ایستگاه خبر

اعتراض‌ به قیمت‌گذاری و نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری

هفته گذشته دو تجمع اعتراض‌آمیز توسط برخی از مشتریان شرکت سایپا سیتروئن مقابل سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین وزارت صمت برپا شد که در نهایت به تنظیم شکایت منجر شد. مشتریان اما نسبت به چه چیزی اعتراض دارند و موضوع شکایت آنها چیست؟


پیش از خروج آمریکا از برجام و در زمانی که گشایش‌هایی در زمینه تجارت خارجی صورت گرفته بود، شرکت سایپا با همکاری شرکت سیتروئن، اقدام به ثبت شرکتی به نام سایپا سیتروئن به‌صورت مشارکتی کرد و به‌عنوان اولین محصول مشترک، خودروی سیتروئن C۳ را معرفی کردند و تصمیم گرفته شد دو هزار دستگاه از این خودرو پیش‌فروش شود. فرآیند تولید به این صورت در نظر گرفته شد که در مرحله اول، قطعات از فرانسه وارد شوند و مونتاژ در ایران انجام شود و سری اول محصولات به این ترتیب فروخته شود و در مراحل بعدی با انتقال فناوری، صفر تا صد تولید در داخل کشور انجام شود.


مبلغ پیش‌پرداختی که در هنگام ثبت‌نام اولیه در اردیبهشت از مشتریان گرفته شد، ۵۰ درصد قیمت نهایی و معادل ۶۰ میلیون تومان به‌صورت علی‌الحساب بود. پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت سیتروئن به همکاری با سایپا خاتمه داد. شرکت اما با اعلام اینکه قطعات این خودرو به کشور وارد شده‌اند، از تحویل دو هزار خودروی پیش‌فروش ‌شده در موعد مقرر خبر داد؛ اما مساله اینجاست که با وجود آماده‌سازی خودروها، قیمت جدید، ۲ برابر قیمت زمان ثبت‌نام اعلام شده و حالا مشتریان نسبت به دو موضوع اعتراض دارند. موضوع اول، نرخ ارزی است که قطعات خودرو با آن خریداری و وارد شده‌ است. آنها با استناد به قانون می‌گویند مجوز پیش‌فروش زمانی صادر می‌شود که ثبت‌سفارش انجام شود و ثبت‌سفارش هم با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی انجام شده و حتی پس از افزایش نرخ ارز نیز، قطعات منفصله خودرو خارج از دایره شمول پرداخت مابه‌التفاوت بودند، پس دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.


موضوع دومی که از طرف معترضان مطرح شده، این است که حتی اگر قرار است در زمان تحویل قیمت نهایی با ارز نیمایی محاسبه شود، ارزش آورده مشتریان به نسبت اردیبهشت (معادل ۵۰ درصد قیمت خودرو) محاسبه شود و صرفا مبلغ باقیمانده با ارز نیمایی محاسبه شود و در این صورت می‌پذیرند برای قیمت نهایی ۲۴۰ میلیون تومان، ۱۲۰ میلیون تومان دیگر بپردازند. ادعایی که از طرف این مشتریان معترض مطرح می‌شود این است که شرکت، تعداد معترضان را همان تعداد حاضر در تجمع می‌داند و در تماس با آن‌ها، قصد دارد با ارائه تخفیف به اعتراضات پایان دهد و این جمعیت را از شکایت منصرف کند؛ در‌حالی‌که به ادعای این افراد، تعداد کمی از مشتریان تکمیل وجه را انجام داده‌اند و شرکت قصد دارد با ارسال دعوت‌نامه به تاریخ‌های بعدی تحویل، آمار تکمیل وجه را بالا ببرد و جمعیت معترضان را کمتر نشان دهد. پیگیری موضوع اعتراض این مشتریان، از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و ایرنا به دنبال راستی‌آزمایی ادعاهای مطرح شده و پاسخ شرکت سایپا و سایپا سیتروئن در این ارتباط است که تاکنون به‌رغم تماس‌های مکرر با روابط عمومی این دو شرکت، پاسخی دریافت نکرده است.

  • نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری

خودروسازان در حالی با استناد به تحریم و نبود قطعه از پایبندی به تعهدات خود شانه خالی می‌کنند که بهتر بود هنگام پیش‌فروش، برای تمام این شرایط برنامه‌ریزی و با توجه به ظرفیت خود ثبت‌نام می‌کردند. طرح‌های مختلف خودروسازان برای پیش‌فروش محصولاتشان این روزها به معضلی تازه بدل شده، چه آنکه هرچند وقت یکبار تعداد زیادی از مشتریان نسبت به عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات شان گلایه‌مند و خواستار ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع می‌شوند.


در این مورد نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس گفت:

باید مشخص شود پول‌های هنگفتی که خودروسازان تحت عنوان پیش‌فروش از خریداران دریافت کرده‌اند، کجا هزینه شده که آنها همیشه از مردم طلبکار هستند.

وی اظهار کرد:

شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود عمل نکرده و قیمت‌ها را در زمان تحویل، به روز محاسبه می‌کنند، حال آنکه باید قیمتِ زمان پیش‌فروش، اساس کار قرار گیرد و خریداران تنها سهم باقیمانده را پرداخت کنند.

قاضی پور درباره نحوه محاسبه قیمت خودروهای تاخیری نیز خاطرنشان کرد:

به‌زعم کمیسیون صنایع و معادن، شرکت‌های خودروساز باید محصولات پیش‌فروشی را با همان قیمت زمان ثبت‌نام تحویل دهند. در واقع کسی که در زمان پیش‌فروش، پژو را با قیمت مثلا ۳۳ میلیون تومان و با سررسید مهر خریداری و هنوز موفق به دریافت نشده، نه تنها نباید پولی بابت افزایش قیمت بپردازد، بلکه باید ضرر و زیان بابت تاخیر نیز دریافت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. amin

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    البته تعداد تجمعات تا به حال 5 تا بود2تجمع روبروی سازمان حمایت.
    2تجمع روبروی وزارت صنعت و 1 تجمع هم روبروی شرکت سایپا سیتروئن که بعد ما را به داخل شرکت هدایت کردند و دعوت کردند ناهار بخوریم????!!!!!
    البته روز چهارشنبه هم دستور قاطع وزارت و سازمان حمایت خطاب به سایپا سیتروئن مبنی بر توقف صدور دعوتنامه و تکمیل وجه تا پایان بازنگری در قیمت خودرو توسط سازمان حمایت صادر شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. amin

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    البته تعداد تجمعات معترضان سایپا سیتروئن تا به حال 5 تا بود2تجمع روبروی سازمان حمایت.
    2تجمع روبروی وزارت صنعت و 1 تجمع هم روبروی شرکت سایپا سیتروئن که بعد ما را به داخل شرکت هدایت کردند و دعوت کردند ناهار بخوریم????!!!!!
    البته روز چهارشنبه هم دستور قاطع وزارت صنعت و سازمان حمایت خطاب به سایپا سیتروئن مبنی بر توقف صدور دعوتنامه و تکمیل وجه تا پایان بازنگری در قیمت خودرو توسط سازمان حمایت صادر شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. محسن

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (93 ديدگاه)

    چقدر قیافه این دلال ها دیدن داره که از یه دزد رو دست خوردن موقع ثبت نام از کول هم بالا میرفتن حالا تحویل بگیرید واقعا حال و روزتون خنده داره.
    درست ترین حرفی که تو این 40 سال زده شد این بود که ” این انتخاب خودمون بود که این شکلی زندگی کنیم” پس ساکت شید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina7

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (435 ديدگاه)

    انگار مثلا ما نمیدونیم اکثر اینا دلالن
    موقع پیش فروش تا اونجایی که من شنیدم در عرض 5 دقیقه ظرفیت تکمیل شد
    هرکی بخواد از این ***ها ماشین بخره،هر بلایی سرش بیاد حقشه
    1000 دفعه رفتار بد فرغون سازا رو دیدیم،اونی که میره تو صف ثبت نام به همه خیانت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۷ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (58 ديدگاه)

    یعنی طرف ماشین مینویسه مثلا آذر بهش بدن !
    بعد قانون یه جوریه بعد موعد باید سالانه 27 درصد ضرر و زیان بده به مشتری !
    خب تا اینجا همه چی درسته !
    اما صبر می کنه 100 درصد گرون می کنه نه تنها سودی که میده جبران میشه بلکه دو برابر سود می کنه :) یعنی هرچی دیرتر بیشتر به نفعشه !
    یه قانونم تصویب کردن هیچکس نگاهشم نمی کنه ! :))
    با این شرایط باز یه سری میرن برای دو سال دیگه پیشفروش ثبت نام می کنن !
    قاون این مملکت زیبا نیست ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۸ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      قانون زیباست. مسخره مردم ساده لوحی هستن که با رفتارا حرص و طمعشون زندگی رو برای ما در این کشور سخت کردن.کاش نتیجه عملکردشون فقط به خودشون میرسید و دهن ما سرویس نمیشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. امیر

        ۸ دی ۱۳۹۷
        سوابق: (58 ديدگاه)

        همرو به یه چوب نمیشه زد !
        متاسفانه خیلی از این دوستان پارسال ثبت نام کردن !
        تمام حرفات متین ولی تیراژ خودرو یاز ها پارسال به بیشتر از ۱۲۰۰۰۰۰ دستگاه رسیده بود !
        من مشکلم با اونایی که دیدن به اینا ماشین نمیدن با چه منطقی متقاعد شدن اینا هم برن بنویسن ؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. محمد

          ۹ دی ۱۳۹۷
          سوابق: (1433 ديدگاه)

          منم واقعا درک نمیکنم
          اینایی رو که
          واسه پیش فروش به قیمت روز
          با محدودیت شماره ملی
          برای تحویل ۹۸-۹۹
          از روی سر و دست هم رد میشدن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. amin

    ۸ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    دوستان اینجوری قضاوت نکنید.همه که دلال نیستند
    من خودم c3 رو ثبت نام کردم که سوار بشم.اول هم قرا بود به قیمت 120 میلیون بدهند و حساب کتاب کردم دیدم زورم میرسه سوار بشم و ثبت نام کردم
    از یه طرف دیگه الان برچسب رو ی شیشه سیتروئن های تولیدی رو که میبینیم تعداد زیادیشون اوایل اردیبهشت ماه و قبل از ثبت نام تولید شده اند و سایپا ماشینها رو با اینهمه تاخیر داره میده به بهانه اینکه تا الان نمیتونسته تولید کنه به خاطر تحریم.یعنی در واقع ماشین هارو تولید کرده و انبار کرده که بعدا به بهانه تحریم و گران شدن ارز به قیمت 2 برابر بفروشه
    نکته جالبتر اینجاست که برای رینگ ماشین 4 میلیون اضافه بر مبلغ نهایی کارخانه باید از قسمت آپشن سایت پرداخت کنید و برای گرمکن صندلی هم 3.5 میلیون تومان
    یعنی ماشین فول آپشنی که به ما فروختند رو دارند پول آپشن هاش رو هم جدا میگیرند
    این دزدی تو روز روشنه که فقط از خودروسازهای داخلی بر میاد
    سوال اینه که پژو 2008 و سیتروئن c3 هردو از یک پلت فرم و موتور و گیربکس استفاده میکنند و قیمت جهانی برابر دارند.چجوریه که ایرانخودرو 2008 رو 114 میلیون تحویل میده و سایپا سیتروئن رو 240 میلیون،این غیر از دزدی سایپا هیچ معنای دیگری نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۵ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام.
    دوستان محترمی که پیش فروش عادی خودرو کرده اید، روز شنبه 6 بهمن ساعت 10 صبح جلو وزارت صنعت تجمع مسالمت آمیز جهت اجرای ماده 4 قانون حمیات از مصرف کننده تشکیل خواهدشد. اعتراض ما به افزایش قیمت خودروهای تاخیری می باشد.
    آدرس: تهران، خیابان کریمخان، خیابان
    استاد نجات الهی، خیابان سمیه، نبش
    کوچه پور موسی، وزارت صمت
    نزدیک ترین ایستگاه مترو: میدان
    فردوسی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا