ایستگاه خبر

آپشنی که شاهین را تبدیل به پورشه می‌کند!

رپورتاژ: آپشن خودرو تعریف ساده‌ای دارد؛ امکان یا ویژگی‌ای که به صورت اختیاری و با دریافت مبلغی از خریدار روی خودرو نصب می‌شود. اما متاسفانه این تعریف ساده در کشور ما و توسط خودروسازهای داخلی آنقدر نزول پیدا کرده که دستمایه مضحکه و جوک سازی مردم شده است.

چه ویژگی‌هایی را می‌توان به عنوان آپشن‌ خودرو در نظر گرفت؟ آپشن در سایر کشورها چه تفاوتی با کشور ما دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و در نهایت آپشن هوشمندی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند خودرو، لذت سواری و داشتن ماشین را برای شما دو چندان می‌کند.

آپشن خودرو؛ زه روی درب پراید آپشن محسوب می‌شود یا اسپرسو ساز آئودی؟!

درست است که آپشن خودرو تعریف ساده‌ای دارد، اما طیف گسترده‌ای از امکانات را شامل می‌شود. کمپانی‌های خودروسازی مختلف آپشن‌های متفاوتی روی هر مدل از خودروهای خود ارائه می‌‎دهند و این آپشن‌ها گاهی عجیب و حتی خنده‌دار به نظر می‌رسند.

تعریف آپشن در خودروهای ایرانی

به عنوان مثال رنگ خودرو که در کشور ما چندان اختیاری نیست و خودروها در رنگ‌های مشخص و از قبل تعیین شده‌ای تولید شده و در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. رنگ‌هایی که اکثرا به سفید، مشکی، نوک مدادی و نقره‌ای محدود هستند.

رنگ خودرو شاید مسئله‌ای قابل تحمل یا قابل چشم‌پوشی باشد، اما حذف و تغییر برخی ادوات ابتدایی از روی خودروهای تولید داخل مسئله‌ای غیرقابل تحمل است. این که زه محافظ درب و ابتدایی‌ترین نوع سیستم صوتی از روی پراید حذف شود یا صرفا برای کاهش هزینه‌های خودروسازها، رینگ‌های آلومینیومی پژو ۲۰۷ به رینگ مشهدی تنزل پیدا کرده و با قالپاقی بی‌کیفیت ارائه شود، توهین به خریداران محسوب می‌شود.

امکاناتی نظیر ایربگ، گرم‌کن و خنک کننده صندلی، تنظیم برقی و حافظه صندلی راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، جی پی اس و سنسور و دوربین دنده عقب و بسیاری دیگر از ویژگی‌هایی که در ایران به عنوان آپشن خودرو ارائه می‌شوند یا حتی به عنوان آپشن هم برای مشتریان قفل هستند برای خودروهای روز دنیا تبدیل به امکاناتی ابتدایی شده‌اند.

آپشن خودرو در واقعیت چیست؟

کمپانی‌های خودروسازی در دیگر کشورها هم در تولیدات تیراژ بالای خود رنگ‌های پرمخاطب را تولید می‌کنند، اما امکان سفارشی‌سازی رنگ همواره یکی از آپشن‌های جذاب آنهاست.

کمپانی‌های آن طرف آبی ساعت‌ها جلسه و هزینه‌های هنگفت صرف تحقیق و بررسی نیازهای مشتریان خود می‌کنند و با ارائه امکانات و آپشن‌های بی‌شمار و بعضا عجیب و غریب تلاش می‌کنند تا قافیه فروش را به رقبای خود واگذار نکنند؛ مرسدس بنز برای مدل سی ال خود تریم گرانیتی شگفت‌انگیز ارائه می‌دهد و برای بنز اس کلاس و سیستم تهویه آن چهار رایحه مختلف برای خوش‌بو کردن اتاق ماشین قرار می‌دهد. فورد برای مدل موستانگ خود نور قابل تنظیم با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها برای صفحه کیلومتر ارائه می‌دهد. آئودی اسپرسوساز پیشنهاد می‌کند، درب‌های وکیومی (بسته شدن خودکار) و دستیار پارک بی ام و و ده‌ها و مثال دیگر آپشن‌هایی هستند که کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند.

با کلیک بر روی لینک مورد نظر درباره جذاب ترین آپشن خودرو در سال ۲۰۲۱ بیشتر بدانید

بهترین آپشنی که می‌توانیم به خودروی خود اضافه کنیم

اگر از خیر بحث کلافه کننده مقایسه تعبیر آپشن خودرو در کمپانی‌های داخلی و خارجی عبور کنیم، باید به این نکته هم اذعان کرد که بهره بردن یک خودرو از تمام امکانات موجود، هر چقدر هم لوکس و پر از امکانات باشد غیرممکن است. اما نصب آپشن روی خودرو پس از خرید امری عادی و مرسوم در همه جای دنیاست.

بسیاری از علاقمندان به خودرو و حتی افراد عادی پس از خرید ماشین بلافاصله اقدام به نصب و راه اندازی انواع آپشن‌ها و ادوات شخصی روی اتومبیل خود می‌کنند؛ برخی به نصب لوازمی برای افزایش زیبایی ظاهری ماشین خود روی می‌آورند. مثل دوردوزی چرمی فرمان و سر دنده، تعویض رینگ و لاستیک، دودی کردن شیشه‌ها، نصب باله و روکش کردن رنگ خودرو. اما برخی آپشن‌ها کاربردی هستند؛ دزدگیر، ردیاب، عیب‌یاب و جی پی اس از این دست آپشن‌ها هستند. اما خرید و نصب هر یک از این آپشن‌ها به دستگاهی جداگانه و صرف هزینه‌ای گزاف نیازمند است.

این روزها گجت خودرو هوشمندی به بازار عرضه شده که بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. این سیستم مدیریت هوشمند خودرو تمام کارایی‌هایی که به آنها اشاره کردیم و چندین ویژگی کاربردی دیگر را به صورت یک‌جا به کاربر ارائه می‌دهد. این گجت هوشمند خودرو پیود نام دارد. دستگاه کوچکی که کارهای بزرگی از آن بر می‌آید. این دستگاه به ECU یا همان کامپیوتر خودرو وصل شده و به وسیله یک اپلیکیشن بر روی موبایل با کاربر ارتباط برقرار می‌کند.

برای خرید پیود بر روی لینک کلیک کنید

 

دیاگ و عیب یابی خودرو با پیود

دیاگ و عیب یابی خودرو به صورت لحظه‌ای یکی از ویژگی‌های این گجت هوشمند خودرو است. بلافاصله پس از اتصال به خودرو، توسط سنسورها به چک کردن آن پرداخته و تمام ایرادهای آن را از طریق اپلیکیشن به کاربر اعلام می‌کند. اما نکته اینجاست که این دیاگ گیری از خودرو به صورت مداوم و متناوب انجام شده که باعث می‌شود خطاهایی که هنوز باعث روشن شدن چراغ چک خودرو نشده‌اند را هم بررسی و به کاربر گزارش دهد. این ویژگی باعث می‌شود که کاربر به صورت مداوم از وضعیت سلامت خودروی خود آگاه باشد و در نتیجه نیاز مراجعه پیاپی به تعمیرگاه جهت عیب‌یابی را کاملا از بین می‌برد.

سرویس دوره‌ای با گجت پیود

یکی دیگر از ویژگی‌های گجت هوشمند خودرو پیود سرویس دوره‌ای است؛ کاربر با وارد کردن اطلاعات مربوط به سرویس‌های دوره‌ای و لوازم مصرفی خودرو، مدیریت آنها را به هوش مصنوعی به کار برده شده در آن واگذار کرده و دیگر دغدغه‌ای از بابت آنها نخواهد داشت. به عنوان مثال پس از وارد کردن اطلاعات، اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید برای تعویض روغن موتور اقدام کند، چقدر تا زمان تعویض لنت‌های ماشین زمان دارد، لاستیک‌های خودرو در چه وضعیتی هستند، تسمه تایم چقدر دیگر کار می‌کند و هر مورد دیگری که کاربر به آن نیاز داشته باشد.

مانیتورینگ و ردیاب خودرو در اپلیکیشن پیود

یکی از ویژگی‌های جذاب سیستم مدیریت هوشمند خودروی پیود مانیتورینگ خودرو است. سیستم مانیتورینگ پیود علاوه‌بر اینکه نقش جی پی اس و ردیاب خودرو را ایفا می‌کند، با استفاده از هوش مصنوعی به طور پیوسته در حال مطالعه مسیرهای عبوری شماست.

با کلیک بر روی لینک مورد نظر با قابلیت ردیاب خودرو پیود بیشتر آشنا شوید

این سیستم از این مطالعه دو استفاده متفاوت می‌کند:

  1. مطالعه جغرافیایی؛ بررسی اطلاعات متنوع مسیرهایی که از آنها عبور می‌کنید و ارائه اطلاعات به شما. مثلا از طریق اپلیکیشن و با توجه به مسیری که در حال حرکت در آن هستید به شما هشدار می‌دهد اگر قصد سفر دارید، موعد تعویض روغن خودرو نزدیک بوده یا می‌گوید که به خاطر شرایط جوی زنجیر چرخ همراه داشته باشد
  2. ردیابی خودرو؛ این سیستم مانیتورینگ، اطلاعات مربوط به مسیرهای طی شده، سرعت طی شدن مسیرها، تعداد دفعات توقف و مدت زمان هر توقف را به کاربر گزارش می‌دهد. این گزارش فقط برای تنها کاربر اپلیکیشن و در واقع مالک آن ارسال می‌شود، حتی اگر خودرو در اختیار خودش نباشد.

دزدگیر خودرو پیود

یکی از کاربردی‌ترین خصیصه‌های این محصول جذاب، دزدگیر پیود است. محصولاتی که امروز با نام دزدگیر در بازار یافت و روی خودروها نصب می‌شوند در واقع تنها یک سیستم آلارم و هشدار دهنده هستند. دزدگیر پیود به کاربر این امکان را می‌دهد که در هر نقطه‌ای که قرار دارد از طریق اپلیکیشن خودروی خود را خاموش یا روشن کند و یا به آن اجازه روشن شدن ندهد. هم‌چنین کاربر می‌تواند از طریق اپلیکیشن نسبت به روشن و تنظیم کردن سیستم تهویه خودرو و کنترل شیشه‌ها اقدام کند.

جیمایندر (یاداور جغرافیایی) پیود

ویژگی منحصربه‌فرد دیگر دستگاه پیود جیمایندر است. شما با مشخص کردن محدوده خاصی بر روی نقشه و یا مشخص کردن زمانی خاص، به دستگاه اجازه می‌دهید که پس از نزدیک یا وارد شدن به آن محدوده در زمانی مشخص، مسئله به‌خصوصی را به شما یادآوری کند. به عنوان مثال اگر کاری در بخشی از شهر دارید که به طور معمول گذر شما به آن منطقه نمی‌خورد، جیمایندر (یادآور جغرافیایی) هر زمان که به آن محدوده نزدیک شوید، آن کار به‌خصوص را به شما یادآوری خواهد کرد.

درست است که با تعدادی از قابلیت‌ها و کاربردهای شگفت‌انگیز گجت پیود آشنا شدید، اما کاربردها و شگفتی‌های این دستگاه به همین ویژگی‌ها محدود نمی‌شود.

 

پیو را در گوگل جست و جو کنید

برای دیدن همه قابلیت ها و دنبال کردن اخبار گجت خودرو پیود می توانید کلمه پیو را در گوگل جستجو کنید.

همچنین برای راحت تر شدن هرچه بیشتر کار خودرو سواران پیشنهاد می کنیم از مجله خودرو پیو با سرچ همین کلمه در گوگل دیدن کنید. ما سعی کرده ایم همه موارد مورد نیاز در حوزه خودرو، مانند نحوه بازدید مایعات ماشین، نحوه باطری به باطری، تعویض تیغه برف پاکن، راهنمای خرید لاستیک، دزدگیر، ضدیخ، زنجیر چرخ و بسیاری موارد دیگر را به شما دوستان عزیز به صورت ویدئو و بسیار ساده سازی شده آموزش دهیم، تا در صورت نیاز به راحتی از آن ها استفاده کنید. همچنین بخشی از سایت با عنوان پیوگرام در معرفی خودروها راه اندازی شده تا شما دوستان عزیز بتوانید از طریق یک ویدیو با همه خودروها آشنا شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    تبلیغاتم بلد نیستیم

    اصولا صنعت ما تبلیغات ما رسانه ما چیزی جز خالی بندی نیست

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. Silent

      ۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (622 ديدگاه)

      “”” مدیریت آنها را به هوش مصنوعی به کار برده شده در آن واگذار کرده و دیگر دغدغه‌ای از بابت آنها نخواهد داشت. به عنوان مثال پس از وارد کردن اطلاعات، اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید برای تعویض روغن موتور اقدام کند “””
      مفهوم هوش مصنوعی بعد جدیدی پیدا کرد😂 با خوندنش ناخوداگاه یاد یخچالی افتادم که 15 سال پیش گرفتن آب سرد کن داشت و یک چراغ تعویض فیلتر که فروشنده روشن شدنش رو به معنی تعویض فیلتر برامون تعریف کرده بود و سالانه 2 بار روشن می شد و ما هم اقدام به تعویض فیلتر که حتما سنسورهای داخلی!!! الودگی فیلتر رو نشون می ده این داستان ادامه داشت تا روزی که آبسرد بکل از کار افتاد و ماهم ازش استفاده نکردیم دیگه! تا روزی که دیدیم این چراغ هشدار تعویض فیلتر باز روشن شد😂 معلوم شد که نه سنسوری در کاربوده و نه تکنولوژی بخصوصی جهت تایین میزان الودگی فیلتر آب سرد کن داستان در حد ساعت زنگدار روی دیوار بود که هر 4 ماه یکبار روشن می شد همین و بس. هوش مصنوعی و با reminder به جک نکشید! artificial intelligence رو سرچ کنید تا هوش مصنوعی رو درک کنید.

      موافقم 4
      مخالفم 3
  2. مک وال

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (217 ديدگاه)

    قسمت عیب یابی و دیاگ بستگی کامل به دقت ماشین و پیشرفته بودن اون داره. مثلا نمیشه انتظار داشت این مورد تو پراید و امثالهم به درستی عمل کنه.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. فرید

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (203 ديدگاه)

    اگه شاهین رو تبدیل به پورشه میکنه، حتما سلطان پرشیا رو هم میتونه به مازراتی تبدیل کنه!
    نکنه داخلش غول چراغ جادو هست؟!

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. خوشنام

      ۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (215 ديدگاه)

      یکی از رفقا این آپشن روی سایپا 151 نصب کرده، الان هر هفته باهاش میره آفرود!

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. خوشنام

      ۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (215 ديدگاه)

      فکر کنم زانتیا رو تبدیل به مک لارن کنه!

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. Irani

      ۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (141 ديدگاه)

      فکر میکنم میومیو باشه که همه چیز رو عوض میکنه. شاید هم ورژن ایرانیش یعنی زیزیگولو

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. احمدرضا

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (227 ديدگاه)

    بازی با کلماتی ضعیف که قطعا جاش توی سایت تخصصی خودرو نیست و در صفحات زرد بهتر میتونه مخاطب کسب کنه کاش خیلی راحت تر یک محصولی که حتی تو ایرانم آنچنان تازه نیست رو تبلیغ می‌کردید

    موافقم 1
    مخالفم 2
  5. میثم

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    سیستم خیلی خوبیه
    اما ممکنه رو ماشینای ایرانی و یا خارجی‌های قدیمی خوب کار نکنه.
    از این نظر که ماشینای ایرانی ممکنه خیلی مشکلات داشته باشن که چراغ چک رو روشن نمیکنه ولی وقتی دیاگ میزنی خودشو نشون میده و متاسفانه بخاطر قطعات فیک و بی کیفیت و تعمیرکاران (تعویض کاران) نابلد حتی بعد از کلی هزینه بازم مشکل حل نمیشه.
    این سیستم تو خارج خوب جواب میده قبل از اینکه مشکلی پیش بیاد حلش میکنه
    ولی اون بخش مسیریابی و هوش مصنوعی و جی پی اس خیلی خوب و کار راه اندازه
    در کل کار جالبی کردن

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. کافر مقدس

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    فقط اون فورد ماستانگـه در اَپ . چه کاریه تیبا بذار که همه دارن .شما که میخوای با چند مگ اپ از عوام که متخصص نیستن پول در بیاری یه چی بذار حداقل مردم داشته باشن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. new RAMIN

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    😮😮به حق چیز های ندیده و نشنیده.
    خداوکیلی کی متن رو خونده؟؟؟ الان شما به این میگید آپشن؟؟؟😐

    البته تو کشوری که رینگ آپشن محصوب میشه
    قطعا این آپشن که نام بردید براتون حکم پورشه رو داره.

    changan , byd با اون همه طراحی های جذاب ، کیفیت وحشتناک بالا(با توجه به قیمت) آپشن های فراوان که اصلا فکر کنم نوشتنش یه 1 ساعت وقت ببره و همچنین هوش مصنوعی مخصوصا هوش مصنوعی کمپانی changan که خودش پایه گذاری کرده . با اون همه محبوبویت تو چین و با اون همه رکورد و با اون همه دستاورد در تاریخ خودش ،
    .
    .
    هیچ گاه ماشین هاشو تبدیل به پورشه نکرده…

    بعد اینا میخوان با 1یا2 آپشن خیلی مسخره و عادی شاهین رو تبدیل به پورشه کنن؟؟
    ادعاهامون واقعا لایه اوزون رو سوراخ کرده.

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. mohammad

      ۴ مرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (31 ديدگاه)

      چین خداااااااااست

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. فرید

        ۴ مرداد ۱۴۰۰
        سوابق: (203 ديدگاه)

        چین خدا رو قبول نداره

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. SS

    ۴ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (728 ديدگاه)

    پورت OBD II برای اتصال دائم طراحی نشده و فقط برای اتصال موقت ابزار عیب یابی هست. نمیدونم این دستگاه نیاز به اتصال دائمی داره یا خیر ولی به طور کلی بهتره هیچ دستگاهی رو متصل به این پورت باقی نزارید.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    عجب! شاهین همزاد پراید با یه دستگاه چجوری به پورشه تبدیل میشه میشه یکی توضیح بده…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. mahan

    ۵ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    نه اشتباهه تنها اپشنی که باعث این طور مسائل میشه احمقیت هستش ولاغیر

    موافقم 0
    مخالفم 2
  11. Mm

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام آپشن در نظر خودرو ساز ایرانی و ایران چیز خیلی هم خوب و عالی هست الحمدلله.و خوب کاری کرده اند الحمدلله

    موافقم 2
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در خودرویی مثل شاهین که وقتی توربو عمل میکنه حس میکنی داخل موتور ماشین موج سونامی اومده آپشن معنا نداره😁😁 (شاهین برج 7 سال 1401)

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا