ایستگاه خبر

آزادسازی مشروط واردات خودرو با مصوبه مجلس

امروز اصلاحیه مصوبه واردات خودرو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که بر اساس آن واردات خودروهای نو و کارکرده با شرط عدم ایجاد تعهد ارزی جدید برای کشور و هر ۶ ماه یک‌بار مجاز است.

مصوبه واردات خودرو پیش‌تر در قالب ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو با ایراد شورای نگهبان روبرو شده بود که در جلسه امروز مجلس، گزارش اصلاحی کمیسیون صنایع و معادن در خصوص این ماده قانونی در دستور کار قرار گرفت و درنهایت با ۱۷۲ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

کمیسیون صنایع مجلس از ۸ ماه پیش، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را به‌منظور رفع مشکلات مردم در خرید خودرو و شکستن حباب قیمت‌ها در بازار خودرو در دستور کار خود قرار داد که یکی از بخش‌های آن به موضوع واردات خودرو مربوط می‌شود.

طبق مصوبه امروز مجلس، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا هیبریدی و یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

همچنین این مصوبه شامل تبصره‌های زیر است:

تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند.

تبصره ۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

تبصره ۳- منحصر کردن، داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوطه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

تبصره ۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

تبصره ۵- واردات خودروهای کارکرده در چارچوب این ماده، به شرطی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آن‌ها نگذشته باشد، مجاز است. سایر مقررات فنی مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود.

پیشنهاد‌هایی برای واردات خودرو

ورود خودروهای خارجی از سال ۹۷ هم‌زمان با تشدید تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی در کشور با مصوبه دولت ممنوع شد و حالا بعد از ۳ سال از این اتفاق، پایین بودن عرضه خودرو از سوی خودروسازان داخلی در مقایسه با نیاز کشور و ممنوعیت واردات باعث شده تا بازار خودرو با التهاب روبرو باشد.

در این شرایط برخی فعالان بازار خودرو از یکی دو سال قبل پیشنهاد‌هایی را برای واردات خودرو بدون استفاده از منابع ارزی کشور مطرح کردند که چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد گفته بود: برای تأمین نیاز بازار خودرو پیشنهاد‌هایی را به دستگاه‌های مختلف ارائه کرده‌ایم که یکی از این پیشنهاد‌ها آن است که با استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور، واردات خودرو صورت گیرد، به‌این‌ترتیب سرمایه‌های موجود در خارج به داخل منتقل می‌شود و علاوه بر این، پیشنهاد کردیم که تا سه سال نیز اجازه عودت پول خود را نداشته باشند.

وی گفته بود: یکی دیگر از پیشنهاد‌ها ما استفاده از اعتبار شرکت‌های جهانی تولیدکننده خودرو برای واردات خودرو به کشور است. حتی در همین شرایط تحریم نیز می‌توانیم مذاکره کنیم تا به ما خودرو دهند و پول آن را بر اساس قیمت فعلی، سه سال دیگر پرداخت کنیم.

به گفته دادفر، یکی دیگر از پیشنهاد‌ها این بود که واردکنندگان خودرو بتوانند با استفاده از کارت بازرگانی خود، کالاهایی را که صادرات ندارد، از کشور صادر کنند و با استفاده از ارز حاصل از آن، خودرو وارد کنند.

واردات خودروهای هیبریدی و سوخت غیرفسیلی و واردات خودرو با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو نیز از دیگر پیشنهاد‌هایی بود که دادفر به آن اشاره کرد.

چراغ سبز مجلس و ترمزگیری دولت

مصوبه امروز مجلس برای واردات خودرو در حالی صادر شده که رضا فاطمی امین، وزیر صنعت اخیراً گفته دولت برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد.

وی درعین‌حال می‌گوید: در بحث کلان با واردات خودرو موافق هستم زیرا باید رقابت در بازار داخلی و خارجی وجود داشته و آن را تجربه کند. یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۰ این است که ۳۰ درصد از خودروهای داخلی در بازارهای کشورهای خارجی به فروش برسد و این یعنی خودروساز باید رقابتی عمل کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: اصل موضوع ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی برای یک بخش از بازار تولیدکننده به‌منظور جلوگیری از ورود ضربه به آن‌ها مورد تائید است اما باید بازار خودرو رقابتی باشد. دوره محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی در دوران گذار قرار دارد.

واردات خودرو؛ راهی برای جبران زیان خودروسازان؟

نگاهی به مصوبه امروز مجلس نشان می‌دهد که خودروسازان و قطعه سازان می‌توانند بدون انتقال ارز از کشور (مثلاً با صادرات قطعه یا خودرو) نسبت به واردات خودرو اقدام کنند. این موضوع شاید بتواند تا حدی زیان خودروسازان را در تولید جبران کند.

اردیبهشت امسال نیز خودروسازان موافقت خود را با آزادسازی واردات خودرو به‌شرط آزاد شدن قیمت‌گذاری محصولاتشان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردند.

در این نامه خواسته شده بود تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیئت‌مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

همچنین در بند ۲ این نامه، خودروسازان و قطعه سازان اعلام کرده بودند که هیچ مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را باعث ایجاد فضای رقابتی سالم می‌دانند.

هرچند مصوبه مجلس برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود اما باید دید درنهایت مصوبه مجلس و نظرات مسئولان دولتی به‌ویژه وزیر صنعت در مورد واردات خودرو تا چه حد به یکدیگر نزدیک می‌شود و سرانجام مصوبه مجلس برای واردات خودروهای نو و کارکرده به کجا می‌رسد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    چه عجب! چه عـــــجب!!! امیدوارم این خبر یه مطلب زرد نباشه و بازار خودروی کشور یه سر و سامونی بگیره خسته شدیم از بس گاری های صد در صد تولید داخل توی کشور دیدیم…

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. زیزیگولو

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (4752 ديدگاه)

      آبتین … واسه کسایی که الفبای بازار خودرو رو میدونن این مساله بدیهی هستش که کمپانیای خودروسازی دنیا حداکثر هر 5 سال یه بار یه فیس لیفت اساسی تو مدلای خودشون انجام میدن و قرار نیستش که مثلاً پژو پارس یا ال ۹۰ رو واسه چند دهه پشت سر هم تولید کنن!!! و بقیه کشورای دنیا هم مثل مردم ایران اسیر دست انحصار خودروسازای بنجلی مثل سایپا و ایرانخودرو نیستن تا مجبور بشن مثلاً حدود ۳۰ هزار دلار بابت خریدن این چهار چرخای مُضحک پرداخت کنن!!!!! ال 90 متعلق به شرکت داچیا رومانی از اقمار یکی از بنجلهای معروف فرانسوی کمپانی رنو هستش که از سال 2004 میلادی یعنی سال 1383 تولید میشه!! که اسحاق جهانگیری (( اون موقع وزیر صنعت و معدن بودش)) بلافاصله رفت سراغ تولید اون و خیابونای ایران رو به وجود این ماشین بنجلِ عتیقه زینت داد!!!! ال ۹۰ با قیافه عجیبی که داره بیشتر شبیه کالسکه هستش تا ماشین!!!! که البته همین کالسکه مسخره واسه اکثر خونواده های ایرانی دست نیافتنی شده ولی با این حال این ماشین وارداتی مضحک تو سال 1386 حدود 12 میلیون تومن قیمت داشت که واسه اون موقع خیلی قیمت بالایی واسه این کالسکه بی ریخت بودش!!!! الانم اگه واردات خودرو از راه درست و اصولی با تعرفه های گمرگی پایین انجام بشه جوری که همه اقشار مردم بتونن دسترسی داشته باشن میتونه به این تحقیر ملی طولانی مدت پایان بده و حس عدم رفاه مردم ایرانو که فکر میکنن از بقیه کشورای دنیا بخاطر ناتوانی تو خریدن ماشین مدرن و به روزِ مناسب و دلخواهشون  بدبخت تر هستن از بین ببره

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. Hamid

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2442 ديدگاه)

        البته که همین کالسکه بی ریخت از نظر شما …
        امن ترین ماشین ، کم خرج ترین موتور و در کل بهترین پکیج رو در برابر بقیه رقبای داخلی ارائه میده …
        در کل نمیدونم مشکلتون با ال نود چیه ولی کلا خیلی خیلی نظر شخصیتون رو دربارش ارائه کردید …
        به هر حال بنظرم ماشین خوبی هست نسبت به سال تولید …

        موافقم 0
        مخالفم 3
        1. زیزیگولو

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (4752 ديدگاه)

          حمید جان با احترام به شما ….. واقعاً جای تاسف هستش که کار مردم ایران به جایی رسیده که ال نود رو یه ماشین خوب و در حد بهترین پکیج میبینن!!!! البته در این که ایرانخودرو خودش بنجل پسند هستش و با اون بودجه ای که در اختیارش گذاشتن همش امتیاز بنجلهای دنیا رو میخره و خط تولیدشون رو راه میندازه هیچ شکی وجود نداره!!!! شما دیگه چرا حمید جان!!؟؟ ال ۹۰ انقدر بنجل بود که کمپانی رنو فرانسه دادش به داچیا رومانی !!! و داچیا هم عطایش رو به لقایش بخشید و چَپوندش به ایرانخودرو !!!! ال ۹۰ همون بیست سال پیشم تو دنیا بنجل بحساب میومد!!!! الآن که دیگه فسیل به حساب میادش!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. UNAS

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (1841 ديدگاه)

          حمید ایشون مازراتی سواره لابد !!!
          کاش بعضیا میفهمیدن کسی که میگه ال نود خوبه بطور نسبی و در برابر سایر آشغال های موجود ایران میگه نه در بازار جهانی
          سوما چرت نگو ال نود رو رنو داد به داچیا اونم عطاش رو بخشید و…
          خودتون خسته نشدید از این حجم از توهم خود که که پنداری !!!
          لوگان و ساندرو از پرفروش های اروپای و مخصوصا اروپای شرقی هستن.
          داستر پرفروشترین ماشین فروخته شده به سازمان جنگلداری اروپا شد
          و…
          حالا یه بچه هی شعر مینویسه
          همیشه دو دسته هیچ وقت آروم نمیگیگیرن و خودشون رو نمی بخشن :
          اونایی که زود زن گرفتن و اونایی که ماشین چینی خریدن :-) :-) :-)

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. Hamid

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (2442 ديدگاه)

        والا من کاری با داچیا و اینا ندارم
        اما ببین
        بین رقباش
        یعنی سمند ، پارس ، 405 و …
        بهترین حساب میشه ال نود … هم کم خرجه هم کم مصرف … از نظر امنیت هم نسبت به همشون بهتره … حتی از زانتیا بهتره بنظرم …
        والا با این قیمت ها که پراید شده 130 تومن … ال نود باز هم خوبه!
        نباید یادمون بره رنو خیلی جاها بهترین خودرو های فوق اقتصادی (از بس ارزونن توی بازار رقابتی لامصبا) رو میسازه … توی اروپا هم پرفروشه و حتی توی اروپا هنوز که هنوزه داچیا لوگان های زیادی تردد میکنن!

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. زیزیگولو

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (4752 ديدگاه)

          حمید به کامنت من دقت نکردی!!! من نگفتم کل محصولات کمپانی رنو بنجل هستش!!! دارم میگم ال نود یه بنجل از آب در اومد که رنو چَپوندش به داچیا و داچیا هم بعد از چند سال چَپوندش به ایرانخودرو!!! و از اون موقع تا الآنم ایران خودرو وِل کن معامله نیستش!!! مردم ایران اسیر شدن و مجبورن بنجلهایی مثل پژو پارس و ال ۹۰ و سمند و ….‌ بخرن چون همه درهای تکنولوژی و واردات خودروهای مدرن به کشور بسته هستش

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. ایرانی

          ۱۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (3 ديدگاه)

          سلام دوستان. معلوم نیست این ملت چه گناهی مرتکب شده اند که باید به بهانه های مختلف در آرزوی حداقل امکانات خوب روز دنیا باشند. نمی دانم ما از سایر کشورها چه کم داریم که باید درحسرت زنده باشیم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        بله آقای زیزیگولو کاملا درسته،امیدوارم از شر این کالسکه های بنجل و بی کیفیت بتونیم خلاص شویم شدیدا به یه تغییر بزرگ توی این بازار انحصاری نیازه…

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. زیزیگولو

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
          سوابق: (4752 ديدگاه)

          امیدوارم🤲🤲

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. AMG///

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (142 ديدگاه)

      من اولین کاری که میکنم اینه که یه corvette c8 بگیرم (کارکرده که اقتصادی تر باشه)
      یا اگر هم که نشد یه تویوتا 86 یا بنز c
      محدودیت حجم و سیلندر و کشور هم که نذاشتن
      ولی بازم خدارو شکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. M.K karimi

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (860 ديدگاه)

        باشه داداش یه corvette c8 گرفتی مارم خبر کن بریم دور دور 😂😂😂
        ما تو پول همین ال نودی که بالا بحثش بود موندیم😂

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایرانی

          ۱۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (3 ديدگاه)

          قیمت همین لگن را آنقدر گران کرده اند که خریدنشان برای مردم شده رویا. اگر خودروی خارجی وارد کنند این حباب وقیمت های کاذب فرو می ریزد. وقدرت خرید مردم بالا می رود. که هم باعث خوشحالی مردم میشود وهم دعای خیر به جان مسؤلین وتجار محترم داخل وخارج از کشور.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. R

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (1022 ديدگاه)

        مگه نمیدونی اون بالایی واردات ماشینای امریکایی رو مثل واکسن ممنوع کرده؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ایرانی

          ۱۶ آبان ۱۴۰۰
          سوابق: (3 ديدگاه)

          خدایا چرا یک شبه ماشین بیست میلیونی چینی شد هشتصد میلیون تومان. پرلیانس چینی را با التماس با اقساط 60ماهه زیر چهل میلیون درمیومد اما ببینید آقایون برای جبران کمبود پول خزانه همین دستمال کاغذی یک بار مصرف را چندصد میلیون قالب مردم می کنندوبصورت قطره چکانی وبا دستهای کثیف دلالی مردم را به فقر کشانده اند

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. ممد ژانگولر

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3498 ديدگاه)

    نمیدونم چرا جمله تیتر بالارو دیدم یا جمله
    « خرمشهر آزاد شد افتادم »

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مهدی موتور

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (1195 ديدگاه)

      دقیقا🤣 یه حس خوبی به آدم داد
      هرچند حق هممون بود

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. Reza Waffen SS

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (5337 ديدگاه)

      مطمئن باش باز دولت دبه درمیاره

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. احمدرضا

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
        سوابق: (877 ديدگاه)

        دفعه قبلی که مجلس خبرگان رد کرد
        این دفعه اگه قبول کنه
        چون هر دو مجلس قبول کردن
        دولت موظف به اجرای قانون تصویب شده هستش

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. امید

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (53 ديدگاه)

      اگه دقت کنی تو یکی از مصوبه هاش نوشته خودشون تعیین می‌کنند هرماه چندتا ماشین وارد بشه
      حتی اگه این قانون تصویب بشه بازم طبق قانون میتونن بگن ما ماشین نیاز نداریم وارد نکنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد امین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    به هرحال ، من که چه باز بشه و چه نشه توان خریدم به یه مزدا ۳ نمی‌رسه چه برسه به ….
    ولی چه شرط های عجیبی گزاشتن ، با وجود این شرط ها اوضاع مثل قبل

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. M.K karimi

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (860 ديدگاه)

      البته این شرط هایی که گذاشتن به اجبار و بسته به شرایط کشور هست و شاید مفید ترین حالت در حال حاضر واردات با این شروط هست و در صورتی میشه از چنین شروطی صرف نظر کرد که خب خیلی موانع و مشکلات دیگه بر طرف بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Nima

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    به نظرتون روى این قیمتاى الان ماشینا چه تاثیرى داره؟
    قیمتا کم میشه یا زیاد؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Farzad

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      میشه گفت تا حدودی قیمت ها متعادل تر میشه ، الان ماشین های خارجی ده برابر قیمت واقعی خودشون قیمت دارن ، این دیگه حباب نیست فاجعس .

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. SS

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (735 ديدگاه)

      صرف واردات خودرو مشکل بازار رو حل نمیکنه چون این قدرت خرید مردم هست که به شدت آسیب دیده.
      در دهه 80 شما برای خرید یک پژو از ایران خودرو باید 10 تا 15 هزار دلار پول میدادید اما حالا قیمت همون خودروها بین 5 تا 8 هزار دلار هست اما اگر با حقوق یک کارمند مقایسه کنید میبیند که خرید همون خودروها سختتر شده.
      مشکل دوم هم شورای رقابت هست که تقریبا هیچ وقت به نفع مصرف کننده عمل نکرده و در صورتی که در این مورد هم اجازه واردات قطره چکانی خودرو رو بده (که احتمالا به همین صورت عمل میکنه) بعید هست بتونه قیمت رو تحت تاثیر قرار بده.
      در مورد اینکه دوستان انتظار واردات خودروهای تخیلی با موتورهای حجیم رو دارن هم باید بگم که نوشته شده که خودروی وارداتی باید دارای برچسب انرژی b باشن. نمیدونم از چه سورسی برای تعیین این برچسب استفاده میشه اما سایت هایی که من نگاه کردم حتی خودروهای کوچک و نسبتا کم مصرفی مثل مزدا 3 2020 رو هم براساس مشخصات بین b تا c رده بندی کردن. پس عملا واردات به موتورهای 1تا2 لیتری توربو یا هیبرید (بر اساس قوانین گمرکی گذشته) محدود میشه.
      بهترین سناریویی که با شرایط فعلی برای این طرح میتونم در نظر بگیرم واردات خودروهای هیبرید مثل کرولا و راو4 هیبرید با تعرفه 25 درصد و هزینه های جانبی با قیمت بین 1 تا 1.5 میلیارد هست که باز هم فکر نمیکنم به تعدادی وارد بشه که نیاز بازار رو برطرف کنه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  5. ARMAN

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    درسته خیلی محدودیت داره ولی جای شکرش باقیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. مازیار

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2438 ديدگاه)

    آب در هاون کوبیدن فایده اش بیشتره از حرف زدن درمورد سیاستهای دولت ، راجع به هر چیزی از جمله واردات خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Milo

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مسئولین هوس لندکروزر جدید کردن…😏

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. علی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (223 ديدگاه)

    برای واردات شیرون چندتا پراید باید صادر کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ارشیاSVJ

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (307 ديدگاه)

    به هر حال فرقی نداره چون دست مردم عادی که به ماشین جدید نمیرسه.
    گیریم برای یه gr86 ۱۰ تا پراید بدیم(که فک نکنم)
    میشه چقدر؟
    پراید ۱۰۰ میلیونه فک کنم
    ینی ۱ میلیارد
    اینجاس که میگن زرشششششششششششششک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Farzad

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    ( سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر ۶ ماه یک‌بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود )
    بازار خودروی ایران چند سال تشنه بوده و با بنجل های داخلی نابود شده دلیل این تبصره رو نمیفهمم احتمالا به نفع لگن سازا و دلال هاست .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Achtung

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (422 ديدگاه)

    شورای نگهبان مخالفه. احتمالن اعضاش ماشینای خارجی احتکار کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (353 ديدگاه)

    با این نرخ بالای ارز و گمرک وحشتناک فکر نکنم بازم بشه ماشین خارجی گرفت شاید روی ماشین های قدیمی تاثیر بزاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Achtung

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (422 ديدگاه)

      پارسال که تعداد میلیونرهای ایرانی بیشترین رشد رو تو دنیا داشته پس افراد بیشتری میتونن ماشین گرون بخرن ولی فقر و بدبختی هم چند برابر شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. سهند

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ای کاش محدودیت قیمت نگذارند و همه ی مدل های مرسدس و بی ام و و لکسوس وارد شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. porsche

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (749 ديدگاه)

    قیمتا یکم میاد پاین باز میره بالا حالا ببینید کی گفتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمید

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (97 ديدگاه)

    هر چی شیرینی این خبر بود با خوندن تبصره ۲ از بین رفت. چنتا سوال:
    ۱. مگر اساس طرح آزادسازی واردات نیست و مگر خودروسازان نگفتن مشکلی ندارن؟ پس تبصره ۲ چرا و با فشار چه کسانی اضافه شده؟ خب اگر فردا شورای رقابت اعلام کنه واردات به تولید داخلی ضربه میزنه که قطعا میزنه و اجازه واردات نده انگار هیچی تصویب نشده.
    ۲. وقتی عامل تمام بدبختی خودرویی ایرانی‌ها دو شرکت ایرانخودرو و سایپا هستن آیا عاقلانست که واردات خودرو رو هم به این دو شرکت گره بزنیم؟!
    ۳. در حالی که همه ما منتظر واکنش تند خودروسازای داخلی به از بین رفتن رانتشون بودیم، این دو شرکت گفتن که چه طرح خوبی و ما هم مشکلی نداریم! خب اگه مشکلی ندارین اینهمه سال چرا اجازه واردات داده نشد؟ چرا بعد از اجرای برجام انقدر به در و دیوار زدین تا شرکت رنو خط تولید مستقل از شما رو راه نندازه؟ بعد هم با فضاسازی رسانه‌ای و تحریک احساسات عمومی اقبال عمومی نسبت به واردات بدون واسطه محصولات چینی رو به محاق بردین؟! باید پرسید که خوروسازان به پشت گرمی چه چیزی انقدر با اعتماد به نفس از رقابت استقبال میکنن؟ در حالیکه اظهر من الشمسه که انقدر در رقابت ضعیفند که حتی شایعه واردات خودروی خارجی هم برای زمین زدن این شرکتها کافیه و توان رقابت حتی با خودروسازی رومانی و هند و ترکیه رو هم ندارن!
    غیر از اینه که خودروسازها میدانند به راحتی با توسل به تبصره ۲ و ۳ این طرح و مهره‌هاشون توی وزارت صمت و شورای رقابت می‌تونن چنان این طرح رو به محاق ببرند که همه انگشت به دهان بمانند؟! حواستان به صمت و شورای رقابت باشد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. رامتین

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3039 ديدگاه)

    بنظرم با احتمال بسیار زیاد این طرح تصویب میشه. چون شورا کاملا نشون داد همسو با دولت و مجلسه. ضمن اینکه با این کار، این همه دلار که ملت در بیرون از کشور دارند، وارد کشور میشه بصورت خودرو. ضمن اینکه دولت هم سود میکنه چون تعرفه میگیره. باید دید البته میزان تعرفه چقدره. من خودم اگر شرایط مهیا بشه سعی میکنم خودرویی وارد کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. Sina10

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    امیدوارم بالاخره از شر دیدن چینی های بنجل و ماشینای قدیمی متعلق به ۱۰ سال پیش راحت بشیم
    البته که به این دولت و مجلس چندان امیدی نیست ولی انگار یه کار خوبی انجام دادن
    فکر میکنم از دنا پلاس توربو هایی که ایرانخودرو به مجلس داد راضی نبودن و انتقام سختی گرفتن😂
    امیدوارم اینکار در کاهش قیمتا تاثیر داشته باشه
    بالاخره چندتا ماشین روز دنیا میبینیم
    شاید هم قیمتا اونقدر بیاد پایین که بشه یکی بخریم
    این آرزو رو واسه همه دارم که ماشین مدرن و دلخواهشون رو سوار بشن ، حداقل از چند سال پایان درونسوز ها بخوبی استفاده کنیم

    یه چیز عجیبی که توی این متن دیدم این بود که پیشنهاد شده خودرو های هیبرید یا دارای سوخت غیر فسیلی یا با قیمت زیر ۱۰ هزار یورو وارد شود
    خب کاری با هیبرید نداریم ولی سوخت غیرفسیلی ، میخوان سوختشو از کجا بیارین؟؟ ماشین برقی توی خود اروپا و امریکا هم هنوز به اندازه خیلی عالی جایگاه شارژ نساختن بعد اینجا که تعداد جایگاه شارژش از انگشتان دست کمتره میخواد چجوری کار کنه؟؟
    سوخت غیرفسیلی ، سوخت هیدروژن هم هست که بعید میدونم اینجا ایستگاه سوخت هیدروژنی اصلا وجود داشته باشه
    خودروی زیر ۱۰ هزار دلار ، فقط اشغالای ارزون چینی و هندی میشه خرید نه یه ماشین مدرن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  18. datsun

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (3472 ديدگاه)

    حالا ابر مافیائی خودرو دلال اعظم ایران خودرو دوباره میره چند تا بنجل از فرانسه وارد میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. Karl Benz

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    یه نفع داره که قیمتا کمی میاد پایین 😔 خوب یبارکی بگید واردات کلهم باز دیگه اه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. ماکان

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (766 ديدگاه)

    سلام . انشاالله که شامل وارد کردن و پلاک ملی کردن همه نوع خودرویی بشود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      آقا ماکان تبریک! بالاخره امیدت به یه جایی رسید البته بازم باید امیدوار بود دبه درنیارن و الکی نباشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. Kf

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (505 ديدگاه)

    الان ک یه جورایی وارد کردن خودرو آزاد شده باید از کی تشکر کنیم با این حق همه ماست
    راستی به نظرتون قیمت میریزه پایین ماشین بخریم نخریم؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حمید

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
      سوابق: (97 ديدگاه)

      برو راحت ماشینتو بخر. هیچ تاثیری توی بازار نداره، فقط اون بالاها یه چنتا آقازاده ماشینشونو عوض میکنن، به من و تو چیزی نمیرسه، چون مافیای ایرانخودرو نمی‌ذاره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. Mahdi

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (140 ديدگاه)

    الان اگه کسی درآمد دلاری خارج از کشور داشته باشه میتونه برا مثال یه 911 مدل 2020 کارکرده وارد کنه که همه ی شرایط گفته شده رو داره یعنی هیچ محدودیتی برای حجم موتور نگذاشتن
    بعد اشاره ایی به تعرفه گمرکی نکردند کسی از دوستان از تعرفه گمرکی این طرح اطلاعی داره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. mm.y@rlou

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۰
    سوابق: (284 ديدگاه)

    به ازای صادرات امیلیارد پراید شاید بتونیم یه سری۴ نسل قبلی رو با گمرک سرسام آور وارد کرد خوب بابا از اول بگید نمی خوایم وارد کنیم این کارا چیه بگید می خوایم همین فرغونو و گاری های اسباب بازی مارو بخرید برید تو جاده بی کیفیت با ماشین بی کیفیت و راننده قاطی بیوفتید تو دره والا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا