ایستگاه خبر

آیا پراید آنقدر که گفته می‌شود ناایمن است؟

رپورتاژ: نام پراید بیشتر از تمامی خودروهای موجود در ایران شنیده شده و هر بار این نام با صفت‌های نه چندان خوبی در آمار و اخبار ذکر می‌شود. پراید یکی از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی و تقریبا پر حرف و حدیث‌ترین آن‌هاست. یکی از مواردی که در مورد این خودرو زیاد گفته می‌شود، بحث ایمنی آن است. آنقدر که در مورد ناامن بودن پراید و تعداد تصادفات و تلفات مربوط به آن گفته شده که خودش می‌تواند به عنوان یک رکورد در کتاب گینس ثبت شود! اما مدیران سایپا با وجود تمامی این انتقادات، دست از تولید این خودرو نکشیده و هر بار یک فیس‌لیفت جدید با نامی جدید از پراید تولید می‌شد که در امکانات بسیار جزیی با مدل‌های قبلی فرق داشت. تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۹۸ شرکت سایپا رسماً اعلام کرد که تولید انواع مدل‌های پراید در سال ۱۳۹۹ متوقف و این خودرو دیگر تولید نخواهد شد؛ خبری که امثال تأیید شده و آخرین خودروی تولید شده پراید هم رونمایی شد. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است، آیا همه مدل‌های سایپا انقدر بی‌کیفیت و ناایمن بودند یا استثناهایی هم در این بین وجود داشت؟

تجهیزات ایمنی در پراید از شایعه تا واقعیت

یک نکته جالب در مورد پراید این است که علیرغم تمامی بحث و جدل‌ها، پراید همواره خوب مشتری داشت و بازار خرید و فروش این خودرو همواره مشتریان خاص خودش را داشت. اصلی‌ترین دلیل البته قیمت این خودرو بود که در بازار ایران تقریباً رقیبی جدی نداشت. اما در کنار این موضوع هزینه‌های نگهداری پایین، قیمت خوب قطعات، استهلاک کم و مصرف سوخت پایین، پراید را تبدیل به خودرویی اقتصادی کرده بود که بسیاری از اقشار جامعه را ترغیب به خریدنش می‌کرد. با وجود هشدارهای پلیس راهور و اداره استاندارد در مورد ناایمن بودن این خودرو، باز هم سایپا تلاشی برای اضافه کردن آپشن‌های ایمنی این خودرو انجام نداد.

بعد از تصویب این قانون که خودروها باید مجهز به سیستم ترمز ABS و کیسه هوا باشند، تازه سایپا تصمیم گرفت این دو آپشن را به پراید اضافه کند. با کش و قوس‌های فراوان بالاخره یک کیسه هوا برای راننده در نظر گرفته شد که نتیجه‌اش بالاتر رفتن قیمت پراید بود، چرا که سایپا تکنولوژی تولید این کیسه هوا را نداشت و باید از خارج از ایران تأمین می‌شد. به جز این دو مورد پراید تقریباً هیچ گونه سیستم ایمنی ندارد. جالب این‌جاست که پراید در سال ۱۹۸۶ به عنوان ناایمن‌ترین خودروی آمریکا شناخته شد و این کشور اجازهٔ ادامه کار این خودرو را به کشورش نداد. اما در ایران سال‌ها این خودرو با همان شرایط ناایمن ساخته شد و تدبیری برای آن اندیشیده نشد.

علاوه بر نبود سیستم ایمنی در پراید، دلایل دیگری نیز باعث ناایمن بودن این خودرو شده است. پلتفرم قدیمی این خودرو که با وجود تغییرات فراوانی که روی آن داده شد، باز هم همان ضعف‌های قدیمی را حفظ کرده بود. ستون‌های پراید به راحتی در هر تصادفی شکسته و باعث بروز سوانح وحشتناک می‌شد. از طرف دیگر به دلیل جمع نشدن کاپوت پراید در تصادفات، ضربه برخورد خودرو، بیشتر به سرنشینان وارد می‌شد.

تصادف پراید

آیا سایپا در تیبا تجربه پراید را تکرار کرده است؟

بعد از انتقادات زیاد به سایپا، این شرکت تصمیم به تولید یک خودروی اقتصادی دیگر گرفت تا بعد از توقف تولید پراید بتواند همان موفقیت فروش پراید را تجربه کند. تیبا نتیجه این سیاست جدید سایپا بود. تیبا بر روی پلتفرم پراید X200 ساخته شد و مقداری از مشکلات بدنه پراید که باعث ناایمن شدن این خودرو بود را از بین برد. سایپا برای تیبا دو کیسههوا، ترمزهای جلوی دیسکی و عقب کاسه‌ای و سیستم ترمز ABS را در نظر گرفت. بله، در واقع سیستم ایمنی تیبا تفاوت خاصی با پراید ندارد اما به دلیل تغییرات در بدنه، کمی آمار تصادفات و خسارت‌ها کمتر شد. تیبا از نظر قدرت فنی و شرایط ایمنی بسیار شبیه پراید ۱۳۱ است که در واقع یکی از کاملترین مدل‌های پراید به حساب می‌آید. یعنی در واقع می‌توان گفت که سایپا تلاش زیادی برای خلق یک محصول جدید نداشته است!

بررسی بازار خرید و فروش تیبا و آگهی‌های پراید ۱۳۱ نشان می‌دهد که تیبا هنوز برای رسیدن به آمار فروش خوب پراید راه زیادی دارد، اما شاید به مرور زمان و با ایجاد تغییراتی اصولی، کمی بیشتر به استانداردهای ایمنی ساخت خودرو نزدیک شود.

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

دکمه بازگشت به بالا