ایستگاه خبر

نگاهی به انحصار در بازار خودروی ایران و جهان

بازار خودروی ایران با تنوع محدود مدلها و سایه سنگین خودروهای ساخته شده توسط دو شرکت بزرگ و با وجود حمایتهای آشکار و نهان سالیان دراز، جلوه ای انحصاری و گاهی مافیایی دارد. با این حال در برابر این اتهام، خودروسازان خود را بری می دانند. مخصوصا اکنون که انحصار در خودرو باعث ورود شورای رقابت به جریان قیمت گذاری خودرو نیز شده است.
بنابراین شرکتهای خودروسازی گزارشی دو بخشی تهیه و تدوین کرده اند که ادعا می کند انحصار خاصی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و اینکه منتقدان، بازار را انحصاری می‌دانند، بیشتر به هیاهوی تبلیغاتی می‌ماند تا واقعیت!

بازار خودرو در ایران و انحصار
بازار خودرو در ایران و انحصار
در بخش اول این گزارش، خودروسازان دست به دامان تعاریف علم اقتصاد و همچنین قوانین موجود در کشور شده و با استناد به آن‌ها وجود انحصار در بازار خودرو را بی‌پایه و اساس دانسته‌اند. در بخش دوم گزارش نیز به بررسی وجود انحصار در بازار سایر کشورها پرداخته اند.
خودروسازان با آمار و ارقام نشان داده‌اند در بازار خودروی کشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی مانند ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز انحصار به چشم می‌آید. در این گزارش، نشان داده شده که در کشورهای صاحب صنعت خودرو نیز این خودروسازان داخلی هستند که فرمانروایی می‌کنند و بیشترین سهم فروش را در اختیار دارند. اتفاقاً اتهام اصلی خودروسازان ایرانی نیز همین است که عنوان می‌شود ایران خودرو، سایپا و زیر مجموعه آن یعنی پارس خودرو به عنوان سه غول نیمه دولتی، بالای ۹۰ درصد سهم بازار خودرو کشور را در اختیار دارند و چندان جایی برای نفس کشیدن دیگران نیست. حالا خودروسازان در پاسخ به این اتهام عنوان می‌کنند که در سایر کشورهای صاحب صنعت خودرو نیز اوضاع به همین منوال است و آنجا هم شرکت‌های داخلی در بازار خود حکمرانی می کنند.
از نظر خودروسازان، وقتی در ژاپن، تویوتا و نیسان و هوندا می تازند و سهم بزرگی از بازار آمریکا در دست جنرال موتورز و فورد و کرایسلر است و کیا و هیوندایی دو قدرت اصلی بازار کره به حساب می‌آیند، پس نباید از سهم بالای ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو در بازار ایران متعجب بود و انتقاد کرد. بر این اساس تفاوت چندانی میان بازار خودرو ایران و بازارهایی مانند ژاپن و آمریکا و کره و… از باب انحصار خودروسازان داخلی، به چشم نمی‌آید!

انحصار در آسیا
طبق گزارش مبسوط خودروسازان، بازار کشورهای صاحب نام در صنعت خودرو هم سهمی عمده را به خودروهای ساخت داخل اختصاص می دهند.مثلا در ژاپن که کشوری پرآوازه در خودروسازی است، و تنها نام شرکت تویوتای آن برای نشان دادن قدرتش در صنعت خودرو، کافی به نظر می‌رسد، شرکت‌های داخلی سهمی بیش از ۹۴ درصد را در اختیار دارند و سهم خودروسازان خارجی کمتر از ۶ درصد است. سه شرکت تویوتا، هوندا و نیسان نیز به تنهایی بیش از ۷۱ درصد بازار خودرو ژاپن را به خود اختصاص داده‌اند و سایر شرکت‌ها مانند مزدا، سوزوکی، میتسوبیشی سهمی کمتر از ۲۳ درصد دارند. با این شرایط، خودروسازان خارجی عملاً فرصتی برای عرض اندام در ژاپن ندارند، چون در این بازار، غول‌های داخلی خودروسازی به اندازه کافی به چشم می‌آیند و ژاپنی‌ها عملاً نیازی به محصولات آلمانی و آمریکایی و فرانسوی ندارند. در واقع نیاز بازار خودرو ژاپن به واردات، بسیار ناچیز و شاید در حد صفر است.

تویوتا و نقش پر رنگ در بازار ژاپن
تویوتا و نقش پر رنگ در بازار ژاپن
در بازار کره جنوبی نیز اوضاع تقریباً به همین شکل است، به نحوی که ۹۱ درصد سهم بازار را خودروسازان داخلی در اختیار گرفته‌اند. هیوندایی و کیا به تنهایی بیش از ۷۲ درصد بازار خودرو کره را پوشش می‌دهند و امثال جی‌ام و سانگ یانگ و رنو-سامسونگ سهمی بسیار اندک را دارا هستند. همچنین خودروهای وارداتی فقط و فقط ۸ درصد از بازار خودرو کره را پوشش می‌دهند یعنی در مقابل خودروسازان داخلی، فرصتی برای خودنمایی ندارند.
در مالزی هم ۸۰ درصد سهم بازار خودرو را شرکت‌های داخلی به خود اختصاص داده‌اند. پرودوا و پروتون دو خودروساز داخلی مالزی به شمار می‌روند که صاحب بیش از نصف بازار این کشور هستند. در بین خودروسازان خارجی حاضر در مالزی، تویوتا سهمی ۱۳ درصدی دارد و هوندا نیز هشت درصد بازار را در اختیار دارد. در واقع بازار خودرو مالزی بیش از کره جنوبی نیازمند واردات است، هرچند نقش اصلی در این بازار را نیز داخلی‌ها ایفا می‌کنند.
اما در ایران هم به عنوان یک کشور آسیایی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز اصلی ایران، بیش از ۸۶ درصد سهم بازار را در اختیار گرفته‌اند که در این بین، ایران خودرو اول است و سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب دوم و سوم هستند (البته کنسرسیوم سایپا و پارس خودرو با ۵۲ درصد بالاتر از ایران خودرو قرار می گیرد. خودروهای وارداتی در بازار ایران، تنها ۶ درصد سهم دارند و سایر شرکتهای مونتاژ داخلی نیز ۸ درصد بازار را در اختیار دارند.

سهم خودروها در بازار ایران
سهم خودروها در بازار ایران
انحصار در کشورهای اروپایی
اما در اروپا و در بازار فرانسه، خودروسازان بسیاری از جمله تویوتا، نیسان، فیات، ب ام‌ و، داچیا و فورد روزگار می‌گذرانند، با این حال، ۵۲ درصد از سهم بازار به داخلی‌ها اختصاص یافته است. رنو، پژو و سیتروئن به عنوان سه خودروساز بزرگ فرانسه، بیشترین سهم بازار این کشور را در اختیار دارند و ۴۸ درصد باقیمانده بین خارجی‌ها تقسیم شده است. در بین خارجی‌ها یعنی فولکس واگن و زیرمجموعه مشهورش یعنی آئودی، ۱۸ درصد بازار را به اشغال خود درآورده‌اند که بیشترین سهم به حساب می‌آید. در مجموع فرانسوی‌ها ۴۸ درصد نیاز بازار خودرو خود را از راه واردات تأمین می‌کنند که نشان از فرصت مناسب خودروسازان خارجی برای حضور در این بازار است.

فولکس گلف یک خودروی مردمی
فولکس گلف یک خودروی مردمی
در آلمان خودروسازان خارجی ۳۸ درصد نیاز را تأمین می‌کنند، و ۶۲ درصد سهم بازار خودرو نیز در دست آلمانی‌ها است که نصف این رقم را فولکس واگن و بنز به تنهایی در اختیار دارند. در واقع ۳۱ درصد سهم بازار خودرو آلمان در اختیار دو شرکت بوده و ۳۱ درصد دیگر نیز بین امثال اوپل و BMW و آئودی تقسیم شده است.

انحصار خودروی آمریکا
اما در ایالات متحده، کشوری که ۹۰ درصد بازار خودرو آن را شرکت‌های داخلی در اختیار دارند. در ایالات‌متحده آمریکا، برندهای معتبری مانند تویوتا و نیسان و فولکس واگن نیز حضور دارند، منتها عملاً شرکت‌هایی آمریکایی به حساب می‌آیند چون در خاک این کشور به تولید مشغولند.
در واقع در کنار نام برندهایی مانند هیوندایی و ب ام‌ و و نیسان و سوبارو، کلمه «آمریکن» نیز به چشم می‌آید که نشان می‌دهد این شرکت‌ها در خاک آمریکا و احتمالاً با قطعات ساخته شده در این کشور، خودرو تولید می‌کنند. با این حساب اگر این‌ها را نیز جزو خودروسازان آمریکایی به حساب بیاوریم، بازار ایالات‌متحده عملا از واردات خودرو بی‌نیاز است. در بین برندهای خارجی حاضر در بازار آمریکا، بیشترین سهم را هوندا موتورز ژاپن به خود اختصاص داده و پس از آن باید از نیسان موتورز ژاپن یاد کرد.

خودروسازان آمریکایی با توجه به سلیقه آمریکایی ها خودرو می سازند
خودروسازان آمریکایی با توجه به سلیقه آمریکایی ها خودرو می سازند
اما اگرچه با توجه به گزارشی که خودروسازان تهیه کرده‌اند باید پذیرفت که بزرگ‌ترین بازارهای دنیا نیز در اختیار خودروسازان داخلی قرار دارند؛ اما این موضوع قطعاً نمی‌تواند ملاک درستی برای قضاوت در مورد بازار خودرو ایران باشد. درست است که در آمریکا و ژاپن و کره نیز خودروسازان داخلی فرمانروایی می‌کنند؛ اما نباید بازار خودرو ایران را نیز با این متر و معیار مقایسه کنیم. مشکل اصلی مشتریان ایرانی نه انحصار که کیفیت و قیمت بالای خودروهای داخلی است و آن‌ها اگر اعتراضی به انحصار دارند، به دلیل تأثیر مستقیم آن بر کیفیت و قیمت است. در واقع چون خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند فضایی رقابتی را در کیفیت و قیمت خودروها به وجود بیاورند، مردم و کارشناسان انحصار آن‌ها را به چالش می‌کشند و این وضع با بازارهایی مانند آمریکا و کره و ژاپن قابل مقایسه نیست. در کشوری مثل ژاپن، درست است که بازار روی تولیدات تویوتا و نیسان و هوندا می‌چرخد؛ اما این سه شرکت آنقدر معتبرند که در همان بازار ژاپن نیز بر سر کیفیت و قیمت با یکدیگر رقابتی تنگاتنگ دارند. از طرفی، سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی در کشوری مثل ژاپن به حدی مناسب و به صرفه است که مشتریان نیازی به خودروهای خارجی احساس نمی‌کنند و هیچ وقت هم از انحصار تویوتا و هوندا و نیسان گله‌مند نیستند.

آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
آیا انحصار در ایران با رضایت مصرف کننده همراه است؟
یا مثلاً در بازار کره، هیوندایی و کیا دو قدرت خودروساز جهانی به حساب می‌آیند و کره‌ای‌ها را آنقدر از نظر کیفیت و قیمت راضی نگه داشته‌اند که نیاز چندانی به واردات نباشد. در آمریکا و آلمان و فرانسه نیز اوضاع کم و بیش به همین منوال است و برندهای داخلی تا حد زیادی مشتریان خود را راضی نگه داشته‌اند. در واقع اگر در بازار کشورهای صاحب صنعت خودرو، انحصاری هم وجود دارد، ناشی از قدرت کیفی و دست بالای خودروسازان داخلی در مقابل برندهای خارجی است، چه آنکه کیفیت مناسب و قیمت به صرفه را باید رمز پیروزی آن‌ها در بازار داخلیشان دانست. این در حالی است که بازار ایران و خودروسازانش نتوانسته‌اند در کیفیت و قیمت، با یکدیگر رقابت کنند و مردم دقیقاً از همین موضوع ناراضی‌اند. آن‌ها می‌گویند، باید خودروهای خارجی بخش بزرگی از بازار ایران را در دست بگیرند، تا در پی آن، خودروسازان داخلی نیز خود را تکان داده و پا به پای خارجی‌ها در کیفیت و قیمت رشد کنند. بدون تردید اگر خودروسازان ایرانی نیز می‌توانستند محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب روانه بازار کنند، مردم آرزوی صفر شدن تعرفه و پر شدن بازار از خودروهای خارجی را نداشتند و این قدر نسبت به انحصار بازار گله مند نبودند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    کسی که خوابه راحت بیدار میشه . . .

    ولی کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد . . .

    حالا حکایت اینهاست که چشماشون رو بستن و خودشون رو به خواب زدن . . .

    ملت هم که صبور . . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. xsajad

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (100 ديدگاه)

      دوستان مثل اینکه گند این شرکت های ایرانی در اومده این ها حدود 500 میلیارد به شرکت رنو بدهکار هستند (موقع دزدی یادشون رفته بدهی هاشون رو بدن) برای همین وعض قطعات داخلی در بازار خراب هست امیدوارم ور شکست بشن که یک ملت از دستشون راحت بشن
      ——————-
      این نکته رو بگم دروغ میگن عوضی ها بازار شدیدا غیر رقابتی و انحصاری هست کافیه گمرک رو ازاد کنند تا ببینم تحلیل هاشون همینه یا نه الان دقیا از هر ده ماشین 5 تاش پراید هستش واقعا برای دروغ هاشون متاسفم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهیار

        ۱۰ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (129 ديدگاه)

        انقدر مطلب زیاده حسش نیست بخونم میشه تو یه خط برام خلاصش کنین

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. آرش ایرانی

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      پدال ما که هر چی توصیح دادیم و خواهش کردیم و داد زدیم صدامون بجایی نرسید.
      ببینیم چیکار میکنی.
      شاید تیم شما بتونه صدایی رو بجایی برسونه و انتقاد از خودروسازهارو رسانه ای کنه.
      شاید شما با پیگیری و تلاش بتونید این مشکل چند دهه ای خودرو رو در کشور حل کنید.
      ممنون پدال

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. km

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (679 ديدگاه)

      چرا اسم این آشغالای داخلی رو میذارین ماشین؟؟ اگه اینا ماشینن پس اسم اونایی که تو آمریکا و اروپا سوار میشن چیه؟ ما چی بودیم چی شدیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. aventador twin turbo

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      خدایی تو آمریکا خودرو های خارجی رو پلاک گذاری می کنند یا نه ؟؟؟؟ شما جواب بدید!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. hoseyn

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      31درصد بازار المان رو دو غول خودروسازی جهان باهم دارند!!یعنی بنز و فولکس!!اما سایپا بیش از 50درصد بازار ایران رو داره!!!
      خودتان قضاوت کنید!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. HASSANBMW

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (396 ديدگاه)

      ماشالا ماشالا…ماشالا
      ماشالا به سایپا…ماشالا

      لطفا با ریتم خوانده شود!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. aventador twin turbo

      ۱۱ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      گند زدن تو کشورمون!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهاب

        ۱۱ مهر ۱۳۹۲
        سوابق: (266 ديدگاه)

        بابا اینا چ رویی دارن که خودشونو با برندای بزرگ خودرو مقایسه میکنن ،(خودروسازان با آمار و ارقام نشان داده‌اند در بازار خودروی کشورهای صاحب نام در عرصه خودروسازی مانند ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی نیز انحصار به چشم می‌آید)!!!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. محمد

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی..مردم ما. ماشین با کیفیت خوب قیمت مناسب و از همه مهمتر تنوع در محصولات رو در خواست دارن… ولی هی ما بگیم کیه که گوش بده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سعید131

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    سانتافه 2013 حدودا 25 هزار دلاره + 45 درصد گمرکی + دلار حالا 3000هزارتومنی. میشه حدودا 120 تومن. مگه چقدر هزینه حملو کوفتو زهزمار هست که 230 تومن باس بخری. چه غلطی دارن میکنن!!!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. فرامرز

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    انحصار فقط در تعداد شرکت ها و تعداد مدل ها خلاصه نمیشه! ما یه انحصار خاص پلتفرم داریم و اون اینه که بیش از ۸۰ درصد تولیدات داخل (با احتساب تولیدات قبلی حدود ۹۹ درصد خودروهاس سواری که تو خیابون میبینیم) از سه موتور و سه اتاق پراید و ۴۰۵ و پیکان بهره میبرند (البته با آپشن هایی مثل زیرپلاکی و آینه تاشو و نمد زیر کاپوت)!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فرامرز

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    خودروهایی که تو آلمان به وفور یافت میشن و خدمات گسترده ای دارن
    فولکس واگن (ده ها مدل). آئودی (ده ها مدل). بی ام و (ده ها مدل). مرسدس (ده ها مدل). اوپل. فورد. سئات. فیات. ولوو. اسکودا. سیتروئن. پژو. رنو. مزدا. نیسان. تویوتا. هوندا. کیا. هیوندای. میتسوبیشی. شورلت. جیپ. آلفارومئو. جگوار
    و ده ها برند دیگه. اگه باور ندارید برید چک کنید همشون وبسایت آلمانی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. توفیقی

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    فرامرز خودت نظر مینویسی خودت لایک میکنی؟؟؟!!!همشو میدونیم لازم نیست اسم شرکتهای ماشین رو واسمون تو سایت بیاری…به درک که مشتری راضیه یا نه از خداشون باشه که پراید بهشون میدن با بنز نمیمیری و هنوز مجبوری تو این ایران لعنتی هر روز آرزوی مرگ کنی ولی با پراید به ملکوت اعلا میپیوندی اگه تصادف کنیم…
    الکی حرف نزنیم تو ایران همینی که هست.والسلام شد تمام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      توفیقی جان نظر من پاسخ به اون هایی هست که میگن تو خارج هم انحصار هست. همین دیدگاه ناامیدانه و منفعلانه ای شما هست که همه ما گرفتارش شدیم و بجای یافتن راه حل دنبال اینیم که دعا کنیم وضع از این بدتر نشه. مطالب پدال و خیلی از نظرها هم الکی نیست. درسته مسئولان رو به طور مستقیم آگاه نمیکنه اما من و شما و در نتیجه جامعه رو آگاه میکنه. نتیجه یک جامعه آگاه هم اینه که دیگه به این سادگی سرشون کلاه نمیره و دولت به مرور مجبور میشه قبول کنه که دیگه نمیشه به این راحتی سر ملت کلاه بگذاره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. رهام

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    میدونین هرچی من و شما بگیم و عصابمونو خراب کنیم اینا اهمیت نمیدن که ،فکر میکنن هیچکس نمی فهمه دارن چی کار میکنن و همش تقصیر خودمونه که می خریم ،بازم دست خارجیها درد نکنه که اینارو تحریم کردن.باور کنین اکثر مدیران صنعت خودرو تا حالا موتور ماشین رو از نزدیک ندیدن ،اونوقت انتظار پیشرفت دارید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رهام

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    خداوکیلی خجالت نمیکشن خودشونو با ژاپن و بقیه مقایسه میکنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. noname

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    متاسفانه من نمیدونم شما چه اصراری دارید بگید که:
    1- خودروسازان ما ماشین بد میسازن
    2- ماشین های ساخته شده از کیفیت مناسبی برخوردار نیست
    3- ممکن است آتش بگیرند
    4- خدمات پس از فروش خوبی ندارند
    5- احترام به خریدار و مشتری مداری ندارند
    6- ماشین های گوناگون تولید نمیکنند (مثلا همین پراید مدلهای گوناگونی از آن تولید شده)
    7- و از همه مهمتر اینکه خودرو سازان ما در انحصار کامل بسر می برند

    عجیبه واقعاً یا شماها نمی فهمید یا ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. feri

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    دروغگو رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اینا هر وقت تونستن به تعهداتشون عمل کنن اونوقت…
    خودروسازی که نتونه خودرویش را به موقع تحویل بده وباز هم با این که در اون زمینه کمبود خودرو داره بیاد پیش فروش کنه واقعا براش متاسفم
    اصلا قابل قیاس حتی در رویا و خیال نیستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. محمد رضا

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    عجب واقعا ذهنم باز شد نمی دونستیم تو کشور های دیگر چه خبر است از هر دو شرکت تابوت سازی ممنونیم که شفاف سازی کردن.واقعا مردم اروپا وامریکا با این انحصاری بودن بازارشون چه زجری می کشند موندم چرا مهاجرت نمی کنند ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سام*

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (218 ديدگاه)

    ما که نباید خودمون رو تو تولید خودرو با امریکا و ژاپن و المان مقایسه کنیم.ما نهایتا باید با یمن و سوریه و عراق و جزایر سلیمان مقایسه بشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش ایرانی

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (33 ديدگاه)

      خوب گفتی خداییش
      چند وقت پیش داشتم فکر میکردم نکنه ناآرامی های سوریه و شروع مخالفت مردم سوریه با بشار اسد بخاطر اجازه ورود پراید به خاک سوریه بوده…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. هويجوري

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    عزیزان

    مشکل ما در انحصار بودن بازار خودرو نیست

    بلکه مشکل ما ، وجود انحصار همراه با بی کیفیتی و گرانی است

    ای کاش اینجا ژاپن بود و در انحصار تولیدات متنوع و با کیفیت تویوتا بودیم و احترام به مشتری در سرلوحه کارهایشان بود و وقتی که مشکلی در تولیدات وجود داشت مدیرعامل در برابر مشتری سر تعظیم فرود می آورد و رسما عذرخواهی می کرد و پس از آن فراخوان می داند و رفع عیب می کردند

    نه اینکه پول تو را بگیرن و با عنوان فروش نقدی بطور اسمی 45 روز بعد محصولی بی کیفیت را بخواهند تحویل مشتری دهند که 45 روز بارها 59 روز هم شده
    و بعد در نمایندگی سیستم بلوتوثی که بایستی بر روی ماشین به مشتری می دادند را سرقت کنند و تازه دردسر شما شروع شود

    مشتری می گوید انحصار نباشد ، شاید که کیفیت در اثر رقابت بالاتر رود آنوقت آقایان می گویند که در آمریکا هم انحصار هست

    شاید نمی دانند که مردم هر کشوری نسبت به تولید خودروی ملی خودشان غیرت دارند و مسئولان هم به این غیرت بها می دهند

    ولی در این مملکت گویا مشتری همان رعیت است بجای اینکه ارباب باشد

    مشکل ما پایین بودن کیفیت تولیدات بهمراه خدمات پایین و گرانی و بی احترامی به شخصیت خریداران است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امین

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (821 ديدگاه)

    دو قرت و نیمشون هم باقیه ها
    واقعا دوست دارم یکی بخوابونم تو گوش کسی که این حرفا رو زده

    آخه یکی نیست بگه شما که یه پلت فرم هم نمیتونین بسازین ،،، دارین خودتونو با ابر خودروسازها مقایسه میکنین!

    واقعا صبح میرن سر کار با این خیال که (( ما هم همگروه با مرسدس بنزیم ؟ ))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. حسام

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ببینید اینا مافیا هستن و انصافا هیچ وقتم نمیتونیم از شرشون خلاص شیم!
    از قیمت ماشین داخلی اشغالشون بگیر تا سود ٩ برابریه واردات خودرو واقعا شما فکر کردن اینا این همه درامدو ول میکنن ومیان به حرف منو شما گوش میدن؟!
    فقط تو ایران این جوریه که همه دعا میکنن تعرفه واردات صفر بشه
    بدبخت ارزوی یه جوان ایرانی شده که فلان ماشینو بخره یا این تعرفه وارداتو بردارن
    لعنت بهشون خدا کاش نسلشونو از رو زمین برداره و هرچی هم پول سود کردن به دوا درمون بدن
    حسرت تو دلمون موند یه ماشین خوب سوار شیم
    لعنت به این حرام خورا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. حسام

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راستی اگه هم مردم زیاد اعتراض کنن اخر سر مثلا رو پارس که یه ایربگ هستش میکننش دو تا یا رینگای پرایدو عوض میکنن و یه بیا به مردم بی چاره میگیرن میگن اه اینم تنوع برید حالشو ببرید ما قراره دهن شما رو سرویس کنیم و همینی هم که هست!!!!
    البته ما خودمونم خیلی بی عقلیم که با این وضع بازم میریم جیب اینارو پر میکنیم.
    ما باید به این وضع خودروسازی واقعا درحد میلیونی اعتراض کنیم نه که بشینیم تو خونه و بگیم کاش تعرفه وارداتو صفر کنن اخه بالاخره باید یه جوری حرفمونو به اینا بگیم دیگه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. sunmartin

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    کوتاه و مختصر:

    تجربه این 34 سال نشان داده این مافیای ویران خودرو و سایه بان و اقمار چینی…هیچگاه بفکر توسعه و مونتاژبهینه نبودن

    تجربه نشان داده که قیمتی که بالا رفت پایین بیا نیست و این آهن پاره ها که قدمتی برابر با نیم قرن و بیشتر دارن رو اصلا نباید تولید کنند چون فقط آزار دهنده هست برای مردمی که هیچ تنوعی نمیبینند

    گمرک ها و تعرفه پایین بیا نیست چون این آقایان سالهاست که ازین خوان نعمت لقمه های چربی چشیدن و به این راحتی قافیه رو نمیبازن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. احمد.ف

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (447 ديدگاه)

    می گم اینا با این استعدادشون باید به جای خودروساز و مدیر، فیلسوف میشدن! باور کن ارسطو جلوشون کم میاورد!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. عرفان

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    erfan-s

    یکی بیاد به این بچه های پدال بفهمونه که با نظر دادن و گفتن ویران خودرو به جای ایران خودرو هیچ چیز عوض نمیشه. اینو میفهمید؟؟؟؟؟
    با عمل این مملکت درست میشه.(عمل) نه حرف بیخود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۱۰ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      الان مثلا چه حرکتی میشه کرد که آثار ثانویه هم نداشته باشه آخه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. عرفان

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    erfan-s
    اگه از پراید بدت میاد خوب نخر ، پیاده برو.مگه مجبوری بخری.
    یارو 2تا پراید تو پارکینگ خونش داره بعد هر جا میره میگه پراید بده. خوب تو و 30 میلیون مثل تو اون پرایدو نمیخریدن تا کارخونه کیفیتشو بالا ببره.

    مردمی که از اعتراض کردن میترسن لیاقتشون همون پرایده و حتی بدتر از اون.
    دشمن اول یک ملت ترس است.ترس از دولت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. محسن.د

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    این قضیه همون قضیه س که تو دوران مدرسه همه باهم قرار میزاشتیم که فردا نیایم،بعدا معلوم میشد همونایی که بیشتر ازهمه میگفتن نیاین،فردا اول از همه مدرسه بودن!!! (همه میگن نخرید بعد نمیدونم پس اینایی که ثبت نام میکنن کی هستن دقیقا؟!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. mojtaba..designer

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    سلام به همه !
    ایرانخودرو و سایپا یه جورایی نمیخوان واقعا پیشرفت کنن…
    206 sd رو face lift میکنن اونم اصلا در حد فیس لیفت نیس اسمشو میذارن خودروی ملی با اسم رانا !!!!!! واقعا که باید یکم خجالت بکشن و به شعور ملت …..

    واسه خارج شدن از این بحران باید مدیران این دستور عمل هارو اجرا کنن :
    1..قطع رابطه با مثلا طراحان کپی کار چینی
    2..دعوت از طراحان مشهور ایرانی در سراسر دنیا و جذب استعداد های جوان در طراحی و داشتن دانشگاه تخصصی طراحی و مهندسی زیر نظر اساتید مشهور
    3..برچیدن کلیه ی خط تولید ها برای ایجاد خط تولید کاملا جدید (یعنی به کل تولید انواع اقسام تولید و مونتاژ پژو و رنو از جمله سمند و پراید و و و)
    4..اختصاص سرمایه جدید برای خط تولید جدید
    5..تغییر نام دادن سایپا و ایرانخودرو به 2 برند خاص…مثلا مثلا تویوتا و هوندا که هر دو شون واسه خودشون پلت فرم های جداگانه و محصولات متفاوت برند خودشونو تولید کنن

    در نتیجه میتونن با هم دیگه رقابت طراحی داشته باشن و ملت هم راضی شن !!!!!!
    من به عنوان یه طراح جوون این دستور عمل هارو از بزرگان این صنعت و دولت خواستارم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. رضا

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    ریشه مشکل خودرو در کشور ما خیلی ساده و ابتداییه.
    خودروسازها فقط و فقط به دنبال سود خالص هستند و دولت هم از کنارش سود میبره . پس دست به دست هم دادن تا انحصار و تولید به سبک ایرانی پوست از مردم بکنه و جیبهاشون رو پر کنه.
    کمپانی ایران خودرو عزیز. بزرگ بزرگان که خودت رو با انحصار ژا پن و امریکا مقایسه میکنی.. اون 405 رو چند ساله داری تولید میکنی؟ تازه خط تولید از رده خارج فرانسه رو.
    اون پرشیا رو چند سال میخوای تولید کنی؟ والا تو دنیا خودورهای قدیمیتر هر سال ارزونتر میشن ولی اینجا… اون سایپا خجالت نمیکشه 25 مدل پراید تولید میکنه به اسمهای مختلف.. بابا بخدا رو میخواد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. hoseyn

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    31درصد بازار المان رو دو غول خودروسازی جهان باهم دارند!!یعنی بنز و فولکس!!اما سایپا بیش از 50درصد بازار ایران رو داره!!!
    خودتان قضاوت کنید!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. صثبصثق

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بله بنده هم اگر امریکایی یا اروپایی یا حتی کره ای بودم و خودروهای روز و با کیفیت دنیا مطابق با سلیقه شخصیم برام تولید میشد دوست داشتم بازار خودرو در کشورم انحصاری باشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. آرش

    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خدایا ریشه انحصار را در این مملکت خشک کن و شر این چارچرخه سازان را به خودشان برگران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. mojtaba..designer

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (221 ديدگاه)

    مسیح خان !!!! همین امثال تو هستن که بی سوادی از سر و کولشون میباره و از هیچی بطور تخصصی سردر نمیارن و گند میزنن به هرچی صنعت و اقتصاد هستش !!!!
    در ضمن اینو یادت باشه جوونای ایرانی از مهندسای مکانیکش گرفته تا طراحای صنعتیش تو دنیا حرف اول رو میزنن و آدم هایی مثل تو اونارو نادیده میگرن و اونام همشون تو معتبرترین استودیوهای طراحی و کارخونه های بزرگ دنیا مشغول به کارن…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. arman

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    بله یک مسئله رو از خیلی جنبه ها میشه نگاه کرد. اما منظور از انحصار در ایران “انحصار قوانین” و “انحصار این دو کارخونه در دست دولت” هستش که باز هم به همون انحصار قوانین مربوط میشه. نتیجه اینها میشه عدم رضایت مشتری. بهتره انحصار از نظر قوانین بین این کشورها مقایسه بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Yashar

    ۱۱ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    الان مثلا کیا اسپورتیج چنده ؟ باید حدود 150 میلیونی باشه
    ولی تبریز همین ماشین رو با پلاک منطقه آزاد میخرید 24000 دلار که میشه حدود 75 میلیون!
    آخه ملت چرا باید دو برابر پول برای یه وسیله ای بدن؟! تازه وسیله ای که خیلی هم مهمه (ایمنی و امنیت و راحتی خانواده – مصرف سوخت خیلی کمتر که هم باعث صرفه جویی تو هزینه های خانوار میشه و هم سرمایه ملی به فنا نمیره – زندگی سالمتر با هوای تمیزتر که مستقیم تو زندگی خودمون تاثیر داره )
    مگه تو اسلام از گرانفروشی ستایش شده – اون دنیا چه کسایی جوابگوی حق الناس میشن؟!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا