ایران خودرورنو

مقایسه تندر 90 و سمند LX

مجله خودرویاب در شماره ۱۰ خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور ۱۶ سوپاپ خودرو تندر ۹۰ با داشتن ۱۰۵ اسب بخار قدرت و گیربکس ۵ سرعته نرم و دقیق ظرف ۱۰.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۸ کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها ۸ سوپاپ داشته و ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن ۱۱.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۱ کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر ۹۰ حدود ۱۰۵ کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

logan

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

tondar L90 logan

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر ۹۰ از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر۹۰ از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

samand lx

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر ۹۰ با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره ۱۰ مراجعه فرمایید. این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏سایت “پدال“‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۵,۸۸۹ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممکنه ازنظرموتوری وبعضی فاکتورهاخوب باشه ولی ازنظرقیافه وظاهرواقعانمره اوله”ولی از اخر.یعنی بی ریخت ترین وزشت ترین ماشین دنیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. دايي

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      درسته تندر ظاهر آنچنانی نداره ولی انصافاً باطنی خوب نسبت به قیمتش و در قیاس با هم رده هاش داره
      ولی متاسفانه سمند نه ظاهر خیلی چشم گیری داره نه باطن درست حسابی حالا انتخاب با خودتون
      ظاهر خودور یکی از دهها معیار مهم براانتخاب ماشینه. ولی بعضی از ماها تنها معیارمون همینه! البته اشکالی نداره اصلاً همه این ماشینها رو ساختند که هر کسی بر اساس استدلال خودش و سلیقه خودش ماشینش رو انتخاب کنه
      موفق باشین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمد علی

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    سمند سفید توی خیابون ها پر شده سمند گیربکسش مال 405 موتورشم مال405 هست حداقل405 همه چیزش مال خودشه سمند چون بدنش سنگینتراز405 است زود لش میشه در اینکه تندر از سمند بهتره هیچ بحثی نیست تازه اسپرتش هم که خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sj

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    من تندر سوار نشدم و باهاش کار نکردم ولی سورن elx داریم با موتور ef7 کارکردش واسه ما اینطور بود:
    روزهای اول چراغ دنده عقب سوخت
    شیشه موقع بالا رفتن برگشت
    بعد از یه مدت استوپر گازش باطل شد(کمتر از یکماه)
    طبق بوش فک میکنم اسمش باشه بعد چند ماه خراب شد و موقع دور زدن فرمونش صدا میداد
    تازگی باهاش تصادف کردم البته بهم از پهلو زدن ماشین دیگه فقط سپرش بدون هیچ گونه سرعتی کمی خورد به در سمت راننده که قشنگ رفت تو حالا باسرعت مثلا صد کیلومتر بخوره….
    از دیگر معایب موتور به اصطلاح ملی نایاب و کم یاب بودن قطعاتش هست بعد یکسال هنوز استوپر گاز پیدا نشده حتی تو مراکز اصلی
    کم یاب بودن دیاگ و تعمیرکار وارد به این موتور مخصوصا شهرستان ها
    خوبی هایی هم داره که تو تعریف از سمند دوستان گفتن جادار بودن یکیشه ترمزشم خوبه فرمون کامل هیدرولیک نیست و پرایدهای جدید هیدرولیک نرم تری دارن در کل فقط خریه که آدمو جابجا میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sj

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      اینو یادم رفت بگم به شدت تو سربالایی کم میاره انگار گلوشو چیزی گرفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. فردا

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکلات خودرو زیاده دعواهاش برا ما مردم هم وطنای گلم چینی ها ایرانو با خودرو هاشون گرفتن شما دنبال سمند و ال 90دین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. junior (فقط ایران - فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    به قول یکی از دوستان L90 برای افرادی ساخته شده که اهل لذت بردن از زندگی نیستن و فقط میخوان ماشینی داشته باشن که خراب نشه!
    کاری به سمند ندارم اما یه کم فکر کنید آیا قیمت L90 باید 35000000 باشه؟!
    نمیدونم دوستان یادشون هست یا نه؟ این خودرو قرار بود جایگزین پراید بشه و برای اولین مرحله هم با قیمت 8000000 به فروش رسید.قیمت فعلی 35000000 که قطعا بالاتر هم میره به خاطر همین تمجیدهای پر از اغراقه.بعضی وقتا تو این تاپیک ها طوری از L90 تعریف شده که آدم شک میکنه که نکنه اشتباهی اومده تو تاپیک آئودی خبر نداره.
    امان از دست بعضی از ما ایرانیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ناشناس

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام به همه من بهمن ماه سال 90 یک ال 90 فول آپشن دار خریدم و با توجه به حرف اطرافیان که میگن ظاهر نداره ولی از خیلی از ماشینها مثل پارس و پژو 405 بهتره و نرمتر و راحتتر هستش. برعکس نظر دوستمون اگه واقعاً دنبال لذت بردن از زندگی هستین و دنبال ماشینی هستین که اذیتتتون نکنه، با کیفیت باشه ، موتور خوب داشته باشه، گیر بکش خوب داشته باشه ،فضای خوب داشته باشه ایمنی خوب داشته باشه و. .. و البته قیمت هم مناسب باشه شک نکنید که زیر 40 میلیون تومان بهتر از ال90 چیزی تو ایران گیرتون نمیاد. من و تمامی دوستان و آشنایانی که ال90 خریدیم از انتخاب ماشینمون تو این رنج واقعاً راضی هستیم و هیچ وقت انتظار آئودی از این ماشین نداشتیم برخی دوستان دنبال بیراهه بردن بحث و منحرف کردن افکار هستن که انصافاً کار درستی نیست پیشنهادم به تمام کسانی که یک ماشین عالی و خانوادگی میخوان اینه که ال 90 بخرن.
      امان از دست بعضی ازایرانیا که هیچ وقت کیفیت برامون مهم نیست و دنبال فرافکنی هستیم
      این خودرو هیچ وقت قرار نبوده جایگزین پراید بشه البته زمان دولت آقای خاتمی صنعت خودروسازی دنبال تحول بود و پیگیر این موضوع بود خودرویی با کیفیت و به روز و مدرن جایگزین خودرویی باشه که عموم مردم بتونند توانایی خریدشو داشته باشن مثل پیکان از همین رو با شرکت رنوی فرانسه برای ساخت و تولید ال90 مذاکره کردند
      دوستان تناقض گویی تا چند
      چرا میخواهید طوری وانمود کنید که ال90 کیفیتش در حد پراید و پیکانه؟
      چرا هیچ وقت آمار و مقایسع کیفی خودروهای ساخت داخل ملاک ارزیابی شما نیست؟
      چرا نتایج نظر سنجی میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری کشور ملاک شما نیست؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. junior (فقط ایران – فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

        ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (130 ديدگاه)

        ال 90 به سفارش دولت آقای خاتمی ساخته نشده دوست گلم، این خودرو تو خیلی از کشورای دنیا به عنوان یک خودروی استاندارد و با قیمت بسیار پایین برای قشر ضعیف مونتاژ و عرضه میشه.در استاندارد بودن و سازگاری قطعات این خودرو شکی نیست صحبت من سر تعریف ها و تمجیدهای پر از اغراقه که باعث میشه شرکتهای سازنده بی شرمی رو به حد اعلاء رسونده و قیمتا رو روز به روز افزایش بدن.
        من به دلیل شغلم با شرکتهای دولتی و خصوصی مختلفی سر و کار دارم، بعضی از شرکتای تولید و عرضه کالا بعد از عرضه یک محصول عکس العمل مصرف کننده رو توسط یک تیم متشکل از چندین جامعه شناس و روانشناس بررسی و قیمت تولیدات رو بر اساس عکس العمل مصرف کننده تعیین می کنن، نه ارزش واقعی محصول!!!
        یکی از دوستان تو همین تاپیک از ساختار به اصطلاح لانه زنبوری ال 90 صحبت کرده بود که باعث دفع ضرابات میشه، من مونده بودم بخندم یا اینکه عکس العمی دیگه ای نشون بدم، خودم از نزدیک خط تولید این داشبورد رو دیدم، اینکه چطور مواد اولیه بد بو و آشغال چینی رو میریزن تو قالب و داشبورد ال 90 رو تحویل میگرن رو از نزدیگ مشاهده کردم. حالا اینکه ساختار لانه زنبوری از کجا اومده رو فکر کنم خود مهندسای خط تولید که از دوستای نزدیک من هستند هم ندونن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. کامران

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط سمند ای اف 7
    1-امنیت بیشتر
    2-حس رانندگی بهتر
    3-امکانات رفاهی بیشتر
    4-طراحی بهتر
    5-مهمتر از همه تعلیق بهتر سمند
    6و………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. اميد

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپرت پذیری فراوان شتاب دیوانه کننده متعلق به کمپانی رنو فرانسه موتور مگان گیربکس و پدال ها عالی و نرم فرمون بی لرزش و چرب و چیلی(نرم) بی سروصدا و عالی جادار و ایمن مصرف فوق العاده پایین ال90 مثل زنی با قیافه معمولی هستش که همه جوره بهت وفاداره و پا به پات میاد و اصلا اذیتت نمیکنه واقعا حرف نداره عاااااالیه۴سال دارم پژو در مقابلش حکم۳چرخه رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علي

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خداییش ال90حرف نداره واقعا عالیه شتابش انقدر بالاس آدم پرت میشه عقب، تو سر بالایی پا به پای زانتیا میره نرمی و مصرفش هم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امير

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام4سال سمند داشتم3سال هم206الان دو سال هست تندر دارم و به جد به عنوان یک ماشین باز میتونم بگم حررررف نداره..من لاستیک205میشلن انداختم سیم گاز رو هم تا ته آوردم بالا سیستم و آمپیلی هم انداختم سعی کنید لاستیک رو با سایز205عوض کنید سیم گاز رو هم تا آخر بیاربد بالا شمع فابریک رو هم عوض کنید..الان دوساله دارمش 206و پرشیایی نتونسته تو این2سال از کنارم رد بشه واقعا حرف نداره راستی باتری رو با نوع74آمپر عوض کنید..شک نکنید بهترین ماشین زیر 45میلیونه فقط یکم خرجش کنید هم قیافه هم تعادل هم شتابش فوق العاده و عااااالی میشه.یاعلی.باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      این جور که شما میگی باید به اندازه قیمت خود ماشین خرجش کنی تا شبیه ماشین بشه!!!! :-))))
      شما احتمالا داری سمند معمولی را با تندر مقایسه میکنی!
      سمند ماشینی هست که من با گاز با کولر روشن با 200 کیلومتر باهاش رفتم. آیا تندر این قدرت و کشش را داره واقعا؟؟؟
      ضمنا متوجه نشدم تو خط آخر نظرت گفتی “هم قیافه” و “هم تعادل” !!! اگه فقط میگفتی شتاب قابل قبول بود ولی قیافه و تعادل در پیچ های تند دو موردی هست که تندر ازش بی بهره هست! واقع بین باش!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کیانوش

        ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        شما با تندر 200 تا با کولر روشن رفتی???نه اون اندازه ای که سمند خرج بالا میاره نه.کمتر.جواب سوالات شما پیش منه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. reza

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (23 ديدگاه)

          با تندر 200 نرفتم ولی باسمند خودم با تندر کورس گذاشتم و لهش کردم!
          در ضمن عدد 200 که گفتم مال رانندگی رو مد گاز بود. در حالت بنزینی قطعا هم شتاب و هم سرعت بیشتری داره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. reza

      ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      متوجه نشدم تو خط آخر گفتی چی؟
      “هم قیافه” ؟!!!
      “هم تعادل”؟!!!
      بنابراین باید معنی این دو کلمه را در فرهنگ زبان فارسی عوض کنند!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. junior (فقط ایران – فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      قیافش که واقعا فوق العادس، اصن بی نظیره. یادم میاد اولین باری که تندر اومده بود تو خیابونا نصف بیشتر ملت از دیدن اون دچار غشو ضعف مزمن از نوع حاد شده بودن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (10 ديدگاه)

        قیافه فقط خوشگل ایرانی (تیبا)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  10. Mohammad

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    ال 90 ماشین خوبیه فقط از داخل و از بیرون بسیار زشته که اصلا مهم نیست.
    تو سرعت بالا از کنترل خارج میشه، این هم که اهمیتی نداره کی گفته ماشین باید حتما هندلینگ خوبی هم داشته باشه؟؟؟؟
    صندلی هاشم که مثل نیمکنت مدرسه میمونه خیلی در نظر نمیگیریم.
    به قول دوستان خیلی هم خوش قیمته، واقعا 35 میلیون که اصلا پولی نیست پول خورده، اونم برای این شاهزاده پلاستیکی اروپای شرقی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز آقا محمد بهتره قدری واقع بین باشیم واحساسی و تعصبی نظر ندیم .
      باید قبول کرد که هدف طراحی ال90 ، خلق خودرویی به روز ولی ارزون قیمت بوده پس وقتی خودرویی تو رنج ارزون تولید میشه مطمئناً نباید توقع آئودی و بنز و بی ام و ازش داشت. قبول دارم همین الان تو کشورما 35 میلیون تومان خیلی پوله ولی این مشکل ال90 نیست،مشکل بی ارزش شدن پول ما و مشکل خودورسازان ماست. مگه پراید که کلش قدر ترمز ال90 ارزش نداره از 6 میلیون تومان نرسیده به بالای 20 میلیون تومان ؟
      یا 206 تیپ 2 که ساده ترین مدل 206 هست و در مقایسه با ال90 در خیلی از آیتم ها کم میاره الان 35 میلیون تومان رو رد نکرده ؟!
      چرا میخاهید به زور وانمود کنید ال90 تعادل نداره در صورتی که این صحبت شما درست نیست واصلاًًًً هم مبنای علمی نداره لطفاً به آمار تصادفات و اتفاقات خودروها مراجعه کنید می بینید در تصادفات خودرویی مثل سمند ( علی رغم اینکه عوام فکر میکنند خودرویی با ایمنی بالاست ) به مراتب از پراید هم آمارش بدتر بوده !!
      ایکاش خوردوهایی نظیر سمند، 405، پارس و … در زمینه فنی و موارد اصلی ارزیابی واقعی یک خودرو در مقابل ال90 حرفی برای گفتن داشتند ازجمله:
      تکنولوژی موتور و گیربکس، ایمنی ، مصرف سوخت ، آلایندگی ، کیفیت قطعات فنی ، ترمز ، شتاب و کیفیت تجهیزات رنگ ، بدنه ، صداهای غیر عادی و ….

      چرا همیشه تو ارزیابی ها کیفی ال90 از همه خودروهای هم رنجش بالاتر قرار گرفته ؟
      چرا طبق آمار میزان رضایتمندی مشتریان ،رضایت مردم از ال90 در مقایسه با محصولات هم رنج خودش تو ایران بالاتر بوده ؟
      البته برای بعضی دوستان فقط داشبور و قیافه و رینگ و … این چیزا معیاره که این مسئله باعث شده پای خودروهای چینی که واقعاً غیر ظاهر هیچی ندارند به صنعت خودروسازی ایران باز بشه و هر روز بیشتر از قبل برای ما جولان بدن چون برای ما کیفیت خودرو زیاد مهم نیست و فقط قیافه و ظاهر و قیمت خودرو ملاکه ( امان از بعضی از ما که همیشه عقلمون رو …و

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (130 ديدگاه)

        عزیزم من که نگفتم از ال 90 باید توقع بنز یا سایر خودروهای طراز اول رو داشت نظر من در مقایسه با خودروهای هم کلاس بود.
        در رابطه با تصادفات خودروی سمند عرض کنم که بیشتر تصادفات منجر به مرگ با این خودرو تو سرعتای خیلی بالا بوده، مثلا تو سرعت 200 کیلومتر تصادف با هر خودرویی میتونه مرگ آور باشه.
        این ارزیابی که شما میفرمایید همونطور که سایر دوستان قبلا متذکر شدند برمیگیرده به مونتاژ نه ارزیابی فنی، بله حق با شماست ال 90 به خاطر نظارت دقیق شرکت مادر با کیفیت بالایی مونتاژ میشه، اما متاسفانه در رابطه با سایر خودروهای داخلی اینطور نیست که طبیعتا سمند هم از این قاعده مستثنی نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. بی طرف

      ۸ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام-تندر هر چی باشه از هم قیمت های خودش بهتره۰
      باتشکر از سایت خوبتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. junior (فقط ایران – فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (130 ديدگاه)

        میشه هم قیمتاشو نام ببرین؟؟؟ فکر کنم فقط پارس ELX و سورن ELX EF7 باشن.
        من اگر بخوام 35 به بالا هزینه کنم ترجیح میدم یکی از این دو تا رو انتخاب کنم، نه ال نود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. امیر

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جهان سوم کجاست؟جایی که مردمانش در سال 2015میلادی در مورده 2خودروی فسیل و از رده خارج با یکدیگر به بحتو جدل میپردازند و نزدیک به 100صفحه از خود به یادگار می گذارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      داداش امیر خب پول نیس دیگه اره جهان سوم هم اینجاس یا باید بریم دوباره خرو اسب پرورش بدیم بیاریم یا باید سوار همینا بشیم دیگه راه بهتری سراغ داری؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. غمگین

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (143 ديدگاه)

      آقا امیر شما که جیبت پره چرا تو این بحث ها شرکت می کنی و وقتت رو تلف می کنی برو با پولت بهترین ماشین وسوار شو به ما بیچاره ها بخند!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرزاد

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای امیرخان ال نود که فسیل نیست! خودروی چندسال اخیر اروپاست حالا سمند یه جیزی یا پارس که واسه 15-20 سال پیشه در مقایسه با خودروی هم رنج انصافا بهتره.بعدشم به نظر شما در مورد چه خودرویی باید بحث و تبادل نظر کنن مردم؟مگه من وشما یا امثال ما بدمون میاد خودروی خوب سوار بشیم؟ نه ولی وقتی یه پراید یه پراید شده 20تومن بنده خدا مردم چیکارکنن؟بعدشم تقصیر خودمونو فرهنگ خودمونه که خیلی چیزا سرمون میاد!یه زمان تو آلمان قیمت مرغ یه خورده گرون شد هیچکدوم از مردم اونجا نخریدن تا اینکه خراب شد ریختن دور همشو و مجبور شدن قیمتش رو باز کم کنن!ولی اینجا هرچی گرون میشه مردم چندتا چندتا میخرن. فقیرها روز به روز فقیرتر و پولدارا پولدارتر میشن.دردمون یکی دوتا نیست که!!
      خلاصه سرتونو درد نیارم اگه کسی با ظاهر ال نود چه داخل و چه خارج مشکلی نداره ماشین خوبیه توی هم قیمتای خودش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. نيوشا

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هفت ماهه تندر خریدم واقعا ازش راضی ام 206هم دارم از لحاظ نرمی و تعادل و شتاب از تندر خیلی خیلی خیلی راضی ترم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حامد

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بچه هاهرچی از این تندر بگم کم گفتم رنگ بژ سفارشی گرفتم لاستیک215/50/16با رینگ اسپرت سفید لبه دار ارتفاع هم دو انگشت تا لاستیک فاصله داره چراغای جلو و عقبم طرحbmwانداختم سانروف گذاشتم درارم فضایی کردم شمع سوزنی ام انداختم اصلا شاخی شده برا خودش اما اینا به کنار موتور و گیربکس و جلوبندی ال90 زیر 50 میلیون تکه تکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      خب افا محمد قبول کن سمند فقط قیافه داره اونم ن انجوری که بخوای بخاطر قیافه این ماشین از امکانات بهتر تندر چشم پوشی کنی خودت قضاوت کن موتور های L3 یاTU5کجای دنیا میزنن که ایرانخودرو داره سوار این شاسی میکنه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (130 ديدگاه)

        موتورEF7 طراحی مرکز تحقیقات موتور آلمان (F.I.V)، اولین موتوری که در دنیا بر پایه گاز طراحی شده، در بین موتورهای پایه گاز سوز سومین و در بین موتورهای بنزین سوز دهمین موتور برتر دنیاست.تو رو خدا فقط نگید الان چینی شده، میدونیم که همه موتورهای داخلی الان چینی سازی شدن.

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. Saleh

          ۲ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          آقامحمد منبع این حرفت که دهمین موتور برتر دنیاست چیه؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. masood

          ۲۳ فروردین ۱۳۹۳
          سوابق: (24 ديدگاه)

          حتما همش 3 تا موتور پایه گاز سوز تو دنیا وجود داره که اینم سومیشه

          موافقم 0
          مخالفم 0
  14. Mohammad

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (130 ديدگاه)

    ال 90 و سمند هم مثل هر ماشین دیگه ای مزایا و معایب خودشونو دارن، اما تو این چند تا کامنتی که گذاشتم یه چیز برام روشن شد، اونم اینکه اگر به درستی هم معایب ال 90 رو بخوای عنوان کنی به طور خودجوش کلی منفی میخوری ولی اگر به ناحق و به اشتباه بخوای مزایای سمند و کاملا نادیده بگیری و یا معایبش رو بیش از حد برجسته کنی دوباره به طور خودجوش کلی مثبت میگیری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کامران

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقایون محترم باید به عرضتوون برسونم که الان سمندEF7 مالتی پلکس بنزینی تو بازار 28.5میلیونه در حالی که تیپ E2 تندر لگن 37.5 میلیونه.
    این نوع سمند هم ترمز هم موتور هم شتاب و هم مصرف هم تاپ اسپید هم فنی هم صدای موتور هم قیافه هم صندلیهای راحتتر هم قیافه بهتر هم…بهتری نسبت به تندر90 داره اونم با قیمت ارزونتر.حالا هرکی مدعیه که تندرش از سمند EF7 مالتی پلکس برتره بهتره بره تو آپارات و 0تا210کیلومتر با سمند رو سرچ کنه تا متوجه بشه که این ماشین حدود 10الی12ثانیه زودتر به 210 میرسه نسبت به زانتیا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ...

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا کامران علت اختلاف اینه :
      http://omid921.iteg.ir/topic-527798.html

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mohsendelshad

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تجربه من از سمند Ef7
      سلام خدمت همه دوستان عزیز؛
      میخوام یه شرح حال از ایرادات ماشین خودم براتون بگم تا به این جمله اعتقاد پیدا کنید (البته اکثر دوستان اعتقاد دارن)
      ” خریدن ماشین تو این خراب شده اونم از ایران فرغون و سایپا مثل خریدن تخم مرغ شانسیه ”
      ایرادات:
      1) بیرون بودن شبکه های روی داشبورد ————– رفع شد
      2) لق بودن شدید قاب دور فرمان —————– رفع شد
      3) سوت کشیدن دائم سنسور دنده عقب —————– رفع شد
      4) نفوذ شدید باد از در های عقب —————– رفع نشد
      5) صدای معروف گیربکس ——————- اغدام نکردم
      6) لرزش شدید دسته دنده —————- رفع نشد
      7) صروصدای عجیب غریب از ستونها، داشبورد، درها، طاقچه عقب و …. ———— رفع نشد
      8) مشکل استارت خوردن —————— رفع نشد
      9) فاصله عجیب کاپوت با جلوپنجره ——————– رفع نشد
      10) صدای سوت شدید هنگام ترمز گرفتن —————– رفع نشد
      11) صدای زیاد رگولاتور گاز —————— اغدام نکردم
      12) لرزش شدید اتاق ماشین، آینه وسط، داشبورد، کنسول ——————- رفع نشد
      13) مشکل داشتن کامل اگزوز و تعویض به طور کامل ———— رفع شد
      14) صدای شرشر آب از زیر داشبورد و تعویض رادیاتور بخاری ————– رفع نشد
      15) صدای تسمه ها ——————– رفع نشد
      16) مشکل با سیستم دزدگیر(گاهی صداش درمیاد) ————— رفع نشد
      17) ترمز دستی سریع از رگلاژ درمیاد ————– رفع نشد
      18) مشکل داشتن دریچه های هوا(از یکی هوا میاد از یکی نمیاد) ————— رفع نشد
      19)کار نکردن شیشه بالابر راننده در هوای سرد(بقیه کار میکنن) ————— رفع نشد
      20)گیر داشتن کاپوت هنگام باز شدن ————— اغدام نکردم
      21)باز نشدن درب صندوق و خرابی قفل آن —————- رفع شد
      22) ماشین صدای تراکتور میده!!!!
      23) بوی شدید بنزین هنگام استارت زدن —————- رفع نشد
      25) صدای فیش فیش هنگام چرخاندن فرمون ————– رفع نشد
      مزیت ها:
      1) موتور ماشین +قدرت و شتاب عالی در حالت گاز
      2) ترمزهای فوقالعاده قوی (برای من از این دیسک بزرگاست)

      تمام این مشکلات بعد از فقط 4000 کیلومتر مشخص شدن!!!!
      حالا دوستان فکر کنم تخم مرغ شانسی من بد از آب در اومده،فکر کنم من آدم بد شانسیم!!! (احمقانه ترین استدلالی که میشه کرد اونم در سال 2011 که تکنولوژی همه جوره پیشرفت کرده برای رفاه و آسایش انسان تا ذهن رو برای نوع آوری و خلاقیت آزاد و راحت نگه داره ولی یکی مثل من از تمام کارو زندگیم موندم و دارم دنبال ایرادات ماشینم میدوئم و تمام ذهنم مشغول این موضوع هستش و آخرش هم به نتیجه نمیرسم.)
      شرمنده اگه طولانی شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهرام

        ۱۸ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (90 ديدگاه)

        اقا محسن ایراد های 3و4و7و20 نشون میده ماشین احتمالا تصادف داشته ایراد 12 هم اگه ماشین درجا بلرزه از دسته موتور میتونه باشه اگه تو حرکت باشه باز یکی از نشونه های تصادفه.لرزش دسته دنده از ساچمه فنر گیربکسه اگه اونا نباشه کشویی توپی دنهده هایی ک بیشتر میلرزه خرابن.استارت خوردن بد یا از باطریه (80 درصد باطری)یا شمع ووایر بهتری استفاده کنید اگه هنگام استارت پا رو گاز نمی زارید استپر موتورو تمیز کنید.صدای سوت ترمز همراه با لرزش باشه دیسک تاب داره.تقریبا در تمام موتور های L3وTU5وEF7کمو زیاد داره ولی عدیه با کمی روغن درس میشه زیاد نزنید که تسمه ول کنه اگه درس نشد تسمه ها رو تعویض کنید.دریچه هوا احتمالا خورطوم داخل داشپورت در رفته.صدای فیش فیش که در سمت چپ بیشتر هم میشه از پمپ هیدرولیکه اگه سر پیچ (تمام فرمون)و صدای تق تق باشه کله پولوسه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Ferya

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (684 ديدگاه)

      بله دقیقا”

      اونایی که میگن سمند لشه ، یا پشت فرمونش ننشستن ! یا فقط تو کوچه های بن بست باهاش رانندگی کردن !

      نظیر نداره تو حدود قیمت خودش ( کاری به ماشینای دست دوم ندارم )
      استحکام بدنه ، شتاب ، امنیت بالا ، هندلینگ عالی ، صندلی های نرم و راحت (تنها مشکلش پشت سری هاشه که در تصادف از عقب کم میاره)

      تندر ممد خداوکیلی شتاب و مصرفش خوبه ولی هندلینگ ، زیبایی داخل و بیرون نداره و صندلی های عقبش تهوع آوره اگه وارد جاده بشید !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. سینا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    سمند LX به دلیل اینکه از تکنولوژی 405 . پارس ا زش استفاده کردن بد ار کار دراومد ولی امروزه با بودن سمند EF7 هم مصرفش پایینه هم ترمزش قوی تر شده و هم قطعاتش بهتر باکیفیت تر شدن لزومی نداره پولو بدیم l90بد قیاف رو بخریم برای هر کشوری بخاد باشه هیچ وقت تکنولوژی فرانسه به آلمان نمیرسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. يلدا

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشیییییییین فقط سمند lx و خلاص

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. جواد

      ۹ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      بر چه اساسی این حرفو میگی یلدا

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. صفاری

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        چون خودم افتادم تو چاه بقیه هم باید بیفتن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. افسانه

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیشاپیش عیدتون مبارک ایشالا سال خوبی داشته باشید تندر90حرفی باقی نزاشته روز به روزم داره بیشتر میشه زیر40میلیون تومن با کیفیت ترین و ایمن ترین و کم مصرف تر و پر شتابتر از بقیه است از خریدنش پشیمون نمیشد ولی بدی که داره اینه دیگه تحمل نشستن پشت ماشینای دیگه رو نداری وقتی پشت تندر میشینی باتشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza

      ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      شما پراید را هم امتحان کن قطعا نظرت عوض میشه و تحمل میکنی! :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      افسانه خانم غذات ته نگیره!!!
      یبار برو پشت سمند EF7 بنزینی بشین یه دوری بزن تا وقتی رفتی خونه تندرو که دیدی یهو دلت برا سمند تنگ میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. Mohammad

    ۸ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    سلام دوستان
    فکر می کنم جلوپنجره سمندEF7 تو مدلهای جدید عوض شده، کسی اطلاعاتی در این باره داره؟ اینم لینک تصویرش:
    http://upload7.ir/images/94798024347646013025.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Mohammad

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    انصاف بعضی از دوستان رو باید از این دسته کامنت ها تشخیص داد.منطقم خوب چیزیه به خدا، مثلا فکر کن اگه جای سمند ال نود بود چی میشد؟ فکر کنم این بلا سر یدک کش و رانندش میومد بعدشم راننده ال نود سلامت از ماشین پیاده میشد و بعد از یه نگاه مقتدرانه و تحقیر آمیز به یدک کش یه پوزخند میزد سوار ال نود میشد می رفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. صفاری

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان برید از اونایی که تندر دارند و توی نمایندگی ها تحقیق کنید
    تندر هنوز خراب نشده و متخصصین ایرانی هنوز دو پایی نرفتن توش . به قول
    دوستمون با تعمیرگاه رفیق صمیمی هرروزه نمی شی.اگه کیفیت و اعصاب راحت و وقت براتون ارزش داره و قیافه براتون مهم نیست تندر فعلا تا خرابش نکردن انتخاب اوله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علیرضا......

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    در رابطه تندر باید بگم قدرت موتور خوبی داره شتاب اولیه نسبت به سمند ای اف سون بهتر داره،اما آپشن نسبت به سمند کمتر داره من خودم تقریبا سی هزار کیلومتر رانندگی با تندر 90 ای 2 داشتم الانم سمند دارم از برج 11 که خریدمش تاکنون 3500 کیلومتر رانندگی باهاش داشتم سواری نرمتری نسبت به تندر داره.همانطور که گفتم امکانات بهتر نسبت به تندر داره فرمونش بنظرم یه مقدار نرمتره سر پیچ ها هم عملکرد خوبی داره از نظر ترمز تقریبا در یک سطح هستند اما تندر یه خورده برتری داره.یکی از ایرادات سمند اینه که سر و صدای کابین یکم بیشتر از تندر داره.
    البته اینها نظر شخصی من بود.در رابطه با روغن ریزی از بعضی از دوستان که پرسیدم گفتند که در هنگام تعویض روغن موتور باید حدود 4.5 لیتر روغن بریزیم تا روغن ریزی نداشته باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. گودرز امجد

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ال نود برای استفاده شهری بهترین گزینه است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. علی

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه اکثر مردم وقتی می خوان راجع به خودرویی نظر بدن ملاک اصلیشون خودرویی که در حال حاضر در اختیار دارن یعنی اگه سمند داشته باشن سمند خوبه اگه ال نود داشته باشن ال نود خوبه انگار اومدن نمایشگاه که تا میتونن از ماشین خودشون تعریف میکنن یکی از دوستان به نکته جالبی اشاره کرده بود منم با اون موافقم واقعا ال نود خودرویی که در رنج قیمتی خودش از همردیفاش هم از لحاظ ایمنی چالاکی مصرف وبه روز بودن پیشرانه وگیربکس خیلی بهترهتمام دوستانی که ال نود داشتن میدونن تعویض دنده خیلی عالی و بی صدای ال نود اصلا با سمند قابل قیاس نیست موتور بی صدا ونجیب ال نود وظیفشو خیلی عالی انجام میده جلو بندی بسیار عالی ال نود اجازه ی اشنایی با هیچ جلوبند سازی را به شما نمیده یعنی ال نود اکثرا با تعمیرگاه ونمایندگی غریبه است مگر در مواقع استثنایی در صورتی که دیگر همردیفان بخصوص سمند اینطور نیست در ضمن من هر دو خودرو را داشتم در حال حاضر هم لیفان 620 دارم که 6ماهه میخوام از شرش خلاص شم نمیتونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. کیانوش

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    ماشین فقط ال 90.تمممممممممممممممممممام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. reza

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    این ال-لگن سوارها مجبورن از این نفربر جنگی طرفداری کنن! چون خیلی مایه آبروریزیه! این ماشین معروف هست به زشتی و زاغارتی و ایجاد آلودگی تصویری در مناطق شهری!!!
    فقط دلخوشن به این که 2 سال پیش 17 تومن بود یه دفعه شد نزدیک 40 تومن! البته نه به دلیل پرطرفدار بودن و کیفیت، بلکه به خاطر تحریم و دلار!
    این ماشین ایمنی نداره مخصوصا در پیچ ها!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. junior (فقط ایران – فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (130 ديدگاه)

    متاسفانه بعضی از هموطنا اگر بخوان شخص یا چیزی رو بالا ببرن چنان ازش تعریف مکنن که انگاری یگانه عالم مادیاته و هیچ نقصی نداره، اگرم بخوان چیزی رو تخریب کنن چنان بی رحمانه و بی منطق در موردش قضاوت می کنن که حد نداره تعریف یا تحسین ها هم ارتباط مستقیمی با نفع یا ضرر شخصی دارن نه دلیل و منطق طرف هنوز فرق بین سمند EL رو با LX نمی دونه میاد نظرات کارشناسی میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. mjh

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    من خودم ال 90دارم از لحاظ تعادل که من با سرعت 60km سر پیچ 90 درجه دستی می کشم که ماشین که دریغ از یک تکون الکی
    از لحاظ شتاب و سرعت که صفر تا صد به 2، 10 سرعت هم که 190km رفتم که واقعا راحت بود
    از لحاظ امنیت 4ستاره اروپا داره و در اتاق ماشین بیش از2800 داره
    از لحاظ قیافه جولش که خوب عقبش هم با یک چراغ اسپرت ردیفه
    خداحافظ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. امیر

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من فقط می دونم این خودرو سازها دارند مردمرو چپاول می کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ali

    ۱۵ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ال نود ماشین عالی هستش و تو رو خدا ال نود با سمند و 405 و پارس مقایسه نکنید چون اصلا قابل قیاس نیستند خودروی بیست و پنج سال قبل باخودروی شش سال قبل مقایسه میکنید شتاب عالی مصرف سوخت کمتر گیربکس نرم سمند مثل تراکتور میمونه و بعد از مسافت کمی احساس میکنی سوار گاری میشی خریدن سمند 404 و پارس به منزله ریختن پول توی سطل زبالس قبل از خریدن ماشین بیشتر تحقیق کنید ال نود ماشین فوق العاده هستش و همیشه صدر جدول کیفیت وایمنی و موتور هستش وسمند 405 پارس رده آخر پولتون برای خریدن سمند و 405 و پارس دور نریزید دوستان و بیشتر تحقیق کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. junior (فقط ایران - فقط تیبا (بی ریخت ایرانی))

      ۱۶ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (130 ديدگاه)

      امروز فهمیدیم سمند مال 25 سال قبله، یعنی سال 1367…
      آفرین به این منطق، حتما ال نود رو هم با همین مدل تحقیق
      واستدلال انتخاب کردی؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      شما هم اطلاعاتت مال 30 سال پیش هست یه آپدیت بزن
      طراحی موتور EF7 مال سال 2008 و آلمان هست

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا