ایستگاه خبر

آمارها از مرگ و میر در حوادث رانندگی ایران

ایران یکی از پنج کشور نخست دنیا در مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی شناخته شده است. اما چرا مرگ ایرانی‌ها در تصادفات و سوانح رانندگی آنقدر راحت رخ می‌دهد که گاهی به آسانی از کنار آمار آن می گذریم؟ تقصیر این مرگ‌های جاده‌ای بر گردن کیست؟ جاده‌ها؟ خودروها؟ یا خود ما ایرانی‌ها؟ آیا لازم نیست که مقصرین شناسایی شده و مسببین دادگاهی شوند؟ آنهایی که خودروهای نا امن می سازند و یا خودروهایشان آتش می گیرد، ترمزها و کیسه هوا کار نمی کند و دهها مشکل ایمنی دیگر دارد یا کسانی که جاده های غیر استاندارد می سازند، یا آنها که با رانندگی خطرناک جان سایر هموطنان را تهدید می کنند.

کامیونهای بنز و خانواده پژو از پرحادثه ترین خودروهای کشور
کامیونهای بنز و خانواده پژو از پرحادثه ترین خودروهای کشور
اگر همین امروز یک نظر سنجی تهیه کنیم و در آن از مردم بپرسیم مقصر کشتار ایرانی‌ها در جاده‌ها کیست، بسیاری از آنها انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه می‌روند و از آنها به عنوان متهم ردیف اول نام می‌برند. عده‌ای هم هستند که منصفانه‌تر قضاوت می‌کنند و در کنار خودروها، از جاده‌های ناامن نیز به عنوان مقصر این کشتار یاد می‌کنند و اگر خیلی انصاف به خرج بدهند، از خودشان هم می‌گویند.

نقش آتش سوزی پس از تصادف در مرگهای دلخراش
نقش آتش سوزی پس از تصادف در مرگهای دلخراش
آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران با نزدیک به ۵۰ کشته در هر ۱۰۰ هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز (خطرناک) در رانندگی به شمار می‌رود. این آمار که بر اساس دو شاخص تعداد کشته شدگان تصادفات و تعداد کشته شدگان جاده‌ای نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تهیه شده، می‌گوید وضع ایران از گذشته بدتر است، زیرا قبلا تعداد کشته شدگان در هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۳۵ نفر بود اما حالا به نزدیک ۵۰ ‌نفر رسیده است.

سهم بالای موتورسیکلت در تصادفات.
اما در آمارهای داخلی که عموما توسط وزارت صنعت و تجارت، سازمان پزشکی قانونی و راهور ناجا تهیه شده‌اند، نکات قابل‌توجهی به چشم می‌آید و نشان می‌دهد ایرانی‌ها نه فقط قربانی ایمن نبودن خودروها، بلکه قربانی ناامنی جاده‌ها و البته بی‌احتیاطی و نابلدی و قانون‌گریزی خود می‌شوند. طبق آماری که پلیس راهور ناجا منتشر کرده، خودروهای سواری با ۳۹ درصد سهم، بازیگر نقش اول سوانح رانندگی در ایران به حساب می‌آید.
پس از خودروهای سواری، آمارها عابران پیاده را عامل تصادف می‌دانند که سهمی ۲۵ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. مورد سوم، اما قطعاً در کمتر جای دنیا به چشم می‌آید؛ «موتور سیکلت»، دو چرخی که خیابان و پیاده رو نمی‌شناسد و در ایران (فقط در ایران) عامل ۲۴ درصد تصادفات جاده‌ای است. وانت بارها با شش درصد، کامیون‌ها با چهار درصد و کامیونت و تریلی نیز با دو درصد، سایر عوامل سوانح رانندگی در ایران به شمار می‌روند.
نکته دیگر اینکه خطای انسانی عامل ۵۲ درصد از تصادفات جاده‌ای کشور اعلام شده است، به نحوی که اگر مسائلی مانند خواب آلودگی رانندگان و قانون گریزی و تخلف را حل شده فرض کنیم، عملاً تصادفات جاده‌ای به کمتر از نصف خواهد رسید. طبق آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی به شمار می‌روند. همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده که مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای در جهان، ارسال پیامک و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت قوانین و بروز اتفاقاتی مانند افت قند خون و سکته است.

تصادف سمند
پرسانحه‌ترین خودروها.
حال اما نگاهی بیندازیم به آمار تفکیک شده خودروها (سواری و تجاری) و نقش آن‌ها در تصادفات جاده ای.
طبق آمار ارائه شده از سوی راهور ناجا، خانواده پژو بیشترین سهم را در سوانح جاده‌ای تا پایان سال ۹۱ دارد، به نحوی که تا این سال یک پای ثابت ۱۲۷ هزار و ۹۳۴ تصادف، اعضای این خانواده مانند پژو ۴۰۵ و پارس بوده‌اند. در رده دوم با خانواده پراید روبه‌رو می‌شویم که ۱۱۴ هزار و ۷۹۹ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که پیش‌تر گمان می‌رفت پراید بیشترین نقش را در تصادفات جاده‌ای دارد، چون نسبت به سایر خودروها ارزان‌تر است و کم کیفیت‌تر.
پس از پراید، به خودرو خاطره انگیز پیکان می‌رسیم، پیکانی که این روزها اتفاقاً نامش دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و صحبت از تولید دوباره‌اش یا محصولی شبیه آن است. تا انتهای سال گذشته ۵۷ هزار و ۹۵۷ تصادف به نام پیکان ثبت شده که بیشتر از سمند است، سمندی که ۳۲ هزار و ۸۷۶ سانحه در کارنامه آن تا سال ۹۱ به چشم می‌آید.
عجیب اینجا است که در رده بعدی نام بنز به عنوان پرسانحه‌ترین خودرو گنجانده شده و برند پرآوازه آلمانی ۲۶ هزار و ۱۶۴ فقره تصادف را جلوی نام خود می‌بیند. البته تصادفات بنز بیشتر به محصولات سواری مربوط نبوده و کامیون‌های آن را در بر می‌گیرد. به هر حال تعداد تصادفات بنز تا سال گذشته بیش از خودرویی مانند تیبا بوده، چه آنکه این محصول سایپا حدود سه هزار و ۵۰۰ فقره تصادف کمتری نسبت به بنز داشته است. سواری‌های نیسان شامل ماکسیما، رونیز و تیانا و البته نیسان آبی هم با ۲۱ هزار و ۲۵۶ تصادف، هفتمین خودروهای پرسانحه کشور تا انتهای سال گذشته بوده‌اند. آمار اشاره‌ای نکرده، اما به نظر می‌رسد نیسان آبی‌های معروف بیش از امثال ماکسیما و رونیز در تصادفات جاده‌ای نقش داشته‌اند.
از نیسان که بگذریم، رنویی‌ها شامل تندر ۹۰ و مگان و کامیون‌های رنو ۱۲ هزار و ۲۹۷ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده‌اند و پس از آن‌ها، ولوو با ۹ هزار و ۵۷۰ و مزدا با هشت هزار و ۹۱۲ تصادف، پر سانحه‌ترین خودروها تا پایان سال ۹۱ به شمار می‌روند.
رده‌های یازدهم تا سیزدهم پرتصادف‌ترین خودروها نیز به هیوندایی، تویوتا و سیتروئن رسیده است که در این بین، هیوندایی هشت هزار و ۳۰۶ سانحه را به خود می‌بیند. تویوتا نیز شش هزار و ۲۱۴ فقره تصادف را تا انتهای سال ۹۱ به ثبت رسانده و سیتروئن نیز آماری معادل چهار هزار و ۹۷۹ سانحه را تجربه کرده است. همچنین ریو، خودرویی که تولید آن در ایران متوقف شده، سه هزار و ۸۶۹ تصادف در تا پایان سال گذشته داشته که حدود ۴۰۰ فقره بیش از محصولات هوندا است. طبق آمار ارائه شده، کم تصادف‌ترین خودرو کشور تا انتهای سال گذشته، دوو نام دارد که تنها دو هزار و ۳۰۷ سانحه برای آن ثبت شده است. آمار تصادفات دوو (خودرویی که سال‌ها است دیگر در ایران به تولید نمی‌رسد) حتی از دوچرخه هم کمتر اعلام شده، دوچرخه‌ای که سه هزار و ۴۵۱ فقره تصادف را به خود می‌بیند.

تصادف پراید
رفع اتهام از پراید!
اما آمار مذکور در حالی است که وزارت صنعت نیز طی گزارشی جداگانه نام چهار خانواده خودرویی پر سانحه را از ابتدای تولید آن‌ها تا پایان سال ۹۱ اعلام کرده است. این آمار البته متناسب با حجم تولید خودروها به دست آمده، به نحوی که خانواده سمند با تیراژ ۹۵۸ هزار و ۷۸۸ دستگاهی (از ابتدای تولید تا پایان سال ۹۱)، ۳۲ هزار و ۸۷۶ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده و این یعنی ۴.۳ درصد سمندهای تولیدی دچار سانحه شده‌اند. بر اساس همین آمار، خانواده پژو که تیراژی سه میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۳۱ دستگاهی را تا پایان سال ۹۱ از خود به جا گذاشته، ۱۲۷ هزار و ۹۳۴ فقره تصادف را در طول این سال‌ها تجربه کرده است. با این حساب، ۳.۳ درصد پژوهای تولیدی سانحه تصادف را از سر گذرانده‌اند تا خانواده پژو دومین خودرو پر سانحه کشور لقب بگیرد. پیکان هم رده سوم سانحه خیزترین خودرو را به خود اختصاص داده است، به نحوی که ۲.۸ درصد از دو میلیون و ۶۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه پیکان تولیدی در این سال‌ها یک پای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند؛ و در نهایت پراید که خیلی‌ها آن را پرحادثه‌ترین خودرو کشور می‌دانند، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و ۲.۴ درصد از چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه پراید تولیدی تا انتهای سال ۹۱، درگیر سانحه تصادف در این سال‌ها شده‌اند. در واقع پراید که پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود، کمترین سهم را در تصادفات جاده‌ای و در مقایسه با خانواده سمند، پژو و پیکان دارد. با این وجود باید توجه کرد که آمار پراید مربوط به درصد سوانح و نه درصد مرگ و میر است. و این آمار سندی بر برائت پراید به عنوان خودرویی نا امن به شمار نمی رود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۷ دیدگاه‌ها

  1. پدرام

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    تو تبریز دیکه مردم خودرو ایرانی نمیخرن . همه میرن از منطقه آزاد ارس ماشین میارن . 3 روز پیش gmc خریدم مفت. 182 تومن با این پول چی میشه تو ایران خرید . باید بری خودرو آشغال بخری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ناصر

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (191 ديدگاه)

      آقا یه سوال فنی :
      این کامیونه چه جوری از سمت راننده رفته رو پرشیا در صورتی که کاپوت و چراغ سمت راننده کاملا سالمه؟ :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امید

        ۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (87 ديدگاه)

        کاملا مشخصه که فتوشاپی هست خوب نگاه کن متوجه میشی دوست عزیز

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Photoshopist

        ۲ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (58 ديدگاه)

        نخیر این فتوشاپی نیست چون خیلی مهارت می خواد که تصویر آینه ای اون کامیون به این قشنگی رو بدنه پارس بیفته
        احتمالا خاوره از رو یه خرابی آسفالت پریده اومده رو پارس!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. Vahid

        ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (28 ديدگاه)

        نه دوستان عزیز
        اگه یه مقدار بیشتر دقت کنید متوجه میشید دقیقاً بالای انتهای گلگیر پرشیا (درست زیر گل پخش کن کامیون) جای چرخ کامیون قرار داره. وبا توجه به اینکه پرشیا از روبرو با سرعت اومده نیروی اینرسی ناشی از حرکت و البته عدم تعادل کامیون روی هوا، کمی سر کامیون رو در مسیر خودش منحرف کرده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      طی “ده سال” گذشته نزدیک به 300.000 نفر ! بله ! سیصد هزار نفر از هموطنان ایرانی در تصادفات جاده ای کشته شده اند …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. محسن

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (85 ديدگاه)

      اقا پدرام قضیش چیه که gmc خریدین 182 میلیون؟
      یکم بیشتر واسمون توضیح بده…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علیرضا

        ۲ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (22 ديدگاه)

        18.200 منظورش بوده

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. علی

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      نوشته پر سانحه ترین خودرو ها نه بیشترین فوت شده ها با کدام اتومبیل ها !!!!!!
      آورده از پرایدم رفع اتهام کرده انگار ایمنی بالایی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. reza

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    زمستون بود،با خانواده به طرف همدان در حال حرکت بودیم،نزدیک 80 کیلومتر مانده به همدان برف سنگین سنگینی جاده را پوشاند(ظرف 15 دقیقه کل جاده سفید شد)تا دو سال پیش جاده ساوه نزدیک همدان دارای یک پل با شیب و پیچ خیلی خطرناکی بود.
    جاده درست قابل رویت نبود سرعت ماشین (سمند 82) حدود 120-130 تا بود یک دفعه دیدم رفتم روی یک پل سریع ترمز گرفتم اما نپیچید و بعد محکم ماشین خورد روی زمین.همه گیج و مات بودن تا اینکه پلیس با چراغ قوه اومد دروباز کرد گفت شما حالتون خوبه؟
    وقتی پیداده شدم دیدم ماشین حدود 6-7 متر از پل سقوط کرده پایین و خدارو شکر کسی آسیب ندید،درست 5 دقیقه بعد یه 206 از پل سقوط کرد و افتاد پایین که چند نفر آسیب دیدن.

    پیگیر دلیل این حادثه شدم و دلیل اصلی نبود ترمز ABS و بعد نا امن بودن پل و نبود چراغ چشمک زن اعلام شد.
    از آن روز به بعد اصلا ماشین ایرانی سوار نشدم و نخواهم شد،پل جاده همدان هم به علت تصادفات بسیار زیاد تعطیل و پلی دیگر ساختند که به نسبت امن تر است.
    این بود خاطره من…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیوان

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      عزیزم مقصر خودتی که توی اون شرایط داشتی با ۱۳۰ تا میرفتی! همین امثال شما هستین که افراد بی گناه رو دچار سانحه میکنید. شما بهتره اصلا ماشین سوار نشی […]

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ali

        ۱ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (20 ديدگاه)

        ممنون از نظری که دادی.ولی […] تو هم همین ماشینای ناقص و جاده های نا امنه و باید همین آشغالارو سوار شی!عزیز من اتوبان ساوه اسمش آزادراهه و تو تموم شرایط سرعت یکسانی می تونی بری…من اون پولو قبلا دیدم حتی دو طرفس ولی هیچی توش معلوم نیست.
        چند سالی تو آلمان زندگی کردم تو آزاد راهاش تو شرایط سخت 200 تا بری تصادف نمی کنی…

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. omid

        ۲ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (166 ديدگاه)

        منم موافقم. بعضی ها طوری تقصیر اصلی رو گردن خودروها میندازن انگار از ماشینشون انتظار سفینه فضایی دارن. ما ایرانی ها کلا عادتمونه همه رو مقصر بدونیم غیر از خودمون. درصورتی که اولین و مهمترین عامل خود راننده ها هستند که با بی توجهی و بی دقتی خود باعث این فجایع می شوند. به نظرم راننده های ایرانی رانندگی بلد نیستند، فقط بلدن ماشینو برانند به هر صورت و قیمتی !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. javad

      ۵ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقارضا توماشینای ایرانی هیچ ماشینی به گرد پای سمند نمیرسه مخصوصا جدیدا که ترمزabs.ebdکیسه هوای راننده باسرنشین براشون گذاشتن امنیتشون بیشتر شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ب نظرم هم ماشین ها نا ایمن هستن و هم جاده ها استاندارد نیستن

    بعضیا هم احتیاط نمیکنن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. feri 007

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (218 ديدگاه)

      من از خودم تعجب میکنم که چرا تا الآن توی ایران موندم… باور کنید چند سال دیگه که مدرک کارشناسی ارشدم رو گرفتم دیگه یه لحظه هم اینجا نمیمونم… شده باشه قاچاقی با لنج برم استرالیا و حتی خوراک کوسه های اقیانوس بشم بهتر از اینه که توی یه ماشین ایرانی تبدیل به گوشت چرخ کرده بشم… یا بدتر از اون زنده زنده توی ماشین جزغاله بشم!!!

      […] شما هم بمونید و با مسیح و امثال اون خوش بگذرونید!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. fleetwood

        ۲ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (125 ديدگاه)

        من فوق لیسانس برق دارم ولی پارتی ندارم و بیکارم، اینقدر آزمون استخدامی دادم که خدا بدونه ، فکر کردی کارشناسی ارشد بگیری معجزه میشه، دوستم با کارشناسی ارشد مکانیک داره ماهی 680 میگیره تازه اونم قراردادی، استرالیا رفتن هم با این وضع دلار یه پول کلفت می خواد که میشه همینجا خرجش کنی میتونی یه خونه خوب و یه ماشین آلمانی 2013 بخری

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. پدرام

      ۲ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      خسته نباشی! یه نفری فکر کردی؟!
      خوب تو مقاله بالا هم همین سه تا مورد بود دیگه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. hozan

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    حالا که چی …. یعنی پراید امنیت داره!!!!!!!!!!!!!!
    من برم یه پراید ثبت نام کنم برمیگردم
    خخخخخخخخخخخخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. xsajad

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    اینا تازه خوباشونن باور کنین بعضی وقت ها سرنشین عقب و جلو کاملا له میشن که واقعا جای تاسف داره تازه یکی از دوستان لینک داده بود نمیدونم چه طور فرمان راننده از وسط تا خورده بود هر چه فکر کردم نفهمیدم چه طور این اتفاق افتاده
    اقای مسیح کجایی که با حمایت ماشین های ایرانی حرفات گوش فلک کر کرده بود فقط یک نگاه بنداز به عکس ها ببین ایا ماشین های ایرانی ارزش حمایت دارن بله افرادی از جنس شما اگر هم وجود داشته باشه در این راه جونشون دادن با این ماشین ها وقتی انحصار باشه همین میشه اگر تعرفه واردات از خیلی وقت پیش برداشته شده بود الان این مردم به این راحتی جونشون یا سلامتیشون نمیدادند خدا باعث بانی شو ….. خودم سانسور کردم تا سردبیر محترم متن پاک نکنه پدال هم دست به حذفش خیلی خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. feri

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    تقصیر کسانی که ماشین آشغال می خرند تا الان ورشکست می شدن همه زندگی می کردیم اگه یه سال ماشین خارجی می خریدیم یا پیاده می رفتیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. VAHID JINPACHI

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (847 ديدگاه)

      واقعا برای مسیح متاسفم که این قدر از خودرو سازان ایرانی حمایت می کنه.این همه حمایت کردی به کجا رسید؟؟؟بگو به کجا رسید؟؟؟؟
      مسیح من روز قیامت منتظرتم تا بهت بگم ماشین خوب یعنی چی !!!!
      ضمنا اگه الان به جای این ماشین های ایرانی ماشین های خارجی بودند این جوری له نمی شدند و باعث مرگ بسیاری از انسان ها نمی شدند
      تو برو با سورنت حال کن اقای مسیح اقایی که ……
      این هم ایران خودرو و سایپای قابل قبول شما!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. GMC

        ۲ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (113 ديدگاه)

        توربو نمی سازیم از چین می آن توربو می سازند ایران غلط بکنه همون پراید لگنو تولید کنه تحریم شدند می خ.استند پیکان دوباره تولید کنند توربو که واسه آقایونه کلاهبرداره خودروساز یه رویای شیزین بچه گانس

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. aryamehr

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    آقا ماشینامون آشغال جاده ها خراب مسئولا بی خیال ولی رانندگی بد هم خیلی تاثیر داره تو حوادث اینقدر بلانسبت راننده گوسفند تو خیابون ریخته هیچ گونه رعایتی نمیکنن مثل همون گوسفند بدون راهنما میپیچن جلوت سبقت میگیرن سرعت میرن سمند که خود به خود تصادف نمیکنه راننده هاش مقصرن دیگه اگه رعایت بشه بسیاری از مشکلات و تصادفات حل میشه ماشینامون با جاده که خوب نیست رانندگیمونو لااقل خوب کنیم البته تا زور بالاسر ایرانی جماعت نباشه هزار سال دیگم ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیانوش

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      آره بابا خیلی از ما ها رانندگی بلد نیستیم فقط کلکل میکنیم چن روز پیش تو جاده داشتم میومدم یه تیکش تک بانده بود سرعت گیرم داشت سرعت رو کم کردم یه پژویی کم مونده بود از پشت بزنه بم واسه این که نخوره تا میتونستم سرعت گیرو با سرعت رد کردم خلاصه بخیر گذشت یارو فک کرد باش کل کل دارم سر یه پیچ خیلی خطرناک اومد سبقت بگیره من دیدم از جلو کامیون میاد اینم نمیبینه ترمز خیلی شدیدی کردم تا رد شه بره چون سرعت منم بالا بود یعنی اگه من ترمز نمیکردم هیچی از یارو و ماشینش نمیموند در صورتی که دقیقا 50 متر جلوتر جاده دو بانده میشد و میتونست راحت رد شه بره
      درسته جاده بده ماشین بدرد نخوره ولی خب همینه دیگه ما سوارمیشیم یا نباید سوار شیم یا سوار میشیم مراقب باشیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۴ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      خداییش خیلی وحشی و نفهم هستن یه عده ! (به اون دوستانی که رعایت میکنن جسارت نشه) … بابا حیوانات ! آدم شید خب ! باید رو دوربین ها مسلسل نصب شه تا درست برونید ؟ خدا وکیلی من توی یه سال 3-4 تا چراغ عقب عوض کردم 2 بار سپر عوض کردم 2-3 بار هم ماشینو بردم صافکاری عقبش رو درست کنه … ترمز که میکنم همش حواسم هست که تا جایی که ممکنه جلو برم که عقبی نزنه باز عین گوسفند میچسبونه میاد جلو ! کاش اسلحه آزاد بود توی ایران ! تا میای برسی خونه هزار بار سایه مرگ از کنارت رد میشه … آدم شین !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رهام

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    90 درصد مقصر راننده ها هستند ،وقتی تو جاده فرق خاکی و اسفالت و نمیدونن ،میخواین راننده بشن .تو شهرم که همه فقط میخوان برن ،به نظر من نصف بیشتر گواهینامه ها باید باطل بشه،بابا کدوم انسانی سر پیچ خروجی اتوبانها دنده عقب میره ،کجای دنیا پشت فرمون مست میشینن (شبهای جمعه تو تهران) یا تو جاده ها بعد اتظار داریم ماشین خوب برامون بسازن ،وقتی سر 4راه حاظر نیستیم 1ثانیه ترمز بزنیم یکی بیاد رد شه مریم راه و میبندیمو …….دوستان فقط باید تاسف خورد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. aryamehr

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (187 ديدگاه)

      واقعا درسته بهترین ماشینای دنیام اگه باشه با این رانندگی فاتحش خوندست نمونش ماشین آزمایشی شرکت bmw که با سرعت خورد عقب تریلی رانندشو کشت تو همین سایت پدالم بود رانندگی خوب خیلی تاثیر داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.رهام باید جملتو طلا گرفت.
      V12

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. میلاد. فقط المان.فقط بنز.

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود.رهام باید جملتو طلا گرفت.
      V12
      ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. AMIN

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    آخه اینم شد آمار؟؟ کلا 2000 تا دوو تو کشور نیست اونوقت بیش از 4 میلیون پراید هست… به نظر شما اینم شد مقایسه؟؟ ماشالله همه هم میخوان فقط بنز سوار شن نه چیز دیگه… مجبور نیستی تو جاده برفی 130 تا بری بععععععععععد بپیچی بگی تقصیر ترمزها بود که نپیچید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. feri

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (233 ديدگاه)

      توی برف جاده گم میشه مخصوصا اگه اولین نفر باشی و علامتی نباشه با 20 تا سرعت هم سخت جاده کجاست البته 120 تا خیلیه اما ماشین باید طوری باشه که اگه اتفاقی افتاد حتی اگه مقصر راننده باشه یا جاده بد باشه از سرنشین محافظت کنه یعنی اول ماشین مهمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    دوستان درسته آمار تصادف پراید کمتر از بقیه هستش و مرگ و میر تو پراید بیشتر از پژو هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. صادق

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    رانندگیمون وسیله قدرت نمایی شده. کلا چیزی هم به اسم انصاف و منطق و انسانیت حکم نمیکنه.
    حدود یک ماه پیش در جاده فرعی کاخ اردشیر بابکان (فیروزآباد، فارس) که با وجود اینکه عرض بسیار کم و کیفیت خیلی وحشتناکی داره به عنوان کمربندی شهرستان فیروز آباد استفاده میشه،با پژو 405 با سرعت حدود 40 یا 50 حرکت میکردم؛ بعد از اینکه یه پیچو رد کردم دیدم یه پارس با سرعت بالای 100 روبروی من اومد توی سبقت و نتونست جمع کنه مستقیم اومد شاخ به شاخ من. مجبور شدم از جاده برم پایین که ماشین ضربه خورد و شانس آوردیم که توی گودالی 5-6 متری که کمتر از یک متر فاصله باهاش داشتم نیافتادم. طرف حتی زحمت خودش نداد یه توقف کنه.
    نمیدونم اشتباهو به کی نسبت بدم؟
    به خودم که به جای مسیر استاندارد که از توی شهرستان فیروزآباد رد میشه استفاده نکردم.
    به اداره راه و ترابری که کمربندی فیروزآباد و آماده نمیکنه و جاده فرعیش از زمین کشاورزی بدتره.
    به خودروسازی که ترمز ماشیناش درست عمل نمیکنه
    به راننده ای که یه جاده فرعی رو با سرعت طی میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. msh

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    آقا ماشین های ایرانی بد ، جاده ها بدتر از بد ، بنده هم این صحبتها را فبول دارم ولی یک نکته هست اونم خومونیم ؛ دوسته عزیزتر از عزیزمون که همیشه سلامت باشه نتونست ماشین را روی برف کنترل کنه ، اما چطور پدر من ماشینو لب پرتگاه روی گازوئیل که مثله روغنه ، نگه داشت. دلیلش فقط یه چیزه اونم سرعته؛ دوستان بیایید فرهنگ راندن صحیح وسایل نقلیه را در خودمون تقویت کنیم ؛ درست مثله اروپاییا . من خودم روزهاست که شروع کردم و کلی هم فحش خوردم ولی بازم خودمو کنترل می کنم .
    به امید جاده های بدون سوانح

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (728 ديدگاه)

    آقا همش تقصیر خودروساز های کشور هست،به غورعان به یکیشون بگی دو روز سوار خودرویی که تولید خودشون هست بشینه میگه نمیشینم.همش پول پول پول …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yeganeh

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (9 ديدگاه)

      قرآن نه غورعان
      دلمون خوشه مملکت اسلامیه !!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. اشكان

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    بنابراین علت حوادث رانندگی ایران {مقصر کشتار ایرانی‌ها } 1_ خودروسازان به عنوان متهم ردیف اول 2_ جاده‌های ناامن 3_ راننده ****برای کاهش مرگ و میر در حوادث رانندگی ایران از همه مسولان و دست اندر کاران می خواهیم واردات خودرو به کشور را آزاد کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Fox

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا جایی تاسف و تفکر دارد که برای سود یه عده به اصطلاح خودروساز یک خانواده توی این خودرو ها باید بسوزند!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. یه پسل باهوش

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    کدوم بی احتیاطی

    ما که هم 120 تامون 121 میشه پلیس 200 تومن کرده تو پاچمون +ماشینم …

    نمی دونم والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. فقیر

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    دوستان هزینه تعویض روغن فیلتر روغن با فیلتر هوای پراید چقدر اب میخوره؟
    البته بابت بی ربط بودن سوالم نسبت به متن پوزش میخوام

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فقیر

      ۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (168 ديدگاه)

      اقا سوال پرسیدم لطفا یکی جواب منو بده جدیدا اپاراتیها مشتریهارو میچزونن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کیانوش

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      فیلتر روغن با روغن کاسترول جی تی ایکس و روغن گیربکس و فیلتر هوا مجموعا 90 تومن واسم هزینه داشت چند روز پیش عوض کردم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کیانوش

        ۳ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (289 ديدگاه)

        البته قیمت روغن 45 و قیمت فیلتر 5 تومنه بقیه رو نگاه نکردم چند زد

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. علیرضا

        ۹ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (22 ديدگاه)

        شما کاسترول میریزی تو پراید ؟ حیف روغن نباتی …

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. siavash

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    سلام متاسفانه تنها چیزی که تو کشور ما زیاد مهم نیست جون آدم هاست،واقعا باعث تاسفه که مردم تو کشور چه قدر آسون میمیرن اونم زمانی که برای بیشترشون برای تفریح و مسافرت سوار ماشین هستند درسته که شاید مقسر اون آدم ها باشن اما واقعا چند درصد امکان داشت اگه اون ماشینفماشین بهتری بود الان کل خانواده سالم و زنده باشن واقعا چرا منافع رو فدای جان آدم ها می کنیم ماشین تنها و تنها سرپناه خانواده در جاده است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. nima

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (276 ديدگاه)

    سلام به همه . حتما به لینک های زیر برید :
    http://3raj.com/961/%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF/

    http://www.donyayekhodro.com/%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B2-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1/

    جان من اگه ایران خودرو همه این مدل ها رو تو سال های بین 80 تا 85 میومدن و تا حالا هم هر سال اونو رو ارتقاع می دادن . ایران خودرو گل می کرد و حتی هیوندا رو پشت سر می گذاشت . به نظر من هم سود جویی مسولین سود جو هستند و هم تحریم ها و سیاست غلط واسه عقب ماندگی ما شد . یا اگه ایران و جنرال موتور روابط داشتن الان جدیدترین پلت فرم های جنرال موتور تو ایران خودرو بود . ای کاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Cobain

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    تشکر بسیار از پدال بخاطر این مطلب .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. رضا

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (224 ديدگاه)

    خدایا زبان من دیگه از گفتن دردهای این مردم عاجز مانده…
    فقط اگه ما مقصریم مارو مجازات کن اگه اونها مقصرند اونهارو مجازات کن…
    سال گذشته پسرعموی تازه داماد بنده در آزادراه تهران کرج با خودروی سمند خودش با گاردریل بریده شده برخورد ،گاردریل از بدنش عبور کرد و به طرز فجیعی فوت کرد…
    به پلیس راه هم گفتیم اون راهسازی رو مقصر دونست…
    با احتیاط برونید گرچه 95% تصادفات تقصیر راهسازی و فرغون سازهاست…
    امیدوارم هیچکدومتون داغ عزیز نبینید…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. نوید

    ۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    غزیز دلم خوانواده پژو رو نسب به دوو تو خیابون مقایشه کن . چند تا پژو رد میشه تا یه دوو ببینی؟ خو ب معلومه تعداد بیشتر باشه آمار تصادف بالاتره اونی درسته که درصد گرفته شده باشه. ایمنی هر خودرو از ستارش معلومه این که نشد دلیل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. احمد.ف

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    نمیشه در تصادف به نظرم عامل راه رو با رانندگی و نوع ماشین به صورت مستقیم مقایسه کرد. یعنی اگر اشتباه انسانی (هر نوع اشتباه) نباشد تقریبا تصادفات صفر می شود. مثلا جاده افتضاح، ماشین هم پراید و هوا هم خراب، اگه راننده با احتیاط کامل حرکت کنه و شرایط رو بسنجه حادثه ای پیش نمیاد ولی نکته اینجا است که نباید به این اکتفا کرد چون جاده برای سرعت دادن به حمل و نقل ساخته شده و حرکت با ۵۰ – ۶۰ کیلومتر منطقی نیست. جاده باید برای یک سرعت مناسب طراحی شود و معنی آن این است که در هر نقطه از جاده راننده دید مناسبی داشته باشد و همچنین فضا برای سبقت و … وجود داشته باشد، جاده شیب مناسب داشته باشد، شانه مناسب داشته باشد و … همچنین ماشین هم باید به راننده کمک کند که از خطرات بگریزد. نمیشود که خودروساز بگوید همینی که هست!!!! خود راننده چشمش کور درست رانندگی کنه!!! به هر حال اشتباه یا خطر همیشه اتفاق می‌افته پس خودروساز باید در جهت کاهش آسیب و گریز از خطر حرکت کند (کاری که همه خودروسازان دنیا به جز بعضی!!! انجام میدهند)
    اما به هر حال ما که میدانیم جاده ها خراب و ماشین ها آشغال است خودمان باید مراعات بیشتری به عمل بیاوریم و سعی کنیم بار خرابی جاده و ماشین را با رانندگی محتاطانه خودمان جبران کنیم.
    نهایتا باید گفت که نمیشه در تصادف یک عامل رو به عنوان مقصر معرفی کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. مهدی

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من برادرم رو زمستون گذشته از دست دادم توی یک تصادف شهری!!!یک (…) مینی بوس سوار (هیوندا)بخاطر اینکه به یک عابر پیاده نزنه از جاده منحرف میشه و نه تنها همون عابر پیاده رو که یک زن بود رو 9متر پرتاب میکنه بلکه از روبرو (شاخ به شاخ) به برادرم عزیزم برخورد میکنه.شدت تصادف طوری بود که موتور پژو 405(مرحوم برادرم)به داخل اتاق میاد!!! و دو کودک 7 و 2سالشو بی پدر میکنه!
    اون مرحوم همیشه قانونی رانندگی میکرد پس لعنت به هرچی یابو سواره و اون کسی که جاده ها رو ایمن نکرد و در آخر خودرو سازهای قاتل!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. سامان

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مشکل خود ما انسان ها هستیم که اندازه یک ارزن انسانیت نداریم….ماشین یا جاده که خودشون تولید نمیشن ماییم که اونا رو میسازیم و فقط به فکر پول هستیم نه انسانیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. دلامونته

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    با عرض تسلیت به دوستانی که عزیزانشونو توی حوادث رانندگی از دست دادند ، به نظر من درسته که جاده های ایران استاندارد نیست ، درسته که بعضی از مردم بد رانندگی می کنند ، اما این ماشینه که اولا تا حدودی باید اشتباهات راننده را اصلاح کنه و ایمنی لازم را داشته باشه و ثانیا قوانین و مجریان راهنمایی و رانندگی باید روش خود را تغیر دهند.اگه با بنز اس کلاس ، که همزمان در هر ثانیه 70 پارامتر از ماشین و راننده را کنترل میکنه جاده خاکی را با 200 تا سرعت هم بریم ممکنه اتفاق خاصی نیافته ، چون ماشین اشتباهات راننده و جاده را به واسطه تکنولوژی بالا جبران میکنه ، ضمنا هزینه ایمن کردن یه خودرو ،بسیار پایین تر از ایمن کردن جاده های کشوره ، ولی مسولین خودروسازی ما دوس ندارند که فکرشونو به کار بندازن و فقط رو آوردن به تعویض چراغ های ماشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. سیامک

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقا من یه روا صفر داشتم همون روز اول واسه تستش بردمش گردنه قوچک که میره واسه فشم برگشتنه توی سرازیری خدا شاهده کلا ترمز خالی شد ینی عین کلاچ شده بود خدا خیلی رحم کرد با چه بد بختی ماشین وایساد مرگو جلو چشامون دیدیم در صورتی که من 10 برابر این با 206 دستی و ترمز شدید زده بودم اینجوری نشده بود
    ماشین صفرو بردم گارانتی میگم آقا این ماشین داشت هممونو به کشتن میداد تورو خدا اینو درست کن تا من یا خانوادرو به کشتن نداده
    گفت ماشینو بزار فردا بیا
    فردا بهم گفت بوسترشو عوض کردم
    گرفتم رفتیم جاده شمال اونجا باز خالی کرد بدون اینکه فشار بهش بیارم یا چرخا قفل بشه
    اصلا یارو دست به بوستر نزده بود
    بردم بوستر سازی گفت تا حالا 20 تا روا آوردن واسه بریدن ترمز
    ینی خدایی کوچکترین ارزشی واسه جون مردم قائل نیسن
    ترمز که مهمترین بخش امنیتی خودروس به این بی کیفیتی زدن
    بابام میگفت من پیکان 57 داشتم 20 متر خط ترمز مینداختیم یه بارم اینجوری نشد من نمیدونم اینا چه جوری زدن بوسترشو
    مخصوصا تابستون وقتی 5 نفر میشستن امکان نداشت خالی نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. amir

    ۲ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مهدی جان واقعا ناراحت شدم،این دوران زیان طول نمیکشه،توهم زیاد خودتو ناراحت نکن.تا روز جزا زیاد راهی نیست،انشاا… خدا صبرت بده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ممنون امیر جان ایشالا هرگز غم نبینی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  29. امیر

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (728 ديدگاه)

    مهدی جان واقعا ناراحت شدم،انشاا… غم آخرت باشه،اما ناراحت نباش روز جزا نزدیکه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      ممنون امیر جان به امید روز جزا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. رضا,م

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چهارعامل تصادفات مرگبارایران عزیزکه ارزش جون آدماش برای مسئولین کمترازجون حیونای خارجیه. 1:جاده ها2:خودروها3:نداشتن آرامش واعصاب راحت مردم ازمشکلات اقتصادی و…4: عدم رعایت قوانین توسط خودما راننده ها

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا