ایران خودروسایپاهفته نامه

مقایسهٔ شاهین و تارا، پرچم‌داران جدید خودروسازی ایران!

همه میدانیم که صنعت خودروسازی ایران بسیار عقب‌مانده و بی‌کفایت است و پرداختن دوباره به این موضوع تکرار مکررات خواهد بود؛ اما طی چند سال اخیر با شدت گرفتن تحریم‌ها، اوضاع بازار و صنعت خودروسازی کشور بسیار بدتر شده و همان چهارچرخه‌هایی که با قیمت‌های نسبتاً قابل‌قبول به بازار عرضه می‌شدند نیز چندین برابر گران شده و از دسترس بسیاری خارج شدند. حال در همین شرایط نابسامان، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا سدان‌های جدیدی را آماده کرده‌اند که این روزها در اخبار خودرویی ایران نام آن‌ها بسیار به چشم می‌خورد. این دو ماشین تارا و شاهین هستند که سازندگانشان آن‌ها را نتیجهٔ توان و مهندسی داخلی می‌دانند و بسیار به آن‌ها می‌بالند! به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب نگاهی به این دو فرزند جدید خودروسازی ایران داشته باشیم.

ایران‌خودرو تارا

تارا که در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد، تاکنون چندین بار توسط ایران‌خودرو رونمایی شده است! گویا ایران‌خودرویی‌ها آن‌قدر به این محصول افتخار می‌کنند که معتقدند یک‌بار رونمایی برای آن کم است! این در حالی است که آخرین رونمایی تارا به دلیل وجود نقص فنی در خودروی حاضر در مراسم با حاشیه‌هایی همراه شد. بگذریم. این سدان جدید به‌اصطلاح ایرانی اساساً همان پژو ۳۰۱ است که تغییراتی در آن ایجاد شده و قرار است با برند ایران‌خودرو به بازار عرضه شود. در بیرون، قسمت جلو و عقب خودرو کاملاً نسبت به ۳۰۱ تغییر کرده اما این تغییرات صرفاً نمای متفاوتی به تارا بخشیده و لزوماً ظاهر زیباتری نسبت به همتای فرانسوی آن ایجاد نکرده‌اند. در داخل اما حجم تغییرات کمتر بوده و بیشتر همان نمای ۳۰۱ به چشم می‌آید ولی بااین‌حال طراحان ایرانی در اینجا هم با تغییراتی سعی در ایجاد نمای متفاوتی داشته‌اند.

تارا به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ TU5 مجهز شده که EC5 یا TU5+ نام خواهد داشت. به گفتهٔ مدیرعامل ایران‌خودرو، این موتور به‌طور چشمگیری ارتقاء پیدا کرده و حالا بین ۱۱۰اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده که موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود. انتقال نیروی این موتور توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی معمول صورت خواهد گرفت اما تارا اتومات با گیربکس شش سرعته . طبق اعلام ایران‌خودرو، تارا با گیربکس دستی ظرف ۹.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر به‌صورت میانگین حدود ۷ لیتر خواهد بود. طبق گفته‌ها، در آینده موتور EF7 توربو هم برای تارا ارائه می‌شود.

ازجملهٔ تجهیزات و امکانات تارا در نسخهٔ دستی می‌توان به فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی، دو ایربگ، نمایشگر هفت اینچی لمسی، بلوتوث، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد. در نسخهٔ اتوماتیک، ایربگ‌های جانبی جلو، گرم‌کن آینه‌های جانبی، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم به آن‌ها اضافه می‌شود. به گفتهٔ معاون تحقیقات و طراحی محصولات ایران‌خودرو، تولید انبوه تارا از بهمن امسال آغاز می‌شود و زودتر از موعد تعیین‌شده به بازار عرضه خواهد شد.

سایپا شاهین

تیرماه سال ۱۳۹۷ بود که سایپا برای اولین بار رسماً از سدان جدید خود بنام رهام رونمایی کرد و بعدها نام آن به شاهین تغییر یافت. برخلاف تارا، در مورد پلت‌فرم و پایه و اساس این ماشین ابهاماتی وجود دارد زیرا سایپایی‌ها پلت‌فرم شاهین را اولین پلت‌فرم ملی ایرانی می‌دانند اما طبق گفته‌ها، شاهین در اصل بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس شکل گرفته که یا گریت وال ولیکس C30 مشترک است. درهرحال زیر پوست این سدان ایرانی جدید هرچه که باشد، روی آن بدنه‌ای قرار گرفته که طراحی نسبتاً قابل‌قبول و مدرنی دارد. در داخل شاهین اما شاهد طراحی ساده و خسته‌کننده‌ای هستیم که چندان مناسب خودرویی در سال ۲۰۲۰ نیست. علاوه بر این سدان، سایپا قصد ساخت نسخهٔ کراس شاهین را هم دارد که آریا نام داشته و عنوان اولین کراس‌اوور ایرانی را یدک می‌کشد.

مثل پلت‌فرم، در مورد پیشرانهٔ شاهین هم حرف‌وحدیث‌های زیادی مطرح بود. در ابتدا قرار بود پیشرانهٔ ۱.۶۵ لیتری برلیانس در سینهٔ این سدان ایرانی قرار گیرد اما پس از اعمال تحریم‌ها و قطع همکاری برلیانس با سایپا، شاهین بدون قلب شد! به همین دلیل سایپا اقدام به توسعهٔ نسخهٔ توربوشارژ پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ M15 (پیشرانهٔ ۱.۵ خانوادهٔ تیبا و ساینا) کرد. این موتور حتی با برخورداری از توربوشارژر، تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هم‌اندازهٔ خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیا است. البته گفته شده تا سه سال آینده پیشرانهٔ جدیدی برای شاهین ارائه خواهد شد که قوی‌تر خواهد بود اما در ابتدا این ماشین با همین موتور به همراه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به بازار عرضه می‌شود. سایپا همچنین وعدهٔ ارائهٔ گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک را هم برای شاهین داده است.

شاهین دستی در دو تیپ مختلف به نام‌های S و G به بازار عرضه خواهد شد که تیپ اول یعنی S به دو ایربگ، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، دی‌لایت و چراغ‌های اتوماتیک مجهز است. این تجهیزات برای خودرویی مدرن هرگز کافی نیستند اما در تیپ G تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، نمایشگر هفت اینچی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان و دوربین دید عقب هم به آن‌ها اضافه می‌شود تا اوضاع کمی بهتر شود. ترمزهای شاهین در هر چهارچرخ دیسکی هستند اما فرمان آن از نوع سنتی هیدرولیک است. تولید آزمایشی شاهین از اواخر مهرماه امسال آغاز شده و طبق گفته‌ها از اوایل زمستان امسال به بازار خواهد آمد. این یعنی سدان سایپا زودتر از رقیب ایران‌خودرویی خود به دست خریداران می‌رسد.

تارا یا شاهین؟

این دو سدان جدید ایرانی رقیب مستقیم یکدیگر در بازار خودروی کشور خواهند بود و می‌توانند خریداران احتمالی را بر سر دوراهی قرار دهند. از لحاظ طراحی بیرونی، به‌طورقطع می‌توان گفت برتری با شاهین است زیرا از نمای مدرن‌تر و هماهنگ‌تری برخوردار است درحالی‌که همان‌طور که گفته شد، در تارا هدف طراحان فقط ایجاد تفاوت با پژو ۳۰۱ بوده و هماهنگی و زیبایی چندانی در آن به چشم نمی‌خورد. در داخل اما اوضاع برعکس است و کابین تارا که تا حد زیادی از ۳۰۱ وام گرفته، مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از کابین بی‌روح و سادهٔ شاهین به نظر می‌رسد. در بخش تجهیزات باید تیپ بالایی شاهین یعنی G را با تارا دستی مقایسه کنیم که در این صورت دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند اما بازهم سدان ایران‌خودرو دست بالاتر را خواهد داشت.

در بخش قوای محرکه نیز برتری کاملاً با تارا خواهد بود زیرا پیشرانهٔ آن که در اصل همان موتور TU5 است، طی سال‌ها اصطلاحاً امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بی‌دردسر محسوب می‌شود درحالی‌که از سوی دیگر، پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربوشارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم هشت سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد. علاوه بر این، قابلیت اطمینان این موتور هم یک سؤال بزرگ خواهد بود و ممکن است نصب غیراصولی توربوشارژر روی موتوری قدیمی، مشکلات عدیده‌ای را برای خریداران به همراه داشته باشد. البته به گفتهٔ سایپایی‌ها، این موتور آزمون‌های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته اما بااین‌وجود تجربه نشان داده که روی حرف خودروسازان داخلی چندان نمی‌توان حساب کرد.

در بخش ایمنی به نظر می‌رسد دو خودرو در یک سطح باشند زیرا از یک سو، سایپا نتایج آزمون تصادف شاهین را منتشر کرده و می‌گوید این خودرو توانایی کسب سه ستاره از موسسهٔ ایمنی یورو انکپ را دارد و از سوی دیگر، پژو ۳۰۱ به‌عنوان پایه و اساس تارا هم در آزمون‌های یورو انکپ رتبهٔ سه ستاره را دریافت کرده است. طبق اعلام این موسسهٔ ایمنی اروپایی، محافظت سدان پژو از سرنشینان ۷۱ درصد است. در همین حال، سایپا هم شاهین را ایمن‌ترین خودروی ملی ایران می‌داند. بااین‌حال هردو خودرو از سیستم‌های ایمنی فعال و کمک‌رانندهٔ روز دنیا کاملاً بی‌بهره‌اند و در نسخه‌های پایه هنوز هم تنها دو ایربگ دارند.

مقایسه قیمت تارا و قیمت شاهین!

مدلمشخصاتقیمت نمایندگیقیمت بازار
تارادستی V1-مدل ۱۴۰۳۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰۸۴۱,۰۰۰,۰۰۰
تاراآپشنال V1P - مدل ۱۴۰۳۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰۸۷۹,۰۰۰,۰۰۰
شاهیندستی - M15 T-مدل ۱۴۰۳۴۳۵,۱۶۶,۰۰۰۷۵۳,۰۰۰,۰۰۰
شاهیندستی -بدون سانروف۴۱۶,۱۶۶,۰۰۰۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰

مقایسه مشخصات فنی

ایران‌خودرو تارا

سایپا شاهین

نام پیشرانه EC5 M15T
نوع پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
سوپاپ ۱۶ ۸
قدرت ۱۱۵ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۲ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر
طول ۴,۵۰۵ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۸ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر ترکیبی ؟
ظرفیت باک ۵۰ لیتر ۴۷ لیتر
حجم صندوق بار ۶۴۰ لیتر ۴۲۰ لیتر
سایز رینگ ۱۵ اینچ ۱۵ اینچ
ترمزها دیسکی جلو و عقب دیسکی جلو و عقب
فرمان برقی هیدرولیک

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۰ دیدگاه‌ها

  1. ali

    ۱۲ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (20 ديدگاه)

    راستی اینم بگم من پنج سال پیش توی صفحه پدال با اسم 《نگاهی به محصولات آیندهٔ سایپا و ایران‌خودرو https://www.pedal.ir/ایران-خودرو/محصولات-آینده-سایپا-ایران%e2%80%8cخودرو/ 》 گفتم که موتور پروژه sp100 سایپا همون موتور پراید و تیبا خواهد بود که این اتفاق هم افتاد!

    موافقم 14
    مخالفم 1
  2. محمدرضا

    ۱۶ دی ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فرمان شاهین برقیه

    موافقم 21
    مخالفم 11
    1. ali

      ۱۷ دی ۱۳۹۹
      سوابق: (20 ديدگاه)

      آره برقی هستش

      موافقم 10
      مخالفم 11
  3. مصطفی

    ۸ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    رقابت دو لگن

    موافقم 23
    مخالفم 11
  4. یکی از ۸۵ میلیون

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام و درود

    در مورد کیفیت هر دو خودرو زیاد چنگی به دل نمیزنه درست ، اما این اطلاعات درب و داغونی که برای مردم زدین ۱۰۰٪ به نفع ایران خودرو هستش

    خواستم بگم که بدونید مردم فهم دارند.

    موافقم 23
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا