ایستگاه خبر

از چه اورینگی استفاده کنیم تا به ماشین آسیب نزند؟

رپورتاژ: دراین مقاله خیلی مهم قصد داریم به شما بگیم که اورینگ چیست و این حلقه جادویی چه کاربردی در ماشین دارد
و در ادامه خواهیم گفت که از چه اورینگی استفاده کنیم تا به ماشین آسیب نزند ؟ اگر به سلامت ماشین توجه دارید در ادامه همراه ما باشید.

به طور کلی این مقاله شامل عناوین زیر می باشد:

  1. اورینگ چیست ؟
  2. ترکیبات اورینگ
  3. اورینگ در خودرو سازی
  4. موارد استفاده از اورینگ در خودرو
  5. فاکتورهای انتخاب اورینگ
  6. نکاتی درخصوص انتخاب متریال اورینگ
  7. نحوه سفارش اورینگ

اورینگ دقیقا چیست ؟

اورینگ یک حلقه لاستیکی است که تقریباً در همه جا وجود دارد و برای آب بندی استفاده می شود. اورینگ اساساً از ساده ترین و در عین حال فوق العاده ترین و پرکاربرد ترین قطعه در خودرو و صنایع مختلف می باشد .  پس از خواندن این مقاله می توانید به راحتی نوع جنس اورینگ و سایز اورینگ مصرفی در خودروی خود را انتخاب نموده و خریداری کنید؛ اما چگونه می توان سایز و نوع اورینگ متناسب را بیان نمود؟

اصلا نگران نباشید! یک بار برای همیشه این کار را در این جا یاد بگیرید.

 

ترکیبات اورینگ

اورینگ ها معمولاً در ترکیبات مختلف لاستیکی مانند نیتریل ویا NBR  ، فلوروکربن (Viton) ، نئوپرن، سیلیکون و پلاستیک های حرارتی مانند پلی اورتان و تفلون ساخته می شوند. در درون هر یک از این موارد، درجه های مختلفی از ترکیبات وجود دارد که بر خصوصیات فیزیکی و مقاومت شیمیایی ماده معدنی تأثیر می گذارد.

اورینگ در خودروسازی

اگر بپرسیم از قطعات حیاتی یک خودرو تعدادی را نام ببرید بیشتر افراد با موتور، ترموستات، رادیاتور، واترپمپ آب، باتری، دینام، فرمان، لاستیک، پنجره و … پاسخ خواهند داد و در این میان به ندرت می توان نام اورینگ را شنید؛ این درحالی است که اورینگ نقش اساسی در ساز و کار وسایل نقلیه از انواع مختلف دارد.

اورینگ ها معمولاً در پمپ ها، سیلندرها، اتصالات و دریچه ها یافت می شوند و به آب بندی اتصالات بین قطعات جداگانه و جلوگیری از نشت مایعات و گازها کمک می کنند. این محصولات در اجزای استاتیک، دینامیکی، هیدرولیکی و پنوماتیک استفاده می شوند و آن ها را به یک راه حل کاملاً متنوع ولی ساده برای حل یک مسئله مهندسی بسیار گسترده می رسانند.

طراحی اورینگ استاتیک و دینامیک با یکدیگر متفاوت می باشد. یک اورینگ استاتیک برای تماس با دو یا چند سطح طراحی شده است که نسبت به یکدیگر حرکت نمی کنند؛ در حالی که یک اورینگ دینامیک به آب بندی قطعات متحرک کمک می کند. در کل، اورینگ های ساکن از مواد مقاوم و سخت تری نسبت به معادل های دینامیکی آن ها ساخته می شوند.

 

موارد استفاده از اورینگ در خودرو

نقش اورینگ در صنعت خودروسازی و کاربرد های آن در بخش های مختلف اتومبیل متفاوت است. این تفاوت ها عمدتا به انواع مختلف مایعات و گازهای موجود در سیستم بستگی دارد. در واقع در اتومبیل سوخت های مختلف از نوع مایع و گاز، مایع میبرد و گازها و روغن های روان کننده وجود دارد که شرایط آب بندی هریک را تغییر می دهد. در این جا به معرفی اورینگ های مختلف مورد استفاده در قسمت های متفاوت خودرو خواهیم پرداخت.

 

  1. اورینگ وایتون سوزن انژکتور

می دانیم که کار اورینگ انژکتور ممانعت از ورود بخار ایجاد شده توسط سوخت به موتور است؛ این اورینگ از احتراق سوخت جلوگیری کرده و فشار را تا psi 750 می تواند تحمل کند Psi (در حقیقت پوند بر اینچ مربع است).

اورینگ انژکتور وظیفه خطیری را بر دوش می کشد، چراکه سیستم سوخت رسانی خودرو بایستی هم برای موتوری که در حال کار کردن است و هم برای موتوری که خاموش است، تحت فشار نگهداری گردد. اورینگ انژکتور با عایق کردن سیستم از خروج سوخت و بخاری که تشکیل می دهد، مانع از انفجار خودرو می گردد.

میزان حرارت اگزوز در منیفولد متصل به سر سیلندر چیزی حدود ۱۲۵۰ درجه ی فارنهایت است و نکته قابل توجه این جاست که بخارات ناشی از سوخت به محض رسیدن به حرارت ۸۵۰ درجه فارنهایت دچار احتراق می گردند؛ بنابر این اگر این بخارات با منیفول در این دمای حداقلی قرار گیرند ناگهان یک آتش سوزی رخ می دهد.

بدیهی است که متریال اورینگ مذکور برای کارکرد مناسب، می بایست در مقابل نفت و هیدروکربن ها مقاومت بالایی داشه باشد؛ به همین منظور نیز برای این اورینگ معمولا از متریال های وایتون و یا  FKM استفاده می شود.

اورینگ سوزن انژکتور در هر ماشین با تعداد مختلف و سایزهای متفاوت به کار می رود که در این خصوص اورینگ سوزن انژکتور پراید۸ عدد با سایز کوچک، اورینگ سوزن انژکتور پژو ۲۰۶ چهار عدد ضخیم و ۴ عدد نازک ، اورینگ سوزن انژکتور پژو ۴۰۵ قدیمی سوزن درشت وایتونی ۴ عدد بزرگ و ۴ عدد کوچک و اورینگ سوزن انژکتور ال ۹۰ ۸ عدد کوچک است.

 

  1. اورینگ لوله بخاری

در بسیاری از خودروها، رادیاتور بخاری یا رادیات بخاری در درون اتاق خودرو قرار دارد و نشتی آن به معنی نشت آب رادیاتور در کف خودرو خواهد بود. در این حالت اگر رادیاتور بخاری نشتی داشته باشد، بهترین کار تعویض اورینگ لوله بخاری است و چنانچه تعمیر نشود، همچنان نشتی خواهد داشت. با ادامه این روند احتمال بی آب شدن خودرو زیاد تر شده و آسیب های جدی در پی خواهد داشت.

تعویض یک قطعه اورینگ از جنس سیلیکون می تواند این مشکل را به خوبی حل کند. اورینگ سیلیکونی لوله بخاری در برابر روغن، ازن، اسید و مواد شیمیایی و ساییدگی مقاومت مناسبی  دارد.

 

  1. اورینگ باک بنزین

اورینگ درب باک یکی از لوازم یدکی مهم خودرو محسوب می گردد. اورینگ درب باک به عنوان نوعی واشر عمل می کند که برای کاربرد آب بندی و همچنین درزگیری بخش پمپ بنزین خودرو به کار گرفته می شود. اورینگ درب باک روی پمپ بنزین تعبیه شده و مانع از نشت کردن بنزین از اطراف پمپ بنزین می شود. همچنین یک اورینگ وایتون مناسب در این قسمت از ورود بوی بنزین به درون کابین خودرو ممانعت می نماید.

 

  1. اورینگ در ماشین های گازسوز CNG

گاهی اوقات راننده با استفاده و تزریق سوخت CNG ماشین خود مشکل پیدا می کند چراکه اورینگ موجود در مخزن سوخت را که محل اتصال ورود سوخت به مخزن است، از دست داده است. در صورت از بین رفتن و خراب شدن اورینگ محل ورود گاز در مخزن به درستی آب بندی نشده و CNG می تواند در هنگام سوخت نشت کند. خوشبختانه رفع این مشکل بسیار آسان است و تنها قرار گیری یک اورینگ مناسب به یاری اتومبیل و راننده ان می شتابد.  این اورینگ معمولا با جنس NBR درجه A و سختی ۶۵ الی ۷۰ کارایی دارد و مقاومت آن در برابر روغن ۱۲۰ درجه و در برابر حرارت ۳۰- الی ۱۲۰ درجه سانتی گراد است.

 

  1. اورینگ بوش پیستون

اورینگ بوش پیستون از جمله اساسی ترین قطعات لاستیکی خودرو است که در صورت استفاده ناصحیح یا خراب بودن آن، خودرو درگیر روغن ریزی می شود. این قطعه ی معمولا سیلیکونی، بایستی در برابر  روغن، ازن، ساییدگی، اسید و مواد شیمیایی مقاوم باشد و از دمای منفی ۶۰ الی مثبت ۲۰۰ در جه سانتی گراد حرارت را متحمل شود.

 

  1. اورینگ درب روغن ریز

این اورینگ سیلیکونی را بر روی درب مکان ورودی روغن قرار می دهند تا موجب باعث آب بندی آن گردد. عملکرد این قطعه در پیشگیری از هزینه های اضافی خودرو که ممکن است در اثر روغن ریزی ایجاد شود بسیار موثر است. همچنین اورینگ درب روغن ریز با توجه به نوع طراحی و جنس آن، در برابر حرارت بسیار بالا مقاوم است؛ اما به طور معمول دارای سختی ۶۵ الی ۷۰ و مقاومت دربرابر حرارت آن ۴۵- الی ۲۰۰ سانتی گراد است.

 

  1. مجموعه اورینگ های رگلاتور OMVL

در مجموعه رگلاتور OMVL  سه نوع اورینگ مصرف میشه اولین اورینگ زانویی آب که باید از NBR استفاده شود
و دو اورینگ دیگر که سبز است . بزرگ و کوچک که حتما باید از جنس وایتون باشه برای جلو گیری از نشتی زیرا وایتون تا ۳۲۰ درجه سانتی گراد در بنزین و گاز مقاوم است . حتما از جنس وایتون در این رگلاتور استفاده کنید.

فاکتورهای انتخاب اورینگ

فاکتورهای مهمی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک ترکیب مناسب اورینگ در نظر گرفته شود. دانستن محیط کار و مشخصات فیزیکی الاستومر موجب کاهش ناسازگاری اورینگ در کار آب بندی و کاهش خرابی دستگاه یا به بار آوردن یک فاجعه می گردد که در زیر به آن خواهیم پرداخت:

  • سایز اورینگ: بخش های مختلف نیاز به اورینگ با سایز های متفاوتی دارند. اهمیت این ماجرا از آن جا آغاز می شود که اورینگ های بسیار کوچک تر از حد نیاز، مستعد پاره شدن بوده واورینگ های بیش از حد بزرگ آب بندی مناسبی را ایجاد نمی کنند.
  • کشش اورینگ: در انتخاب اورینگ باید توجه داشت که از کشش بیش از حد جلوگیری شود. هر اورینگ حداکثر نقطه کششی دارد که کشش بیش از حد آن می تواند موجب شکستگی یا پارگی اورینگ در هنگام مونتاژ یا استفاده گردد. از این رو مهندسان باید اطمینان حاصل کنند که کشش از حداکثر کشیدگی اورینگ (بنا به جنس و نوع اورینگ) فراتر نرود. همچنین کشیدن اورینگ به طور مساوی، یعنی نه فقط در یک طرف، مهم است.
  • مقاومت اورینگ در برابر سایش: توانایی الاستومر در مقاومت در برابر سایش ناشی از خراشیدن یا مالش سطح در یک کاربرد دینامیک می باشد.
  • سختی اورینگ: اگر خاصیت انعطاف پذیری خاصیتی باشد که ترکیب را برای کاربردهای مختلف آب بندی مناسب می داند، مقدار سختی آن (یعنی مقدار مقاومت در برابر نفوذ توسط اجسام سخت تر) تعریفی است که اورینگ را برای کدام شرایط تنش مناسب می سنجد. در واقع ، استفاده از ترکیبات سخت و نرم کاملاً با مقادیر فشاری که بر روی عنصر اعمال می شود ارتباط دارد. ترکیبات نرم دارای یک اثر آب بندی ساکن هستند و به راحتی به ناهمواری های سطح آب بندی می چسبند ولی اگر مقادیر فشار زیاد باشد، می توانند تحت اکستروژن قرار بگیرند.

 

نکاتی درخصوص انتخاب متریال اورینگ:

  • سیلیکون و فلوروسیلیکون می توانند با دمای پایین تر از۱۰۰- درجه سانتی گراد کنار بیایند. همچنین برای دمای بسیار بالا FKM تا دمای ۳۱۶ درجه سانتی گراد کاربرد دارد.
  • سازگاری شیمیایی اورینگ وایتون باعناوین FKM / FPM بسیار مناسب است و در دمای بالا نیز مقاومت دارد.
  • اورینگ های اتیلن پروپیلن (EPDM) در برابر بخار و آب گرم و همچنین در برابر الکل، مواد قلیایی قوی و مایعات موجود در خودرو مقاوم هستند.
  • اورینگ های (NBR) یا نیتریل بهترین متریال ها برای مکان هایی است که مقدار زیادی روغن مایع یا هیدرولیک در اطراف آنان وجود دارد.

همانطور که می بینید، تقریباً برای محیطی که تصورش را فکر کنید، نوعی اورینگ وجود دارد که می تواند آن محیط را اداره کند. این بدان معنی است که اورینگ ها در طیف گسترده ای از وسایل (از لوازم خانگی موجود در خانه گرفته تا ماشین های عظیم الجثه) استفاده می شوند و تنها مختص خودروسازی نیستند.

 

نحوه خرید اورینگ

اورینگ را می توان به صورت تکی یا عمده از سایت رابرسیا (Rubbersia.com) تهیه کنید.

اکنون برای انتخاب یک اورینگ به چه فاکتورهایی باید توجه کرد می توانیم اورینگ مورد نظر خود را سفارش دهیم؛ اما چگونه می توان سایز و نوع اورینگ متناسب را بیان نمود؟

برای سفارش اورینگ علاوه بر متریال آن بایستی دو مولفه مهم دیگر را نیز تعیین نمود. به تصویر زیر توجه کنید.

اورینگ ها  در سایز های مختلف با استاندارد سانتی متری و اینچی وجود دارند. به طور معمول اندازه ها با قطر داخلی و قطر سطح مقطع معین می گردند. در شکل بالا OD = (قطر خارجی)، ID = (قطر داخلی) و CS یا  W = (ضخامت) اورینگ محسوب می شود. برای بیان سایز اورینگ کافی است قظر خارجی و ضخامت اورینگ را متناسب با کارایی آن بدانید. مثلا اورینگ ۱۴ در ۳ یعنی اورینگی که ضخامت خارجی یا OD آن ۱۴ میلی متر و ضخامت یا W آن ۳ میلی متر است. برای سفارش اورینگ می توانید به مهندس محمدحسن دهقان مدیر قسمت فروش رابرسیا با شماره تماس ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۱۳ یا در واتس اپ در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
    سوابق: (4752 ديدگاه)

    بعد از دور دوم تحریما متاسفانه اکثر اورینگ های و خیلی از لوازم یدکیهای دیگه تو بازار فیک و تقلبی هستن که به اسم اصلی فروخته میشن

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (10166 ديدگاه)

      اورینگ
      یه مقاله‌ی مُفَصل فقط برای یک قطعه‌ای به این کوچکی اما مهم !

      دوستان وقتی از کیفیت ، ژاپنی و تویوتا یا هوندا نیسان حرف میزنم ، دقیقاً منظورم اهمیت دادن این شرکت به ذات بالای کیفیت و متریال درجه یک هست که هیچگاه ما به چشم نمیبینیم ولی در عمل برایمان ثابت میکنه با استهلاک پائین که برمیگرده به انتخاب قطعات با کیفیت بالا از میان هزاران حق انتخاب قطعه و متریال‌های مختلف با هزاران تفاوت قیمتی !

      منظور من از کیفیت دقیقاً مثالش در این مقاله اومده !
      من هنگامی که خودرویی را می‌خواهم انتخاب کنم ، به مهندسی دقیق فنی و کیفیت ذاتی و باطنی قطعات محصول توجه میکنم ، در حالی که نگاه اکثریت جامعه‌ی ایرانی ظاهر و آپشن هست !
      شرکت‌هایی که به کیفیتشون مینازند و فَخر میفروشند و حقشان هم هست ، دقیقاً به متریال و جنس قطعاتشون توجه زیادی دارند که ما به چشم نمیبینیم ولی در عمل و رانندگی طولانی مدت احیاسش میکنیم !!!

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (4752 ديدگاه)

        درسته

        موافقم 5
        مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
      سوابق: (10166 ديدگاه)

      زیزیگولو جان
      من بارها و بارها نیاز به قطعه و خدمات سرویسی داشتم برای خودروهایم چه ایرانی چه خارجی !!!

      در وَهله‌ی اول اینکه باید از هر کسی خرید نکنید و فقط از فروشگاه‌هایی خرید کنید که بین اَصناف شناخته‌شده‌تر هستند و به مشتری‌مداری پایبند هستند با وسواس بالا روی انتخاب کالاهایی که میفروشند که این افراد صداقتش را دارند بگویند این قطعه اصلی هست به این قیمت و این قطعه فیک هست با قیمتی کمتر و… .

      در وهله‌ی دوم و اصلی‌ترین دلیل ، قیمت‌ها و درآمد مردم هست که باعث شده مجبور شوند قطعه‌ی ارزان‌تر را بخرند و قطعه‌ی ارزانتر معلوم هست از قطعه‌ی اصلی و گران ، ارزان‌تر تموم میشه ، چون متریال و جنس مرغوبی نداره که بخواد گرون تموم بشه و اما چون بسیار تفاوت بالای قیمتی با جنس اصلی دارند ، مخاطب بیشتری برای خرید دارند و بیشتر میفروشند !

      یه جایی دیدم که نوشته بود شیرموز ۵هزار تومن ، هرچی فکر کردم دیدم اگر موزهاشم دزدی باشه ، باز بیشتر از ۵ هزار تومن در میاد با موزی کیلو ۶۰ هزار تومن !
      یا چلو کباب کوبیده‌ای که میفروشند ۲۰ هزار تومن !
      اگر شک نمیکنید ، پس بخرید و لذتش را ببیرید ، اما فکر کنید ببینید قضیه چیه تفاوت بین گرون و ارزون‌ بودن یه کالا که در ظاهر یک اسم دارند ولی در باطن تفاوت‌ها دنیا دنیا فاصله داره !!!

      اینگلیسی‌ها یه مثالی میزنند و میگویند ( هنوز اینقدر پولدار نشدیم که جنس فیک بخریم ) !

      این مثال اینگلیسی گویای همه چیز هست و خودش یک دنیا حرف در پَسَش داره !

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
        سوابق: (4752 ديدگاه)

        نوید کپی‌ برداری از برند‌ای مشهور توسط شرکتای متفرقه ((مخصوصاً شرکتای چینی)) باعث شده تا تشخیص قطعات اصلی از تقلبی بیشتر از همیشه احساس بشه ولی با این وجود خیلی از مردم قطعات اصلی رو از تقلبی تشخیص نمیدن

        موافقم 3
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا