همه میدانیم که صنعت خودروسازی ایران بسیار عقبمانده و بیکفایت است و پرداختن دوباره به این موضوع تکرار مکررات خواهد بود؛ اما طی چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریمها، اوضاع بازار و صنعت خودروسازی کشور بسیار بدتر شده و همان چهارچرخههایی که با قیمتهای نسبتاً قابلقبول به بازار عرضه میشدند نیز چندین برابر گران شده و از دسترس بسیاری خارج شدند. حال در همین شرایط نابسامان، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا سدانهای جدیدی را آماده کردهاند که این روزها در اخبار خودرویی ایران نام آنها بسیار به چشم میخورد. این دو ماشین تارا و شاهین هستند که سازندگانشان آنها را نتیجهٔ توان و مهندسی داخلی میدانند و بسیار به آنها میبالند! به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب نگاهی به این دو فرزند جدید خودروسازی ایران داشته باشیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
ایرانخودرو تارا
تارا که در ابتدا با کد K132 شناخته میشد، تاکنون چندین بار توسط ایرانخودرو رونمایی شده است! گویا ایرانخودروییها آنقدر به این محصول افتخار میکنند که معتقدند یکبار رونمایی برای آن کم است! این در حالی است که آخرین رونمایی تارا به دلیل وجود نقص فنی در خودروی حاضر در مراسم با حاشیههایی همراه شد. بگذریم. این سدان جدید بهاصطلاح ایرانی اساساً همان پژو ۳۰۱ است که تغییراتی در آن ایجاد شده و قرار است با برند ایرانخودرو به بازار عرضه شود. در بیرون، قسمت جلو و عقب خودرو کاملاً نسبت به ۳۰۱ تغییر کرده اما این تغییرات صرفاً نمای متفاوتی به تارا بخشیده و لزوماً ظاهر زیباتری نسبت به همتای فرانسوی آن ایجاد نکردهاند. در داخل اما حجم تغییرات کمتر بوده و بیشتر همان نمای ۳۰۱ به چشم میآید ولی بااینحال طراحان ایرانی در اینجا هم با تغییراتی سعی در ایجاد نمای متفاوتی داشتهاند.
تارا به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ TU5 مجهز شده که EC5 یا TU5+ نام خواهد داشت. به گفتهٔ مدیرعامل ایرانخودرو، این موتور بهطور چشمگیری ارتقاء پیدا کرده و حالا بین ۱۱۰اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. علاوه بر این، پیشرانه به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها هم مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت میشود. انتقال نیروی این موتور توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی معمول صورت خواهد گرفت اما تارا اتومات با گیربکس شش سرعته . طبق اعلام ایرانخودرو، تارا با گیربکس دستی ظرف ۹.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر بهصورت میانگین حدود ۷ لیتر خواهد بود. طبق گفتهها، در آینده موتور EF7 توربو هم برای تارا ارائه میشود.
ازجملهٔ تجهیزات و امکانات تارا در نسخهٔ دستی میتوان به فرمان برقی با دکمههای کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دیلایت، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد. در نسخهٔ اتوماتیک، ایربگهای جانبی جلو، گرمکن آینههای جانبی، دوربین دید عقب، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای هم به آنها اضافه میشود. به گفتهٔ معاون تحقیقات و طراحی محصولات ایرانخودرو، تولید انبوه تارا از بهمن امسال آغاز میشود و زودتر از موعد تعیینشده به بازار عرضه خواهد شد.
سایپا شاهین
تیرماه سال ۱۳۹۷ بود که سایپا برای اولین بار رسماً از سدان جدید خود بنام رهام رونمایی کرد و بعدها نام آن به شاهین تغییر یافت. برخلاف تارا، در مورد پلتفرم و پایه و اساس این ماشین ابهاماتی وجود دارد زیرا سایپاییها پلتفرم شاهین را اولین پلتفرم ملی ایرانی میدانند اما طبق گفتهها، شاهین در اصل بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس شکل گرفته که یا گریت وال ولیکس C30 مشترک است. درهرحال زیر پوست این سدان ایرانی جدید هرچه که باشد، روی آن بدنهای قرار گرفته که طراحی نسبتاً قابلقبول و مدرنی دارد. در داخل شاهین اما شاهد طراحی ساده و خستهکنندهای هستیم که چندان مناسب خودرویی در سال ۲۰۲۰ نیست. علاوه بر این سدان، سایپا قصد ساخت نسخهٔ کراس شاهین را هم دارد که آریا نام داشته و عنوان اولین کراساوور ایرانی را یدک میکشد.
مثل پلتفرم، در مورد پیشرانهٔ شاهین هم حرفوحدیثهای زیادی مطرح بود. در ابتدا قرار بود پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری برلیانس در سینهٔ این سدان ایرانی قرار گیرد اما پس از اعمال تحریمها و قطع همکاری برلیانس با سایپا، شاهین بدون قلب شد! به همین دلیل سایپا اقدام به توسعهٔ نسخهٔ توربوشارژ پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ M15 (پیشرانهٔ ۱.۵ خانوادهٔ تیبا و ساینا) کرد. این موتور حتی با برخورداری از توربوشارژر، تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که هماندازهٔ خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیا است. البته گفته شده تا سه سال آینده پیشرانهٔ جدیدی برای شاهین ارائه خواهد شد که قویتر خواهد بود اما در ابتدا این ماشین با همین موتور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه میشود. سایپا همچنین وعدهٔ ارائهٔ گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک را هم برای شاهین داده است.
شاهین دستی در دو تیپ مختلف به نامهای S و G به بازار عرضه خواهد شد که تیپ اول یعنی S به دو ایربگ، استارت دکمهای، سیستم ورود بدون کلید، دیلایت و چراغهای اتوماتیک مجهز است. این تجهیزات برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیستند اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان و دوربین دید عقب هم به آنها اضافه میشود تا اوضاع کمی بهتر شود. ترمزهای شاهین در هر چهارچرخ دیسکی هستند اما فرمان آن از نوع سنتی هیدرولیک است. تولید آزمایشی شاهین از اواخر مهرماه امسال آغاز شده و طبق گفتهها از اوایل زمستان امسال به بازار خواهد آمد. این یعنی سدان سایپا زودتر از رقیب ایرانخودرویی خود به دست خریداران میرسد.
تارا یا شاهین؟
این دو سدان جدید ایرانی رقیب مستقیم یکدیگر در بازار خودروی کشور خواهند بود و میتوانند خریداران احتمالی را بر سر دوراهی قرار دهند. از لحاظ طراحی بیرونی، بهطورقطع میتوان گفت برتری با شاهین است زیرا از نمای مدرنتر و هماهنگتری برخوردار است درحالیکه همانطور که گفته شد، در تارا هدف طراحان فقط ایجاد تفاوت با پژو ۳۰۱ بوده و هماهنگی و زیبایی چندانی در آن به چشم نمیخورد. در داخل اما اوضاع برعکس است و کابین تارا که تا حد زیادی از ۳۰۱ وام گرفته، مدرنتر و پیشرفتهتر از کابین بیروح و سادهٔ شاهین به نظر میرسد. در بخش تجهیزات باید تیپ بالایی شاهین یعنی G را با تارا دستی مقایسه کنیم که در این صورت دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار میگیرند اما بازهم سدان ایرانخودرو دست بالاتر را خواهد داشت.
در بخش قوای محرکه نیز برتری کاملاً با تارا خواهد بود زیرا پیشرانهٔ آن که در اصل همان موتور TU5 است، طی سالها اصطلاحاً امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بیدردسر محسوب میشود درحالیکه از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربوشارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم هشت سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد. علاوه بر این، قابلیت اطمینان این موتور هم یک سؤال بزرگ خواهد بود و ممکن است نصب غیراصولی توربوشارژر روی موتوری قدیمی، مشکلات عدیدهای را برای خریداران به همراه داشته باشد. البته به گفتهٔ سایپاییها، این موتور آزمونهای لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته اما بااینوجود تجربه نشان داده که روی حرف خودروسازان داخلی چندان نمیتوان حساب کرد.
در بخش ایمنی به نظر میرسد دو خودرو در یک سطح باشند زیرا از یک سو، سایپا نتایج آزمون تصادف شاهین را منتشر کرده و میگوید این خودرو توانایی کسب سه ستاره از موسسهٔ ایمنی یورو انکپ را دارد و از سوی دیگر، پژو ۳۰۱ بهعنوان پایه و اساس تارا هم در آزمونهای یورو انکپ رتبهٔ سه ستاره را دریافت کرده است. طبق اعلام این موسسهٔ ایمنی اروپایی، محافظت سدان پژو از سرنشینان ۷۱ درصد است. در همین حال، سایپا هم شاهین را ایمنترین خودروی ملی ایران میداند. بااینحال هردو خودرو از سیستمهای ایمنی فعال و کمکرانندهٔ روز دنیا کاملاً بیبهرهاند و در نسخههای پایه هنوز هم تنها دو ایربگ دارند.
مقایسه قیمت تارا و قیمت شاهین!
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تارا | دستی V1 | ۵۸۶,۹۳۲,۰۰۰ | ۸۷۲۰۰۰,۰۰۰ |
تارا | دستی V3 | به زودی | --- |
شاهین | دستی - M15 T | ۴۳۴,۴۹۴,۰۰۰ | ۷۵۸,۰۰۰,۰۰۰ |
---|---|---|---|
شاهین | اتوماتیک - M15 T | ۶۴۹,۰۷۸,۰۰۰ | ۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مقایسه مشخصات فنی
ایرانخودرو تارا | سایپا شاهین | |
نام پیشرانه | EC5 | M15T |
نوع پیشرانه | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر | ۱۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۲ میلیمتر | ۲,۶۵۰ میلیمتر |
طول | ۴,۵۰۵ میلیمتر | ۴,۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۴۸ میلیمتر | ۱,۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۶ میلیمتر | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
وزن | ۱۱۵۰ کیلوگرم | ۱۲۶۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر ترکیبی | ؟ |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۷ لیتر |
حجم صندوق بار | ۶۴۰ لیتر | ۴۲۰ لیتر |
سایز رینگ | ۱۵ اینچ | ۱۵ اینچ |
ترمزها | دیسکی جلو و عقب | دیسکی جلو و عقب |
فرمان | برقی | هیدرولیک |
امیر محمد
۴ دی ۱۳۹۹خر همون خره فقط پالونش عوض شده
فقط میتونم بگم متاسفم برای کسایی که صف میکشن برای پیش فروش این آشغال ها!!!
مهزیار
۴ دی ۱۳۹۹شما برو صف بکش برای پیش فروش بنز و ب ام و :/
امیر محمد
۴ دی ۱۳۹۹من با خر میرم این ور و اونور حاضرم ماشین نداشته باشم ولی از قاتل خون مردم و دزد جیب ملت خرید نکنم
آریا منش
۴ دی ۱۳۹۹چشم بعد از بین بردن صنعت خودروسازی کشور میرم واسه لامبورگینی ثبت نام میزنم ، عمده دلیل احمقانه قیمت وحشتناک گمرک همین حمایت از گاری های داخلی است که صدها برابر قیمت خودرو وارداتی با تعرفه و گمرک و مالیات به آسمان می رسانند
Ahmedreza2002
۴ دی ۱۳۹۹( گفتهٔ مدیرعامل ایرانخودرو، این موتور بهطور چشمگیری ارتقاء پیدا کرده)
اصلا خرابمون کردی با این جمله آقای دهقان
Reza
۵ دی ۱۳۹۹درود به شرفت امیر محمد. حرف دل هممونو گفتی???
⁶⁰⁰⁰⁰⁰
۵ دی ۱۳۹۹بنظرتون تارا وانت کی میاد؟
SF90 STRADALE
۴ دی ۱۳۹۹همه میدانیم که صنعت خودروسازی ایران بسیار عقبمانده و بیکفایت است و پرداختن دوباره به این موضوع تکرار مکررات خواهد بود
● همین و بس ؛ دمتون گرم که همیشه حرف راست رو میزنید ????
زیزیگولو
۴ دی ۱۳۹۹حتی با وجود این همه حمایتای مادیو معنویو رانت گونهای که از سایپا و ایرانخودرو صورت میگیره و این فضای غیر رقابتی که در اختیارشون گذاشتن بازم میان میگن قیمتای تمام شده مون بیشتر از قیمتای فروشمون هستش!!!!!! آقایون این خودروسازا رو تعطیل کنین تا بیشتر از این با جونو مال مردم بازی نشه
MR.JJ
۴ دی ۱۳۹۹آقایون اول تعصب را بزارید و به مشخصات تارا توجه کنید موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر با 115 اسب بخار و 150 نیوتن متر گشتاور مثلا پژو 405 GLX با موتور 2000cc پیش تارا مثل پیرمردا میمونه
قبول کنیم که از یک جایی باید شروع کرد و پیشرفت کرد
خود M5,E63.RS6 و البته دوج چارجر به زودی تحت سلطه این موشک جدید_سلطان جاده ها قرار خواهند گرفت
(داخل پرانتز اضافه کنم که IKCO به زودی مدلی پرفورمنس از تارا عرضه خواهد کرد که تنها هدفش شکستن رکورد amg gt63s در نوربرگرینگ است)
پس به عشق مهندسین IKCO بکوب دیس لایکو و بلند بگو …
مرتضی
۴ دی ۱۳۹۹منم می خواستم همینو بگم
البته تارا رو باید الان با اونتادور مقایسه کرد!!
تازه نشنیدی فرشاد مقیمی اعلام کرده میخوان تا یه سال دیگه یه فضاپیما به اسم تارا+ بفرستن مریخ.
Reza
۵ دی ۱۳۹۹جناب MR.JJ ما چهل سال پیش شروع کرده بودیم . الان باید مثل هیوندای یا کیا میبودیم.
حالا ترکیه فقط چند ساله شروع کرده که اولین محصولش رو چند ماهه پیش رونمایی کرد که یه الماس الکتریکی بود .
حالا قضاوت با شما .
Hamid
۵ دی ۱۳۹۹گویند تارا GTO بزودی توسط درگ تایمز در مقابل مک لارن سنا قرار خواهد گرفت تا مشخص شود کدوم تو درگ قوی تره!
شیر ایرانی!
تارا_شاه
امیرحسین
۴ دی ۱۳۹۹هر دو مالی نیستند ولی قطعا با اختلاف فاحش تارا بهتره از شاهین… اصلا کلا ایران خودرو از سایپا خیلی بهتره…
Hadi
۴ دی ۱۳۹۹جمله اول مقاله رو باید بزرگ چاپ کنی بزنید سر در سایپا و ایرانخودرو…
کیفیت هر دوشونم مشخصه اون از تارا که استارت نمیخورد اینم از کیفیت اتاق شاهین که از تو عکس مشخصه از پلاستیک اشغال توش استفاده شده…
اصلا تو عکس سوم به درز های بین در و بدنه و بدنه و سپر نگاه کنید قشنگ مشخصه چه شاهکاری ساختن !
همین روآ مدل 87 دوگانه خودمون رو با این ها عوض نمیکنم…
هنوز داشبوردش به صدا نیافتاده!
محصولات ایران خودرو قبل از سال 90 خیلی کیفیت بهتری داشتن
کجای اون ایران ناسیونال با شکوه…
…
Masoud
۴ دی ۱۳۹۹تورو خدا درز بین در و گلگیر شاهینو نگاه…
قد اتوبان ۵ باندس ??
Hadi
۴ دی ۱۳۹۹دقیقاً یه گربه راحت میتونه از لاش رد بشه…
سهند
۴ دی ۱۳۹۹حتی تویوتا کمری۲۰۰۷ بسیار کارکرده هم خیلی بهتر از دنا پلاس توربو است.
Moein
۴ دی ۱۳۹۹اولش که موضوع مقاله رو خوندم تعجب کردم که این دوتا هایپیرانی(هایپرکار ایرانی) هم توی دوئل های پدال شرکت میکنن?
پدرام
۵ دی ۱۳۹۹در عوضش دو تا هایپر تِر داخلی شرکت کردند
صادق
۴ دی ۱۳۹۹برای من خیلی عجیبه که کشوری که نفتکش 110 هزار تنی و موشک بالستیک قاره پیما میسازه ،نمیتونه خودرویی مطابق با استاندارد های روز دنیا تولید کنه؟
مهرداد كمال
۴ دی ۱۳۹۹من که باورم نمیشه اونا رو تنهایی ساخته باشه
پدرام
۵ دی ۱۳۹۹جایی که رقابت وجود نداره هرچی ساختی ساختی
REZA61
۴ دی ۱۳۹۹هر دو آشغالند اما این کجا و آن کجا…
JoJo
۴ دی ۱۳۹۹Dumb and Dumber
مهرداد كمال
۴ دی ۱۳۹۹عالی
JoJo
۴ دی ۱۳۹۹امیدوارم هیچکس توی ترافیک پشت تارا نیوفته
بخصوص شب :|
مهدی،:امید اینده
۴ دی ۱۳۹۹نور بالا داره
Ahmedreza2002
۴ دی ۱۳۹۹این کجا؟ و ان کجا؟
REZA61
۴ دی ۱۳۹۹سوگلی های صنعت فرغون سازی…
خدایا توبه دیگه خودت ظهور کن.
Hadi
۴ دی ۱۳۹۹بعد جالبه تو یه مصاحبه با مدیر بازاریابی ایران خودرو کرده بودند بهش گفتن چرا محصولات خوب و بروز تولید نمیکنید؟
گفت تا وقتی مردم همینا رو هم میخرن واس چی این کارو کنیم؟
یعنی واقعا سنگین ترین شغل رو مدیر بازاریابی ایران خودرو داره…
چقدر بازاریابی میکنه واسه پیدا کردن مشتری…
بازار که انحصاری باشه همینه و همین خواهد بود…
Ahmedreza2002
۴ دی ۱۳۹۹مگه ایران خودرو مدیر بازار یابی هم داره؟
مگه اصلا نیازی به بازار یابی داره؟
خب هر چی بفروشه که صف میبندن
مهدی
۴ دی ۱۳۹۹هیچ کدوم خوب نیستن ولی من تارا رو انتخاب میکنم چون هم طراحیش بهتره هم فرم ماشین
افشار
۴ دی ۱۳۹۹مقایسه اصغر و صغری
حسام
۴ دی ۱۳۹۹ینی مهندسین ایرانخودرو نمیتونستن اون درز بین کاپوت و جلو پنجره رو کم کنن
Abbas.Lambo
۴ دی ۱۳۹۹من فک میکردم طراحی دنا آشغاله ولی با دیدن تارا میگم صد رحمت به دنا،فنی هم هیچی نگیم بهتره،یکی از یکی آشغال تر،یه مورد دیگه اسم تارا هس،فک کنین تو جمع بگن سواری تارا خوبه؟تارا رو از جلو زدن،تارا رو از پشت مالوندن،دیگه خودتون بگیرین چی میگم
محمد
۴ دی ۱۳۹۹چه پرچم دارانی اصن اشک تو چشام جمع شده ههههههههه
SS
۴ دی ۱۳۹۹– جرمی و کادیلاک الدورادو که از یه موتور 7 لیتری V8 که 180 اسب قدرت تولید میکنه : چطور از یه موتور V8 اینقدر کم قدرت تولید میکنن؟
– منم همین سوال رو از این دوستان دارم… 1.5 لیتری توروبو ام گذاشتی بعد 110 اسب بخار؟؟ ???
بعد اخه کی رو موتور 8 سوپاپ توربو میبده اخه؟ الان بعضی از موتور سیکلت های 2 سیلندر بیشتر از این قدرت تولید میکنن?
Ãbţìň
۴ دی ۱۳۹۹اولا اونی که شما اول کامنتت گفتی توی قسمت بدترین ماشین های دنیا بود که جرمی میگه:حجم موتور تو چقدره؟
جیمز:۵.۷لیتر.
جرمی:مال من وی۸ هفت لیتریه.
جیمز:بیوک من ۱۶۵اسب قدرت داره.
جرمی:مال من ۲۰۰اسب،چطور از یه موتور وی ۸ انقدر کم قدرت تولید میکنه؟
جیمز:آممم..نمیدونم…. فقط بحث قدرت که نیست مهم چابکی و دقته…
و جرمی هم سرشو تکون میده…
اون قسمت رو برید تو اینترنت نگاه کنید بعد با مال من مقایسه کنید من هیچی رو جا نینداختم.
آقایssاگه یادت نیست جریانو خب چرا اشتباهی توضیح میدی عزیز من؟
درضمن ماشین جیمز یه بیوک لسابر کاستوم مشکی رنگ بود و جرمی هم یه لینکلن کانتیننتال مارک ۴ به رنگ تقریبا زرد…
بعدشم یه مقدار این کارشون اشکال داشت…
توی این تیکه از فیلم واقعاً چرت بود چون اومدن دوتا کوپه بزرگ و لوکس خونوادگی رو با یه سدان اسپرت با ۵۶۰اسب بخار مقایسه میکنن،درحالی که برای دریفت و درگ کسی سراغ کانتیننتال یا لسابر نمیره،حالا به هر حال…
اتفاقا بنظرم قدرتش زیاد هم شده چون موتور تیبا ۸۶اسب داره و با توربو شده ۱۱۰! یعنی ۲۴اسب اضافه شده که به …..
آشغال هی همون آشغاله که متاسفانه به مردم هم تحمیل میشه و….
دیگه بقیه شو خودتون میدونید همون داستانی تکراری…
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹فرمون شاهین هیدرولیک!!!!!! 270 میلیون تومان قیمت!!!!
پدال جان خواهش مند هستم بزار مطلب زیر انتشار پیدا کنه.
تا آخر بخونید. حرفم منبع داره. هم اطلاعات خودتون میره بالا
پیست سیلوراستون. یکی از پیست های زیبای اروپا. 15 نوامبر سال 2018 ما تصمیمی گرفتیم که 2 خودرو چینی رو در این پیست زمان گیری کنیم. بله عجیب هست ولی ما تیمی جمع کردیم تا 2 محصول چینی در این پیست زمان گیری کنن. زمان مهمی برای چینی ها هست. هر دو خودرو با سیستم بلو کور و تزریق فشرده که در نسخه فول مورد سفارش است در این پیست حاضر شدن.
هوا بارانی بود. پس ما ناچار شدیم شتاب گیری را تست کنیم.
تصمیم گرفتیم یک بنز A180 و یک بی ام و 118i رو به عنوان رقیب قرار دهیم.
زمان شتاب گیری رسید. شتاب 0تا 100 مایل ( من اول فکر کردم 0تا 100 کیلومتر هست ولی وقتی فهمیدم مایل هست کرک و پرم ریخت).
رقیب این 2 خودرو آلمانی خودرویی به نام changan eado new بود.
عجیب است ولی اعداد به این صورت است.
Benz A180 = 9.50
BMW 118i = 9.12
Changan eado new = 8.93
ما نتیجه گرفتیم سیستم بلو کور در این جا جدا از بهبود شتاب سبب مصرف سوخت کم تر نیز میشود.
خودرو دیگر، خودرو changan cs 35 plus است. این خودرو تایم گیری در پیست کرد.
این خودرو نسبت به رقبای کره ای حدود چندین ثانیه سریع تر بود که به لطف سیستم بلو کور بود.
منبع :www.changanuk.com
شرمنده ولی حدودا 95 درصد مطالبو حفظ کردم. یه کم سخت بود.
این خبر از رو منبع گفتم که دوستان نگن فلانمون کردی
فقط یه لحظه دقت کنید = 0تا 160 کیلومتر : 8.93. اونم یه خودرو چینی.
در این موندم.
بعد ما تو فرمون هیدرولیک گیر کردیم ??
Ãbţìň
۴ دی ۱۳۹۹یعنی خداوکیلی انتظار داری یه سایت کمونیستی راست بگه؟؟؟!؟!!؟؟
این مطلب که باعث شد حالم خراب بشه تو که بدترشم کردی دمت گرم?♂️
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹یه سوال اصلا میدونی UK چیه ؟؟
بریتانیا…..
Changan تو سرتاسر جهان عین برند های دیگر چینی مرکزه توسعه داره.
این خبرو که چینی ها ننوشتن. مدیر عامل سایت مرکز توسعه changan تو بریتانیا نوشته.
شما یه سرچ بزن changan UK آقای آبتین.
آدرس گوگل مپ هم میده. عکس هاشم میده.
یعنی شما فکر کردی UK ماله چین هست. ???????
حالا خوبه منبع دادم.
hamid
۴ دی ۱۳۹۹Changanuk.com؟
مثه این میمونه ایرانخودرو توی سایتش بگه ۴۰۵ توی شتاب سری پنج رو میزنه
Ãbţìň
۴ دی ۱۳۹۹دقیقا
مهرداد كمال
۴ دی ۱۳۹۹خوب بود نگفتن تو اون سایت رکورد٠-١٠٠ اش ٢ ثانیه اس???
نکشیمون چانگان که بنز و بی ام و رو شکست میدی
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹اقای مهرداد کمال.
شما اون لینکی که دادمو بزن روش.
صفحه باز شد برو پایین.
شماره تلفن داده.
+44 .
ماله بریتانیا هست.
منبعی که دادم کاملا درست است. دروغی نیست.
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹اقای حمید
http://www.changanuk.com
این سایت ماله بریتانیا هست.
R
۴ دی ۱۳۹۹منبع هاتم شبیه خودتن???
Ãbţìň
۴ دی ۱۳۹۹رامین…
میشه بپرسم ماشین خودت چیه که اینقدر سفت و سخت سنگ ماشینای چینی رو به سینه میزنی؟چقدر متعصب آخه،اگه عشق برند دیگه ای مثل ب ام و یا پورشه یا آمریکایی ها بودی یه چیزی ولی دیگه با این کمونیستا شورشو درآوردی و انتظارم داری که نه دیس لایک بهت بدن و نه پاسخ…
آقایون کامنت ایشون رو توی بحث تویوتا لندکروزر بخونید یه جاش میگه ″از نظر من فقط آبشن″اونجاست که میفهمید آپشن بازه نه یه ماشین باز…
SS
۴ دی ۱۳۹۹خیلی بی ربط بود اما بهتره اول از یه منبع دیگه هم چک کنین بعد بزارین
ب ام و 118 ضعیف ترین مدل سری یک هست و در 9 ثانیه شاید به صد کیلومتر برسه نه 100 مایل
فورد موستانگ اکوبوست هم نمیتونه در این زمان به 160 کیلومتر برسه
احتمالا چانگان شما رقیب فورد موستانگ GT هست ولی هنوز کسی کشفش نکرده ?
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹نمیدونم اقای ss
اونجا نوشته بود mph . یعنی مایل
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۴ دی ۱۳۹۹سلام مجدد.
به شما نیز سایت دادم.
خودمم مونده بودم چه طوری 8.9ثانیه رسید به 160.
در سایت نوشته بود 0–100 MPH
من کلی سایت رو چک کردم و فهمیدم بنز و بی ام و که نام بردم.
در 9.5و 9.2تنها به 100 کیلومتر میرسه.
احتمالا 8.9 نیز شتاب 0تا 100 کیلومتر هست. احتمالا اون سایت اشتباه تایپی داشته.
شرمنده.
من هر چی اون سایت بریتانیایی گفته بود اینجا منتقل کردم.
Ãbţìň
۴ دی ۱۳۹۹اولا رامین خان من میتونم uk یعنی چی نیازی به گفتن شما نیست(United Kingdom)
دوما امروز بخاطر این خبر خودتو کشتی که چانگان خیلی پرشتابه!??? و در آخر هم خودت تکذیب کردی!!!????اینش جالبه????،
بعد توی کامنتات میگی من هیچوقت دروغ نگفتم????
امروز و دیروز توی تمام کامنتات هی دروغ بافتی بعد میگی دروغ نمیگم!
باهات بحث نکنیم بهتره…
Saeed
۴ دی ۱۳۹۹هیچکدوم
تارا که موقع معرفیش اصلا روشن نشد=|
بعدش تکهای از چراغ عقبش همون زمان رونمایی سوخت=|
قیمت هم که…
به قول اون دوستمون خدایا خودت ظهور کن
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۵ دی ۱۳۹۹نه خیر من دروغ نگفتم اقای آبتین.
من هر خبری که اونجا بود منتقل کردم اینجا. اونجا اشتباهی نوشته بود MPH
حالا شتاب 0تا 100 km.
من دروغ نگفتم. حرف اون سایت رو آوردم اینجا.
Infinite
۴ دی ۱۳۹۹پدال بیا و لطفا دیگه از اینا مطلبی نذار… روزمون خراب شد با دیدنشون :))
رضا
۴ دی ۱۳۹۹اون تارا با قالپاق شبیه ماشینای سه دهه پیشه
چقدر زشت
همون دنا پلاسیده باز قشنگتره
Mf1
۴ دی ۱۳۹۹بینظیره این دو خودروه نیاز تعریف ندارن
مهدی،:امید اینده
۴ دی ۱۳۹۹پدال عزیز تو رو خدا یه کمپینی درست کن مردم کمتر به عنوان ماشین دوم از اینا نخرن
متاسفانه انقدر بدبختی داریم که انسانیت یادمون رفته سکوت نکردن یادمون رفته
مجبوریم سر هم کلاه بزاریم
امیررضا
۴ دی ۱۳۹۹باور کنید خیلی خنده داره!
ایرانخودرو و هیوندای باهم شروع کردن اما الان ببین وضعیت رو!! میدونم مملکت پلمپه و تحریم هستیم و چی و چی اما دیگه نه در این حد! مافیا و رانت و بخور بخور و نترسیدن از اینکه یکی سوار ماشین میشه و کشته میشه دیگه اینارو بد گنده کرده!
ماشین ساختن چهار بار تا حالا رونمائی کردن روشن نشده! نکنه کلاً موتور سالم که استارت بخوره جزو آپشن هاست؟ چراغ پشت هم که سوخت! خود ایران خودرو و سایپا دارن بخاطر این وضعیت قهقهه میزنن که داریم ماشین با کیفیت و توان و ایمنی ۱۰۰ سال پیش رو به قیمت دویست سال بعد میکنیم تو پاچه مردم ایناهم میخرن! خوشبختانه فعلا بازار تو رکورده کسی ماشین نمیخره قیمت ها کم کم میاد پایین ولی این قیمت ها دیگه نوبره!
شکر خدا مملکت غنی از معدن و کارخونس میتونید بهترین قطعه هارو با بالاترین کیفیت بسازید اما انجام نمیدید چرا؟ چون میگید این صنعت کاملاً وابسته به دلاره. خب دلار میدن بهتون نمیدونیم کجا واسه چی خرجش میکنید میاین میگین چون تحریمیم نمیشه!
قطعه درجه پنج و شیش میکنید تو ماشین اما قیمت درجه یک روشه! مردم هم که دور از حضور ملت شریف ایران فکر میکنید مثل خودتون گاو و گوسفندن؟
.
.
صد حیف…
Hamdreza
۴ دی ۱۳۹۹والا اگه بخواطر نیاز ما نبود هیچوقت ماشین نمیخریدم از این دو شرکت … اگه خدا بخواد و بشه همین ماشینایی که داریم سالم بمونن هیچوقت طرف این دوتا شرکت نمیریم …
خدا دلال ها و دروغ گو ها رو نابود کنه انشالله …
یعنی دلال جماعت …
هیچ هنری نداره
ی مقدار پول داره
میره ی ماشین میخره میذاره کنار گرون شد میفروشه …
بعد یه کارگر بدبخت … باید روز به روز بیشتر کار کنه که بتونه اختلاف قیمتی که این **** باعثش بودن رو جبران کنه یه پراید بدون ضبط و زه بقل اونم دست دوم بخره تا لااقل تو بارون وقتی با خانواده میره بیرون ( اگه بتونه ) یه چیزی داشته باشه که سوارش بشه…
خرید این شاهین و تارا و … واقعا خیانت به خودمونه …
در ضمن کافیه که به اون عکس اول که تارا باشه نگاه کنیم … گوشه عقب ماشین رو ببینید! اوج بی کیفیتی و نابود بودن طراحی رو حتی از روی عکس میشه مشاهده کرد …
حالا اینجا
میایم میگیم عه بی ام و سری 4 چقدر زشته ! عه عه واقعا سنا مزخرفه آدم میبینه حالش بهم میخوره! عه عه اس کلاس نابوده …
بابا بس کنین! ببینید دور و اطراف ما چیه! تیبا تیبا 2 پراید ساینا کوئیک سمند سورن دنا پارس 405 و محصولات چینی و …
واقعا طراحی این محصولات زیر صفره …
هعی بابا هعی …
مملکت ملت دانا میخواد! تا وقتی یه دلال میبینی نزنیش وضع همینه …
Amir
۴ دی ۱۳۹۹مسئولین هرروز وقیح تر
ما هم هرروز بی تفاوت تر
مهدی
۴ دی ۱۳۹۹یک چینی از اینا بهتره حداقل موتورش فابریک چینه اینا چینی داغون شده مونتاژی هستن کلا تو محصولاتی که نو ایران فعلا هست پراید و ۲۰۶ بعدشم چینی
Shayan
۴ دی ۱۳۹۹الله اکبر عجب پرچم داراییییییییییییییی ینی خدا شاهده وقتی این دو اعجوبه رو دیدم داشتم از خوشی سکته میکردم الله اکبر بر طبل شادانه بکوب…………….
SS
۴ دی ۱۳۹۹8 سوپاپ توربو شارژ ???
خودش گویای همه چیز هست
مهدی
۴ دی ۱۳۹۹خوبه که از روی ابرا اومدین پایین و درباره محصولات داخلی و رنج پایین صحبت میشه ولی اینایی که مقایسه کردین اصلا ارزش بحث نداشت…واقعا حتی بحث مقایسه پارس و سورن به نظرم مفیدتره از تارا و شاهین ???
میثم
۴ دی ۱۳۹۹من اگه زبونم لال یه روزی مجبور بشم بخرم از بین این دوتا شاهینو انتخاب میکنم
چون اهل گاز دادن و تند رفتن نیستم حداقل شاهین طراحی بهتری داره
جلوی تارا واقعا افتضاحه
آریا منش
۴ دی ۱۳۹۹یه زمانی ایران پیکان و شاهین ساخت و حتی صادرات مستقیم داشت به شوروی ، اروپا و کره جنوبی . خود شرکت لادا و هیوندای چقدر تلاش کردن تا از ایران تکنولوژی منتاژ و طراحی بگیرن ، سایپا یا ایران کاوه تولید کننده بزرگترین ماشین های سنگین کل خاورمیانه بود . در سال ۱۹۷۶ ایران دهمین صادر کننده بزرگ جهان بود اما الان کجای جهان ایستاده ایم ؟؟؟
رامتین
۴ دی ۱۳۹۹طراحی نمای بغل تارا اصلا جالب نیست. این ضعف طراحی داخلیه. از این نظر شاهین کمی بهتره.
Mr.X
۵ دی ۱۳۹۹فقط اون جایی که تارا استارت نخورد????
راد
۵ دی ۱۳۹۹هر دو خودرو از نظر طول مشابه و حتی فاصله محور یکسان چرا تارا ۶۲۰ لیتر حجم صندوق دارد و شاهین ۴۸۰ لیتر
تفاوت خیلی زیاد است
دوستان اهل فن بفرمائید چرا؟ ممنون
Golden Zombie
۵ دی ۱۳۹۹من که میگم تارا و شاهین رو بفرستن برنامه کار واو.
پوزه ی لامبورگینی و فراری و مکلارن رو به خاک بمالن.
واقعا پتانسیلشو دارن.
Hamid
۶ دی ۱۳۹۹شاهین کنارمون میمونه …
نیاز داریم بش
امیررضا
۱۰ دی ۱۳۹۹آفرین.
سایپا و ویرانخودرو به خودشون افتخاری میکنن که نگو…
شعار هر جنبندست
ویرانخودرو برندست
ali
۱۱ دی ۱۳۹۹نمیگم خودروسازای وطنی خوبن و طرفداریشونو نمیکنم! اما سگ شاهین و تارا به کل ماشین های فرانسوی شرف داره که هر سال به بهونه تحریم، ایران رو ول می کنن و هیچ اهمیتی به ایرانی ها نمیدن.