ایستگاه خبر

بازار داغ خودروهای دست‌دوم و کارکرده

دنیای اقتصاد: به تبعیت از بازار خودروهای صفرکیلومتر، دست‌دوم‌ها نیز با صعود منحنی قیمت مواجه شده‌اند و این در شرایطی است که استقبال از آن‌ها به دلایل مختلف (از کاهش قدرت خرید گرفته تا تورم انتظاری در بازار خودرو) روند افزایشی داشته است.


آن‌طور که از بازار خودروهای دست‌دوم خبر می‌رسد، این بازار علاوه بر مشتریان همیشگی، با موجی از متقاضیان جدید نیز روبه‌رو شده است. این متقاضیان جدید همان‌هایی هستند که تا پیش از انفجار قیمت در بازار خودرو، مشتری صفرکیلومترها بودند، اما کاهش قدرت خریدشان در کنار رشد قیمت، آن‌ها را روانه محدوده دست‌دوم‌ها کرده است.

طی سال جاری، بازار خودرو نیز به موازات سایر بازارها رشد قیمت را تجربه کرده و اخیرا نیز رکوردهایی جدید را به ثبت رساند، از جمله پراید ۵۰ میلیونی و پژو ۲۰۶ بالای ۱۰۰ میلیون تومان. با توجه به این اتفاق، فاصله‌ای بزرگ میان قیمت خودروها و قدرت خرید مشتریان ایجاد شد و در نتیجه خیلی‌ها از بازار خودروهای صفرکیلومتر خارج شدند. در بین مشتریانی که قدرت خرید خود را در بازار صفر کیلومترها از دست دادند، بخشی از آن‌ها توانستند به بازار دست‌دوم‌ها ورود کرده و شانس خود را برای خرید، آنجا امتحان کنند.

به‌عنوان‌مثال، دسته‌ای از مشتریان که قصد داشتند با شرکت در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان، صاحب خودرو شوند، پس از رشد شدید قیمت‌ها تصمیم گرفتند محصولی دست‌دوم را خریداری کنند. احتمالاً آن‌ها با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به صعود منحنی قیمت خودروهای صفرکیلومتر، توان خرید در این بخش را ندارند و بهتر است خودرویی دست‌دوم بخرند. این ماجرا البته فقط مختص خودروهای داخلی نیست، چه آنکه انفجار قیمت وارداتی‌ها نیز بخشی از مشتریان مدل‌های صفرکیلومتر را در این بازار به سمت دست‌دوم‌ها سوق داده است. اگر بخواهیم دلایل کلی رونق گرفتن بازار خودروهای دست‌دوم را بررسی کنیم، با چند علت اصلی و فرعی مواجه می‌شویم که هرکدام نقش خاصی در این رونق داشته و دارند.

بدون شک اصلی‌ترین دلیل رونق گرفتن بازار خودروهای دست‌دوم، رشد شدید قیمت صفر کیلومترها است. هرچند قیمت در بازار مدل‌های دست‌دوم نیز متناسب با صعود قیمت صفر کیلومترها بالا رفته، بااین‌حال این بازار بازهم مقصدی قابل‌قبول برای بخشی از مشتریان که قدرت خریدشان را در بازار اصلی از دست داده‌اند، بوده و است. به‌عنوان‌مثال، کسی که تا قبل از رشد قیمت‌ها قدرت خرید تندر ۹۰ صفرکیلومتر را داشته، حالا توانایی خرید مدل دست‌دوم این محصول یا محصولاتی دیگر را دارد. این ماجرا در مورد آن‌هایی که در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان شرکت کرده و مشمول قیمت‌گذاری در حاشیه بازار شده‌اند نیز صدق می‌کند. این دسته از مشتریان، با در نظر گرفتن توان خرید خود اقدام به شرکت در پیش‌فروش‌ها کرده‌اند و حالا باید چند میلیون تومان بالاتر ازآنچه تصور می‌کردند و متناسب با توان خریدشان بوده، هزینه کنند تا خودروی ثبت‌نامی را تحویل بگیرند. با این حساب، بسیاری از آن‌ها ناچار شده‌اند قید خودروی ثبت‌نامی را زده و به بازار دست‌دوم‌ها رجوع کنند.


جدا از بحث کاهش قدرت خرید، احتمالاً هستند برخی شهروندان نیز که تورم انتظاری، آن‌ها را به سمت خرید خودروهای دست‌دوم برده تا از این راه، ارزش پول خود را حفظ کنند. چشم‌اندازی که از آینده خودروسازی کشور و منحنی قیمت وجود دارد، به‌هیچ‌وجه امیدوارکننده نیست و تصور عمومی بر افت تولید و افزایش قیمتی بیش از این‌ها استوار است. این همان تورم انتظاری است که هم بازار خودروهای صفرکیلومتر را تحت تأثیر قرار داده و هم دست‌دوم‌ها را. برخی که توان مالی‌شان اجازه می‌دهد، به سراغ خرید خودروهای صفرکیلومتر رفته‌اند و برخی دیگر، دست‌دوم‌ها را انتخاب کرده‌اند و هر دو دسته این اقدام را در راستای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود انجام داده‌اند؛ بنابراین گزاف نیست اگر بگوییم بخشی از نقدینگی موجود در جامعه، سر از بازار خودروهای دست‌دوم درآورده و به نوبه خود سبب رونق گرفتن آن شده است.

اما اگرچه خاصیت اصلی خودروهای دست‌دوم، قیمت پایین‌تر آن‌ها نسبت به مدل‌های صفر است، بااین‌حال گاهی عدم اطمینان به سطح کیفی خودروهای جدید نیز عاملی می‌شود در راستای رونق بازار دست‌دوم‌ها. این مورد معمولاً خود را در دوران تحریم نشان می‌دهد، زیرا بخشی از مشتریان با پیگیری اخبار مربوط به تأمین قطعات، به این نتیجه می‌رسند که خودروهای جدید از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و بهتر است مدل‌های دست‌دوم را خریداری کنند. در واقع استدلال این دسته از مشتریان این است که خودروهای دست‌دوم (تولید شده در دوران پیش از تحریم) به دلیل استفاده از قطعات اصلی، کیفیت بالاتری در مقایسه با تولیدات تحریمی دارند و بنابراین آن‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنند. این موضوع در دوران تحریم‌های قبلی به‌وضوح خود را نشان داد، چه آنکه به‌تدریج مشخص شد خودروسازان به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، مجبور شده‌اند قطعات موردنیاز خود را از منابع فرعی تأمین کنند. قطعات موردنظر طبعا از سطح کیفی مناسبی در مقایسه با نمونه‌های اصلی برخوردار نبودند و این موضوع سبب شد کیفیت خودروهای داخلی پایین بیاید. در مقطع فعلی نیز که تحریم‌ها به شکلی سخت‌تر گریبان خودروسازی کشور را گرفته، نااطمینانی از کیفیت قطعات و خودروهای داخلی بازهم بالا رفته و این موضوع برخی را به سمت بازار دست‌دوم‌ها سوق داده است.

در کنار این‌ها، بخشی دیگر از مشتریان نیز هستند که به جای خرید خودروهای صفرکیلومتر، به سراغ مدل‌هایی بالاتر اما دست‌دوم می‌روند، چه آنکه برای آن‌ها سطح کیفی اولویت‌دارتر از نو بودن محصول است. به‌عنوان مثال، ممکن است برخی مشتریان ترجیح دهند به جای آنکه ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرویی چینی و پر آپشن پول بدهند، این مبلغ را صرف خرید یک خودروی دست‌دوم وارداتی کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    ۱۰۰ سال اولِش سخته ، بعد از چند وقت عادی میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Think different

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    یه داستان تکراری با سناریو جدید و مثل همیشه بازنده این سناریو مردم هستن البته حقمونه از ماست ک برماست .
    درس خونده ایم اما درس نگرفتیم از همون کتابای درسیمون فقط تکرار طوطی وار.
    کمی تفکر !!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. bahram121

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (71 ديدگاه)

    حقمونه
    واقعا حقمونه نباید ماشین بخریم
    البته وضعیت یه جوریه که نمیشه گفت دیگه یه اگه ماشین نخریم یه شرکت خارجی میاد سهام ایران خودرو رو میخره و ماشین خوب ساخته میشه با قیمت خوب

    اما حداقل این زالو ها رو زمین میزدیم و ورشکستشون میکردیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohammadreza Jafari

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینقدر حرص و جوش خوردیم از وضعیت ماشین دیگه خسته شدیم…
    تا زمانی که پیش فروش توی ۴۵ دیقه تموم میشه وضعیتمون همینیه که هست…
    هر‌ روز گرونتر و بی کیفیت تر از دیروز…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا