ایستگاه خبر

استفاده از موتور سمند روی ساندرو نیازمند بررسی است!

ایرنا: معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت استفاده از موتور یی. اف ۷ (EF۷) روی خودروهای تندر ۹۰ و ساندرو را تکذیب نکرد. فرشاد مقیمی در این ارتباط گفت: چنین موضوعی را نمی‌توان رد یا قبول کرد و مستلزم بررسی‌های بیشتر است، بدیهی است که اگر بررسی‌ها امکان‌پذیری آن را ثابت کرد موضوع اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی همچنین درباره تهیه و تامین قطعات «های تک» (High Tech) خودروها گفت: تولید برخی از این قطعات در کشور آغاز شده و در این زمینه سبدی از کل پروژه‌های ساخت داخل مربوط به خودرو و سایر صنایع تعریف شده است.


این معاون وزیر صمت افزود: با وجود اعمال ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه کشورمان، چیزی به نام بن‌بست بر سر راه فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد. شاید تحریم‌ها سبب شود تا هزینه‌ها در برخی موارد افزایش یابد که البته اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توانیم اقدام خاصی در این زمینه انجام دهیم، اما افراد و کشورها در جهان آن‌قدر زیادند که می‌توان هر مشکلی را از طریق آنها حل کرد. مقیمی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه‌های ساخت داخل کالاها نیز تا زمانی که آخرین قطعه یا کالای این سبد داخلی‌سازی شود ادامه خواهد یافت؛ نمایشگاه‌هایی که با استقبال فعالان اقتصادی و صنعتگران همراه شده و درخصوص تامین مواد اولیه نیز پیگیری‌ها با قوت ادامه دارد.

  • تکمیل ۱۸۰ هزار خودروی ناقص تا یک‌ماه و نیم دیگر


دنیای اقتصاد: روز گذشته معاون امور صنایع وزیر صمت از تکمیل ۱۸۰ هزار خودرو دپو شده در پارکینگ خودروسازان، ظرف یک ماه و نیم آینده خبر داد.

اظهارات فرشاد مقیمی در شرایطی است که خودروهای دپوشده در پارکینگ دو شرکت خودروساز کشور از سال گذشته به‌دلیل کمبود قطعه امکان عرضه به بازار را نداشته‌اند، حال چه اتفاقی در تامین قطعه این خودروها رخ داده که قرار است تا یک ماه و نیم دیگر تمامی این خودرو‌ها تکمیل شود با شبهاتی همراه است. مقیمی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده در تکمیل اظهارت خود عنوان کرده که خودروهای ناقص که تعداد آنها به ۱۸۰ هزار دستگاه در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور می‌رسد، تکمیل و به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

در یک ماه گذشته بحث خودروهای ناقص به نوعی سوژه داغ رسانه‌ها بود. این موضوع با سخنان محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران وارد فاز تازه شد. اسفنانی با رد تولید خودروی ناقص گفته بود آنچه خودروسازان به آن خودروی ناقص می‌گویند و از تجاری شدن آن جلوگیری می‌کنند مربوط به قطعات ابتدایی مانند بالابر شیشه و پخش خودرو است.

سخنان این مقام قضایی را چنانچه در کنار صحبت‌های مقیمی در ارتباط با زمان تحویل خودروهای ناقص در آینده نزدیک قرار دهیم می‌توانیم دو سناریو را در این ارتباط طرح کنیم. سناریوی اول این است که بخش قابل توجهی از خودروهای ناقص به‌دلیل کمبود قطعات «های‌تک» در پارکینگ خودروسازان متوقف نمانده‌اند، بلکه کسری قطعه این خودروها بیشتر به قطعاتی مربوط می‌شود که امکان تامین آنها در زمان کوتاه از سوی قطعه‌سازان داخلی وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت دلیل تکمیل شدن این تعداد خودروی ناقص در فرصت کم، معمولی بودن قطعات مورد نیاز آنها برای تکمیل شدن است. البته مقیمی نیز به صورت تلویحی این موضوع را تایید کرده است.

این مقام صنعتی می‌گوید تمام قطعات مورد نیاز برای تکمیل خودروهای ناقص قطعات «های‌تک» نبوده است. هر چند مقیمی به صورت دقیق اشاره نکرده که چه تعداد از این خودروها به‌دلیل نبود قطعات «های‌تک» در پارکینگ خودروسازان مانده‌اند و چه تعداد به‌دلیل قطعات معمولی تجاری نشده‌اند.

سناریوی دیگر نیز مربوط می‌شود به ورود مستقیم وزارتخانه برای تکمیل خودروهای ناقص. به‌نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای خودروهای ناقص و اعتراضات مشتریان در این ارتباط وزارت صمت خود راسا به موضوع ورود و تلاش کرده قطعات مورد نیاز برای تکمیل این خودروها را هر چه سریع‌تر تامین کند تا با تجاری شدن آنها علاوه‌بر جلب رضایت مشتریان، جلوی نوسانات قیمتی موجود در بازار را نیز بگیرد. معاون وزیر صمت در امور صنایع در این زمینه گفته است که بخشی از قطعات کسری از داخل و بخشی نیز از طریق واردات تامین خواهد شد. مقیمی ادامه می‌دهد: طی هفته گذشته، جلساتی را با ۲ تامین‌کننده برگزار کردیم تا مشکلات تولید برطرف شود.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد هر کدام از دو سناریوی مطرح شده به واقعیت نزدیک باشد، اما همچنان چند ابهام به قوت خود باقی خواهند ماند. چرا خودروسازان در شرایطی که قطعه به میزان لازم نداشتند اصرار به تولید خودروهای ناقص کرده‌اند؟ از دیگر سو، در حالی که وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو وضعیت شرکت‌های خودروساز را زیر نظر دارد به چه دلیل زودتر برای حل مشکلات آنها ورود نکرده است؟ چرا اجازه داده خودروسازان ۱۸۰ هزار خودرو را به‌صورت ناقص تولید کنند؟ تولید این تعداد خودروی ناقص در شرایطی که خودروسازان با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند، بی‌شک بر مشکلات آنها افزوده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. امین

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (438 ديدگاه)

    اگر بخواد با موتور سرطان EF7تولید بشه،یه ریال نمیرزه.مردم این ماشین با طراحی زشتش را بخاطر موتور و فنی خوبش میخریدن، وگرنه واسشون توجیهی نداشت که بخرنش.

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. امین

      ۱۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (21 ديدگاه)

      شما درست میگی موتوری که 200 تا300 هزارتا رو گاز کار میکنه و باز نمیشه سرطان هست؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. OMID

        ۱۳ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (2172 ديدگاه)

        آره
        موتوری که صد اسب داره حجمش زیر دو لیتر ه بعد اندازه اونتادور آلودگی و مصرف سوخت داره سرطانه سرطاان
        بعد فکر کنم شما اشتباه گرفتی موتورو چون اون ef7 که من دیدم همه مالکانش رو بیچاره کرده
        #عاشقان جان بر کف سمند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۱۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (2956 ديدگاه)

          دوست عزیز نظرتون کاملا محترم اما یکم فضایی فکر میکنید
          بیاید رو زمین!!
          چی رو با چی مقایسه میکنید؟!
          درسته ک همه خودروها و موتورهای داخلی غیر از تندر اصلا ارزش پول دادنو نداره و بشدت داغونن اما ef7 در مقایسه با موتورهای رقیب(tu5_xu7) هم قدرت بهتری داره هم مصرف بهتر هم بهترین راندمان روی گاز رو داره
          بنده ۹ساله ef7دارم(۲۱۰هزار کارکرد) و خداروشکر تا الان هیچ گونه مشکلی در مورد موتورش نداشتم چون همیشه از بهترین قطعات اسفاده میکنم

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. امین

        ۱۳ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (438 ديدگاه)

        مشکلات EF7 دیگه زبانزد همه اهل فن هست.مشکل سوزاندن کوئل،مشکل سر سیلندر تو بعضی مدلها.هزینه کمرشکن تعمیر موتور.اگر یه دینام مشکل پیداکنه،جلوموتور کلا باید بیاد پائین.اعم از رادیاتور و متعلقات و خالی کردن گاز کولر و غیره.تازه بدتر از این،وقتی مشکل پیدا کنه،پیش هر مکانیکی ببری،مگه EF7تعمیر نمیکنم.از بس اذیت می‌کنه.شما هم شانس اوردی،ولی صبر کن که یواش یواش شروع می‌کنه به گریه انداختن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر

          ۱۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (2956 ديدگاه)

          حرف شما متین ولی فک نکنم ۹سال شانس باشه!!
          منم تو این مدت فشار زیادی روش اوردم و‌اصولا رانندگی خشنی دارم اما چون سرویس هاشو به موقع و‌حتی زودتر از موعد انجام میدم و از بهترین قطعات و‌لوازم استفاده میکنم،خداروشکر مشکلی نداشتم از بابت موتورش
          در مورد تعمیرات و‌هزینه زیاد کاملا با شما موافقم دوست عزیز

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. رضا

          ۱۳ تیر ۱۳۹۸
          سوابق: (11 ديدگاه)

          کاملا باهات موافقم. در بیخود بودن EF7 شکی نیست. حال ممکنه یکی بیاد بگه برای من مشکلی نداشته. حتی شنیدم رهام را هم با موتور EF7 میخوان بزنن. اون دیگه چه لگنی میشه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      3. یزدان

        ۱۵ تیر ۱۳۹۸
        سوابق: (2 ديدگاه)

        کاملا مشخصه که K4M همیشه از نظر کیفیتی بهتر از بقیه محصولات بوده اعم از XU7 و TU5 وXUM و EF7

        واینکه موتور سمند حجم بیشتری داره و عملا فکر نمیکنم که بتونه روی تندر نصب بشه و احتمالا با گیربکسش همخونی نداره

        چون همونطور که میدونین تندر با موتور ضعیف تر از ای اف 7 شتاب بهتری از انواع سمند داره وفقط به خواطر هماهنگی گیربکس و موتور هست

        اگه این موتور ایرانی بیاد روی تندر احتمالا باید منتظر باشیم تا موتور پیکان هم بیاد روی پرشیا تا مدل ارزون تر رو بفروشن به مردم !

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. حمید

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    اخه خود ساندرو با اون پلاستیکهای سخت داخلش چه آشغالی هست که تازه موتور سمند هم روش بزارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amir

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    جمع کنید این خودروسازی مسخرتون رو!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Alireza

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (631 ديدگاه)

    ??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️??‍♂️

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    Ef7 موتوری با بازدهی خوب و‌مصرف خوب هست و ویژگی بارزش ،سازگاری خوب با گازه اما مهمترین بحث اینه ک کیفیت موتور رنو رو نداره چون اکثر قطعاتش افت کیفیت داره(مدل های اولیش ک قبل تحریم وارد میشد ، خوب بود)
    و اینکه هماهنگی بین گیربکس و‌موتور !! اشتباهی ک چندین ساله توی سمند و‌سورن و‌دنا حسش میکنیم!
    متاسفم برای خودمون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. هادی نجفی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (7 ديدگاه)

    داره میرزه داره میرزه از ایران خودرو آشغال داره میریزه… ال نود و ساندرو مزخرف داره میرزه،ندارن قد یه ریزخ شرف ایران خودرو سایپا یه ریزههه داره میرزه
    البته با ریتمش حتما زبان هم بیرون بزارین بعد بخونین?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ایوب

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (142 ديدگاه)

    خودروسازی که نتونه موتور مناسب برا ماشیناش طراحی کنه و بسازه به درد لای جرز دیوار میخوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. بهراد

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    خوب بریم سینی ها رو ببندیم رو تخم مرغ شانسیا که صدای مردمم کم کم در اومد.
    دیگه نمی شه ماس مالیش کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Omid622

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (744 ديدگاه)

    چرا فرا فکنی میکنید میگید ظالمانه ترین تحریم
    شماها که تمام انبارهاتون پر از ماشینه و بدست مشتری نمیدید و معلوم نیست چه هدفی رو از این کار دمبال میکنید که همه چی رو تقصیر تحریم میدونید بابا دروغ بسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    کاملا مشخصا قضیه چیه تعدادی اتاق ساندرو ال ممد مونده رو دستشون میخوان با موتور ای اف یک جوری ردش کنن بره بعدم که مشتری تو جاده گیر کرد بهش بگن کلاج تا ته بگیر درست میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نویدی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (409 ديدگاه)

    اینا که از پس تامین شیشه بالابر و پخش خودرو ها برنمیان چطور اسم خودشونو خودروساز میذارن؟!
    با بنگاه معاملاتی خودرو چه فرقی دارن؟ جفتشون کارشون فقط خرید و فروش و بنداز بندازه!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد

    ۱۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگر خود مسئولین هم از این خودرو ها استفاده میکردن و اون خودروهای بی کیفیت وارداتی رو دست مردم میدادن بهتر نبود حداقل میدونستن چیزی رو که درست کردن سوارن
    مردم هم به ناچار ماشینهای وارداتی سوار میشدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. شاهین

    ۱۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    دارن دنده عقب خلافه جهان حرکت میکنن
    #ویرانه ای به اسمه ایران
    قطعا خریدار هم داره دیگه مثل همیشه صف میکشن براش
    #تاسف کلمه ای آشنا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا