ایستگاه خبر

افت شدید واردات خودرو در سال جاری

طبق تازه‌ترین آمار تجارت خارجی ایران، در شهریورماه سال جاری تعداد یک هزار و ۲۵۹ دستگاه انواع خودروی سواری از طریق گمرکات سراسر کشور وارد شده است؛ بنابراین با احتساب خودروهای وارداتی در شهریورماه، در مجموع طی ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۳ هزار و ۷۷۱ دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شده است. بر اساس آمارهای گمرک، واردات این تعداد خودرو به کشور ۳۷۹ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار، ارزبری داشته است.


به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که در پنج‌ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۲ هزار و ۵۱۲ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است. در شرایطی شاهد واردات این تعداد خودرو در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری هستیم که در مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ هزار و ۶۹۵ دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و ۱۹۴ میلیون دلار به کشور وارد شده بود. با مقایسه آمارهای ارائه شده در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با مدت مشابه سال گذشته مشاهده خواهیم کرد، واردات خودرو با کاهش ۲/ ۶۹ درصدی روبه‌رو بوده است.


دلیل اصلی این مسئله را باید در ممنوعیت ورود خودرو به کشور به دنبال بستن سایت ثبت سفارش از تیرماه گذشته جست‌وجو کرد. به دنبال قرار گرفتن خودرو در لیست کالاهای ممنوع‌الورود به کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش آن را لغو کرد. هرچند که زمزمه‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس در ارتباط با لغو ممنوعیت ورود خودرو به گوش می‌رسد، بااین‌حال تاکنون وزارت صنعت خودرو را از لیست کالاهای ممنوع‌الورود به کشور خارج نکرده و کماکان واردات خودرو به کشور ممنوع است. البته با توجه به تعیین تکلیف خودروهایی که با ارز دولتی ثبت سفارش شده بودند و الزام واردکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت برای ترخیص آن‌ها به نظر می‌رسد روند واردات خودرو در ماه‌های پیش‌رو اندکی افزایشی شود. بااین‌حال این میزان واردات با مدت مشابه طی سال گذشته فاصله زیادی دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    حالا ما فرض بگیریم واردات بشه ۱۰ برابر الان . کی دیگه با این قیمتهای مسخره ماشین میخره غیر از ی مشت بچه پولدار خاص که براشون مهم نیست .آخه کدوم آدم عاقلی برای ی آهن پاره که تو تمام دنیا کالای مصرفی حساب میشه که تا دیروز بوده ۲۲۰ میلیون الان باید بالای ۵۰۰ میلیون پول بده .
    نه عزیزم مشکل واردات نیست مشکل گرونیه . صبح بلند شی ببینی همه چی شده ۳ برابر .هر چیزی ی قیمتی داره بیشتر بشه طناب پاره میشه.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۴ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      یه پینیر کوجیک که تا دور پیش دوهزار تومان بود الان شده دوهزار پانصد!!
      از هویدا تو داداگاه پرسیدن ۱۳ سال چی کار کردی گفت ۱۳ سال قیمت ها ثابت بود بعد یه عده *** بهش خندیدن الان همون ***ها بدبختمون کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. emad1990

        ۲۴ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        البته اون خودکار بود ولی اصل صحبتت درسته

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. mahdy

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یه نکته قابل تامل دیگه هم هست و اون اینه که با وجود افزایش قیمت حدودا 1000 دلاری خودرو های وارداتی از سوی شرکت تولید کننده قیمت میانگین ماشینهای پارسال 1000 دلار بیشتر از ماشینای امسال بودینی پارسال ماشینای بهتر و گرون تری میومدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۲۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    البته خروجی خیلی از برند ها هم بی تاثیر نبود خودروی خارجی عملا از سبد خرید مردم متوسط خارج شده همینطور هزینه ها بره بالا دیگه خیلی ها قدی خودرو کلا میزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایرانی

    ۲۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (612 ديدگاه)

    حنما با هدف افزایش قیمت… و یا جلوگیری از افت قیمت… نامردیه دیگه.. یکی دوتا نیس که…..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا