم و دوستان دارن ال 90 رو اندازه لامبورگینی و مک لارن بالا میکشن توقع نداشته باشید که صنعت خودرو سازی پیشرفت کنه.

    ایرانی لیاقتش این نیست که الان به خاطر ال 90 و سمند و … 30_35 میلیون پول بی زبون و مفت هزینه کنه.

    ما هر چی میکشیم از دست خودمون و چشم رو هم چشمی هامون میکشیم.
    یکم فکر کنید خدایی به کارامون.
    ماشین قیمتش میره بالا همون ملتی که آه در بساط ندارن صف میبندن واسه خرید ماشین
    که اینکه بخرن و دوباره بفروشن سود کنن.این نهایت فکر اقتصادی ماست !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علي

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز آقای میهمان لطفاً سفسطه نفرمائید
    کسی نگفته ال90 از لامبورگینی و مک لارن بهتره یا در اون حده
    تمامی مقایسه ها و نظرات در مقابل محصولات قدیمی و بی کیفیتی نظیر 405 سمند پارس(در رنجی قیمتی ال90) بوده نه مگان و مزدا 3 و جنسیس و لامبورگینی و … چرا منطقی بحث نمی کنید ؟
    مگه همه ال90 دارها از کره دیگه اومدند که همشون به اتفاق این نظر رو دارند ؟
    تازه به نظر من به نوعی این موضوع رضایتمندی زیاد دوستان ال90 سوار از انتخابی که داشتند رو میرسونه (اکثر دوستان تو ایران زندگی میکنند و تجربه ماشینهای هم رده ال90 رو داشتند و یا سوار اونها شدند و نمیشه همه اونها رو متهم به تعصب و غیر منطقی بودن یا … کرد)

    اساساً ما باید هدفمون از استفاده از خودرو مشخص باشه اگه به غیر از کارایی و کاربردی که خودرو در کنار آسایش، ایمنی، هزینه های جانبی کم و نهایتاً قیمت و زیبایی برای ما داره هدف دیگری داشته باشیم ممکنه استدلال ما غلط و شما درست بفرمائید
    ولی به نظر حقیر اگه ما بر اساس این معیارها ( و با در نظر گرفتن وزن هر معیار) به صورت منطقی بخواهیم به خودروهای تو این رنج قیمتی (نه لامبورگینی و …) نمره و امتیاز بدیم ال90 با توجه به نمره کیفی بالایی که تو معیارهای فنی داره و برای همه عیانه اول میشه حتی اگه تو برخی معیارها که بر اساس برخی سلایق مثل شما صفر بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. میلاد

    ۲۲ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    هر دو خودرو هم مزایا دارند و هم معایب
    دیگه من صحبت های دوستان رو تکرار نمیکنم و چیزی که تجربه کردم رو میگم
    وقتی سوار خودرو ال90 میشی کاملا کیفیت رو احساس میکنی ولی سمند نههههههههههه(در ضمن یه دوره ای تو ایران خودرو کارآموز بودم که هیچ کدوم از کارگرهای خود ایران خودرو هم از کیفیت ساخت خانواده پژو راضی نبودن چون هیچ نظارتی روشون نبود ولی ال90 رو کارشناسای رنو نمیزاشتن کارگرا دست از پا خطا کنند)
    ال 90 از هر لحاظ تو شهر سره
    سمند تو جاده خیلی بهتره از نظر پایداری و سرپیچ ها
    ال 90 نقطه ضعفش کوئل شه که حساسه اون هم به خاطر شمع ماشینه که باید به موقع عوض بشه و تسمه تایمش که باید رو 60000 تا عوض کنی وگرنه بد به مشکل میخوری
    ال90 سر پیچ ها مثل سمند نیست که با سرعت نباید بپیچی که اونم با یه لاستیک پهن و کمی تنظیم ارتفاع حل میشه
    موفق باشیذ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. Azarbaycan

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    با سلام. تندر ماشین خانواده هستش.واسه جوون هایی مثل من مناسب نیست زیرا که نه اسپرت پذیر هستش نه طراحی درست و حسابی داره و داشبوردشم که آشغال هستش هم از نظر طراحی و هم از نظر جنس.نمیگم سمند از تندر خیلی سرتره ولی از نظر ظاهر و راحتی از تندر سرتره.در مورد موتور هم بگم اگه سمند ef7 بگیرید هم اسب بخارش از تندر خوبه و هم کیفیتش 115 اسب واسه ef7 واسه تندر 105 اسب.
    این نظر بنده میباشد لطفا به کسی بر نخوره ممنون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. سروش

    ۲۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در مورد جنس داشبورد ال90
    بادوام‏ترین نوع داشبورد به صورت یک تکه در ال90 به کار رفته است و اتصالات آن قابل رویت نیست.
    در صورت وارد شدن ضربه از رو به رو، نقش مهمی در حفاظت سرنشینان ایفا می‏کند. ساختار آن به صورت لانه زنبوری از پلی پروپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه‏پذیر است و اثرات برخورد با زانوها را کاهش می‏دهد.
    نمای محدب داشبورد و جعبه داشبور به گونه‏ای است که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد می‏شود.

    صندلی ال90 :
    در طراحی صندلی‏ها، محافظت لگن سرنشینان از آسیب مدنظر بوده است و سینی‏های زیرپایی راننده و سرنشین جلو پاها را از ضربات احتمالی محفوظ نگاه می‏دارد.
    در صورت وارد شدن ضربات جانبی، انتقال شوک روی ساختار خودرو طوری است که لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگیرد و یا کمترین آسیب را ببیند.
    ضربه از عقب
    مخزن سوخت زیرکفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده است تا مورد اصابت هیچ یک از اجزای دورانی و یا اکسل‏ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی پشت صندلی‏های عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیای صندوق عقب به درون اتاق شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا