ایران خودرو

پژو پارس LX TU5 یا سورن ELX EF7؟

مقایسه‌ای کامل میان دو محصول به‌اصطلاح لوکس ایران‌خودرو

چند وقتی است که قصد خرید خودرویی با قیمتی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارم. در ابتدا خودروهای دست‌دوم را از لیست انتخاب‌هایم حذف کردم چراکه نمونه‌های صفرکیلومتر را ترجیح می‌دهم. همچنین ازآنجایی‌که به‌هیچ‌عنوان تمایل و علاقه‌ای به خرید خودروهای چینی ندارم، انتخاب‌هایم محدود به محصولات داخلی آن‌هم ساخته‌های ایران‌خودرو شد. در بین محصولات این شرکت دو خودرویی که از سر اجبار توجهم را جلب کرده‌اند، پژو پارس LX با موتور TU5 و سورن ELX با موتور EF7 هستند. البته دراین‌بین نیم‌نگاهی هم به پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 داشته‌ام؛ بنابراین در سایت‌ها و مجلات گوناگون خودرویی بررسی‌های فراوانی پیرامون این دو خودرو انجام داده و از مالکین آن‌ها نیز بسیار پرس‌وجو کرده‌ام.

بنابراین هرچند هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌ام، اما با توجه به بررسی‌هایی که طی چند ماه گذشته انجام داده‌ام، تقریباً اطلاعات کاملی از مزایا و معایب پارس LX و سورن ELX کسب نموده‌ام. به همین دلیل تصمیم گرفتم مقایسه‌ای میان این دو خودرو انجام دهم تا هم اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار داده باشم و هم از تجربیات و پیشنهادات مخاطبین عزیز پدال بهره‌مند گردم. ذکر این نکته ضروری است که شخصاً هیچ تعصبی نسبت به هیچ بک از این دو خودرو نداشته و صرفاً به‌عنوان یک خریدار به آن‌ها نگاه می‌کنم؛ بنابراین سعی کرده هم تا حد امکان مقایسهٔ عادلانه‌ای بین سورن و پارس انجام دهدم.

soren-vs-pars-1

طراحی خارجی

در مورد طراحی خارجی این دو خودرو حرف زیادی نمی‌توان زد چراکه سال‌ها است در خیابان‌های کشور حضورداشته و همه چندین و چند بار آن‌ها را دیده‌اند. خصوصاً پژو پارس که نزدیک به ۱۷ سال است با همین طراحی ظاهری در حال تولید است. بااین‌حال بحث برتری طراحی میان پارس و سورن بحثی کاملاً سلیقه‌ای است چراکه برخی پارس و برخی سورن را می‌پسندند. ولی سورن به لطف طراحی جدیدتر، تقاضای کمتر و حضور کمتر در خیابان‌ها، کمتر از پارس تکراری شده است. بعلاوه سورن فیس‌لیفتی از سمند LX است که هرچند هماهنگی طراحی LX در آن دیده نمی‌شود اما چهره‌ای بروزتر و مدرن‌تری را به نمایش می‌گذارد. در سوی دیگر پارس قرار دارد که هرچند کاملاً پیر و تکراری شده است اما همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ نموده و تقاضای بالایی دارد. ولی در کل سورن با فرم سپرهای یکپارچه با بدنه، چراغ‌های عقب LED و زه‌های جانبی همرنگ بدنه، طراحی بروزتری نسبت به پارس دارد هرچند که پارس نیز طراحی هماهنگ‌تری دارد.

طراحی داخلی

سورن به‌عنوان فیس‌لیفتی از سمند LX در سال ۱۳۸۵ معرفی شد و هرچند در بیرون تفاوت‌های زیادی با LX داشت اما در داخل از داشبورد و تریمی کاملاً مشابه سمند استفاده می‌کرد؛ اما چندی بعد ایران‌خودرو دست‌به‌کار شده و داشبورد کاملاً جدیدی را برای سورن ارائه کرد که انصافاً در مقایسه با تولیدات داخلی، طراحی زیبا و هماهنگی دارد. سورن با داشبورد جدید با نام سورن ELX عرضه شد اما در سال ۱۳۹۲ نمونهٔ جدیدی از آن با نام سورن ELX سال یا کلاس ۱۱ ارائه شد که در داشبورد تغییراتی داشته و مجهز به دکمه‌های کنترلی روی فرمان شده بود.

soren-vs-pars-9

ایران‌خودرو همچنین برای پارس هم به دلیل کهنگی طراحی داخلی، داشبورد جدیدی ارائه کرد که هرچند نسبت به قبل طراحی بهتری دارد اما کیفیت متریال داخلی آن بسیار افت کرده است. بااین‌حال پارس LX به دلیل تریم کرم‌رنگ داخلی، لوکس‌تر و زیباتر از سورن ELX سال با تریم مشکی‌رنگ به نظر می‌رسد ولی ازلحاظ کیفیت داخلی به‌وضوح سورن یک سر و گردن بالاتر از پارس قرار می‌گیرد چراکه جنس داشبورد پارس از پلاستیک خشک بوده که کاملاً بی‌کیفیت است درحالی‌که سورن از این لحاظ وضعیت بهتری دارد.

soren-vs-pars-8

تجهیزات

هر دو خودروی موردنظر ما از محصولات به‌اصطلاح لوکس و رده‌بالای ایران‌خودرو بشمار می‌روند و به همین دلیل در رنج قیمتی خود تجهیزات نسبتاً مناسبی را ارائه می‌کنند. از تجهیزات مشترک هر دو خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ با ABS و EBD، دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک مجهز به دکمه‌های کنترلی، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی و تا شونده اتوماتیک، شیشه‌های برقی هر چهاردر، سنسور دنده‌عقب، رینگ‌اسپرت آلومینیومی و تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو اشاره کرد درحالی‌که سورن با گرم‌کن آینه‌های جانبی، پاور ویندوز، تنظیم زاویهٔ نور چراغ‌های جلو و کیفیت بهتر سیستم صوتی بالاتر از پارس قرار می‌گیرد.

پیشرانه

پارس موردنظر من از نوع LX یعنی مجهز به پیشرانهٔ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. موتوری با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور. در سوی دیگر سورن نیز این اواخر فقط با موتور به‌اصطلاح ملی EF7 عرضه می‌شود؛ یعنی موتوری که دیدگاه‌های مثبت و منفی کاملاً متضادی نسبت به آن وجود دارد. درهرحال EF7 پیشرانه‌ای با ۱۷۰۰ سی‌سی حجم است که با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته کردن سوپاپ‌ها، ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی پایینی دارد اما با توجه به پیشرانه‌های محصولات داخلی می‌توان خروجی موتور EF7 را نسبتاً معقول و مناسب دانست. البته ایران‌خودرو به‌تازگی نسخهٔ توربوی سورن را هم عرضه کرده که ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد.

رانندگی

بر روی کاغذ سورن با ۶ اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۳ نیوتن متر گشتاور بیشتر برتر از پارس به نظر می‌رسد اما از یک‌سو اضافه‌وزن ۷۲ کیلوگرمی سورن نسبت به پارس و از یک‌سو مشکل گاز نخوردن و یا به‌اصطلاح کُپ کردن در دنده‌های یک و دو موجب می‌شود که پارس علیرغم توان کمتر در شتاب اولیه برتر میدان باشد؛ اما مشکل پارس عدم همخوانی موتور و بدنه است یعنی هرچند موتور TU5 مصرف سوخت کمتری از موتور قبلی XU7 دارد اما برای هیکل سنگین پارس ضعیف بوده و کشش موتور قبلی را ندارد بنابراین در سربالایی‌ها خصوصاً هنگام پُر بودن سرنشینان کاملاً کم آورده و نیاز به معکوس پیدا می‌کند. این در حالی است که سورن در شتاب ثانویه بر پارس برتری داشته و حتی با دنده ۵ هم شیب‌ها را طی می‌کند. به همین دلیل شتاب صفرتاصد سورن ۱۲ ثانیه است درحالی‌که پارس در دنده‌های ۳ به بعد با افت توان مواجه شده و برای رسیدن به صد کیلومتر در ساعت به ۱۳.۲ ثانیه زمان احتیاج دارد.

هندلینگ و راحتی دو خودرو تقریباً در یک سطح است اما سورن به دلیل وزن سنگین‌تر و کشش بیشتر، برای جاده‌های برون‌شهری مناسب‌تر است درحالی‌که پارس در شهرها چابک‌تر عمل می‌کند. در بحث ترمز گیری هم برتری با سورن است و عملکرد بهتری دارد درحالی‌که هنگام حرکت با دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰ rpm صدای موتور TU5 پارس بیشتر از سورن به داخل کابین می‌آید؛ اما در بحث مصرف سوخت طبق اعلام ایران‌خودرو، پژو پارس LX به‌صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که بهتر از مصرف ۸.۱ لیتری سورن ELX است.

نتیجه

پس از بیان موارد بالا با توجه به حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت کمتر سورن و تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و قدرت بیشتر آن می‌توان سورن ELX کلاس ۱۱ را پیروز این رقابت دانست اما تقاضای بازار کاملاً برعکس است به‌گونه‌ای که پارس و خصوصاً مدل LX فروش بسیار بیشتری نسبت به سورن دارد. از سوی دیگر سورن در بخش بازار دست‌دوم هم مغلوب پارس شده و دیرتر و با افت قیمت بیشتری فروش می‌رود؛ بنابراین در کل می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر اصطلاحاً تو بورس بودن، طراحی داخلی زیباتر و تا حدودی مصرف کمتر مدنظر باشد پارس LX انتخاب بهتری است اما اگر تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر و شتاب و کشش را مهم بدانیم قطعاً سورن ELX EF7 پیروز میدان است. البته همین فروش پایین‌تر سورن نیز می‌تواند برای برخی افراد نقطهٔ مثبتی باشد چراکه مشابه آن کمتر در خیابان‌ها دیده شده، دیرتر تکراری می‌شود و از همه مهم‌تر نسخهٔ وانت آن هنوز ساخته نشده است (آریسان)! با‌این‌وجود در کل هیچ‌یک از این دو خودرو را با توجه به پیشرفت‌های صنعت خودروسازی مدرن جهانی نمی‌توان گزینه‌های ایده آلی دانست اما در این بازار انحصاری داخلی چاره‌ای جز خرید این چهارچرخه‌های وطنی وجود ندارد و در غیر این صورت باید سراغ نمونه‌های چینی رفت که شخصاً علاقه‌ای به آن‌ها ندارم.

مشخصات فنی

سورن ELX سال پژو پارس LX
موتور ۱۷۰۰ سی‌سی EF7 ۱۶۰۰ سی‌سی TU5
قدرت ۱۱۴ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد ۱۲ ثانیه ۱۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر (ترکیبی) ۷.۵ لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع ۴.۵۳/۱.۷۲/۱.۴۶ متر ۴.۵۰/۱.۷۰/۱.۴۱ متر
وزن ۱۲۵۷ کیلوگرم ۱۱۸۵ کیلوگرم
حجم باک ۶۶ لیتر ۷۰ لیتر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۴۷۰ لیتر
قیمت کارخانه ۳۶,۹۰۰,۰۰۰ تومان ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶۶ دیدگاه‌ها

  1. mohammadrr

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (125 ديدگاه)

    پارس اتاق جدید که اتاقش واقعا افتضاحه جدا از سرو صدایی که داره که آدم کاملا مطمئن میشه شله!! طراحیشم مشکل داره! بعنوان مثال مشکلی که الان بعضی وقتا مخصوصا توی شتابگیری واقعا عذاب آوره روشن شدنه کولره وقتی که دنده رو سه میکنم!! -_- ( وقتی دنده رو سه یا پنج میکنیم ممکنه دست بخوره به دکمه کولر و اونو روشن کنه و شتاب رو کلا داغون کنه!!)
    ولی خوب با این همه فیسش خوبه!! :/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سروش شیرازی

      ۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (77 ديدگاه)

      داداش دستت اشتباه میزنه :))))))
      ال نود چی?راجع به ال نود نظری نداری?البته اگر به قیافه و اپشن اهمیت ندی،راستش منم راجع به این دوتا خیلی تحقیق کردم به تظرم سورن بهتره،نظر دوستان!!?
      سورن+
      پارس lx –

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سروش شیرازی

        ۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (77 ديدگاه)

        البته اینم بگم سمند رنگی که روی ضبطش هس خیلی زود رنگش میره و سفید میشه که کلا نمای زشتی میگیره به خودش و در ضمن کولرش هم دیجیتاله شکل مال پارس(تو عکس) و اینکه الان پارس با فرمون اپتیمایی هس که این شکلی نیس و بوق ماشین وسطه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. tv

          ۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (225 ديدگاه)

          اصلا اینا ماشین هستن که درموردشون بحث بشه ؟! تقصیر ماست که همچین بحث هایی در مورد ماشین های داخلی میکنیم ، بعدشم میریم جیب اون دوتا خودروساز فلان فلان شده رو پر میکنیم ، بعدشم میگیم چرا ماشین روز نمیارن تولید کنن و این داستان همچنان ادامه دارد…
          اقای دهقان شما کارشناسی و سرور ما ، اگه بنده جای شما بودم قید صفر کیلومتر رو میزدم … با چهل تومن ماشینای دست دوم خوبی که حداقل خارجین میشه خرید( نمونه ی بارزش اگه سواری نخوای نیسان پیکاپه که شلاق خور و عالیه )

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. میلاد

          ۱۴ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          داداش .اول سورن داشبورد جدید اومد و کولر دیجیتال اول برا سورن بوده از اواخر سال 89 سورنelxوارد بازار شد .حالا شما میگی کولر دیجیتال سورن مال پارسه…تازه این تصویری که هست مدل جدید تر کولر سورن .

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. mohammadrr

        ۶ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (125 ديدگاه)

        ??
        راستش من چند سالی میشه که پشت ال ٩٠ نشستم در مورد سورنم نمیتونم نظر بدم چون پشت داشبورد جدیدش نشستم!!
        البته این مشکلی ک من گفتم بستگی به نوعه دست گرفتنه دسته دنده داره!! ممکنه برا همه اتفاق نیوفته..

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. محمد عباس

        ۱۰ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        – |×

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ali

      ۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      لطفا” دوستانی که اطلاع دارن توضیح بدن
      آیا پژو پارس دنده اتومات مدل95 تولید شده ؟
      کلا” کیفیتشون چطوره ؟ حالا کاری ندارم تو این بازار
      ارزش خرید داره ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. sina.d

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (69 ديدگاه)

    موتورef7سری اولش که همش چپو راست سر سیلندر میسوزوند
    الان اون مشکل رو حل کردن ولی فشار روغنش اومده پایین بعد از یکی دو سال سر سیلندرش به خرخر میوفته
    موتورtu5هم که الان همه قطعاتش عوض شده مثلا استپ موتور و درچه گازش پرایدیه فقط به اسم tu5دارن به مردم قالب میکنن
    درکل هر دوشون اشغالن تو این مملکت چیز خوبی وجود نداره باید از بین بدو بدتر انتخاب کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوست عزیز صحبت از مزایا و معایب این دو خودرو شد کدام مزایا ؟ شما از بین بد و بدتر مجبور به انتخاب هستی !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. وحید سوبارو

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان حرفه ای پدال اول از همه تشکر میکنم بابت سایت خوبتون
    و در دومین مطلب اصلا خیلی زشته این نوع مقایسه ها کشور های جهان حتی همین مردم متوسط عراق چه ماشین هایی سوار میشن وما چه ماشین هایی ببیاین دست بردارم دیگه از این که ایا کدوم بهتره همه این هاییی که گفتید همگان میداند
    بیاید به عنوان یک رسانه قوی و حرفه ای مردم رو به داشتن بهترین ها در سطح مردمان دیگر نقاط جهان ترغیب کنید نه این که در باره ماشین 25 ساله پیش توضیح بدید

    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرشاد سجادیان

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    سمند LX موتور XU7 ارزش خرید بیشتری داره، امکاناتش تا حدودی کمتره اما در عوض:
    قیمت مناسب‌تر
    داشبورد به‌ مراتب با کیفیت تر
    رنگ‌بندی بهتر داشبورد
    ایمنی بیشتر نسبت به پارس
    موتور کم خرج‌تر با قطعات در دسترس‌تر و ارزان‌تر
    بازار فروش بهتر نسبت به سورن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. پدرام

      ۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (8 ديدگاه)

      آقای محترم یکم منطقی باش موتور xu7 کجا خوبه؟ موتور به این قدیمی مال 30 سال پیش هست شما موتور xu7 رو می ذاری پای ef7؟؟؟ موتور xu7 به اندازه یک خودرو شاسی بلند بنزین می‌خوره و خیلی هم تکنولوژی اش قدیمیه و صدای موتور کاملا تو ماشینه! بعد رو سمند شتابش 14 ثانیه است موتور xu7 فقط روی 405 جواب میده

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. فرشاد سجادیان

        ۱۵ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        من نمیگم‌ موتور XU7 خوبه اما گزینه دیگه EF7 هست که درسته قوی‌تر و کم مصرف‌تره، اما شانسیه، رو‌ خرج بیوفته از انتخابت شدیدا پشیمون میشی، نه تعمیرکار‌اش زیاد هستن، نه قطعاتش هر‌ جایی گیر‌میاد و‌ نه قیمت قطعاتش مناسبه. حرف من هیچ، شما خودت برو‌ نمایشگا‌های ماشین و تعمیرگاه‌های سطح شهر، حتی پیش مکانیک‌های رسمی خود ایرا‌نخودرو، بیینن سمند با کدوم موتور رو بهت پیشنهاد‌میدن. XU7 خیلی قدیمیه، قبول، اما فعلا گزینه در دسترس‌تر‌ و قابل اعتماد‌تریه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. سعید

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام.خیلی ممنون از سایت پدال بابت این مقایسه ارزشمند که باعث میشه عده ای از افراد از تعصب دست بردارند و انتخابی معقولانه داشته باشند.به نظر من تو رنج قیمت 40 میلیون تومان پارس ELX نسبت به بقیه ارزش خرید بیشتری داره.چون موتور قوی(105 اسب بخار و 155 نیوتن متر در دور 3750 ) و کم استهلاک XUM روش نصبه و مصرفش هم 8.5 هست.همچنین هماهنگی موتور با گیربکس فوق العادس و صفر تا صدش 10.5 ثانیه هست.ولی تو یه چیز با سایت پدال مخالفم اونم اینکه درسته پژو پارس از خانواده سمند و سورن سبک تره ولی هندلینگش از سورن بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمدرضا

      ۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (100 ديدگاه)

      مصرفش 12 13 تاست ، کیفیتش از اسباب بازی کمتره ! پولتون اگر به خارجی نمیرسه چینی بخرین که حداقل تو خرج تعمیر نیوفتین و یه سواری بهتر گیرتون بیوفته . تجربه سمند و 405 و پرشیا و 206 رو داشتم . سمند آشغاله ، باقیشون آشغالتر !

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. پرهام

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    فرمون اوپتیمایی داشبورد سوناتایی چراغ بنزی و ……. اینا هم پدیده اییه در نوع خودش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمدرضا

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (100 ديدگاه)

    آشغال های به تمام معنا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    لوکس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محراب

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اول اینکه پارس با موتور tu5 قیمتش 41 میلیون هست و سورن قیمتش36میلیون به نظر من باید با خودرو دنا مقایسه میشد . که واقعا دنا از لحاظ زیبای صد درصد زیباتر و به روزت هست چه داخلی چه خارجی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمد

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (15 ديدگاه)

    هر کدام را خواستی بخر در این که به دردسر تعمیر و تعویض قطعات نامرغوب بی افتی تفاوتی نمیکند. فقط خدا رحم کند موتور و گیربکس نیاز به تعویض نداشته باشند که یکماه بی ماشین میمونید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. arash

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (26 ديدگاه)

    بهترین گزینه سمند ال ایکس ای اف 7 ئه قیمت 30 تومن. 7 تومن رو بزار گوشه جیبت برا خرج سرویس و بنزین و تعمیر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ا

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    من اس دی وی هشت صفر داشتم کفریم کرده ولی نزدیک ب پنج ساله لیفان دارم ک عالیه لااقل کیفیتش بهتر چین خودرو جاده مخصوصه و قیمت مناسب تر و امکانات و طراحی بروز تری داره.ایرانخودرو و سایپا فقط سابقه پوچ و تو خالی دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. شهرام

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    فکر میکنید موتور xu7jpl3 از موتور tu5jp4 قویتره
    اولین سالی موتور tu5 به ایران آمد در داخل پوسترهایی که هنوز در بعضی نمایندگیها وجود داره مینوشتند حداکثر گشتاور 147 نیوتن متر معلوم نیست این راست بوده یا الان که میگن 142 نیوتن متر
    اگه در اینترنت پژو 408 را سرچ کنید تایپ کنید peugeot 408 wikipedia خواهی دید
    The 408 is available in China with either a 1.6 L and 2.0 L petrol four-cylinder engine. The 1.6 (TU5JP4) has a capacity of 1587 cc and produces 110 bhp (82 kW; 112 PS) at 5,750 r.p.m. and maximum torque of 147 N·m (108 lb·ft) at 4,000 rpm پس اگه موتور پژو 206 تیپ 5یا 6 که موتورش tu5jp4 میباشد اگه قراره از پژو 405 ضعیفتر باشه از موتور تندر L90 خیلی ضعیفتره …..ههههههههه???????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احسان

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با این پول پیشنهادم به شما اینه که یه مزدا 323 تمیز پیدا کنی.به مراتب بهتر و با ارزش تر از چار چرخای صفر وطنی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. پدرام

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    خیلی خوب مقایسه کردید فقط یه چیز رو نگفتید که دنده ها در پارس راحت تر جا می‌رود و همینطور کلاچ سمند در همه مدل‌های سفت تر است و برای اینکه خودرو زیر پا خاموش نشود باید تمرکز بیشتری انجام دهیم و همینطور برای دنده عقب گرفتن سورن بسیار بلند است و در پارس راحت تر می‌توان این کار را انجام داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. میثم

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    هر آشغالی بخری بهتر از این دوتا خودرو ساز کشوره ابروی هر چه ایرانیه هم بردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. abbas

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (93 ديدگاه)

    سمند و سمند سورن توی رنج تا 50 میلیون بهترین گزینه هست من توی 5 ساله گذشته چند مدل ماشین عوض کردم ولی باز سمند خریدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چند نکته هست که شاید بدونید ولی بازم میگم
    دیگه داخل سورن مثل اون عکسی که گذاشتی نیست بلکه ساده تر شده یعنی روی فرمون دیگه دکمه نداریم و قسمت ضبط و تهویه ی اتوماتیک تغییر کرده(با این وجود که عکس رو از ایران خودرو برداشتین ولی بازم عکس قدیمیه)
    به جای سورن معمولی میتونی سورن توربوشارژ رو بگیری(برو تو سایت ایران خودرو.قسمت سورن.قسمت دانلود و قسمت دانلود مشخصات سورن توربو)
    وبه جای پاری lx می تونی پارس elx که شتاب بهتری داره بگیری
    درضمن دنا هم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. h

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان سورن فقط با داشبورد مشابه عکس و فرمان دارای دکمه تولید میشه (سری 11) لطفاً اگر اطلاعات ندارید ، اظهار نظر نکنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به نظر من باید صبر کرد که دنا توربو بیاد بعد خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. افیسر

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقا این چه کارشناسی شما میکنی؟ کی میگه اپشنا و امکانات سورن بیشتره اتفاقا کمتر هست که بیشتر نیست سیستم صوتیه پارس حرف نداره شما اون تجهیزاتی که سورن از پارس بیشتر داره و نام ببر تا با مدرک بهت ثابت بکنم که اشتباه میکنی من کشته مرده پارس نیستم اما شما بی خودی و بی منطق تو هر قسمت کوبیی تو سر پارس این اصلا بررسی کارشناسانه نبود بعد هم کی میگه سورن سی و شیش تومنه؟؟؟؟؟؟ الان نمایشگاه سورن جهل و خورده ایه پارس هم همینطور اتفاقا موتور پارس تی یو فایو خیلی هم برو و پر شتابه حداقل جلوی سورن سنگینو لگن کم نمیاره سورن تو بازار دسته دوم خریدار خوب نداره اما پارس رو هروقت بخای بفروشی مشتریش هست. بازم میگم شما تک تک تجهیزات سرتره سورنو نام ببر ببینیم چیش از پارس ال ایکس بیشتره تا منم با دلیل جواب بدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسی بروجردی

      ۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      داداش سورن کجاش لگنه؟؟؟؟سورن عروسکه….اتفاقا پرشیا که دیگه خز شده لگنه…سواری پرشیا در حد پیکان هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. افیسر

    ۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اتفاقا سورن همه مدلاش کنترل صوتی رو فرمونو نداره که پارس داره پارس دو نوع فرمون که سوناتایی و اپتیماییه داره اما سورن همون یه نوع پارس از صندلی عقب به داخل صندوق دسترسی داره که شما میگی نداره :||| سیستم صوتی پارس کجاش ضعیفه من صدارو از پنج بیشتر نمیتونم بکنم از بس صداش زیاده کی گفته پارس گرمکن ایینه نداره؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    داداش من قیمت سورن کجا 40 تومنه ؟
    الآن نسخه توربو اون 37 و 900 و معمولی اون36 و 900هست تو کارخونه
    و تو بازار آزاد هم معمولیش 38 و 400 و توربوش 39 و 400 هست که اینجا معمولیش مورد بحثه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. میلاد

    ۱۸ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سپاس با تمام وجود.واقعا عالی بود به هم سوالهای ذهنم که کلافم کرده بودن منطقی علمی دقیق جواب داد این مقاله..سلامت باشید همیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. پارسا فرهيخته

    ۲۱ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    سورن بهتره با ef7. البته به نظر من

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. سعید

    ۲۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.
    من هردو ماشینا را داشتم ولی آخرش سمند سمنده هر کارش بکنن کلا کلاس خاصی نداره یکمم پر خرج تره ولی پارس کلاس بهتری داره برای اسپرت کردنشم قشنگتر میشه موتور بهتری هم داره هر چی باشه موتور پژو روشه ولی اون اصلا معلوم نیست چطوری به این موتور رسیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. اسی بروجردی

      ۷ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اتفاقا بر عکس داداش…پرشیا خز شده و اصلا کلاس نداره…اسپرتش هم کنی زشت میشه پرشیا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. پارسا فرهيخته

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    والا ما سمند ef7 رو تیر تحویل گرفتیم موتورش اذیت نکرده(کارکرد ده هزار تا)امنیتش هم چند اپسیلون از پارس بهتره و شتابشم خوبه٠بین این گزینه های ویران خودرو ef7 از همش بهتره چون از ٩٣ خیلی بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهندس شهرام

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    موتور تولیدی باید زنجیر تایم دوبل یا سوبل سه قلویی داشته باشد والسلام
    تسمه تایم دوره اش خیلی وقته تمام شده
    بسه دیگه
    فقط زنجیر تایم در موتورهای بنزینی
    و در موتور دیزلی چرخ تایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من که بل کل مرددم پژو اس ال ایکس داشتم فروختم به هوا خرید جک j5 خیلی ها میگن چینی نخر ضرر زیادی میکنی موندم حرف کیو باور کنم یکی میگه بخر یکی میگه نخر الان پولم 42 تومنه بین سورن و پارس و رنو هاچبک مرددم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. ناصر

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هم از مقاله و هم از نظرات عزیزان نهایت استفاده را بردم.
    ال 90 خوبست ولی ظاهرش و مشکل دید عقب و جانبی اش ناامیدم می کند. انگیزه ام برای تحقیق در باره ی خرید ماشین های خارجی دست دوم بیشتر شد. فعلا هم تیبا 92 دارم ولی اگر خدا بخواد می توانم ماشین خوب و مطمئنی داشته باشم. ماشینی که زیاد بزرگ نباشد.
    خدا بهمراه تان.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا