ایران خودروهفته نامه

باردو؛ شاهزاده پارسی

»»»»‌ اسطوره‌ای از دیار پارس؛ شایستهٔ اعتماد ایرانی ««««

اگر به دنبال خودرویی رؤیایی می‌گردید که تمامی توقعات شما را فراهم کند…

اگر به دنبال خودرویی می‌گردید که چند برابر پول پرداختی شما برایتان امکانات فراهم کند…

اگر به دنبال آرامش واقعی و خودرویی ایده‌آل می‌گردید، کمی به اطراف توجه کنید…

کمی بیشتر…

بیشتر…

اگر چیزی ندید حتماً مشکل بینایی دارید…

اوج ظرافت و شکوه صنعت ایرانی، شایستهٔ مردمان پارسی، آخرین بازماندهٔ پیکان اینجاست.

زمانی که ایران خودرو تصمیم گرفت پیکان را از رده خارج کند موج گسترده‌ای از اعتراضات کشور را فرا گرفت چون این آشنای قدیمی که قدمت آن حتی از سن پدر بزرگ‌های ما بیشتر است جزئی جدا نشدنی از زندگی ایران و ایرانی است.

مردم از اقصی نقاط کشور خود را به تهران رساندند و اعتراض خود را نشان دادند. اما طبق قانون اول، پیکان به وجود می‌آید ولی از بین نمی‌رود و از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود…!

پس تولید کنندگان دست به کار شدند و پاسخ، شور بی مانند مردم را با ادامهٔ تولید این زیبای ایرانی دادند. ثمرهٔ تلاش تولید کنندگان، به ماندگاری اثری ارزشمند، آخرین بازماندهٔ پیکان، یعنی پیکان وانت منجر شد.

پیکان وانت از موتور قدرتمند با گیربکس دو دستی، ۴ دنده، مجهز به کروز کنترل پایی با قدرت ۱۰ اسب بخار برخوردار است. دندهٔ چهارم مخصوص سرپایینی تعبیه شده است که به محض جارفتن آن، غرش بی مانند موتور، برق را از سر سکان دار می‌پراند. موتور بهینه کار می‌کند و به پشتوانهٔ طراحی مهندسان، این محصول با مصرف ۱۷ لیتر در هر صد کیلومتر با خودروهای روز دنیا نظیر لامبورگینی در زمینهٔ مصرف سوخت رقابت می‌کند. از فن آوری های جدیدی که در این خودرو به کار رفته است، سیستم تعلیق مستقیم است. با وصل شدن مستقیم لاستیک به بدنه با لوله، شما احساس رانندگی را به زیبایی لمس خواهید کرد. در این خودرو احساس می‌کنید که بر روی جاده به وسیلهٔ موتور پر قدرت در حال کشیده شدن هستید و هر لحظه از شدت هیجان پرواز شوکه می‌شوید. شتاب صفر تا صد این خودروی لوکس ۵ دقیقه تخمین زده شده و هنگامی که از سوخت طبیعی گاز استفاده می‌کنید به ۱۰ دقیقه هم می‌رسد. گرچه کیلومتر شمار آن تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت مدرج شده اما حداکثر سرعت آن به ۱۱۰ کیلومتر برساعت می‌رسد که این نشانهٔ اعتماد به نفس تولید کنندگان محترم و اعتماد آنها به شعور مشتری است. به همین دلیل، ایران خودرو از دیرباز مورد حمایت مصرف کنندگان قرار داشته و هر ساله با دریافت تندیس برترین شرکت در زمینهٔ جلب رضایت مشتری، دوستدارانش را شوکه می‌کند.

بدنهٔ ظریف این خودرو با طراحی آیرودینامیک و زیبایی مثال زدنی، بینندگان را به حیرت فرو می‌برد. سپر ماشین از آهن تقویت شده است که با انتقال مستقیم نیروی وارد شده به آن در هنگام تصادف به موتور، از آسیب زیاد به سپر جلوگیری می‌کند. کوچک اما با دوام؛ این شعار طراحان سپر است.

چراغ‌های بزرگ مستطیلی، شکوه تولید کننده را به رخ مشتری می‌کشد. شاید الگو برداری بدنه از روی قوطی کبریت بوده است. در هر حال اصالت طراحی لمس می‌شود.

»»»» مشتری مداری ««««

وقتی درب ماشین باز می‌شود طاقت نمی‌آورید. با استارت زدن و صدای دلنشین موتور، وسوسهٔ احساس معلق بودن در هوا رهایتان نمی‌کند. البته زمانی لازم است تا به حداکثر سرعت برسید؛ نهایتاً ۱۰ دقیقه. اما فقط حرفه‌ای‌ها در حداکثر سرعت جان سالم به در می‌برند. سیستم ترمز آن از نوع ۳D می‌باشد. چون زمانی که ترمز می‌گیرید به دلیل اختلاف نیروی اعمالی ترمز طرفین، ماشین به یک طرف منحرف می‌شود. پس با گرفتن ترمز، فرمان را باید در جهت مخالف بچرخانید.

در یک ترمز ساده تمامی عضلات بدنتان فعالیت می‌کنند. تنها حرفه‌ای‌ها می‌توانند این اسب سرکش را مهار کنند. پس اگر حرفه‌ای نیستید دنبال محصولات آماتور بی‌کیفیت، نظیر پورشه و بی‌ام‌و بروید. با دوستان خود خداحافظی کنید، حلالیت بطلبید، سپس سوار این هیولا شوید! چون سوار شدن با شما و پیاده شدنتان با ایران خودرو است!

»»»» طراحی داخلی ««««

طراحی داخلی احساس دههٔ ۲۰ را در شما زنده می‌کند. درون خودرو هیچ چیز به شما کمک نمی‌کند جز فکرتان. هنگام پاشیدن گل و کثیفی شیشه و هنگامی که احساس می‌کنید از جلو هیچ چیز معلوم نیست، این شمایید که باید تصمیم بگیرید که به سمت راست بپیچید و یا چپ. تنها یک اشتباه کافی است که غزل زیبای خداحافظی را بخوانید چون از سیستم برف پاکن خبری نیست. طراحان ضررورتی برای تعبیهٔ کمربند ایمنی ندیده‌اند. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب، می‌توانید از کلاه موتور سیکلت در داخل ماشین استفاده کنید. برای کنترل این ابر ماشین احتیاج به شاگرد راننده هم هست. مثلاً برای تهویه شما نمی‌توانید مدام شیشه را پایین و بالا ببرید. این کار را همکارتان انجام می‌دهد. کامپیوتر ماشین هم مغز خوتان هست. هرچه باهوش‌تر باشید از موانع بهتر عبور می‌کنید. به همین دلیل تنها افراد تیزهوش برای خرید این خودرو اقدام می‌کنند. شاهکار مهندسین ایرانی به اینجا ختم نمی‌شود. این خودرو با فراهم آوردن آپشن های بی نظیر برای مشتریان خود، رضایت آن‌ها را جلب کرده است. از آپشن های مهم این خودرو دستهٔ بالابر شیشه است که در صورت تمایل مشتری روی آن نصب می‌شود. و اگر نخواهید، ایران خودرو چیزی را به شما تحمیل نمی‌کند. صندلی‌های این سوپراسپورت، با حافظهٔ داخلی دائمی می‌تواند یک گزینه را برایتان فراهم کند و آن زاویهٔ ۹۰ درجه قسمت تکیه گاهی است. فن‌آوری نوینی که برای اولین‌بار در این خودرو به کار گرفته شده و بیانگر هوشمندی ماشین در چرخش است، سیستم عدم تعادل آن در پیچ‌هاست. بدین منظور هنگامی که در سر پیچ هستید، ماشین پیچ را احساس می‌کند و با کوچک‌ترین اشاره به فرمان، به جای پیچیدن با سر ماشین، ته ماشین در جهت عکس منحرف می‌شود و بدین وسیله شما از ته دور می‌زنید.

»»»» اگر شانس سوار شدن آن را ندارید، حداقل در جاده از آن دوری کنید ««««

حتماً تا به حال در اتوبان با آن مواجه شدید. احساس معلق بودن آن در هوا به روشنی مشخص است. مانند موشکی که از فضا، مشروبات الکلی مصرف کرده و تعادل خود را از دست داده می‌ماند. معمولاً رانندگان این خودرو در لاین سبقت هستند و اجازهٔ عبور هیچ احدی را از خود نمی‌دهند. اگر روزی پیشنهاد رقابت و مسابقه دریافت کردید، پیشنهاد ما این است که جانتان را در دست بگیرید و فرار کنید، چون در آخر هیچ کدامتان به خط پایان نمی‌رسید! اما در فضای داخلی، صندلی بسیار راحت است، مخصوصاً با انحنایی که در وسط آن است به تقویت عضلات کتف و کمر کمک می‌کند. حالت کمانی آن باعث می‌شود که هنگام پیاده شدن راننده از ماشین پس از طی مسافت‌های طولانی، کمرش به شکل هلال ماه در بیاید، به همین دلیل رانندگان این خودرو از زیبایی اندام مخصوص خودشان بهره می‌برند و از دیگر رانندگان متمایز اند.

»»»» جلو داشبرد ««««

امروزه دخانیات جای خودش را در زندگی ایران و ایرانی باز کرده است و در همین راستا، ایران خودرو برای حمایت از این محصول مفید، جاسیگاری بزرگی را درست در قلب ماشین یعنی کنسول میانی منظور کرده است. کنسول به طرز خیره کننده‌ای زیباست و ۵ دکمهٔ افسانه‌ای روی آن خود نمایی می‌کند. البته در کل، فقط ۲ دکمهٔ آن دارای کاربری می‌باشد و ۳ دکمهٔ دیگر نشان دهندهٔ تخیلات طراح و علاقه به بسط و گسترش امکانات خودرو است که محقق نشده است. از نکات قابل توجه در این خودرو، فراموش شدن چراغ داخلی است. در پیکان این چراغ در وسط سقف بود و چون پیکان وانت، وسط به عقب را ندارد، طراح ترجیح داده که چراغ را هم با بقیه سقف حذف کند. پس اگر چیزی درون ماشین افتاد تا صبح صبر کنید و بعد پیدایش کنید.

»»»» اگر کاست ندارید به سایر محصولات فکر کنید ««««

اگر غرق در تکنولوژی شده‌اید و با هر تغییر ناچیز در وسایل الکترونیک، روند زندگی خود را تغییر می‌دهید به سراغ پیکان نیایید، چون اصولاً اصالت این خودرو اجازهٔ تغییر محسوس در آن را نمی‌دهد و هنوز مسئولین به این نتیجه نرسیده‌اند که فاصلهٔ تکنولوژیکی میان پیکان با خودروهای دیگر وجود دارد. سیستم صوتی آن همراه با پشتیبانی از نوار کاست با دو باند هندوانه‌ای و سابووفر چهار سیلندر در دور موتور ۴۰۰۰ است. نکتهٔ قابل توجه این است که رئیس ایران خودرو اعلام کرده: خط قرمز ایران خودرو، استفاده از تکنولوژی است و ما با تمام قوا با آن مبارزه می‌کنیم.

اما رنگ بندی این خودرو، همگان را به تحسین وا داشته است. دایرهٔ وسیعی از رنگ‌ها و رنگ بندی متنوع، حق انتخابی است که ایران خودرو برای شما قائل شده است. وقتی چند ماه از خرید خودرو گذشت و رنگ آن برایتان یکنواخت شد، نگران نباشید چون ماشین یک بار پوست می‌اندازد و با ریختن رنگ بعضی از نقاط نظیر کاپوت تنوع را برایتان فراهم می‌کند. سیستم تهویه از نوع فصلی می‌باشد. در این خودرو تهویه در زمستان تبدیل به کولر و در تابستان تبدیل به بخاری می‌شود و شما لذت هر فصل را در میابید. البته دلیل این همه پیشرفت ایران خودرو، رقابت تنگاتنگ با خودش هست و تصمیم سازان کشور دریافته‌اند که خودرو سازان سایر نقاط دنیا توان رقابت با غول خودرو سازی ایران را ندارند پس سعی کرده‌اند با اعمال تعرفه جلوی رقابت بی مورد شرکت‌های تازه به دوران رسیده را با ایران خودرو بگیرند.

اما متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از راکبین این وسیلهٔ ارزشمند جان خود را در هنگام رانندگی از دست می‌دهند، ولی باید توجه کرد که اگر قسمت آنها مرگ باشد، حتی پیکان هم نمی‌تواند جان آنها را نجات دهد.

باسپاس فراوان از نویسنده این متن: سهیل حسینی

……………………………………………………………………………………………..

لازم به یادآوری نیست که «گروه پدال» همیشه موضع روشنی درقبال مسائل خودرویی کشور داشته و در سایر موارد نیز تا جای ممکن هیچگونه جهت‌گیری خاصی از خود نشان نمی‌دهد! ما همچون گذشته منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهیم ماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

مطالب مشابه

‫۲۷۴ دیدگاه‌ها

  1. reza

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    تا حالا با پیکان بیشتر از 140 رفتی . دیوونگی می خواد از روی زمین بلند شه

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. اسماعیل

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من تا 130رفتم با وانت احساس خیلی خوبی به ادم دست میده امتحان کنید اگه زنده موندین برام تعریفش کنید…

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. شاهرخ

        ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
        سوابق: (1 ديدگاه)

        من وانت اخرای 93 دارم ابوالفظلی 140 باهاش میرم مث ساعت از زمین کمی بلنذترت میکنه ولب همون بهترین استانداردش 100کیلومتره و بسیار تیزو قدرتمنده از اصفهان تا ایلام 850 کیلو خودمم 65کیلو سربالاییها دنده 3 همچی میرفت خلاصه براب ماها طلاست

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. Nissan GTR

    ۶ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    وای ترکیدم از خنده ولی فکر میکنم بهتر بود گریه میکردم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Mojtaba_Deutschland

    ۸ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مقاله ی خیلی جالبی بود و واقعا امکانات این ابر ماشین رو به زیبایی هرچه تمام تر به تصویر کشیدین !

    دستتون درد نکنه ودست مریزاد واقعا !

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. مححمدرضا

    ۱۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    درسته که افتخار نیست اما خداییش من یکیشو داشتم از هزارتاش فکر کنم یکی من باحال بود خیلی سالم بود خداییش و واقعا چرا ما که این همه مهندس و نخبه داریم باید عقب باشیم از دنیا واقعا لیاقت ما پیکانه یا به قول خودشون باردو

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. RETOLEX

    ۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    شاهزاده !

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. نوید (6*6)

      ۱۸ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      شاهزاده ی پارسی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. هادی

    ۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (458 ديدگاه)

    ترکیدم از خنده این کجا بود ندیده بودیم پدال :DDD

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. شمس

    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی عکسشو هم میبینم، حالم بهم میخوره ازش.
    داداش عزیزمو یکی از همین آشغالای ایران خودرو کشت…

    موافقم 0
    مخالفم 2
  8. مهدی زارع نژاد

    ۲۵ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من یکی دارم باهاش 130تا میرم ولی اگه تو اون سرعت ترمز کنم سرو کارم با عزراعیله دفعه اول تو ازاد راه ترمز کردم میلیمتری از کنار گاردیل رد شدم، واسه هر ساعت رانندگیم باید دو ساعت استراحت کنی

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. رسول

    ۳۱ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این پیکان جدیدا اگه میبینید پس از چند دقیقه کف اتاقش داغ میشه بخاطر منبع اگزوز زیر پای راننده است اونو بردارید بعد جاش لوله جوش بدین بعد یه سر اگزوز بزارین اونوقت اونوقت دیگه کف اتاق داغ نمیشه و حتی شتاب ماشین بالاتر هم میره وماشین نرم تر هم میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. sdkh

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نویسنده این مطلب خارق العادست واقعا کیف کردم من خودم یه دونه باردو 88 دارم ولی یه بار باهاش 130 رفتم احساس کردم دارم پرواز میکنم اما این غولی که میگی تو سرعت کم خیلی حال میده.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. پوریزدان پرست

    ۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پدال، این متن شاهکاره. فوق العاده ترین متنیه که در مورد نقد خودرو تو سایتتون خوندم.ترکونید. دمتون گرم.
    ولی مثل اینکه مال سال 1391 هست.
    لطفا یه بار دیگه قرارش بدید صفحه اول که بقیم بخوننش. چون واقعا حیفه.
    تشکر

    موافقم 5
    مخالفم 1
  12. آرین

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    وانت باردو جدید با موتور OHV II
    پُرتوان

    وانت باردو، از جمله خودروهای کار است که دسترسی به آن با حداقل سرمایه­گذاری میسر بوده و هزینه نگهداری پایینی برای صاحبان مشاغل مختلف دارد.
    باردو یکی از محبوب­ترین خودروهای وانت در ایران است و توانسته رضایت کاربران خود را به­خوبی جلب نماید. از جمله مزیت­های این محصول استهلاک پائین، دسترسی آسان و ارزان به لوازم یدکی و همچنین سهولت نگهداری خودرو است.

    با توجه به اهمیت مقوله­های ایمنی و سازگاری خودروها با استانداردهای جدید آلایندگی، بهبودها و اصلاحاتی در خودرو اعمال شده است؛ که از جمله آن می­توان به استفاده از موتور جدید و پرقدرت 1700 سی سی، ارتقاء استاندارد آلایندگی خودرو به یورو4 ، افزایش ایمنی و رفاه سرنشینان اشاره نمود.

    تغییرات بیرونی
    – تقویت سپرهای جلو و عقب
    – تقویت نور چراغ‌های جلو و عقب
    – اضافه شدن چراغ مه‌شکن و رفلکتور به سپر عقب
    – اضافه شدن چراغ راهنمای جانبی
    – اضافه شدن چراغ روشنائی پلاک عقب
    – بهبود آینه‌های جانبی

    تغییرات داخلی
    – کمربندهای ایمنی جدید سه نقطه­ای
    – بهبود ایمنی سرنشینان از ضربات تصادف از پهلو
    – انتقال ترمز دستی به کنسول وسط (بین دو صندلی)
    – استفاده از سقف کاذب جهت افزایش ارتفاع بین سر و سقف
    – مجموعه دسته برف پاک‌کن جدید با کلید مه‌شکن
    – اعمال تغییرات و استفاده از تجهیزات مخصوص استاندارد یورو 4
    – تغییرات نرم افزار ECU

    اینم تعریف خود ایران گاری

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شاهرخ

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من خداییش یه دونه اخرای 93 دارم 60هزاری کار کرده مرد عاشقشن تو خیابون باربند مبلی دزفولی سپرا مشکی دوربین عقب خلاصه طاهریش عروسکه 130کیلومتر هنگام ترمز گیری 3تا پدال نرم که میزنم خط طولب ترمزم نزدیک 60 متری هستش و هم یربالاییها با بار 700 کیلو اب خوردنه حتی دنده 2 جادهای خاکی شیب 50 درصد

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. امید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واسه دهمین بارم این متنو بخونی بازم پاش غش میکنی :D دم نویسنده گرم شادمون کرد
    من باردو نداشتم ولی چندین بار متاسفانه سوار شدم و جالب بود واسم ک به نکات ریزی توجه کردین و به طنز بیان کردید

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. مصطفی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه پیکان هم شد ماشین ؟؟؟؟

    حالا باز خوبه چند نمونه از عکس تصادف پیکان رو گذاشتی

    پس چرا تولیدش متوقف شد ؟

    خداییش پراید فقط فرمانش پیکان رو می ارزه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  15. BenzSLR

    ۵ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    پوکیدم از خنده

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا