ایستگاه خبر

آمارها از مرگ و میر در حوادث رانندگی ایران

ایران یکی از پنج کشور نخست دنیا در مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی شناخته شده است. اما چرا مرگ ایرانی‌ها در تصادفات و سوانح رانندگی آنقدر راحت رخ می‌دهد که گاهی به آسانی از کنار آمار آن می گذریم؟ تقصیر این مرگ‌های جاده‌ای بر گردن کیست؟ جاده‌ها؟ خودروها؟ یا خود ما ایرانی‌ها؟ آیا لازم نیست که مقصرین شناسایی شده و مسببین دادگاهی شوند؟ آنهایی که خودروهای نا امن می سازند و یا خودروهایشان آتش می گیرد، ترمزها و کیسه هوا کار نمی کند و دهها مشکل ایمنی دیگر دارد یا کسانی که جاده های غیر استاندارد می سازند، یا آنها که با رانندگی خطرناک جان سایر هموطنان را تهدید می کنند.

کامیونهای بنز و خانواده پژو از پرحادثه ترین خودروهای کشور
کامیونهای بنز و خانواده پژو از پرحادثه ترین خودروهای کشور
اگر همین امروز یک نظر سنجی تهیه کنیم و در آن از مردم بپرسیم مقصر کشتار ایرانی‌ها در جاده‌ها کیست، بسیاری از آنها انگشت اتهام را به سمت خودروسازان نشانه می‌روند و از آنها به عنوان متهم ردیف اول نام می‌برند. عده‌ای هم هستند که منصفانه‌تر قضاوت می‌کنند و در کنار خودروها، از جاده‌های ناامن نیز به عنوان مقصر این کشتار یاد می‌کنند و اگر خیلی انصاف به خرج بدهند، از خودشان هم می‌گویند.

نقش آتش سوزی پس از تصادف در مرگهای دلخراش
نقش آتش سوزی پس از تصادف در مرگهای دلخراش
آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران با نزدیک به ۵۰ کشته در هر ۱۰۰ هزار نفر، جزو کشورهای منطقه قرمز (خطرناک) در رانندگی به شمار می‌رود. این آمار که بر اساس دو شاخص تعداد کشته شدگان تصادفات و تعداد کشته شدگان جاده‌ای نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تهیه شده، می‌گوید وضع ایران از گذشته بدتر است، زیرا قبلا تعداد کشته شدگان در هر ۱۰۰ هزار نفر، حدود ۳۵ نفر بود اما حالا به نزدیک ۵۰ ‌نفر رسیده است.

سهم بالای موتورسیکلت در تصادفات.
اما در آمارهای داخلی که عموما توسط وزارت صنعت و تجارت، سازمان پزشکی قانونی و راهور ناجا تهیه شده‌اند، نکات قابل‌توجهی به چشم می‌آید و نشان می‌دهد ایرانی‌ها نه فقط قربانی ایمن نبودن خودروها، بلکه قربانی ناامنی جاده‌ها و البته بی‌احتیاطی و نابلدی و قانون‌گریزی خود می‌شوند. طبق آماری که پلیس راهور ناجا منتشر کرده، خودروهای سواری با ۳۹ درصد سهم، بازیگر نقش اول سوانح رانندگی در ایران به حساب می‌آید.
پس از خودروهای سواری، آمارها عابران پیاده را عامل تصادف می‌دانند که سهمی ۲۵ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. مورد سوم، اما قطعاً در کمتر جای دنیا به چشم می‌آید؛ «موتور سیکلت»، دو چرخی که خیابان و پیاده رو نمی‌شناسد و در ایران (فقط در ایران) عامل ۲۴ درصد تصادفات جاده‌ای است. وانت بارها با شش درصد، کامیون‌ها با چهار درصد و کامیونت و تریلی نیز با دو درصد، سایر عوامل سوانح رانندگی در ایران به شمار می‌روند.
نکته دیگر اینکه خطای انسانی عامل ۵۲ درصد از تصادفات جاده‌ای کشور اعلام شده است، به نحوی که اگر مسائلی مانند خواب آلودگی رانندگان و قانون گریزی و تخلف را حل شده فرض کنیم، عملاً تصادفات جاده‌ای به کمتر از نصف خواهد رسید. طبق آمار ارائه شده، تخطی از سرعت مجاز، سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی راننده چهار عامل تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای ناشی از خطای انسانی به شمار می‌روند. همچنین سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده که مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای در جهان، ارسال پیامک و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت قوانین و بروز اتفاقاتی مانند افت قند خون و سکته است.

تصادف سمند
پرسانحه‌ترین خودروها.
حال اما نگاهی بیندازیم به آمار تفکیک شده خودروها (سواری و تجاری) و نقش آن‌ها در تصادفات جاده ای.
طبق آمار ارائه شده از سوی راهور ناجا، خانواده پژو بیشترین سهم را در سوانح جاده‌ای تا پایان سال ۹۱ دارد، به نحوی که تا این سال یک پای ثابت ۱۲۷ هزار و ۹۳۴ تصادف، اعضای این خانواده مانند پژو ۴۰۵ و پارس بوده‌اند. در رده دوم با خانواده پراید روبه‌رو می‌شویم که ۱۱۴ هزار و ۷۹۹ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که پیش‌تر گمان می‌رفت پراید بیشترین نقش را در تصادفات جاده‌ای دارد، چون نسبت به سایر خودروها ارزان‌تر است و کم کیفیت‌تر.
پس از پراید، به خودرو خاطره انگیز پیکان می‌رسیم، پیکانی که این روزها اتفاقاً نامش دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و صحبت از تولید دوباره‌اش یا محصولی شبیه آن است. تا انتهای سال گذشته ۵۷ هزار و ۹۵۷ تصادف به نام پیکان ثبت شده که بیشتر از سمند است، سمندی که ۳۲ هزار و ۸۷۶ سانحه در کارنامه آن تا سال ۹۱ به چشم می‌آید.
عجیب اینجا است که در رده بعدی نام بنز به عنوان پرسانحه‌ترین خودرو گنجانده شده و برند پرآوازه آلمانی ۲۶ هزار و ۱۶۴ فقره تصادف را جلوی نام خود می‌بیند. البته تصادفات بنز بیشتر به محصولات سواری مربوط نبوده و کامیون‌های آن را در بر می‌گیرد. به هر حال تعداد تصادفات بنز تا سال گذشته بیش از خودرویی مانند تیبا بوده، چه آنکه این محصول سایپا حدود سه هزار و ۵۰۰ فقره تصادف کمتری نسبت به بنز داشته است. سواری‌های نیسان شامل ماکسیما، رونیز و تیانا و البته نیسان آبی هم با ۲۱ هزار و ۲۵۶ تصادف، هفتمین خودروهای پرسانحه کشور تا انتهای سال گذشته بوده‌اند. آمار اشاره‌ای نکرده، اما به نظر می‌رسد نیسان آبی‌های معروف بیش از امثال ماکسیما و رونیز در تصادفات جاده‌ای نقش داشته‌اند.
از نیسان که بگذریم، رنویی‌ها شامل تندر ۹۰ و مگان و کامیون‌های رنو ۱۲ هزار و ۲۹۷ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده‌اند و پس از آن‌ها، ولوو با ۹ هزار و ۵۷۰ و مزدا با هشت هزار و ۹۱۲ تصادف، پر سانحه‌ترین خودروها تا پایان سال ۹۱ به شمار می‌روند.
رده‌های یازدهم تا سیزدهم پرتصادف‌ترین خودروها نیز به هیوندایی، تویوتا و سیتروئن رسیده است که در این بین، هیوندایی هشت هزار و ۳۰۶ سانحه را به خود می‌بیند. تویوتا نیز شش هزار و ۲۱۴ فقره تصادف را تا انتهای سال ۹۱ به ثبت رسانده و سیتروئن نیز آماری معادل چهار هزار و ۹۷۹ سانحه را تجربه کرده است. همچنین ریو، خودرویی که تولید آن در ایران متوقف شده، سه هزار و ۸۶۹ تصادف در تا پایان سال گذشته داشته که حدود ۴۰۰ فقره بیش از محصولات هوندا است. طبق آمار ارائه شده، کم تصادف‌ترین خودرو کشور تا انتهای سال گذشته، دوو نام دارد که تنها دو هزار و ۳۰۷ سانحه برای آن ثبت شده است. آمار تصادفات دوو (خودرویی که سال‌ها است دیگر در ایران به تولید نمی‌رسد) حتی از دوچرخه هم کمتر اعلام شده، دوچرخه‌ای که سه هزار و ۴۵۱ فقره تصادف را به خود می‌بیند.

تصادف پراید
رفع اتهام از پراید!
اما آمار مذکور در حالی است که وزارت صنعت نیز طی گزارشی جداگانه نام چهار خانواده خودرویی پر سانحه را از ابتدای تولید آن‌ها تا پایان سال ۹۱ اعلام کرده است. این آمار البته متناسب با حجم تولید خودروها به دست آمده، به نحوی که خانواده سمند با تیراژ ۹۵۸ هزار و ۷۸۸ دستگاهی (از ابتدای تولید تا پایان سال ۹۱)، ۳۲ هزار و ۸۷۶ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده و این یعنی ۴.۳ درصد سمندهای تولیدی دچار سانحه شده‌اند. بر اساس همین آمار، خانواده پژو که تیراژی سه میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۳۱ دستگاهی را تا پایان سال ۹۱ از خود به جا گذاشته، ۱۲۷ هزار و ۹۳۴ فقره تصادف را در طول این سال‌ها تجربه کرده است. با این حساب، ۳.۳ درصد پژوهای تولیدی سانحه تصادف را از سر گذرانده‌اند تا خانواده پژو دومین خودرو پر سانحه کشور لقب بگیرد. پیکان هم رده سوم سانحه خیزترین خودرو را به خود اختصاص داده است، به نحوی که ۲.۸ درصد از دو میلیون و ۶۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه پیکان تولیدی در این سال‌ها یک پای تصادفات جاده‌ای بوده‌اند؛ و در نهایت پراید که خیلی‌ها آن را پرحادثه‌ترین خودرو کشور می‌دانند، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده و ۲.۴ درصد از چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه پراید تولیدی تا انتهای سال ۹۱، درگیر سانحه تصادف در این سال‌ها شده‌اند. در واقع پراید که پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود، کمترین سهم را در تصادفات جاده‌ای و در مقایسه با خانواده سمند، پژو و پیکان دارد. با این وجود باید توجه کرد که آمار پراید مربوط به درصد سوانح و نه درصد مرگ و میر است. و این آمار سندی بر برائت پراید به عنوان خودرویی نا امن به شمار نمی رود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۷ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمیدونم برای دوستان چه اتفاقی افتاده.
    ولی به همگی تسلیت میگم.
    گویا مقصر راننده های مجنون هستن که افرادی که قانون رو رعایت میکنن رو دچار دردسر میکنن.
    ولی پژو 405 slx که بنده دارم واقعا عالیه.
    فرمونش خیلی تیزه.ترمز abs درجه یک.شیشه ها و بدنش خیلی محکمه
    بنده با خرید این خودرو امیدوار شدم.
    مشکل آتش سوزی اکثرا مربوط به کپسول گاز میشه
    حالا چرا؟
    چون مردم فرهنگ استفاده ندارن مثلا میخوان ترافیک صف cng رو تحمل نکنن
    بر میدارن گاز شهری(گاز خونه) رو میزنن تو کپسول.!!!
    خودم دیدم که میگما.
    یا کپسول غیرمجاز میذارن.یا تعمیرکار ناشی بوده.
    الکی که نمیشه آخه.
    تو جاده داشتم میرفتم (با توجه به مه غلیظ)
    یه 206 با سرعت موشک اومد به طرفم (2 پسر جلو.2 دختر عقب.خودتون میفهمید چی میگم)
    مست بودن.
    اول سریع ترمز گرفتم رفت روی حالت abs و چرخ ها قفل شد بعد دیدم فایده نداره
    فرمون رو پیچوندم به طرف خاکی حدود 1 متر با کوه فاصله داشتم.
    206 هم مست بود دیگه همینطور بدون اینکه چیزی بفهمه راهشو رفت
    تمام اینایی که گفتم تو 3 ثانیه اتفاق افتاد.
    خلاصش که به نظر من ایران خودرو خودرو های خیلی با کیفیت تری میزنه
    سایپا که خودروهاشو از بازیافت فلز های رنو 5 میسازه(:D)
    به نظر این وسط 3 تا مقصر میمونه.1-راننده های مجنون و مست2-جاده های افتضاح3-سایپا(مطمئن مطمئن.100 درصد تضمینی برای له شدن با عذرخواهی از دارندگان)

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. احسان 16v

      ۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (133 ديدگاه)

      به نظر من 80 درصد تصادفات بخاطر ماشیناست 19 درصد جاده ها و 1 درصد به بقیه چیزا مربوط ما جوونیم و سرعت و دوست داریم ماشیناتونو درست کنید جاده هاتونم درست کنید ببینم انقدر کشته میدین بازم؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. امین

        ۴ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (821 ديدگاه)

        وقتی تصادف میشه و همه ترمز میکنن که تصادفو نگاه کنن و یه تصادف زنجیره ای درست میشه ( برای خودم پیش اومده ، یکی از پشت زد بهم چون حواسش پرت تماشای صحنه ی تصادف بود )
        بازم تقصیر ماشیناست یا جاده ها ؟ نمیگم اینا بی تقصیرن اما نه 80 درصد بخاطر ماشینا و 19 درصد جاده ها.
        قبول کنید خودمون هم بی تقصیر نیستیم همش میخوایم زرنگ بازی در بیاریم و بریم جلو تو رانندگی قمپز در کنیم ! ( خودمو هم میگم )

        موافقم 6
        مخالفم 0
      2. علیرضا

        ۹ مرداد ۱۳۹۲
        سوابق: (22 ديدگاه)

        این جوونی نیست این مجنونیه ! که به یه ماشین دوزاری گازبدی جون خودت که به … ج.ن بقیه رو هم به خطر بندازی ! توی کدوم کشوری اینجوری وحشی وار رانندگی میکنن ؟ همه جور ماشینی هم دارن ! یه یارو از آلمان اومده بود به رانندش گفته منو سریع برگردونید فرودگاه طرف میگه چرا میگه “از رانندگی مردم مشخص هست که کودتایی” در حال اتفاقه !!!!!!!!!!

        موافقم 2
        مخالفم 0
      3. حمید

        ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        این پاسخ درستی نیست.من خودم هم جوونم و 21 سالمه
        اتومبیل صرفا وسیله ای است که شما را از نقطه ی a به نقطه ی b می رسونه نباید وسیله ای برای عقده گشایی و رفع کمبود ها بشه مردم چه گناهی کردن که عزیزاشون به خاطر افکار افرادی مثل شما از دست بدن.با سرعت 120 تا و به بالا با هر خودرویی تصادف کنی احتمال فوت بالاست.نمونش پورشه و بی ام دبلیو مدل بالایی که اخیرا در تهران دچار سانحه شدن و همه ی سرنشناشون هم فوت کردن .
        حتی یک ماشین لوکس 1 میلیاردی هم نتونست جون سرنشن هاش رو حفظ کنه شما تصویر پورشه تصادفی رو نگاه کنی از وسط ماشین نصف شده.عزیز سرعت بالاست و هیچ تضمینی نیست .جاده ها پیست دور دور نیستند.

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. hesan

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      به نظر منم 100در100 تصادفات تقصیر خانوماس.

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. رحمان

        ۱۲ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (17 ديدگاه)

        نمیگم خانومها بی تقصیرند ولی بهتره بگیم رانندگان ناشی و مشکل دار باعث 70درصد تصادفات هستند.وقتی نفر میخواد از 4تا ماشین سبقت بگیره از روبرو هم میبینه ماشین میاد و اتفاقا ماشین تندرو هم میاد با این وصف بازهم میاد برای سبقت اینجا تقصیر کیه؟حتما ماشین رواش باید در یک لحظه تبدیل به لامبو بشه و در چشم به هم زدنی سبقتشو بگیره.متاسفانه در ایران ماشین وسیله مسافرته ,وسیله مسابقه است,وسیله تفریح است,وسیله حرص خالی کردن هست,نشانه غرور هست خلاصه کنم همه چیز است میخواهی چطور این همه تصادف پیش نیاد.البته خانمی که همسایه ماست تا حالا چندین بار پسرم که هنوز سنش به گواهینامه نرسیده رفته ماشینشو از پارکینگ برده بیرون!!من تعجب میکنم بعد بچه هاشو سوار میکنه میزنه به دل خیابون دیگه خودتون حساب کنید.البته اقایون هم دارند یه مقدار کمتر.

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. رضا

      ۹ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فقط پارس خودرو و تندرش

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. ASTON MARTin

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        همچین درصدی امار میدین یکی ندونه فک میکنه تو سارمان امار ماماری چیزی میخوابین شبا

        موافقم 2
        مخالفم 0
    4. رحمان

      ۱۲ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      اقا نیما اتش سوزی 405 و سمند مربوط به سالهی 83و84 است که اصلا ماشین گازسوز وجود نداشت.دومین مشکل 405 قفل شدن درها در زمان تصادف است که نفر نمیتونه دررو باز کنه و از مهلکه فرار کنه.که اینم ربطی به گاز شهری نداره.سوم خود گازسوزها چه کارخونه ای و چه دستی ,چه گاز جایگاه و چه گاز شهری که هر دو یکی است خطرناک هستند بدلیل اینکه یه کپسول گذاشتن توی صندوق با ضربه منفجر میشه.همین دفاعهای متعصبانه شماست که خودروسازها را پررو میکنه که اشکالات را برطرف نکنند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. amin

      ۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      پس جای لیفان و ام وی ام کو

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. محسن

      ۳ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (25 ديدگاه)

      خداوند عقل سلیم عنایت فرماید
      یعنی چی شیشه هاش محکمه؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ali

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو های ایران خودرو از سایپا بهتره نمیگم خیلی خوبه ولی بهتره من که یه 405 slx tu5دارم راضیم واقعا به نظر من مهمترین عامل تصادف جاده هایی پر از چاله هست که بعضی وقتا ادم مجبوره یکمرتبه فرمون بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. alireza

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به نظر من عامل تصادفات در ایران به طور عمده این دو مورده 1-گواهینامه هایی که همین جور به مردم میدن بدون رانندگی در شرایط سخت (من خودم شخصا آدمایی رو میشناسم که گواهینامه دارن ولی بلد نیستن ماشینو از جاش بلند کنن…)2-خودرو سازان داخلی که حلبی را بجای اتومبیل میفروشن.بعد موقع تصادف میگن فلانی کمربند نبسته بوده آخه کمربند تو خودروهای ایرانی به چه دردی میخوره کمربندو تو خودروهای خارجی میبندن که (راننده یا سرنشین)بیرون پرت نشه. نه توی پراید یا پژوی له شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. YONES

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    عامل تصادف 50 درصد خود راننده و دست فرمونشه 50 درصد دیگه تصادف بر میگرده به جاده های ایران با ماشینای حلبی مخصوصا تو پراید.
    خـــــــــــــــــــــــــــاک توسر سایپا و ایران خودرو.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  5. ramin

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    بی طرفانه!
    1 خود راننده ونوع رانندگیش نقش داره
    2 ایمنی خودرو وامکاناتش
    3 کیفیت ساختش
    4 جاده
    اما به نظرم این آمار نمیتونه مبین صحیحی باشه,چرا؟چون تعداد کشته ها رو نسبت به نوع ماشین حساب کردیم میبینیم که خوب تعدد پراید وماشینای پژو طبیعتا بیشتره ومردم بیشتر میخرن ومعلومه که آمار تصادفاتشم بیشتر میشه اما رده های بعدتر مثل
    ماکسیما مگان وماشینای لوکس دیگه میشه گفت تعدد خرید کمتری نصبت به پراید وپژو دارن وخوب کشته کمتر.اما علت مرگ راکبهای ماشینای لوکس هم میتونه سرعت بالا,مواجه شدن با کامیون های سنگین باشه,نه عدم امنیتشون!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. arash

    ۵ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان
    به نظر من باید کسی نظر بده که چند سالی تو این “جاده های مرگ” رانندگی کرده باشه!
    اول از همه جاده ها که :1-خط کشی ندارن(خیییییلی مهم توشبها مخصوصا .یه لحظه غفلت باعث خارج شدن ویا برخورد با ماشین روبرو!)
    2-چاله و سرعتگیر (باعث فرمان دادن ناگهانی توسط تریلی ها وکامیونها وله شدن خودروی در حال سبقت!(برام پیش اومده توبزرگراه درود-بروجرد). وسرعتگیر ها درشب (بزرگراه همدان-رزن. نهاوند-ملایر نوراباد-نهاوند مخصوص کرج. قزوین-رشت(تومنجیل) ملایر-همدان رزن- آوج و…کرمانشاه-پاوه )
    باعث پرواز کردن خودرو و خارج شدن از جاده واسیب به این خودروهای قلابی ساخت ایران وهزینه ی زیاد.

    3- وجود تقاطع ها وسه راهیها همسطح در جاده های اصلی وبزرگراهها!(نبودن روشنایی تابلو اخطار مخصوصا درشبها باعث بدترین تصادفاتی که دیدم!)
    4-عدم وجود شانه خاکی! 5-وجود پیچ های تند وروبه خارج(شیب برعکس که نشانهی عدم وجود کوچکترین مهندسی درساخت جاده! )چپ کردن.5- نقاط کور -6 ناهمواری
    خودرو ها:
    1-کامیون های بنز که طراحیشون مربوط به نیم قرن پیش هست! جلو و عقب این خودرو ها 2متر با زمین فاصله داره وبه( محض تصادف .خودرو به زیرشون میره و گوشت چرخ شده آدم از اون طرف بیرون میاد!)
    توجه کنید که اگه به دیوار بخوری خیلی بهتره!
    2-وجود کمترین استاندارد ها مربوط به فنی وراحتی راننده(ارگونومی)(استفاده از سیستم ترمز چهار چرخ کاسه ای مثل نیسان ووانت مزدا در قرن بیست و یکم! – سیستم تعلیق وبخصوص فرمان منسوخ شده (اونایی که پیکان ونیسان دارن میفهمن!) – عدم وجود کولر و فرمان هیدرولیک وکیسه هوا در حداقل امکانات خودرو – همه اینا باعث شده تا رانندگی سخت وپر مشقت باشه وهمین باعث اکثر تصادفات شده.

    عوامل انسانی:
    1-عدم رعایت قانون در جاده ها(برای مثال سرعت زیاد(بالای130) در جاده های دو طرفه که لیمیتش 80-95 تاست.
    وقتی داری از یه کامیون که50 تا میره سبقت میگیری ماشین جلویی زود بهت میرسه و سبقت گرفتن بسسسیار خطرناک میشه که به نظر من مهمترین عامل مرگ ومیر در جاده های ماست!)
    2- دومین عامل همین کامیون هست برای مثال هوو نهایت ظرفیتش 25تن بار هست حالا طرف میاد40تن بار به این میزنه!نتیجش تو سربالاییها مجبوره با سرعت 10-15 کیلومتر بره و این باعث سبقت غیر مجاز از طرف دیگران و تصادف و مرگ میشه!
    3-تلفن همراه. از هر10 راننده کامیون وتریلی که تو جاده دیدم9تاشون با این قاتل(موبایل ) حرف میزدن.
    4-خستگی ناشی از رانندگی با سرعت بالا یعنی رانندگی باسرعت90تا نصف رانندگی باسرعت130 شمارو خسته نمیکنه!
    5-متاسفانه ازهر10 راننده 5 نفرشون گواهینامه ندارن! وهیچ نظارتی ازطرف پلیس نیست.
    6- عدم اشنایی به قوانین از طرف گواهینامه داران قدیمی.
    ممکنه نکته هایی رو فراموش کرده باشم به بزرگی خودتون ببخشید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۸ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      خیلی عالی بود. ما هم تو عید نزدیک های سواد کوه تو شب داشتیم میرفتیم جاده‌ای که یک طرفش دره است و شانه درست و حسابی هم نداره، نه چراغ داشت و نه حتی خط کشی شبرنگ!! کامیون ها هم از روبرو با سرعت بالا و عدم تشخیص محدوده ی باند مقابل (به علت عدم خطکشی) میومدن. واقعا مرگ رو به چشم دیدیم، خدا خیلی رحم کرد.
      یک نکته دیگه میخواستم اضافه کنم اینکه راننده‌های اتوبوس یا کامیون به جای اینکه برای سبقت گرفتن به ماشین جلویی علامت بدهند و اجازه بدهند که فضا برای سبقت مهیا بشه میان با فاصله ۲ سانت میچسبن به ماشین که این حرکت از چند جهت خطر زیادی داره و مهلت عکس العمل در موقع خطر رو کاملا میگیره. (اینو بر اساس تجربه شخصی خودم می‌گم. سر این موضوع نزدیک بود یه اتوبوسی ما رو بکوبه به تریلی جلویی.)

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علیرضا

      ۹ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      ایول آقا آرش من صد در صد با شما موافقم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. rastin

      ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      arashعزیز بیش از 30 ساله که رانندگی میکنم.در ابتدا کمتر ولی 10 ساله سالی حدود 27000 کیلومتر در جاده هستم.2تصادف سنگین که میتوانست مرگبار باشه ولی خدا رحم کرد و هر دوتاش ناشی از خطای انسانی بود.1-انحراف بی دلیل تریلر و به زیر کشیدن ماشین من 2-حرکت در عرض اتوبان به هوای وجود دور برگردان در حالی که اتوبان گاردریل داشت و تصادف من با اون ماشین که 3معلق در سطح جاده زد و با پشت درون گودال کنار جاده افتاد که خوشبختانه آسیبی ندیدند.و 2تصادف سبکتر که باز عامل آنها خطای انسانی بود 1-توقف یک مینی بوس در جای ممنوع و پیاده کردن مسافر و به ناگهان ورود به خط 2 و بعدیش میخواستم وارد پارکینگ خونه برادرم در همدان شوم که ته کوچه یه اتفاقی افتاده بود من حواسم پرت شد و گوشه سپر خورد به دیوار.من عوامل را اینجوری در نظر میگیرم 1-عامل انسانی 60درصد 2-عامل خودرو(ترمز و تعادل و…)20درصد 3-عامل جاده(پیچهای غیر مهندسی,دست انداز مخصوصا در پیچها,باریک بودن جاده و..)15درصد 4-قوانین و اضطراب ناشی از برخورد با پلیس غیر منطقی و پرت شدن حواس برای کنترل کیلومتر شمار و… 5درصد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. رامین

    ۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    با همه اشکالات موجود جاده ای و باهمه ایرادات و کیفیت پایین ماشینها باید سعی کنیم سرعت مطمئنه رو فراموش نکنیم و نسبت به مسائل پر اهمیت در رانندگی بی تفاوت نباشیم .”همیشه احتیاط شرط عقله.”

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. samon

    ۶ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دقت کردین ماشینای مدل بالا و خارجی به ندرت تصادف میکنن
    چرا همیشه باید ماشینای داخلی دچار حادثه بشن
    حتما یه دلیلی داره دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. زهرا

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه دلیلش شاید این باشه که راننده ی ماشین مدل بالائه محتاط تر رانندگی می کنه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  9. قاسم

    ۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان
    نکته اول اینکه درسته امار تصادف پراید کمتر از پزوه ولی تصادف با پراید یعنی مرگ حتمی تصادف با پِو یعنی فلج شدن تا اخر عمر
    نکته دوم ماشین اگه استاندارد باشه تصادف اتفاق می افته ولی مرگ و میر کمتر میشه ،خیلی کم اتفاق می افته که یه ماشین خوب(مثل تویوتا)تصادف کنه و باعث مرگ بشه نمونش ماشین علی دایی و ماشین وزیر راه
    نکته سوم دقت کردید امارهاشون به نفع پرایده!!!!!!!!!!!
    نکته چهارم دوو ایمن ترین ماشین ایرانه ماشینی که 10 سال از آخرین مدل تو ایران میگذره معنیش اینه که ما خیلی بیشتر از اون چیزی که فکرش رو بکنید از دنیا عقبیم و همچنان داریم پس رفت میکنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ;hvfv

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جون مردم به اندازه یک پشه هم ارزش نداره حقیقت همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Vahid

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    سلام
    به همه فرمایشات شما که کاملاً درست بود اضافه می کنم:
    1.آموزش…
    اولین دلیل تصادفات ما عدم آموزش صحیح از طرف راهنمایی و رانندگی هستش. بعد از آموزش درست و حساب شده، نوبت به امتحان گرفتن می رسه. حالا شما یه نگاه کنید ببینید کدومش در کشور ما اجرا میشه؟ آموزش صحیح یا امتحان درست؟
    تا اواخر دهه 70 لااقل اگر مراکز آموزش صحیح وجود نداشت، شهرک آزمایش تهران سختگیری زیادی انجام می داد و به راحتی گواهی نامه نمی داد… حالا چطور؟ آموزشگاههای رانندگی با همدستی مأموران باز نشسته راهنمایی و رانندگی (مثل مدارس غیر انتفاعی) هر روز آمار قبول شدگانشون رو افزایش می دن!!! غافل از اینکه بر آمار قتل هاشون در پرونده آخرتشون می افزایند و ابداً از غضب خدا نمی ترسن!!
    اصلاً نیاز نیست از نو چرخ رو اختراع کنیم، فقط کافیه از کشورهای موفق در زمینه آموزش رانندگی الگوهای صحیح بگیریم و عیناً در کشور اجرا کنیم. در مورد اونهایی هم که کشکی گواهینامه گرفته اند و حتی قدیمی ترها (همگی ما مسئولیم و استثناء هم وجود نداره) دوباره مورد آزمون و آموزش قرار بگیرن و هیچ اشکالی هم نداره…
    2.قوانین…
    بی اغراق 40-50 درصد قوانین راهنمایی و رانندگی ما اهم از تابلوها و علائم، معلوم نبودن نرخ جریمه برای یک سری از تخلفات و غیره، رانندگان و مأموران را سر در گم نموده و نیاز مبرم به بازنگری و اصلاح دارند.
    به نظر شما اون بچه ای که بابا جونش (خودش که بند شلوارش رو باید مادرش نگه داره…) یه ماشین یک میلیاردی انداخته زیر پاش، براش مهمه 100 هزار تومن جریمه بشه یا 120 هزار تومن!!!؟؟؟ بنابراین به نظر من باید در تعیین نرخ جریمه فاکتورها و مؤلفه های دیگری همچون قیمت خودرو، نوع تخلف، سن راننده (تاریخ گواهینامه!!!) و غیره دخیل باشد. شاید بگید خب اینجوری همه پلیس های ما حسابی پولدار می شن!!! (از بس که باج و زیر سیبیلی و پول شیرینی و از اینجور چیزا می گیرن)؛ درسته… ولی این هم قابل حله. مگه جریمه ها در کشور های اروپایی، امریکایی و حتی عربی رقم پایینیه؟ پس قابل حله…
    پیشنهاد هایی جهت تنبیه رانندگان خاطی و البته پُر رو:
    -افزایش جریمه به صورت تصاعدی نصبت به قیمت خودرو، نوع تخلف و میزان خطر آفرین بودن آن، سن راننده و تاریخ گواهینامه
    -ابطال موقت و بعضاً دائم گواهینامه در صورت انجام برخی تخلفاتی که 100% حادثه خیز برای دیگران تشخیص داده میشه (وگرنه گور پدر خود راننده متخلف)
    -حبس از سه ماه تا سه سال برای راننده متخلف (البته منظورم تخلف خطر ساز هستش) و ثبت سوء پیشینه کیفری به نام او و صاحب ماشین!!! (چرا صاحب ماشین؟ برای اینکه اون بابا غلط می کنه ماشینش رو دست یه ابله می ده)
    -توقیف خودرو و جرائم سنگین نگهداری البته در بیابان و کویر زیر آفتاب!!! تا جیگرشون کباب بشه…
    -حداقل 20-30 ضربه شلاق به راننده و صاحب ماشین بزنن (البته می تونن زندان و سوء پیشینه رو انتخاب کنند! انتخاب با خودشونه)
    -فکر می کنم همین برای آدم کردن یه جنگل کافی باشه!!! البته مزاح بود لطفاً به کسی بر نخوره…
    باقی رو در کامنت بعدی مطالعه بفرمایید…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  12. sajad

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رانندگی بعضیا منو بیاد حیوان درنده ای میندازه که از قفس باغ وحش فرار کرده ,نه به خودشون رحم میکنند نه به افراد بیگناهی که با رعایت قوانین رانندگی میکنن.به کجا چنین شتابان…!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محسن

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا تو عالی بودن 405هیچ بحثی نیست پس دیگه جای حرف باقی نمیمونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرامرز

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    این آمار نمیتونه درست باشه چون از اول تولید خودروها اونا رو مقایسه کرده. یعنی طبق این آمار رانا خیلی ماشین ایمن هست و آمار تصادفش خیلی کمه!!! به نظر من عوامل تصادف به ترتیب زیر مهم هستن:
    1- خطاهای انسانی (شامل موارد ذکر شده در مقاله + عدم ارزیابی توان ترمز و تعادل خودرو + عدم ملاحظه معاینات فنی)
    2- کیفیت و پهنا و شیب نامناسب جاده ها
    3- ایمنی پایین خودروها
    ….
    از نظر مرگ و میر ترتیب زیر به نظرم بهتره:
    1- ایمنی فوق العاده بد خودروها (عدم تست تصادف در کارخانه، فقدان کیسه هوا، ترمز نامناسب، سیستم تعلیق)
    2- خطاهای انسانی (سرعت و انحراف و …)
    3- جاده های بی کیفیت (باعث چپ شدن یا شاخ به شاخ شدن ماشین ها میشن)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. سینا

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    به نظر من برای ماشین های ایران باید ایربگ کناری جانبی زانویی و سقف هم نصب کرد تا مرد جان سالم از این آشغال ها به در ببرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. masood

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    عامل اصلی تصادفات بی احتیاطی رانندگان همینو بس ولی اینکه بیشترین مرگ و میر و داریم فقط تقصیر خودرو سازانه وقتی ی خودرو راحت تر از اون چیزی که فکرشو بکنی مچاله میشه دیگه تو اون سرنشین زنده میمونه!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. fataneh

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من با دوستی که گفته بود علت تصادف داندگان گواهینامه هایی هست که حتی بلد نیستن ماشین رو حرکت بدن کاملا موافقم البته نه تمتم تصادفات ولی مهارت و تسلط و به قول معروف دست فرمون خیلی مهمه که در شرایط سخت بشه ماشین رو کنترل کرد در من آقایی که گفتن علت تصادف 100 در100 خانم ها هستن بهتره به آمار تصادفات نگاه کنن ببینه چند درصد تصادفات خانم ها پشت فرمون بودن و اینکه این همه کامیون داره تصادف میکنه حتما راننده اونا هم خانم بوده من کاملا قبول دارم از هر 10000 خانم یکیشون راننده هستن اما جاده های ایران که همش واسه آقایونه من به جرات میتونم بگم از خیلی از آقایون پر ادعا هم دست فرمونم خیلی بهتره هم کنترل ماشین در شرایط سخت ولی متاسفانه عده ای بی فرهنگ که فقط گواهینامه گرفتن یه ماشین زپرتی میندازن زیر پاشون و وقتی توی جاده یه خانم میبینن که پشت فرمون نشسته هر پی در توان دارن میذارن که مثلا اون خانم هول بشه و دست و پاشو گم کنه که فقط یه دقیقه بهش بخندن بارها توی جاده واسه خودم اتفاق افتاده آدمای بی فرهنگ شروع کردن به اذیت کردن و پیچوندن جلوی ماشینم یکی نیست به این از خدا بی خبرا بگه کسی که پشت فرمون نشسته شاید مهارت کافی نداشته باشه این آدم کلی چشم انتظار داره که امکان داره به خاطر یه لحظه خندیدن و مسخره کردن شما یه خانواده داغدار بشه خدا شر این بی شعور هارو از این جاده های نا امن کم کنه متاسفانه تو جاده های ایران همه چی دست به دست هم داده تا یه ماشین بره تو باقالیا اگه یکبار از جاده اراک به سلفچگان عبور کرده باشید تمام شرایط تصادف رو کاملا لمس میکنید

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. یکی...

    ۱۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام دوستان این امار میگه که این ماشین ها چقدر تصادف کردند.خرید این تعداد ماشین ها(بعلت ارزونی)زیاد بوده! درین جا سه مقصر وجود دارد
    ۱)./.70 راننده های ماشین ها مقصرند!(تعریف ازخود نباشه منکه پراید131دارم چرا تاحالا تو تصادف تو جاده نمردم؟این بر میگرده به رانندگی سرعت عملم!)
    ۲./.10 این مرگ ها به اسفالت های و…جاده ها)(ماشالا یکی دو تا مشکل که ندارن)بزنم به تخته
    ۳)./.20 این مرگ ها به این خودو های اشغالی برمیگرده!با اون بدنه هاشون!این نظر منه!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. مسعود

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر من هم اولین و مهمترین عامل این افرادی هستند که هیچ تسوری از تصادف ندارند و با رانندگی بی احتیاطشون جون بقیه رو به خطر می اندازند. واقعا به عینه چند دفعه این رو دیدم که راننده ها کارهایی می کنند که نه معقوله و نه قانونی. خصوصا توی سبقت گرفتن ها خیلی این مورد پیش میاد که بعضی ها اصلا درک درستی از موقعیت ماشین خودشون، قدرتش و موقعیت ماشینی که از روبرو میاد ندارن.
    در درجه دوم هم جاده های غیر ایمن خیلی موثر هستند. مثلا جاده های دو طرفه در طول شب خیلی خطرناک می شوند چون نور خودروی جلویی توی چشم راننده است و همین باعث میشه که راننده درست نتونه تصمیم گیری کنه. علاوه بر این مشکلات چاله چوله ها و پیچ های خطرناک غیر مهندسی هم باعث خیلی از تصادفات شده.
    در نهایت خودروهایی که ایمنی خوبی ندارند هم به نظرم به اندازه جاده ها مقصر هستند. مثلا پرایدی که وقتی با 100 کیلومتر در ساعت چپ کنه چیزی ازش نمی مونه و قطعا راننده و سرنشینانش فوت می کنند نباید اجازه ورود به جاده های بین شهری رو داشته باشه. مثلا همین جا جلوی در خانه ما یه تصاف زنجیره ای اتفاق افتاد که عاملش یک اتوبوس ترمز بریده بود. 20 تا ماشین به هم خوردند ولی فقط راننده پراید و راننده رنو جراحات زیادی بر داشته بودند. حتی خودروی پراید تا مدتها بعد از تصادف گمان می شد که رنو بوده. توی همین تصادف یک دوو هم بود که سرنشنیانش از بستگان ما بودند و خوشبختانه جز خسارت کم در حد 2-3 تومن به ماشین هیچ اتفاقی برای سرنشینان نیفتاد.
    به نظرم موثرترین راه حل اینه که رانندگان متخلف خصوصا اونایی که سبقت غیرمجاز می گیرند و رانندگی پر خطر می کنند رو به شدت، واقعا به شدت هرچه تمام تر جریمه کنند و اجازه رانندگی بهشون برای مدتی ندهند تا یکم اوضاع سامان پیدا کنه. یکی دو تا اتوبان هم ایجاد کنند که این عاشقان سرعت بتونند بدون محدودیت سرعت توش رانندگی کنند. مثلا اتوبانی از یزد تا چابهار بزنند و محدودیت سرعت رو دراون بردارند این طوری هم یه شهر مرزی مثل چابهار شلوغ میشه هم این افرادی که عشق سرعتند یه جایی دارند خودشون رو خالی کنند. البته برای ورود به این اتوبان م یه محدودیت هایی مثل سال تولید خودرو و مدل خودرو بگذارند که هر ماشینی نتونه واردش بشه. هرچند خیلی تخیلیه ولی خوب از این مرگ و میر که بهتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محسن

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ببخشید درسته اشتباهات بیشتر از طرف خود ما هست اما آیا نتیجه اشتباه ما باید مرگ باشه .?این خودرو های بی کیفیت پراید نتیجه اشتباه رانندگی را خیلی نزدیک به مرگ می کنه در صورتی که خودریی مثل سمند اینجوری نیست

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. SS

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (728 ديدگاه)

      البته ایمنی سمند به نسبت پراید بهتره اما توی جاده بهتره روش زیاد حساب نکنید
      بالاخره فرق ماشین2015 با 5 ستاره ایمنی با سمندی که از پلت فرم 1985 استفاده میکنه در همین چیز هاست
      تصادف های جاده ای با روش های سنتی که خودروسازهای ما برای ایمنی به کار میبرن (مثل اضافه کردن ورق و وزن و…) پوشش داده نمیشه و نیاز به مهندسی واقعی داره که در خودروسازی ایران وجود نداره
      مثل فرق مهندسی هواپیماهای ملخی با جت های مافوق صوته ، شما هرچقدر هم که ملخ بزارید اصلا با اون ساختار نمیتونید به عملکرد یک جت برسید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. محسن

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در قسمت رفع اتهام از پراید, اول نوشته شده که این امار متناسب با تولید آن تا سال 91می باشد,حدود چهارو نیم میلیون دستگاه پراید تولید شده و سمند حدود 959هزار دستگاه, و عجیبه که سمند اولین رده تصادفات قرار داره و پراید آخرین رده رو به خود اختصاص داده.ینی ماشینی که کمتر تولید شده بیشترین تصادفات رو داره و ماشینی که بیشترین تولید رو داره کمترین تصادفات رو داره.(با این چی زی که نوشته شده پرایدحدود پنج برابر سمند تولید شده ولی کمترین تصادفات رو داره خیلی جالبه )

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا